🔰 برائتجستن و لعن
✍ اصغر آقائی
________________________
🔻یکی از آموزههای بسیار مهم دین #تبرّی است. این آموزه، مانند همه آموزههای دین، نه تنها عقلگریز نیستند، که عقل بر لزوم آن صحّه میگذارد.
🔻اما برائتجستن چیست؟ طبیعتا تفصیل این مطلب در اینجا ممکن نیست، اما بر اساس نگاه #مقاصدی به دین، و تنقیح #اهداف کلی آن، میتوان گفت لااقل در ترویج برائت، دو هدف بنیادین توسط شارع مقدّس، دنبال میشود: ۱) جهتدهی به حرکت الهی مؤمن، و ۲) نمایاندن آنچه باید از او برائت جست.
🔻در کنار این دو هدف، از آنجا که #مقاصد_شریعت و اهداف آن در طبقات مختلفی زیرمجموعه یکدگیر قرار میگیرند تا همه آنها در یک هدف یعنی #توحید، به یک نقطه مشترک برسند، عرض میشود دو هدف بیان شده ذیل یک هدف است و آن «هدایت به صراط مستقیم و حرکت در آن» است.
🔻بر اساس این سه هدف بنیادین شارع، باید گفت: ۱) مؤمن با شناخت مصادیق آنچه باید از آنها برائت جست، در سیر الی الله خویش، میتواند سرعت گیرد؛ و ۲) با فهم صفت مشترک این مصادیق، هر مصداقی را نیز که شارع بیان نکرده است، با آن معیار به دست آمده، ذیل گستره برائت قرار دهد.
🔻با توجّه آنچه بیان شد باید گفت #معیار اساسی و هویّتبخش به برائت، در نگاه شارع #دشمنی_آگاهانه_با_حق است لذا در سوره مبارک توبه فرمود: «فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ: چون برای ابراهیم علیه السلام آشکار شد که او (آزر) دشمن خداست از او برائت جست».
🔻با توجه به اجمالِ بیانشده این نتائج حاصل میشود:
✔️هرگاه کسی با حق دشمنی میکند، اما دشمنی او از روی آگاه نیست، نه مصداق لعن است و نه مصداق برائت؛ هرچند عمل او زشت است و باید از آن تبرّی جست؛ اما تبری از شخص او شایسته نیست.
✔️هرگاه فردی که از او سخنان مختلفی بیان شده است، و ما نمیدانیم، یا احتمال دارد که او توبه کرده باشد، نسبتدادن کفر و مانند آن به او و لعن و برائتجستن از او شایسته نیست.
✔️اگر برائت و لعنی، نه تنها هدایتی در آن نباشد، که سبب تنفّر و دوری افراد از حق شود، نه تنها جایز نیست که امری قبیح است؛ لذا لعن بزرگان فرقههای دیگر نادرست است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 نگاهی به رابطه فقه و اخلاق
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻بررسی رابطه فقه و اخلاق نیاز به نگاهی چندبعدی دارد و از سویی دیگر تفسیرهای متعددی در این رابطه مطرح است.
🔻یکی از تفسیرهای مهم درباره چگونگی ارتباط فقه و اخلاق، بررسی آن بر اساس نگاه مقاصدی به شریعت است.
🔻اگر ما کل دین، با تمام فقه و اخلاق و عقائد آن را، یک مجموعه جداازهم ندانیم، طبیعتا باید در اخلاق به گونهای سخن گفت که منافاتی با عقائد دین و فقه آن نداشته باشد؛ و همچنین است نسبت به فقه و عقائد.
🔻به عنوان مثال نمیتوان در فقه از ازدواج موقت سخن گفت، و آن را یله و رهاشده از اصول اخلاقی دانست و مثلا در فقه معتقد شد یک زن در یک روز، بدون رابطه خاص و نزدیکی، میتواند با چندین مرد عقد موقت بخواند.
🔻به نظر میرسد درباره رابطه فقه و اخلاق بر اساس نگاه مقاصدی به دین، میتوان چنین گفت: هرگاه استنباطی فقهی با اصلی اخلاقی مانند کرامت انسان منافات داشته باشد، یا ممکن است منافات داشته باشد، آن نتیجه و استنباط فقهی، قطعا یا به احتمال بسیار یا صحیح نیست، و یا دقیق.
🔻پس فقیه در استنباط فقهی خویش نمیتواند به اصول حاکم و یا مقاصد کلی اخلاقی بیتوجه باشد.
🔻البته این سخن به معنای عرفیشدن دین نیست؛ زیرا اساسا اصول اخلاقی نه نسبی هستند و نه عرفی، هرچند مصادیق آن و یا آدابی که بر اساس آن اصول اخلاقی شکل میگیرند، ممکن است نسبی یا عرفی باشند.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#فقه_و_اخلاق
🆔 @hayatemaqul
🔰 نگاهی به رابطه عقل و نصّ
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔅نصّ در این متن شامل تمام متون روایی و قرآنی است، نه صرفاً نصوص قطعی دینی.
🔻افراد بسیاری به دلیل برخی نصوص دینی مانند «شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحيحا إلاّ شَيئا يَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ: به شرق و غرب برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما خاندان صادر شود.» با هر نتیجه عقلانی و فکری مخالفت میکنند.
🔻با گذر از جایگاه عقل در دین و رابطه آن با نصوص دینی، باید توجّه داشت نه خداوند و نه اهل بیت علیهم السلام، هیچ یک در پی تربیت انسانی صرفاً تابع نبودهاند؛ بلکه آنچه برای آنان اهمیّت دارد، رشد فرد است، بهگونهای که بتواند با تفکّر راه خویش را بیابد.
🔻این به معنای آن نیست که فرد از نصوص دینی بینیاز است. بله فرد عاقل و متفکّر، گاه بدون مطالعه یا شنیدن نصّی از ولیّ و امام، اصول راه سعادت را مییابد و در مسیر کلی هدایت قرار میگیرد؛ هرچند ممکن است تا آخر عمر خویش نیز با ولیّ خدا آشنا نشود. این هدایت به دلیل آن است که او در برابر #حجّت_باطنی حق، یعنی عقل، خاضع بوده است.
🔻در کنار مطلب پیشین، فرد عاقل، وقتی با ولیّ خدا آشنا میشود در عین توجّه به ارتقای فکری خویش، در مقام عمل، حتی اگر دلیل یا علّت عمل یا امری از سوی ولیّ را نداند، با تمام وجود سمعاً و طاعتاً خواهد گفت و تمام وجودش عمل و تحقّق خواسته ولیّ خدا خواهد شد.
🔻این تبعیّت متفکرانه، به هیچ عنوان، چه در عمل و چه در فکر، همگِن و همرتبه با آن تبعیّت محض ولی بدون تفکّر، نخواهد بود؛ و اساساً قابل قیاس با یکدیگر نیستند.
🔻لذا نباید هیچگاه چنان به احادیث بنگریم که گویی اهل بیت علیهم السلام به جای ما اندیشدهاند.
🔻بله احتیاط همیشه در همه جا خوب است و اگر عقل کسی به مسئلهای حکم کرد، امّا نصّی صحیح با آن مخالف بود، طبیعتا باید در این مسئله احتیاط کند؛ هرچند در نگاه نویسنده هیچگاه حکم عقل صریح با هیچ نصّ صحیحی متضاد یکدیگر نخواهند بود.
#تربیت_دینی_تربیتی_متفکّرانه
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اربعین
#غزه
کربلا نه یک واقعه تاریخی،
بلکه رودی خروشان و وحدتبخش است که بهسوی دریای عظمای ظهور در حرکت است.
کنار رود ایستادن و نگریستن، تو را به آن مقصد عظما، نمیرساند؛ هرگاه در جریان پر تلاطم آن قرار گرفتی، خود را در آغوش ظهور بدان، که آن دریای عظیم، مظهر و غایتِ رودهای بههمرسیده در بستر کربلاست؛
و این چنین اربعین حسینی حرکتی میشود تا چشمهها و رودهای جاریشده امّا پراکنده را، در بستر کربلا به وحدت رسانده، تا آن دریای عظیم ظهور را رقم زند.
و این حرکت نه ایستادن در تاریخ، که حرکت با آن در زمان را میطلبد؛ پس ای انسان، پیش از ظهور #انسان_کامل، بهپا خیز و شمر و یزید زمانهات را بشناس؛ تا خون جوشیده حسین عليهالسلام درون تو را به قیام برساند که بدون قیام درون و یاری امام درونت، به قیام آن امام قیامکرده، نخواهی پیوست.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 ثواب #سلامدادن بر امام حسین عليهالسلام و #لعن دشمنان وی هنگام #نوشیدن_آب 🌴
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 توصیه آیت الله #فاطمینیا رحمة الله علیه برای اهمیت خواندن زیارت #جامعه_کبیره در روز #اربعین 🍃
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_آوینی:
حیات عند الربّ نقطه پایانی معراج بشریت است که به آن مقام جز با شهادت دست نمیتوان یافت.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 نقدی بر راهپیمایی اربعین در غیر مسیر نجف و کربلا
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻 هرچند احیای #شعائر دینی امری صحیح است؛ امّا متأسفانه اعمال سلیقه در چگونگی این شعائر سبب شده است آنگونه که باید از فواید آنها استفاده نشود..
🔻 یکی از شعائر دینی - با توسعه در مفهوم آن و ... - #زیارت #اربعین است.
🔻باید توجّه داشت شعائر دینی صرفا برای ابراز احساس دینی پایهگذاری نشده است، بلکه اهداف عالی مختص خود و البته با نگاه #فقه_مقاصدی، مرتبط با سایر ارکان دین در حوزههای مختلف را پیگیری میکند.
🔻 با رجوع به لسان اهل بیت علیهم السلام برخی ایام و برخی مکانها به طور خاص مورد توجّه هستند و آن زیارت امام حسین عليهالسلام و به طور ویژه عزاداری وی در روز عاشورا
🔻از آنجا که برای زیارت امام حسین عليهالسلام هدف یا اهداف خاصی مدّ نظر شارع مقدس است، لذا نحوه بروز آن نیز بسیار مهم است.
🔻 بر اساس مطالب پیشگفته، اگر #بروز_خیابانی عزاداری امام علیه السلام به گونهای باشد که عاشورا و یا راهپیمایی نجف تا کربلا، تحت الشعاع قرار بگیرد، چنین عزاداریهایی مورد توجّه کامل شارع نمیباشند و امری کاملا پسندیده نیستند.
🔻 نتیجه آنکه:
✔️اولاً باید عزاداری امام حسین عليهالسلام و بروز خیابانی آن در عاشور و راهپیمایی اربعین، در مسیر نجف تا کربلا، خاص و ویژه و ممتاز باقی بمانند.
✔️ثانیاً تا جایی که ممکن است عزاداری و روضهخوانی اهل بیت علیهم السلام در روزهای شهادت آن بزرگواران و در هر روز دیگری، تنها در مکانهای سرپوشیده، آن هم نه بسیار گسترده مانند عاشورا، انجام بگیرد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 برائت و لعن، روشی عاقلانه برای ارتقای فهم و معرفتی جامع از یک سو، و از سویی دیگر برای تعیین خط فکری برای جلوگیری از گمراهی خود فرد و جذب دیگران به این نحوه تفکر، در ساختار دین قرار گرفته است.
🔻 بنابراین هر نحوه برخورد با مخالفانِ فکریِ خطِّ فکریِ خود، نه تنها برائت عاقلانه نیست که عنادی احمقانه است.
🔻 و در نتیجه اگر از رفتار برخی با بُهرهایها در کربلا اندوهگین میشویم، ولی از برخورد برخی دیگر در همان شهر مقدّس، با طرفداران سید صادق شیرازی، خوشحال میشویم، این بعنی حتما فهمی صحیح و دقیق و جامع از دین و مسئله برائت نداریم.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 هویّت اجتماعی دین بر اساس عبودیّت
✍ اصغر آقائی
🔻هرچند واژه #عبادت ذهن انسان را به کنجی میبرد که در آن فردی مشغول راز و نیاز به خدای خویش است؛ امّا آیا این همه حقیقت آن است؟
🔻با توجه به آیات الهی، هرچند مسئلهی پیشگفته هم لازم و ضروری و هم در عبادت مورد توجّه است؛ لکن لازمه عبادت عدم حضور اجتماعی نیست.
🔻بر اساس آیات الهی #شکر نتیجهی عبادت و عبودیّت است که فرمود «وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ: شکر نعمت خداوند را به جای آورید، اگر او را عبادت میکنید» (نحل/114)
🔻با توجه به این آیه کریم حق تعالی خداوند نتیجه عبادت را، شکر خود معرفی کرده است. امّا مفهوم آن چیست و چه ارتباطی با حضور اجتماعی دارد؟
🔻از آنجا که مراتب عالی شکر به معنای بهرهبرداری از نعمتهای الهی در مسیر صحیح آن است؛ و از سویی دیگر مهمترین هدف از نعمتهای الهی، خدمت به خلق خداست؛ بنابرین حضور اجتماعی لازمه عالیترین مراتب شکر است؛ لذا هر فردی که عبودیّت او بیشتر میشود، به همان تناسب توجّه به جامعه بشری در او نیز فراتر میرود. و به همین دلیل است که در طول تاریخ تمدّن اسلامی، بزرگترین انقلابهای اجتماعی نیز توسط عارفان و یا فقیهان عارف صورت گرفته است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 اميرالمؤمنين علیهالسلام:
💠 لا يذوقُ المَرءُ من حَقيقةِ الإيمانِ حتّى يكونَ فيهِ ثلاثُ خصالٍ:الفقهُ في الدِّينِ، والصّبرُ على المَصائبِ ، وحُسْنُ التّقديرِ في المَعاشِ.
🌀 آدمى حقيقت ايمان را نمى چشد مگر سه خصلت در او باشد: فهم در دين، صبر در برابر مصائب، وبرنامه ريزى درست در امر معاش.
🔻Man will never taste the reality of faith until he possesses three qualities: understanding of religion, perseverance in calamities, and a good assessment of his income.
🔹 tast: چشیدن
🔹 reality: حقیقت
🔹 possesse: در اختیار داشتن
🔹 quality: خصلت
🔹 perseverance: پشتکار
🔹 calamities: مصیبتها
🔹 assessment: برنامهریزی
🔹 contrntedness: خشنودی
🔹 income: درآمد
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ایمان
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 پیامبر صلوات الله علیه و علی آله:
💠 مَن كان أكثرُ همّهِ نيلَ الشّهَواتِ نُزِعَ مِن قلبهِ حلاوةُ الإيمانِ
🌀 هر كس بيشترين همّ و غمش و تلاشش رسيدن به خواهشهاى نفسانى باشد، حلاوت ايمان از قلبش گرفته مىشود.
🔻He whose greatest concern is fulfilling his own desires has the sweetness of faith wrested from his heart.
🔹 concern: نگرانی، دغدغه، همّ و غم
🔹 fulfilling: برآوردهکردن
🔹 desire: میل، خواسته
🔹 sweetness: شیرینی، حلاوت
🔹 wrested: گرفتهشدن
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ایمان
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کلید رمزآلود
✍ اصغر آقائی
____________________
🔻 وقتی آن #مرد_موعود از قم قیام کرد؛ تنها نامی که عدهای از شاگردان و مریدان محدودش با آن او را معرفی میکردند #آقا_روحالله بود.
🔻و #روح_الله قیام کرد و به حکم #وَلَا_يَخَافُونَ_لَوْمَةَ_لَائِمٍ، بدون هراس از ملامت دوست و دشمن، برای حق، ساده و بیآلایش، اما پر صلابت بهپا خواست.
🔻و قومی گرداگرد او جمع شدند که عاشق او بودند #يُحِبُّهُمْ_وَيُحِبُّونَهُ و این #عشق آنان را پرطراوت و پرمهر در برابر مؤمنان کرده بود #أَذِلَّةٍ_عَلَى_الْمُؤْمِنِينَ، و پرصلابت در برابر کافران سرکش #أَعِزَّةٍ_عَلَى_الْكَافِرِينَ.
🔻 او و همراهانش شدند #ندای_مستضعفان؛ و شب و روز، پر امید و پرتلاش، و در عین حال #سادهزیست، کوشیدند.
🔻آنان به خوبی سیمای #یاران مهدی عج را نمایاندن؛ کسانی که به حکم #حدیث_رضوی خوابهایشان از انبوه کار و شدت خستگی، نه در بستر گرم و راحت، که همان حین کار و تلاش، بر #زینها و مانند آن است. #امام_رضا عليه السلام فرمود:
💠 لَوْ قَدْ خَرَجَ قائِمُنا لَمْ يَكُنْ اِلاّ الْعَلَقَ وَالْعَرَقَ، اَلْقَوْمُ عَلَى السُّرُوجِ.
💠چون #قائم ما قيام كند، چيزى جز مرگ و عرق نخواهد بود. افراد هماره بر پشت اسبها خواهند بود.
🔻 و اکنون صدای مستضعفان جهان که در #فلسطین متبلور است به گوش جهانیان رسید و #قیام مردم بیدارشده تنها یک #تمامکننده میطلبد و #طلب در درون انسانهای عدالتخواه موج میزند.
🔻 و اینگونه فلسطین #کلید_رمزآلود_ظهور شده است.
🔻و تا #قله راهی نمانده است، باش تا صبح دولتش بدمد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡ اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا بابَ نجاةِ الامّة
♡ اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا رَحْمَةِ اللهِ الوَاسِعَة
❤️🔥❤️🔥🥺🥺
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 رفاقت با عقل
✍ اصغر آقائی
________________
🔻امام رضا علیهالسلام فرمود:
💠 صَدِيقُ كُلِّ اِمْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ
💠 دوست هر انساني عقل او و دشمن او جهلش است.
🔻 برای فهم هر روایتی، علاوه بر توجه به #خانواده_احادیث باید درباره همان تکروایت، ابتدا سؤالات متعددی را پاسخ داد؛ مثلا درباره همین روایت ابتدا باید بدانیم:
✔️ چرا عقل در برابر جهل قرار گرفته است؟
✔️ مقصود از "صدیق" و "عدوّ" چیست؟
✔️ آیا شمول اصطلاح هر فردی، شامل تکتک افراد میشود؟ یا مثلا تنها افرادی که عقل کامل یا کاملتری دارند را شامل میشود؟
✔️ اساساً آیا مقصود از عقل و جهل در روایت تمام مراتب تشکیکی آن مورد نظر است؟
✔️ آیا میتوان از اضافهشدنِ عقل در روایت به ضمیر "ه" اختصاص را فهمید؟ یعنی دوست هر کسی عقل خود آن فرد و فهمی که دارد است؟ اما این فهم برای دیگری یا مضرّ است یا ممکن است مضرّ باشد؟
و دهها سؤال دیگر.
🔻 از آنجا که پاسخ و تحلیل همه این سؤالات اینجا ممکن نیست، تنها به دو نکته اشاره میشود:
۱. تقابل عقل و جهل در بسیاری از احادیث تأکید شده است؛ همچنانکه در حدیث مشهود #جنود_عقل_و_جهل بر این تقابل با جزئیات بیشتر و تبیین عوامل آنها تأکید شده است. نتیجه این تقابل آن است که جهل در برابر علم نیست، یا همیشه در برابر آن نیست، بنابراین ممکن است فردی عالم باشد، و در عین حال جاهل و ناعاقل باشد.
۲. از اضافه واژه عقل با ضمیر به فرد، اگر اختصاص فهمیده نشود، لااقل این برداشت خواهد شد که لااقل عقل هر فردی به عنوان حجّت باطنی برای شخص او حجّت است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰چند حدیث زیبا از #امام_حسن_عسكرى عليه السلام:
▫️ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ وللّه ِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها .
🔹هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است
▫️مِن الجَهلِ الضّحكُ من غيرِ عَجَبٍ .
🔹خندهای كه از روي تعجب نباشد [یعنی بدون علّت باشد،] نشانه ناداني است.
▫️أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه شَأنا .
🔹آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعايتکردن آنها كوشاتر، نزد خداوند ارجمندتر است.
▫️إنَّ للسَّخاءِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ.
🔹همانا بخشندگی را اندازهای است ، كه اگر از آن فراتر رود اسراف است.
▫️قَلبُ الأَحمَقِ في فَمِهِ، وفَمُ الحَكيمِ في قَلبِهِ.
🔹دل احمق در دهانش و دهان حكيم در دلش است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آه مهدی !!
آه کربلا !! 😭
♡ نجوای کودکی با امام زمان،عج الله تعالی فرجه الشریف، در حالت کُما یا شبهکُما 😭❤️🔥
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️امیرالمؤمنین علیهالسلام:
💠 "القَناعَةُ، أهنَأُ عَيشٍ.
🔺 قناعت، گواراترين زندگى است.
▫️ و خداوند فرمود:
💠 وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
🔺و هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادّی، که به گروههایی از آنان دادهایم، میفکن! اینها شکوفههای زندگی دنیاست؛ تا آنان را در آن بیازماییم؛ و روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است!
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul