eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ قبر ✍️ علی ابراهیم‌پور جای قبر مهمه؟ این دفعه که مشرف بودم، رفتم برای شارژ گوشی. یک اتاقکی در صحن آزادی بود که دورتادورش قبر بود. چقدر قشنگ که آرامگاه ابدی آدم، جایی باشه که تا تاریخ هست، هست. وقتی دیگه از فامیل‌ها کسی نیست و نمیاد، حداقل افرادی هستن فاتحه بخونن؛ اونا هم نباشن، حداقل هر روز مثلا کنار آقایی. همان روز پیش حضرت دعا کردم، قبرم در حرم باشه. بعد از آن روز هی به این فکر می‌کنم: یکی میگفت که اگه کسی تو حرم بمیره، تو حرم دفنش می‌کنن. بعد فکر می‌کنم خب چطور میشه اونجا مرد؟ خودکشی هم قبوله یا نه!؟ بعد حرم حضرت معصومه رو که دیدم می‌گم شاید باید عالم شد. ولی خوب پوستت کنده میشه آخرش معلوم نیست بیارنت اینجا یا نه؛ شاید شانست بشه مثل استاد مهدی پیشوایی که کسی بهش محل نداد. بعد اگه تو اون سطح عالم بشی، دیگه این چیزا برات مهم نیست. اگه دنبال قبر تو حرم باشی که هنوز عالم نشدی و اگه شدی دیگه دنبالش نیستی، اونا دنبالتن. فعلا نمی‌دونم. ولی دوست دارم. از خود آقا خواستم در حرم و یک جای خوب دفن بشم. ولی خب مگه قبر مهمه؟ که قبرشان معلوم نیست! چیزی از ارزش‌هاشون کم شده؟ ملاکه؟ از کجا می‌دانی یک عدد صلوات‌فرستادن در همین لحظه که زنده هستی، از دفن در خود ضریح آقا امیرالمؤمنین، اثرش بالاتر نیست؟ استدلالی داریم؟ @HOWZAVIAN
🔺جو غالب توده‌ای‌ها در دهه ۲۰ خانم گوهرالشریعة دستغیب در کتاب خاطراتشان با عنوان گوهر صبر فضای فرهنگی و جو غالب توده‌ای‌ها در جامعه را به خوبی توصیف می‌کنند: توده‌ایها برای عضوگیری و جذب هوادار علاوه بر پخش اعلامیه در مدارس هرازگاهی در خیابان لطفعلی خان میتینگ هم میدادند، یادم هست دختر استاندار شیراز همت که در مدرسه ما درس میخواند جذب توده‌ایها شده بود و در میتینگ‌های آنها شرکت می‌کرد. من و اقدس یک بار او را در راه برگشت به خانه دیدیم که رفته پشت‌بام یکی از مغازه‌ها ایستاده و با یک بلندگوی دستی صحبت می‌کند عده‌ای هم دور و برش ایستاده بودند و به حرفهایش گوش می‌دادند، من از اینکه میدیدم یک دختر خانم این طور جسورانه رفته آن بالا و حرف می‌زند خوشم آمد و در دلم گفتم بارک الله اما چون حرف توده‌ای‌ها را قبول نداشتیم، خیلی سریع از کنار آنها رد شدیم و رفتیم. توده‌ای‌ها چندین بار تا جلوی مدرسه ما هم آمدند و سر و صدا به پا کردند. یک بار هم با هیاهو ریختند به مدرسه. ما از کلاسمان که مشرف به حیاط و در ورودی مدرسه بود، دیدیم بعضی دخترها برای اینکه ببینند چه خبر است با آنها همراه شده‌اند؛ اما چندتایی هم بودند که توده ای‌ها به زور آنها را کشیدند و با خودشان بردند. آن روز من و اقدس از ترس اینکه ما را هم به زور ببرند در کلاس را بستیم و دو سه تا نیمکت به صورت عمودی در گوشه‌ای از کلاس قرار دادیم و پشت آن قایم شدیم. خیلی ترسیده بودیم؛ چون همراه شدن با آنها را عیب می‌دانستیم. … نگران این هم بودیم که اگر بفهمند ما از خانواده‌ای روحانی هستیم بیشتر اذیتمان کنند آن زمان تعداد خانواده‌های روحانی که دخترشان را به دبیرستان می‌فرستادند، واقعاً انگشت شمار بود. ما همین طور که از ترس پشت نیمکت‌ها میلرزیدیم، متوجه شدیم چند تا از توده‌ای‌ها جلوی در کلاس رسیده‌اند .یکی از آنها در را باز کرد و نیم نگاهی داخل کلاس انداخت؛ اما ما را ندید و رفت. نیم ساعت بعد ... به خانه برگشتیم در راه موقع ردشدن از خیابان لطفعلی‌خان باز همان جمعیت را دیدیم که پایین‌تر از مدرسه میتینگ تشکیل داده‌اند روی هم رفته آن زمان جو جامعه بسیار نامساعد و تبلیغات کمونیست‌ها بسیار گسترده بود نه تنها در مدارس بلکه در دانشگاه و ادارات هم آنها حرف اول را می‌زدند و از آنجا که هیچ گروه مذهبی وجود نداشت، اگر کسی می‌خواست فعالیتی بکند، حتماً باید عضو حزب توده می‌شد توده‌ای‌ها به دلیل جذابیت کلام به خوبی خودشان را طرفدار کارگران و فقرا و توده مردم جا می‌زدند و مدافع حقوق آنها معرفی می‌کردند. با اینکه خیلی‌ها تسلیم آنها نمی‌شدند؛ اما به هر حال توانسته بودند از بین خانواده های مذهبی افرادی را جذب کنند. 📖منبع: طیبه پازوکی، گوهر صبر(خاطرات گوهر الشریعة دستغیب)، چاپ اول، تهران، انتشارات سوره مهر، 1397ش، صص ۶۲-۶۳. ... ✔️ پی‌نوشت: خواندن این خاطرات خوبی‌اش این است که می‌فهمیم در دوره پهلوی چه فضای سنگینی علیه مذهب و روحانیت بوده است اما از دل همین فضا باز روحانیت بود که موفق بیرون آمد و امروز دیگر نامی از توده‌ای‌ها نیست، به تعبیر روایتی از امیر المؤمنین «لِلْحَقِّ دَوْلَةٌ» و «لِلْبَاطِلِ جَوْلَةٌ» حق دولت ثابت و همیشگی دارد و باطل فقط سر و صدایش زیاد است. امروزه فضای فرهنگی و نفوذ روحانیت قابل مقایسه با آن زمان‌ها نیست. «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَ ✍️ حمیدرضا باقری را در شرح حال دنبال کنید @HOWZAVIAN
🖌 شده یک بار برای یکی از مخاطبان خاص خودت نامه‌ای بنویسی، در آن از خصوصیات اخلاقی او تمجید کنی و آرام آرام به یکی از خلأهای زندگی‌اش اشاره کنی؟ 🖍این کار را اگر انجام نداده‌ایم، شاید نیاز پیدا نکردیم به چنین تعاملی با مخاطب تبلیغی‌مان... 💎 اما بدانیم نوشتن برای مخاطب خاصی که ما را می شناسد معجزه می کند. ✔️ نوشتن ساحتی از تفکر است و پس از آن تبلیغ خوبی‌ها؛ این سال‌ها به «پویش نوشتن» در بین استادان و طلاب فکر می‌کنم و هم عمل! 😔 خدا کمک کند؛ چون در بین مدیران سیاستگذار قلم‌نفهم‌ کار کردن جهنم است. @HOWZAVIAN
🔰راهبرد ارتباطات مجازی در تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» ✍️ محمدجواد محسن زاده، دکتری فرهنگ و ارتباطات با توجه به نامگذاری سال 1403 به نام «سال جهش تولید با مشارکت مردم» توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) ، انتظار است که تمامی مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه ارتباطات، روابط عمومی و فرهنگ با شکل دهی به نگرش های عمومی در رایانه سپهر (فضای مجازی) در کمک به تحقق شعار سال، نقش آفرینی کنند. حوزه شعار سال تأکید امام امت بر الزامات جهش تولید با یاری و حضور حداکثری هموطنان گرامی است. روابط عمومی ها با اتخاذ تمهیدات مناسب در راستای بهره گیری از قدرت تبلیغات ، مبارزه با رانت‌های اطلاعاتی و اقتصادی، فرهنگ‌سازی برای تولید محتوا برای شناساندن و ترویج استفاده از تولید بومی و ملی و تعصّب و عِرق به عَرق کارگران؛ می‌توانند تأثیرات شگرفی روی مخاطب بگذارند. راهبرد یا اِستراتِژی ( به انگلیسی: Strategy ) به معنی تعیین اهداف و طرح برنامه‌ای برای رسیدن به آنها است. به گفتاری دیگر جدای از اهمیت پیام شعار سال 1403، هنگامی که این شعار و پیام در فرهنگ دیجیتال و رایانه سپهر (فضای مجازی: Cyberspace) به درستی با ابعاد مختلف آن انتشار یابد، ارتباطات راهبردی فراهم می شود و مخاطب فرصت بیشتری برای هم اندیشی و مجالی برای همکاری می یابد که در تحقق عملی شعار سال، کمک شایانی می‌کند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔘 غیرت ✍️محمدجوادمحمودی حقیقت آنست که مرد، هر چه را بیشتر دوست بدارد، آن‌را بیشتر در انحصار خویش می‌گیرد! و برای همین نمی‌گذارم، حتی به قدر نگاهی، سهم کسی باشی. بگذار هر چه می‌خواهند بگویند؛ متعصب، متحجر، افراطی و هر آن لقبی که از حسادت‌شان شعله می‌کشد. مهم آن است که "من"، "تو" را بیش از همه دوست دارم... @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 دومین کنگره شهدای سرافراز دیار علویان 💠 یادواره ۴۰۰ طلبه و روحانی استان مازندران با محوریت دانشمند فاضل شهید آیت الله هاشمی‌نژاد(ره) برگزار می‌گردد. 🕙 شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح 🔰شهرستان بهشهر، مصلای حضرت آیت‌الله جباری (ره) ♻️ ستاد بزرگداشت 🌷 ۴۰۰ مازندران @HOWZAVIAN @RadioMaVa
☀️ از آنانی که آموختم... ✍️ سیدمحمدباقر میرصانع نزدیک به 15 سال پیش، من و سه نفر از رفقا، داخل اتاقک هشتم سالن 15 قطار تهران-مشهد نشسته بودیم که پیرمردی لاغر اندام، خوش‌پوش و خوش‌رو وارد شد. برق چشمانش در همان ابتدای ورود نشان از خوش‌حرفی و خوش‌مجلسی‌اش می‌داد. دربارۀ همه چیز حرفی داشت و برای هر متنی حاشیه‌ای. به ویژه با غذا خوردن من خیلی حال کرده بود و می‌گفت: «جوری می‌خوری که آدمِ سیر به هوس می‌افته» (اون موقع بود که فهمیدم با چه حرصی و ولعی لقمه‌ها را می‌خورم! از آن پس شیک‌تر خوردم. ) همسرش را به تازگی از دست داده بود و از عشق‌اش به او حکایت‌ها داشت. اما مهم‌تر از همۀ اینها دیدگاه‌اش دربارۀ دنیا بود: «دنیا است. دانشگاهی که هرکسی یا هر چیزی در آن می‌تواند و باشد، به شرط اینکه شاگرد و دانشجو اهل دیدن، دقّت کردن و درس گرفتن باشد.» با این پیش‌درآمد قصد دارم از برخی معلمان و اساتیدِ خودم در این دانشگاه آزاد تشکر کنم: 1. همان پیرمرد لاغراندمِ خوش‌پوشِ خوش‌روی خوش‌سخنِ خوش‌مجلس که به واژۀ دانشگاه آزاد آبرو داد. 2.معلم کلاس دومِ ابتدایی‌ام مرحوم پیشوا که با اینکه متوجه شد کلاس را نجس کرده‌ام عیب‌پوشی کرد و دروغ من را راست پنداشت و ضایع‌ام نکرد. (اما خداییش جوری با اعتماد به نفس گفتم: «قبل از اینکه ما بیایم بود» که همۀ بچه‌ها باور کردند) 3. دایی‌ام که با شُل بستنِ پالان الاغ و سوار کردنِ من، برادرم، پسردایی و پسرخاله بر روی الاغِ بی‌چاره به من آموخت، کار از غیرمحکم‌کاری خیلی عیب می‌کنه. (هنوزم احتمال می‌دم دایی بنده قصد ترور دسته‌جمعیِ ما رو داشت) 4. آن سنگ بزرگی که در مسیر خانۀ پدربزرگم بود و به منِ سر به هوا، سر به زیری را آموخت. (البته کمی بد اخلاق بود چون هم شلوارم پاره شد و هم صورتم زخمی.) و بسیار معلم دیگری که به من بسیار درس آموختند و الان فرصتِ بازگو کردنشان نیست. @HOWZAVIAN
📌 نویسنده‌های اسوه‌ی ایثار ✏️م *صالحی ✍معلمی شغل وحرفه نیست، بلکه ذوق و هنرو توانمندی است. معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی،نخست ویژه ی ذات اقدس الهی است وسپس شغل انبیاء... هنر معلمی این نیست که فقط به تدریس بپردازد، بلکه او باید روحیات انسانی را در شاگرد پرورانده و روحیات غیر انسانی او را از بین ببرد. . معلم، انسان مقدسی است که تأثیر کلام وی، بیشتر از تأثیر کلام پدر و مادر است. https://eitaa.com/afkarehowzavi/3209 بالهایم را در شمع وجودش بسوزانم.... ✍محمد جانی «ن وَالْقَلَمِ وَمَایسْطُرُونَ؛ ن ،سوگندبه قلم وآنچه می نویسند.»(سوره قلم آیه 1) آری، سوگند به قلم و آنچه که می‌نگارد تا برای همیشه ماندگار بماند و یاری‌گر انسان‌ها در گذرگاه زمان باشد. به نام او که می‌آفریند؛ انسان را در جوهره ذات انسانیت با شخصیت ملکوتی و انسانی تا طریقه ره یافتن به بارگاه دوست را چند صباحی در این کره خاکی بازجوید تا شاید ره به سوی خیر و سعادت رهنمون نماید. https://eitaa.com/afkarehowzavi/3210 «معلمانه» ✍سیده ناهید موسوی اردیبهشت ماه که به روز معلم می‌رسیم. ناخودآگاه یاد تک تک معلم‌های دوران ابتدایی می‌افتم، از کلاس اول تا پنجم‌ دقیقا با چهره و فامیلی در ذهنم نقش می‌بندند. دوره راهنمایی که سه کلاس بود و چند دبیری، یعنی برای هر درس یک معلم خاص داشتن را تجربه کردیم درواقع دوران گذر ما از ابتدایی و دنیای کودکانه به دوران نوجوانی و کشف استعدادها و مهارت‌ها بود. https://eitaa.com/afkarehowzavi/3214 «خون‌رسان» ✍زهرا سبحانی دیگران را نمی‌دانم؛ ولی روز معلمِ بچگی‌هایم، یک جورایی عذاب وجدان داشتم برای شهید مطهری! که روز شهادت عالمی اینچنین، ما افتاده‌ایم به دَدر ددور. خلاصه حواسم بود که بی احترامی نشود و انصافا حد نگه می‌داشتیم من و همکلاسی‌هایم. بزرگتر که شدیم فهمیدیم آنچه ما از آن به جشن تعبیر می‌کردیم اسمش.... https://eitaa.com/afkarehowzavi/3218 «سوسکه» ✍ س_غلامرضاپور از بچگی همیشه میز پراز کادوی روز معلم را دوست داشتم. با اینکه هیچکدام از انها هیچوقت متعلق به من نبود اما از دیدن انهمه بسته‌ی کادو پیچ شده‌ی رمز آلود کوچک و بزرگ که نمی‌دانستم چه چیزی در آنها هست به‌وجد می آمدم.. کلاس اولی بودم که یک روز پدرم چند جلد کتاب تربیتی نو از قفسه کتابخانه بیرون آورد و لای روزنامه کادو پیچ کرد و داد به من و خواهرهایم که برای معلم‌هایمان کادو ببریم. چندروز قبل از روز معلم. https://eitaa.com/afkarehowzavi/3221 همه روزهای تحصیلی‌ام ✍ فاطمه میری‌طایفه‌فرد همه روزهای تحصیلی‌ام را دوست داشتم اما سطح سه را بیشتر. همه مکان‌های تحصیلم را دوست داشتم اما را بیشتر. همه دوستان تحصیلم را دوست داشتم، اما را بیشتر. حل کردن حسابان را دوست داشتم، حتی وقتی که مغزم را تریت می‌کرد، یا وقتی که با رياضيات گسسته، احتمال افتادن دو سیب از هفت سیب را در سبد با شرایط خاص محاسبه می‌کردم. اما.... https://eitaa.com/afkarehowzavi/3224 بهترین جای دنیا ✍راضیه کاظمی زاده نزدیک بیست سالی است که در مقام دانش آموزی هستم، بعد از دوازده سال آموزش در دوران کودکی و نوجوانی، پا به جایی گذاشتم که همه چیز آن برایم رنگ و بوی دیگری داشت! هر روزمان را با دعای عهد آغاز می کردیم و با عرض ارادت به مولا، پای درس اساتید می نشستیم، جو صمیمانه ای که در کلاس درس ها با اساتید داشتیم، درس خواندن را برایم دوست داشتنی می‌کرد!... https://eitaa.com/afkarehowzavi/3225 @HOWZAVIAN
🟢 سلوک استادی 🔸شاگردپروری ✍ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم 🔸از مهم‌ترین شؤون معلمی «شاگردپروری» است. یک معلم و استاد طراز کسی است که همه وجود خود را وقف پرورش علمی و عملی نیروهای کارآمد برای اسلام و انقلاب و کشور کند. 🔹یک «استاد مربی» در برخورد با شاگردان خود چنان رفتار می‌کند که هر کدام خود را نزدیکترین و محبوب‌ترین شاگرد نزد او دانسته و او را محرم اسرار خود و کلید راه‌گشای مشکلات خود می‌دانند. 🔸رحمت و رضوان الهی بر باد که الگویی کامل در شاگردپروری بود. او حتی تا واپسین ماه‌های حیات مبارک خود، به احترام، تمام قد جلو شاگردان خود می‌ایستاد. با آنان در موضوعات مختلف جلسات مشورتی می‌گرفت. بی‌تکلف و بدون نیاز به هیچ ترتیب و آدابی با شاگردان خود بر سر یک سفره می‌نشست. خوبی‌های آنان را برجسته می‌کرد. بدی‌های‌شان را نادیده می‌گرفت و هرگز هیچ کدام از آنان را در میان جمع تحقیر یا تخفیف نمی‌کرد. او به راستی «معلم خیر» بود. @HOWZAVIAN
📌 در جستجوی یسنامحمدصدرا مازنی، نویسنده و مدرس پژوهشگری ۱. عصر یکشنبه ۹ اردیبهشت یک دختر چهار ساله در زمین‌های کشاورزی گلستان از خانواده‌اش جدا شده و مفقود می‌شود‌. خانواده این کودک هنگام کار در مزارع روستای یلی بدراق متوجه گم‌ شدن کودکشان شدند تیم‌های امدادی و مردمی در حال جستجو هستند. ۲. خبر دوم از قول مدیر عامل جمعیت هلال احمر منتشر می‌شود: هر روز ۲۵۰ نفر از نیرو‌های هلال احمر، مردمی و گروه‌های جهادی عملیات جستجو را در زمین و هوا انجام می‌دهند. ۳. روز دیگر: به رغم جستجو‌های گسترده و مستمر، تا کنون اثری از یسنا نیست. جستجو به روز چهارم کشیده شد، یک دستگاه بالگرد شناسایی نیز وارد منطقه شد اما با وجود زیرپاگذاشتن ۵۰۰ هکتار از علفزارهای منطقه هنوز این دختر پیدا نشد.  ۳. ویدئوی بعدی؛ مردم برای جستجوی یسنا چادر زدند: با این پانویس: چقدر با دیدن این ویدیو بغضم گرفت اشک ریختم. ما مهربونترین مردم دنیا رو داریم ببینید چطور چادر زدن برای کسانی که رفتن برای جستجو یسنا. ۳. ویدئوی سوم؛ فیلم پاراگرایدر دیده می‌شود، صدای جوانی هم بلند است که به پاراگرایدر اشاره کرده و این خبر را مخابره می‌کند: بچه‌ها یسنا زنده پیدا شد، پاراگرایدر پیداش کرد. ۴. ویدئوی چهارم: پنجشنبه۱۳ اردیبهشت؛ یسنا در آغوش مادر! یسنا، زنده پیدا شد. @HOWZAVIAN
🔵 دامنه عشق به نوشتن ✍️ موسی آقایاری، استاد حوزه علمیه زنجان از آنجا که قرآن کریم جز از حقیقت و واقعیت سخن نمی‌گوید، وقتی به قلم و سطرهای آن قسم می‌خورد. به این نتیجه می‌رسیم که نگارش فی حد نفسه دارای ارزش بوده و ریشه در ذات انسان و فطرت او دارد. اگر بزنگاهها از رخدادهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی و.... توسط قلم به دستان اصطیاد شود، می تواند در ساختن انسان نقش بسزایی ایفا کرده و ضمن استحکام بخشی به باورهای انسان و تبدیل بالقوه‌های او به بالفعل‌ها، در اخلاقیات و کردار او تأثیر شایانی داشته باشد. عناصر نوشتن فارغ از عنصرهای ظاهری نظیر داشتن قلم و کاغذ و میز تحریر و فضای آرام و امروزه لپ تاپ و گوشی مناسب، عنصرهای درونی همانند تقوای در نویسندگی، داشتن روحیه عالی و خستگی ناپذیر، عشق به نگارش و حس حقیقت‌جویی به جهت ابقای اندیشه‌ها و تراثی برای آیندگان است. نوشتن کاملا از گفتن متفاوت است. آثار گفتن‌ها فی المجلس است چه احساسی و چه عقلانی، لیکن آثار نوشتن مادام‌العمری است و می‌تواند انسان‌ها را از برهوت خیالات و توهمات به دور کرده و چمن زار آرامش و طراوت و زیبایی را به زندگی آنها به ارمغان آورد. @HOWZAVIAN
. ⬛️ ؛ شهادت امام صادق علیه السلام ▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق ▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق ▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق (ع) @HOWZAVIAN
🔆 رئیس‌ مذهب نور و عدالت 🔳 امام صادق علیه السلام رئیس مذهب نور و عدالت گره خورده به نامت ریشه ی ما تناور می شود در خاک عشقت نهال روشن اندیشه ی ما اگر از شرق تا غرب جهان را کسی دنبال علمی نو بگردد زیان کرده اگر در آخر کار به نزد خوان صادق برنگردد السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق سلاحت دانش است و سنگرت علم دلت الگوی قلب عاشق ماست تمام گام هامان صادقانه جهان محتاج قال الصادق ماست کم آوردند پیش علمت اما به دلهاشان نفاق و شک زیاد است همیشه میوه های سمی جهل سر راه بهشت دین زیاد است السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق مدینه غربتت را گریه کرده مزار بی چراغ تو گواهش ندارد سایه بان گرمای روزش ندارد شمع در شام سیاهش ولی نور تو در غربت نمانده شده شمع محافل مطلب تو مسیر انقلاب ما گره خورد به نام و یاد و راه و مکتب تو السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق عبای وحدت دین روی دوشت به سر عمامه ی ایثار داری تو از هر مذهبی از هر نگاهی مریدان، عاشقان بسیار داری بشارت دادی از نسل تو مردی می آید با توان و علم بی حد تأسی کرده از تو ، خوانده تاریخ رضا را عالم آل محمد صفحه تدبر قرآن (ع) @HOWZAVIAN
🔷«گام‌های شیطان» ✍️ استاد محمدرضا فلاح شیروانی نوشت: 🔻چقدر این گامها به عنوان گامها شناخته شده است؟ چقدر این گامها به روز می‌شود؟ وقتی زندگیها با یک تلویزیون، یا تغییر وسائل حمل و نقل یا با گوشی همراه تا این حد تغییر می‌کند، آیا نباید بحث «گام‌های شیطان» هم به روز شود؟ 🔻آری، بحث‌های اسلامی ما گاهی به‌روز و کاربردی نیست. این به کوتاهی ما برمی‌گردد نه ظرفیت این معارف. @HOWZAVIAN
✍️محمد رحیمی دلیجانی گلدسته ی مداد تو در مسجد کتاب رویانده لاله های خریدار آفتاب 📎شعر کامل ✍️لیلا تقوی تا توکل بر خدا شد درسِ آغازین تو هرچه در دفتر نوشتم رنگی از ایمان گرفت 📎شعر کامل ✍️محمد جواد منوچهری می زند لبخند تا شاید بخنداند مرا خوب میدانم تکیده قامتش این روزها 📎شعر کامل ✍️اکبر اسماعیلی وردنجانی یاد بادا بود در دکان هر عطار، گوشت میخریدی با دو من جو قدر یک انبار ،گوشت 📎شعر کامل ✍️علیرضا تیموری با یاوه گویان اماراتی بگویید اینجا پر از مردان دانا و بصیر است 📎شعر کامل ✍️محسن علیخانی در راه عشق، کشته‌شدن افتخار ماست این افتخار همره ما تا مزار ماست 📎شعر کامل ✍️مهتا صانعی نگران همه‌ی مردم‌ات از مرد و زن‌ام تو فلسطینی و تنها نگران تو من‌ام 📎شعر کامل ✍️محمد تقی عارفیان گام نخست وعدۀ صادق را دیدند آسمان و زمین سردار مَرحَب شکست خورد و به گردون رفت فریاد مَرحَبًا بِکَ یا کَرّار 📎شعر کامل @shaeranehowzavi @HOWZAVIAN
محمود+کریمی-+مردی+غروب+کرد-+شهادت+امام+صادق.mp3
2.5M
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ. @HOWZAVIAN @cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 امام تمدن‌ساز ✍ علی خسروی الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ .. (حج/۴۱) حکومت صالحان زمینه ایجاد حقیقت نماز و زائل کننده بزرگترین منکر یعنی حکومت مستکبران است. راهبردهای امام صادق (علیه‌السلام) در پی‌ریزی تمدن‌جهانی اسلام و برپایی حکومت صالحان را می‌توان در سه سطح تحلیل کرد: ۱_ احیاء فقه شیعه به عنوان فقه برتر و استدلالی، و نه فقه مبتنی بر قیاس و استحصان. فقهی که نرم‌افزار حکومت، و در نهایت تمدن دینی است، و اگر چنین نباشد چیزی جز لغو نیست. فقهی که تا اندکی پیش از امام‌صادق-ع،(یعنی دوره امام باقر-ع) ردی از خود در منابع شیعی ندارد. مثلاً در دوره ده ساله امامت امام‌حسين(ع) تاریخ حتی یک پرسش و پاسخ فقهی از ایشان ثبت نکرده است. در این مرحله امام(ع) بر تربیت و حضور نخبگان تمدن‌ساز در تراز خود(چون و و ..) تلاش می‌کند؛ نخبگانی که اصول را از امام می‌گیرند و دست به تبیین فروع می‌زنند. همچنین امام(ع) از جوانان شیعه توقع دارند که دست به فهم عمیق دین زده و آرزو می‌کند که کاش می‌توانستم به زور تازیانه آنها را وادار به تحصیل و فهم عمیق کنم. ۲_ ایجاد جنبش‌نرم‌افزاری و هَرَس و پیرایش درخت دین و حذف نحله‌های انحرافی چون صوفیه، مرجئه و غُلات و ... در دل ارائه اسلام ناب و مبارزه با کج‌فهمی، کج‌اندیشی و تحجر، حتی اگر آن کج‌فهمِ کج‌اندیش از حلقۀ دوستان نزدیک‌ خود امام(ع) باشد‌. آن گرامی امام(ع) در این بازه به ریزه‌کاری زندگی خصوصی شیعیان عمیقاً دقت دارند، حتی اگر خرید و حمل یک ماهی توسط یکی از شیعیان از بازار باشد. در این توجه ریزبینانه امام به دنبال بسط است که چشم جهانیان را خیره کند. ۳_ سومین راهبرد امام‌(ع) در مسیر نظام‌سازی و تمدن‌سازی جهانی، تبدیل شیعه به یک حزب‌ منسجم (حزب، نه به معنی امروزی و غربی آن) بودند که هر عنصری بر سر جای خودش قرار گیرد. به نحوی که می‌توان مدعی شد سازمان وکالت در عصر امام‌هادی(ع) و یا سازمان نیابت در عصر غیبت بر پایه همین اندیشه امام‌(ع) استوار شد. و اینکه .. انسان‌های بزرگ برخلاف افرادی که ژست بزرگی می‌گیرند، هرگز انتظار ندارند که محصول زحمات و فرآورده‌های‌شان را در دوره حیات خود ببینند. امام‌صادق(علیه‌السلام) نه گرفتار زمان که مشرِف بر زمان است و برخلاف نظر رایج به هیچ عنوان از سر ناچاری به کار علمی نپرداخت، بلکه بنای تمدنی جهانی را پی‌ریزی کرد که بعد از هزار و سیصد سال، نمونه‌ای کوچک و مینیاتوری از آن با همۀ نقائص و عیوبی که دارد در ایران، و به رهبری یکی از شاگردان این مکتب شکل گرفت. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💠 محفل شعر کرامت 🔸با حضور و شعرخوانی بانوان شاعر 🔹زمان:شنبه،۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳،ساعت ۱۷تا ۱۹ 🔹قم، خیابان جمهوری، نبش کوچه(۶)، اداره کل تبلیغات اسلامی 🔹حضور برای عموم بانوان آزاد است @shaeranehowzavi
✔️ احیاگر مذهب شیعه و مؤسس بزرگ‌ترین دانشگاه فقه بابک شکورزاده یکی از مسائلی که برخی به اشتباه درباره امام صادق علیه‌السلام مطرح می‌کنند این است که ایشان مؤسس مذهب شیعه است؛ در حالی که این مطلب صحیح نیست؛ زیرا امام صادق(ع) مؤسس مذهب شیعه نیست؛ بلکه شیعه از زمان پیامبر اکرم(ع) مطرح بوده و ایشان مبیّن تشیع بوده‌اند. این‌که گفته شود امام صادق(ع) مؤسس است، جدای این‌که کلام درستی نیست، چه بسا شبهه هم نسبت به تشیع  ایجاد کند. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق (ع) اطلاق می شود، ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می شود که جز در مکتب اهل بیت (ع) (عموما) قابل وصول نیست. در واقع، آنچه در مورد این امام همام صحیح است، ایشان مروّج و احیاگر فرهنگ ناب شیعی و اسلام حقیقی بوده است؛ زیرا با توجه به شرایط سیاسی که در زمان ایشان به وجود آمد و بنی‌امیه و بنی‌عباس با هم در کشمکش قدرت بودند، بر خلاف دوران سایر ائمه طاهرین(ع)، شرایطی را برای امام مهیا کرد که ایشان بتواند به تربیت شاگردان فراوان، آن هم در تخصص‌های مختلف، بپردازد و در جهت نشر معارف ناب و زنده کردن احادیث، به خصوص تبیین صحیح احادیث و سنت پیامبر(ص)، اقداماتی‌چشم‌گیر انجام دهد و از این جهت است که منابع حدیثی شیعه، مملوّ  از کلمات نورانی این امام عظیم‌الشأن است و بیشترین احادیث در بین معصومین(ع) از ایشان است و چه بسا برای همین دلایل است که از مذهب شیعه اثناعشری، به مذهب جعفری نیز یاد می‌شود. @HOWZAVIAN
🔰 بیانات اقتصادی امام صادق (ع) 🔺 اسراف و زیاده روی در مصرف مال https://eitaa.com/h_abasifar/12573 🔺 تجارت مخصوص شیعیان https://eitaa.com/h_abasifar/12574 🔺 شمشیر زدن آسانتر از کسب روزی حلال https://eitaa.com/h_abasifar/12576 🔺سیره اقتصادی امام صادق https://eitaa.com/h_abasifar/12577 🔺بنی امیه شرک را معرفی نکرد https://eitaa.com/h_abasifar/12578 🔺 سخاوت در مال https://eitaa.com/h_abasifar/12579 🔺 مومنان مشرک https://eitaa.com/h_abasifar/12580 🔺 خیانت شیعیان در نگاه امام صادق https://eitaa.com/h_abasifar/12581 🔺 حکمرانی بِرّی https://eitaa.com/h_abasifar/12582 🔺 مال امانت خداست https://eitaa.com/h_abasifar/12583 🔺 انفاق علامت شیعه https://eitaa.com/h_abasifar/12584 🔺 دوزخ عاقبت ارتجاع از عدالت https://eitaa.com/h_abasifar/12585 🔺 شراکت اغنیا و فقرا در مال https://eitaa.com/h_abasifar/12586 🔺حکمرانی قیمتها https://eitaa.com/h_abasifar/12587 🔺 شرک در حکم و قانون https://eitaa.com/h_abasifar/12589 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی @HOWZAVIAN @h_abasifar
☀️ معنویت و معنای زندگی ✍️ وحید سهرابی فر یکی از سوالاتی که امروزه انسان ها بیش از پیش با آن مواجه هستند، پرسش از معنای زندگی است. اساسا معنای زندگی چیست؟ تحمل شرایط دشوار و گاه طاقت فرسای زندگی چه ارزشی دارد؟ هدف از زندگی چیست و برای چه باید زیست؟ این سوالات و سوالاتی مشابه آن ذهن انسان های بسیاری را درگیر کرده است. در پاسخ به این پرسش گروهی زندگی را اساسا معنادار نمی دانند و آن را پوچ می شمارند. گروه دیگری زندگی را معنادار می دانند ولی برای معناداری آن شروطی را تعیین می کنند. این گروه خود به سه دسته تقسیم می شوند: 1) گروهی که ارزش های جهان مادی را برای معناداری زندگی کافی می دانند. اموری مانند موفقیت های مالی، حرفه ای و .. 2) گروهی که برای معنادار شدن زندگی، ارزش های فرامادی را نیز لازم می شمارند، به طور مثال اموری مانند اوصاف اخلاقی از قبیل از خودگذشتگی، احسان و .. 3) گروهی که زندگی را هنگامی معنادار می شمارند که انسان در ارتباط با یک موجود غایی بتواند به کمال برسد و یک زندگی ابدی در پیش داشته باشد. در ادبیات دینی زندگی معنادار شمرده می شود و اساسا یک نعمت بزرگ از سوی خداوند تلقی می شود. در این فضا اگرچه موفقیت های مادی مهم است و تخلق به اوصاف اخلاقی هم بسیار مطلوب است ولی تمام ماجرا در این دو مسئله خلاصه نمی شود بلکه برای اینکه زندگی معنادار داشته باشیم، نیازمند ارتباط حقیقی با خداوند هستیم، ارتباطی که ما را حقیقتا «زنده» می کند و به جهان بی روح ما روح و حیات می بخشد. از این روست که خداوند در قرآن از انسان میخواهد که به ندای پیامبر که مایه حیات آنهاست، پاسخ مثبت بدهند(انفال:24). در میان عارفان هم این مسئله همواره مورد توجه بوده است. مولوی چه زیبا سروده است که : «نیست نشان زندگی، تا نرسد نشان تو» @HOWZAVIAN
📚 دلیل اهتمام امام صادق(ع) به فعالیت‌های علمی و شاگرد پروری 🎙 گفتاری از حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی، رئیس گروه مطالعات بنیادی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اگر افراد یک جامعه از قدرت تجزیه و تحلیل خوبی برخوردار باشند می‌توانند در پیدایش افکار مختلف، موضع حق را بشناسند و پیروی کنند؛ چنانچه امام صادق(ع) از جدشان رسول خدا(ص) نقل فرمودند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة». کسانی که به خدا و آخرت ایمان دارند باید حول محور امامت حلقه بزنند و آن امام شایسته را بشناسند؛ امامی که از علم و آگاهی فراوان و بینش سیاسی و تقوا و عدالت بالایی برخوردار باشد و گرفتار جریانات انحرافی و ستمگرانه نشود. چنین امامی جز خاندان اهل بیت(ع) نیستند، لذا پیامبر اکرم(ص) در روایات متعدد نام ۱۲ امام را آوردند و مردم را به رجوع به قرآن و عترت سوق دادند. حفظ و مراقبت از دستاوردهای معنوی و علمی، وظیفه اصلی همه ائمه(ع) بود و به خصوص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چون با خلأ اعتقادی و فکری در جامعه مواجه بودند، از این رو تلاش کردند این خلأ را پر کنند. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔴 وای به روزی که بگندد نمک ✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم 🔻درخواستی از مسؤولان محترم وزارت بهداشت و مسؤولان محترم نظام پزشکی کشور و همچنین مسؤولان محترم قضایی کشور در خصوص شراب‌خواری عده‌ای از پزشکان 🔸یکی از خبرهای شوک‌آور در چند روز گذشته این بود که عده‌ای از پزشکان و متخصصان کشور در یک تجمع مختلط و بدون رعایت حدود و مرزهای شرعی و اخلاقی، در شیراز دور هم جمع شده و به شرب خمر و انواع دیگری از ناهنجاری‌ها مشغول شده‌اند که در این میان وضعیت جسمی ۲۹ نفر از آنان به دلایلی (از جمله شرب خمر) وخیم شده و در نهایت یکی از آنها می‌میرد، برخی به کما می‌روند و برخی دیگر دیالیز می‌شوند و برخی نیز هنوز در بیمارستان بستری‌اند و .... 🔹همگان می‌دانیم که از نگاه اسلام شرب خمر از محرمات قطعی است. از جمله مهم‌ترین نکاتی که به عنوان فلسفه یا حکمت تحریم شراب‌خواری بیان شده است، «صیانت از عقل و شرافت و عفت و حیاء و انسانیت» است. به تعبیر دیگر، گفته شده است که شرب خمر موجب زوال عقل، عامل فسادهای عقیدتی و اخلاقی و جنسی و جسمی، و به طور کلی، کلید همه انواع شرور و فسادهای فردی و اجتماعی است. به عنوان نمونه: علیه السلام در بیان فلسفه احکام و ارزش‌های دینی می‌فرماید خداوند برای حفاظت از عقل (به عنوان فصل ممیز انسان از سایر حیوانات) شرب‌خمر را حرام کرد: «تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْل‏» علیه السلام فرمودند: شُرْبُ الْخَمْرِ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ؛ شراب‌خواری کلید همه بدی‌هاست. و علیه السلام درباره فلسفه حرمت شرب خمر می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى حَرَّمَ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ بُطْلَانِ الْعُقُولِ فِي الْحَقَائِقِ وَ ذَهَابِ الْحَيَاءِ مِنَ الْوَجْهِ وَ إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا سَكِرَ فَرُبَّمَا وَقَعَ عَلَى أُمِّهِ أَوْ قَتَلَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّه‏ ...؛ خدای متعال شراب را به دلیل «فسادی که در آن هست» و «تباه‌سازی عقل» و «ناتوان‌سازی آن در درک حقایق» و «از میان رفتن آبرو و حیاء» حرام کرده است. و زمانی که مردی مست می‌شود چه بسا به مادر خودش هم تجاوز کند یا بی‌گناهی را به قتل برساند....» 🔸مع الاسف دسته‌جمعی عده‌ای از پزشک‌نمایان کشور موجب بدنامی جامعه پزشکی و بی‌اعتمادی مردم به این قشر خدوم و تأثیرگذار در جامعه شده است. آنچه که این بی‌اعتمادی را تشدید کرده است این است که تاکنون تنها مواجهه رسمی مسؤولان مربوطه با این پدیده شنیع و فساد آشکار، پیام تسلیتی بود که رئیس علوم پزشکی جهرم برای یکی از تلف‌شدگان این جمع صادر کردند و در وصف او چنان نوشتند که گویا یک عارف الهی و عالم ربانی از دنیا رفته‌اند! 🔻به هر حال، کمترین توقع از مسؤولان مربوطه این است که اولاً، به صورت شفاف موضع‌گیری خود را در قبال چنین رفتار شنیعی مشخص کنند؛ ثانیاً، نحوه برخورد با این افراد را به صورت عمومی و آشکار اعلام کنند؛ ثالثاً، به مردم اطمینان دهند که از این به بعد اجازه طبابت به چنین افرادی نخواهند داد؛ و رابعاً، با اخراج همیشگی آنان از جامعه پزشکی، این لکه ننگ را از دامن مقدس طبابت و پزشکی ایران اسلامی برای همیشه پاک کنند. @HOWZAVIAN