eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
284 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
290 ویدیو
91 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
راه نجات عصر تو داغ بود تنور نفاق‌ها عصری که ماه رفت فرو در محاق‌ها تو با وجود آن‌همه مأمور، شیعه را بیرون کشیدی از همهٔ باتلاق‌ها در آن زمان که شبهه چنان موریانه‌ای روییده بود بر در و دیوار و طاق‌ها در آن زمان که فتنه چنان شعله می‌وزید در جان شیعه، مثل شرار اجاق‌ها تو خون گرم و تازه رساندی به جان دین در روزهای پرمخاطره و اختناق‌ها فرمایش شماست که ثابت‌قدم شویم راه شماست راه نجات از نفاق‌ها تأکیدتان متابعت از اهل‌بیت بود پرهیز از دو دَستگی و افتراق‌ها فرموده‌اید: قلب شما کور می‌شود در گرد و خاک تفرقه و انشقاق‌ها... :: روضه تمام می‌شود و باز می‌شود پایِ دل شکسته به شمع و چراغ‌ها ابری میان صحن حرم خیمه می‌زند در خلوت سکوت شب و اشتیاق‌ها عطر دعای جامعه و بغض زائران باران گرفته است میان رواق‌ها ✍🏻 🏷 علیه‌السلام | 🇮🇷
نشست انجمن ادبی شاعران نویسندگان پیشکسوت فرهنگی شیراز پگاه دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ سالن کانون پیشکسوتان فرهنگی
📝 «6» 🔹زیارت شاعرانه🔹 ✍🏻یادداشت تحلیلی آقای شاعر آیینی، در خصوص نگاه شاعران به زیارت «جامعه کبیره»: 🔰با مرور شعرهایی که با موضوع امام هادی(علیه‌السلام) سروده شده است در می‌یابیم که برخی اشعار نگاه قابل قبولی به زیارت «جامعۀ کبیره» داشته‌اند. زیارتی که از این امام معصوم نقل شده و برای استفادۀ مضمونی و مفهومی در شعر، بسیار قابل اعتنا است. نحوۀ استفادۀ شاعران از زیارت جامعه را می‌توان به سه عنوان تقسیم کرد: 🔖 استفاده از واژۀ «جامعه»: واژۀ «جامعه» در شعرهای آیینی علاوه بر آنکه در معنای اسمی زیارت جامعۀ کبیره بیشتر به کار می‌رود؛ این قابلیت را به وجود می‌آورد که شاعر بتواند از آن، نوعی کارکرد کنایی یا ایهامی داشته باشد. شاعران در شعر امام هادی(علیه‌السلام) تا آنجا که توانسته‌اند سعی کرده‌اند که در استفادۀ شاعرانه از این واژه بکوشند: بخوان زیارت پرمحتوای جامعه را بخوان که خوب بفهمم بهای جامعه را بخوان که روح بگیرد ولی‌شناسی‌مان بخوان و شرح بده آیه‌آیه جامعه را 🎗یوسف رحیمی اهل‌بیت نور هستید، آسمان وحی، ها! جامعه ما را به شرح این فضائل می‌برد 🎗فاطمه نانی‌زاد برای جامعه، از یک فراز جامعه بی‌شک؛ دیانت می‌شود پیدا، سیاست می‌شود معنا 🎗مهدی رحیمی 🔖 استفاده از فرازهای زیارت: برخی از شاعران با نگاهی به موسیقی و چینش واژگان، سعی در استفادۀ هنرمندانه از فرازهای زیارت داشته‌اند که علاوه بر مضمون‌پردازی و شاعرانگی کلام، حلاوت استفاده از واژگان عربی بر فخامت کلام افزوده است: گفتی:«فَتَحَ اللهُ بِکُم» پنجره وا شد گفتی:«و بِکُم یَختِم» (۱) و دل کرد هوایت 🔅قاسم صرافان نامتان تا بر زبان آمد به سامرّا رسیدم «ذکرکم فی الذاکرین» (۲) را در میان راه گفتم... آبرو دارم ولی با شوق لبخند رضایت از گناهان خودم «بینی و بین الله» (۳) گفتم 🔅رضا خورشیدی‌فرد «یا ساده الولاة و یا قادة الهداة» (۴) عشقت اگر نبود ولایت نداشتیم 🔅بشری صالحیان 🔖 استفاده از مفاهیم و مضامین زیارت: مفاهیم و مضامین غنی و پر نور «جامعۀ کبیره» این قابلیت را فراهم می‌سازد که شاعران بتوانند از لحاظ تنوع زبان، تصویرسازی و مضمون‌آفرینی از این زیارت استفاده کنند. برخی از شاعران با نگاهی به استفاده از این روش، به سرودن شعرهایی در ستایش امام هادی(علیه‌السلام) پرداخته‌اند: نام تو در دل ما بود و هدایت نشدیم مهربانی کن و نادیده بگیر ای باران (۵) ⚜️سیدحمیدرضا برقعی «ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم» (۶) نامت حقیقتِ تو و همنام با خداست ⚜️عارفه دهقانی ای نگاهت شفای بیماران، ای امام صداقت و باران تو دعا کردی و گنه‌کاران، با خدا پاک بی‌حساب شدند (۷) ⚜️میثم داودی 📌«برای مناقب ائمه، از زیارت‌ها، به خصوص زیارت جامعۀ کبیره استفاده کنید. بنابراین شما دیگر هیچ احتیاجی ندارید که مبالغاتی را در ذهن خودتان خلق کنید. آنچه که باید در باب ائمه (علیهم‌السّلام) گفته شود، در زیارت جامعه هست. شما می‌توانید یک فقره از فقرات زیارت جامعه را - حالا شاید صدها فقره است - انتخاب کنید و با توجه به قریحۀ شعری و تخیل و فرآوری ذهنی خودتان، یک غزل زیبا و ناب از آب در بیاورید. ظرفیت این معارف اینقدر بالاست.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار با شاعران آیینی، ۱۳۹۰/۳/۲۵) 📚منابع: ۱. «بِکُم فَتحَ الله وَ بِکُم یَختِم؛ خدا به شما افتتاح عالم کرد و به شما نیز ختم آفرینش فرمود.» ۲. «ذِکرکُم فی الذّاکرین؛ ذکر شما در حلقۀ ذاکران عالم است.» ۳. «یا وَلیَ الله اِنُّ بَینی و بَینَ الله عَزَّوَجلَّ ذُنوباً لا یَاتی عَلیها اِلا رِضاکم؛ ای ولی خدا همانا بین من و خدای عزوجل گناهانی است که جز رضا و شفاعت شما آن گناهان را محو نخواهد ساخت.» ۴. «السَّلامُ عَلَى الأْئِمَّةِ الدُّعاةِ وَ الْقادَةِ الْهُداةِ وَ السّادَةِ الْوَلاةِ؛ سلام بر امامان فرا خواننده (به حق) و رهبران راهنما و سروران فرمانروا!» ۵. «السَّلامُ عَلی ائمة الهُدی؛ سلام بر شما امامان طریق هدایت.» | «بِکُم یُنزّلُ الغَیث؛ خدا به واسطۀ شما باران نازل می‌کند.» ۶. «لا اَبلُغُ مِنَ المَدحِ کُنهَکُم و مِنَ الوَصفِ قَدرَکُم؛ به کنه مدح و توصیف قدر و منزلت شما نتوانم رسید.» ۷. «یُشَرَّفُ فی عافیَتِکُم؛ به واسطۀ شما به عافیت رسیدند.» | «شأنُکُم حَقّ و الصِدق؛ شأن شما حق و صدق است.» | «لمَا استَوهَبتُم ذُنوبِی و کُنتُم شُفَعایی؛ شما از خدا بر من بخشش و آمرزش طلبید و شفیع من باشید.»
"غزلی به پیشگاه امام دهم" چه ساده زلف می‌آویزی به قلب‌های هواداران تویی که قبله عیان‌کردی بر این قبیله‌ی عیاران بگو فُضیل عیاض اینک چراغ توبه بر افروزد که یاد چشم تو آشفته است سکوتِ خلوتِ بیداران * نه من که جامعه می‌خوانم که عاشقان پریشان هم به شوقِ جمعیتت جمعند، چه بی‌شمار و چه بسیاران بتاب و نور روایت کن، مرا به عشق هدایت کن بدَم دمی و رهامان کن ازاین گروهِ خطاکاران تویی که مست کلامت: باد، تویی که مات مرامت: عقل به سامرای تو دل‌بستند چه مست‌ها و چه هشیاران سری بزن به خیالِ من، میان شعر و ببین هر شب به نشرِ عطر تو مشغولند، گل محمدی و باران (ع) https://eitaa.com/mmparvizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چادرت ای ماه من! آغاز صبحی دیگر است ابرُوانت زیر ابرِ روسری زیباتر است سخت گیری نیست چادر!...ابتدای راحتی است دخترم! این بهترین ارثیه ی یک مادر است مادر ما حضرت زهراست! باور کردنی است مادری که از همه زن های این عالم ،سَر است کودکی را زینبی باش...آخرش با فاطمه! از همین حالا حجاب تو ،جهاد اکبر است چادرت دارد زمین را آب و جارو میکند! میهمانت آمد از راه. .. آسمان پشت در است!
دید استکبار دیشب قدرت سِجّیل را سرنگون کرده سپاه ما سپاه فیل را خواب و رویای سپاه کفر را بر هم زدیم بیخ گوش دشمنان یک سیلی محکم زدیم گوشه‌ای از قدرت بی حّد ما شد جلوه‌گر یادِ تهرانی‌ مقدم زنده شد بارِ دگر "ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ" این همان خشم خداست ملت ما اهل سازش نیست اهل کربلاست وای اگر دشمن بخواهد باز هم جولان دهد بی گمان این بار جور دیگری تاوان دهد رهبرم لب تر کند راهی میدان می‌شوم در دل میدان شبیه تیغ بُرّان می‌شوم لشکر اسلام باز از فتحِ خیبر آمده آه... دوران "بزن در رو" دگر سر آمده دید استکبار دیشب قدرت سجیل را موشک بعدی نشان رفته‌ست اسرائیل را
فاطمه نانی‌زاد سال ۱۳۵۷ در تهران متولد شد. او از کودکی به شعر علاقه‌مند بود و از دوره دبیرستان سرودن را آغاز کرد. نانی‌زاد داراری مدرک دکترای روان‌شناسی تربیتی است که به مشاوره و روان‌درمانی می‌پردازد. نویسندگی و خبرنگاری نیز جزو علایق و فعالیت‌های فرهنگی هنری او به شمار می‌آیند. همچنین وی مدیر اجرایی دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بوده و در برگزاری کنگره ادبی سوختگان وصل حضور موفقی داشته است. «باران بی‌هوا» و «صحن فیروزه» آثار منتشر شده او است.