eitaa logo
مدرسه راهبری علم و عمل
398 دنبال‌کننده
286 عکس
43 ویدیو
11 فایل
مدرسه راهبری علم و عمل خانه‌ای برای راهبران دینی جوان http://elmvaamal.ir @Leadership_school
مشاهده در ایتا
دانلود
همراهان عزیز و مخاطبان ارجمند؛ با سلام و احترام و عرض پوزش، به استحضار می‌رساند به دلیل رخ دادن برخی مسائل پیش‌بینی‌نشده برای میزبان اجلاسیه، تولیت محترم حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره)، متأسفانه برگزاری اجلاسیه در تاریخ مذکور لغو و به زمان دیگری که متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد، موکول می‌‌گردد. مجددا از مشکل پیش آمده عذرخواهی کرده و امیدواریم در آینده نزدیک و با حضور شما عزیزان و همه مدعوین محترم، اجلاسیه‌ای وزین و باشکوه را برگزار نماییم. دبیرخانه اجلاسیه ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
💠 دوره معرفتی_تشکیلاتی اسلام ناب طلبگی ویژه طلاب جوان انقلابی 📚 آموزش منظومه معارف ناب مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی 📆زمان برگزاری: ۳۱ تیر تا ۵ مرداد ماه 📌مکان برگزاری: تهران 🔹دوره به صورت حضوری برگزار خواهد شد. ⏳ مهلت ثبت نام: ۱۰ تیر ماه ❓جهت کسب اطلاعات بیشتر با شناسه @eslamenab_dore در همه پیام رسان ها تماس حاصل فرمایید. ثبت نام از طریق👈 www.eslamenaab.ir 🔸دوره معرفتی_تشکیلاتی اسلام ناب 🔸 @eslamenaab_tollab
🔰 حجت الاسلام و المسلمین اسدپور در حاشیه درسگفتار «خوانش فقهی از حکمرانی امام خمینی (ره)» تأکید کرد؛ 🔶 «ضرورت بازخوانی صیرورت اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره)» 🔹حجت الاسلام اسدپور در مدرسه راهبری علم و عمل با بیان اینکه مدارس علمیه تهران با مسائل اجتماعی روز مماس و مواجه نیستند، گفت: « هم اکنون مسئله‌های اصلی اجتماعی در تهران در حال وقوع است در حالی که فقه ما در قم و یا نجف در یک محیط خلأ، تئوری پردازی می‌کنند و با مسئله‌های عینی اجتماعی یا مسائل اجتماعی مماس نیستند و این موجب شده تا فقه بریده از مسئله اجتماع و حکمرانی باشد و از این رو ضرورت دارد حوزه فقهی تهران تقویت شود.» 🔰متن کامل مصاحبه: 🔹خبرگزاری حوزه: 👉 https://www.hawzahnews.com/news/1029825 🔹خبرگزاری مهر: 👉 https://www.mehrnews.com/news/5513169
✅ مدرسه راهبری علم و عمل برگزار می‌کند: 🔰 مدرسه تابستانی «فقـه اقامـه» 🔶 «کارگاه بررسی تطبیقی فقه و اصول امام خمینی (ره) در عرصه حکمرانی» + بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی 🔹ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امین اسدپور ⏲️ زمان: چهارشنبه‌ها، ساعت ۱۷ تا ۱۹ 📍مکان: بهارستان، مدرسه راهبری علم و عمل 👈 ثبت‌نام: ارسال مشخصات (نام و نام خانوادگی، تحصیلات، نام حوزه/دانشگاه) به شناسه @maktabimam در پیام‌رسان ایتا و بله 🔻مهلت ثبت‌نام: تا سه‌شنبه ۷تیر 🧾 هزینه دوره: ۱۰۰هزارتومان (ویژه طلاب و دانشجویان) در صورت رضایت و استفاده از دوره! 🔵 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔸دوره تابستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🔰 حوزه صد ساله 🗓 ۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ 🔻در قالب ۱۵ نشست با حضور اساتید برجسته ▪️هزینه ثبت نام؛ حضوری: ۱۰۰ هزار تومان، مجازی: ۵۰ هزارتومان فرم ثبت نام 👇 حضوری https://formaloo.com/zoha1 مجازی https://formaloo.com/zoha2 (ترجیحاً از مرورگر فایرفاکس استفاده شود) 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
💢چهارمين دوره معرفتي-تربیتی-تشكيلاتي ❇️مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب در راستای تربیت رهبران دینی با محوریت منشور روحانيت 🔻برخی از سرفصل ها 🔸اسلام امام خمینی (ره) 🔹کارگاه فقه اقامه 🔸کارگاه تحجرشناسی 🔹الگوهای رهبری اجتماعی 🔸طرح کلان رهبری بعد از انقلاب 🔹جهاد تبیین و هدایت فکری مردم 🔸مشهد، شهرقیام و شهادت(ویژه برنامه حرم مطهر) 🔹رهبری اجتماعی در میدان مبارزه(بازدید از مسجد کرامت) 🔻برخی از اساتيد دوره حجج الاسلام و المسلمین 🔸محسن 🔹مصطفی 🔸سیدعلی 🔹محمد 🔸مهدی 🔹مجتبی و آقایان 🔹دکتر موسی فقیه 🔸دکتر سید مهدی محسنی 🔹دکتر محمدرضا ↙️لینک ثبت نام b2n.ir/asr4 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐 @rebbiion
♦️رهبر معظم انقلاب: «سه کار عمده بر عهده‌ی روحانیون است: هدایت فکری و معنوی، هدایت سیاسی و خدمات اجتماعی و غمخواری و خدمت‌رسانی به مردم.» ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ✅ مدرسه تابستانه مکتب طهران مدرسه راهبری علم و عمل با همکاری مدارس علمیه حوزه تهران برگزار می‌کند: 🔷 «طلبـه حـوزه عاصمـه» 🔷 🔹اردواره‌های شناخت علمی و عملی زیست فاخر طلبه در تهران 🔰 فصل اول: 🔶 بررسی بایسته‌های نقش‌آفرینی طلاب حوزه تهران در سه عرصه هدایت فکری‌ومعنوی، هدایت سیاسی و خدمات اجتماعی 👌 با بهره‌مندی از تجربیات علمای گرانقدر حوزه علمیه 👈 حجج اسلام: عالم‌زاده‌نوری، دسمی، میرهاشم حسینی، سهرابی، اسدپور، رحمانی، ابوالحسنی، کهوند و دکتر شهرستانی 🕰️ زمان: عصر‌های سه‌شنبه ۲۵ تا پنجشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۱ 📍 مکان: مدرسه علمیه مروی ۲ 👈 همراه با اعطای گواهی پایان دوره و حضور در دوره‌های تخصصی ✍️ ثبت نام: ارسال نام، نام خانوادگی و نام مدرسه به شناسه ایتا 👈 @Maktab_tehran ❗ مهلت ثبت‌نام: تا ۲۰ مرداد
🌱 سومین گردهمایی طلبگی «نهال قد کشیده» 🔹در پنجمین سالگشت دیدار مقام معظم رهبری با طلاب تهران (۹۶/۶/۶) 👈 با حضور تشکل‌های جوان حوزه تهران و مدیران مدارس، اساتید، طلاب و برخی مسئولین 🔰 و با محوریت: تبادل تجربیات طلاب جوان در مسیر متشکل شدن، تحول‌آفرینی و ساخت حوزه مطلوب 🗓️ زمان: یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ 📍 مکان: سالن جلسات مدرسه عالی شهید مطهری (ره) 📝 طلاب علاقه‌مند به حضور در این گردهمایی می‌توانند نام‌و‌نام‌خانوادگی، نام مدرسه و پایه تحصیلی خود را به شماره ۰۹۳۵۸۲۱۳۴۷۷ پیامک کنند. 🔵 ستاد برگزاری گردهمایی
🔰 در سومین گردهمایی طلبگی "نهال قدکشیده" مطرح شد: 🔸 «مطالبه رهبری از طلاب تهران تاریخ حوزه را وارد افق جدیدی کرد.» 🔹 حوزه/ حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری دیدار طلاب جوان تهرانی با مقام معظم رهبری در ششم شهریور سال ۹۶، این دیدار را نقطه عطف تاریخ حوزه برشمرد و تأکید کرد: این رویداد موجب ایجاد افق های جدید در تاریخ حوزه خواهد شد. 📆 ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ خبرکامل 👇 https://www.hawzahnews.com/news/1041976
📝 🔰 روز تاریخی تاریخ‌ساز!! 🔸حالا ۵سال از آن روز خاطره‌انگیز و البته تاریخی و تاریخ‌ساز می‌گذرد؛ ۹۶/۶/۶ ! و چه چیز شیرین‌تر از مرور خاطرات امیدبخش... 🔹پس از دیدار اردیبهشت سال ۹۵، گویا خود آقا پیگیر جلسه‌ای بودند که فقط طلاب جوان تهران باشند و ایشان؛ آن هم در فرصتی زود! 🔸 تلاشهای بسیاری در این بین شکل می‌گیرد؛ اما آنچه سرانجام محقق می‌شود، جلسه‌ای است با بیش از یکسال فاصله، اما با سختگیری‌هایی برای حضور طلاب جوان تهران و البته بدون حضور مسئولین! 🔹صبح دوشنبه و دلهای لبریز از شوق دیدار، ذهن‌هایی پویا برای ترسیم وضع موجود و آینده مطلوب حوزه و جان‌هایی آماده برای دریافت ماموریتی جدید و احتمالا سرنوشت‌ساز! 🔸 یازده طلبه خواهر و برادر پرشور و بادقت، شیرین و تلخ اما از جان دل با رهبر و زعیم خود به گفتگو نشسته‌اند. 🔹ساعتی گذشته است و آقا اما ،نه خسته که برق نگاه پدرانه‌اش نوری دارد از رضایت خاطر. این را وقتی مطمئن می‌شوی که دریای آرام وجودش با موجی از کلام پراحساس و مسرت‌بخش از ارائه طلاب جوان، ساحل دل‌های حضار را این‌چنین سیراب می‌کند: 🔸«من وقتی نگاه میکنم، شما را- جوانها را- طلبههای جوان را- نهالهای قدکشیده بوستان امامت و ولایت میبینم...» 🔹آنقدر گوارا و انگیزه‌بخش است وقتی فرازی از آیه پایانی سوره فتح را می‌خوانند: « ... مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ... » 🔸همه قرائن نشان می‌دهد امروز روز یک اتفاق بزرگ است. کلام زارع شگفت‌زده‌ی بوستان ولایت آنجا اوج می‌گیرد که این‌بار برای بزرگترین ماموریت تاریخ حوزه علمیه، نه به مسئولین و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط که طلاب جوان حوزه و این نهال‌های قدکشیده را خطاب قرار می‌دهند. « این حوزه‌ای که شما می‌خواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به‌وجود بیاوردید.» 🔹رسیدن به آن را با روحیه مبارزه و راهش را گفتن، فکرکردن، همفکری کردن و متشکّل شدن دانستند. 🔸حالا اما حاضرین آنقدر سرمست از این دیدار شده‌اند که گویی آماده‌اند تا جهانی را متحول کنند! 🔹 طلاب جوانی که به عنوان حلقه آخر زنجیره نظام حوزه و معمولا یک مصرف‌کننده علمی بوده!، اکنون اما محور و پیشران حوزه برای مسئله تاریخی تحول مورد خطاب قرار می‌گیرد. 🔸آری! این همان روز ماندگار تاریخ حوزه است؛ ۹۶/۶/۶ ! حالا ۵سال از آن روز خاطره‌انگیز و البته تاریخی و تاریخ‌ساز می‌گذرد... 🔹و در پنجمین سالگرد آن‌دیدار مهم و تاریخی، اگرچه طلاب بسیاری با انگیزه پا در میدان تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی گذاشتند؛ اما آنچه از باهم‌بودن‌مان برای ساخت حوزه مطلوب نیاز است، فراتر از تلاش‌های موجود است. 🔹در این میان اگر از موانع همیشگی بگذریم، شاید آنچه به آن بیش از پیش نیاز داریم، تمرین مبارزه‌ای است که از خود ما شروع و با عبور از خودها به دریای جمع و باهم‌بودن، می‌پیوندد. 🔸مهارتی که شاید کمتر در در فضای حوزه آن را مشق می‌کنیم؛ و بی‌شک یکی از بهترین عرصه‌های آن کارگروهی و متشکّل شدن برای کارآمدی و خدمت در عرصه علم و میدان عمل است. 🔹ماموریت بزرگ تمام که نه، تازه شروع شده است. همه چیز اما نویدبخش یک جهش است. جهشی که این بار موتور محرک و پیشران آن نهالهای قدکشیده حوزه عاصمه‌اند! ✍️ الف.قاف 🗓️ ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
🔰حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی: 🔶 «در مسیر تحول و ساخت حوزه مطلوب نباید صرفا منتظر اقدام از سوی مسئولین و متولیان امر ماند. راه تحقق طبق فرموده مقام معظم رهبری، همان مبارزه و مجاهدت است.» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰 حجت‌الاسلام قرقچی: دبیر گردهمایی نهال قدکشیده 🔶 «حوزه علمیه تهران حوزه عاصمه است؛ و ظهور و بروزاتش باید در قامت پایتخت جمهوری اسلامی ایران باشد؛ اما آنچه امروز از نوع مدیریت حوزه تهران هویداست گویای این کنشگری در این تراز نیست!» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 بخش اول 🔴 نقطه‌ی عطفی در سیر تطوّر و تحوّل حوزه‌ها بود، از دو جهت: 1⃣ نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت ↩ رهبر حوزه‌ها، از رویش در حوزه‌ها خبر داد که بذرشان در بستر عصر امامت و ولایت کِشت شده، از اندیشه‌ای فاخر، راقی و غنی - مکتب امام و اسلام ناب - تغذیه کرده تا اینک به نهالی قدکشیده بدل گشته است: 💡«من وقتی نگاه می‌کنم، شما را - جوان‌ها را، طلبه‌های جوان را - بوستان امامت و ولایت می‌بینم. بحمدالله این نهال‌ها قد کشیده‌اند؛ بعضی به ثمر رسیده‌اند، بعضی هم انسان را خاطرجمع می‌کنند که به ثــمر خواهند رسید: وَ مَثَلُهُم فِی‌ الاِنجیلِ‌ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه‌ و فَئازَرَه ‌و فَاستَغلَظَ فَاستَوی عَلی سوقِهِ یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار- فتح/۲۹». 2⃣ نقش برای ساختن حوزه‌ی مطلوب ↩ آن تحوّلی که سال‌ها انتظارش می‌رفت، میوه‌ی شیرین اراده‌ی این نهال‌های‌قدکشیده خواهد بود، به‌شرطی که به هم‌فکری روی آورند، برای یکی‌شدن بکوشند و با هم‌افزائی، مبارزه را برای ساختن حوزه‌ی مطلوب آغاز کنند: 💡«باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، هـم‌فکری کردن، متشکّــل‌شدن». 🔄 روشن است که ؛ یک جشن تکلیف تاریخی برای طلاب جوان بود؛ اعلام یک و یک رویش تاریخی، خبر از دو اکسیر حیاتبخش و معجزه‌گر؛ و . اینکه رهبر انقلاب، نقش بی‌بدیل ما طلاب جوان را باور و به ما امید و از ما انتظار دارند؛ بار سنگینی بر دوش ماست! اگر امام راحل از قم و با همراهی طلاب جوان توانست انقلاب را آغاز کند، انتظار امروز امام حاضر از ماست تا گام‌های بعدی انقلاب را با ما رقم بزند. شاید اکثر ما در گهواره بودیم که امام‌خامنه‌ای به رسید، بی‌شک سال‌هاست که چشم‌انتظار ماست تا قد بکشیم، تا مطهری‌وار و بهشتی‌سرشت، در رکابش قیام کنیم و برای و دین، انقلاب را به پیش ببریم: 💡اميد من به شما جوانان است. بايد اين آرزوها را در دل زنده نگهداريد و انگيزه‌تان را روز به روز بيشتر كنيد. اين فكر را بايد در داخل حوزه گسترش دهيد. وقتى اين فكر گسترش يافت و غالب شد، به عمل نزديك خواهد شد و به فضل پروردگار، تحقّق خواهد يافت. (امام‌خامنه‌ای - ۷۴/۰۹/۱۶) ✍ امید فشندی 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰 خانم شیخی، نماینده تشکل طلبگی بانوی انقلاب: 🔶 «تشکل طلبگی بانوی انقلاب با محور قرار دادن مکتب امام (ره) در شبکه‌سازی طلاب خواهر، در سه عرصه جهادی، مسجد و رسانه به صورت مجازی در حال فعالیت است.» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰 آقای آقاامینی: مسئول تشکل طلبگی مدرسه مروی: «واحد تواصی بسیج طلاب مدرسه مروی روی بُعد کشف مسائل تمرکز دارد؛ و بعد از بررسی و مشاوره و پژوهس روی یکی از کلان مساله جامعه، حاصل بررسی های خود را در قالب یک دوره جامع به طلاب علاقه‌مند ارائه می دهد.» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
به‌نام خدا 🔴 از (۱) 🔸 حوزه‌های علمیه، یعنی حوزه‌های علمیه پس از ، تحول و ایجاد تناسب از با ویژگی‌های است. 🔸 از این ضرورت سخن زیاد گفته شده و بحمدلله و به برکت داهیانه‌ی رهبرانقلاب، گفتمان ضرورت در حوزه و به‌خصوص میان ، به یک تبدیل شده است، به‌طوری‌که امروز حتی - که امام عزیزمان هشدار آن را در منشور روحانیتش برای تاریخ به جای گذاشت - نیز نمی‌تواند از تحوّل سخن نگوید، بلکه ناگزیر به و «تحریف کلام از موضع» دست برده است. 🔸 امروز، ؛ جا افتادن اصل ضرورت تحول نیست، بلکه اولا، از لازم برای حوزه و ثانیاً آن توسط جریان تحجر از سویی و از سویی دیگر انقلابیان کم تدبیر و انقلابی‌هایی که دچار سوء مفاهمه از تحول شده‌اند، ضرورت کلیدی حرکت به سوی تحول است. 🔸 آیا در حوزه صرفاً تحول در درس‌های حوزه و متون آموزشی است؟ آیا اینکه نهایتاً پیرایه‌های دروس کنونی در محتوا زدوده شود و چند درس دیگر هم اضافه شود ما را به مقصود تحول رهنمون خواهد کرد؟ 🔸 آیا مسأله، فرا محتوای دروس، به روش‌های آموزشی در حوزه است؟ آیا اگر تبلیغ در حوزه‌های عصر حاضر - با توجه به نیاز مبرم نظام - جدی، منضبط، جریان‌ساز و فراگیر شود، به تحول‌یافته، رهنمون شدیم؟ 🔸 آیا جبران ضعف تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی طلاب، خصوصاً طلاب دورافتاده از ، به‌تنهایی نجات‌بخش حوزه از تحجر و افتادگی در دام تجدد خواهد شد؟ 🔸 آیا چندکلاسِ علوم انسانی غربی و ذاتاً مسموم، واقعاً کمک شایانی به تحول حوزه می‌کند؟ 🔸 آیا مشکل اصلی امروز حوزه این است که چرا صرفاً چند درس خارج خوب در حوزه و مسائل حاکمیتی نظام نداریم؟ 🔸 آیا مشکل صرفِ همین است که چرا روی دانش فلسفه و عرفان و حکمت صدرایی، کار دانشی و پژوهشی نشده است؟ 🔸 آیا و حتی روایاتِ خارج از احتیاجاتِ فقه فردی، تنها خلأهای حقیقی، برای رسیدن به حوزه مطلوب‌اند؟ 🔸 و این‌ها همه مثال‌هایی واقعی بود از در حوزه‌ی کنونی، که هرکدام متناسب با فهم خویش از تحول به اقدامی دست بردند و البته متأسفانه بعضاً به نفی یکدیگر نیز اقدام ورزیدند. 🔸 اما حقیقت اینست که همه‌ی این‌ها هست و هیچ‌کدام از این‌ها نیست. 🔸 همه‌ی این‌ها هست و هیچ‌کدام نیست. مشکل در گمشده‌ای هست که تمام مواردِ پیش‌گفته در قالب سؤالات و مشاهَدات واقعی از حوزه‌ی کنونی، شئونی از آن عنوان جامع‌اند. 🔸 حوزه باور نکرده است که چنین است که و مفهوم این سنت منحصره، یعنی اگر از خود که و و این مردم است، فاصله بگیرد، مکثی در زمین نخواهد داشت و از بین خواهد رفت. 🔸 ریشه‌ی مشکل این است که حوزه از تراث سلف خود تنها دروس را نگاه‌داشته - که نهایتاً متحجرین اجازه خواهند داد برخی تغییرات شکلی و محتوایی نیز در دروس رخ دهد - اما غایتی که علم دین و حوزه‌های علمیه‌ی سلف دنبال می‌کردند را فراموش کرده است ... ✍ مجتبی عرب 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰حجت‌الاسلام‌والمسلمین سهرابی، معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی: 🔶 «با دعوت رهبری از طلاب جوان تهران برای ساخت حوزه مطلوب در ۶ شهریور سال ۹۶؛ تاریخ حوزه وارد افق جدیدی شد و بدون شک مهمترین اتفاق دیدار ۶شهریور دعوت رهبری از طلاب جوان برای ساخت حوزه علمیه مطلوب بود. ایشان در مسیر تحول حوزه با این دعوت خود را هزینه کردند.» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰 آقای بیگی: مسئول تشکل طلبگی مدرسه مشکات: 🔶 «برنامه‌ریزی برای کنشگری طلاب در دوران سطح و با هدف تربیت راهبران اجتماعی از نیازهای ضروری حوزه است. بسیج طلاب مدرسه مشکات یکی از اهداف خود را در این جهت قرار داده است.» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔵 از (۲) 🔸 ... ؛ فرآیند رسیدن به تحول مطلوب، گم شدنِ و فهم صحیح از رسالت اصلی حوزه و حوزویان است. 🔸 چرا حوزه‌ی علمیه که مادر انقلاب و نظام اسلامی است، عملاً فرزند خود را در میان راه رها کرده است؟ 🔸 چرا حوزه به درد مردم مستضعف جهان و ایتام آل‌محمد(ص) عملاً بی‌توجه است و به کنجی خزیده و سر در گریبان فرو برده و مشغول ردّ و اشکال‌های شکلی خویش است؟ 🔸 حوزه‌ی شیخ مفید و شیخ‌طوسی هم چنین بود؟ أصحاب آقا امام‌صادق(ع) هم در کوفه به دنبال فقه برای فقه بودند؟ به دنبال چند إشکال و جواب کلامی بودند؟ چه چیز حوزه ی امروز را خویش و در نتیجه به مرزهای سکولاریسم ویران‌گر نزدیک کرده است؟ 🔸 حقیقت آن است که و گفتمان تحول، فهم صحیح از است. حوزه خود را فراموش کرده است‌ 🔸 ؛ شأن و (ع) است. رسالت اصلی حوزه در جامعه است؛ ما اگر درسی داریم و بحثی داریم اگر احتیاجی به قرآن مهجور شده در حوزه‌ها داریم، اگر حکمت را باید جدی بگیریم، اگر فقه را جدا و عمیقاً دنبال می‌کنیم، اگر تبلیغی باید برویم، اگر تدریس و تدرّسی باید بکنیم، اگر پژوهشی نیاز است و همه‌ی اگرهای گوناگون دیگر؛ برای این بود که باشیم و در عصر غیبت، وارث شأن امامت باشیم، نه اینکه ابزار و اهداف میانی ما را از غایت غافل کند. 🔸 چه کسی به و در کجای حوزه، جمله امام عزیزمان را می گوید که آن کسی است که بتواند حتی یک جامعه غیر دینی را کند؟! کجا چنین تصویری از شأن طلبه برای طلبه ساخته می‌شود؟ کجا مقدمات قریبه و بعیده‌ی و در جامعه‌ای پویا، به طلبه تعلیم می‌شود؟ طلبه کجا بیش از نیازهای علمی ابتدایی، برای و نیازهای اساسی مردم و امّت تربیت می‌شود؟ 🔸 چگونه است که از منظر بزرگان، مقدمات رسیدن به اجتهاد مصطلح در دین‌شناسی نیاز به برنامه‌ای تعلیمی و تفصیلی دارد، اما تربیت شدن برای نقش‌آفرینی‌های أساسی و مفید در پیش‌بری انقلاب در شئون نیاز به یک برنامه تعلیمی-تربیتی مفصل از همان ابتدای طلبگی ندارد؟ بماند که طلبه می‌تواند تا انتهای دوران طلبگی و اجتهاد هم پیش برود و ابداً آمادگی خاصی برای در حل نیازهای حقیقی دستگاه امامت امت بین المللی اسلام را مثقال ذره‌ای کسب نکند. 🔸 فهم عزیزان ما از نهایتاً طلبه‌ای است که به اندازه‌ی دانشجویان، کمی هم تحلیل سیاسی دارد، یک منبر سیاسی هم در انتخابات‌ها بلد است برود و تمام! این کجا و ماهیت حقیقیه‌ی کجا؟! 🔸 اگر می‌خواهیم حوزه متحول شود، این راه، صرفاً از چند تغییر درسی و محتوایی و روشی و ... شروع نمی‌شود، بلکه باید حوزه، مجبور شود که به میدان و و بیاید، آنگاه که پای مسائل حقیقی آمد، درد حقیقی نیز پیدا خواهد کرد و آنگاه که جانش آتش گرفت، برای آن نیاز واقعی درس و روش و محتوا و همه آنچه را که باید نیز به سمت وسوی مطلوب متحول خواهد کرد. 🔸 طلبه‌ای که رسالت اصلی‌اش به عمق جانش بنشیند، درس را هم متفاوت و جدی خواهد خواند و طلبه‌ای که درگیر مسائل اساسی زندگی مردم و انقلاب نشود، درسش هم مانند جسم بی‌روح است که هرچه رشد کند: .. ♦️ همه‌ی آنچه گفته شد به معنای نفی تلاش‌های عزیزان و خصوصاً اساتید و طلاب انقلابی برای اصلاح سیر حوزه نیست، تلاش‌های فراوانی اکنون درحال انجام است که انشاءالله همه مأجور است اما ما برای پیشرفت متناسب با سرعت این قرن، ناگزیریم از و رسیدن به . ✍ مجتبی عرب 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰 حجت‌الاسلام قرقچی، دبیر گردهمایی نهال قدکشیده: 🔶 «حوزه علمیه تهران یک زیست‌ و ساختار متفاوت از حوزه علمیه قم را می‌طلبد؛ به همین جهت نمی‌توان این دو حوزه به اصطلاح با یک چوب زد! بلکه حوزه علمیه تهران نیاز دارد برای پیشرفت خود از حوزه علمیه قم مستقل شود.» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰 حجت‌الاسلام محمودخانی، نماینده مرکز راهبری برهان: 🔶 «مرکز راهبری برهان در سال ۹۹ با هدف پیشرفت دادن عقلانیت حوزوی در فرایند تحقق احکام دین تاسیس شد و تلاش می‌کند تبدیل به حلقه واسطی بین حوزه و حاکمیت باشد.» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
به‌نام خدا 🔸مطروحه‌ای در دیدار با 🔴 نسبت با در فرآیند (۱) بنده چند جمله است که ادامه‌ی سخن، توضیحِ این جملات خواهد بود: اگر درست مطالعه شود؛ است. اگر خوب فهمیده شود؛ است. اگر خوب دیده شود؛ پایگاه ، و در جمهوری اسلامی است. اگر به درستی ملاحظه شود؛ زمین مستعد سترگ است. ، اگر بازخوانی شود، حلقه‌ی مفقوده‌ی حرکت بالنده به سمت و سوی است. این جملات را می‌گوید که سال‌ها را نیز درک کرده است ولی نهایتاً را برای سربازی در راه انقلاب اسلامی انتخاب نموده است. این جملات راهبردی را از شروع می‌کنم. از نقطه‌ای که به نظرم نقطه‌ی شروع مؤثر در دهه‌ی پیش رو خواهد بود. در فرآیند تولید ، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. این ، که فرنگی‌ها به آن می گویند، همان است که را دریافت کرده و و تمدنی تولید می‌کند. - علی‌رغم همه‌ی کج‌روی‌های ناشی از غرب‌پذیری - هنوز تمامی تولید دانش و اندیشه را دارست؛ از مؤلفه‌های فرهنگی مثل سبک زندگیِ پژوهش‌گر و دانشمند گرفته تا مؤلفه‌های علمی مانند ، و . اما چرا با این سرمایه، امروز، باز هم نمی‌توانیم دانش تولید کنیم؟ نکته‌ی مهم در این است که وقتی توسط یک و یک عقلانیت خاص به تبدیل شد، دستگاه فکری دیگر توان آن مسئله را نداشته و بهتر بگویم، چه‌بسا توان آن مسئله را نیز نخواهد داشت. به بیان ؛ هر کارخانه‌ای با مواد اولیه‌ای کار می‌کند که برایش تعریف شده است. هر ماده‌ی اولیه‌ای را نمی‌توان به هر کارخانه‌ای داد و محصول یکسان خواست. امروز، مسئله‌ی مهم در کارخانه‌ی تولید نرم‌افزارهای تمدن اسلامی، یعنی - که از مایه می‌گیرد و تا امتداد می‌یابد - این است که خودش مستقیماً به متصل نیست. ؛ مشکل ، و سپس است. مسئله‌ای که به زبان زیست‌بوم دانش حوزوی تولید شده باشد. هذا . و اما ؛ تبدیل نیاز به مسئله در دستگاه تولید دانش دینی و تولید پاسخ برای مسئله‌ها نیازمند است: این پیوستار، هستند؛ متخصصانی که دست آن‌ها در کار است و علاوه بر این، را نیز به خوبی می‌فهمند؛ حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان، از این منظر، برای حوزه_تهران اهمیتی دوچندان خواهد داشت. ، هستند که با جامعه آشنایی علمی و تخصصی دارند؛ این بخش از پیوستار، با متخصصین عرصه‌های مورد نیاز نهضت هستند و نزدیک دارند. ظرفیت عظیم طلاب ورودی از دانشگاه‌ها گنجینه‌ی ارزشمند این بخش از پیوستار است و با این هویت جدید، سرگردانی‌های زیادی از این پدیده‌ی عظیم نیز رفع خواهد شد. ، هستند که آن‌ها ویژگی مهم آنهاست. این فضلای ارزشمند که در همه‌ی حوزه‌های مبارکه - اعم از قم و مشهد و تهران و اصفهان و نجف و در اقصی نقاط بلاد - در همین زمان حضور دارند، سرمایه‌ی عظیم اسلامی در جهان امروز ما هستند. و ، حوزه‌های علمیه است که مبتنی بر تراث ارزشمند اسلامی عمیقاً تفقّه می‌کنند ... ✍ مصطفی جلالی 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰خانم اسفندیاری، معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران: 🔶 «نزدیک به ۴۵ انجمن زن و خانواده در مدارس علمیه خواهران استان تهران مدت یک‌سال است که در زمینه‌های تربیت، دوره‌های مددکاری خانواده، دوره‌های شیوه کاهش طلاق و تعارضات خانوادگی تشکیل و در حال کنشگری اجتماعی است.» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔰 آقای عباسقلی، نماینده تشکل طلبگی مدرسه حضرت عبدالعظیم (ع): 🔶 «یکی از مشکلات در حوزه تهران، فعالیت جزیره‌ای و پراکنده تشکل های مختلف طلبگی است. معمولا ما به عنوان تشکل‌های حوزه تهران، عملیات مشترکی با هم تعریف نمی کنیم!» 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98
🔸 مطروحه‌ای در دیدار با 🔴 نسبت با در فرآیند (۲) ... و اما ! جایی است که از به عهده‌ی او و اوست: : متخصّصینی که هویت طلبگی یافته‌اند و : طلبه‌هایی که زبان تخصص‌های متصدی رفع نیاز عینی نهضت را به خوبی می‌فهمند. این مأموریت، سازنده‌ی ای برای است. با این علمی می‌تواند در حوزه‌های علمیه باشد. آنچه امروز را رقم می‌زند اولاً تغییر مکرر برنامه‌ها و کتب درسی نیست، از است که آن هم ناشی از برای است. این مدخلی است برای وحدت حوزه و دانشگاه و ذوب این دو نهاد علمی سترگ در یکدیگر. این هویت، روح تحقق است. هویتی که نقطه‌ی پیوند حوزه و دانشگاه را نه حضور پرتعداد و صرفاً آموزشی روحانیون در دانشگاه؛ یا دانشگاهی شدن هویت حوزویان؛ که میان حوزه و دانشگاه می‌داند. بدیهی است این هویت پرثمر به سرعت خواهد توانست به نقش‌ها و اثر‌گذاری‌های تربیتی حوزویان در جامعه‌ی نخبگانی دانشگاهی نیز ارتقاء یابد. ما عمیقاً معتقدیم در میانه‌ی اسلامی رقم می‌خورد و بزرگ شدن بیرون از دایره‌ی را تورم شخصیتی می‌دانیم نه رشد. با این هویت جدید می‌تواند باشد. تقویت حوزه‌ی انقلابی و انقلابی شدن حوزه به است نه با برگزاری همایش‌های کم‌مایه و سخنرانی‌های تکراری و شعاری. حوزه‌ای انقلابی است که همچون پدری دلسوز از انقلاب به مثابه‌ی فرزند خود در عرصه‌های مورد نیازش پشتیبانی کند. پاسخ؛ است؛ حوزه‌ای که در این هویت علمی جدید، مربی نسلی است که نیازهای عینی جامعه را بصورت علمی درک می‌کنند؛ آن‌ها را به مسئله‌هصای علمی حوزوی تبدیل می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند، ‌توسعه می‌دهند و به پاسخ‌های اولیه می‌رسانند، و در تعامل سازنده و هم‌دلانه با سایر مراکز حوزوی پاسخ‌های نهایی را تولید می‌کنند. این،‌ در نگاه ما، نقطه‌ی شروع أثرگذار تحول در همه‌ی حوزه‌های علمیه است. ✍ مصطفی جلالی 👉 https://eitaa.com/elmoaamal98