eitaa logo
✰✰(¯`*•.هیئت و نجوم .•*´¯)✰✰
3.2هزار دنبال‌کننده
139 عکس
18 ویدیو
16 فایل
آشنایی با هیأت و آلات رصدی قدیم برگزاری دوره های آموزش نجوم برگزاری دوره های آموزشی کار با ابزار رصدی این کانال زیر نظر استاد محمدخانی، توسط ادمین اداره می شود کانال ما در پیام رسان تلگرام: https://t.me/heiatvanojoom آیدی ادمین: @modirebakhshemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌘وقایع نجومی روز چهارشنبه 1397/3/9 (محاسبه با نرم افزار استلاریوم) 🌒 1_ ⭐️تسدیس ماه و مریخ ⏲ساعت 3:17 اختیارات: صالح است برای اصلاح آلات حرب و خریدن اسپان (اسب) احکام: دلیل است بر حدوث حرارت بر طبایع (گرمی مزاج)،حرکت عساکر (لشگر)،فرح در مردم اوباش،شکار کردن و سواری بکار داشتن،انواع سلاح خریدن و خلاصی محبوسان // 📕 منبع: زیج بهادرخانی برای اطلاع از تعریف اتصالات و حد آنها بر روی لینکهای زیر 👇👇 کلیک کنید: https://eitaa.com/heiatvanojoom/171 https://eitaa.com/heiatvanojoom/178 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
پیش بینی (لعنت الله علیه) از راه نجوم... مامون در پیکاری که با قیصر روم داشت،کنار چشمه ای که نام آن «بدیدون » معروف به «قشیره » بود،خیمه زده بود که حال او دگرگون شد و حالت لرزه بر اندام او به گونه ای چیره شد که نتوانست از جای خود حرکت کند،وی فریاد می کشید: سرما،سرما،سرد است،سرد است،هر قدر او را پوشانده و اطرافش آتش افروختند سودی نداشت ؛ کوشش پزشکان نیز سودی نبخشید و بعد از مدتی مامون چشمان باز کرد و از آن سرزمین جستجو کرد،برخی اسیران آن دیار را حاضر کرده پرسید: نام اینجا و این چشمه چیست؟ گفتند: «بدیدون » گفت: یعنی چه؟؟ گفتند: یعنی دو پایت را دراز کن/ مامون این را به فال بد گرفت و پرسید: نام عربی آن چیست؟ گفتند: «رقه » (اخترشناسان در مامون چنین استخراج کرده بودند که او در محل رقه خواهد مرد،اما مأمون چه بسیار اتفاق می افتاد که از ترس مرگ از نزدیک شدن به رقه کناره می گرفت) مأمون با شنیدن رقه دانست که در این مکان خواهد مرد،سرانجام به تاریخ پنجشنبه 17 رجب سال 218 ه.ق در همین مکان مرد/ او را به شهر «طرسوس » واقع در شمال شامات و جنوب ترکیه کنونی در عرض 36 درجه شمالی حمل کرده در آنجا به خاک سپردند،شهر طرسوس را مأمون فتح کرد و تاکنون چند نوبت به دست مسلمان و مسیحیان رد و بدل گشته است. منبع: مُروجُ الذَّهَب و مَعادنُ الجَوهَر ،ج 3، ص 457 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ضرب_اعداد به روش #چینی جالب و قابل استفاده!!!!!!! http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
💻📲 دوستان عزیز و همراهان گرامی!!! لطفا کانال ایتا هیأت و نجوم را بین گروه ها و دیگر کانال های خود تبلیغ و رواج دهید،تا دیگران نیز از مطالب فعلی کانال و آنچه در آینده ای نه چندان دور گذاشته می شود کسب بهره کنند 📲💻 🌹شما هم به عنوان یک رسانه عمل کنید/ انشالله موفق باشید...🌹 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
استفاده از در جهت یابی// ♦️ هرگاه در حوالی نیمروز یک ساعت مچی عقربه دار به طور افقی بر کف دست یا روی یک سطح به گونه ای قرار گیرد که صفحه ساعت رو به بالا،و عقربه ی ساعت شمار به طرف خورشید باشد،نیمساز زاویه عقربه ساعت شمار با ساعت 12،امتداد تقریبی جنوب جغرافیایی را در نیم کره شمالی نشان خواهد داد. برای نیم کره جنوبی،ساعت 12 باید به طرف خورشید قرار گرفته و نیمساز عقربه ی ساعت شمار با خط ساعت 12،امتداد تقریبی شمال جرافیایی است... مطابق کتاب تألیف آیت الله استاد علی زمانی قمشه ای http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
میلاد با سعادت کریم اهل بیت حضرت امام #حسن_مجتبی(علیه السلام) بر حضرت #بقیه_الله_الاعظم(عج) و شیعیان مبارک... http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
پيش بينی و ریان بن صلت گوید: مامون(لعنت الله علیه) گروهی از دانشمندان را نزد حضرت رضا (علیه السلام) خواند و آن حضرت هنگام مناظره بر همه چیره شد؛ در این هنگام صباح بن نصر هندی درباره نجوم پرسید،حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: دانشی است که بر پایه صحیح استوار گشته و نخستین کسی که از دانش نجوم سخن به میان آورد،حضرت ادریس (علیه السلام) بود. ذوالقرنین نیز بدان ماهر بود و ریشه این علم از نزد خدا رسیده است ... این دانش از علم پیامبران است که حق تعالی به عللی آن را ویژه آنان ساخته است،اما اخترشناسان به ژرفا و دقایق آن راه نیافته و ندانسته اند،از این رو حق را به کذب مخلوط کرده اند/ علامه مجلسی _ بحار الانوار ج 58 ص 245 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
♦️ تعداد افلاک کلی و ترتیب آنها؛ 1_ فلک قمر یا ماه 2_ فلک عُطازِد یا تیر 3_ فلک زهره یا ناهید 4_ فلک شمس یا خورشید 5_ فلک مریخ یا بهرام 6_ فلک مشتری یا برجیس یا هُرمُر یا اورمزد 7_ فلک زحل یا کیوان 8_ فلک البروج یا فلک ثوابت 9_فلک الأفلاک یا فلک اعظم یا فلک اطلس مطالب و توضیحات کامل تر در کتاب () اثر http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
🌘وقایع نجومی روز جمعه 1397/3/11 (محاسبه با نرم افزار استلاریوم) 🌒 1_ ⭐️تسدیس ماه و زحل ⏲ساعت 6:39 اختیارات: صالح است برای عمارت زمین ها (ساختن زمین ها) و خریدن دواب (چهارپا) احکام: دلیل دل خوشی بود میان زنان و مردان و فرزندان و پدران،تغییر هوا،نیکی حال اهل صحرا و مشایخ و مزارعان و سعادت حال صیادان // 2_ ⭐️ثلیث عطارد و مریخ ⏲ساعت 18:37 احکام: دلیل است بر رونق اهل دیوان (کارهای دولتی) و عمال (کارهای حکومتی) و متصرفان،ظهور کیمیاگران،ساختن آلات حرب،اختیارات امور نیک و قوت حال راه داران،تیزی بازار سلاح و دواب،ترک نمودن اه فسق را و رواج کار دستکاران و اصحاب // 3_ ⭐️ثلیث زهره و مشتری ⏲ساعت 18:50 احکام: دلیل است بر رونق کار اهل ادیان و فرح در ائمه و قضات،توبه نمودن اهل طرب،سعادت حال زنان و خادمان،عزت پیرایه و ملبوسات،مهیا شدن اسباب معیشت درخلایق،ارزانی نرخ ها،اعتدال هوا و نمها // 4_ ⭐️تسدیس ماه و مشتری ⏲ساعت 19:55 اختیارات: صالح است برای خریدن سراها (خانه و...) احکام: دلالت کند بر رغبت عوّام به خیرات،طاعات و نیکی احوال مسافران،و عدل و امانت و دیانت،ایمنی و فراخی و برآمدن کارها و حاجت ها،آسانی کار خلایق پیش بزرگان // 5_ ⭐️مقابله ماه و زهره ⏲ساعت 22:13 اختیارات: صالح است برای عمارت بستانها (باغ و بوستان) و حرکت احکام: دلیل است بر تیزی بازار عطرها و مکروهی خاطر زنان،فاش گشتن خیانت زنان و اعتدال هوا // 📕 منبع: زیج بهادرخانی برای اطلاع از تعریف اتصالات و حد آنها بر روی لینکهای زیر 👇👇 کلیک کنید: https://eitaa.com/heiatvanojoom/171 https://eitaa.com/heiatvanojoom/178 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
📖 از ديدگاه 📖 عظمت آسمان و پديده ها و امور آسمانى و عنايت حق تعالى به آنها سبب شده كه به كرات آنها را مورد سوگند قرار دهد،مانند: 1. وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «1» «سوگند به آسمان و آنكس كه آن را گسترد» 2. وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ «2» «سوگند به آسمان و آن اختر شبگرد» 3. وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُكِ «1» «سوگند به آسمانى كه داراى زينت و نيكويى،آفرينش استوار و داراى راههاى شگفت انگيز و مدار كواكب است» 4. وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ «2» «سوگند به آسمان بلند كه داراى كاخ هاى با عظمت و ستارگان بزرگ همچون خورشيد و بزرگتر از آن بوده و هركدام داراى نظم و قانون ويژه ساختارى محفوظاند» 5. وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجْعِ «3» «سوگند به آسمان داراى باران فروريزنده، يا داراى بازگشت ماه و آفتاب و كواكب به صورت طلوع و غروب» 6. وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ «4» «سوگند به سقف (طاق) بلند و برافراشته،آسمانى كه داراى ميلياردها اختران بزرگ و كوچك را در مجموعه هاى كهكشانى قرار داده بهگونهاى كه خردها را سرگردان نموده و تاكنون راه به جايى نبردهاند» اين مجموعه ها را در ارتفاعى بلند جاى داده و كنكاش و بحث درباره آنها را تشويق نمود» 5. أَ فَلا يَنْظُرُونَ ... وَ إِلَى السَّماءِ كَيْفَ رُفِعَتْ «5» «آيا در خلقت و آفرينش آسمان بلند، فكر نمىكنند كه چگونه با استحكام و نظم گردش نيكو آفريده شده است» آرى پديده هاى فضايى،اخترشناسى،آفرينش آسمان و زمين و گردش و چرخش آنها را جز آنان كه داراى خرد ناب هستند درنمى يابند/ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... .... لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ... منبع: اختر شناسان و نوآوران مسلمان ج3 ص 6 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
🔭🔭🔭 اساس علم بر رصد است،مواضع و حركات آن از روى رصد تعيين مىشود. رصد پيش يونانى ها بسيار مهم بود و آلاتى براى رصد ساخته بودند؛ در قرن سوم پيش از ميلاد يونانى ها در رصدخانه اى ساختند كه در دوره مؤلف كتاب به منتهاى عظمت رسيد،رصدخانه اسكندريه تا نهضت اسلام يگانه دوران خود بود،آنگاه مسلمانان در دمشق و بغداد و مصر و اندلس و مراغه و سمرقند و غيره رصدخانه بنا كردند. 📌آلات رصد: در دوره تمدن اسلامى آلات رصد از ده-بيست آلت تشكيل مىيافت كه هركدام براى غرض مخصوصى بكار مىرفت و مهمترين آن به قرار زير است: 1. : جسم مربّع مسطّحى است كه ابعاد ستارگان و عرض شهرها و ميل كلى با آن تعيين مىشود. 2. : حلقه هایى است كه در سطح دايره معدّل نصب مىشود تا تحويل اعتدالى بدان وسيله تعيين گردد. 3. : چهار استوانه چهارگوشه است كه با آن تحويل ميل معلوم مىشود و منجم را از حلقه اعتدالى بى نياز میسازد. 4. : اين آلت از حيث شكل و فايده بزرگترين و مهمترين آلات رصد محسوب مىشود و عبارت از حلقهاى است كه به جاى منطقه فلك البروج بكار مىرود و حلقه ديگرى كه بهجاى مارة الاقطاب استعمال مىشود. _ اين دو حلقه را به نسبت تقطيع و تنصيف بر يكديگر سوار مىكنند و ديگر حلقه طول كبرى و حلقه طول صغرى كه اولى در محدّب منطقه و دومى در مقعّر منطقه سوار مىشود؛ آنگاه حلقه نصف النهار كه قطر مقعّر آن مساوى با قطر محدّب حلقه طول كبرى مى باشد و حلقة الارض قطرى دارد كه قطر محدّب آن به اندازه قطر مقعّر حلقه طول صغرى است و اين آلت را بر روى چهارپايه (كرسى) مىگذارند. 5. : نيم حلقهاى است كه قطر آن سطحى از سطحهاى متوازى السطوح مى باشد و با آن سمت و ارتفاع آن تعيين مىگردد و رصدشناسان مسلمان آن را اختراع كردهاند. 6. : سه مسطره بر روى يك چهارپايه است كه بدان وسيله ارتفاع تعيين مىشود. 7. : دو مسطره منظمى است كه دو شعبه دارد. 8. : آلتى است داراى سه مسطره و با آن بعد ستارگان تعيين مىشود. 9. : بر چندين نوع است و اسامى مختلف دارد: به علاوه بسيارى از آلات رصد كه به تناسب شكل هايشان و غيره ناميده مىشوند و شماره آن از حد افزون است/(براى اطلاع جامع و دقيق اصطلاحات رصد و آلات آن به كتاب مراجعه شود) منبع: اخترشناسان و نوآوران مسلمان ج3 ص 25 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
#رصدخانه #استون_هنج #stonehenge یکی از عجایب جهان و یکی از مشهورترین،قديمی ترين و شناخته شده ترين رصدخانه دنيا با قدمت حدودی 4500 سال در جنوب انگلستان (نماد بریتایا) است؛ اين بنا به صورت چند دايره تو در تو ساخته شده و سنگ های به کار برده شده در آن تا 50تن وزن دارند،برخی معتقدند که اين بنا طی 3 مرحله ساخته شده و بنابراين قدمتی بيش از اهرام مصر دارد/ http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
در کلام 👆👆 شیخ محمد حسن نجفى فقیه نامى شیعه مى نویسد: احادیثى که دلالت بر صحت علم نجوم دارند به قدرى زیاد است که قابل حصر نیست؛ در مقابل نیز روایاتى بر عدم تکیه به نجوم دلالت دارند،در این احادیث منجمان تکذیب شده و بسا کاهن و ساحر قلمداد گشته اند/ لیکن مى توان بین این دو دسته روایات را آشتى داد و جمع کرد،بدین گونه که بگوئیم: اگر اعتقاد بر این باشد که نجوم،صاحب آن اراده مستقل،فاعل مختار و تاثیراتشان مستقل است بدون این که مسخر خداوند باشند [چنان که منجمان قبل از اسلام بر این باوربوده اند]،در این صورت منجم مانند ساحر و کاهن است،اما اگر اعتقاد بر این باشد که اوضاع فلکى [اتصالات،اقترانات،انفصالات،تربیعات، تسدیسات و...] همه نشانه ها و علامات سنت خدا و عادت اوباشند،یعنى بر این باور باشیم که عادت خدا بر این امر جارى استکه مثلا فلان اختر فلان تاثیر را دارد و حقت عالى تاثیرات آنها رابه مقتضاى حکمت خویش قرار داده است،در این صورت حرام نیست،مى توانیم فراگیریم،آموزش دهیم و پژوهش به عمل آوریم،به ویژه اینکه حقت عالى قادر است تاثیرات آنها را به وسیله صدقه دادن،قربانی کردن،دعا و راز و نیاز داشتن و... تغییر دهد،زیرا حقت عالى هرچه را بخواهد محو کرده و هرچه را بخواهد ثابت باقى مى دارد. (یمحوا الله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب؛ رعد: آيه ۳۹ ) ولى احاطه به دقائق اخترشناسى بر غیر خزانه داران علم الهى میسر نیست؛ زیرا دیگران احاطه کامل به احوال و اوضاع فلکى و اقترانات کواکب ندارند،لیکن سخن فوق نباید مانع از نظر و کاوش در کتب و تحقیقات اهل نجوم گردد،زیرا احوال و اوضاعى را براى نجوم واختران به نگارش آورده اند که غالبا اتفاق مى افتد و آنها را باید احتیاطا عمل کرد،از این رو مى بینیم گروهى از شیعه این دانش را فراگرفته که در میان آنان علما و محدثان بزرگ وجود داشته اند// جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام _ ج۲۲ ص ۱۰۸ http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
🌘وقایع نجومی روز شنبه 1397/3/12 (محاسبه با نرم افزار استلاریوم) 🌒 ♦️ قمر در برج جَدی اختیارات: شروع مهمات و دیدن اسب و فیل،لقای (دیدار) مشایخ،نو بریدن و پوشیدن،شکار و سفر 📕 منبع: زیج بهادرخانی برای اطلاع از تعریف اتصالات و حد آنها بر روی لینکهای زیر 👇👇 کلیک کنید: https://eitaa.com/heiatvanojoom/171 https://eitaa.com/heiatvanojoom/178 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
🔴 قطر و دائره عظيمه و صغيره چون كره بر نفس خود حركت كند و يا فرض حركت آن شود،هر نقطه اى كه بر محيط آن فرض شود بدين حركت استدارى كه اوضاع آن نسبت به جز او مبدل مى گردد،بعد از تمامى دوره دائره اى تامه رسم كند،مگر دو نقطه متقابل كه دو قطب كره و دو قطب حركت اند؛ و خطى مستقيم كه واصل ميان دو قطب است قطرى است كه آن را محور گويند و آن نيز ساكن است كه كره بر آن مى گردد و قطر آن خط مستقيم است كه به مركز دائره يا كره بگذرد و هر دو نقطه متقابل دو طرف قطرى از اقطار كره را دو نقطه متقاطر گويند،پس دو قطب حركت و يا دو قطب كره دو نقطه متقاطر خواهند بود. آن دوائر مرتسمه از نقاط مفروضه را مدارات آن نقاط گويند و از آنها به نحو اطلاق تعبير به مدارات مى كنند؛ و دو قطب كره را در دو قطب هر يك از اين مدارات مى گويند. اين دوائر يا با يكديگر متحد باشند و يا متوازى،و دو خط متوازى خواه مستدير و خواه مستقيم آن باشند كه بعد ميان آن دو به يك اندازه باشد؛ يعنى هر نقطه اى كه بر يكى از آن دو فرض كنند،بعد همه از آن خط ديگر برابر باشد،از اين دوائر فقط يك دائره عظيمه است كه بر مركز كره مى گذرد و بعد او از قطبين مساوى است،و آن را منطقه كره گويند؛ بدين نظر كه منطقه كمربند است و آن دائره بر ميان كره گذرد،و دوائر ديگر را صغيره گويند. دروس هيأت و ديگر رشته هاى رياضى ج1 ص15-16 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه بزرگترین ستاره ی کشف شده یعنی #VY_Canis_Majoris با #خورشید http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
🌘وقایع نجومی روز یکشنبه 1397/3/13 (محاسبه با نرم افزار استلاریوم) 🌒 1_ ⭐️مقارنه ماه و مریخ ⏲ساعت 15:30 اختیارات: حذر کنند از ابتدای کارها احکام: دلیل است بر جستن بادها (وزیدن بادها)،بیماری مشایخ،بدی هوا و توقف مسافران // 2_ ⭐️تسدیس ماه و عُطارِد ⏲ساعت 22:10 اختیارات: صالح است برای تعلیم فقه و حاجت از علما احکام: دلیل است بر تیزی بازار میوه ها و کاغذ و غلامان،نوشتن نامها و فرستادن رسولان،آمدن اخبار فرحت ناک و راست آمدن معاجلات و احکام نجومی،بسیاری درآمد بیعها (خرید و فروش) و فرح متصرفان و تجاران و دبیران و اهل بازار // 📕 منبع: زیج بهادرخانی برای اطلاع از تعریف اتصالات و حد آنها بر روی لینکهای زیر 👇👇 کلیک کنید: https://eitaa.com/heiatvanojoom/171 https://eitaa.com/heiatvanojoom/178 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
در علم مسلمین در رشته های علوم تجربی و حسی نیز تلاش های فراوانی نموده و پیشرفت های قابل توجهی به دست آوردند،اگر چه سر رشته برخی از این علوم در ابتدا در دست غیر مسلمانان بوده ولی آنگاه که به بلاد اسلامی راه پیدا کرده،علاوه بر تکامل و اصلاح،گاهی نیز همچون و دچار تحول های عظیمی شده و ابداعات فراوانی در آن صورت گرفته است که امروزه منشاء خدمات فراوانی به کل جهانیان است/ علاوه بر ترغیب قرآن به نگرش و تفکر در آسمان و صور و وقایع فلکی چون خسوف و کسوف،نیاز های عبادی همچون یافتن قبله،تعیین اوقات نماز،تعیین وقت طلوع و غروب،تعیین اول و آخر ماه،رویت هلال و…نیز مسلمانان را وامی داشت تا به فراگیری این علم بپردازند؛ در اینجا نیز همچون دیگر علوم امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) پیشتاز این علم بود و در خصوص مسائل مختلف نجومی که از ایشان پرسیده شده پاسخ هایی داده اند که صحت و دقت آنها امروز مشخص می شود. از دانشمندان برجسته اسلامی در علم نجوم”ابوعبدالله محمد بن ابراهیم حبیب فزاری” از علمای بزرگ شیعی است که کتاب”سند هند کبیر” که در مورد عالم افلاک بود را به خواست منصور عباسی به فارسی ترجمه کرد،وی اولین کسی است که را ساخت و از آن در امور نجومی استفاده نمود و سالنامه هایی نیز مطابق سال های عربی تهیه نمود؛وی در علم نیز تبحر داشته و صاحب بدایعی در این علم است(1). ورود علم نجوم به جهان اسلام از راه ترجمه متون یونانی و هندی بود که حاوی فرضیه ها و حدسیاتی درباره زمین و اجرام کیهانی بود،مسلمانان در ابتدا به جای تفکر و تامل در آیات قرآنی که به آسمان ها و زمین پرداخته،به مطالب این کتب توجه نمودند،که البته بعدها با غیر واقعی یافتن آنها،با جهان بینی خاص اسلامی خود و الهام از آیات قرآنی به تغییر مبانی این علم پرداختند/ دانشمندان مسلمانان با شرح کتاب های ترجمه شده و اصلاح محتویات آنها،تالیف کتب جدید و ابداعات تازه،تحولی شگرف در علم نجوم به وجود آوردند(2). منجمین اسلامی با فراهم آوردن سنت های بابلی،یونانی،ایرانی و هندی و یافتن ترکیبات بدیع از آنها،محاسبات و روش های تازه ای به وجود آوردند که بی سابقه بود و مبانی جدیدی در تاسیس این علم به وجود آورد،در زمینه ستاره شناسی دانشمندان اسلامی با ترجمه کتاب مجسطی بطلیموس که مهمترین کتاب نجومی بود،کار خود را آغاز نمودند؛ کار عمده آنها رصد نمودن و تهیه جدول ستارگان(زیج) بود که تعداد زیج هایی که منجمین اسلامی به دست آوردند بیش از تعداد آنها در کل مکتب های نجومی جهان است/ از دست آوردهای دیگر آنان: تعیین طول سال شمسی،محاسبه سال کبیسه،ساخت ساعت های آفتابی،ساخت انواع ابزار و آلالت رصد،زمان سنج های مکانیکی، ساخت اسطرلاب و…می باشد؛ میزان دقت اسطرلاب های ساخت دانشمندان مسلمان تنها با رایانه های پیشرفته امروزی قابل مقایسه است و پژوهش های آنان در زمینه زمان سنجی،مبنای علمی شد که در غرب پیشینه ای نداشته است. یکی از ابداعی ترین روشهای دانشمندان در محاسبه مختصات کره زمین بروز کرده است؛به طوری که ستاره شناسان زمام مامون عباسی به خواست او به محاسبه محیط کره زمین پرداخته اند که بسیار ساده و در عین حال قابل توجه است(3). ابطال نظریه بطلیموس(مرکزیت زمین) توسط اکثر دانشمندان اسلامی (خواجه نصیر الدین طوسی،ابن سینا،ابوریحان بیرونی،ابن هیثم،ابن شاطر و دیگران) از قدرت نمایی های علمی منجمین اسلامی است که پس از سالیان طولانی نظریه مطرح کیهان شناسی را رد و نظریه مرکزیت خورشید را مطرح نموده و محاسبات صحیحی و دقیق نجومی را بر پایه آن بنا نهادند. اگر چه این نظریه بعدها به نام کپلر و کوپرنیک مطرح شد اما خود غربیان نیز اذعان دارند که دانشمندان مسلمان پیش از آنان به این مهم دست یافته بودند و از نظریات نجومی مسلمانان با عنوان «نظریات پیش کوپرنیکی» یاد می کنند(4). 1* سیدحسین نصر،علم و تمدن در اسلام،ترجمه احمد آرام ص158-9 2* الفهرست ابن ندیم به نقل قربانی؛ص224 3* آلفونسو ص156-80 به نقل ولایتی؛ج1،ص182 4* آلفونسو به نقل ولایتی؛ج1ص183-178 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
هیأت و نجوم.pdf
760.5K
#آشنایی_و_آموزش_بخشی_از_هیأت_و_نجوم قسمتی از کتاب #ستارگان_از_دیدگاه_قرآن تألیف آیت الله العظمی دکتر صادقی تهرانی (ره) http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
📖 از ديدگاه 📖 وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «7»«سوگند به خورشيد و سوگند به تابش آن هنگام رفعتش» وَ الصُّبْحِ إِذا أَسْفَرَ «1»«سوگند به صبح چون جهان را روشن سازد» وَ الصُّبْحِ إِذا تَنَفَّسَ «2»«سوگند به صبح روشن وقتى كه دم زند و طلوع نمايد، گويا وزيدن نسيم صبحگاهى و گسترده شدن نور آن بسان تنفّس موجود زنده است» وَ الْفَجْرِ «3»«سوگند به صبحگاه صادق كه شب را مىشكافد و پردههاى تاريكى را پىدرپى مىزدايد و سرچشمه نور را از ميان افق منفجر مىنمايد،خفتگان را برمىانگيزد و سراسر جهان را روشن مىسازد. وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «4»«سوگند به روز هنگامى كه جهان را روشن سازد» وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى «5»«سوگند به روز هنگامى كه جهان را با پيدايى خود روشن نمايد» بديهى است چنانكه به كرات گفته شد طلوع و غروب آفتاب و ستارگان در هر روز و شب در اثر حركت وضعى (چرخشى) زمين است كه در هر 24 ساعت يكبار پديد مى آيد و فوايد بىشمارى در اين چرخيدن نهفته است. : فَلا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ «6»«پس چنين نيست،سوگند به شفق و روشنى سرخگونه اوّل غروب» چنانكه پديد آمدن فيزيک شفق و فلق در جلد اوّل بيان شد. وَ اللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ «1»: «سوگند به شب تار چون بازگردد» وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ «2»«سوگند به شب تار هنگامىكه روى جهان را تاريك گرداند، يا اندكاندك روى گرداند» وَ اللَّيْلِ وَ ما وَسَقَ «3»«سوگند به شب تار و آنچه را جمع نمايد و در بر گيرد» وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ «4»«سوگند به شب هنگامىكه درآيد يا برود» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «5»«سوگند به شب وقتى كه عالم را در پرده سياهى كشد» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى «6»«سوگند به شب هنگامىكه جهان را در پرده سياه بپوشاند» وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى «7»«سوگند به شب آنگاه كه تاريكيش همه را فرا گيرد و آرام بخشد» وَ لَيالٍ عَشْرٍ «8»«سوگند به شبهاى دهگانه (مثلا دهه اوّل ماه ذى حجه كه خداوند به موسى عليه السّلام وعده داده بود» فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ* الْجَوارِ الْكُنَّسِ «9»: «سوگند به ستارگان بازگردنده كه در مكان خود به گردش آيند» وَ النَّجْمِ إِذا هَوى «1»: «سوگند به ستارگان چون فرود آيند» فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ «2»«سوگند به جايگاه فرود ستارگان و اين سوگند اگر بدانيد بسيار بزرگ است» الطَّارِقِ وَ ما أَدْراكَ مَا الطَّارِقُ* النَّجْمُ الثَّاقِبُ «3»«سوگند به طارق (يعنى همان ستارگان درخشاناند كه در شب پيدا مىشوند) و چگونه توانى طارق آسمان را بدانى، طارق همان ستاره درخشان است،كه با نور نافذ خود تاريكى شب را مىشكافد» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «4»«سوگند به زمين و آن كه آن را بگسترد» وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ «5»«سوگند به زمينى كه توسط رستنى ها،گياهان،درختان و جوى ها شكافته مىشود» 1. كَلَّا وَ الْقَمَرِ «6»«چنين نيست كه كافران پندارند،سوگند به ماه» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «7»«سوگند به ماه كه پيرو خورشيد تابان است» وَ الْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ «8»«سوگند به ماه هنگامىكه تمام فروزان شود (و بسط هاى ماه يعنى شب هاى 13، 14 و 15)» وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً «9»«سوگند به پراكنده كنندگان،پراكنده كردنى» همچون باد كه توان پراكنده كردن دارد، بادهايى كه باران را تقسيم مىكنند و در نقاط مختلف زمين فرو مى ريزند/ منبع: اختر شناسان و نوآوران مسلمان ج3 ص 7_11 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
در علم بزرگان در طب سنتی در اسلام از آنچه که به بدن ضرر می رساند نهی شده و اهمیت این امر تا آنجاست که نظافت جزیی از ایمان شمرده شده است/ دستورهایی چون وضوء،غسل،تحریم مسکرات و… نیز مبنایی حکمی برای حفظ سلامت روحی و جسمی انسان دارد،در متون اسلامی و روایات نیز دستورالعمل های فراوانی را در این باره می بینیم؛ در قرن سوم مجموع این مطالب تحت عناوینی چون طب النبی(صلی الله علیه و آله)،طب الائمه(علیهم السلام)،طب الصادق(علیه السلام) و طب الرضا(علیه السلام) گردآوری شد که تا امروز نیز مورد استفاده قرار می گیرد و البته بیشتر مولفین آنها عالمان دین بودند تا پزشک!! به دنبال آن علما و دانشمندان اسلامی بر این امر اهتمام نموده و در برخی زمینه های پزشکی پیشگام و سرآمد زمان خود و آینده شدند. آغاز علم رسمی طب در ممالک اسلامی با ترجمه آثار یونانی،هندی و ایرانی بود که در اختیار حکما و دانشمندان مسلمان قرار گرفت؛ این بار نیز این دانشمندان اسلامی بودند که با بهره گیری از تعالیم الهی و اسلامی،به شناخت پیچیدگی ها و اسرار جسم آدمی پرداخته و ابتکارات تازه ای را در طبابت و جراحی به وجود آوردند،به گونه ای که کتابها و دایره المعارف های تألیفی آنها سالهای سال در دانشگاههای اروپایی مورد تدریس و تدقیق قرار گرفت و برخی همچنان جایگاه علمی ارزنده خود را حفظ نموده است. نخستین تالیف در این زمینه را «علی بن ربن طبری» به نام «فردوس الحکمه» انجام داد که حاوی 360 فصل در طب است که در آسیب شناسی،داروشناسی و پرهیز کم نظیر است؛ بعد از او شاگردش محمد زکریای رازی مشهورترین طبیب در جهان اسلام است که از 220 تالیف وی،نیمی در طب نگاشته شده است.در عظمت او همین بس که کتابی در آبله و سرخک نوشته که در طی چهار قرن چهل بار به زبان های گوناگون ترجمه و چاپ شده است،کتاب معروف او «الحاوی» که حدود بیست جلد است–و اکنون ده جلد آن به ما رسیده–پنج جلد آن در بیماری های مربوط به چشم نوشته شده است،این کتاب که جزء مهمترین کتب مرجع طبی در جهان بوده،در سال 1279.م به لاتین ترجمه تنها در یک سال پنج بار تجدید چاپ شد/ از ابتکارات و خدمات بی نظیر رازی می توان به بازشناسی و درمان کامل بیماری آبله،کشف الکل به عنوان گندزدا،انجام بادکش در سکته،استعمال آب سرد در تب دائم،به کار بردن مسهل جیوه،استفاده از روده حیوان در بخیه زخم و…نام برد؛ وی متاثر از علوم و معارف دینی،سلامت جسم را تابع اخلاق نفسانی می دانست و به تاثیر متقابل جسم و جان معتقد بود،از این رو کتاب «طب الروحانی» یا «طب النفوس» را نوشت و در طی بیست فصل بیماری های تن و روان را برشمرده است. دیگر پزشک مسلمان نامی،علی بن عباس مجوسی است به عنوان یک صاحب نظر در طب سنتی،به خاطر دو کتاب ارزشمندش در طب به نام های «کامل الصناعه الطیبه» و «الملکی» که پیش از آثار ابن سینا متن تدریس علم طب بوده است؛ با ظهور ابن سینا،نه تنها علم طب بلکه بیشتر علوم تحت الشعاع دانش وی قرار گرفتند،اگر چه ابن سینا را بیشتر به عنوان یک فیلسوف یا فیزیک دان می شناسند،اما طب او علم پزشکی را در اروپا متحول نمود،از 180 اثر تالیفی ابن سینا که در علوم مختلف به رشته تحریر درآمده است،15 کتاب در طب است و معروفترین و مهم ترین آنها «قانون» می باشد که به عنوان فرهنگ جامع طب و داروسازی از شاهکارهای پزشکی به شمار می رود.این کتاب تنها در اواخر قرن پانزدهم 16 بار به زبان لاتین چاپ شد و در قرن شانزدهم نیز 20 مرتبه تجدید چاپ گردید و با این همه پیشرفت های علمی در جهان دانش،هنوز هم مورد استفاده دانشمندان این رشته قرار می گیرد(1). مسلمانان در این رشته ضمن ابداعات و کشفیات بسیار،خدمات ارزنده ای به جهان بشری ارائه نمودند که از جمله آنها می توان به تالیف نخستین رساله در چشم پزشکی و شناساندن امراض و بیماری های چشم،ارتقاء فن جراحی و ساخت و ابداع ادوات و آلات آن،تاسیس بیمارستان های ثابت و سیار مجهز و منظم،مطالعات گسترده و دقیق گیاهشناسی به عنوان مقدمه داروسازی،تشریح روش های داروسازی،تاسیس اولین داروخانه ها و…اشاره نمود... 1* الفهرست ابن ندیم به نقل قربانی ص 188_185 کتاب در زمینه طب () اثر در دست تألیف است،که انشالله در زمان مناسب ارائه خواهد شد... http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
🌘وقایع نجومی روز دوشنبه 1397/3/14 (محاسبه با نرم افزار استلاریوم) 🌒 1_ ⭐️تثلیث ماه و خورشید ⏲ساعت 7:00 اختیارات: مختار است برای بنا و حاجت از مشایخ احکام: دلیل است بر عدل ملوک با رعیت و عوام خلایق،عنایت بزرگان با خوردان،گرمی هوا،دلخوشی میان پدران و فرزندان و شوهران و زنان،روانی کارها،برآمدن حاجت ها،شکستن سرما،رونق خلفا و ولیعهد // 2_ ⭐️تربیع ماه و مشتری ⏲ساعت 11:23 اختیارات: جیداست (خوب است)برای بنای شهرها و خریدن عبید احکام: دلیل است بر مکروهی خاطر ائمه و قضات از عوام الناس،ظهور دعویهای شرعی،افتادن خصومت ها،مناظره و مجادله و اندوه توانگران و اشراف و وزرا // 📕 منبع: زیج بهادرخانی برای اطلاع از تعریف اتصالات و حد آنها بر روی لینکهای زیر 👇👇 کلیک کنید: https://eitaa.com/heiatvanojoom/171 https://eitaa.com/heiatvanojoom/178 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
و مرحوم شیخ عباس قمی(رحمه الله) می فرماید: قالَ شَيْخُنَا الصَّدُوق فيما اَمْلى عَلَى الْمَشايِخِ فى مَجْلِسٍ واحِدٍ مِنْ مَذْهَبِ الاِْمامِيَّةِ وَ مَنْ اَحْيى هاتَيْنِ اللَّيْلَتَيْنِ بِمُذاكَرَةِ الْعِلْمِ فَهُوَ اَفْضَلُ ترجمه: شیخ ما صدوق (رحمه الله) فرمود: در آنچه بزرگان شیعه در یک مجلس برای من املا کردند آمده است که هرکس در این دو شب (شب بیست و یکم و شب بیست و سوم ماه رمضان) احیا بدارد و مشغول مذاکره و گفتگوی علمی باشد با فضیلت ترین کارهاست. منبع: ، اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
📖 از ديدگاه 📖 فَالْحامِلاتِ وِقْراً «2»«سوگند به ابرها كه بار سنگين باران را به امر پروردگار به دوش مى كشند و قطرات باران را از خود خارج مىگردانند و از اين بركت،زمين مرده را زنده مىگردانند» خداوند در اين آيات (چنانكه ملاحظه گرديد) بيش از 30 مورد سوگند ياد كرده است با اينكه در شرعيّات به ما آموخته اند كه سوگند خوردن مكروه است،امّا در تكوينيات و آفرينش آسمان،زمين،خورشيد،ماه،ستارگان،نور،شب،روز و شفق و فلق... ژرفايى بىكران هاى و بلندايى شكوهمند وجود دارد كه خداوند به آنها سوگند ياد كرده و در پى آن پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و پيشوايان دين،تفاسيرى ابراز داشته،شاگردانى پروريده و تجربههايى آموخته اند كه ما با اين درياى بیكرانه آشنا شويم و از دانش سرشار نجوم قرآن بهره گيريم و به زيبايى و جمال دل آراى آنكه (خداوند) اين همه زيبايى ها را آفريد آشنا شويم. حكيم متأله،الهى قمشه اى در اين باره مىگويد: خوشا بر افكار بلندبينان و انظار اهل علم و ايمان كه در شبهاى تاريک به آسمان با نظر شوق و حيرت بنگرند و تماشاگاه چشم حسّ و فكرت خود را از اين جهان هاى بیحدّ قرار دهند و از تماشاى اين دستگاه با عظمت لذت برند و به سلطان عالم هستى حضرت احديّت شناسا شوند و از اين سقف پررنگ پى به نقاش قدرت برند و به مهندس اين كاخ رفيع معرفت پيدا كنند و آفريننده اين جهان هاى نور بینهايت را همانند همان ستارگان مشتاقانه طلب كنند و از روى شوق و عشق به راه پرستش و معرفت او بشتابند. اختر شناسان و نوآوران مسلمان ج3 ص 7 تا 11 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
پلک های نیمه بازش،آیه های درد بود آخرین ساعات عمر حیدر شب گرد بود چادر خاکی زهرا، بالش زیر سرش عکس دربی سوخته در قاب چشمان ترش زخم فرقش،ترجمان عمق زخم سینه بود کوفه هم مثل مدینه دشمن آئینه بود آتش آه حزینش بر جگر افتاده است این دم آخر،به یاد میخ در افتاده است در نگاه زینبِ دل خسته زخمش آشناست زخم فرقش،شکل زخم پهلوی خیرالنساست زخم های کهنه بر رفتن مجابش کرده اند نا امیدانه طبیبان هم جوابش کرده اند معنی "فزت و رب الکعبه"ی او روشن است حیدر مظلوم،سی سال است فکر رفتن است کوفه شب ها آشنا با اشک فانوسش شده ماجرای کوچه سی سال است کابوسش شده غصه ی آن کوچه سی سال است پیرش کرده است کم محلی های مردم گوشه گیرش کرده است اضطراب زینب او را برده در هول و ولا زیر لب با گریه میگوید که وای از کربلا گریه های مرتضی دنیای رمز و راز بود معجر زینب برایش روضه های باز بود دانه های اشک او میگفت با صد شور و شین کربلا،عباس من! جان تو و جان حسین... شاعر: وحید قاسمی http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
در علم در صدر اسلام علم ریاضیات و حساب چندان مورد توجه نبود؛ چرا که احتیاج مسلمانان به آمار و حساب مالیات و خراج بر عهده موالیان و اهل ذمه بود،با گسترش قلمرو اسلامی،نیاز به حساب نیز احساس شد و در جریان ترجمه علوم بیگانه به عربی،حساب نیز ترجمه شد و در زمره علوم مورد مطالعه جامعه اسلامی راه یافت. مسلمانان با فراگرفتن این علم بر تکامل آن کوشش هایی روا داشته و به نوآوری هایی نیز دست یافتند که بعدها به غربیان انتقال یافت و از آن بهره های فراوانی بردند؛ محمد بن ابراهیم فزاری که دانشمند شیعی معاصر منصور دوانیقی است،اولین شخصیت موثر در علم ریاضیات است که از راه ترجمه اعداد هندی را در عربی وارد نمود که زمینه استفاده دیگر دانشمندان اسلامی را فراهم نمود(1). اما خوارزمی،معاصر مامون و رییس کتابخانه وی،شخصیتی است که در این علم خوش درخشیده و پایه گذار علم جبر و الگوریتم(محاسبه)شد؛ کتاب های وی در این زمینه به زبانهای اروپایی ترجمه شد و به عنوان مبنای مطالعات ریاضی،سال ها مورد استفاده آنان قرار گرفت/ بوزجانی،ابن سینا و فارابی در مثلثات،ابن هیثم و اخوان الصفا در معادلات و ابوریحان بیرونی در هندسه،حساب،جبر و اعداد سر رشته داشته اند و کتابهای ایشان مورد استفاده دانشمندان غربی بوده است(2). 1* الفهرست ابن ندیم به نقل قربانی ص 216 2* همان،ص 217_219 http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
♦️محاسبه عمق چاه چوبی را بر دهانه چاه طوری می‌گذاریم که از مرکز دایره دهانه چاه گذشته،محیط آن را به دو نیمه مساوی تقسیم کند؛ بر وسط چوب که مرکز دهانه چاه می‌شود علامتی گذاشته،از آنجا جسم سنگینی که از ته چاه نیز معلوم باشد را در درون چاه آویزان می‌کنیم تا در مرکز قاعده چاه قرار گیرد/ نزدیک چاه ایستاده،عضاده را می‌چرخانیم تا شعاع نور از آن جسم آمده از درون دو ثقبه گذشته،به چشم ما برسد،اگر این شعاع نور را به ‌صورت خطی بکشیم،چوبی که بر دهانه چاه گذاشتیم را قطع می‌کند؛ مقدار مابین نشان و تقاطع خط مذکور با چوب را به دست آورده،در ارتفاع قامت خود ضرب کرده،حاصل را بر مقدار فاصله مابین محل ایستادن خود تا تقاطع خط شعاعی با چوب تقسیم می‌کنیم// خارج‌ قسمت،عمق چاه است. کاربردهای بیشتر و مطالب کامل تر در کتاب اثر http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
اعجاز در علم روزی یک ستاره شناس انگلیسی به نام Joseiyn benn همکار پرفسور Antony Hewish که در رصدخانه ی نجومی کمبریج کار می کرد،ناگهان متوجه شد که از منبع نامعلومی برای وسائل حساس رصدخانه علائمی فرستاده می شود!! گویی فضا قلبی دارد که بطور منظم میتپد؟؟ بعضی از دانشمندان اینطور فرض می کردند که این علائم از سوی موجودات متمدّن دیگری به کهکشان راه شیری فرستاده می شوند،نظریه های دیگری ازین قبیل نیز مورد تأیید بسیاری از صاحب نظران قرار گرفت،اما تحقیقات علمی متعاقب آن همراه با آزمایش هایی{ ثابت کرد} نه،نظریه که منابع فرستنده ی این امواج رادیویی ستارگان نوترونی هستند؛ این ستارگان بخاطر فشرده شدن،دارای قدرت مغناطیسی بسیار عجیبی می گردند از آنجایی که این ستارگان مانند قلب تپنده ی فضا عمل می کنند،دانشمندان ناسا آنها را « ضرباندار » یا « منابع تپنده » نامیده اند که تاکنون تعدادی از این ستارگان ضرباندار شناخته شده اند. فرکانس علائم رادیویی که توسط آنها فرستاده می شود از یک دهم ثانیه تا چند دقیقه متفاوت است؛ در قرآن سوره آیه 1 تا 3 : وَالسَّماءِ وَ الطّارِقِ 1 وَ مَا اَدرَاکَ مَا الطّارِقُ 2 النَّجمُ الثَّاقِبُ 3 ( سوگند به آسمان و کوبنده شب! 1 و تو چه میدانی آن کوبنده شب چیست؟! 2 همان ستاره درخشان و شکافنده تاریکی هاست! 3 ) ثقب به معنای چاله و ثاقب به معنای چیزی که چاله را ایجاد میکند؛ امواج دریافتی از این ستارگان به نحویست که انگار کسی به جایی میکوبد(ستاره کوبنده) و قرآن در آسمان ستاره کوبنده را معرفی میکند که همان ثاقب می باشد و دقیقا بیان میکند و می گوید (النجم الثاقب ) قرآن 1400 سال بیش از وجود آن خبر داده است!! (مشهورترین اکتشافات جهان به قلم ژندرا راجیو _ ترجمه محمد رضا رخشانفر) http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338
🗃🗃لیست محصولات موجود:/ ⭐️ نام محصول: ؛ سایز: 20*25 سانتی متر قیمت: 300 هزار تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/35 ⭐️ نام محصول: ؛ سایز: 30*35 سانتی متر قیمت: 500 هزار تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/40 ⭐️ ؛ سایز: 35*35 سانتی متر قیمت: 300 هزار تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/41 ⭐️ نام محصول: مُجَیَّب ؛ سایز: 20*20 سانتی متر قیمت: 100 هزار تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/46 ⭐️ کتاب قیمت: 14000 تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/47 ⭐️ کتاب () قیمت: 12500 تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/48 ⭐️ ؛ سایز: 200*100 سانتی متر قیمت: 110 هزار تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/53 ⭐️ ؛ سایز: متناسب با اندازه اسطرلاب قیمت: 100 هزار تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/59 ⭐️ ؛ مورد کاربرد هر عرض جغرافیایی قیمت: 100 هزار تومان https://eitaa.com/heiatvanojoom/61 لطفا جهت مشاهده عکس و توضیحات هر محصول بر لینک روبروی آن کلیک کنید// 🌹 گرفتن کاملا صحیح با توسط 🌹 برای انجام کارهای مهم زیر نظر جهت اطلاع از شرایط و دریافت استخاره به آیدی أدمین کانال پیام دهید: https://eitaa.com/modirebakhshemajazi http://eitaa.com/joinchat/2780430336C5028e29338