eitaa logo
اصالت اندیشه
221 دنبال‌کننده
646 عکس
262 ویدیو
40 فایل
یادداشتهای‌پراکنده‌ و فرسته‌های جالبی که به چشمم میخورد سیدهادی‌حسینی‌اصل محصل دروس خارج حوزوی کارشناس ارشد مشاوره خانواده هم‌بنیانگذار و مدیر شتابدهنده استعداد اوجمان owjeman.ir @hoseini_asl http://eitaa.com/joinchat/2295201792Cf031f5dd86
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺خدمت به زوار عتبات جایگزین حبس شد 🔹مدیرکل دادگستری استان کرمانشاه: مجازات‌های جایگزین حبس جهت خدمت به زوار اباعبدالله الحسین (علیه السلام) امسال نیز اجرا می‌گردد و آثار و برکات این اقدام خیل مهم و موثر است/ جام جم @hadihoseiniasl
امام موسی صدر و چپی‌ها وقتی به لبنان رفت، اوج فعالیت و نفوذ ها و ها بود و فعالیتهای دینی و مظاهر دینی به کمترین میزان خود رسیده بود. او با سخنرانی های جذاب خود، جوانان را به کشاند و با دین آشتی داد. یکبار برخی از جوانهای چپی به امام موسی صدر گفتند اگر اسراییل آمد ما را بمباران کند، به چه درد می خورد؟ باید سلاح در مقابل سلاح قرار بگیرد نه ایمان در برابر سلاح. گفت اگر دشمن آمد بی دینی به چه درد می‌خورد؟ اگر سلاح داشتید، بدون دین چه فایده ای دارد؟ تفاوتی با دشمن نخواهیم داشت. اگر ایمان نباشد سلاح مایه قدرت طلبی و باج گیری از مردم خواهد شد. به مناسبت سالروز ربایش سید رعنای لبنان (متن از کانال لیبنیران) @hadihoseiniasl
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اي ديده خون ببار كه ماه محرم است نزد خداي، ديده گريان مكرم است فرمود شاه دين كه منم كشته سرشك بر زخم‌هاي شاه، سرشك تو مرهم است برافراشته شدن پرچم سیاه عزا بر فراز گنبدهای مطهر سالار شهیدان و قمر بنی هاشم در آغازین شب محرم ۹۸ شمسی @hadihoseiniasl
🍃در ماه ایثار و فداکاری، در اندیشه دانش آموزان محروم باشیم. ✅خیرین گرامی می توانند کمک های مالی (در حد توان) خود را به منظور تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان محروم به شماره کارت زیر واریز نمایند. 6037997142212126 بانک ملی به نام سجاد انتظار @almorsalat
🔺گفت‌وگوی آیت الله سیدان از علمای مشهد با رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه غبارروبی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) @hadihoseiniasl
15.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴محمدجواد ظریف ۹۸/۶/۱۰: مشکل دوستان ما این است که نمی‌خواهند راستی آزمایی حرف‌های خودشان را بپذیرند. گفتند😳 که آقای ترامپ به هیچ وجه از برجام خارج نمی‌شود، وقتی که از برجام خارج شد، گفتند به این دلیل خارج شد که آقای دکتر روحانی فلان جمله را در مشهد گفت. آقا! بپذیرید که تحلیل شما اشتباه بوده است. تقریباً هر تحلیلی که درباره موضوع هسته‌ای داشتند، اشتباه بوده است.😲 🎥فیلم پاسخ دکتر ظریف به احتمال خروج آمریکا از برجام (۱۸ ماه قبل از انتخاب ترامپ) قال علی عليه السلام فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ حکمت 208 نهج البلاغه @hadihoseiniasl
🔸تامین نیازهای روان شناختی جامعه با #عزاداری 🔹شرکت‌کنندگان در این گونه مراسم از نوعی لذت پنهانی و تخلیه هیجانات بهره‌مند می شوند که در بعد شناختی‌شان تاثیر گذاشته و در نهایت موجب تقویت شناخت می‌شود، با این تقویت آمادگی رفتاری فرد نیز به تناسب شناخت و عواطفی که کسب کرده ارتقاء می‌یابد. 🔹به علاوه عزاداران در رابطه با موضوعات مورد علاقه خود نیز با بزرگان دین همانندسازی می‌کنند که به عنوان مثال می‌توان همانندسازی ذهنی عزاداران در مورد شجاعت حضرت عباس(ع) را نام برد. 🔹از نشانه‌های اختلال افسردگی می‌توان احساس پوچی، کاهش علاقه و لذت نسبت به همه فعالیت‌ها، اختلال در خواب و اشتها، احساس بی‌ارزش بودن، تمرکز ضعیف و عدم توانایی برای تصمیم‌گیری، احساس درماندگی، کاهش توانایی فکری و همچنین کاهش عزت‌نفس را نام برد. 🔹بنابراین به جرات می‌توان گفت که عزاداری اختیاری در تقویت هیچ‌کدام از این علایم نقشی ندارد و بلکه بالعکس با لذت و رضایت شرکت کنندگان همراه است. 🔹با توجه به مباحثی که در علم روان‌شناسی اجتماعی مطرح است، عزاداری اختیاری نقش افسردگی‌زدایی دارد. 🔹برای رسیدن به آرامش ملاک‌هایی تعیین شده که خوشبختانه تمام این ملاک‌ها با عزاداری اختیاری به فعلیت می‌رسند که از جمله آنها می‌توان افزایش روابط اجتماعی، فعال بودن فرد، کاهش نگرانی، کاهش سطح انتظارات و آرزوها و در نهایت مثبت‌اندیشی را نام برد. 🌐 yon.ir/hCDe8 🆔 @vasael_ir
هدایت شده از روزنه
پویش حمایت از 💥فوری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 به دنبال سکوت سهمگین در ماجرای ، برای جلوگیری از توسعه اقدامات مشابه، و با هدف دفاع از حریم ، درخواست می شود؛ عموم و اهل بیت(علیهم‌السلام)، در امشب و شبهای آتی، دقایقی را به پاسداشت اصل امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دهند و به سهم خود از بانوی غیور و مظلوم همدانی حمایت کنند. فیلم و صوت های مربوطه را با ذکر مشخصات، برای ادمین روزنه @M_shahidani جهت درج در کانال، ارسال فرمایید. 💥این شبها دوباره چادری خاکی شده است بیاییم روضه مجسم بخوانیم.... @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
ماجرای بانوی طلبه آمر به معروف از آغاز تاکنون @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 ، طلبه سطح دو مدرسه الزهرا سلام‌الله علیها همدان، جمعه شب در یکی از پارک‌های شهر همدان هنگام عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. hawzahnews.com/news/862452 🔹پدر بانوی طلبه آمر به معروف از ماجرای ضرب و شتم دخترش می گوید/ نیروی انتظامی حمایت نکرد!!+ صوت سید مجید حسینی با شرح ماجرا اظهار کرد: جمعه شب در میدان بابا طاهر همدان به همراه خانواده با بدحجابی تعدادی از مسافران روبه رو شدیم، تصمیم گرفتیم به یکی از خانم‌های بی حجاب تذکر دهیم، لذا من جلوتر رفتم و نحوه پوشش او را متذکر شدم و عبور کردم، اما به شدت ناراحت شد و به دنبال ما آمد و شروع به فحاشی کرد، دخترم به ایشان گفت «با این حجاب نامناسب باعث نشید مردم دورتان جمع شوند». این خانم به دخترم حمله کرد و با همراهانش چادر او را پاره کرده و مورد قرار دادند. وی از برخورد برخی از ماموران انتظامی هم انتقاد کرد و افزود: متاسفانه به محض رسیدن به کلانتری، اولین برخوردی که با ما شد از ناحیه مامور بود که گفت «به تو چه ربطی دارد»!!! hawzahnews.com/news/862523 🔹تشکر امام جمعه همدان از بانوی طلبه آمر به معروف/ ماموران انتظامی حامی آمران به معروف باشند حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، در جمع خبرنگاران از حس مسولیت بانوی طلبه آمر به معروف تشکر کرد وبا تاکید بر این که ماموران انتظامی باید حامی آمران به معروف باشند، اظهار کرد: اگر در جریان این اتفاق، ماموری مرتکب شد نه تنها باید پاسخگوی این عمل باشند، بلکه باید به صورت قانونی نیز با او برخورد شود. hawzahnews.com/news/862671 🔹عیادت امام جمعه همدان از بانوی طلبه آمر به معروف حجت الاسلام والمسلمین شعبانی به همراه مدیرکل تبلیغات اسلامی، مدیر حوزه علمیه خواهران و جمعی از مسئولان ستاد امر به معروف استان همدان، با حضور در منزل بانوی طلبه همدانی آمر به معروف از وی کردند. hawzahnews.com/news/862762 📸 تصاویر/ عیادت امام جمعه همدان از بانوی طلبه آمر به معروف hawzahnews.com/photo/862771 🔹حوزه‌ خواهران همدان خواستار حمایت از بانوی طلبه آمر به معروف شد معاون فرهنگی و تبلیغ مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران استان همدان، اقدام فاطنه سادات حسینی را جهادی و ادامه راه شهدا دانست و خواستار حمایت ویژه از اقدام بانوی طلبه آمر به معروف و برخورد جدی با ضاربان و خاطیان شد hawzahnews.com/news/862810 (خبرگزاری حوزه) @rozaneebefarda
استعدادیابی شبکه سعودی mbc برای ایرانیان استراتژی ما چه خواهد بود؟ انفعال، انحلال یا واکنش فعال؟ @hadihoseiniasl
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔰 قصه پر غصه یک وکالت! میرزا قلی: می خواهید من وکیل شما شوم و از حقوقتان دفاع کنم؟ من: بله! وکیل من شو! فقط یادت باشد به ازای ده پانزده ملیونی که ماهانه از خزانه ما دریافت میکنی، جانانه از حقوقمان دفاع کنی! میرزاقلی: سوگند می خورم! [چندصبایی بعد] من: میرزاقلی! اوضاع ما خوب نیست!😔 من موکل هستم و تو وکیل، لطفا به من بگو در دفاع از من چه گفتی؟! از این به بعد رأی و نظرت باید باشد! [میرزاقلی خان که حالا به برکت حق الوکالة ها و جایگاه نمایندگی، حسابی فربه و مغرور شده:] به تو چه ربطی دارد؟! چرا تفتیش عقاید میکنی؟!😡 - آخر میرزاقلی! 😳 تو به غیر از حیثیت نمایندگی از من که چیزی نداری! تو همان میرزاقلی روستای خودت هستی که به اعتبار وکالت من آنجا راهت دادند! من چه موکلی هستم که نمی دانم وکیلم در دفاع از من چه می گوید؟!🤔 - همین است که هست! اگر بیشتر گلایه کنی بوق تبلیغاتیمان را علیهت روشن می کنیم، اصلا می دهیم ، از بیت المال هزینه کند و تمام اخبارش را علیه تو سامان دهد! متوجه شدی؟ تمام اخبارش را! درست همان کاری که با کردیم! ✅ آقایان! یادتان باشد! شما فقط ما هستید نه بیشتر! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/911671316C274de32b2e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴وقتی فساد می‌بینید، فقط تماشاگر نباشید! #نهی_از_منکر #تبلیغ_خلاقانه #همه_مسئولیم @hadihoseiniasl
21.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در شام سیاه کربلا ماه تویی آرامش و دلگرمی ارباب تویی 🔺روضه شورانگیز حضرت عباس(علیه السلام) از زبان مرحوم کوثری در حضور امام خمینی @hadihoseiniasl
‍🅾آیا فقرات دارای لعن و‌بیزاری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام در جزء آن بوده ویا بعدا اضافه شده اند؟ 🅾اساسا چرا باید نسبت به دشمنان مسیر حق ابراز انزجار کرد؟ فلسفه لعن چیست؟ 🅾در زمان کنونی وظیفه ما در مواجهه با غیر شیعیان چه میباشد؟ پاسخ به شبهات اقای دکتر برای دیدن مطلب کلیک کنید👇👇👇 http://eitaa.com/hadihoseiniasl/344
پیشگفتار مدتی قبل مطلبی در راستای تشکیک در مورد فقرات پایانی زیارت عاشورا که مشتمل بر چند لعن و ابراز بیزاری از برخی دشمنان خاندان رسالت می‌باشد از سوی یکی از پژوهشگران مقیم خارج به نام آقای مطرح شده است. https://t.me/Mohsen_Kadivar_Official/1527 البته این حرف جدیدی نبوده و افراد متعدد در زمانهای مختلف و البته با انگیزه ها گونگون این صحبتها را مطرح نموده اند. فلذا همانگونه که خود آقای کدیور هم گفته اند مطلب را از کتابی چاپ بیروت و نوشته حسین الراضی بازنشر داده اند. متن یاد شده به ظاهر صرفا برای بیان یک مطلب علمی و نسخه شناسی است که مثلا چند جمله در نقل شیخ طوسی از زیارت عاشورا وجود ندارد اما مفهومی در بحث با عنوان وجود دارد. یعنی آنچه هدف اصلی یک کلام است ولی تلویحا بیان میشود. فراپیام مطلب آقای کدیور هم این است که اساسا مساله لعن و بیزاری از دشمنان خدا و اهل بیت رسولش در زیارت عاشورا (وچه بسا بالاتر و در منطق اسلامی) جایگاهی ندارد. شاهد آنکه ایشان در کانال خود یادداشتی تحت عنوان عدم جواز ، و ( https://t.me/Mohsen_Kadivar_Official/1525) منتشر کرده اند که نقد و بررسی آن از حوصله این مقال خارج است. @hadihoseiniasl
مدعای آقای کدیور: صد لعن انتهایی زیارت عاشورا، و مشخصا لعن ، یقینا در کتاب (۳۸۵-۴۶۰) – معتبرترین کتاب دعایی شیعه - نبوده است، و از قرن دهم به تدریج وارد نسخه‌های این کتاب شده است دلیل اول : در قدیمی ترین نسخه‌ی مصباح المتهجد که متعلق به سال ۵۰۲ - یعنی ۴۲ سال بعد از وفات شیخ طوسی - توسط عبدالجبار بن علی نقاش رازی نوشته شده، و در کتابخانه آستان قدس رضوی مشهد به شماره ۸۸۲۲ نگاهداری می شود، و با نسخه‌ی به خط مصنف مقابله شده، از (اللهم العن اباسفیان) تا ذکر سجده (اللهم لک الحمد حمد الشاکرین …) به چشم نمی خورد. البته با خط دیگری که به قدمت خط متن نیست در هامش صفحه فقرات مورد بحث نوشته شده است. در پنج نسخه‌ی قدیمی دیگر تا قرن دهم نیز وضع به همین منوال است: متن خالی از فقرات یادشده است، و در هامش صفحات با خطی کاملا جدید و متفاوتْ فقرات مورد بحث اضافه شده است. دلیل دوم: گزارش (۵۸۹-۶۶۴) در کتاب مصباح الزائر، در نسخه‌ی اصل مصباح المتهجد کبیر به خط شیخ طوسی که در نزد وی بوده، فقرات مورد بحث نبوده است. سید بن طاووس از سوی مادر نوه‌ی شیخ طوسی است. @hadihoseiniasl
پاسخ: اگرچه فرمایش ایشان در نبود این فقرات در برخی نسخه های قدیمی از مصباح المتهجد صحیح است حتی در‌برخی نسخ و کتب دیگر هم اینگونه میباشد . لکن ایشان تمام حقیقت را در اختیار مخاطبین خود قرار نداده است که در ادامه بدان خواهسم پرداخت طبق تحقیقی که استاد بنده آیت الله ( /ص225/ انتشارات جمکران/1392) انجام داده اند در پایان زیارت عاشورا چهار فراز با اختلاف نسخ روبروست: 1. ... وَ مُعَاوِيَةَ وَ يَزِيدَ بْنَ مُعَاوِيَةَ عَلَيْهِمْ مِنْكَ اللَّعْنَةُ أَبَدَ الْآبِدِينَ‏ وَ هَذَا يَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِيَادٍ وَ آلُ مَرْوَانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ اللَّهُمَّ فَضَاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ وَ الْعَذَابَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام‏ 2. اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد... که صدبار تکرار میشود 3. ُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِك‏ ...که صد بار تکرار میشود 4. ُ اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّي وَ ابْدَأْ بِهِ‏ أَوَّلًا ثُمَّ الثَّانِيَ ثُمَّ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ يَزِيدَ خَامِسا همه یا برخی از این جملات در بعضی نسخه های ادعا شده وجود ندارد و همین موجب شده تا شبهات و تردیدهایی پیش بیاید. اما پرسش مهم این است که آیا فقرات مورد بحث از ابتدا در کتاب شیخ طوسی نبوده و بنا به گفته ادعا کنندگان از قرن دهم اضافه شده یا از ابتدا بوده ولکن بعدا به دلایلی آگاهانه ( مانند شیعیان و فضای خفقانی و پلیسی آن دوره) و حتی مغرضانه حذف شده اند؟ برای اثبات وجود این فراز ها حدودا دوازده دلیل و شاهد اقامه شده که مختصرا به چند مورد از آنها اشاره میکنیم @hadihoseiniasl
شاهد اول: وجود فراز های لعن در اکثر نسخه های کهن خطی در اکثر نسخه های کهن از دو کتاب و این فراز ها وجود دارند. نکته مهم انکه این نسخه بنا بر گواهی حاذقترین نسخه شناسان مربوط به قرن پنجم (و نه دهم) می باشند. پس ادعای آقایان از اساس بی پایه است جهت تحقیق بیشتر به کتاب المداخلات الکامله فی ردّ مدّعی التزویر مراجعه فرمایید @hadihoseiniasl
شاهد دوم : نقل مرحوم سید بن طاووس(قرن شش و هفت) از بزرگترین علمای تاریخ حدیث شیعه و به طور ویژه روایات مربوط به ادعیه و زیارات میباشند. تخصص و تسلط ایشان بر علوم مختلف اسلامی و همچنین دسترسی به کتابخانه ای منحصر به فرد از میراث کهن، از ایشان چهره ای بی بدیل به ما معرفی میکند تا جایی که یکی از مستشرقین معروف بنام کتابی دارد به نام کتابخانه سید بن طاووس. سید بن طاووس در عین اینکه وجود نداشتن فقط دو فقره صد لعن و صد سلام در مصباح المتهجد کبیر (و نه وجود نداشتن همه چهار فراز) را گزارش میکند با این وجود خود ایشان زیارت عاشورا را به طور کامل و با همه چهار فراز مورد بحث و از کتاب دیگر شیخ طوسی یعنی مصباح المجتهد صغیر نقل میکنند . (مصباح صغیر خلاصه همان مصباح کبیر بوده که هر دو را خود شیخ طوسی نگاشته اند مانند منتخب مفاتیح الجنان امروزی) غیر از ایشان علمای دقیق و متبحر دیگری مانند: (قرن ششم) (قرن هشتم)، (قرن نهم) و... هم زیارت را به شکل کامل نقل کرده اند لذا ادعای اضافه شدن فقرات لعن از قرن دهم سخنی است با فرسنگها فاصله از حقیقت. بازهم از علمای قرن دهم به بعد مانند ، ، مولی رضی قزوینی، سید حیدر کاظمی، محدث دقیق ، و همچنین بسیاری از نسخه شناسان معاصر مانند مرحوم علم¬الهدی میگذریم @hadihoseiniasl
شاهد سوم:نقل داستان شیخ طوسی از سوی بسیای از بزرگان داستانی در ادامه ذکر خواهیم کرد که علاوهبر نشان دادن شمه ای از فضای روزگار گذشته، نشان میدهد اتفاقا در زمان خود شیخ طوسی و نگاشته های ایشان این فقرات وجود داشته اند. از سوی دیگر بسیاری از علمای دقیق در زمانهای مختلف این داستان را نقل نموده اند ه گونه ای که تردیدی در صحت داستان نمیماند. خلاصه مطلب این است که عده ای از نزد شکایت برده و با استناد به همین فقرات زیارت عاشورا مانند "اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّي وَ ابْدَأْ بِهِ‏ أَوَّلًا ثُمَّ الثَّانِيَ ثُمَّ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ يَزِيدَ خَامِسا" ایشان را متهم به دشنام گویی به خلفای اهل سنت کردند! خلیفه نیز شیخ را احضار و حقیقت مطلب را از او پرسید. شیخ طوسی در مقام تقیه چنین فرمود: مراد از این عبارت آن چیزی نبوده که به ذهن بدخواهان رسیده بلکه: • مراد از قابیل، قاتل هابیل بود چرا که اولین کسی بود که قتل و ظلم را پایه گذاری کرد • منظور از قیدار است که ناقه صالح را پی کرد و به کشتن داد • مراد از قاتل یحی بن زکریاست... • مراد از هم ابن ملجم قاتل علی بن ابی طالب علیهما السلام است وقتی خلیفه این سخنان را شنید آن را پذیرفت و علاوه بر گرامی داشت جناب شیخ، بدگویان را مورد عقوبت قرار داد @hadihoseiniasl
این داستان دو نکته مهم دارد: اولا در زمان شیخ طوسی و در کتاب خود ایشان ، فراز های مورد بحث وجود داشته است و در ثانی فضای به شدت رعب انگیز آن زمان تاثیر زیادی در مخفی کردن اعتقادات حقه و بازگو نکردن آنها داشته است. این مساله یکی از مهمترین دلایل حذف این فراز ها در برخی نسخه ها به شمار میرود. (بگذریم از اینکه برخی از دشمنان و حتی دوستان نادان نیز عامدانه سعی در تحریف کتب شیعه داشته اند) این در برخی زمان ها به قدری شدید بوده که نه تنها جرئت نوشتن این فراز ها در نسخه های روز نبوده، بلکه از نسخه های قبلی هم آنها را پاک میکرده اند به عنوان نمونه: نسخه ای نفیس از مصباح صغیر شیخ طوسی در شورای اسلامی وجود دارد که علاوه بر قدمت(کتابت در سال 578) با نسخه دستنویس خود شیخ طوسی مقابله و همسان سازی شده است. اقای سید حسن موسوی بروجردی از پژوهشگران پرتلاش عرصه نسخه شناسی به نکته جالبی در این زمینه اشاره میکند: ...خلاصۀ کلام کاتب سطور به طور خاصّ قطعۀ لعنیۀ زیارت عاشورا را در نسخه های خطی¬ی که برایم دستیاب می شد، مراجعه می کردم، ولی با کمال تأسّف با مرور این نسخه با امری غریب روبرو شدم و آن که تمام قطعات لعن این زیارت از این نسخه شده بود و جای آن با کاملا جدید و پر رنگ عبارات قبلی با حروفی کشیده و بسیار کتابت شده بود. @hadihoseiniasl
همان صفحۀ زیارت عاشورا در مصباح صغیر شیخ طوسی (کتابت ۵۷۸قمری، کتابخانه مجلس) که تمام قطعات لعن پاک و با مرکبی کاملا جدید کلمات قبلی به صورت ناشیانه ای کشیده شده، جالب آنکه در مکانهایی هم که قافیه باز مانده جاعل نوشته (صح صح) = درسته درسته @hadihoseiniasl
این پژوهشگر تاریخ ادامه میدهد: شاید همین نسخه با چنین تصرّفی قرن ها بعد به دست بعضی از کاتبان رسیده بوده و در هنگام نسخه برداری از آن این زیارت را با این تحریف و تصرّف نا بخردانه در نسخۀ خود انتقال داده اند و بعد از این خود کاتب و یا شخصی دیگر وقت تصحیح و عرضۀ نسخه با نسخۀ معتبر دیگر جهت تصحیح نسخۀ خود با نصّ صحیح و سالم زیارت روبرو می شده و عبارات پاک شده را در هامش نسخۀ خود ثبت و ضبط می کرده. قطعا این حذف به میراث علمی و فکری به شمار می آید و اگر فردی نقدی به این عبارات داشته حقّ این گونه تصرّف را نداشته و فقط می توانسته در هامش تذکری در نقد و ردّ این عبارات داشته باشد نه آنکه آن را از حافظۀ علمی شیعه پاک کند.. مگر آنکه بعضی از صاحب این نسخه در قرن های قبل در مناطقی سنی نشین با شدیدی می زیسته و این عبارات را به جهت تقیه حذف و پاک کرده بوده نه از باب دیگری. وإلی الله المعوّل والمعین.. برای مطالعه متن ایشان کلیک کنید @hadihoseiniasl
🅾نتیجه: فراز های چهارگانه که دارای مضامین و تبری از دشمنان اهل بیتند مسلما جزء بوده و تشکیک در آن فاقد زیربنای علمیست @hadihoseiniasl
گفتار دوم: لعن و برائت از دشمنان از دیدگاه اسلام (عنوان اولی) لعن به معناي طلب دوري از رحمت الهي نسبت به کافران و ظالمان است و حکمتهای آن از قرار زیر است: 1- عناد و خصومتی که با دین و اولیاء دین صورت می گیرد 2 حالت دارد. یک موقع از روی است و یک موقع از روی . دین همواره با کسانی که از روی قصور و سهو مرتکب خطا می شوند مدارا می کند. اما چنانچه ارتکاب به خطا از روی عمد و تقصیر توأم با قساوت و نبود وجدان باشد، جائی برای مدارا باقی نمی ماند و در اینجا مدارا، راه سوء استفاده بیشتر را باز می کند. چرا که در صورت قساوت، وجدانی نیست تا در مقابل این مدارا کرنش کند و جوانمردانه پاسخ دهد. در باره عناد ناشی از جهل می توان آن شخصی را مثال زد که وقتی با امام حسن مجتبی(ع) روبرو می شود، زبان به ناسزا باز می کند و به جسارت و بی ادبی نسبت به حضرت می پردازد. اما وقتی حضرت در مقابل این بدی با او مهربانی می کند و او را به منزلش دعوت کرده، بنا بر رفع احتیاجات او می گذارد، آن شخص متوجه جهل و اشتباه خودش شده، از کرده اش پشیمان می گردد. اما در باره عناد ناشی از قساوت را می توان مثال زد که با وجود آن همه تلاش امام حسین علیه السلام برای اصلاح ما بینشان، باز هم با اینکه از همه جوانب مسأله آگاه است، سر با حضرت دارد. در چنین موقعیتی دوستی و خرج مرام برای طرف مقابل، سادگی و حماقت محض است و در شأن یک انسان عاقل نیست. آری! خوبی کردن و محبت کاشتن در دل دیگران، زمینی حاصلخیز می خواهد و با کشت محبت در شوره زار قساوت، کشت هدر رفته و حیف می گردد و نتیجه ای جز خسران و سوء استفاده و ایجاد تسلط دشمن بر ما ندارد. از این جهت است که امام علی علیه السلام می فرماید:« الوَفاءُ لأهل الغَدر غَدرٌ عندَ الله وَ الغدرُ بأهل الغَدر وَفاءٌ عندَ الله» ؛ یعنی:« وفا کردن به بی وفا بی وفائی در نزد خدا و بی وفائی در برابر بی وفا وفا در نزد خداست». این نکته ناگفته نماند که عناد ناشی از جهل هم وقتی که طولانی شود و سعی در برطرف کردن آن نباشد، به مرور زمان بر اثر کهنگی که پیدا می کند و انسی که فطرت آدمی با آن می گیرد، در دراز مدت به صورت تدریجی ایجاد قساوت و سنگدلی می کند. @hadihoseiniasl
2- و غرور حکم می کند، آنجا که به شرف و و ارزشهای الهي وانساني جسارت می گردد، باید ایستاد و حقوق ضایع شده را باید از او پس گرفت. این مسأله از نهاد و فطرت هر انسان سلیم النفسی سرچشمه می گیرد. حد اقل عکس العملی که می توان در این باره انجام داد, اعلام نفرت و انزجار نسبت به مخاطب و نفرین او است. 3- لعن ظالمین به واسطه موضعگیری که در برابر باطل ایجاد می نماید، موجب عدم تأثیر در دل انسان و استقامت او در راه حق است این لعن و نفرینها همچنان موجب شیعیان و محافظت دین و آرمان آنها است؛ تا آن موقع که امام زمان عجل الله فرجه الشریف قیام کند و حق را به حقدار رسانده، دست باطل را از تعرض و غصب و از مسیر تکامل بشر کوتاه کند و شیاطین و معاندین را به قصاص اعمالشان مبتلا سازد. 4- اگر دقت کرده باشید، لعن دشمنان دین در قرآن و بسیاری از زیارات که از ائمه(ع) به دست ما رسیده و یا حدیث قدسی است هم آمده و ثواب بسیاری برای آن مترتب شده است. به عنوان نمونه در زیارت عاشورا که حدیث قدسی است، دشمنان دین و ائمه فراوان لعن شده اند و نیز از میان آیات فراوانی که دشمنان خدا در آن لعن شده اند، این آیه را می توان به عنوان نمونه آورد که:« إنّ الّذينَ يُؤذونَ اللهَ وَ رَسوُلهُ لعَنَهُمَُ اللهُ في الدّنيا و الآخرة و اعَدّ لهُم عَذاباً مُهيناً»[ سوره احزاب، آیه 57]. یعنی:« بي گمان کساني که خدا و رسولش را مي رسانند، خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت کرده و بر ايشان عذابي خفت آور آماده ساخته است». لذا از این جهت در قالب جواب نقلی هم، لعن چنین کسانی بر ما حجت می گردد. این در حالی است که خدای متعال لعن مؤمنین را حرام کرده و امر به فرستادن سلام و صلوات بر مؤمنین نموده است. @hadihoseiniasl
5- میل به و دوست یابی أمری است که در ضمیر همگان گنجانده شده و فطرت همگان آن را می طلبد. هر انسانی در زندگانی خویش نیاز به انس گرفتن و همدم شدن با کسانی را دارد که آنهارا یار و رفیق خود پندارد و عواطف اجتماعی خویش را از ناحیه ایشان بجوید تا در جامعه غریب نباشد. اما در این مسأله، مهم آن است حقوق دوستی را ادا نمائیم و شرایط آن را عملی کنیم تا بتوانیم این نوع عواطف اجتماعی را محقق گردانیم. از مهمترین حقوقی که دو دوست به گردن همدیگر دارند، دفاع از ایشان در برابر بد خواهانشان و دشمنی با دشمنانشان و نیز کمک رسانی هنگام بلایا و مشکلاتشان است. به طوری که در روایت آمده:« لا تتّخذنَّ عَدُوَّ صَدیقکَ صَدیقاً فَتعادی صَدیقکَ» یعنی:« با دشمن دوستت دوست مشو که [در این صورت] با دوستت دشمنی کرده ای». زیرا دو نفر که باهم دشمن باشند، علت دشمنی آنها موضوعی است که در آن باهم اتفاق نظر ندارند. یعنی در مسأله ای به عکس یکدیگر می اندیشند و نظرات آنها باهم جمع نمی شود. حال اگر شخص سومی بخواهد با این دو رابطه دوستی برقرار کند و در این حین نظر خود را در دعوای ایشان اظهار نماید، باید طرف یکی را گرفته و نظر دیگری را انکار کند؛چراکه نمی توان دو دیدگاه متضاد را در یک طرز تفکر جمع کرد. لذا برای چنین کسی، چون باید حامی دوستان خود باشد و نمی تواند حامی هردو طرف دعوا باشد، دوستی با هردوی آنها امکان ندارد. آن کس که در این میان بخواهد ادعای دوستی با دو طرف دعوا را داشته باشد، لازمه اش این است که در پیش یکی طرف او را گیرد و در نزد دیگری نیز اظهار همعقیدگی کند و چون در دو زمان دو چهرۀ متفاوت از خود نشان می دهد، منافق است. وگرنه کسی که با دو دشمن دوست است، چگونه در برابر دشمن دوست خود که با او دوست است، ابراز دشمنی کند و یا از دیگر دوستش که با این دوستش دشمن است دفاع کند، در حالی که دوستی و هم دشمنی با یک نفر باهم جمع نمی گردند!؟ @hadihoseiniasl
اگر در حکمت آفرینش تأمل کنیم، به این نکته دست میابیم که در نهایت امر باید به خود خدا رسید و هرآنچه در این عالم در اختیار ما قرار داده شده است، همگی تنها وسیله ای برای وصال إلی الله هستند و اوج کمال آدمی أنس با خدا و عشق ورزی با اوست. این در حالی است که با توجه به توضیحات فوق، نتیجه ای که گرفته می شود این است که وصال إلی الله ممکن نیست؛ مگر با بغض نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیاء خدا و برای همین است که تولی و تبری دو رکن از فروع دین ما بوده و قابل زدودن از دین نیستند. عده ای ادعا دارند که محبت و اهل بیت عصمت علیهم السلام را در دل دارند؛ اما از طرفی هم دشمنی با دشمنان ایشان را کینه ای بیجا و ناشی از هواهای نفسانی می دانند. حال با آنچه در فوق توضیح داده شد، آیا بی اعتباری این ادعا ثابت نمی گردد؟ چگونه می توان محبت امام معصوم را در دل نگاه داشت و توأم با آن دشمنی با قاتلین آن حضرت را منکر شد و از لعن و نفرین دشمنان خویش دست برداشت!؟ @hadihoseiniasl
آری! از این روست که خدای متعال در قرآن کریم، در بارۀ فرموده است: « و إذا لقوا الذین آمنو قالو آمنا و إذا خلو إلی شیاطینهم قالوا إنا معکم إنما نحن مستهزئون» یعنی:« و هنگامی که مومنین را ملاقات می کنند می گویند:ایمان آوردیم و هنگامی که با شیطانهایشان خلوت می کنند می گویند: ما با شمائیم ؛ ما فقط [آنها را] مسخره می کنیم» و از اینروست که در زیارت عاشورا، همانطور که بر امام حسین (علیه السلام) و اصحابش درود می فرستیم و تولای خود را نسبت به ایشان ابراز می کنیم، دشمنان ایشان را هم لعن می کنیم و از آنها می جوئیم. @hadihoseiniasl