عارف و حکیم
📌 #زندگی_نامه ایشان بعد از ارتحال والد معظّم خویش با کسب اجازه از محضر علامه طباطبایی رهسپار عتبه
📌 #زندگی_نامه
علامه محمدحسین طهرانی
قسمت سوم
🔶 مرحوم علاّمه طهرانی پس از مراجعت از نجف أشرف، حدود بیست و دو سال در طهران و شانزده سال در مشهد مقدس رضوی به وعظ و ارشاد و تربیت مستعدّین و دستگیری دردمندان در سیر و سلوک الی اللَه همّت گماشت، و تا پایان عمر به تألیف و تصنیف دورۀ «علوم و معارف اسلام» در قالب 90 جلد کتاب پرداخت. (رساله اجتهاد وتقلید، ص 40)
🔹 و خود بارها میفرمودند:
«هركس به اين تأليفات توجّه و تأمّل نمايد و به مضامين آن عمل كند، قطعاً برايش فتح باب خواهد شد.» (مقاله فروغ جاوید)
🔹 ایشان به فرزند خود حضرت آیت الله حاج سید محسن طهرانی رضوان الله علیه می فرمود:
«ما سفرهاى را پهن كردهايم كه تمام دنيا را از همه ملل و اقوام بر سر اين سفره جمع كنيم و مسئولیت تبیین و نشر و ترویج این مطالب و مبانی بر عهده تو خواهد بود.» (شرح روایت عنوان بصری، جلسه 70)
💠 ویژگی علامه طهرانی در میان بزرگان
علامه طباطبایی رضوان اللَه علیه هنگام مهاجرت ایشان به نجف اشرف به ایشان می فرمایند:
«هيچگاه صورت پر مهر جنابعالى فراموش بنده نمیشود. و لولا اينكه موضوع آستان عرشبنيان حضرت امير عليهالسّلام بود، بنده هيچگونه رأى مسافرت جنابعالى، نه در مقام شور و نه به حسب تصوّر نمیدادم. » (حریم قدس، ص110)
🔹 مرحوم حاج سید هاشم حداد رضوان اللَه علیه در وصیت نامه خود خطاب به ایشان می فرمایند:
«حقیر جانشین قرار دادم از طرف خودم، چه در حال حیات و چه در حال ممات، در امور شریعت و در امر طریقت و تربیت افراد برای وصول به حق، آقای سید محمدحسین حسینی طهرانی را، و ایشان لسان من است و مورد اطمینان من می باشد.
#علامه_طهرانی
#قسمت_سوم
@hakim_alahe
🔸 مرز مهران بسته شده بود و بعد از چند روز سرگردانی، کربلا ندیده، برگشتند.
حضرت آیتاللّٰه بهجت، به ایشان پیغام داده بود:
«بگویید قبل از اینکه برگردند قم، اول بروند زیارت حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) که ثواب زیارت امام حسین (علیهالسلام) را بگیرند.»
📚 به شیوه باران ، ص۵٣
پ.ن: ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام را تبریک عرض میکنم
@hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #دستورالعمل_سلوکی دستورالعمل های بزرگان و عارفان الهی: ۱.حکیم متأله ملا محسن فیض کاشانی این ر
📌 #دستورالعمل_سلوکی
حکیم متأله ملا محسن فیض کاشانی
💠 راه سلوک
و مسیر این سفر جدّ تمام و جهد بلیغ نمودن و همت گماشتن است در قطع این منازل به مجاهده و ریاضت نفس به حمل اعباء (سختی و دشواری های) تكالیف شرعیه از فرایض و هموم را واحد گردانیدن و منقطع شدن به حق سبحانه و تعالی «و تبتَّل الیه تبتیلاً» و توجه خاص كن به سوی او توجهی كامل ـ و زاد راه این سفر تقوی است: «و تزوّدا فان خیر الزاد التقوی» توشه گیرید كه بهترین توشه ها پرهیزكاری است. و تقوی عبارت است از قیام نمودن به آنچه شارع امر به آن كرده از روی بصیرت تا دل به نور شرع و صیقل تكالیف آن مستعد فیضان معرفت شود، از حق تعالی، «و اتقوا اللّه و یعلمكم اللّه» از خدا بترسید و خدا شما را تعلیم می دهد.
💠 مسافر معنوی
و همچنان كه مسافر صوری تا قوت بدن از زاد حاصل نكند، قطع راه نتواند كرد، همچنین مسافر معنوی تا به تقوی و طهارت شرعیه، ظاهرا و باطنا قیام ننماید و روح را تقویت به آن نكند، علوم و معارف و اخلاق حمیده كه بر تقوی مترتب می شود و تقوی از آن حاصل می شود؛ نه بر سبیل دور بر او فایض نمی گردد، وَ مَثَل این، مَثَل كسی است كه در شب تار و چراغی در دست داشته باشد و به نور آن، راهی را می بیند و می رود و هر یك گام كه برمی دارد، قطعه ای از آن راه روشن می شود و بر آن می رود و هكذا، و تا گام برندارد و نرود روشن نشود، و تا روشن نشود نتواند رفت. آن دیدن به منزله معرفت است و آن رفتن به منزل عمل و تقوی.
🔸 از حضرت صادق علیه السلام چنین روایت شده است: كسی كه به دانسته ی خود عمل كند، خداوند او را وارث علم نادانسته گرداند. علم به عمل روشن می گردد، اگر خواسته اش را برآوردی، می ماند و الا كوچ می كند. هیچ عملی قبول نمی گردد مگر به معرفت و هیچ معرفتی قبول نمی شود مگر به عمل، پس كسی كه شناخت معرفت او را به عمل راهنمایی می كندو كسی كه عمل نكند معرفتی ندارد. جز این كه بعض ایمان از بعض دیگر است. و همچنان كه در سفر صوری كسی كه راه نداند به مقصد نمی رسد، همچنین در سفر معنوی كسی كه بصیرت در عمل ندارد به مقصد نمی رسد. عامل بی بصیرت چون رونده بر غیر راه است كه زیادی رفتن چیزی جز دوری بر او نمی افزاید.
#رساله_زاد_سالک
#بخش_دوم
ادامه دارد ...
@hakim_alahe
🔹 سخنان شیخ رجبعلی خیاط
🔹 موضوع: برای خدا بودن
🟧 تو برای خدا باش
خدا و همه ملائکه اش برای تو خواهند بود
من کان لله کان الله له
#عکس_نوشته
@hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #شعر_مولانا بشنـو از نی چون حکایت میکـــنـد از جـداییــهـــا شکایت مـــیکــــنـد کــــز نیستــ
💠 شعر زیر پاسخ شعر مولانا از بیان حضرت امام خمینی می باشد:
نشنو از نی چون حکایت میکند
بشنو از دل چون روایت میکند
نشنو از نی ، نی نوای بینواست
بشنو از دل دل حریم کبریاست
نی چو سوزد تل خاکستر شود
دل چو سوزد خانـه دلـبر شود
نی ز خود هرگز ندارد شورو حال
دل بـود مـرآت نــور لا یــزال
نی اگر پرورده آب وگل است
دست پـروده خـداونـدی دل است
نی اگر بشکست بی قدر و بهاست
بشکند گر دل خریدارش خداست
نی به هر دست و به هر لب آشناست
دل مکان و خانه خاص خداست
#امام_خمینی
#پاسخ_نی_نامه
@hakim_alahe
انتقاد شاعرانه ی امام خمینی رحمة الله از شعر بشنو از نی مولانا جلالالدین بلخی👆👆👆
📌 #پندانه
🟨 حکایت قضاوت عجولانه
در زمان های قدیم، یک مرد و یک زن در کشور هند زندگی می کردند که فرزند دار نمیشدند. از این رو مرد به فکر افتاد. او صبح به بازار رفت و میمونی را خرید تا شادی را از این طریق بر خانه حکمفرما کند. زن و مرد مثل بچه ی خود به میمون علاقه پیدا کردند. مرد و زن، پس از گذشت مدتی طولانی یک فرزند به دنیا آوردند و شادی آن ها بیشتر شد.
زن، روزی به روستا رفت تا میوه بخرد. قبل از بیرون رفتنش به مرد گفت که هیچ وقت بچه را با میمون تنها نگذارد؛ سپس به سمت روستا رفت. مرد مدتی از بچه و میمون مواظبت کرد تا این که حوصله اش سر رفت برای همین از خانه بیرون رفت تا قدم بزند. در راه، دوستانش را دید و با آن ها گرم صحبت شد برای همین وقتی که به خانه برگشته بود خیلی دیر شده بود. زن، پس از گذشت چند ساعت با یک سبد میوه وارد خانه شد وقتی که آمد میمون در حالیکه غرق در خون بود، نزدیک زن شد. زن با دیدنش فریاد زد.
زن با انداختن سبد میوه بر روی سر میمون به طرف اتاق بچه دوید و دید که بچه در تختش به راحتی خوابیده است بدون این که زخمی شده باشد. زن، حیرت زده شده بود که ناگهان بدن مار بی جانی را دید که شکمش پاره شده بود. زن، پس از متوجه شدن علت خونی بودن بدن میمون، خود را به طرف در ورودی خانه رساند و میمون را دید که روی زمین، بیجان افتاده بود. میمون بخاطر ضربه ی وارد شده به سرش مرده بود زن بخاطر اقدام عجولانه اش ناراحت شد؛ سپس خم شد و با چشمانی اشک آلود به میمون مرده نگاه کرد.
@hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 سلسله جلسات سلوک الهی 🔵 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🟠 سلسله جلسات سلوک الهی
🟠 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی
🟠 فصل اول، جلسه ی ششم
#سخنرانی_تصویری
@hakim_alahe
🔸 سخنان آیت الله علامه حسن زاده آملی
🔸 موضوع: نیت بد
[نیت بد هر چند به مرحله عمل نرسد
و از جنبه فقهی کیفر نداشته باشد و تعزیر و حد بر آن مترتب نشود،
در روح و جان اثر میگذارد،
نیت بد انسان را تیره می کند...]
#عکس_نوشته
@hakim_alahe
📌 لیست موضوعی مطالب کانال:
#زندگی_نامه
#شعر_عرفانی
#عکس_نوشته
#داستان_عرفانی
#تفسیر_بسم_الله
#سخنرانی_تصویری
#دستورالعمل_سلوکی
[روی هشتگ مورد نظر بزنید تا منتقل شوید ]
@hakim_alahe
📌 #پندانه
💠 بهلول و خوان طعام خلیفه
روزى هارون الرشید از خوان طعام خود جهت بهلول غذائى فرستاد. خادم، غذا را برداشت و پیش بهلول آورد. بهلول گفت من نمى خورم ببر پیش سگهاى پشت حمام بینداز! غلام عصبانى شد و گفت اى احمق! این طعام ، مخصوص خلیفه است، اگر براى هر یک از اُمنا و وزراى دولت میبردم بمن جایزه هم میدادند، تو این حرف را میزنى و گستاخى به غذاى خلیفه میکنى؟! بهلول گفت: آهسته سخن بگو که اگر سگها هم بفهمند از خلیفه است نخواهند خورد!
📚 مجمع النورین، ص ۷۷
@hakim_alahe
🔷 سخنان علامه حسن زاده آملی
🔷 موضوع: طهارت باطن
▪️ برای طهارت باطن، نخست باید دوام طهارت ظاهری کنترل شود.
#عکس_نوشته
@hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 سلسله جلسات سلوک الهی 🔵 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله
45.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🟣 سلسله جلسات سلوک الهی
🟣 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی
🟣 فصل اول، جلسه ی هفتم
#سخنرانی_تصویری
@hakim_alahe
شعری که امروز ارسال میشه تو کانال دارای محتوای عمیقی هست و نکات دقیقی رو در بر داره بخش اولش رو الان ارسال میکنیم عزیزان روش دقت کنن بخش دومش رو هم عصر .
توصیه میکنم هر بندش با دقت مطالعه بشه بعضی از موانع و گره های سلوکی رو میتونه حل کنه
📌 #شعر_مولانا
🔹 موضوع شعر: پادشاه و کنیزک
بخش اول :
بشنوید ای دوستان این داستان
خود حقیقت نقد حال ماست آن
بود شاهی در زمانی پیش ازین
ملک دنیا بودش و هم ملک دین
اتفاقا شاه روزی شد سوار
با خواص خویش از بهر شکار
یک کنیزک دید شه بر شاهراه
شد غلام آن کنیزک پادشاه
مرغ جانش در قفس چون میتپید
داد مال و آن کنیزک را خرید
چون خرید او را و برخوردار شد
آن کنیزک از قضا بیمار شد
آن یکی خر داشت و پالانش نبود
یافت پالان گرگ خر را در ربود
کوزه بودش آب مینامد بدست
آب را چون یافت خود کوزه شکست
شه طبیبان جمع کرد از چپ و راست
گفت جان هر دو در دست شماست
جان من سهلست جان جانم اوست
دردمند و خستهام درمانم اوست
هر که درمان کرد مر جان مرا
برد گنج و در و مرجان مرا
جمله گفتندش که جانبازی کنیم
فهم گرد آریم و انبازی کنیم
هر یکی از ما مسیح عالمیست
هر الم را در کف ما مرهمیست
گر خدا خواهد نگفتند از بطر
پس خدا بنمودشان عجز بشر
ترک استثنا مرادم قسوتیست
نه همین گفتن که عارض حالتیست
ای بسا ناورده استثنا بگفت
جان او با جان استثناست جفت
هرچه کردند از علاج و از دوا
گشت رنج افزون و حاجت ناروا
آن کنیزک از مرض چون موی شد
چشم شه از اشک خون چون جوی شد
از قضا سرکنگبین صفرا فزود
روغن بادام خشکی مینمود
از هلیله قبض شد اطلاق رفت
آب آتش را مدد شد همچو نفت
#پادشاه_و_کنیزک
#بخش_اول
@hakim_alahe
🟨 سخنان آیت الله بهجت رحمهالله
🔹 موضوع: ذکر الله
🔹 ذکر الله که حدی ندارد، اعم از ذکر قلبی و لسانی، بلکه اعم از ذکر بدنی است. چون تمام طاعات و همه آن چه مرضیّ خدا است، ذکر الله است.
#عکس_نوشته
@hakim_alahe
بسم الله الرحمن الرحیم
تحلیل مباحث سلوکی:
بخش اول :یقظه (قسمت اول)
شروع سیر و سلوک نیاز به فراهم کردم مسائل و موارد و رفع موانعی دارد که تا انجام نشود عملا شخص راه به جایی نخواهد برد .
در اصطلاح اهل عرفان و سلوک منزل اول یقظه میباشد .
یقظه به معنی بیداری و به خود آمدن است بزرگان فرموده اند هر انسانی دو تولد دارد اول زمانی که پا به عرصه ی وجود میگذارد دوم زمانی که به موضوع یقظه دچار شده و میفهمد که بی دلیل به این دنیا نیامده و هدفی برای آن ترسیم شده و باید راه بیوفتد،سیر کند ،سلوک داشته باشد حقایق رو متوجه شود و.....
یکی از مشکلاتی که در فهم موضوع یقظه وجود دارد این است که اکثرا فکر میکنن همین که فهمیدن باید سیری را شروع کنن و هدفی برای خلقت آنها ترسیم شده است بیدار شده اند و خلاص .
در حالی که این موضوع مراتب دارد و اگر هر روز به بیداری گسترده تری نرسیم کم کم دچار خود فراموشی میشویم و همان یقظه ی ابتدایی را هم از دست خواهیم داد .
به عبارت دیگر بیداری چیزه ثابتی نیست که یک بار به وجود بیاید و ثابت بماند و کم و زیاد نشود خیر ،بلکه بین دو حالت در حال رفت و آمد میباشد اگر آن را هر روز قوی تر نکنیم دچار افول خواهد شد .
در نتیجه روی این موضوع باید بیشتر دقت و تمرکز کنیم که اولین پله ی سیر انسانی همین یقظه است و تا آخرین روز عمر باید دامنه ی آن را گسترش دهیم و با ما همراه باشد .
هر چه یقظه قوی تر باشد سیره محکم تر و پر ثمر تری خواهیم داشت.....
ادامه دارد ...
#تحلیل_مطالب_سلوکی
@hakim_alahe
عارف و حکیم
نکاتی پيرامون بسم الله الرحمن الرحيم قسمت اول منبع کتاب شرح دفتر دل جلد اول استاد صمدی آملی.
نکاتی پیرامون بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت دوم .
منبع:کتاب شرح دفتر دل ،استاد صمدی آملی
كُمَل اهل توحيد قائل به وحدت شخصيه وجودند كه وجود واحد است . درجمل ابجدى (وجود و واحد) به عدد حروف بسم الله الرحمن الرحيم اند كه در نتيجه بسم الله الرحمن الرحيم وجود واحد است ، و وجود واحد است و جز او نيست فافهم و تدبر
چه اينكه مقام اشمخ توحيد صمدى قرآنى يعنى وحدت حقه حقيقه صمديه ذاتيه عارف را سزاست كه بالاترين مرتبه توحيد است و موحدكامل نيز عارف است همان گونه كه وحدت حقه حقيقه صمديه ذاتيه از اسماء متاثر حق میباشد عارف را توحيد صمدى قرآنى و در تجلى سلطان بسم الله الرحمن الرحيم برقلب وى مقام استثار است كه غير عارف را به اين مقام راهى نيست زيرا اين مقام اعلى و ارفعاز آن است كه غير عارف بتواند آن را اقتناص نمايد.
در روايت آمده است : (ان اول شى كتبه الله تبارك و تعالى فى اللوح المحفوظ،بسم الله الرحمن الرحيم انى انا الله لا اله الا اللّه الا انا لا شريك لى انه من استسلم لقضائى و صبر على بلائى و رضى بحكمى كتبته صديقا و بعثته مع الصديقين يومالقيامه ) اخرجه ابن النجار عن على عليه السلام
پس اى برادر چون لوح از هر گونه تغير وتبدل و محو و زوال محفوظ است ، بسم الله الرحمن الرحيم براى هميشه محفوظ است ، درقرآن تدوينى هم اول چيزى است كه نوشته شده است و عارف را بااول مكتوب در لوح محفوظ الهى سر و سرى است .
اسم اعظم از تو دور نيست تو از او دورى لذا گفته شده است : (ان الانسان هو الاسمالاعظم فمن عرف نفسه فقد عرف ربه ) و همانگونه كه بسم الله الرحمن الرحيم غير از فاتحه مندرج در بسمله سوره فاتحه است ، بسم الله الرحمن الرحيم غير عارف نيز مندرج در بسمله عارف است . در روايتى كه جناب ملا عبد الصمد همدانى در صفحه374 بحر المعارف نقل كرده است :
(قال على عليه السلام ظهرت الموجودات عن بسم الله الرحمن الرحيم ) چه اينگونه در روايت ديگر فرمود: (ظهرت الموجودات عن باء بسم الله و انا نقطه تحت الباء) (3) الموجودات ، جمع محلى به الف و لام است كه مفادش بر اساس روايت اولى اين است : هيچ موجودى در جميع عوالم از ذره تا بيضاء از قطره تا دريا، ازكران تا كران دار هستى نيست مگر اين كه همه و همه از بسم الله الرحمن الرحيم ظاهر شده اند كه همه مظاهر اين كلمه مباركند بدون اينكه يك نقطه تكوينى يا تدوينى از آن خارج باشد.
#تفسیر_بسم_الله
@hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #شعر_مولانا 🔹 موضوع شعر: پادشاه و کنیزک بخش اول : بشنوید ای دوستان این داستان خود حقیقت نقد حال
📌 #شعر_مولانا
🔹 داستان شاه و کنیزک
قسمت دوم:
شه چو عجز آن حکیمان را بدید
پابرهنه جانب مسجد دوید
رفت در مسجد سوی محراب شد
سجدهگاه از اشک شه پر آب شد
چون به خویش آمد ز غرقاب فنا
خوش زبان بگشاد در مدح و دعا
کای کمینه بخششت مُلک جهان
من چه گویم چون تو میدانی نهان
ای همیشه حاجت ما را پناه
بار دیگر ما غلط کردیم راه
لیک گفتی گرچه میدانم سرت
زود هم پیدا کنش بر ظاهرت
چون برآورد از میان جان خروش
اندر آمد بحر بخشایش به جوش
درمیان گریه خوابش در ربود
دید در خواب او که پیری رو نمود
گفت ای شه مژده حاجاتت رواست
گر غریبی آیدت فردا ز ماست
چونکه آید او حکیمی حاذقست
صادقش دان کو امین و صادقست
در علاجش سِحر مطلق را ببین
در مزاجش قدرت حق را ببین
چون رسید آن وعدهگاه و روز شد
آفتاب از شرق اخترسوز شد
بود اندر منظره شه منتظر
تا ببیند آنچه بنمودند سر
دید شخصی فاضلی پرمایهای
آفتابی درمیان سایهای
میرسید از دور مانند هلال
نیست بود و هست بر شکل خیال
نیستوش باشد خیال اندر روان
تو جهانی بر خیالی بین روان
بر خیالی صلحشان و جنگشان
وز خیالی فخرشان و ننگشان
آن خیالاتی که دام اولیاست
عکس مهرویان بستان خداست
آن خیالی که شه اندر خواب دید
در رخ مهمان همی آمد پدید
شه به جای حاجبان فا پیش رفت
پیش آن مهمان غیب خویش رفت
هر دو بحری آشنا آموخته
هر دو جان بی دوختن بر دوخته
گفت معشوقم تو بودستی نه آن
لیک کار از کار خیزد در جهان
#پادشاه_و_کنیزک
#بخش_دوم
@hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣 سلسله جلسات سلوک الهی 🟣 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله
27.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢 سلسله جلسات سلوک الهی
🟢 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی
🟢 فصل اول، جلسه ی هشتم
#سخنرانی_تصویری
@hakim_alahe
📌 #پندانه
✴️ دو درویش خراسانی مُلازم صحبت یکدیگر سفر کردندی. یکی ضعیف بود که هر به دو شب افطار کردی و دیگر قوی که روزی سه بار خوردی.
اتفاقاً بر درِ شهری به تهمتِ جاسوسی گرفتار آمدند. هر دو را به خانهای کردند و در به گل برآوردند.
بعد از دو هفته معلوم شد که بیگناهند. در را گشادند، قوی را دیدند مرده و ضعیف جان به سلامت بُرده.
مردم در این عجب ماندند.
حکیمی گفت: خلاف این عجب بودی، آن یکی بسیارخوار بوده است، طاقت بینوایی نیاورد، به سختی هلاک شد. وین دگر خویشتندار بوده است، لاجرم بر عادت خویش صبر کرد و به سلامت بماند.
چو کمخوردن طبیعت شد کسی را
چو سختی پیشش آید، سهل گیرد
وگر تنپرور است اندر فراخی
چو تنگی بیند، از سختی بمیرد
@hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #دستورالعمل_سلوکی حکیم متأله ملا محسن فیض کاشانی 💠 راه سلوک و مسیر این سفر جدّ تمام و جهد بلی
📌 #دستورالعمل_سلوکی
💠 راحله سفر
همچنانكه در سفر صوری اگر راحله ضعیف و معلول باشد، راه طی نتوان كرد، همچنین در این سفر تا صحت بدن و قوت قوی نباشد، كاری نتوان ساخت، پس تحصیل معاش از این جهت ضروری است و آنچه از برای ضرورتست، به قدر ضرورت باید.
پس طلب فضول در معاش مانع است از سلوك، و دنیای مذموم كه تحذیر از آن فرموده اند عبارت از آن فضول است كه بر صاحبش وبال است، و اما قدر ضروری از آن داخل امور آخرت است، و تحصیلش عبادت.
و همچنان كه اگر كسی راحله را در سفر صوری در اثنای راه سر دهد، تا خود سر می چرد، راه او طی نمی شود؛ همچنین در این سفر معنوی اگر بدن و قوا را بگذارد تا هر چه مشت های آن هاست به فعل آورند، و به آداب و سنن شرعیه مقید نگرداند و لجام آن را در دست نداشته باشد، راه حق طی نمی شود.
💠 همراهان طریق
و رفیقان این راه علما صلحا و عباد و سالكانند كه یكدیگر را معاونند، چه هر كسی بر عیب خود زود مطلع نشود، اما بر عیب دیگری زودواقف می شود، پس اگر چند كس با هم بسازند و یكدیگر را از عیوب و آفات با خبر سازند، زود راه برایشان طی می شود و از دزد و حرامی ایمن می گردند؛ چه «الشیطان الی المنفرد اقرب منه الی الجماعة و یداللّه مع الجماعة» شیطان به تنها نزدیك تر است از جماعت و دست خدا با جماعت است.
اگر یكی از راه بیرون رود، دگری او را خبر دار می گرداند و اگر تنها باشد تا واقف می شود هیهات است و راهنمای این راه حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه معصومین علیهم السلام هستند كه راه نموده اند، سنن و آداب وضع كرده و از مصالح و مفاسد راه خبر داده اند و خود به این راه رفته اند و امت را به تأسی و اقتضای خود فرموده اند: «لقد كان لكم فی رسول اللّه اسوة حسنة» برای شما (در رفتار و كردار) پیغمبر، مقتدایی نیكو است. «قل ان كنتم تحبون اللّه فاتبعونی یحببكم اللّه»بگو اگر خدا را دوست می دارید، من را پیروی كنید تا خدا شما را دوست دارد.
💠 عمل اعضا
قیصری می گوید: عمل به هشت عضو انسان تقسیم می شود. دو دست و دو پا و سمع و بصر و لسان و جبهه (پیشانی) است. زیرا به دو دست خود به وضو و طهارت تمكن پیدا می كند. به دو پای خود به نماز می ایستد و سعی و حج می كند. به سمع به شنیدن كلام اللّه و كلام رسول اللّه تمكن می یابد به بصر به مشاهده ی جمع اعمالش تمكن می یابد. به لسان ثنای خدا می گوید و تسبیحش می كند و كلامش را قرائت می كند به جبهه در صلواتش سجده می كند.
💠 قلب
در حدیث آمده است قلب گنجایش حق را دارد. تا چه رسد به ما سوی اللّه.
🔘 مولوی می گوید:
گفت پیغمبر كه حق فرموده است
من نگنجم هیچ در بالا و پست
در زمین و آسمان و عرش نیز
من نگنجم این یقین دان ای عزیز
در دل مومن بگنجم ای عجب
گر مرا جویی در آن دل ها طلب
#رساله_زاد_سالک
#بخش_سوم
پایان رساله
@hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم تحلیل مباحث سلوکی: بخش اول :یقظه (قسمت اول) شروع سیر و سلوک نیاز به فراهم
بسم الله الرحمن الرحیم
تحلیل مباحث سلوکی
بخش اول :یقظه (قسمت دوم )
از مسائلی که کمتر در بحث یقظه به آن پرداخته میشود مراحل و مراتب آن است که ما هم در پی توضیح آن نیستیم فقط میگویم هر مرحله ای از سلوک یقظه و بیداری مختص به خود را دارد و اینطور نیست که در ابتداء مسیر ایجاد شود و تا آخر یک دست باشد .
موضوع بعدی اینکه یکی از چیزهایی که باعث بیداری انسان (در مباحث قبلی فرق بین انسان و بشر را توضیح داده ایم)میشود مسئله ی علم آموزی هست ،ما هر چقدر شناخت و علممون نسبت به مباحث دینی و مسائل انسان شناسی بیشتر باشد یقظه ی قوی تر ، عمله دقیق و خالص تر و درنتیجه معرفت و ثمرات بیشتری نصیبمان خواهد شد .
فهم عمیق تره دین مساوی با بیداری بهتر و بیشتر است و شاید به همین دلیل است که در تقسیم بندی علوم ،نظر اسلام این است که یادگیریه اعتقادات ،احکام و اخلاق بر هر فرد مسلمان واجب عینی میباشد و نباید در آن کوتاهی کرد زیرا یکی از ثمرات آن شناخت بهتر از حقیقت و هدف خلقت و هستی است و بیداری و سیر در مسیر را منتج خواهد شد.
پس کوتاهی در یاد گیری حداقل علوم واجب خود یکی از دلایل اصلی غفلت آدمی میباشد و از آن طرف یادگیری علومی که واجب کفایی یا مستحب هستند در بیداری سریع تر و عمیق تر انسان موثر هستند.
ادامه دارد ...
#تحلیل_مطالب_سلوکی
@hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #زندگی_نامه علامه محمدحسین طهرانی قسمت سوم 🔶 مرحوم علاّمه طهرانی پس از مراجعت از نجف أشرف، حدود
📌 #زندگی_نامه
علامه محمدحسین طهرانی
قسمت چهارم
🔹 مرحوم آیت اللَه حاج سید محسن طهرانی رضوان اللَه علیه:
«ایشان تحقيقاً از مصاديق علماء ربانی است كه حقایق و حوادث عالم وجود را با چشم شهود و بصيرت قلب به علم حضورى و شهود عينى احساس نموده و حقيقت توحيد را با سیروسلوک در منازل و عوالم ربوبى، با قلب و ضمير خويش (نه تنها با مطالعه و تفكّر و درس و تحقيق) به حقّ المعرفة ادراک كرده اند. و بلكه می توان اذعان داشت در ميان اولياى الهى و علماء باللَه و عرفاء بأمراللَه در جایگاه و منزلگاه ويژهاى قرار دارد كه حتّى او را از بسيارى از آنها برترى و فزونى بخشيده است.
شاخصه و امتياز علّامه طهرانى نه به جهت اطّلاع او بر علوم و فنون ظاهرى و متعارف از قبيل فقه و اصول و فلسفه و عرفان نظرى و غيره است كه اين علوم در بسيارى از افراد يافت میشد و بزرگانى از عالم تشيّع در اين علوم و رسوم همچون فارابى و بوعلى و صدرالدّين شيرازى و شيخ طوسى و شیخ انصارى و علّامه حلّى داراى مراتب و جايگاه عالى و راقى بودهاند بلکه خصوصيّت ايشان به واسطه اشراف و اطّلاع بر امور و حقايقى است كه از اين علوم و رسوم براى انسان حاصل نمیشود و نياز به مراقبه سلوكى و سير و سلوک الى اللَه و وصول به مقام قرب و تجرّد و اشراب از سرچشمه ماءِ مَعين و انوار جماليّه و جلاليّه ذات اقدس ربوبى دارد.» (مقاله فروغ جاوید)
🔹مرحوم آية اللَه حاج سيّد محمّد رضا گلپايگانى- رحمة اللَه عليه- به فرزند ایشان حضرت آیت اللَه حاج سید محسن طهرانی فرمودند:
«والد شما يكى از شخصيّتهاى كم نظير عالم تشيّع میباشد.» (افق وحى، ص537)
🔹 مرحوم علامه محمدتقی جعفری می فرمود:
«ما نمیدانیم چه سری در این نوشتههای علامه طهرانی نهفتهاست که وقتی انسان این کتابها را میخواند بر جان و دلش مینشیند، در حالی که ما خود این مطالب را خوانده و در تالیفات آوردهایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد.» (اسرار ملکوت، ج3، ص273، تعلیقه)
🔹 فرزند مرحوم آيتالله شيخ مرتضى مطهری می فرماید:
«پدرم در عین اینکه برای همه احترام قائل بودند، در مقابل هرکسی خضوع نمی کردند، امّا در مقابل مرحوم علامه طهرانی سراپا خضوع بودند و برای ایشان احترام خاصی قائل بودند؛ زیرا که به ایشان به عنوان استاد و انسان کامل می نگریستند»
#علامه_طهرانی
#قسمت_چهارم
@hakim_alahe
📌 عده ای از جوانان خدمت حضرت علامه حسن زاده آملی رسیدند و از ایشان خواستند که آن ها را نصیحتی بفرمایند.
💠 علامه فرمودند:
سعی کنید با نامحرم ارتباط نداشته باشید، چه زن چه مرد.
گفتند: آقا مگر مرد هم نامحرم میشود؟
💠 فرمودند:
هر کس با خدا ارتباط نداشته باشد نامحرم است.
#عکس_نوشته
@hakim_alahe
📌 لیست مطالب کانال عارف و حکیم:
#زندگی_نامه
#شعر_عرفانی
#عکس_نوشته
#داستان_عرفانی
#تفسیر_بسم_الله
#سخنرانی_تصویری
#دستورالعمل_سلوکی
#تحلیل_مطالب_سلوکی
[روی هشتگ بزنید تا به مطالب مرتبط برسید]
@hakim_alahe