eitaa logo
دین پژوهی
211 دنبال‌کننده
344 عکس
196 ویدیو
21 فایل
پژوهش ها، آراء و نکات دینی ارتباط با ادمین: @afshari79
مشاهده در ایتا
دانلود
دین پژوهی
⛔️ روایت جعلی مولوی از جنگ خندق ⛔️ 🔹یکی از داستانهای مشهور اما #دروغ که تقریبا همه ما ایرانیان از ا
✅ عزیزی، در جایی، سوالاتی درباره این متن مطرح و عزیزتری منتقل کرد. جهت تبیین بعضی نکات و پاسخ به ابهامات احتمالی، سوال‌های اون عزیز و جواب‌ها به نظر اهل تحقیق میرسه: سلام چند تا مطلب: 1-کدام مرجع علمی یا دانشمند که سواد علمی کافی را دارد این موضوع را مطرح کرده و به رد مولوی و داستان او پرداخته؟ 2-در مورد سرنوشت عمروبن عبدود در حدیث پیامبر(ص) چیزی نقل نشده صرفا به عظمت حضرت علی (ع) و نبرد ایشان اشاره شده و نمی‌توان این حدیث را علتی بر مرگ عمر دانست. 3-در حدیث ها و روایات که از کتاب مناقب آل آبی طالب از آثار ابن شهرآشوب ذکر شده است که حضرت علی(ع)در خلال جنگیدن با عمرو بن عبدود، پس از آنکه عمرو، آب دهان بر چهره‌‌ی مبارک حضرت انداخت، چند لحظه از جنگیدن دست کشیدن تا خشم خود را فرونشاندند، و سپس عمرو را کشتن و ملوی از گفتن باقی داستان خودداری کرده. 4-در کدام از غزل یا شعر های ملوی ذکر شده است که عمروبن عبدود مسلمان شده و به مقام های بالا رسیده است؟ سلام پاسخ به چند تا مطلب: ۱. اگر قابل بدانید و به غلامی قبول کنید، مرحوم علامه جعفری، مرحوم بدیع الزمان فروزانفر و مرحوم عبدالباقی گلپینارلی که هر سه از شارحین مثنوی اند، به این موضوع پرداخته اند و اذعان کرده اند که در هیچ منبعی نیست. البته اگر این سه نفر رو مرجع علمی و دانشمند با سواد علمی کافی، بدانید. کافیه به شرح هر سه مرحوم مراجعه کنید تا مطلع بشید. دیگر منابع عبارتند از کتابهای: نقدی بر مثنوی سماع، عرفان و مولوی نگرشی نو بر مثنوی ۲. با شاخص سائل می‌پرسیم: مگر شما مرجع علمی یا دانشمند با سواد کافی هستید که گفتید از حدیث پیامبر(ص) فلان نتیجه را گرفت؟ اگر هستید، مستندات علمی از این برداشت شخصی بدید تا واقعا استفاده کنیم، اگر نیستید به شرح شارحین حدیث یا تفاسیر ذیل آیه ۹ سوره مبارکه احزاب مراجعه‌ کنید تا به دلالت حدیث پی ببرید. ۳. عرض شد و با علامت هشتک تاکید شد که داستان با این ( خدو انداختن و اسلام آوردن خصم و..) اولا در منابع نیومده، نه اینکه در مناقب نیست. مفهوم متقدم با مناقب که متعلق به قرن است یا حتی منابع معاصر مولوی متفاوته. ثانیا ایراد اصلی، بخاطر بحث بود که بیان شد. باید دقت کرد صرف نقل یک حدیث در کتاب، دلیل بر درستی محتواش نیست، مثلا در همین کتاب کافی مرحوم کلینی، مواردی مثل قضا شدن نماز پیامبر(ص) و مطلاق بودن امام مجتبی(ع) هم نقل شده، حالا چون در کتاب کافی هست باید پذیرفت؟ قطعا خیر! ۴. داستان در غزلیات نیومده که دنبال خاتمه‌ش باشیم، در همون دفتر اول مثنوی به موضوع اشاره کرده، کافیه داستان رو تا آخر دنبال کنید تا به مطلب برسید. دو نکته در پایان: 🔹 فرمودند انظر الی ما قال، نه من قال‌. اینکه اگر طرف دانشمند و صاحب‌نام نبود پس حرفشو نپذیریم، این خلاف روایات و اصول تحقیقه. 🔹 به این امیرالمومنینِ(ع) موصوف مولوی معتقدید، هنیئاً لکم. و به مولوی تعصب دارید و از نقدش ناراحتید، طوبی لکم و حسن مآب. بالاخره مختارید و ۱۰۰٪ حق انتخاب با شماست. ولی اگر از منظر تحقیقی و تطبیقی با دنبال حقیقت‌اید، باید در مطالب مختلف، به احدی جز آل الله تعصب نداشته باشید و نظرات موافق و مخالف، هر دو رو بشنوید و بسنجید و از همون ابتدا قضاوت نکنید که ذلک فوز العظیم. https://eitaa.com/dinpajouhi
🔹مرحوم آیت‌الله بهجت قدس‌سره: چقدر حضرت (امام زمان‌ عج) است به کسانی که را می‌برند و می‌زنند و از او می‌کنند؛ از پدر و مادر هم به آنها است! 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۶۶ https://eitaa.com/dinpajouhi
پیامبر اکرم(ص): «بَرَكَةُ الْعِلْمِ فِي تَعْظِيمِ الْأُسْتاذِ» برکت علم، در احترام به استاد است. المواعظ العددیة، ص ۱۵۷ 🌸 روز معلم بر تمام معلمین گرانقدر مبارکباد. https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️ کتابی برای نخواندن! ⛔️ 🔹«مغز متفکر جهان شیعه» کتابی مشهور که ساخته و پرداخته ذهن نویسنده آن است و هیچ ارزش علمی، تاریخی و دینی ندارد. 🔹دکتر غلامحسین دینانی با انتقاد از کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» ذبیح الله منصوری را روزنامه نگاری جعل کننده دانست وگفت: او محتوای آثار را جعل می کرد و آثارش، ارزش علمی ندارد. ما برای معرفی مقام علمی امام صادق (ع) نیازی به این اثر مجعول و نوشته های غلط این روزنامه نگار نداریم. 🔹وی با انتقاد از عنوان «مغز متفکر جهان تشیع» افزود: حتی عنوان کتاب مغز متفکر جهان شیعه واژه نادرست و بیهوده ای است. نباید از تعبیر مغز متفکر برای مقام امامت که از جانب خدا مقرر شده است استفاده کنیم. مگر امام صادق(ع)، برتراند راسل یا انیشتین است؟ 🔹وی با انتقاد از ترویج گسترده این اثر در سال های گذشته گفت: آیا در مورد امام صادق (ع) این قدر فقیر شده ایم که باید به آثار چنین کسی مثل منصوری استناد کنیم؟ او جعل کننده است و آثارش اصلا قابل اعتنا نیست. 🔻دیگر نظرات درباره کتاب: https://flatearthfarsi.ir/?p=3284 https://eitaa.com/dinpajouhi
🏴 امام صادق علیه السلام، «منتظِر» واقعی! 🔹سدیر صیرفی از اصحاب امام صادق علیه السلام ماجرائی را نقل نموده که مرحوم شیخ صدوق آن را در کتاب کمال الدین خویش آورده است. او می گوید روزی من و چند نفر از همراهانم بر حضرت امام صادق علیه السلام وارد شده و آن حضرت را در حالی ملاقات نمودیم که ناله ها و گریه ها و دگرگونی حال آن حضرت، نزدیک بود ما را دیوانه کند! (فاسطارت عقولنا...). ابتدا گمان کردیم که شخصی از اطرافیان آن حضرت از دنیا رفته است. 🔹 سپس سدیر به توصیف چگونگی وضعیت حضرت پرداخته و می گوید: امام صادق علیه السلام را در حالی مشاهده کردیم که؛ حضرتش بر روی خاک نشسته بود! لباسی از مِسح و بدون گریبان بر تن نموده، آستین ها را بالازده، مادرِ فرزند مرده و جگر سوخته مى ‏گريست! در حالی که اندوه تا گونه هایش رسيده، رخساره اش دگرگون شده و ديدگانش پر از اشك گرديده بود. 🔹آن حضرت ناله کنان خطاب به امام دوازدهم علیه السلام می فرمود: «آقاى من! غيبت تو را از ديدگانم ربوده! بسترم را بر من ساخته و قلبم را از من سلب نموده است، آقاى من! غيبت تو اندوه مرا به فجايع ابدى پيوند داده! و فقدان امامان يكى پس از ديگرى جمع و شمارِ ما خاندان را نابود كرده است!» ▪️اگر حال یک «منتظِر» این گونه نباشد.. اگر دردِ فراق، او را محزون و گریان نکند... چطور ادعای خواهد داشت..؟ 📚 شیخ صدوق؛ کمال الدین؛ ج ۲ ص ۳۵۳ https://eitaa.com/dinpajouhi
🔵 چهار دعای بسیار مهم توصیه شده (ع) برای منتظران آخر الزمان 1⃣ دعای عهد 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔴 هر که چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هر کلمه آن هزار حسنه، او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند. 2⃣ دعای غریق 🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: زماني ميرسد که امام هدايتگر ونشانه آشکاري نباشد ازحيرت وسرگرداني آن دوره کسي نجات پيدا نمی‌کند مگر کسي که به خواندن دعاي غريق مداومت کند: 🔴 یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 📚 کمال الدین جلد ۲ ص ۳۵۱ 3⃣ دعای معرفت 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: بامداومت بر اين دعا معرفت امام عصر(عج) را از خداوند طلب نماييد: 🔴 اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى 📚 اصول کافی جلد ۱ ص ۳۳۷ 4⃣ صلوات همراه با عجل فرجهم 🔹 امام صادق عليه السلام فرمودند: هر کس بعد از نماز صبح و ظهر ، در روز جمعه و ديگر روزها بگويد : 🔴 أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ نمي‏ميرد تا اين که حضرت قائم مهدي(صلوات اللَّه عليه) را درک کند. 📚 مصباح المتهجّد ص ۳۶۸ https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴نگاهی به چله موسوی(کلیمی)🔴 چند سالی است که به مدد رسانه، چند روز مانده به آغاز ماه ذیقعده، فضای مجازی پر می شود از تبلیغ چله موسوی یا کلیمی و برکات باورنکردنی آن! به همین مناسبت، چند نکته برای اهل و و نه برای تقلیدگران متعصبی که مرعوب بزرگی اسم افرادند، عرض می‌گردد: 🔹در اسلام هر شب و روزی که قداست یا اهمیتی ویژه داشته باشد توسط اهلبیت(ع)، مورد تاکید قرار گرفته است مانند: شبهای قدر، شب نیمه شعبان، روز عرفه، روز عاشورا و... و اعمالی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در طول ۲۵۰ سال حضور ۱۳ معصوم(ع) و هزار و صد و چند سال دوران امامت امام عصر(عج)، اشاره ای از سوی از آنان به قداست و معنویت چله موسوی نشده است، چه رسد به انجام آن! یعنی اگر، این چله به لحاظ معنوی اهمیت داشت، یقینا از سوی امامان ما، مورد تاکید قرار گرفته ضمن اطلاع به اصحاب و شیعیانشان، اعمالی برایش توصیه می‌شد. اکنون که حتی از طریق فریقین در اهمیت چله موسوی وجود ندارد، اسرارتراشی‌های موجود برای آن، صرفا بافته است و بس! به بیان ساده‌تر، اگر این چله در ترقی و پیشرفت معنوی انسان، آنچنانکه قائلند موثر بود، سلمان و ابوذر و عمار و کمیل و هشام و...مامور به انجام آن می‌شدند. لذا مستندسازی این چله به اهلبیت(ع)، راه به جایی ندارد. 🔹این چله و نظایر آن، از دیرباز مورد توجه بوده و در آثار آنان بدان اشاره شده است. جالب اینجاست که عده ای از اعلام صوفیه نظیر شمس‌تبریزی، این چله را دانسته و از اساس آن را می‌دانند!(مقالات شمس‌تبریزی، ج۱، ص۳۲۳) اما با وجودیکه این چله در میان صوفیه مخالفانی دارد، امروزه شیعیانی هستند که به تصوف‌اند و به تشریع و استناد آن به قرآن و سنت دارند! عجیب است ولی، اینبار گویا تشخیص شمس تبریزی، از تشخیص برخی معاصرین صحیح‌تر است! 🔹اگر بر فرض و با هزار ، بتوان محملی برای چله‌نشینی ساخت، باید پرسید که چرا بین تمامی چله‌ها، فقط چله موسوی که منتسب به قوم است، تا این حد مورد و و قرار می‌گیرد؟ آیا در قرآن، پیامبراکرم(ص) بعنوان ما مسلمین معرفی نشده؟ آیه می‌فرماید: لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب۲۱) اگر اسوه مسلمین باید رسول خدا(ص) باشد، فارغ از اینکه این اسوه چنین عملی را نه توصیه کرده و نه انجام داده، بهتر این بود که چله‌ای در اوقات مورد تاکید دین مبین وی، انتخاب می‌گردید. در مقام مثال و نه تایید، مثلا: از عاشورا تا اربعین حسینی یا اوقات دیگری که رنگ و بوی محمد و آل محمد در آن محسوس‌ تر باشد. تبلیغ وسیع و این چله در بین مسلمانان و آنان برای انجام آن و قراردادن موسای کلیم خاتم النبیین(ص) در عبادت، خبر از دست پنهان و نقش موثر آنان در تبلیغ این ماجرا دارد.(فتامل) 🔹قدمت توجه به این چله در میان ، با ارفاق، محدود به سده اخیر است و اگر نگاهی به آثار عرفای شیعه بیندازید، خواهید دید که تا قبل از آن، نشانی از این چله در مکتوبات آنان نیست. یعنی در آثار افرادی چون شیخ بهایی، میرداماد، آقا محمد بیدآبادی و...خبر و توصیه ای به انجام این چله نیست. در حالیکه احاطه هر کدام از آنان به دقایق عرفان، بر کسی پوشیده نیست. 🔹یکی از شگردهای اعتبار دهی به موضوعات، انتساب آن به افراد مشهور است. قریب به اتفاق ناقلین چله موسوی در عصر معاصر، آنرا منتسب به سید علی قاضی می‌دانند بدون آنکه سند معتبری دال بر آن موجود باشد. 🔹عده‌ای در مقام دعا و می‌خوانند: اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد. ولی در مقام عمل، به چله ای که در سیره اهلبیت(ع) نبوده، متمایل‌اند و سندشان برای این چله، گفتار یا نوشتار فلان صوفی و عارف است. لذا بعد از قول و فعل فلان پیر و مرشد بر قول و فعل آل‌الله، در نهایت و پس از انجام این چله،(به اقرار تنی چند از آنان نزد راقم) فقط عُجب و چله‌نشینی، عایدشان شده و تغییر روحی محسوسی برایشان اتفاق نیفتاده! همان بیت معروفِ: هر که گریزد ز خراجات شاه.. 🔹عده‌ای دیگر، واقعا از صدق دل و با نیت خیر، بدنبال طهارت نفس و سلوک الی الله هستند و بدون هیچ اطلاعی از برخی اشکالات، به چله ها و اربعینیات مشغولند و نیّت‌شان جز تزکیه، چیز دیگری نیست. لذا برای آنان، یادآوری این کلام مرحوم بهجت(ره) سودمند است که فرمود: چنانچه طالب، صادق باشد، کافی و وافی است برای ، اگر چه باشد. https://eitaa.com/bahjat_ir/3669 🔹چون همیشه، تاکید می گردد که تصمیم‌گیری نهایی برای یا این چله و انتخاب در عبادات، بر عهده خوانندگان است و هدف این متن، صرفا یادآوری برخی نکات بوده است. https://eitaa.com/dinpajouhi
هدایت شده از دین پژوهی
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفت مرحوم آقای بهجت(ره) به مقام کریمه اهلبیت،(س) https://eitaa.com/dinpajouhi
دین پژوهی
♦️توضیحاتی درباره لیلة الرغائب ♦️ بعد از ارائه مطالبی درباره لیلةالرغائب، عده ای از #دوستان‌دغدغه‌م
🔴 تاملی در نماز یکشنبه‌های ذیقعده 🔴 🔴 این نماز را فقط سید بن طاووس(ره) نقل کرده و قبل از او در تراث شیعه، چنین روایتی نیست. 🔴 اولین نفری که بطور مستقیم و بدون واسطه، از پیامبر(ص) نقل کرده، است که به نقلهای او اعتمادی نیست. درباره او روایت است که سه نفر بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می بسته اند، که یکی از آنها انس بن مالک بوده است. (خویی، معجم‏ رجال ‏الحديث، ج ۳، ص ۲۴۱) 🔴 «انس بن مالک» با این که در حضور داشت و سخنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) در باره ولایت علی بن ابیطالب(علیه السلام) را شنید، با این حال، کرد و به آن شهادت نداد! حضرت علی(علیه السلام) دعا فرمود که اگر او از روی و عناد، کتمان شهادت کرده است، مبتلا به# بیماری شود؛ و او به بیماری برص (پیسی) مبتلا شد. (رجال‏ الكشي، جزء اول، ص ۴۵) 🔴 در دیگر روایاتی که درباره نحوه توبه رسیده است، کوچکترین اشاره ای به اقامه این نماز نشده است. 🔴 در اذکار بعد از این نماز هم، خبری از بر محمد و آل محمد نیست. 🔴 دقت در این کلام علامه مجلسی جهت تبیین بیشتر مفید است: بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتاب‌هایشان ذکر می‌کنند. و این موضوع خالی از نیست چون در بسیاری از احادیث، از رجوع کردن به و عمل به روایات آنان نهی شده است، خصوصا وقتی در روایات آنها یک شکل و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در احادیث معتبر، سابقه نداشته باشد. (بحارالأنوار؛ ج۲ ص۲۵۷) 🔴 با دقت در متن این روایت، دانسته می‌شود که این نماز اختصاص به یکشنبه های ماه ذیقعده ندارد و صرفا روز آن یکشنبه بوده است. 🔴 پذیرش این نکات برای افرادی که سالهاست به این نماز مقیدند یا اهل تحقیق نیستند یا مرجعشان در انجام مناسک صرفا صدا و سیما و فضای مجازیست، اگر نگوییم محال، قطعا سخت خواهد بود. 🔴 تقریبا تمام اشکالاتی که قبلا در مورد نماز لیلةالرغائب بیان شد، درباره این نماز هم صادق است. خوانندگان این متن، کاملا مختارند که به این دستور رسیده از امیرالمومنین (ع) عمل کنند و پاداش گیرند یا آنرا ترک نمایند. https://eitaa.com/dinpajouhi
♦️مرور زمان و ظهور كرامات♦️ ✍️از (ره) پرسیدند که: چگونه است که علمای سابق به طوری بودند که درهای بسته مثل دروازه نجف به روی آنها باز می‌‌شد و علمای فعلی این طور نیستند؟ شیخ در جواب فرمود: بگذارید چند سال باد به ما بخورد، درباره ما هم چنین سخنانی خواهند گفت! 📚یادداشت‏های استاد مطهری، ج۱۵، ص۱۵۴ https://eitaa.com/dinpajouhi