eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
24 ویدیو
26 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معنای «لا ضرر» 🔹 چند تقریب برای قاعده لا ضرر بیان شده است: 1️⃣ شیخ انصاری: نفی ضرری. یعنی در شریعت اسلام حکمی که دارای بار منفی ضرر و زیان باشد، از سوی شارع مقدس جعل و تشریع نگردیده است (فرائد الأصول، ج2، ص 460) 2️⃣ آخوند خراسانی: نفی حکم به نفی موضوع قاعده لاضرر، نفی حکم، به لسان نفی ضرر است. یعنی در اسلام حکم ضرری جعل نشده است. (درر الفوائد، آخوند خراسانی، ص 282) 3️⃣ سید عبدالفتاح مراغی: ضرر غير متدارک؛ يعنى ضررى که جبران نشده باشد، در اسلام وجود ندارد. (العناوین مراغه ای، ص 99 و 111) 4️⃣ شیخ الشریعه اصفهانی: حـمـل نفى بر ؛ يعنى مقصود از لاضرر ولاضرار، حرام بودن ضرر زدن به ديگران است. (قاعده لاضرر، شیخ الشریعة، ص 24 ــ 25) 5️⃣ امام خمینی: نهی موجود در قاعده لاضرر، نهی (نهی حکومتی) است. یعنی شارع اموری که موجب ضرر می شوند را حرام نکرده است، بلکه ولیّ امرِ معصوم که پیامبر اکرم (صلّی الّله علیه و آله) است، به صورت کلی و برای همه زمان‌ها برای ضرر ممنوعیت ایجاد کرده است. (الرسائل، امام خمینی، ج1، ص 40 ــ 41) 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (نظام اقتصادی اسلام) استاد علی همدانی (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
💠 آیا در راه سیر و سلوک حتما باید استاد داشته باشیم؟ 🔹 حضرت آیت الله بهاء الدینى (رحمه الله) براى ورود به وادى سیر و سلوک و عرفان مى‌فرمود: «اگر انسان ذوقیات خوبى داشته باشد لازم نیست، سیره و روش ائمه (علیهم السلام) بهترین استاد است». 🔸 بزرگان دیگر و از جمله آیت الله حاج سید عبدالکریم کشمیرى (رحمه الله) (متوفاى 1378 ش) مى‌فرمایند: «بدون استاد نمى‌شود». 🔹 این دو فرموده با هم تضادى ندارد. چون آقاى بهاء الدینى مى فرمایند: «خود ائمه بهترین استادند، اگر انسان ذوقیات خوبى داشته باشد تنها با روش ائمه مى تواند به مدارج عالیه و عرفان برسد واحتیاج به معلم و مربى دیگرى ندارد» و بزرگوارانى که مى فرمایند: بدون استاد نمى شود آنانى را مى‌فرمایند که ذوقیات خوبى ندارند یا ذوقیات عرفانى را در سیر و سلوک به طور کم رنگ دارند. 🔸 آیت الله بهاء الدینی می‌فرماید: «چیزى که امروز بازارش رواج دارد است و با دروغ نمى توان به خدا رسید. مردان با حقیقتى را من دیدم که نفرین آنها مستجاب بود. با نفرین آنها موافق نبودم و کسانى را دیدم که اگر مى خواستى دو سال حقه بازى یادش بدهى یاد نمى گرفت. بساط اسلام دروغ نیست. و این علم استاد نمى‌خواهد. استاد، تزکیه و تهذیب است. با تزکیه و تهذیب، نفس آماده مى شود، در صورتى که صد سال هم درس بخوانیم نائل نمى شویم، اگر تزکیه و تهذیب داشته باشیم خودش مى‌آید». 📚 ر.ک: سیری در آفاق، زندگینامه آیت الله (رحمه الله)، ص 163 و 192. 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
💠 خطری که حوزه‌ها را تهدید می‌کند! 🔹 درس خوانــدن واجــب اســت و در ایــن زمــان مَن به الکفایه در آن محرز نیست. علیرغـم کثـرت طلاب، ملّای باسواد خیلـی کـم شـده اسـت. در رشـته‌های مختلـف، جایگزیـن هـر عالمـی کـه از دنیـا مــی‌رود، کــم اســت. امثال علامه طباطبائــی و شاگردش شهید مطهــری از دنیــا رفتنــد؛ امــروز در فلســفه به جای ایشــان چــه کســانی هســتند؟ افــراد بســیار نــادری از بـزرگان ــ أطـال الله بقائهـم ــ باقـی مانده‌انـد. به اقتضـای اراده الهـی و نظـام خلقـت، اگـر ایـن بـزرگان هـم از دسـت برونـد، چـه بایـد کـرد؟! ا کنـون بـرای و امثـال آن کـه رشـته‌های اصلـی حـوزه شـمرده نمی‌شـوند، احسـاس خطـر می‌شـود، چـه رسـد بـه و اصـول کـه سـتون فقـرات حـوزه هسـتند. در ایـن دو عرصـه هـم ممکـن اسـت کار بـه اینجـا برسـد؛ لـذا بایـد نسـبت بـه آن دو اهتمـام ویـژه داشـت. 🔹 پیش از انقلاب کار روحانیـت ایـن بـود کـه درس بخوانـد و اگـر می‌شـد تبلیغـی هـم بـرود. امـا ا کنـون وظائـف بسـیاری متوجـه روحانیـت شـده اسـت. همـه جـا، از ادارات گرفتـه تــا نهادهــا و تشــکیلات مختلــف، بــه طلبــه فاضــل قــویِ و کارآمــد نیــاز دارنــد. بــه همیــن علــت، کشــی از حــوزه به وفــور دیــده می‌شــود و ایــن قبیــل از خطــرات متوجــه طلبه‌ای اســت کــه تــازه می خواهــد شــکوفه بزنــد و بعــدا به تبدیـل شـود و بـاری بـه عمـل آیـد. 🔸البتــه قهــراً آن وظایــف و خدمــت بــه مــردم و نظــام اسلامی بــر عهــده حوزه‌هــای علمیــه اســت؛ امــا بایــد ایــن جهــت را نیــز ملاحظــه کــرد و برنامه‌ریــزی داشــت تــا آسـیب اساسـی بـه حـوزه علمیـه نرسـد و حوزه‌هـا خالـی از مفیـد و قـوی نشـود. 🔹 اسـتعدادهای قـوی زیـادی وارد حـوزه می‌شـود؛ ولـی در اثـر جاذبه هـای غیـر علمـی زیـادی کـه هسـت، طلاب زیـادی باقـی نمی‌ماننـد. ایـن بـدان سـبب اسـت کـه ثمـر علـم بـه ایـن زودی دیـده نمی‌شـود؛ امـا اشـتغال در فلان هـم از نظـر اقتصـادی و مـادی ممکـن اسـت بـه طلبـه کمـک کنـد و هـم موجـب درخشـش وی و تجلیـل و تمجیـد از او در آینـده‌ ای نزدیـک شـود. 📚 برگرفته از دروس خارج و افتتاحیه های مدارس و .... حضرت استاد (سال 1399-1386) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
💠 تفاوت بین «قول به عدم فصل» با «عدم قول به فصل» و بررسی اجمالی حجیت آن دو: 1️⃣ تفاوت: 🔹 در «قول به عدم فصل» همه فقهاء قائل به عدم تفصیل در مساله شده‌اند؛ در نتیجه بر عدم تفصیل وجود دارد. 🔸 در «عدم قول به فصل» قائل به تفصیل وجود ندارد؛ حالا ممکن است در این مساله فتوای به عدم تفصیل داده باشند و ممکن است سکوت کرده باشند. 2️⃣ بررسی اجمالی حجیت: 👈🏻 از بین این دو، اگر قرار بر حجیت یکی باشد، «قول به عدم فصل» است؛ زیرا: 🔸 در «قول به عدم فصل»، اجماع ــ ولو به صورت مرکب ــ شکل گرفته است و می‌تواند کاشف از قول معصوم (ع) باشد؛ چرا که «قول به عدم فصل» نشانگر این است که در شریعت، تفصیل باطل است و با اثبات بطلان تفصیل در شریعت، تلازم بین قول مجمعین و قول امام (ع) اثبات می شود. 🔹لکن در «عدم قول به فصل» ممکن است هزار فقیه از قدمای فقهاء وجود داشته باشد که صرفاً بخشی از آنها قائل به قول اول و بخشی دیگر قائل به قول دوم و بقیه سکوت اختیار کرده باشند. بنابراین کاشفیت قطعی از قول معصوم (ع) نخواهد داشت. 🔍 ولی واقعیت این است که حتی «قول به عدم فصل» نیز نمی‌تواند کاشف قطعی از قول معصوم (ع) باشد؛ زیرا اجماع بسیط از باب حجت است؛ بدین معنا که همه فقها دچار اشتباه نمی‌شوند و لذا اتفاق همه، با قول معصوم (علیه السلام)، ملازمه قطعی دارد. اما در اجماع مرکب، فرض این است که بخشی از فقهاء قائل به قول اول و بخشی دیگر قائل به قول شده‌اند. در نتیجه قطعاً یکی از دو گروه اشتباه کرده‌اند. با توجه به این مطلب، می‌توان گفت وقتی در مدلول مطابقی، احتمال اشتباه داده شود، نسبت به نفی ثالث هم احتمال اشتباه داده می‌شود و نمی‌توان به صورت قطعی، تلازم با قول معصوم (علیه السلام) را اثبات کرد. ✅ نهایت امر در مورد «قول به عدم فصل» این است که قول هر کدام از دو گروه از فقهاء، کاشف از دو دلیل معتبر است که با هم تنافی داشته‌اند؛ عده‌ای دلیل اول و عده‌ای دیگر دلیل دوم را پذیرفته‌اند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (نظام اقتصادی اسلام) استاد علی همدانی (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صدای ولی مطهر خدا علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) درباره تفسیر و تواضع ستودنی ایشان. 🔹 انتشار به مناسبت علامه طباطبایی (رحمه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3 🏴 با عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه 💠 نشست علمی «فاطمیه، اهل سنت، نواصب (نگاهی به مواضع اهل سنت درباره مصائب حضرت صدیقه سلام الله علیها)» 🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد سعید نجاتی 👈🏻 عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت و از فارغ التحصیلان مدرسه شهیدین 📆 زمان: چهارشنبه 30 آبان 1403 ⏰ ساعت 8 الی 9:30 🏢 مکان: سالن علامه حلی (ره) مدرسه شهیدین 👈 اخبار های علمی را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 تمرکز عمیق بر علم خاص و پرهیز از مطالعات تخصصی متعدد و همزمان 🔹 از امـور مهـم در تحصیـل علـم داشـتن بـر علمـی خـاص اسـت. از مطالعـات عمقــی و همزمــان در رشــته های مختلــف بایــد پرهیــز کــرد. صحیــح آن اســت کــه مدتـی مثلا فقـه و اصـول خـوب مطالعـه شـود و بعـد از آن مثلا بـر فلسـفه تمرکـز شـود. نبایـد علـوم متعـدد را در کنـار هـم و به شـکل عمقـی و تخصصـی مطالعـه کـرد. ایـن تشـتت در کسـب علـم ضـرر دارد و ثمـر خوبـی بـه بـار نمی آورد. زیـرا ذهـن انسـان در صـورت پرداختـن همزمـان بـه امـور مختلـف، در اثـر محدودیتـی کـه دارد، نمی‌توانـد بـه همـه جوانـب و ابعـاد آنهـا عمیقـاً توجـه کنـد. 🔸 درسـت اسـت کـه در مقطـع سـطح علـوم مختلـف در کنـار هـم مطالعـه می شـود و ایـن بـا تمرکـز منافـات دارد؛ ولـی چـون در آن دوره مطالـب به طور غیـر عمقی فرا گرفته می شـود، خللـی در یادگیـری وارد نمی شـود. امـا وقتـی طلبـه وارد مقطـع شـد، بایـد پژوهـش، دقـت، انتخـاب رأی و نظریه پـردازی کنـد. ا گـر کسـی بخواهـد در زمـان واحـد فقـه، اصـول، فلسـفه، تفسـیر و رجـال را به طـور عمیـق و بـا لوازمـی کـه دارنـد ــ اعـم از تتبـع، صـرف وقـت کافـی، اندیشـیدن کافـی ــ مطالعـه کنـد، روشـن اسـت کـه دچـار تزاحـم در دروس می شـود و از عهـده کار بر نمی آیـد. 🔹 دلیـل دیگـر لـزوم تمرکـز بـر فقـه و اصـول و نپرداختـن بـه علـوم دیگـر ایـن اسـت کـه تمرکـز بـر فقـه و اصـول موجـب ورود قـوی و عالمانـه بـه علـوم دیگـر می‌شـود. مرحـوم آیـت الله میـرزا هاشـم آملـی بـه پـدر مـا فرمـوده بـود کـه بـه ایشـان (یعنـی بنـده) بگـو الان فقـه و اصـول بخوانـد؛ نوبـت نهج البلاغـه و ... خواهـد رسـید. مقصـود ایشـان ایـن بـود کــه بایــد علــوم اصلــی را عمیــق مطالعــه کنــد تــا بعــد کــه وارد مطالعــه نهج البلاغــه، تفسـیر و ... می‌شـوید، ورود عالمانـه‌ای داشـته باشـید. بنابرایـن، نبایـد کار ی کـرد کـه دروس اصلـی ضعیـف شـود. 📚 برگرفته از دروس خارج و افتتاحیه‌های مدارس و .... حضرت استاد (سال 1399- 1386) @book_feghahat 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
recording-20241120-081340.ogg
32.84M
🎙صوت نشست علمی «فاطمیه، اهل سنت، نواصب (نگاهی به مواضع اهل سنت درباره مصائب حضرت صدیقه سلام الله علیها)» 📆 در مورخه 1403/8/30 در مدرسه شهیدین قم
💠 تفاوت «اعانة»، «معاونة»، «تعاون» 🔹در لغت عرب «عون» به معنای کمک است و در مقابل کلمه «عمل» به معنای کار کردن است. به عنوان مثال شما دارید دیواری درست می‌کنید، کسی به شما آجر می‌دهد، شما کار می‌کنید و او کمک می‌کند. در عربی با هیات معانی مختلف را می‌رسانند به خلاف فارسی و اروپایی ها که با پس وند و پیش وند معانی را تغییر می‌دهند. مثل: کارمند، کارگر، گلستان و ... 🔸 حال معانی کلماتی که از «عون» اشتقاق یافته را بررسی می‌کنیم: 1️⃣ اعانة: وقتی شما به کسی کمک کنید، در عرب می‌گویند فلان أعانه «رحم الله أمرءا أعانه ولده علي بره». این معنا را با باب می‌رسانند. 2️⃣ معاونة: اگر شما به کسی کمک کنید بعد در جزای کمک شما به شما پاسخ و جزا دهد این را عرب معاونة می‌گوید. من کمک کردم به او در ازدواج و او در پاسخ در ساختن خانه به من کمک کرد. این را در باب می‌برند. 3️⃣ تعاون: اگر دو نفر همزمان به همدیگر کمک کنند، این را عرب تعاون می‌گوید. تعاون به معنای همکاری در فارسی غلط است، بلکه همیاری شاید بهتر معنا را برساند. لذا «تعاونوا علي البر و التقوی» يعنی در جامعه از صدر تا ذیل همه کمک هم باید باشند. این معنا را با باب می‌رسانند. 📚 ر.ک: درس نقد متن حدیث استاد آیت الله سید احمد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
روش تحصیل استاد ذوالفقاری ج۲.mp3
12.13M
🔰 «کارگاه روش تحصیل سطوح عالی» 🔻صوت جلسه دوم 🔺ارائه شده توسط حجت‌الاسلام و المسلمین رضا (دام عزه) 📆 مورخ: 1403/9/01 📍مدرسه شهیدین بهشتی و قدوسی قم
✍🏻 «برنامه‌ریزی مأموریت گرا و برنامه‌ریزی منابع محور» 📌 نوشته استاد: محمد رضا فلاح 💠 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/articles/755-2019-10-14-08-29-24 💯 مطالعه چند باره این مقاله به تمامی اساتید و طلاب محترم توصیه می‌شود. 🔹 در این مقاله پاسخ این سؤالات را خواهید یافت: 1️⃣ رسالت تخصصی حوزه چیست؟ 2️⃣ برنامه‌ریزی چه نقشی برای یک طلبه دارد؟ 3️⃣ هدف از طلبگی چیست و وظیفه یک طلبه در قبال این هدف کدام است؟ 4️⃣ رهبری فرمود: «فلسفه وجودی حوزه، مردم و مطالبات مردم است در سطوح مختلف. حوزوی باید این را ببیند. برای این حوزه به پا شده است». حوزه چقدر به این انتظارات رهبری از حوزه جامه عمل پوشانده است؟ 📖 متن قسمتی از مقاله: «اینکه به صورت سرگردان کار خوب انجام دهیم بزرگترین اشتباه است. کار مهم اگر بی‌منطق باشد به درد نمی‌خورد. باید یک مأموریت وسط بگذاریم و به همه چیز دیگر «نه» بگوییم که بتوانیم آن را انجام دهیم». ✅ برای مطالعه این مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید: 💠 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/articles/755-2019-10-14-08-29-24 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 طلبه‌‌ها! چرا قدر این نعمتها و فرصت‌ها را نمی‌دانید؟ 🔹 روزی مرحوم علامه آملی (رحمه الله) به ما فرمودند: 🔸 آقایان من! ــ خداوند شما را در بهترین شهر کره زمین یعنی سکنی داده است. ــ شما را در بهترین کسوت و یعنی طلبگی و روحانیت قرار داده است. ــ بهترین کالا را که علم و معرفت است در اختیار شما قرار داد. ــ لباس انبیاء را بر شما پوشانید. ــ نعمت جوانی در اختیار شما هست. ــ اساتید هستند در خدمت شما. 🔺 چرا قدر این نعمتها و فرصت‌ها را نمی‌دانید؟ چرا آنقدر که باید در مسیر علم و عمل زحمت نمی‌کشید؟ 📚 برگرفته از فرمایشات استاد حسن (حفظه الله) (@y_talabegi) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 طلبه در خانه چگونه باید باشد؟ 🔹 آیت الله پهلوانی تهرانی (سعادت پرور) رحمة الله علیه: 🔸 از همسـرتـان تشـکـر کنید هر چند غـذایـی کـه پخـتـه شـور یـا بـد شـده است. 🔹 یکبـار من در جوانی در خانـه با خانواده بد اخلاقی کردم. در عالم مـعنـا بـه مـن گفتـنـد: ســال نالـه‌هـای تـو بـی اثـر شـد! 🔸 شخصی به مرحوم علامه گفت: یک ریـاضتـی بـرای پیـشرفــت مـعنـــوی بــه مـن بـفـرمـایـیـد. علامـه فرمودند: «بهترین ریاضت برای شما، خوش اخلاقـی بـا خانـواده است». 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله پهلوانی تهرانی (رحمه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 بررسی حجیت اجماع منقول 🔹 علی التحقیق اجماع حجت نیست؛ چون تنها راه حجیت اجماع، کشف قطعی قول معصوم (علیه‌السلام) است. 🔸 کشف قطعی قول معصوم (علیه‌السلام) به این جهت رخ می‌دهد که وقتی همه فقها با وجود اختلاف مبانی که در بین آنها وجود دارد، همگی بالاتفاق قائل به مطلبی می‌شوند، با توجه به اینکه از ویژگی تقوا و پرهیزکاری برخوردار بوده‌اند و رجماً‌ بالغیب فتوا نمی‌داده‌اند، طبق کشف می‌شود که سینه به سینه از امام (علیه‌السلام) شنیده‌اند و یا اینکه دلیل معتبر قوی داشته‌اند که سنداً کاملا معتبر بوده و دلالت واضحی داشته است که همگی اتفاق بر آن دلیل داشته‌اند. توافق این چنینی موجب می‌شود که کلام آنها پذیرفته شود. در چنین مواردی قطع به فتوای همگی فقها مستلزم قطع به حکم شرعی است. 🔹 اما در صورتی که قول همه فقها نباشد، بلکه صرفا ثقه‌ای از قول آنها حکایت کند، خبر ثقه یقین آور نخواهد بود، بلکه نهایتا به فتاوا حاصل می‌شود و ظن به فتاوا ملازم با ظن به حکم شرعی است و نکته اساسی این است که ظن به حکم شرعی حجت نیست. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (نظام اقتصادی اسلام) استاد علی همدانی (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 من هم لیاقت این عمامه را ندارم! 🔹 بنده در اوایل طلبگی نسبت به معمم شدن و قرار گرفتن در سلک روحانیت تردید داشتم و خود را لایق این لباس مقدس نمی‌دانستم، 🔸 تا اینکه روزی از حضرت آیة الله شنیدم که فرمود: 👈🏻 «من هم لیاقت این را ندارم، اما معمم شدم تا لیاقت پیدا کنم». 📚 از خاطرات مرحوم آیت الله بهجت (رحمه الله) به نقل از استاد آیت الله حسین یزدی (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تحولات با نگاه توحیدی 🔹 «و نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ» انبیاء: ۳۵ 🔸 هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سرّ غیب باشد اندر پرده بازی‌های پنهان، غم مخور 🎙از فرمایشات استاد (رحمه الله) از شاگردان آیت الله سعادت‌پرور (رحمه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 تفاوت‌های روش فهرستی و روش خبر واحد در رجال 🔹مرحوم نامه‌ای دارد به شیخش ابن نوح و از او اجازه کتاب حسن بن سعید ــ که در طریق به برادرش حسین بن سعید واقع شده ــ را درخواست می‌کند. به این طریق اصطلاحاً اجازه به نحو کتابت می‌گویند. وی پنج نسخه را معرفی کرده و طرق خود را به نجاشی می گوید. 🔸 ناقلین پنج نسخه الف. احمد اشعری ب. احمد برقی ج. حسن بن حسين بن ابان د. ابن سکن ه. دینوری می‌باشند، که مهمترین و معروفترین نسخه را نسخه احمد اشعری معرفی می‌کند. 🔹 در آخر هم می‌گوید هر نسخه ای را که اجازه گرفتی باید از همان نسخه نقل روایت کنی تا جلوی اختلاف را بگیری. (فيجب أن تروي عن كل نسخة من هذا بما رواه صاحبها فقط، ولا تحمل رواية على رواية ولا نسخة على نسخة، لئلا يقع فيه اختلاف). 🔸 اما مرحوم شیخ مبنا را از روش فهرستی به روش حجیت خبر و رجال تغییر دادند. از این رو اختلافات زیادی به خاطر عدم توجه به نسخه در روایات وی رخ داده است. 🔹 وی در مشیخه می‌گوید: ما سند را فقط برای ملحق کردن کتاب از مرسل به مسند آوردیم. این یعنی کتاب مشهور است و ما از آن نقل می‌کنیم. این عبارت عدم توجه شیخ به نسخه را می‌رساند که ابن نوح به نجاشی تذکر داد. (نحن نذكر الطرق التي يتوصل بها الى رواية هذه الاصول و المصنفات و نذكرها على غاية ما يمكن من الاختصار لتخرج الاخبار بذلك عن حد المراسيل و تلحق بباب المستندات). 📚 ر.ک: برگرفته از درس حدیث استاد آیت الله سید احمد (حفظه الله) 📌 ارسالی از طرف حجت الإسلام محمودپور 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
۲۲ 💠 به مناسبت هفته شماره ۲۲ مجله «نگاه» به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. 📌 جهت دانلود فایل تک‌تک مقالات این شماره (ویژه ادبیات عرب) و شماره‌های قبلی به سایت مدرسه مراجعه کنید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/research/negah-right-menu 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 📌 این شماره در مطلب بعدی 👇 قابل دسترسی است. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
دوفصلنامه نگاه 22.pdf
7.2M
📚 فایل شماره ۲۲ دوفصلنامه «نگاه» مدرسه شهیدین (ره)