🔴رهبر، مشهد، فلسفه، و مخالفان فلسفه!
⬅️پیشینه حکمی مشهد!
💠رهبر معظم انقلاب:
💠همین مشهدی که شما مثال زدید و تعجب میکنید که مشهد طالب و مایل مسائل حکمی و فلسفی است، خب این مشهد یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی در این شهر حضور داشتند؛ مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا مثل مرحوم شیخ اسدالله یزدی که عارف بود؛ اینها همه در مشهد بودند، مال دوره قبل از دوره اساتید ما هستند. یعنی پدر من، هم پیش مرحوم آقا بزرگ درس خوانده بود، هم پیش مرحوم آشیخ اسدالله یزدی. طبقه قبل از ما و اساتید ما، اینها را درک کرده بودند قبل از اینها، مرحوم آمیرزا حبیب ـ عارف و حکیم ـ در مشهد بوده. یا مرحوم حاج فاضل سبزواری الاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکز اینجوری بوده. خب، دقت نکردند، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ مشهد تبدیل شد به یک مرکز ضد حکمت. یعنی توجه نکنید، اینجوری میشود.
⬅️ دیدار جمعی از اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در تاریخ ۲۳ بهمن ۹۱ با مقام معظم رهبری.
#رهبر.
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#حکمت.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و یکم. ⬅️وجود، و اصالت وجود! چگونه و چرا؟! 💠بحث اصالت وجود و اعتباريت ماه
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت بیست و دوم.
⬅️ابطال اصالت ماهیت، و مغایرت در اصالت ماهیت!
💠خود اصالت ماهوی ها قبول دارند که ماهيت فى حد ذات ها اعتبارى است، و نمىتوان ملاک واقعيت را به اين امر اعتبارى استناد داد.
💠اما در توجیه مىگويند:
💠"ماهيت وقتى صلاحيت آن را پيدا كرد كه بشود از آن مفهوم وجود را (به دليل شرايط خاصى) انتزاع كرد، آنگاه اين ماهيت اعتبارى، اصيل خواهد شد."
💠جواب اين ادعا اين است كه اگر انتزاع مفهوم اعتبارى وجود از ماهيتى كه تا به حال، خود نیز اعتبارى بوده، دليلی بشود بر اين كه آن ماهيت از اعتباريت به اصالت، تغيير موضع داده و از اين پس، ماهيت يک حقيقتى شود كه واقعيت به آن مستند بوده و حقيقت خارجى بر آن قائم شده باشد، اين انقلابى خواهد بود كه در ذات ماهيت پديده آمده و ذات آن را بدون هيچ دليل از اعتباریت به اصالت منقلب میکند، و انقلاب در ذات، همانطورى كه همه منطق میدانند میدانند که یعنی تقدم بر نفس است، محال است، مانند این است که بگوییم حادث شدن(پدیده آمدن) مستلزم به داشتن علت نیست.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه_اسلامی.
#حکمت.
#اصالت_وجود.
#اعتباریت_ماهیت.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴مکرراً به آقای جوادی آملی و آقای مصباح یزدی گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعیّت فلسفه بیفتد
💠رهبرمعظم انقلاب:
💠مرکز فلسفه هم باید حوزه ی علمیه باشد.
یکی از بزرگترین خسارت هایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفهی اسلامی از حوزهی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است.
بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ می گفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس می کنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد می دهند.
اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند.
💠من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفتهام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب اصلىِ فلسفهی اسلامی همچنان باقی بماند.
💠بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود.
همه باید تلاش کنند؛
مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند.
طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد.
♨️در دیدار با اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۲۹ دی ۸۲.
#رهبر.
#فلسفه.
#طلاب.
#قم.
#مصباح_یزدی.
#جوادی_آملی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و دوم. ⬅️ابطال اصالت ماهیت، و مغایرت در اصالت ماهیت! 💠خود اصالت ماهوی ها ق
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت بیست و سوم.
⬅️تغایر وجود و ماهیت! پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی!
💠همانطور كه عرض شد مصداق پاره اى از قضايا را در خارج مىتوان يافت، مانند آنكه مىگوييم <<انسان وجود دارد>> يا <<انسان كاتب است>>.
💠و مصداق پاره اى ديگر از آنها را فقط در ذهن مىتوان يافت، مانند نوعيت انسان و جنسيت حيوان؛ زيرا نوعيت و جنسيت از معقولات ثانيه بوده فقط در ظرف ذهن موجود مىشوند نه در خارج. در خارج، فرد نوع يافت مىشود اما خود نوع يافت نمىشود، بلكه وجود آن مقيد به ذهن است.
💠لذا بخش ديگرى از قضايا هستند كه مصداق آنها نه در خارج و نه در ذهن است، ولى در عين حال در قلمرو قضاياى صادقه به شمار مىروند. سوال اين است كه اگر مصداق آنها در خارج و ذهن موجود نيست و در عين حال از جمله قضاياى صادقه هستند، پس مصداق آنها را بايد در كجا جستجو كرد؟
💠پاسخ مىدهند وجه صحت اين نوع از قضايا بدين سبب است كه اين قضايا با نفس الامر مطابقت دارند.
💠حال، سوال مىكنيم نفس الامر چيست، كه انطباق آن قضايا با آن ملاک صحت آن قضايا مىشود؟ در اينجا براى نفس الامر معانى سه گانه اى بيان مىشود كه اولين آن مورد نظر مصنف قرار مىگيرد و در دو معناى ديگر مناقشه مىكنند.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#وجود.
#ماهیت.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 روایت حضرت آیتالله خامنهای از تلاش علمی و فرهنگی علامه طباطبایی
🔻رهبر انقلاب: ما در برنامههای کاری خود باید جریان خلاق فکرییی را که در حوزههای ما بحمد الله از دورهی قبل از ما شروع شده...، #وسعت و #عمق بیشتری بدهیم.
🔸️ کسی مثل مرحوم علامهی طباطبایی(ره) در حوزهی علمیهی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ ... اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اینکه اینها لازم است.
🔹️ او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفهی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح المسائل اینها را پاسخ دهیم... جواب این شبههها را با چیز دیگری باید داد.
🔺️ ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. یکی از تربیتشدههای او مرحوم شهید مطهری(ره) است. ۸۳/۴/۱۵
◾ سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره)
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «مرحوم علامهی طباطبائی (رضواناللهعلیه) در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیّت تقلید میرسید... امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد.» ۱۳۷۰/۶/۳۱
🔺️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، سخننگاشت «علامه طباطبائی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه» را منتشر میکند.
💻 @Khamenei_ir
🔴تدریس اسفار لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است
⬅️علامه طباطبایی:
💠 من وقتی از تبریز به قم آمدم و درس «أسفار» را شروع کردم، و طلاّب بر درس گرد آمدند و قریب به یکصد نفر در مجلس درس حضور پیدا میکردند؛ حضرت آیتالله بروجردی رحمتالله علیه اوّلاً دستور دادند که شهریّۀ طلاّبی را که به درس «أسفار» میآیند قطع کنند...
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴تدریس اسفار لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است ⬅️علامه طباطبایی: 💠 من وقتی از تبریز به قم آ
🔴تدریس اسفار لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است
⬅️علامه طباطبایی:
💠 من وقتی از تبریز به قم آمدم و درس «أسفار» را شروع کردم، و طلاّب بر درس گرد آمدند و قریب به یکصد نفر در مجلس درس حضور پیدا میکردند؛ حضرت آیتالله بروجردی رحمتالله علیه اوّلاً دستور دادند که شهریّۀ طلاّبی را که به درس «أسفار» میآیند قطع کنند. و بر همین اساس چون خبر آن به من رسید، من متحیّر شدم که خدایا چه کنم؟ اگر شهریّۀ طلاّب قطع شود، این افراد بدون بضاعت که از شهرهای دور آمدهاند و فقط ممرّ معاش آنها شهریّه است چه کنند؟
💠و اگر من بخاطر شهریّۀ طلاّب، تدریس «أسفار» را ترک کنم لطمه به سطح علمی و عقیدتی طلاّب وارد میآید؟!
من همینطور در تحیّر به سر میبردم، تا بالاخره یک روز که بحال تحیّر بودم و در اطاق منزل از دور کرسی میخواستم برگردم چشمم به دیوان حافظ افتاد که روی کرسی اطاق بود؛ آن را برداشتم و تفأّل زدم که چه کنم؟
آیا تدریس «أسفار» را ترک کنم، یا نه؟ این غزل آمد:
"من نه آن رِندم که ترک شاهد و ساغر کنم
محتسب داند که من این کارها کمتر کنم
من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها
توبه از مِی وقت گل دیوانه باشم گر کنم ..."
💠باری، دیدم عجیب غزلی است؛
💠این غزل میفهماند که تدریس «أسفار» لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است.
💠و ثانیاً یا همان روز یا روز بعد، آقای حاج أحمد خادم خود را به منزل ما فرستادند، و بدینگونه پیغام کرده بودند: ما در زمان جوانی در حوزۀ علمیّۀ اصفهان نزد مرحوم جهانگیر خان «أسفار» میخواندیم ولی مخفیانه؛ چند نفر بودیم، و خُفیةً بدرس ایشان میرفتیم، و امّا درس «أسفار» علنی در حوزۀ رسمی به هیچ وجه صلاح نیست و باید ترک شود!
⬅️ من در جواب گفتم:
💠به آقای بروجردی از طرف من پیغام ببرید که این درسهای متعارف و رسمی را مانند فقه و اصول، ما هم خواندهایم؛
و از عهدۀ تدریس و تشکیل حوزههای درسی آن برخواهیم آمد
و از دیگران کمبودی نداریم.
💠من که از تبریز به قم آمدهام فقط و فقط برای تصحیح عقائد طلاّب بر اساس حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین و غیرهم.
💠در آن زمان که حضرت آیتالله با چند نفر خُفیةً به درس مرحوم جهانگیرخان میرفتند، طلاّب و قاطبۀ مردم بحمدالله مؤمن و دارای عقیدۀ پاک بودند؛ و نیازی به تشکیل حوزههای علنی «أسفار» نبود؛ ولی امروزه هر طلبهای که وارد دروازۀ قم میشود با چند چمدان (جامهدان) پر از شبهات و اشکالات وارد میشود!
💠و امروزه باید به درد طلاّب رسید؛ و آنها را برای مبارزۀ با ماتریالیستها و مادّیّین بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه را بدانها آموخت؛ و ما تدریس « اسفار» را ترک نمیکنیم.
💠ولی در عین حال من آیتالله را حاکم شرع میدانم؛ اگر حکم کنند بر ترک «أسفار» مسأله صورت دیگری به خود خواهد گرفت.
💠پس از این پیام؛ آیتالله بروجردی دیگر به هیچ وجه متعرّض ما نشدند، و ما سال های سال به تدریس فلسفه از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول بودیم.
💠و هر وقت آیت الله برخوردی با ما داشتند بسیار احترام میگذاردند، و یک روز یک جلد قرآن کریم که از بهترین و صحیحترین طبعها بود بعنوان هدیّه برای ما فرستادند.
📗 بیان فوق به نقل از علامه حسینی طهرانی میباشد مهرتابان، ص ۱۰۴ - ۱۰۶ .
#علامه_طباطبایی.
#اسفار.
#ملاصدرا.
#طلاب.
#ماتریالیسم.
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و سوم. ⬅️تغایر وجود و ماهیت! پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی! 💠همانطور
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت بیست و چهارم.
⬅️کشف احکام عالم و حکم واقعی عقل!
⬅️آنچه موجود واقعى است نفس وجود است، لذا ماهيت هم به دلیل خودِ وجود، موجود مىشود. لذا عقل ما براى ماهيت هم كه فى نفسه فاقد وجود است اعتبار موجوديت مىكند و آن را موجود مىبيند و احكام وجود را بر آن حمل مىكند.
💠مطلب به همين جا خاتمه نمىيابد، بلكه براى بار بعد، عقل ناگزير است وجود را براى مفاهيمى كه آنها را به تبَع وجود يا ماهيت اعتبار كرده، معتبر بداند و آنها را نيز موجود ببيند، مانند مفهوم عدم كه به تبع وجود، وجود فرضى پيدا مىكند.
💠مثلا وقتى مىگوييم <<وجودِ علت، علتِ معلول است>> پس به تبع وجود علت، عدم علت هم، علت براى عدم معلول مى شود.
💠استناد عليت به عدم (در حالى كه عدم، فى نفسه باطل و تهى از وجود است) بدين سبب است كه براى آن فرض وجود شده و آن وجود فرضى، علت براى عدم معلول شده است.
💠و همچنين كلمه ماهیت كه مأخوذ از انسان و فرس و بقر و... هست، به تبع موجوديت هر یک از اين ها، موجود است و عقل براى آن اعتبار وجود مىكند و مىگويد:
💠<<ماهيت وجود دارد>> ،در اينجا عقل براى مفهوم ماهيت به تبع نوع ها و مصداق هاى ماهوى چون انسان و فرس و بقر، اعتبارِ وجود مىكند.
💠مانند مثال هاى بالا، اعتبارِ وجود براى قوه و فعل كه از شئون وجود به شمار مىروند، مىباشد، اين دو به تبع وجود، موجودند.
💠سپس عقل براى هر یک از امور فوق كه اعتبار وجود براى آن ها نموده، احكامى صادر مىكند، مثلا درباره عدم، حكم مىكند كه عدم، نقطه مقابل وجود است.
💠يا درباره ماهيت مىگويد به سبب ماهيت، وجود گونه هاى مختلف پيدا مىكند، يا درباره قوه و فعل مىگويد:
💠"هر امرى كه قوه دارد مادى است و هر فعليتى در ماده، مسبوق به قوه است."
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#عقل.
#قوه.
#فعل.
#حقیقت.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴تعریف تصادف در علم و تفاوت آن با تصادف در فلسفه ، نتیجه از برهان نظم
💠هرگاه وجودی عملکردی داشته باشد خارج از هرگونه نظم، طراحی و قابلیت پیشبینی، به خاصیت حاکم بر عملکرد این وجود، تصادف میگویند.
💠وجود تصادفی صرفا یک فرض است. هیچ وجود تصادفی تا به حال مشاهده نشده است؛ بلکه اثبات وجود وجود تصادفی غیر ممکن است.
💠نظم را میتوان اثبات کرد؛ اما نمیتوان اثبات کرد که آنچه ظاهراً نامنظم است، واقعاً از هیچ رابطه ای پیروی نمیکند(تمام رابطه های جهان در دستان ما نیست).
💠عملکرد تصادفی به گونه ی دیگری نیز تعریف میشود و آن این که هرگاه رفتار جسمی مستقل از فاکتور A باشد و امکان رخداد رفتارها در حیطه ای مشخص با هم برابر باشند، رفتار جسم نسبت به A تصادفی ست.
💠این نوع تصادف، تصادف حقیقی نیست و منظور از تصادف در فلسفه این نیست، زیرا رابطه ای کاملا عَرَضی است.
⬅️مثال:
💠میخواهیم به هر سانتی متر از یک خط کش عددی تصادفی و مستقل از طول بین 1 و6 نسبت بدهیم. برای هر سانتی متر خط کش یک بار چشم بسته تاس میاندازیم و عدد را ثبت میکنیم. عدد تاس، تابع وضعیت تاس در دست و چگونگی انداختن تاس است؛ و این ها هیچ یک تابع طول نیستند. از طرفی، امکان رخ داد شش وجه تاس برابر داشت؛ لذا عمل ما یک عمل تصادفی(تصادف غیر فلسفی) محسوب میشود.
💢 "روح الله جربان."
💠پ.ن: اما نتایج محتمل و قضایای اصلی، و بی نظمی در فیزیک و ارتباط عِلّی آن با نظم فلسفی، تصادف فلسفی، و تصادف علمی چیست؟!
به این پست، به قلم سینا حیدری رجوع کنید:
♨️ https://eitaa.com/falsafeh_nazari/31
#نظم.
#برهان_نظم.
#تصادف.
#علیت.
#روح_الله_جربان.
#سینا_حیدری.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و چهارم. ⬅️کشف احکام عالم و حکم واقعی عقل! ⬅️آنچه موجود واقعى است نفس وجود
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت بیست و پنجم.
⬅️حقیقت وجود علت ندارد...!
💠در بحث اصالت وجود گذشت كه آنچه واقعيت را تشكيل مىدهد، وجود است. بيرون از وجود، چيزى وجود ندارد تا سبب وجود شود.
💠و هرچه موجود مىشود به سبب وجود، موجود مىشود، بنابراين براى وجود، علتى بيرون از آن متصور نيست، تا از طريق آن علت به وجود كه معلول اوست پِى ببريم، تا سنخ مسائل فلسفى به طريق برهان لِمى، يعنى پى بردن از علت به معلول باشد.
💠گفته شد محمولات و مسائل فلسفى كه برابر با موضوع فلسفه هستند اثبات آنها از طريق برهان لمى نيست، زيرا خود موضوع فلسفه كه وجود است به برهان لِمی ثابت نمىشود، چه برسد به محمولات آن.
💠و گفته شد كه فهم وجود به ادراک اولى و بديهى است و پى بردن به احكام وجود از قبيل پى بردن از يک ملازم به ملازم ديگر است.
💠بله، ادعای فوق منافاتی ندارد با بعضى از مراتب وجود بر بعضى ديگر متوقف باشند، مانند توقف ممكنات بر خداى تبارک و تعالى و يا ممكنى بر ممكن ديگر؛ زيرا آنچه گفته شد كه براى وجود، سببى و علتى نيست مراد آن بود كه براى وجود، علتى بيرون از وجود، متصور نمیشود.
💠اين مطلب، ربطى ندارد به اينكه بعضى از مراتب وجود، سبب بعض ديگر از مراتب وجود مىشوند.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#اصالت_وجود.
#حقیقت_وجود.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴از فلسفه چه اراده کرده ای؟
💠<<وما تعنی بالفلسفه ؟ ألیس من اعتدل طباعه صفا مزاجه، و من صفا مزاجه، قوی أثر النفس فیه، و من قوی اثر النفس ...>>
⬅️ارتقای نفس و ادراکات برتر از ادراکات مادی...!
💠 ترجمه:<<روایت شده که بین سخنرانی امیرالمومنین (صلوات الله علیه)، یک نفر یهودی عرض کرد: یابن ابی طالب اگر فلسفه آموخته بودی شخصیت بالاتری داشتی>>.
💠حضرت علیه السلام فرمود: <<و ما تعنی بالفلسفه؟...>> <<از فلسفه چه اراده کردی؟ آیا چنین نیست که هر کس طبیعتش معتدلتر است مزاجش صافتر است و کسی که مزاجش صاف شد اثر نفسش در خودش قویتر است. و کسی که اثر نفسش قوی تر است تا نهایت ترقی خود بالا میرود. و کسی که به نهایت ترقی خود رسید متخلق به اخلاق انسانیت میشود. و کسی که که متخلق به اخلاق انسانی شد موجودی است که به مرتبه انسانیت رسیده است بدون آن که حیوانیتی در آن باشد. و کسی که به این مرتبه رسید داخل در صف ملائکه صوری است و غایتی بالاتر از این برای انسان نیست.>> <<یهودی گفت: الله اکبر یا بن ابی طالب (رضی الله عنک) حقاً جمیع آن چه در این بیانات گفتی فلسفه است.>>
📘به نقل از کلمات مکنونه.
💢استاد فیض کاشانی.
#فیض_کاشانی.
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#امام_علی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و پنجم. ⬅️حقیقت وجود علت ندارد...! 💠در بحث اصالت وجود گذشت كه آنچه واقعيت
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت بیست و ششم.
⬅️وجود عین خارجیت است.✅
💠همانطور كه ناطقيت ذات انسان است و از انسان جدا نمىشود، خارجيت هم ذاتى وجود است و از آن جدا نمىشود.
💠بنابراين نمىتوان وجود را از خارج جدا كرده و همچون ماهيات در ذهن آورد، به عبارت ديگر، وجود یک ظرف تحقق بيشتر ندارد و آن خارج است، بر خلاف ماهيات كه در دو موطن، ذهن و خارج، موجود مىشوند.
💠بنابراين، آنچه از وجود در ذهن مىآيد حقيقت وجود نيست، بلكه مفهومى است انتزاع شده از آن كه بر افراد خارجى خود به عنوان عرض عام، حمل مىشود.
💠اگر حقيقت وجود همچون ماهيات در ذهن مىآمد و جنبه كلى پيدا مىكرد طبيعتا انطباق آن مفهوم بر مصاديق خارجى اش همچون انطباق ماهيات كليه بر مصاديق خارجى خود بود.
💠لذا حقيقت وجود كه خارجيت، ذاتیش ست نمىتواند از خارج جدا شده و در ذهن بيايد.
💠آنچه ما از وجود، در ذهن تصور مىكنيم مفهومى بر گرفته از آن بيش نيست و افراد خارجى آن به طور حقيقى، افراد مفهوم كلى نيستند.
💠و اگر ما از وجودات خارجى به مصاديق آن مفهوم تعبير مىكنيم، یک تعبير مسامحىست، زیرا، انطباق یک مفهوم كلى بر فرد خارجى در جايى معنا دارد كه منطبق و منطبق عليه از یک سنخ باشند، ولى در جايى كه منطبق عليه يعنى وجود خارجى، عين خارجيت است و آن مفهوم، عين خارجيت نيست، سنخيت ميان اين دو شبيه سنخيتى كه ميان ماهيات ذهنى و افراد خارجیشان هست، نمىباشد.
💠لذا انطباق آن مفهوم بر افراد خارجى مانند انطباق ماهيات بر افراد خارجی نيست.
💠ممکن است مخالفان فلسفه اسلامی اشکال کنند و بگویند:
💠"اشکال این است كه چرا بر «وجود ذهنى» آثار خارجى مترتب نمىشود، مگر نگفتيد وجود، عين خارجيت است و آثار خارجى بر آن مترتب مىشود. پس چرا وجود ذهنى، از ميان وجودها استثنا شده است و آثار خارجى، مانند سوزاندن براى آتش، در ذهن بر آن مترتب نمىشود؟"
💠ما نیز پاسخ مىدهیم:
💠وجود ذهنى از آن جهت كه عدم را از حريم خود طرد مىكند وجود خارجى محسوب شده (خارجى به معناى اعم كه شامل ذهنى هم بشود) و آثار خودش بر آن مترتب است، مانند كليت و نوعيت كه بر انسان ذهنى مترتب مىشود.
💠و اگر آن را وجود ذهنى نام مىنهيم از جهت مقايسه آن با مصاديقى است كه در خارج از ذهن، وجود دارند نيز، از اين جهت كه آثار خارج از ذهن بر آنها مترتب نمىشود.
💠واگرنه صرف نظر از اين مقايسه هر چه وجود دارد، اعم از آنكه در ذهن، باشد يا خارج از ذهن، خارجى است و آثار مخصوص خودشان بر آنها مترتب مىگردد؛ خارجى به معناى طرد عدم بودن و آثار خاص خود را داشتن.
💠نكته ديگرى كه از بحثهاى گذشته روشن مىشود اين است كه هر مفهومى نامش ماهيت نيست! مفهومى ماهيت است كه در خارج، فرد حقيقى داشته باشد.✅
💠فردى كه ماهيت، مقوم آن و چيستى بخش آن باشد و آثار آن ماهيت بر آن فرد مترتب شود بنابراين، مفهوم انسان و شجر و حجر در ذهن، ماهيت محسوب مىشوند، چون در خارج، فرد حقيقى آنها موجود است.
💠ولى مفهوم عدم و مفهوم وجود، ماهيت نيستند، زيرا حقيقت اين دو در ذهن نمىآيند و انطباق اين دو بر مصاديق خود از باب انطباق ماهیات كليه بر مصاديق خود نيست.♥️
⬅️پ.ن: برای درک بهتر و فهم دقیق تر مفهوم وجود ذهنی، به این پست رجوع کنید:
♨️ https://eitaa.com/falsafeh_nazari/203
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه_اسلامی.
#فلسفه.
#اصالت_وجود.
#حقیقت_وجود.
#وجود_ذهنی.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴اخلاق غیر دینی وجود ندارد
♨️پاسخ به شبهات ملاحد و پیروان کانت.
⬅️گاهی گفته میشود که در اخلاق یک سری اصول اخلاقی وجود دارند که هر انسانی فارغ از گرایشات و اعتقاداتش این اصول را میپذیرد.
💠این اصول اخلاقی، اصولی عام هستند که چه دیندار و چه بی دین میتوانند آنها را بپذیرند و با توجه به این مسأله میتوان گفت اصول کلی اخلاقی ربطی به دین ندارد.
💠اما در بررسی این سخن باید گفت که اساس دین توحید است و توحید امری فطری است. به تعبیر دیگر انسان در اعمال خود همیشه دنبال رسیدن به وضعیتی بهتر است (گرچه ممکن است در مصداق آن اشتباه کند).
💠در اینجا سوال میشود که چگونه فهمیدید این وضعیت بهتر از آن است و چرا این گزینه را انتخاب کردید؟ جواب این لست که چون "بهتر بودن" را میفهمیم.
💠 بنابراین درک وضعیت بهتر ممکن نیست جز اینکه اصل "بهتر بودن" فهمیده شود، چه اینکه اگر بهتر بودن فهم نشود نمیتوان هیچگاه عملی انجام داد زیرا انسان در هر عملی وضعیت بعد از عمل را با وضعیت فعلی مقایسه می کند و چون وضعیت بعدی را بهتر می داند آن کار را انجام میدهد، و اگر اینگونه نباشد و وضعیت بعدی نسبت به وضعیت فعلی ترجیحی نداشته باشد، ترجیح بلامرجح میشود که محال است.
💠بنابراین همه انسانها قبول دارند که باید به سمت وضعیت مطلوب بروند و مطلوب بودن را هم درک میکنند.
💠حال، ما اسم بهتر بودن را کمال میگذاریم و به این تعبیر میتوان گفت که هر انسانی در هر عملی که انجام می دهد به دنبال رسیدن به کمال بیشتر است، و کمال بیشتر درک نمیشود جز اینکه کمال مطلق فهمیده شود(زیرا کمال بیشتر یعنی کمال مطلق به علاوه یکسری از محدودیت ها).
💠بنابراین هر انسانی در هر عملی که انجام می دهد به دنبال کمال است و از این مسأله به کمال طلبی انسان یاد میشود.
از طرف دیگر، کمال مطلق (یا به تعبیر دیگر بالاترین کمال) نمی تواند دو تا شود! زیرا تمایز و دوتا شدن در امور محدود است اما ما از کمال بی نهایت صحبت میکنیم.
💠 این مسأله همان توحید است که و به تعبیر علامه طباطبایی(ره)اساس دین بوده و اگر کل دین را جمع کنیم توحید میشود و اگر توحید را مفصل کنیم کل دین میشود.
💠نتیجه بحث اینست که هر عملی که با توجه به کمال مطلقی که انسان درک میکند انجام شود اخلاقی و توحیدی است و هر عملی که از روی غفلت از آن کمال مطلق انجام شود عملی غیر اخلاقی است بنابراین اخلاق غیر دینی و غیر توحیدی وجود ندارد.
💠 این نسخه اخلاقی عام بوده و قابل تجویز برای هر انسان و هر جامعه ای می باشد.♥️
⬅️منبع: ترجمه تفسير الميزان، ج۱، ص۵۳۳.
#فلسفه_اسلامی.
#فلسفه.
#اخلاق.
#کانت.
#الحاد.
#اسلام.
#دین.
#علامه_طباطبایی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و ششم. ⬅️وجود عین خارجیت است.✅ 💠همانطور كه ناطقيت ذات انسان است و از انسان
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت بیست و هفتم.
⬅️کثرت وجود!
⬅️اختلاف و تمايزاتی كه ميان موجودات مىبينيم گاهى از ماهيات آنها سرچشمه مى گيرند، مثلا يک موجود، انسان است، موجود ديگر، فرس و موجود ديگر بقر و امثال آن، و گاهى از انقساماتى كه بر ذات وجود وارد مىشوند گونه هاى مختلف وجود پديد مىآيد، مانند وجود ممکن و وجود واجب، وجود بالفعل و وجود بالقوه، وجود واحد و وجود كثير و هکذا.
💠بحث، در قسم دوم است! مىخواهيم بگوييم كثرات ناشى از قِسم دوم به ملاكى بيرون از وجود پديد نمىآيند.
💠به عبارت ديگر كثرت و تمايز، مقوم خود وجود است، هر وجود از خصوصيتى خاص برخوردار است كه آن عين وجود است و مقوم آن مى باشد، نه جزء و نه خارج از آن، ما اين كثرت را كثرت تشکیکى نام مىنهيم.
💠در اصطلاح منطق، كلى مشکک بر آن كلى اى اطلاق مىشود كه دلالت آن بر افراد و مصاديق خود به طور يكسان نباشد، بلكه معنى آن در بعضى مصداقها شديد تر و در برخى ضعيف تر يا در برخى مقدم و در برخى موخر باشد.
💠مانند اطلاق نور بر نور شمع، نور چراغ، نور ماه و نور خورشيد، در مقابل كلى مشکک، كلى متواطى قرار دارد كه دلالت معنى آن بر مصاديق، يكسان است.
💠چنانكه اسب و درخت و انسان، بر مصداقهاى خود به طور یک نواخت دلالت دارند، انسانى از انسانى انسان تر يا درختى از درخت ديگر درخت تر يا اسبی از اسب ديگر اسب تر نيست.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#اصالت_وجود.
#حقیقت_وجود.
#تشکیک_وجود.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴تلنگر
⬅️بدون روتوش، نقد هایی مخالفان فلسفه اسلامی دارم، که تصمیم گرفتم بدون پرده به این موارد بپردازم.
💠با یک نفر از مخالفان فلسفه اسلامی برخوردی داشتم، که شدیدا مدافع انقلاب بود ، اما مخالفتش نسبت به فلسفه اسلامی تعصبی برای او ایجاد کرده بود، که او و بسیاری از امثالش، ما پیروان فلسفه اسلامی را خطر جدی و آفتی برای انقلاب میدانستند، و در کنار لیبرال ها و تکثر گراها ، ما پیروان فلسفه و عرفان اسلامی را به منافقانی تعبییر کردند که سعی در تغییر جوهر انقلاب اسلامی کشورمان داریم.
💠این نقد، واقعا نقد متعصبانه و مغرضانه ای است، عموم این نقدها از دیدگاه سطحی نسبت به روایات و نداشتن تسلط کامل به فلسفه و عرفان اسلامی است، و فکر میکنند ما از پیروان ۱۰۰% ارسطو و افلاطون هستیم، دیدگاه ماشینی و الحادی به عالم داریم، لذا نسبت به اسلام و انقلاب هم دیدگاه پراگماتیک و ابزاری داریم و... .
💠در نقد مخالفان فلسفه ، تا اینجا به موارد خوبی پرداخته ایم و به خصوص تکست های مربوطه به "شرح فلسفه" و "پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی نسبت به حدوث" به موارد خوبی پرداختیم و نشان دادیم که اشکالات مخالفان فلسفه بر ایدوئولوژی فلسفه اسلامی، از نداشتن تخصص کافی است.
💠فارغ از این موارد، مگر عمده علما و روحانیون مدافع انقلاب، از فلاسفه و عرفا نیستند؟! آیت الله مصباح یزدی، جوادی آملی، مهدوی کنی شهید مطهری علامه طباطبایی و...، این بزرگواران مگر فیلسوف نیستند؟! مگر امام خمینی ، انقلاب جدیدی در عرفان به پا نکرد و به او عارف و بنیانگذار حکمت متعالیه عرفانی نمیگویند؟! مگر رهبر از پیروان سر سخت فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی نیست و از آرای فلسفی دفاع نکرده؟!
متوجه هستید که با گفتن "منافق" نسبت به فلاسفه و عرفان اسلامی، دارید چه کاری میکنید؟!
💠قصد تخریب و زیر سوال بردن روحانیون محترمی که مخالف فلسفه اسلامی هستند را ندارم، اما در امور سیاسی و انقلابی و کشور، روحانیون پیرو فلسفه بیشتر وارد کار زار جنگ علیه لیبرالیسم و تکنورات ها شده اند، یا علمای مخالفان فلسفه؟! آیت الله مصباح یزدی نمونه بارزی از روحانیون مدافع فلسفه است که لرزه به تن اصلاح طلبها انداخته ، چنانکه درباره او شبهات بسیار بسیار زیادی پخش میکنند.
💠فارغ از این موارد، چرا عمده اشخاصی که ادعای مسلمان و شیعه بودن و دارند، اما مخالف فلسفه و عرفان اسلامی نیز هستند، مخالف انقلاب اسلامی و ولایت فقیه نیز هستند؟! جریان ضاله بهائیت و فرقه شیعیان شیرازی انگلیس نشین، نمونه بارز این موارد هستند که نه تنها مخالف انقلاب اسلامی نیز هستند، بلکه با فلسفه و عرفان اسلامی نیز به شدت مخالف اند و پیروان فلسفه را کافر میدانند! و حکم ما را اعدام تلقی میکنند! این کار هیچ توجیهی ندارد.
⬅️قصد ندارم شأنیت آن دسته قلیل از بزرگوارانی که به فلسفه و عرفان اسلامی انتقاد دارند را لکه دار کنم، بلکه خود بنده بحث فلسفه و عرفان را در این مورد تعمیم نمیدهم و این بزرگواران را نیز انقلابی میدانم، و مِن باب فلسفه و عرفان فقط دچار شبهه شده اند، لذا از این لحاظ قضاوت نمیکنم.
⬅️تنها قصد دارم که بگویم که اگر قرار باشد ساده و سطحی قضاوت کنیم، و به راحتی پیروان فلسفه و عرفان اسلامی را به "منافق" تعبییر کنیم، دوستانی که مخالف فلسفه اسلامی هستند اوضاع و شرایط بسیار بسیار بدی دارند، اگر بخواهیم با همین عینک به قضایا نگاه کنیم.
💢 #سینا_حیدری.
#فلسفه_اسلامی.
#عرفان_اسلامی.
#انقلاب_اسلامی.
#لیبرالیسم.
#تکنوراتیسم.
#حقیقت.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و هفتم. ⬅️کثرت وجود! ⬅️اختلاف و تمايزاتی كه ميان موجودات مىبينيم گاهى از
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت بیست و هشتم.
⬅️تشکیک وجود! چرا و چگونه؟!
💠فلاسفه مشائی مىگويند:
💠هيچ مفهوم(معنوی) جامع و مشتركى ميان موجودات مختلفه نيست، هر يک از آنها با ديگرى در تباین است و اختلاف ميان آنها به ذاتشان بر مىگردد، همانطور كه اختلاف ماهيات، اختلاف ذاتى آنهاست.
💠و فلاسفه اشراقی مىگويند: وجود، حقيقت واحدى است، اين وجودات مختلفه همه و همه در حوزه وجود، وجود دارند و بيرون از وجود نيستند، زيرا حقيقتى از وجود خارج نيست، و جزء وجود هم نيستند، زيرا وجود، جزء ندارد! لذا وجود دامنه گسترده و مراتب مختلفى دارد، هر مرتبه در عين حال كه با مرتبه ديگر اختلاف دارد اما از حيث وجود با وجود ديگر فرقى ندارد، و اين معناى جمله فوق است كه مىگويد همه كثرت ها به حقيقت واحدى كه همان وجود باشد باز مىگردد.
از اين اختلاف به اختلاف تشكيكى تعبير مىكنند.
💠اما اين شدت و ضعف(در وجود) به چه چيز بر مىگردد؟
يا يک وجود را كامل، ديگرى را ناقص، یکى را بالفعل ديگرى را بالقوه، يكى را واجب ديگرى را ممكن، مىبينيم! این ها همه و همه اختلافاتى است كه در نفس حقيقت وجود، موجود است!
💠و اشتراک ميان این ها به امورى بيرون از وجود بر نمىگردد.
💠اگر ما به مفهوم مغاير با به اشتراک بود میرسیدیم، لازم مىشد كه حقيقت وجود از دو جزء مشترک و مختص تشكيل شده باشد، در حالى كه وجود، بسيط است و جزء ندارد.
💠و اگر ما به مفهوم به واسطه چيزى بيرون از وجود بر وجود عارض شده مىبايستى بيرون از حوزه وجود، حقيقتى وجود مىداشت كه بتواند ملاک امتياز یک وجود از وجود ديگر شود، و فرض ما اين است كه اين تمايزها تمايزهاى ماهوى نيستند، بلكه تمايز هايى هستند كه به نفس وجود، موجود مىشوند.♥️
⬅️پ.ن: به این دلیل که شبهه پیش نیاید جا دارد اشاره کنیم که، اشراقیون عمدتا وجود را جزء معقولات ثانی، میدانستند.
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه_اسلامی.
#فلسفه.
#اصالت_وجود.
#کثرت_وجود.
#حقیقت_وجود.
#تشکیک_وجود.
#اشراق.
#مشاء.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴درباره کتابها، مقالات، سایتها و کانالهای مخالفان عرفان اسلامی
@falsafeh_nazari
✳️دو نکته مهم و اساسی را به همه خوانندگان حق جو و حق طلب سفارش می کنیم:
1⃣بیان اشکالات موجود در آنها و توضیح نسبتهایی نادرستی که ایشان به بزرگان داده و برشمردن برداشت های ناصوابی که از عبارات آنها کرده و روشن ساختن تفسیر به رای هایی که کرده اند، مجال بیشتری نیاز دارد.
@falsafeh_nazari
2⃣ به همه خوانندگان توصیه می کنیم در جاهایی که ایشان از فلاسفه و عرفا مطالبی نقل قول می کنند و سپس نتیجه ای می گیرند؛ ابتدا به کتاب اصلی آن فیلسوف و یا عارف مراجعه کنند تا ببینند عبارت، درست نقل شده یا نه! به تعبیر دیگر آیا امانت گفتاری و نوشتاری مراعات شده است یا نه؟
⬅️و اگر صحیح و دقیق نقل شده باشد، سپس تامل کنند که آیا با توجه به متن اصلی، قبل و بعد متن، متون دیگر، دلایل و شواهد دیگر آیا برداشت و نتیجه ای که ایشان از آن متنی که نقل کرده، صحیح است یا نه!
@falsafeh_nazari
♦️اگر خودتان متخصص نیستید حتما از متخصص فن، این سوال را بپرسید و بدون طی این مراحل، تحث تاثیر انتقادات و ایرادات قرار نگیرید.
🔻🔻درادامه مقاله به چند نمونه ازاین تحریفات وعدم نقل صحیح مطلب از کتابهای فلاسفه اشاره میکنیم...
#مخالفان_فلسفه_عرفان #استاد_رمضانی #محمد_رضا_حکیمی #ملاصدرا #رساله_العرشیه #اسفار #تحریف_فلسفه
🔶ادامه در...⏬
➖➖➖➖➖
کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴به عنوان نمونه:
✅ماجرای استغفار ملاصدرا از اسفار؛از زبان استاد حکیمی
وپاسخ به این مطلب از زبان آیه الله رمضانی
@falsafeh_nazari
⬅️آقای محمد رضا حکیمی گفته: «ملاصدرا اواخر عمر کتاب کوچکی دارد به نام «الحکمه العرشیه» که آن را پس از اسفار نوشته است. او در آن از اسفار نام برده و از این اثر فوق العاده و ستودنی خویش استغفار می کند و می گوید: خدایا در کتاب مطالبی است که به دین و سنت پیامبر ضرر می رساند. جمله او خبریه است نه شرطیه. نمی گوید اگر در کتاب مشکلی بود من استغفار می کنم، میگوید چنین چیزی هست و استغفار می کنم!!»
⬅️بعد از انتشار این مطلب در سایت فردا و دیگر سایت ها، هیچگونه تکذیبیه ای از جانب ایشان نسبت به آن صورت نگرفته و یا لااقل ما مشاهده نکرده ایم و تا وقتی که این مطلب رسما از جانب ایشان تکذیب نشود ما به آن استناد کرده و آن را نقد می کنیم.
@falsafeh_nazari
💠استاد رمضانی : حقیر به محض مشاهده این خبر، متعجب شده و در بهت فرو رفتم و با خود گفتم آخوند ملا صدرا و این سخن⁉️
با توجه به شناختی که از ایشان و مکتب ایشان داشتم دیدم این مطلب اصلا به دهن و قلم آخوند نمی خورد. ولی با خود گفتم ما خیلی چیزها را نمی دانیم، شاید این مورد هم یکی از آن موارد باشد، لذا به این کتاب مراجعه کرده و از اول تا آخر آن، ورق به ورق پیش رفتم اما به عبارتی که گویای این مطلب باشد که آخوند از کتاب اسفار خود استغفار کرده چون در آن کتاب، مطالبی آورده که به دین و سنت پیامبر ضرر می رساند، آنهم بصورت خبریه باشد نه شرطیه، برنخوردم.
@falsafeh_nazari
⬅️فقط و فقط یک عبارت به چشمم خورد و نود و نه درصد احتمال می دهم که آن عبارت، ایجاب کرده که آقای حکیمی مطلب مزبور را به جناب آخوند نسبت دهد.(این یک درصد باقی را هم به خاطر اینکه نمی خواهم به کسی ظلم شود جای احتمال آن را باز می گذارم) آن عبارت این است:
🔸«يقول هذا العبد الذليل إني أستعيذ بالله ربي الجليل في جميع أقوالي و أفعالي و معتقداتي و مصنفاتي من كل ما يقدح في صحة متابعة الشريعة التي أتانا بها سيد المرسلين و خاتم النبيين عليه و آله أفضل صلوات المصلين أو يشعر بوهن بالعزيمة و الدين أو ضعف في التمسك بحبل المتين لأني أعلم يقينا أنه لا يمكن لأحد أن يعبد الله كما هو أهله و مستحقه إلا بتوسط من له الاسم الأعظم و هو الإنسان الكامل المكمل خليفة الله بالخلافة الكبرى في عالمي الملك و الملكوت الأسفل و الأعلى و نشأتي الأخرى و الأولى»
@falsafeh_nazari
🔹حاصل معنی آنکه: من به خداوند پناه می برم از اینکه در همه گفتارها، کردارها، پندارها و نوشتارهایم چیزی وجود داشته باشد که در صحت پیروی شریعت ختم المرسلین اشکال و ایرادی وارد کند یا حتی به صورت ضمنی بخواهد احکام قطعی الهی و در یک کلام دین خد را سست نموده و در تمسک به حبل المتین ( ولایت انسان کامل) ایجاد ضعف کند؛ چون به طور قطعی و یقینی می دانم: عبادت خداوند آن گونه که او سزاوار آن است برای احدی ممکن نیست مگر به واسطه صاحب اسم اعظم که همان انسان کامل مکمل و خلیفه الله در دو عالم ملک وملکوت و دو نشأه دنیا وآخرت است.
⬅️این سخن ملا صدرا (که درحقیقت معرفی شخصیت خود و زدودن هرگونه اتهام بی اعتنایی به دین و ولایت انسان کامل معصوم ازخود است)کجا و آن مطلب آقای حکیمی(که در حقیقت، توبه نامه و استغفار آخوند است از آنچه کرده و نوشته و تالیف کرده) کجا⁉️‼️
@falsafeh_nazari
💢نمی دانم چطور شده آقای حکیمی به سراغ این عبارت رفته که «استعیذ» را «استغفر» خوانده است⁉️
یا در اثر ذهنیتی که نسبت به فلسفه و عرفان داشته و دارد اینگونه عبارتهای صریح و روشن را آن طور که خود می خواهد معنا کرده و منتشر می کند و به یک حکیم مسلمان و شیعه دوازده امامی (که چیزی جز درد دین، اسلام، اهل بیت، قرآن و روایات، در وجود او نیست)چنان نسبتی را داده و می گوید:
ایشان از کتاب اسفار خود استغفار کرده و اقرار نموده که مطالبی که در آن آورده بر خلاف دین خداست⁉️
⛔️ آقای حکیمی! حتی یک نویسنده متعهد معمولی هم این کار را نمی کند چه برسد به یک انسان حکیم با آن سابقه و ریاضت های شرعی و با آن تقدس و دیانت که یک عمر بیراهه برود و کج بنویسد و همه را سر کار بگذارد و بعد هم خودش برگردد و بگوید: ما اشتباه کردیم، اینها صحیح نیست و اصلاح هم نکند.
✳️توصیه من به جناب آقای حکیمی این است که دوباره به عبارت آخوند مراجعه کنند و عبارت را آنطور که آخوند نوشته بفهمند نه آنطور که خود می خواهند.
#مخالفان_فلسفه_عرفان #استاد_رمضانی #محمد_رضا_حکیمی #ملاصدرا #رساله_العرشیه #اسفار #تحریف_فلسفه
➖➖➖➖➖➖➖➖
💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و هشتم. ⬅️تشکیک وجود! چرا و چگونه؟! 💠فلاسفه مشائی مىگويند: 💠هيچ مفهوم(م
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت پایانی.
⬅️مراتب وجود! و چرا مراتب وجود؟!
💠در ميان مراتب وجود، در مقايسه يكى با ديگرى اختلافى به شدت و ضعف وجود دارد، اگر دو شخص از وجود را مثلا علت و معلول مقایسه و لحاظ بكنيم.
💠 وجود علت از معلول شديدتر است و اگر عِلَتِ علت را به علت بعدى مقايسه كنيم او شديدتر است ، و تا اینکه برسد به ذات اقدس الهى كه علت العلل است.
💠 پس فوق هر مرتبه شديد مرتبه شديدترى وجود دارد تا به ذات حق تعالى كه شديد که غير متناهى است مىرسيم.
💠هر مرتبه ضعيف نسبت به مرتبه شديد محدود است، محدود به فقدان كمالاتش ! و هر مرتبه شديد نسبت به ضعيف مطلق است يعنى فقط مقيد به كمالات او نيست بلكه علاوه بر كمالات ضعيف دیگر هم نيز دارد.
💠پس مطلق و رها از تقید به مرتبه اوست، همانطور كه ضعيف نسبت به قوى مقید است يعنى مرتبه معینى از كمال را دارد و بيش از آن ندارد و به همان حد مقيد مىماند.
💠هنگامى كه در سير نزولى از ضعیفى به ضعیف تر از او منتقل مىشويم در اين سير به مراتب ضعیف وجود كه هيولى است، مىرسيم.
💠براى هيولى هيچ فعلیت و تعیینى جز بى فعليتى و قوه محض بودن نيست، لذا فعليت او در بى فعليتى(یعنی هیولی فاقد علائم هستی، و عاری از آن است) است همانطور كه حد خداوند در بى حدى و اطلاق او مىباشد.
💠پس عالم هستى در دو قوس صعود و نزول از ذات اقدس الهى شروع و به پایین ترین مراتب وجود كه هيولى است ختم مىشود.
💠و اگر یک موجود، انسان شد ديگر درخت و بقر و جماد نخواهد بود، پس حد وجودى انسان ملازم با نبود چيزهاى فراوان ديگر است همراه با وجود انسان!
💠 به عدد ماهيات بى شمار ديگر سلبها و عدمها وجود دارند، اما آمیختگى وجود انسان با عدم چيزهاى ديگر، تركيبى است غير از تركيب اصطلاحى كه ميان اجزاى خارجى، مانند ماده و صورت، يا اجزاى عقلى، مانند جنس و فصل يا اجزاى وهمى، مانند آن كه وهم براى خط متصل كه اجزاى بالفعل ندارد در قوه واهمه اجزاى كم يا زياد فرض مىنمايد، وجود دارد.
💠 عدم، ناقض وجود است و محال است كه یک چيز با نقيض خودش در آميزد.
💠تعبير به تركيب ميان وجود یک شئی و عدمهایى كه ملازم با آن است، یک تعبير مسامحىست.
💠 اصطلاحا ،تركيب ميان دو شئی كه هر يک با هم از جهتى مغايرت دارند، صورت مىگيرد، مثلا در خارج، آب و شكر با هم تركيب مىشوند، يا ماده و صورت به عنوان اجزاى خارجى جسم مادى با هم تركيب مىشوند، يا در ذهن، اجزاى تحليلى ماهيت چون جنس و فصل با هم ترکیب مىشوند و ماهيت را پديد مىآورند.
💠اما بين وجود و عدم كه هر یک ديگرى را طرد مىكند ،تركيب، معنا ندارد، و مراد از تركيب در اينجا ملازمت و معیت است.♥️
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#عشق_فلسفه.
#آموزش_فلسفه.
#اصالت_وجود.
#حقیقت_وجود.
#کثرت_وجود.
#تشکیک_وجود.
#مراتب_وجود.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴 نمونه دوم از تحریف سخنان فلاسفه توسط منتقدان
✅علامه حسن زاده، خانقاه را به زمان پیامبر منسوب دانسته !!
@falsafeh_nazari
⬅️اشکال کننده ای نوشته: علامه حسن زاده، خانقاه و مرشد را به زمان پیامبر اسلام منتسب دانسته و از قول استاد خود چنین نوشته اید:
((چه بسا نادانی بپندارد که در صدر اسلام و مجتهد و مقلد و علم اصول و علم نحو وجود نداشته و مدرسه و خانقاه و مرشد و حلقه ای در کار نبوده است ، پس به این افراد (و گفتارشان) نباید توجهی کنی، زیرا دشمنان علم در هر زمان زیاد بوده اند و در عصر ما بجهت غلبه کفار و نصاری بیشتر هم شده اند.))
💠پاسخ:
برای توضیح لازم است ابتدا عین عبارت آورده شود تا معلوم گردد که چه تحریفی در آن صورت گرفته است .
✳️حضرت علامه به نقل از استاد خود در آسمان معرفت مرقوم فرموده اند:
@falsafeh_nazari
«چه بسا نادانی بپندارد که در صدر اسلام، مجتهد و مقلد و علم اصول و علم نحو وجود نداشته و مدرسه و خانقاه و مرشد و ذکر و حلقه ای در کار نبوده است، پس به این افراد (و گفتارشان) نباید توجه کنی، زیرا دشمنان علم در هر زمان زیاد بوده اند و در عصر ما(به جهت غلبه کفار و نصاری) بیشتر هم شده اند. اگر بنا باشد که هر چه در صدر اسلام وجود نداشته، اکنون حرام باشد، پس ساختن مدارس، آموختن نحو و صرف، حفظ اصطلاحات حدیث و نقل و روایت آنهاواجازه روایت (چنانکه میان اهل حدیث متداول است)نیزبایدحرام باشد.[در صورتی که چنین نیست] گمان خود را نسبت به مردم و خداوند متعال نیکو گردان. و آخرین سفارش من ورع و تقوی است. خداوند ما و شما را در راه خشنودی خود موفق بدارد.»
@falsafeh_nazari
⬅️هر کس مختصر بهره ای از دقت و بصیرت داشته باشد می فهمد که این عبارت نمی گوید که در صدر اسلام مدرسه و خانقاه و اصول و نحو و مجتهد و مقلد وجود داشته است تا اشکال کننده محترم خود را به زحمت بیاندازد و ادعا کند که از جهت تاریخی خانقاه در قرن های اول هجری وجود نداشته و مثلاً در قرن چهارم ساخته شده است و به علامه اعتراض کند:
💢 «حضرتعالی خانقاه و مرشد را به زمان پیامبر اسلام منتسب دانسته و از قول استاد خود چنین نوشته اید:»
⬅️بلکه عبارت در مقام بیان این امر است که نبودن چیزی در صدر اسلام دلیل بر باطل بودن آن نیست و نباید همچون اخباریه و ظاهریه پنداشت که چون اصول یا اجتهاد یا خانقاه در صدر اسلام نبوده پس بدعت است؛ چنانکه فرمود:
⬅️«اگر بنا باشد که هر چه در صدر اسلام وجود نداشته، اکنون حرام باشد، پس ساختن مدارس، آموختن نحو و صرف، حفظ اصطلاحات حدیث و نقل و روایت آنها و اجازه روایت ( چنانکه میان اهل حدیث متداول است) نیز باید حرام باشد. (در صورتی که چنین نیست)»
@falsafeh_nazari
🔶پس اشکال مزبور فقط ناشی از اشتباه فهمیدن فرمایش علامه شعرانی است.
💠گذشته از آنکه خانقاه گر چه امروزه یکی از مراکز فعالیت های استعماری شده و ترویج آن خطا است ولی در جوهره خود مقابل مسجد نبوده و در عصر سید تاج الدین این معیه و فخر المحققین و شهید اول در عراق جریان تصوف شیعی و خانقاه های شیعی بسیار فعال بوده و بزرگان عالمان آن عصر رسماً مدیریت آن را به عهده گرفته و به افراد لایق خرقه عطا می کردند که می توانید جهت اطلاع به تاریخ مراجعه نمایید.
✳️توهم مخالفت بزرگان شیعه با تصوف ناشی از ناآشنایی با تاریخ است و گرنه غالب بزرگان قرن هفتم تا یازدهم یا رسماً صوفی بوده اند و یا انتقادی از تصوف ننموده اند (البته تصوف در آن دوره به معنای عرفان امروزی بوده است. )
#مخالفان_فلسفه_عرفان #استاد_رمضانی #محمد_رضا_حکیمی #ملاصدرا #رساله_العرشیه #اسفار #تحریف_فلسفه
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴مولوی
📖 مجالس سبعه
کسی را که در اندرون اندکی روشنایی نبود، پندِ بیرونش سود ندارد. و هر که را در اندرون اندکی روشنایی بود، روشنایی کلام عارفان از گوش او درآید تا اندر وی پیوندد، نور سوی نور دَوَد. اگر خواهی که در زیرِ خاک نروی، در نور گریز، که نور زیر خاک نرود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴 فقهای شر ّ
@falsafeh_nazari
✅ قال امیر المومنین علیه السلام : قال رسول الله صلی الله علیه و آله: سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ يُسَمَّوْنَ بِهِ وَ هُمْ أَبْعَدُ النَّاسِ مِنْهُ مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَ هِيَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى فُقَهَاءُ ذَلِكَ الزَّمَانِ شَرُّ فُقَهَاء تَحْتَ ظِلِّ السَّمَاءِ مِنْهُمْ خَرَجَتِ الْفِتْنَةُ وَ إِلَيْهِمْ تَعُودُ. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص 308)
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: زمانی بر مردم می آید که از قرآن جز رسمش و از اسلام جز اسمش باقی نمی ماند. مردم مسلمان نامیده می شوند در حالی که دورترین مردمند از اسلام..... فقهای آن زمان، بدترین فقها زیر سایه آسمانند. فتنه از آنها خارج می شود و به آنها بر می گردد.
@falsafeh_nazari
⬅️سوال:
اگر کسی با توجه به این نوع روایات چنین استدلال کند که «فقها مورد مذمت هستند پس فقه، فقاهت و فقیه، مورد تایید اسلام نیست.» به نظرتان پاسخ چیست⁉️‼️
🔶حال اگر کسی روایاتی در مذمت فلسفه و عرفان و تصوف یا فلاسفه و عرفا نقل کند و چنین استدلال کند که «فلسفه و عرفان و تصوف مورد مذمت اسلام است و مورد تایید نیست» پاسختان چه خواهد بود؟
#امیرالمومنین_ع #عرفان_اسلامی #فلسفه_اسلامی #فقهای_شر
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴پاسخ به شبهات مخالفان عرفان
✅ مسأله وحدت وجود و عبادت تکوینی
⬅️ پاسخی به اتهام تجویز گوساله پرستی به محیی الدین عربی و علامه حسن زاده آملی دامت برکاته
#عبادت_تکوینی #عبادت_تشریعی #گوساله_پرستی
⬇️⬇️⬇️⬇️
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
وحدت_وجود_و_عبادت_تکوینی.pdf
539.3K
🔴پاسخ به شبهات مخالفان عرفان
⬅️ پاسخی به اتهام تجویز گوساله پرستی به محیی الدین عربی و علامه حسن زاده آملی دامت برکاته
💠استاد وکیلی
#عبادت_تکوینی
#عبادت_تشریعی
#گوساله_پرستی
➖➖➖➖➖➖➖➖
💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴مروری بر مقالات کانال «فلسفه نظری»
♨️آنچه که برایش به کانال ما آمده اید♨️
⬅️در کانال «فلسفه نظری» هدف ما سعی بر "آموزش فلسفه" ، "نقد مکاتب انحرافی"، "اثبات خدا" ، "نقد مدرنیته" ، "نقد مخالفان فلسفه اسلامی" و امثالهم میباشد.
⬅️بعد از فیلترینگ تلگرام ،فعالیت در ایتا را آغاز نموده و سعی میکنیم جهت آگاهی بخشی ، و رفع شبهات و جنگ با الحاد مدرن، کمکی که به مسلمانان کرده باشیم.
⬅️و تنها کانالی هستیم در ایتا که اینگونه فعالیت میکنیم، به صورت تکست های مفهوم و قسمتی، و شرح بیشتر و بهتر موارد ، با موضوعاتی جذاب.
💠۱.مقاله اول، برهان نظم و پاسخ به شبهات:
۱. https://eitaa.com/falsafeh_nazari/23
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/24
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/31
۴.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/33
💠۲.مقاله دوم، تناقض ملاحد در سو استفاده از علم جهت رد وجود خدا:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/53
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/54
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/56
۴.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/57
💠۳.مقاله سوم، نقد شبهه بوئینگ ۷۴۷:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/88
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/93
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/96
۴.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/103
💠۴.مقاله چهارم،فلسفه رنج(!):
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/40
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/94
💠۵.مقاله پنجم،نقدی بر جهانهای چندگانه:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/121
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/127
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/133
۴.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/136
۵.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/141
۶.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/143
۷.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/145
💠۶.مقاله ششم، آیا ملاصدرا زنان را حیوان میداند؟!:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/134
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/137
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/168
💠۷.مقاله هفتم، نقد مدرنیته:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/110
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/112
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/116
💠۸.مقاله هشتم، تنظیمات ظریف و ویژه عالم:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/181
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/186
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/189
۴.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/193
💠۹.مقاله نهم، پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی مِن باب حدوث:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/282
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/283
💠۱۰.مقاله دهم، پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه و عرفان اسلامی:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/335
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/338
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/341
۴.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/344
۵.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/347
۶.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/360
💠۱۱.مقاله یازدم، پاسخ به شکاکیت، و مغالطات شکاکیت:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/50
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/48
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/51
۴.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/367
۵.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/373
۶.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/378
۷.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/383
۸.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/389
۹.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/394
💠۱۲.مقاله دوازدهم، چیستی علم سکولار و علم دینی:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/385
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/386
💠۱۳.مقاله سیزدهم، آیت الله جوادی آملی و علم دینی:
۱.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/248
۲.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/250
۳.https://eitaa.com/falsafeh_nazari/253
💠نقل مقالات کانال، بدون استفاده از لینک کانال جایز نمیباشد.🙏🏻🌹
⬅️در نشر پست کمک کنید، آپدیت شدن لیست ادامه دارد....
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari