eitaa logo
گلزار ادبیات
8.1هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
145 ویدیو
1 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم.
مشاهده در ایتا
دانلود
یک بند از ترکیب‌بند ۱۴ بندی با کاروان نیزه از علیرضا قزوه گودال قتلگاه، پر از بوی سیب بود تنهاتر از مسیح، کسی بر صلیب بود سرها رسید از پیِ هم، مثل سیب سرخ اوّل سری که رفت به کوفه، حبیب بود مولا نوشته بود: بیا، ای حبیب ما تنها همین، چقدر پیامش غریب بود! مولا نوشته بود: بیا، دیر می‌شود آخر حبیب را ز شهادت، نصیب بود 🌹🌹🌹 مکتوب می‌رسید فراوان، ولی دریغ خطّش تمام، کوفی و مُهرش، فریب بود اما حبیب، رنگ خدا داشت نامه‌اش اما حبیب، جوهرش" اَمّن یُجیب" بود یک دشت، سیب سرخ، به چیدن رسیده بود باغ شهادتش، به رسیدن رسیده بود 🌹🌹🌹 عاشورا در آیینه‌ی شعر معاصر، ص ۴۴۳. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
تفسیر قرآن شوریده سری که شرح ایمان می‌کرد هفتاد و دو فصل سرخ، عنوان می‌کرد با نای بریده نیز بر منبر نی تفسیر خجسته‌ای ز قرآن می‌کرد (سید حسن حسینی) ☘☘☘ زینب با زمزمه‌ی بلند توحید آمد بالای سر شهید جاوید آمد از زخم عمیق خویش سر زد زینب چون صاعقه در غیبت خورشید آمد (سلمان هراتی) ☘☘☘ عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه، ص ۲۵۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شام غریبان از غلامرضا سازگار عالم همه محزون و پریشان حسین است شام است، ولی شام غریبان حسین است از خون جگر، لاله فشانید که امشب در مقتل خون، فاطمه مهمان حسین است نازل شده قرآن همه در مطبخ "خولی" یا کوفه پر از نغمه‌ی قرآن حسین است؟ دریا جگرش سوخته و آب شده، آب لب‌تشنه‌ی لعل لب عطشان حسین است ای باد، به زخم تن اکبر که رسیدی آهسته بزن بوسه که این، جان حسین است زینب، نگهش بر قد خم‌گشته‌ی زهرا زهرا، نگهش بر تن عریان حسین است صحرای بلا گشته پر از لاله و ریحان گلهاش همه زخم فراوان حسین است در تشنگی روز جزا، چشمه‌ی کوثر چشمی است که می‌گرید و گریان حسین است... سایت بلاغ، به تاریخ ۱۶/ ۵/ ۱۴۰۰. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
پیامبر اکرم (ص) در باره‌ی حضرت زینب(س) فرمودند: وصیت می‌کنم حاضرین و غائبین امت را که این دختر را به حرمت پاس بدارند. همانا، وی مانند خدیجه‌ی کبری است. الخصائص الزینبیه، نورالدین جزائری، ص ۱۷. (ص) (س) (س) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اگر زینب نبود❤️❤️❤️ از قادر طهماسبی(فرید) سِرّ نی در نینوا می‌ماند، اگر زینب نبود کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب نبود چهره‌ی سرخ حقیقت بعد از آن طوفانِ رنگ پشت ابری از ریا می‌ماند، اگر زینب نبود چشمه‌ی فریاد مظلومیت لب‌تشنگان در کویر تشنه جا می‌ماند، اگر زینب نبود زخمه‌ی زخمی‌ترین فریاد در چنگ سکوت از طراز نغمه وا می‌ماند، اگر زینب نبود در طلوع داغ اصغر، استخوان اشک سرخ در گلوی چشم ما می‌ماند، اگر زینب نبود ذوالجناح دادخواهی، بی‌سوار و بی‌لگام در بیابانها رها می‌ماند، اگر زینب نبود در عبور از بستر تاریخ، سیل انقلاب پشت کوه فتنه‌ها می‌ماند، اگر زینب نبود 🌹🌹🌹 شعر آیینی و تأثیر انقلاب اسلامی بر آن، ص ۲۵۶ و ۲۵۷. (س) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شهیدان خدایی🌺🌺🌺 غزلی از مولوی کجایید ای شهیدان خدایی؟ بلاجویانِ دشت کربلایی کجایید ای سبک‌روحانِ عاشق؟ پرنده‌تر ز مرغان هوایی کجایید ای ز جان و جا رهیده؟ کسی مر عقل را گوید: کجایی؟ کجایید ای درِ زندان شکسته؟ بداده وامداران را رهایی کجایید ای درِ مخزن گشاده؟ کجایید ای نوای بی‌نوایی؟ در آن بحرید کاین عالم کفِ اوست زمانی بیش دارید آشنایی کفِ دریاست صورتهای عالم ز کف بگذر، اگر اهل صفایی برآ، ای شمس تبریزی، ز مشرق که اصلِ اصلِ اصلِ هر ضیایی 🦋🦋🦋 در عشق زنده بودن، دکتر شفیعی کدکنی، ص ۲۵۱ و ۲۵۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
حکایتی از گلستان سعدی فراموشی یاد خدا پادشاهی، پارسایی را دید. گفت: هیچت از ما یاد آید؟ گفت: بلی، وقتی که خدا را فراموش می‌کنم. هر سو دَوَد آن کش ز برِ خویش برانَد وان را که بخوانَد، به درِ کس نَدَوانَد کلیات سعدی، گلستان، باب دوم در اخلاق درویشان، ص ۷۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مفاهیم رنگ در شعر عاشورایی معاصر در سروده‌های معاصر، رنگ دارای سه حوزه‌ی معنایی است: گاه شاعر با کاربرد رنگ، از زیبایی بصری آن بهره می‌گیرد؛ گاه از زیبایی حسی و حالتهای احساسی رنگ و گاهی نیز رنگ در معنای نمادین به خدمت گرفته می‌شود. ۱ - سرخ ❤️ رنگ سرخ در مفهوم شهادت، قیام و مبارزه به کار رفته است و رنگ سرخ خون، با معنایی حماسی، حیات‌بخش و زاینده است. ۲ - سیاه 🖤 بارزترین نمود رنگ سیاه، در معرفی شخصیت جبهه‌ی باطل به کار رفته است. سیاهی در اشاره به دشمن، نشان‌دهنده‌ی پلیدی، پستی، ظلم و دیگر رذالتهای اخلاقی آنهاست. از دیگر مفاهیم رنگ سیاه، کاربرد آن به نشانه‌ی عزا و سوگواری است. ۳ - سفید 🤍 رنگ معصومیت و پاکدامنی و بی‌گناهی است و با امور و اعمال قدسی مناسبت دارد و موروث طهارت و پاکی و موجب ایجاد امید، خوش‌بینی و دوستی و محبت است. ۴ - زرد 💛 تقریباً در تمامی موارد، برای توصیف ضعف و بی‌رمقی و خستگی حضرت زینب(س) و دیگر شخصیت‌های کربلا آمده است. ۵ - سبز💚 این رنگ مبیّن باروری، خشنودی، آرامش و امید و نیز طراوت، تقدس و پاکی، زندگی و جاودانگی و... است. ۶ - آبی 💙 این رنگ، حضور اندکی در شعر عاشورایی دارد و نقش آرامش‌بخشی ایفا کرده، حسی از امنیت و آرامش در خود دارد. در فرهنگ نمادها، آبی رمز احساسات مذهبی، عصمت و تقدس معرفی شده است. اما رنگ نیلی نیز به عنوان آبی تیره، در اغلب موارد، در مفهوم اندوه و مصیبت استفاده شده و نشانه‌ی سوگ و عزاست. با تلخیص از عاشورا در آیینه‌ی شعر معاصر، دکتر نرگس انصاری، ص ۳۲۶- ۳۵۷. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی سگ حیوان معروف. در ادبیات عرفانی، کنایه از نفس امّاره است. عطار می‌گوید: در نهاد آدمی، شهوت چو تشتی آتش است نفس سگ، چون پادشاهی و شیاطین، لشکر است مولوی گوید: جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جانهای شیران خداست فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سجادی، ذیل واژه‌ی سگ، ص ۴۷۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان یک مَثَل🦋🦋🦋 قَسَمت را باور کنم یا دُم خروس را؟ می‌گویند مردی خروسی دزدید و چون می‌خواست به راه خود رَوَد، صاحب خروس سر رسید. دزد، خروس را در زیر لباس خود پنهان کرد؛ ولی دُم آن بیرون ماند. پس از آن، او در مقابل پرسش‌های صاحب خروس، قسم می‌خورد که خروس او را ندزدیده است. صاحب خروس که دم خروس خود را در زیر لباس او می‌دید، این جمله را می‌گفت. این جمله، برای کسی به کار می‌رود که جرمی و گناهی مرتکب می‌شود و با وجود آن که آثار جرم نزد او پیداست، باز قسم می خورد و می‌گوید که او مرتکب جرم نشده است. حکایت‌های دهخدا، گزیده‌ی حکایت‌های تربیتی از لغت‌نامه‌ی دهخدا، گزینش و تدوین محمدحسین صفاخواه، انتشارات قدیانی، چاپ دوم، ۱۳۹۱، ص ۶۲. ☘☘☘ https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
تنهایی شاعر گویند: بلخی، شاعر شهید، روزی نشسته بود و کتاب می‌خواند. جاهلی آمد پیش او نشست و سلام کرد و گفت: خواجه، تنها نشسته‌ای؟ گفت: تنها اکنون شدم که تو آمدی؛ زیرا به واسطه‌ی آمدنِ تو، از مطالعه باز ماندم. حکایت‌ها و لطیفه‌های فرهنگی در وصف کتاب و شیوه‌ی نویسندگی، ش. لامعی، نشر بلاغت، قم، ۱۳۷۲، ص ۳۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام سجّاد - علیه السلام - فرمودند: مبادا به گناهی که انجام داده‌ای، خوشحال باشی؛ زیرا اظهار شادی به خاطر گناه، از انجام آن گناه، بزرگتر است. کشف الغُمّه، ج ۲، ص ۱۰۸. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
باقی ماندن احسان و ظلم از مثنوی مولوی مُحسنان مُردند و احسانها بماند ای خُنُک آن را که این مَرکب براند ظالمان مُردند و ماند آن ظلمها وایِ جانی کاو کند مکر و دَها گفت پیغمبر: خُنُک آن را که او شد ز دنیا، ماند از او فعل نکو مُرد محسن؛ لیک احسانش نمُرد نزد یزدان، دین و احسان نیست خُرد وایِ آن کاو مُرد و عصیانش نمُرد تا نپنداری به مرگ، او جان بیُرد لغات: خنک: خوشا، خوش به حالِ. دها: نیرنگ و فریب. شد: رفت، مُرد. آموزه‌های اخلاقی در مثنوی، شیروانی، ص ۲۳۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
برگزیده‌ای از مثلهای فارسی🦋🦋🦋 ۱ - دنیا، زندان مؤمنان است. ۲ - دنیا طلبیدیم و به جایی نرسیدیم آیا چه شود آخرت ناطلبیده؟ ۳ - دو چیز محال عقل است: خوردن بیش از رزق مقسوم و مُردن پیش از وقت معلوم. (سعدی) ۴ - دو دفعه آب، جای یک دفعه نان را نمی‌گیرد. ۵ - دوست، آن است که با تو راست گوید؛ نه آن که دروغ تو را راست انگارد. (مرزبان‌نامه) ۶ - دوستِ همه کس، دوستِ هیچ کس نیست. ۷ - دوستیِ دوستانِ کیسه و کاسه را بقایی نباشد. ۸ - دو گرسنه، هرگز سیر نشوند: گرسنه‌ی مال و گرسنه‌ی علم. ۹ - دهن هر کس عسل کردم، انگشتم را خونی درآوردم. ۱۰ - دیده، بیمار است؛ بینی، بارِ عینک می‌کشد (صائب تبریزی) دوازده هزار مثل فارسی، دکتر شکورزاده، ص ۵۳۹، ۵۴۲، ۵۴۴، ۵۴۶ - ۵۴۸، ۵۵۲ و ۵۵۳. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شاد کردن خاطری🌹🌹🌹 از علاءالدوله سمنانی صد خانه اگر به طاعت آباد کنی بِه زان نبُوَد که خاطری شاد کنی گر بنده کنی به لطف، آزادی را بِه زان که هزار بنده آزاد کنی گنجواره‌‌ی سهیلی، ج ۱، ص ۲۹۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بدترین دزدها بدترین دزدها، کتاب بد است.( چون افکار خواننده را می‌دزدد.) یک مثل ایتالیایی 📚📚📚 حکایت‌ها و لطیفه‌های فرهنگی در وصف کتاب و شیوه‌ی نویسندگی ، ص ۳۰. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان‌نویسان بزرگ جلال آل احمد او در سال ۱۳۰۲ شمسی، در خانواده‌ای مذهبی، در تهران به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی، پدرش او را به کسب و کار در بازار واداشت. جلال پنهان از چشم پدر، در کلاسهای شبانه‌ی دبیرستان دارالفنون، تحصیل را ادامه داد. به دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران رفت، دانشکده را به اتمام رساند و در سال ۱۳۲۶ شغل معلمی را برگزید. در دوران تحصیل در دانشکده، با گروهی از یاران خود، در انجمنی که تشکیل داد، به ترجمه و نشر کتاب مشغول بود. از سال ۱۳۲۳ تا ۱۳۳۲ به فعالیتهای سیاسی پرداخت. در همین سالها، چند داستان و مقاله نوشت و کتابهایی را از زبان فرانسوی به فارسی برگرداند. پس از آن، با سفر به شهرها و روستاها، نوشته‌هایی درباره‌ی آداب و رسوم مردم پدید آورد. او سرپرستی چند نشریه را به عهده داشت و با مجلات گوناگون همکاری می‌کرد. آخرین کار او در این زمینه، انتشار "کیهان ماه" بود که با همکاری همسرش سیمین دانشور، به انتشار دو شماره موفق شد. جلال در بازگشت از حج، پس از انتشار سفرنامه‌ی حجّ خود به نام خَسی در میقات در سال ۱۳۴۵ توانست سبک نوینی در سفرنامه‌نویسی حج پدید آورد. او در سال ۱۳۴۸ در ۴۶ سالگی در اَسالِم گیلان درگذشت و در مسجد فیروزآبادی شهر ری به خاک سپرده شد. آثار معروف وی، عبارتند از: دید و بازدید، سه‌تار، زن زیادی، اورازان، مدیر مدرسه، نون و القلم، غرب‌زدگی، خسی در میقات، ارزیابی شتابزده، در خدمت و خیانت روشنفکران، هفت مقاله، جزیره‌ی خارک و ... . با تلخیص از تاریخ ادبیات ایران، دکتر توفیق سبحانی، ص ۶۵۴ و ۶۵۵ و چون سبوی تشنه، دکتر یاحقّی، ص ۲۰۵ - ۲۰۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
جلال آل احمد
نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی سوسن گلی است به رنگهای گوناگون که از همه زیباتر آن، سوسن سفید است. سوسن را از نظر آزادگی، به ستاره‌ی ناهید مربوط دانسته‌اند و به آن، صفت آزاد بخشیده‌اند. در نمادهای دینی و هنری، سوسن نشان پاکی است. مولوی گفته است: دادِ سخن دادمی، سوسن آزادمی لیک ز غیرت گرفت، دل رهِ گفتار من سوسن به دلیل تیزی گلبرگهایش، غالباً نماد زبان است. حافظ گفته است: از زبان سوسن آزاده‌ام آمد به گوش کاندرین دیر کهن، کار سبکباران خوش است مولوی در مثنوی آورده است: گوش آن کس نوشد اسرار جلال کاو چو سوسن، صدزبان افتاد و لال حافظ گوید: بسان سوسن اگر ده‌زبان شود حافظ چو غنچه پیش تواش، مُهر بر دهن باشد با تلخیص از نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی، دکتر زمرّدی، ص ۲۱۹، ۲۲۰ و ۲۷۰. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند: حسد، خوبیها را می‌خورد؛ بدان سان که آتش، هیزم را می‌خورد. غرر الحکم، ج ۱، ص ۷۹. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303