eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
66 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅ 🔻 : از جمله ابهامات وسوالات مهم  این هست که خداوند غیر ماده و مجرد هست واشتراکی با ماده وجسم ندارد و متافیزیکی هست چطور بر ماده اثر میگذارد؟ و اصولا تاثیر متافیزیک بر فیزیک رو چطور میشه توضیح داد. ࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─ 🔸 : ماده وجسم حالت تنزل یافته مجردات هستند چنانچه موجود مجرد وغیرمادی که در ابعاد ثلاث(طول وعرض وارتفاع) محصور نمیشود، تنزل یابد ومقید شود موجود جسمانی ظهور میکند رابطه موجودی که از تنزل حقیقتی ظهور یافته با مبدا تنزل رابطه اضافه اشراقیه هست....اضافه اشراقیه یعنی یک طرف ذات است واستقلال دارد وطرف دیگر فقر و وابستگی محض میباشد. پس ماده وجسم حالت تنزل یافته وتجلی امر مجرد وغیرمادی است و در وجود عین وابستگی به مبدا تنزل است مثلا: فکری در ذهن شما وجود دارد..آن فکر چون ابعاد ثلاث ندارد مجرد است ومادی نیست، ولی وقتی آن فکر را به زبان بیاورید تبدیل به صدا ولفظ میشود..اگرچه در ذهن شما صدا وجود ندارد ولی سخن گفتن زبانی و آن صدای که از حلقوم شما خارج میشود حالت تنزل یافته آن فکر مجرد ذهنی است و چون رابطه این دو اضافه اشراقیه است وقتی سخن میگوید که به آن امر ذهنی توجه داشته باشید....یعنی وقتی فکر در ذهنتان حاضرباشد تبدیل به لفظ وصدا میشود ..به محض آنکه به آن فکر توجه نکنید سکوت میکنید وسخن گفتنتان از بین میرود. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
بررسی تعریف علامه مظفر از یقین بدون شک مرحوم از جمله فقیهان واصولیون و عالمان بزرگ دوران معاصر میباشد. هرچند قدرِ این عالمِ گرانقدر ناشناخته باقی مانده اما این امر چیزی از وزانت علمی ایشان کم نمی‌کند. بااین حساب کتاب ایشان سالیان درازی است که محور تدریس علم منطق در حوزه های علمیه میباشد. کتابی که با وجود درخشش نام نویسنده عالم ومحققش، اثری دقیق در حوزه نمی‌باشد، وحاوی اشتباهات روشی وتحقیقی است. از جمله این اشتباهات، تعریف ایشان از مساله میباشد. حکماء و منطق دانان پیشین در تعریف یقین  گفته اند: (اعتقادُ الذی لایَحتَمِل النَقیض ولا یُمکن زواله) یعنی یقین اعتقاد وتصدیقی است که دو ویژگی جزم و زوال ناپذیری دارد. به این معنا که اگر تصدیقی برای انسان حاصل شود، یا نسبت به احتمال وقوع نقیضش تردید دارد که دراین حالت حاصل شده، یا آنکه تصدیق فوق احتمال نقیض ندارد، که دراین صورت محقق میشود. در عین حال اگر اعتقاد فوق زوال ناپذیر باشد وتغییر نکند، یقین به معنی اخص وفلسفی آن محقق میشود. مثلا: درتابستان هوا گرم است، قطعا فردی که در گرمای تابستان این تصدیق برایش حاصل میشود احتمال اینکه شاید هوا سرد باشد و او اشتباها گرما را درک کرده (لایَحتمل النقیض) را نمیدهد. و البته اذعان دارد که این مساله تغییر نمیکند وامکان ندارد که ساعت ولحظه ای بعد به این مساله که گرمایی در کار نبوده و او درواقع سرما را درک کرده اذعان کند (لا یحتمل الزواله). بااین حساب شرطی دیگر در تعریف یقین اخذ کرده (الاعتقادُ مطابقُ للواقع الذی لا یحتملُ النقیض لا ان تقلید) ایشان شرط مطابقت با واقع را در وجود یقین در نظرگرفته، گویی پس از تحقق تصدیقِ لایحتمل النقیض وزواله حال باید بررسی کرد که آیا این چنین تصدیقی مطابق عالم خارج هست یانه؟؟در این موقف شبهه موسس مطرح میشود. از آنجا که انسان به نحو مستقل امکان دسترسی به واقع راندارد، لذا هیچ راهی جهت انطباق یقین با واقعیت وجود ندارد. پس یقین و برهان یقینی که غایت اصلی منطق و است هیچگاه محقق نمیشود. در نقد نگاه فوق باید گفت حاصل جمعِ تصدیقی که لایحتمل النقیض میباشد وزوالش متصور نباشد، قطعا انطباق با خارج است. اساسا صدق باواقع شرط عارضی یقین نمیباشد، که بخواهیم مانند مرحوم مظفر آنرا شرط تحقق یقین بدانیم، که حالا این نقد وارد شود که ملاک انطباق ادراک یقینی با خارج چیست؟؟ بلکه انطباق با خارج به نحو اندماجی در ضمن تصدیق یقینی ملحوظ است. یعنی وقتی ما مطمئن هستیم که الان هوا گرم است و احتمال نقیض و زوالش را نمیدهیم، خود به خود آنرا مطابق با واقع میدانیم ودیگر نیاز نیست که فرایندی دیگری طی کنیم که ببینم آیا گرمایی که درک کردیم مطابق با واقع هست یانه!!!! به عبارتی شرط انطباق با عالم خارج، شرط ضمنی یقین است، وقتی احتمال نقیض وزوال اعتقادی را نمیدهیم در ضمن آن مطابقت با خارج نیز محقق میشود. شرط انطباق باخارج بدان صورت که مرحوم مظفر میگوید شرط انضمامی یقین نیست. یعنی اینطور نیست که وقتی احتمال نقیض وزوال اعتقادی راندهیم حالا در پی این باشیم که آیا این عقیده مطابق خارج هست یانه. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
✅ بدون شک مرحوم از جمله فقیهان واصولیون و عالمان بزرگ دوران معاصر میباشد. هرچند قدرِ این عالمِ گرانقدر ناشناخته باقی مانده اما این امر چیزی از وزانت علمی ایشان کم نمی‌کند. ⌜@falsafeh_nazari
۱۰.m4a
36.54M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【مبادی عام فلسفه عبارتند از: اصل واقعیت، اصل هوهویت(شیئیت عام) اصل شیئیت خاص، اصل امتناع نقیضین】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
۱۱.m4a
36.45M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【فلسفه از عوارض ذاتیه وجود بماهو موجود سخن میگوید】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
۱۲.m4a
30M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【علوم تنها در صغرای قیاس میتوانند به فلسفه کمک کرده و مدد برسانند.】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari