🔻🔺از رفراندوم اپوزیسیون تا معنویت سکولار
✍️ نویسندگان و فرهیختگان حوزوی در پایگاه تحلیلی فکرت نوشتند:
✅ جنگ ترکیبی با «شعار رفراندوم»
حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
▪️چه کسانی امروز بحث رفراندوم و همهپرسی را مطرح میکنند؟ بحث رفراندوم و همهپرسی امروز نه تنها بحث حقوقی نیست؛ بلکه یک بحث سیاسی، دستاورد سیاسی و بازی سیاسی برای برخی از احزاب، گروهها و جریانات ورشکسته از ملت و تودهی ملت هستند.
▪️از قائلین به همهپرسی در همهی مسائل کشور سؤال میپرسم آیا پدیدهی مشروطیت در ایران براساس همهپرسی صورت گرفت؟ آیا تغییر نظامی سیاسی از قاجار به پهلوی و برآمدن رضاخان و محمدرضاشاه براساس همهپرسی بود؟ کسانی طرفدار و خواهان رفراندوم بودند و هستند که سابقهی خوبی نداشتند.
▪️آیا تاکنون از اربابان خود پرسیدید که آیا ایالت متحدهی آمریکا اجازهی میدهد که قانون اساسی خود را به رفراندوم بگذارد؟ قانون اساسی آمریکا در چه سالی تصویب شده است؟ چرا آمریکا هر سال در همهی موارد و مباحث رفراندوم برگزار نمیکند؟
▪️ این مسأله بیشتر یک جنگ ترکیبی روانی علیه جمهوری اسلامی و دستاوردهای نظام سیاسی جمهوری اسلامی است.
🔗 بیشتر در این صفحه
✅ ما و تجربه دینداری مدرن
🖋دکتر مجتبی رستمی کیا، کارشناس عرصه نخبهپژوهشی
▪️تجربه دینی به شکل مشخص و با تقریر فلسفیاش رأی کاملا جدیدی است که با شلایر ماخر آغاز و سپس با نقادیهای هیوم و کانت بر الهیات طبیعی و جایگذاری عقل روشنگری، به یاری توجیه باور به خدایی آمد که اساس مقولهای برای فهم و طبقه بندی او قابل دسترسی نبود.
▪️«تجربه دینی» میوه گفتمان غالب بر دین شناسی روزگار ماست و وارد شدن از این مدخل میتواند ما را یکراست به مبادی پنهان دینشناسی برساند و نوعی «تجربه گرایی» را جایگزین « حکمت عقلی فلسفی» کند.
▪️سؤال مهم این است که چرا حکما و فیلسوفان اسلامی به عنوان معماران سبک زندگی الهیاتی جدید، علیرغم بهرهمندی از شهود، همواره بر بهکارگیری عقل و برهان تأکید میکردهاند و هیچگاه به صورت برجسته « تجربه و شهود دینی» را در محور انتقال الهیات قرار نمیدادند.
🔗 بیشتر در این صفحه
✅ معنویت انقلابی؛ جهانشمول و انسانساز
حجت الاسلام مهدی عصمتی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب
▪️معنویت اومانیستی، سکولاریستی و لیبرالیستی اساساً معنویت نیست و اگر باشد ناقص و ناکافی است، چه بسا انسان و جامعه انسانی را دچار «بحران هویت» کند.
▪️معنویت، خلوت و خلسهی صرف نیست و با مساوات و مواسات و رعایت حقوق شهروندی، نسبتی تام و تمام دارد، نه اینکه نسبتشان در بی نسبتی و جزیره ای بودن آنها با هم باشد.
▪️اگر نظام اسلامی ریشه هماره در معارف و معنویات ریشه نداشته باشد، از آنجا تغذیه و تقویت نشود و بسط روح و روحیهی بندگی خدا و تأمین نیازهای اصیل انسان را مطمح نظر قرار ندهد، با خلأهای بنیادی و کلیدی روبهرو خواهد شد.
🔗 بیشتر در این صفحه
✅ محبت خردستیز؛ برونداد معنویت مسیحی
مهدی جبرائیلی تبریزی، استاد حوزه و پژوهشگر عرصه رسانه
▪️محبتگرایی مسیحیت از عوامل برونی تأثیر پذیرفته است و این اصل به عنوان یک راهبرد سیاسی است تا معنوی. بسياري از آموزههاي اعتقادي مسيحيت که به عنوان راه تحصیل معنویت مطرح شدهاند؛ خردستيز هستند.
▪️در معنویت اسلامی انسان معنوی صرفا انسان اخلاقی نیست؛ بلکه دارای عقیده و جهانبینی توحیدی است که در چارچوب بایدها ونبایدهای شرعی عمل میکند و این کنشگری همه ساحتهای وجودی و زیستی او را در برمیگیرد.
🔗 بیشتر در این صفحه
#اندیشه
#معنویت_سکولار
#حجاب #رفراندوم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حکمرانی علوی۱.mp3
21.23M
#باز_نشر | #درس_گفتار
🎧 حکمرانی علوی
#جلسه_اول
🎙استاد خسروپناه
💠الگوی حکومت علوی دارای شاخصهایی است. «پایبندىِ کامل به دین خدا و اصرار بر اقامه دین الهی. این شاخصه اوّل است. هر حکومتی که اساس کارش بر اقامه دین خدا نباشد، علوی نیست.» در مرتبهی بعد «خصوصیت دوم و شاخصه دومِ حکومت امیرالمؤمنین عدالت است؛ عدالتِ مطلق. یعنی هیچ مصلحت شخصی و هیچ سیاست مربوط به شخص خود را بر عدالت مقدّم نمیکند.»
🏫مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ۱۴۰۰
#نهجالبلاغه
#عدالت
#حکمرانی
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
#اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴به بهانه روز بزرگداشت شیخ بهائی و روز معماری
✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم
🔶امروز (سوم اردیبهشت) در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز بزرگداشت #شیخ_بهائی و روز #معماری نامگذاری شده است. معماری را میتوان در زمره «هنر» به حساب آورد؛ زیرا هم «دانش» است و هم «صنعت»؛ هم «تجلی جهاننگری» است و هم «ظهوریافتهی ایدئولوژی»؛ هم «محصول فرهنگ» است و هم «انتقالدهنده فرهنگ».
🔷در این رابطه بیان دو نکته خالی از لطف نیست:
🔻نکته اول:
باید بدانیم که شیخ بهائی که به بهانه بزرگداشت او روز سوم اردیبهشت به روز معماری نامگذاری شده است، افزون بر آنکه یک معمار کمنظیر و استثنائی بود؛ حکیم، فقیه، عارف، ریاضیدان، منجم، شاعر، ادیب، مورخ و محدثی بزرگ هم بود. فی الواقع، معماری او مظهر و تجلی حکمت و فقه و فلسفه و کلام و عرفان و دینشناسی او و همچنین «عقلانیت تاریخی» او بود.
🔻نکته دوم:
فرهنگ مدرن غرب و #سبک_زندگی مدرن غربی، با همه خوبیها و بدیهایش، یعنی فکر و فرهنگ #پستمدرن، با تغییر در معماری رسمیت یافت. معماری پستمدرن نیز نه تنها تجلی و مظهر ارزشهای لیبرالیستی که ظهوریافته فلسفه و حتی معرفتشناسی پستمدرن است: «پیچیدگی»، «ابهام»، «درهمریختگی»، «درهمتنیدگی» و «بینظمی» از ویژگیهای فلسفه و معرفتشناسی پستمدرن است که همگی از ویژگیهای معماری پستمدرن هم به شمار میروند.
همچنین «فردیت»، «لذتگرایی»، «لذتطلبی» و «سودگرایی» نیز از شاخصههای ارزشی پستمدرنیسم است که تجلی و ظهور همه آنها را میتوان در معماری پست مدرن هم یافت.
🔶اما آیا مکتب فلسفی ما و جهاننگری و نظام ارزشی ما نیز مانند جهاننگری و نظام ارزشی پستمدرن دارای ویژگی آشفتگی و درهمتنیدگی و بینظمی است؟ پاسخ روشن است؛ ما چنین #فلسفه و جهاننگری و نظام ارزشیای نداشته و نداریم.
◾️افسوس که نه بسیاری از فیلسوفان ما متوجه این شکاف عظیم میان معماری و فلسفه ما هستند و نه بسیاری از معماران و شهرسازان ما متوجهاند که در چه زمینی بازی میکنند، سنگ چه مکتبی را به سینه میزنند و با معماری خود چه #فرهنگ و جهاننگری و فلسفهای را مدیریت میکنند: زیرا به اعتقاد این بنده «معماری چیزی جز «مدیریت فضا» به منظور «مدیریت اندیشه و رفتاری» که در آن فضا انجام میگیرد نیست.»
#معماری
#شیخ_بهایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
چرا سانسور می کنند؟!
✍️ محمد ایمانی
♦️سانسور رویدادی به بزرگی نماز عید فطر، حقارت شخصیت است و نشانه بُخل ورزیدن و ناخوش داشتن همدلی امیدوارانه مردم.
🔹اتحاد، دشمن شکن است و کاملا بدیهی است که برای شیاطین دنیا کمرشکن باشد.
♦️اما عجیب آن است که برخی نشریات داخلی، از این جلوه بزرگ ایمان و امید و اتحاد ملت ایران ناخرسند باشند و در سانسور، همان گونه رفتار کنند که مثلا BBC و VOA یا اینترنشال صهیونیست رفتار می کنند.
🔹اینها همان رسانه هایی زردی هستند که در طول سال قلم فرسایی می کنند مبنی بر اینکه مردم از دین برگشته و بی دین شده اند؛ اما وقتی آن ادعادر میدان واقعیت ابطال می شود، سر به زیر برف می کنند تا ماجرا مشمول مرور زمان شود!
♦️اگر تلقی افکار عمومی، کانون حملات ترکیبی دشمن است، و ایمان و اراده و امید مردم، خاکریز اول در برابر این هجوم مغول وار بوده، درباره رسانه هایی که واقعیت اقتدار روحی و معنوی ملت ایران را انکار یا تحریف می کنند و می کوشند این خاکریز فرو بریزد، چه قضاتی باید کرد؟ کج فهم؟ مریض و مغرض؟ یا پیاده نظام و مستخدم دشمن؟
#حجاب
#عید_فطر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸سردارِ امنیت اجتماعی
✍ محسن عبدالله زاده
🖊بعد از انتصاب سردار رادان به فرماندهی نیروی انتظامی و وجود روحیه انقلابی و مذهبی ایشان، مردم دلگرم وعده ها و اقداماتش در مبارزه با فساد، سرقت، ناامنی، بدحجابی و .... شدند. البته ضد انقلاب هم بیکار ننشست و تا توانست ایشان را مورد هجمه قرار داد و خواهد داد. نکته مغفول و مهم این که سردار و مجموعه انتظامی کشور چقدر می تواند اثرگذار باشد؟
سردارِ مومن و انقلابی، به تنهایی جَور خیلی از مدیران خواب و غافل را می کشد، فحش و تهمت می خورد.
📌جهت دسترسی به متن کامل یادداشتها بر نام نویسنده کلیک کنید.
#سردار_رادان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مهارت_نویسندگی
✔️ از کتاب «بهتر بنویسیم»
درازنویسی، افزون بر اینکه فاصله نویسنده را با خواننده، بیشتر میکند، فضایی مصنوعی میسازد که نه نویسنده در آن راحت است و نه خواننده. برای اینکه به بیماری درازنویسی گرفتار نشویم، نخست باید نوشتار خود را به محیطی صمیمی برای گفتگو با خواننده تبدیل کنیم و از ادبیات «راقم سطوری» بپرهیزیم. راقم سطور، کسی است که گرایش بیمارگونهای به استفاده از حشو و کلمات اضافی دارد. او آنقدر با خوانندهاش صمیمی نیست که بتواند از کلمه «من» استفاده کند و معمولا ترجیح میدهد تعابیری مانند «اینجانب»، «نگارنده» و «راقم سطور» را به کار ببرد. از این رو شناخت شخصیت «راقم سطور» و ادبیات «راقم سطوری» لازم است:
راقم سطور، وقتی به بازار میرود، چیزی نمیخرد، خریداری میکند. گاهی هم ابتیاع مینماید. البته خیلی اهل خرید و فروش نیست، ولی تا بخواهید مشغول خریداری کردن و به فروش رساندن است. او نه کسی را میستاید و نه ستایش میکند؛ اما پیوسته در حال مورد ستایش قرار دادن دیگران است. از کراماتش این است که بدون اینکه در جایی حاضر شود، در همه جا حضور به هم میرساند. با هیچ چیز موافقت نمیکند، اما همه چیز را مورد موافقت قرار میدهد. شگفتتر از همه اینکه او میتواند کلمات را به رشته تحریر درآورد، اما نمیتواند بنویسد. هرگاه اراده کند، اقدام مقتضی به عمل میآورد، اگرچه معمولا هیچ کاری نمیکند. هزار بار به قتل رسیدن را بر یک بار کشته شدن ترجیح میدهد. کشتهشدگان را بیشتر از کشتگان، و پذیرفتهشدگان را خوشبختتر از پذیرفتگان میداند.
با خود عهد کرده است که کسی را نیازارد، اگرچه گاهی مردم را مورد آزار قرار میدهد. شعار او این است: «وقتی میتوان قانونی را مورد تصویب قرار داد، چرا آن را تصویب کنیم؟» نزد او هر کسی میتواند هر جایزهای را به خود اختصاص دهد، ولی هیچکس نمیتواند هیچ جایزها ی را بگیرد. دائم از دوستانش دعوت به عمل میآورد و همیشه دوست دارد که دیگران را در جریان قرار دهد تا تصمیم درست اتخاذ کنند با وجود این، دوستان چندانی ندارد.
خانهاش در ندارد؛ به همین دلیل مجبور است از درب وارد شود. با وجود این که صاحب چندین خانه میباشد، هیچکس نمیداند خانه او کجا است. او همیشه در حال «انجام دادن» است و خودش هم نمیداند چرا انجامهای او هیچگاه به سرانجام نمیرسند.
راقم سطور را هیچ گاه به دست فراموشی نسپارید، ولی در اولین فرصت فراموشش کنید
همانگونه که مشاهده میشود بسیاری از ما و اطرافیانمان علاوه بر اینکه جزو افراد راقم سطور هستیم بلکه این کار را هنری بسیار ارزشمند برای خود میدانیم. امید آنکه تعداد افراد راقم سطور به مرور در میان فارسیزبانان کمتر شود.
✍️مرحوم رضا بابایی
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN