eitaa logo
عارف و حکیم
13.6هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
473 ویدیو
3 فایل
کپی مطالب ⁉️ انتشار بدید با لینک بی لینک خیلی وقته معارف حقیقی الهی رو انتشار نمیدیم شرایط تبلیغات و تعرفه ها در کانال های مذهبی👇 https://eitaa.com/joinchat/3782804126C09bff2374c
مشاهده در ایتا
دانلود
عارف و حکیم
📌 #شعر_مولانا بشنـو از نی چون حکایت می‌کـــنـد از جـداییــهـــا شکایت مـــی‌کــــنـد کــــز نیستــ
💠 شعر زیر پاسخ شعر مولانا از بیان حضرت امام خمینی می باشد: نشنو از نی چون حکایت میکند بشنو از دل چون روایت میکند نشنو از نی ، نی نوای بینواست بشنو از دل دل حریم کبریاست نی چو سوزد تل خاکستر شود دل چو سوزد خانـه دلـبر شود نی ز خود هرگز ندارد شورو حال دل بـود مـرآت نــور لا یــزال نی اگر پرورده آب وگل است دست پـروده خـداونـدی دل است نی اگر بشکست بی قدر و بهاست بشکند گر دل خریدارش خداست نی به هر دست و به هر لب آشناست دل مکان و خانه خاص خداست @hakim_alahe
انتقاد شاعرانه ی امام خمینی رحمة الله از شعر بشنو از نی مولانا جلال‌الدین بلخی👆👆👆
📌 🟨 حکایت قضاوت عجولانه در زمان های قدیم، یک مرد و یک زن در کشور هند زندگی می کردند که فرزند دار نمیشدند. از این رو مرد به فکر افتاد. او صبح به بازار رفت و میمونی را خرید تا شادی را از این طریق بر خانه حکمفرما کند. زن و مرد مثل بچه ی خود به میمون علاقه پیدا کردند. مرد و زن، پس از گذشت مدتی طولانی یک فرزند به دنیا آوردند و شادی آن ها بیشتر شد. زن، روزی به روستا رفت تا میوه بخرد. قبل از بیرون رفتنش به مرد گفت که هیچ وقت بچه را با میمون تنها نگذارد؛ سپس به سمت روستا رفت. مرد مدتی از بچه و میمون مواظبت کرد تا این که حوصله اش سر رفت برای همین از خانه بیرون رفت تا قدم بزند. در راه، دوستانش را دید و با آن ها گرم صحبت شد برای همین وقتی که به خانه برگشته بود خیلی دیر شده بود. زن، پس از گذشت چند ساعت با یک سبد میوه وارد خانه شد وقتی که آمد میمون در حالیکه غرق در خون بود، نزدیک زن شد. زن با دیدنش فریاد زد. زن با انداختن سبد میوه بر روی سر میمون به طرف اتاق بچه دوید و دید که بچه در تختش به راحتی خوابیده است بدون این که زخمی شده باشد. زن، حیرت زده شده بود که ناگهان بدن مار بی جانی را دید که شکمش پاره شده بود. زن، پس از متوجه شدن علت خونی بودن بدن میمون، خود را به طرف در ورودی خانه رساند و میمون را دید که روی زمین، بیجان افتاده بود. میمون بخاطر ضربه ی وارد شده به سرش مرده بود زن بخاطر اقدام عجولانه اش ناراحت شد؛ سپس خم شد و با چشمانی اشک آلود به میمون مرده نگاه کرد. @hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 سلسله جلسات سلوک الهی 🔵 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🟠 سلسله جلسات سلوک الهی 🟠 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی 🟠 فصل اول، جلسه ی ششم @hakim_alahe
🔸 سخنان آیت الله علامه حسن زاده آملی 🔸 موضوع: نیت بد [نیت بد هر چند به مرحله عمل نرسد و از جنبه فقهی کیفر نداشته باشد و تعزیر و حد بر آن مترتب نشود، در روح و جان اثر می‌گذارد، نیت بد انسان را تیره می کند...] @hakim_alahe
📌 لیست موضوعی مطالب کانال: [روی هشتگ مورد نظر بزنید تا منتقل شوید ] @hakim_alahe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 💠 بهلول و خوان طعام خلیفه روزى هارون الرشید از خوان طعام خود جهت بهلول غذائى فرستاد. خادم، غذا را برداشت و‎ ‎پیش بهلول آورد. بهلول گفت ‏من نمى خورم ببر پیش سگهاى پشت حمام بینداز! غلام‎ ‎عصبانى شد و گفت اى احمق! این طعام ، مخصوص خلیفه ‏است، اگر براى هر یک از اُمنا و‎ ‎وزراى دولت میبردم بمن جایزه هم میدادند، تو این حرف را میزنى و گستاخى به غذاى‎ ‎خلیفه میکنى؟! بهلول گفت: آهسته سخن بگو که اگر سگها هم بفهمند از خلیفه است نخواهند‎ ‎خورد! ‏ 📚 مجمع النورین، ص ۷۷ @hakim_alahe
🔷 سخنان علامه حسن زاده آملی 🔷 موضوع: طهارت باطن ▪️ برای طهارت باطن، نخست باید دوام طهارت ظاهری کنترل شود. @hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 سلسله جلسات سلوک الهی 🔵 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله
45.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣 سلسله جلسات سلوک الهی 🟣 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی 🟣 فصل اول، جلسه ی هفتم @hakim_alahe
شعری که امروز ارسال میشه تو کانال دارای محتوای عمیقی هست و نکات دقیقی رو در بر داره بخش اولش رو الان ارسال میکنیم عزیزان روش دقت کنن بخش دومش رو هم عصر . توصیه میکنم هر بندش با دقت مطالعه بشه بعضی از موانع و گره های سلوکی رو می‌تونه حل کنه
📌 🔹 موضوع شعر: پادشاه و کنیزک بخش اول : بشنوید ای دوستان این داستان خود حقیقت نقد حال ماست آن بود شاهی در زمانی پیش ازین ملک دنیا بودش و هم ملک دین اتفاقا شاه روزی شد سوار با خواص خویش از بهر شکار یک کنیزک دید شه بر شاه‌راه شد غلام آن کنیزک پادشاه مرغ جانش در قفس چون می‌تپید داد مال و آن کنیزک را خرید چون خرید او را و برخوردار شد آن کنیزک از قضا بیمار شد آن یکی خر داشت و پالانش نبود یافت پالان گرگ خر را در ربود کوزه بودش آب می‌نامد بدست آب را چون یافت خود کوزه شکست شه طبیبان جمع کرد از چپ و راست گفت جان هر دو در دست شماست جان من سهلست جان جانم اوست دردمند و خسته‌ام درمانم اوست هر که درمان کرد مر جان مرا برد گنج و در و مرجان مرا جمله گفتندش که جانبازی کنیم فهم گرد آریم و انبازی کنیم هر یکی از ما مسیح عالمیست هر الم را در کف ما مرهمیست گر خدا خواهد نگفتند از بطر پس خدا بنمودشان عجز بشر ترک استثنا مرادم قسوتیست نه همین گفتن که عارض حالتیست ای بسا ناورده استثنا بگفت جان او با جان استثناست جفت هرچه کردند از علاج و از دوا گشت رنج افزون و حاجت ناروا آن کنیزک از مرض چون موی شد چشم شه از اشک خون چون جوی شد از قضا سرکنگبین صفرا فزود روغن بادام خشکی می‌نمود از هلیله قبض شد اطلاق رفت آب آتش را مدد شد همچو نفت @hakim_alahe
🟨 سخنان آیت الله بهجت رحمه‌الله 🔹 موضوع: ذکر الله 🔹 ذکر الله که حدی ندارد، اعم از ذکر قلبی و لسانی، بلکه اعم از ذکر بدنی است. چون تمام طاعات و همه آن چه مرضیّ خدا است، ذکر الله است. @hakim_alahe
بسم الله الرحمن الرحیم تحلیل مباحث سلوکی: بخش اول :یقظه (قسمت اول) شروع سیر و سلوک نیاز به فراهم کردم مسائل و موارد و رفع موانعی دارد که تا انجام نشود عملا شخص راه به جایی نخواهد برد . در اصطلاح اهل عرفان و سلوک منزل اول یقظه میباشد . یقظه به معنی بیداری و به خود آمدن است بزرگان فرموده اند هر انسانی دو تولد دارد اول زمانی که پا به عرصه ی وجود میگذارد دوم زمانی که به موضوع یقظه دچار شده و میفهمد که بی دلیل به این دنیا نیامده و هدفی برای آن ترسیم شده و باید راه بیوفتد،سیر کند ،سلوک داشته باشد حقایق رو متوجه شود و..... یکی از مشکلاتی که در فهم موضوع یقظه وجود دارد این است که اکثرا فکر میکنن همین که فهمیدن باید سیری را شروع کنن و هدفی برای خلقت آنها ترسیم شده است بیدار شده اند و خلاص . در حالی که این موضوع مراتب دارد و اگر هر روز به بیداری گسترده تری نرسیم کم کم دچار خود فراموشی میشویم و همان یقظه ی ابتدایی را هم از دست خواهیم داد . به عبارت دیگر بیداری چیزه ثابتی نیست که یک بار به وجود بیاید و ثابت بماند و کم و زیاد نشود خیر ،بلکه بین دو حالت در حال رفت و آمد می‌باشد اگر آن را هر روز قوی تر نکنیم دچار افول خواهد شد ‌. در نتیجه روی این موضوع باید بیشتر دقت و تمرکز کنیم که اولین پله ی سیر انسانی همین یقظه است و تا آخرین روز عمر باید دامنه ی آن را گسترش دهیم و با ما همراه باشد . هر چه یقظه قوی تر باشد سیره محکم تر و پر ثمر تری خواهیم داشت..... ادامه دارد ... @hakim_alahe
عارف و حکیم
نکاتی پيرامون بسم الله الرحمن الرحيم قسمت اول منبع کتاب شرح دفتر دل جلد اول استاد صمدی آملی.
نکاتی پیرامون بسم الله الرحمن الرحیم قسمت دوم . منبع:کتاب شرح دفتر دل ،استاد صمدی آملی كُمَل اهل توحيد قائل به وحدت شخصيه وجودند كه وجود واحد است . درجمل ابجدى (وجود و واحد) به عدد حروف بسم الله الرحمن الرحيم اند كه در نتيجه بسم الله الرحمن الرحيم وجود واحد است ، و وجود واحد است و جز او نيست فافهم و تدبر چه اينكه مقام اشمخ توحيد صمدى قرآنى يعنى وحدت حقه حقيقه صمديه ذاتيه عارف را سزاست كه بالاترين مرتبه توحيد است و موحدكامل نيز عارف است همان گونه كه وحدت حقه حقيقه صمديه ذاتيه از اسماء متاثر حق میباشد عارف را توحيد صمدى قرآنى و در تجلى سلطان بسم الله الرحمن الرحيم برقلب وى مقام استثار است كه غير عارف را به اين مقام راهى نيست زيرا اين مقام اعلى و ارفعاز آن است كه غير عارف بتواند آن را اقتناص نمايد. در روايت آمده است : (ان اول شى كتبه الله تبارك و تعالى فى اللوح المحفوظ،بسم الله الرحمن الرحيم انى انا الله لا اله الا اللّه الا انا لا شريك لى انه من استسلم لقضائى و صبر على بلائى و رضى بحكمى كتبته صديقا و بعثته مع الصديقين يومالقيامه ) اخرجه ابن النجار عن على عليه السلام پس اى برادر چون لوح از هر گونه تغير وتبدل و محو و زوال محفوظ است ، بسم الله الرحمن الرحيم براى هميشه محفوظ است ، درقرآن تدوينى هم اول چيزى است كه نوشته شده است و عارف را بااول مكتوب در لوح محفوظ الهى سر و سرى است . اسم اعظم از تو دور نيست تو از او دورى لذا گفته شده است : (ان الانسان هو الاسمالاعظم فمن عرف نفسه فقد عرف ربه ) و همانگونه كه بسم الله الرحمن الرحيم غير از فاتحه مندرج در بسمله سوره فاتحه است ، بسم الله الرحمن الرحيم غير عارف نيز مندرج در بسمله عارف است . در روايتى كه جناب ملا عبد الصمد همدانى در صفحه374 بحر المعارف نقل كرده است : (قال على عليه السلام ظهرت الموجودات عن بسم الله الرحمن الرحيم ) چه اينگونه در روايت ديگر فرمود: (ظهرت الموجودات عن باء بسم الله و انا نقطه تحت الباء) (3) الموجودات ، جمع محلى به الف و لام است كه مفادش بر اساس روايت اولى اين است : هيچ موجودى در جميع عوالم از ذره تا بيضاء از قطره تا دريا، ازكران تا كران دار هستى نيست مگر اين كه همه و همه از بسم الله الرحمن الرحيم ظاهر شده اند كه همه مظاهر اين كلمه مباركند بدون اينكه يك نقطه تكوينى يا تدوينى از آن خارج باشد. @hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #شعر_مولانا 🔹 موضوع شعر: پادشاه و کنیزک بخش اول : بشنوید ای دوستان این داستان خود حقیقت نقد حال
📌 🔹 داستان شاه و کنیزک قسمت دوم: شه چو عجز آن حکیمان را بدید پابرهنه جانب مسجد دوید رفت در مسجد سوی محراب شد سجده‌گاه از اشک شه پر آب شد چون به خویش آمد ز غرقاب فنا خوش زبان بگشاد در مدح و دعا کای کمینه بخششت مُلک جهان من چه گویم چون تو می‌دانی نهان ای همیشه حاجت ما را پناه بار دیگر ما غلط کردیم راه لیک گفتی گرچه می‌دانم سرت زود هم پیدا کنش بر ظاهرت چون برآورد از میان جان خروش اندر آمد بحر بخشایش به جوش درمیان گریه خوابش در ربود دید در خواب او که پیری رو نمود گفت ای شه مژده حاجاتت رواست گر غریبی آیدت فردا ز ماست چونکه آید او حکیمی حاذقست صادقش دان کو امین و صادقست در علاجش سِحر مطلق را ببین در مزاجش قدرت حق را ببین چون رسید آن وعده‌گاه و روز شد آفتاب از شرق اخترسوز شد بود اندر منظره شه منتظر تا ببیند آنچه بنمودند سر دید شخصی فاضلی پرمایه‌ای آفتابی درمیان سایه‌ای می‌رسید از دور مانند هلال نیست بود و هست بر شکل خیال نیست‌وش باشد خیال اندر روان تو جهانی بر خیالی بین روان بر خیالی صلحشان و جنگشان وز خیالی فخرشان و ننگشان آن خیالاتی که دام اولیاست عکس مه‌رویان بستان خداست آن خیالی که شه اندر خواب دید در رخ مهمان همی آمد پدید شه به جای حاجبان فا پیش رفت پیش آن مهمان غیب خویش رفت هر دو بحری آشنا آموخته هر دو جان بی دوختن بر دوخته گفت معشوقم تو بودستی نه آن لیک کار از کار خیزد در جهان @hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣 سلسله جلسات سلوک الهی 🟣 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله
27.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢 سلسله جلسات سلوک الهی 🟢 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی 🟢 فصل اول، جلسه ی هشتم @hakim_alahe
📌 ✴️ دو درویش خراسانی مُلازم صحبت یکدیگر سفر کردندی. یکی ضعیف بود که هر به دو شب افطار کردی و دیگر قوی که روزی سه بار خوردی. اتفاقاً بر درِ شهری به تهمتِ جاسوسی گرفتار آمدند. هر دو را به خانه‌ای کردند و در به گل برآوردند. بعد از دو هفته معلوم شد که بی‌‎گناهند. در را گشادند، قوی را دیدند مرده و ضعیف جان به سلامت بُرده. مردم در این عجب ماندند. حکیمی گفت: خلاف این عجب بودی، آن یکی بسیارخوار بوده است، طاقت بی‌‎نوایی نیاورد، به سختی هلاک شد. وین دگر خویشتن‌‎دار بوده است، لاجرم بر عادت خویش صبر کرد و به سلامت بماند. چو کم‌‎خوردن طبیعت شد کسی را چو سختی پیشش آید، سهل گیرد وگر تن‌‎پرور است اندر فراخی چو تنگی بیند، از سختی بمیرد @hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #دستورالعمل_سلوکی حکیم متأله ملا محسن فیض کاشانی 💠 راه سلوک و مسیر این سفر جدّ تمام و جهد بلی
📌 💠 راحله سفر همچنانكه در سفر صوری اگر راحله ضعیف و معلول باشد، راه طی نتوان كرد، همچنین در این سفر تا صحت بدن و قوت قوی نباشد، كاری نتوان ساخت، پس تحصیل معاش از این جهت ضروری است و آنچه از برای ضرورتست، به قدر ضرورت باید. پس طلب فضول در معاش مانع است از سلوك، و دنیای مذموم كه تحذیر از آن فرموده اند عبارت از آن فضول است كه بر صاحبش وبال است، و اما قدر ضروری از آن داخل امور آخرت است، و تحصیلش عبادت. و همچنان كه اگر كسی راحله را در سفر صوری در اثنای راه سر دهد، تا خود سر می چرد، راه او طی نمی شود؛ همچنین در این سفر معنوی اگر بدن و قوا را بگذارد تا هر چه مشت های آن هاست به فعل آورند، و به آداب و سنن شرعیه مقید نگرداند و لجام آن را در دست نداشته باشد، راه حق طی نمی شود. 💠 همراهان طریق و رفیقان این راه علما صلحا و عباد و سالكانند كه یكدیگر را معاونند، چه هر كسی بر عیب خود زود مطلع نشود، اما بر عیب دیگری زودواقف می شود، پس اگر چند كس با هم بسازند و یكدیگر را از عیوب و آفات با خبر سازند، زود راه برایشان طی می شود و از دزد و حرامی ایمن می گردند؛ چه «الشیطان الی المنفرد اقرب منه الی الجماعة و یداللّه مع الجماعة» شیطان به تنها نزدیك تر است از جماعت و دست خدا با جماعت است. اگر یكی از راه بیرون رود، دگری او را خبر دار می گرداند و اگر تنها باشد تا واقف می شود هیهات است و راهنمای این راه حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه معصومین علیهم السلام هستند كه راه نموده اند، سنن و آداب وضع كرده و از مصالح و مفاسد راه خبر داده اند و خود به این راه رفته اند و امت را به تأسی و اقتضای خود فرموده اند: «لقد كان لكم فی رسول اللّه اسوة حسنة» برای شما (در رفتار و كردار) پیغمبر، مقتدایی نیكو است. «قل ان كنتم تحبون اللّه فاتبعونی یحببكم اللّه»بگو اگر خدا را دوست می دارید، من را پیروی كنید تا خدا شما را دوست دارد. 💠 عمل اعضا قیصری می گوید: عمل به هشت عضو انسان تقسیم می شود. دو دست و دو پا و سمع و بصر و لسان و جبهه (پیشانی) است. زیرا به دو دست خود به وضو و طهارت تمكن پیدا می كند. به دو پای خود به نماز می ایستد و سعی و حج می كند. به سمع به شنیدن كلام اللّه و كلام رسول اللّه تمكن می یابد به بصر به مشاهده ی جمع اعمالش تمكن می یابد. به لسان ثنای خدا می گوید و تسبیحش می كند و كلامش را قرائت می كند به جبهه در صلواتش سجده می كند. 💠 قلب در حدیث آمده است قلب گنجایش حق را دارد. تا چه رسد به ما سوی اللّه. 🔘 مولوی می گوید: گفت پیغمبر كه حق فرموده است من نگنجم هیچ در بالا و پست در زمین و آسمان و عرش نیز من نگنجم این یقین دان ای عزیز در دل مومن بگنجم ای عجب گر مرا جویی در آن دل ها طلب پایان رساله @hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم تحلیل مباحث سلوکی: بخش اول :یقظه (قسمت اول) شروع سیر و سلوک نیاز به فراهم
بسم الله الرحمن الرحیم تحلیل مباحث سلوکی بخش اول :یقظه (قسمت دوم ) از مسائلی که کمتر در بحث یقظه به آن پرداخته میشود مراحل و مراتب آن است که ما هم در پی توضیح آن نیستیم فقط میگویم هر مرحله ای از سلوک یقظه و بیداری مختص به خود را دارد و اینطور نیست که در ابتداء مسیر ایجاد شود و تا آخر یک دست باشد . موضوع بعدی اینکه یکی از چیزهایی که باعث بیداری انسان (در مباحث قبلی فرق بین انسان و بشر را توضیح داده ایم)میشود مسئله ی علم آموزی هست ،ما هر چقدر شناخت و علممون نسبت به مباحث دینی و مسائل انسان شناسی بیشتر باشد یقظه ی قوی تر ، عمله دقیق و خالص تر و درنتیجه معرفت و ثمرات بیشتری نصیبمان خواهد شد . فهم عمیق تره دین مساوی با بیداری بهتر و بیشتر است و شاید به همین دلیل است که در تقسیم بندی علوم ،نظر اسلام این است که یادگیریه اعتقادات ،احکام و اخلاق بر هر فرد مسلمان واجب عینی می‌باشد و نباید در آن کوتاهی کرد زیرا یکی از ثمرات آن شناخت بهتر از حقیقت و هدف خلقت و هستی است و بیداری و سیر در مسیر را منتج خواهد شد. پس کوتاهی در یاد گیری حداقل علوم واجب خود یکی از دلایل اصلی غفلت آدمی می‌باشد و از آن طرف یادگیری علومی که واجب کفایی یا مستحب هستند در بیداری سریع تر و عمیق تر انسان موثر هستند. ادامه دارد ... @hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #زندگی_نامه علامه محمدحسین طهرانی قسمت سوم 🔶 مرحوم علاّمه طهرانی پس از مراجعت از نجف أشرف، حدود
📌 علامه محمدحسین طهرانی قسمت چهارم 🔹 مرحوم آیت اللَه حاج سید محسن طهرانی رضوان اللَه علیه: «ایشان تحقيقاً از مصاديق علماء ربانی است كه حقایق و حوادث عالم وجود را با چشم شهود و بصيرت قلب به علم حضورى و شهود عينى احساس نموده و حقيقت توحيد را با سیروسلوک در منازل و عوالم ربوبى، با قلب و ضمير خويش (نه تنها با مطالعه و تفكّر و درس و تحقيق) به حقّ المعرفة ادراک كرده اند. و بلكه می توان اذعان داشت در ميان اولياى الهى و علماء باللَه و عرفاء بأمراللَه در جایگاه و منزلگاه ويژه‏‌اى قرار دارد كه حتّى او را از بسيارى از آنها برترى و فزونى بخشيده است. شاخصه و امتياز علّامه طهرانى نه به جهت اطّلاع او بر علوم و فنون ظاهرى و متعارف از قبيل فقه و اصول و فلسفه و عرفان نظرى و غيره است كه اين علوم در بسيارى از افراد يافت می‌‏شد و بزرگانى از عالم تشيّع در اين علوم و رسوم همچون فارابى و بوعلى و صدرالدّين شيرازى و شيخ طوسى و شیخ انصارى و علّامه حلّى داراى مراتب و جايگاه عالى و راقى بوده‌‏اند بلکه خصوصيّت ايشان به واسطه اشراف و اطّلاع بر امور و حقايقى است كه از اين علوم و رسوم براى انسان حاصل نمی‌‏شود و نياز به مراقبه سلوكى و سير و سلوک الى اللَه و وصول به مقام قرب و تجرّد و اشراب از سرچشمه ماءِ مَعين و انوار جماليّه و جلاليّه ذات اقدس ربوبى دارد.» (مقاله فروغ جاوید) 🔹مرحوم آية اللَه حاج سيّد محمّد رضا گلپايگانى- رحمة اللَه عليه- به فرزند ایشان حضرت آیت اللَه حاج سید محسن طهرانی فرمودند: «والد شما يكى از شخصيّت‏هاى كم نظير عالم تشيّع می‌‏باشد.» (افق وحى، ص537) 🔹 مرحوم علامه محمدتقی جعفری می فرمود: «ما نمی‌دانیم چه سری در این نوشته‌های علامه طهرانی نهفته‌است که وقتی انسان این کتاب‌ها را می‌خواند بر جان و دلش می‌نشیند، در حالی که ما خود این مطالب را خوانده و در تالیفات آورده‌ایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد.» (اسرار ملکوت، ج3، ص273، تعلیقه) 🔹 فرزند مرحوم آيت‌الله شيخ مرتضى مطهری می فرماید: «پدرم در عین اینکه برای همه احترام قائل بودند، در مقابل هرکسی خضوع نمی کردند، امّا در مقابل مرحوم علامه طهرانی سراپا خضوع بودند و برای ایشان احترام خاصی قائل بودند؛ زیرا که به ایشان به عنوان استاد و انسان کامل می نگریستند» @hakim_alahe
📌 عده ای از جوانان خدمت حضرت علامه حسن زاده آملی رسیدند و از ایشان خواستند که آن ها را نصیحتی بفرمایند. 💠 علامه فرمودند: سعی کنید با نامحرم ارتباط نداشته باشید، چه زن چه مرد. گفتند: آقا مگر مرد هم نامحرم می‌شود؟ 💠 فرمودند: هر کس با خدا ارتباط نداشته باشد نامحرم است. @hakim_alahe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سخنان حاج اسماعیل دولابی رحمة الله 🔸 موضوع: صلاح انسان 🔸 و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا: و جز اندکی از علم به شما داده نشده است‌. حالا اگر علم نداریم، پس هر چه خدا کرد، صابر باشیم. چون او می داند و خودمان نمی دانیم چه چیزی برای ما خوب است. @hakim_alahe
📌 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شب خیز و مولع زهد و پرهیز. شبی در خدمت پدر رحمة الله علیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفه‌ای گرد ما خفته. پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمی‌دارد که دوگانه‌ای بگزارد. چنان خواب غفلت برده‌اند که گویی نخفته‌اند که مرده‌اند. گفت: جان پدر! تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی. نبیند مدعی جز خویشتن را که دارد پرده پندار در پیش گرت چشم خدا بینی ببخشند نبینی هیچ کس عاجزتر از خویش پی‌نوشت :این عالم دارای راز ها و قوانینه به ظاهر نانوشته ای هست که البته توسط بعضی آیات و روایت بیان شده اند منتها باید آنها را پیدا کرد که این کار نیاز به تحقیق گسترده دارد و از برنامه های نویسنده ی ارقام می‌باشد . روایتی که در عکس می‌بینید از جمله این قوانین می‌باشد و نمونه ی دیگر روایت الانسان حریصٌ علی ما مُنِع هست (ترجمه :انسان نسبت به هر چیزی که منع شود حریص است ) @hakim_alahe
📌 بسم الله الرحمن الرحیم رساله ی سیر و سلوک مرحوم بیدآبادی : الحمد لله الحلیم الكریم العلی العظیم و الصلواة علی النبی المصطفی و الولی المرتضی و عترتهما اصحاب التسلیم و الرّضا 🔹 امّا بعد، چون مقتضای عبودیت حقیقی، اشتغال قلب و قالب عبد است به عبادت معبود به استحقاق و توجه ظاهر و باطن به طاعت مقصود علی الأطلاق، تعالی شانه و عظم برهانه، چنانكه گوش ظاهر و باطن او نشنود جز كلام حق را و دیده سر و سرّ او نبیند جز كتاب حق را و زبان قلب و قالب او نگوید جز نام حق را تا در مسلك فرقه «صمّ بكمو عمی» منسلك نباشد و در تحت زمره «لهم قلوب لا یفقهون بها و لهم أعین لا یبصرون بها و لهم آذان لا یسمعون بها» مندرج نگردد و همچنین سایر اعضأ و جوارح و باطن و باطن و ظاهر و باقی حوارس و قوی و مدارك و مشاعر. 🔹 لهذا، همچنانكه عبادت قلب، بعد از تحصیل عقاید حقه، اشتغال لسان قلب است به ذكر علی الدّوام، به حسب اجازه صاحب نفس مأذون از امام معصوم، علیه السّلام، كما قول الله تعالی: «ألا بذكر الله تطمئنّ القلوب» 🔹 و استغراق عین قلب در مشاهده صور نقوش مكتوبه بر لوح قلب به واسطه قلم اعلی،كه عبارت از روح اعظم است، كمال قال الله سبحانه: «اولئك كتب فی قلوبهم الأیمان و أیّدهم بروح منه» ادامه دارد ... @hakim_alahe