.
جایی درست مثل ایران
✍️فاطمه میریطایفهفرد
به مناسبت فوت جلال، یاد یادداشتی افتادم که قرار بود بنویسم و
مثل یادداشتهایی که طبق عادت به دلیل کمالگرایی همیشه به تاخیر میافتد، ننوشتم تا به امروز.
▫️▫️▫️▫️▫️
در حال خواندن کتاب غربزدگی با اصطلاحی از #جلال آل احمد مواجه شدم که انگار حرفی بود میخواستم بزنم ولی بلد نبودم و شگفتی جلال است که کلمات را به تسخیر مفهوم مورد اراده خویش میچیند و به کمال میرساند.
لفظ امالقری واژهایاست که جلال به کمال توضیح میدهد:
"مکه امالقری بود، اما این آغوش گرم مادرانه گرچه پناهگاهی بود برای ما کودکان، اما هیچ کودکی در نازپروردگی آغوش مادر به جایی نرسیدهاست."
جلال، هجرت به سوی مدینه را برای کودک نو پای دین مسیری از کمال مییابد که باید از آغوش مادر کنده شود تا به رشد برسد.
این هجرت هنوز نیز ادامه دارد و جدا شدن و فاصله گرفتن اسلام راستین و حقیقی از مبدا جغرافیایی خود به نوعی مصداق همین مثال جلال است.
حالا این جدا شده از مادر در سرزمینهای دیگر، عراق، مصر، شام، روم و در نهایت ایران به بلوغ و بالندگی خود نزدیک میشدهاست. هرچند که اسلام در موطن خود به کمال نرسید و ابتلائات آخرالزمانی دچار شد، مثل آزاد شدن مشروبات الکی و هجمه به بسیاری از مضامین دینی که با سلیقه آل سعود خوش نیامده؛ اما اسلام راستین برپایه پیامبری و ولایت در جایی دورتر از آغوش مادر به رشد رسیده و امروز جدیترین ادبیات گفتمانی اسلام همین ادبیات تشیع است. ادبیاتی که عزت همراه با شعور دینی را به نمایش میگذارد. الان این ادبیات عزتمند مکانی دورتر از آغوش مادر است جایی درست مثل ایران.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🖊 شاگرد امام
آیت الله محفوظی از فضلای درس امام خمینی بود که در دوران پرحادثه مبارزات اسلامی مردم ایران به نهضت امام وفادار بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در برهههای مختلف خدمات فراوانی به نظام اسلامی کرد که از آن جمله حضور مؤثر و اقدامات تأسیسی در عرصه دانشگاه بود.
این عالم خدوم و متخلق همچنین از اصحاب استفتائات مرحوم آیتالله العظمی بهجت بود و در اداره بیت آن مرجع فقید نقش محوری داشت.
در سالهای پس از عزل آقای منتظری برخی جریانهای مرموز و مزور تلاشهای زیادی به کار بستند تا زمینه فاصله گرفتن یا حتی تقابل ایشان با نظام را فراهم سازند اما هرچه بیشتر تلاش کردند، کمتر نتیجه گرفتند.
این تلاشهای مذبوحانه بعدا توسط یک حلقه رسانهای قمنشین وابسته به یک حلقه سیاسی-اقتصادی رادیکال تهراننشین با صورتی جدید و پیچیده ادامه یافت اما بازهم ره به جایی نبرد!
دو عامل در عدم توفیق خناسها در سوءاستفاده از شخصیت و جایگاه آیتالله محفوظی نقش اساسی داشت؛ یکی مهذب بودن و دنیاپرهیزی خود ایشان بود و دیگری حضور برخی عناصر مؤمن و عاقل و انقلابی در حلقه اطرافیان ایشان که در صیانت از ایشان مؤثر بود و انشاءالله خداوند برای آن عزیزان به نحو احسن جبران فرماید.
صدالبته نقدهای ناصحانه ایشان نسبت به برخی کاستیها در عرصه حکمرانی را نیز باید در چارچوب نصح و تکلیف شرعی و زی عالمانه تحلیل کرد.
خداوند روح این عالم را قرین رحمت فرماید.
صلوات و حمدی به ایشان هدیه کنیم
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🎁 دوره آموزش طنزنویسی
مدرس: محمدرضا آتشین صدف
📚 رزومه
1. طنزنویس اولوالعزم (صاحب کتاب به شرط چاقو، نشر معارف)
2. دارندهی کمربند مشکی طنزنویسی در سبک جیتکاندو!
3. دارندهی یادداشتهای طنز و جدی متعدد منتشرشده در خبرگزاریهای معتبر از جمله کیهان، رسا، قدس آنلاین و غیره و نشریات معتبری از جمله داستان همشهری، پرسمان و...
(فکر کنم این مقدار کافی باشه)
💡اطلاعات دوره
10 فایل 30 دقیقهای آفلاین
با تمرین و رفع اشکال
جلسه اول رایگان
🧰 شرایط شرکتکنندگان:
برادران و خواهران
شرط سنی: 18 تا 98 سال
لینک گروه ثبت نام در روبیکا:
https://rubika.ir/joing/HAGBIDHC0KTQZBZIWRYYJQIKYEXMWAGD
#پویش_نوشتن #تبلیغ_مکتوب #جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
به مناسب شهادت #امام_حسن_عسکری علیه السلام بسته شنیداری زیر تقدیم میشود:
1️⃣ سازمان وکلا در عصر امام عسکری علیه السلام
آیت الله احدی
https://eitaa.com/ahadi_ir/3188
2️⃣ شیعه به امام خردسال امتحان شد.
آیت الله میرباقری
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5782
3️⃣ امام حسن عسکری علیه السلام ، استراتژیست بزرگ
حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/mahdavi_arfae/16378
4️⃣ اقدامات امام حسن عسکری علیه السلام
حجت الاسلام ناصر رفیعی
https://eitaa.com/Drrafiei_ir/5037
5️⃣ سه شاخصه انسان تراز در سیره امام عسکری علیه السلام
حجت الاسلام تراشیون
https://eitaa.com/tarashiun_ir/5115
6️⃣ شرح حدیث دو خصلت برتر از امام عسکری علیه السلام
حجت الاسلام سلمان رئوفی
https://eitaa.com/salmanraoufi/8977
7️⃣ قدرتی فراتر از ابر قدرت جهان
استاد حسن رحیمپور
https://eitaa.com/rahimpoor_azghadi/1995
8️⃣ غیبت، پایان نهضت یا قعود؟
حجت الاسلام محسن قنبریان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4417
9️⃣ مروری بر جایگاه تاریخی امام حسن عسکری علیه السلام
حجت الاسلام دکتر خسرو پناه
https://eitaa.com/khosropanah_ir/2079
🔟 درنگی بر حیات امام عسکری علیه السلام
حجت الاسلام حامد کاشانی
https://eitaa.com/kashani1395/5369
1️⃣1️⃣ سیره امام یازدهم(ع) و عملکرد ایشان در حفظ سازمان شیعه و برخورد با دشمنان
حجت الاسلام مهدی طائب
https://B2n.ir/q07053
2️⃣1️⃣ دشواری های عصر امام حسن عسکری علیه السلام
حجت الاسلام علیرضا پناهیان
http://Panahian.ir/post/6545
➖➖➖➖➖
eitaa.com/TahavolPishraft
@howzavian_hamedan
💠#اطلاعیه_دروس
✨به اطلاع طلاب محترم می رساند
إن شاءالله از یکشنبه 25 شهریور ماه 1403 دروس خارج آیت الله اراکی طبق روال گذشته برگزار می گردد.
🔹پخش مجازی دروس نیز از بستر ایتا. کانال دروس خارج آیت الله اراکی بصورت برخط فراهم می باشد.
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
🆔 @doros_araki
📚 اصول فقه
🔻اصول حجیـّت خبرواحد
🗓زمان : شنبه الی چهارشنبه ۱۰ - ۹:۱۵
🕌مکان: فیضیه مدرس امام خمینی(ره)
📚 فقه الزکاه
🔻ادامه شروط وجوب
🗓زمان : شنبه الی دوشنبه ۱۱ - ۱۰:۱۵
🕌 مکان:دفتر آیت الله اراکی/ مسجد امام حسین (علیه السلام)
📚 فقه الصلاة
🔻نوافل و مواقیت
🗓زمان : سهشنبه و چهارشنبه ۱۱ - ۱۰:۱۵
🕌 مکان : دفتر آیت الله اراکی/ مسجد امام حسین (علیه السلام)
📚 فقه فرهنگ
🔻فرهنگ کلان گفتارها
نهاد های گفتار جمعی ساز
🗓 زمان : پنج شنبه ها ۱۰:۳۰
🕌 مکان : دفتر آیت الله اراکی/ مسجد امام حسین (علیه السلام)
📚 فقه نظام خانواده
🔻بررسی روایات تغییر جنسیت
🗓 زمان : پنج شنبه ها ۱۱:۱۵
🕌مکان : دفتر آیت الله اراکی/ مسجد امام حسین(علیه السلام)
📚 درس اخلاق
🗓 زمان : یکشنبه ها یک ساعت قبل از نماز ظهر
🕌 مکان : بلوار سمیه جنب مسجدجامع الکلمة مدرسه عالی امیرالمومنین (علیه السلام)
📚تفسیر ترتیبی قران کریم
🗓زمان : شنبه الی سه شنبه / نیم ساعت به غروب آفتاب
🕌 مکان : دفتر آیت الله اراکی/ مسجد امام حسین(علیه السلام)
📚 شرح دعای کمیل
🗓زمان : شب های جمعه بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌مکان : دفتر آیت الله اراکی/ مسجد امام حسین(علیه السلام)
┅┅┅┅═✧❁••💠••❁✧═┅┅┅┅
🔻کانال های رسمی آیت الله اراکی
سایت | آپارات | ایتا | سروش | روبیکا
نویسندگان حوزوی
💠#اطلاعیه_دروس ✨به اطلاع طلاب محترم می رساند إن شاءالله از یکشنبه 25 شهریور ماه 1403 دروس خارج آیت
.
.
پیشنهاد نویسندگان حوزوی حضور در درس «فقه فرهنگ» است.
#فرهنگ
#تبلیغ_تخصصی
.
بررسی «عمرکشون!» هماکنون
➕در ویرآوای ویراستی
https://virasty.com/a_anjom/1726139667128374623
#تبلیغ
#مدادالفضلاء
➕ @howzavian | نویسندگان حوزوی
❓آیا مرگ، رهایی از رنج است؟
🖋 «ایوان ایلیچ» در لحظات پایانی عمرش با خود گفت، ای کاش زودتر تمام شود، ای کاش از این رنج خلاص شوم. او یک لحظه به گذشتهٔ خود فکر کرد، روزها و شبهای زندگیاش را به یاد آورد، او که همه چیز داشت، ثروت، زندگی خوب، کار مناسب، شأن اجتماعی و...
او اصلا در یک حالت بیخیالی دائمی به سر میبرد که باعث میشد از زندگیاش راضی باشد و لذت ببرد.
پس الان چه اتفاقی افتاده است؟ چرا میخواهد از این زندگی رهایی یابد؟ مرگ را چگونه میبیند؟ رهایی از رنج؟ یا رنج و عذابی دیگر؟
اصلا «رنج» او چیست؟🍂
📚 قسمتی از #کتاب:
و ناگهان بر او معلوم شد آنچه مایهٔ عذابش بود و رهایش نمیکرد، یک جا دارد از همه طرف فرو میریزد. به دل گفت «چقدر خوب و ساده». «مرگ... کجاست؟ کدام مرگ؟»
دیگر ترسی نبود، چون مرگی در کار نبود. به جای مرگ، روشنایی بود.
به صدای بلند درآمد که «پس این است! چه لذتی!»
به خودش گفت: «مرگ تمام شد، دیگر خبری از او نیست!»🌱
✍ محمد مهدی الوندی
#کتاب
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اُف به شرف نداشته مسئولین بی کفایت و خائن مملکتمون
لطفا
این ویدئو را آنقدر دست به دست بچرخونید تا به دست مسئولین بی کفایتی برسد که با بی درایتی و تصمیمات از من درآوردی، باعث نابودی تولید می شوند.
🦋 @pooyagraph || پویاگراف 🦋
.
اگر یک روحانی در شبکه قرآن، یک کلمه را به سهو غلط بیان کند، منتقدان رسانه ملی هزار تولید رسانهای از آن کلمه غلط و هزار توهین به رسانه ملی میکنند.
اما به مطالبه گری صدا و سیما، به محتوایی که علیه رانت خوارها و سرمایهسوزان است، واکنشی نشان نمی دهند، خفه می شوند و برای مردم دست به قلم و بازنشر نمی شوند.
آیا ارتباطی بین هوچیگرها و رانت خوارها وجود دارد.
#اگر_دین_ندارید_آزاده_باشید
🦋 @pooyagraph || پویاگراف 🦋
⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️
🔹 ایوانِ عصر
(مرور و نقد شعر)
💎 با حضور دکتر حسین هدایتی
🔹روزهای یکشنبه به مدت 12 جلسه به میزبانی ایوان عصر خواهیم رفت و از همراهی اساتید شعر و ادب بهره خواهیم برد.
📍ساعت ۱۷ در کافه بوگرو منتظر شما هستیم.
📍قم، مجتمع ناشران، طبقه سوم، پشت پله برقی، کافه بوگرو
📍هزینه ثبت نام ۵۰۰ هزار تومان (جلسه اول به صورت رایگان خواهد بود)
📍مهلت ثبت نام: تا ۳۱ شهریور
آیدی جهت ثبتنام:
@Benvic
#شاعران_حوزوی
https://eitaa.com/shaeranehowzavi
📝 #پاسخ_به_شبهات
❓ آیا «حدیث رفع القلم» و این که در روز نهم ربیع الاول قلم از شیعیان برداشته شده است و گناهی برای ایشان نوشته نمیشود، صحیح است؟
🔸 پاسخ: اولا این حدیث در منابع اولیه و اصلی حدیثی نیامده است و از نظر بسیاری از فقها از جهت اعتبار سندی ایرادات زیادی به آن وارد است.
⚪️ از طرفی اگر عبارت "یوم رفع القلم" به معنای روزی است که مردم در انجام هر گناهی آزادند چرا که گناهان در آن روز نوشته نمیشود، چنین مطلبی با اصول اعتقادات و مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است. لذا اگر این حدیث سندیت هم داشته باشد از نظر دلالت و معنای حقیقی، دارای ابهام بوده و هرگز از آن اباحه و تجویز گناه کردن در آن روز فهمیده نمیشود!
🆔 @howzavian_fars
.
🔴 «قلم» تحریمناپذیر است
اول: امام خمینی(ره) را ممنوعالمنبر کرده بودند، بعد از آن بیشتر بیاینه و نامه مینوشت.
دوم: ای کاش همین آقایان اعزام شده به هامبورگ، نوشتن رسانهای را از قبل یاد میگرفتند و برای آلمانیها نامه و یادداشت مینوشتند.
سوم: حوزه و حوزویان در فعالسازی ظرفیت نویسندگی، خودشان را به خواب زدند.
#حوزه_علمیه
#پویش_نوشتن #تبلیغ_مکتوب #جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️رواق اهل قلم(۸)✍️
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
🖊تجربههای حجت الاسلام محمدرضا آتشین صدف، مدرس نویسندگی و ویراستاری
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضا بابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۲۴ شهریور
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
@rahamedia
@howzavian | نویسندگان حوزوی
خیر مقدم به اعضای جدید 💐💐💐
🌼از این که در مسیر #پویش_نوشتن کنار فعالیت های خودجوش ما هستید، خرسندیم.
🍀برای خودتان صفحهی مستقل داشته باشید و برترین نوشتهها را برای ما ارسال کنید.
🌱 ما میخواهیم روزی نباشد که از خودتان و از فراز و فرود زندگیتان ننویسید.
💠نویسندگان حوزوی را با دوستان تان به اشترک بگذارید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#سواد_رسانه
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
گزارش ... 🌤⛈❄️☀️
✍🏼جواد محدثی
🌩آب و هوای کشور، نامناسب است .
ریزگرد های دروغ و تهمت و شایعه، سبب کاهش دید شده است .
تابلوهای راهنما را جابهجا کرده اند و مردم را به بیراهه می فرستند .
🌨دریای ارز و دلار،موّاج است و غیر قابل اطمینان.
ذخیرۂ آب و آبرو در پشت سدّ بعضی مسئولان به کمترین میزان رسیده، و بیشترین گزارشها از بارش فساد و تبعیض و گناه،از مناطق مرکزی و شمال و سواحل و جنگلهاست .
نزولات بانکی، موجب آب گرفتگی در مسیرهای تولید شده است.
هوای آلوده هم، تنفس را برای افراد سالم مشکل ساخته است.
❄️تردد در بزرگراه «تقوا» به کندی صورت می گیرد و گذرگاههای ایمان، لغزنده است.
با ریزش بهمن های تزویر، راه صداقت و صراحت ،مسدود شده و افراد عجول، از مسیرهای قابل دسترسی دیگری مثل: پارتی، رانت، توصیه و تملّق به مقصد و مقصود می رسند.
☀️گرمترین نقطه، «بازار شایعات» و جزایر سه گانه «طمع» ،« تزویر » و« تکاثر » است .
زباله های «فساد اداری» مشام همه را می آزارد،
ساخت و ساز های غیر مجاز روی «گسل نفاق»، بالأخره روزی نشست خواهد کرد .
«زمستان تخریب» می گذرد، ولی رو سیاهی برای ذغال های حزبی و جناحی و باندی می ماند!
🌦جادۂ انقلاب، بن بست نیست ،
کف ها و زباله ها مثل چهار دهه گذشته از بین خواهد رفت.
حفظ محیط زیست انقلاب، وظیفه همه است.
«عطر خدمت خالصانه» مشام جان را معطّر می کند.
ما امیدواریم،
و ... انسان به «امید» زنده است.
💠
#نثر_ادبی #انقلاب_اسلامی #جاده_انقلاب #جهاد_تبیین #درنگ #ایران #تلنگر #امید
#نویسندگان_قم
@javadmohadesi
@howzavian_qom
✅محوریت عالم یا محوریت مداح
دوستانی که امروز با پدیده استوری قرمز و لعن علنی و سائر مسائل از این دست، پنچه در پنچه شده و به خیال خودشان در مبارزه با #خرافات هستند فراموش نکنند که
اولا : ما از دوره علم سالاری و #عالم_محوری گذره کرده و در دوران شعر و مداح سالاری زندگی میکنیم . زمانیکه خطبا به جای بالا بردن شعور مخاطب با شعرخوانی و مداحی و نقل خواب و رویا به دنبال جذب مخاطب هستند و هیات ها و مداحان برای گرم کردن بازار خود از این طیف استفاده میکنند و فضلا و اهل علم خانه نشین شده اند وضع ما همین خواهد بود .
ثانیا : فعلا علم و فضل نیز از پدر فرزند به #ارث میرسد شما برای عالم شدن نیاز به مرور کتاب و مطالعه ندارید همین که کتابخانه ای به ارث ببرید و فرزند عالم بزرگی باشید کافی است .
خدا خودش فقط به داد دین و مردم برسد
خدا فرج حجتش را برساند تا مردم را از دست این دین فروشان نجات دهد.
✍️ داوود سلطانی
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_شرقی
@howzavian_eastazarbaijan
┉━❀یک عاشــــــقانه آرام❀━┅
«میسره» از سفر تجاری برگشته و مشغول شرح وقایع بود. «خدیجه» اما مثل چند روز پیش، خاطرش مشغول رویای چند سحر گذشته بود. همان رویایی که خورشید، گرداگرد کعبه چرخیده و آرام در منزل خدیجه فرود آمده بود، خدیجه خوابش را با «ورقه بن نوفل» در میان گذاشته و ورقه، پسر عموی یکتا پرستش، نوید آیندهای روشن را به او داده بود.[۱]
میسره، کارگزار خدیجه در کاوران، آسمان را به ریسمان بافته و مشغول شرح احوال سفر بود. لابهلای کلماتش از کرامات و بزرگی اخلاق محمدامین میگفت، از سخنان دانشمند یهودی و مژده ظهور نبوت در محمد.[۲] حرفهای میسره رشته خیال خدیجه را گسسته و چنان نوری از دریچه قلبش نفوذ کرده و ارادتش به محمد را بیش از پیش میکرد. از همان روزهایی که آوازه امانتداری و صداقت محمد امین کوچه به کوچه و دهان به دهان گشته و به کاروان تجاری خدیجه رسیده بود، بانو، تمام کمالات انسانی را به غایت در رفتار محمد دیده و سرمایهاش را به دست امین مکه سپرده بود. اکنون ۲۵ روز از بازگشت کاروان از شام گذشته و خدیجه در فکر در هم شکستن قالبهای پوسیده جاهلیت در ازدواج بود. پیش از آن به خواستگاری بزرگان و اشراف قریش دست رد زده و به سرشناسانی مانند عقبهابنابیمحیط، صلتابنابی یهاب، ابوجهل و ابوسفیان پاسخ منفی داده بود. اکنون بانو در نهایت هوش و خردمندی، سعادت دو دنیای خویش را در دستان امین قریش دیده و برخلاف زنان قبیله که در تصمیم به ازدواج مال و مکنت دنیوی و مادی افراد را میسنجیدند، او دل به دریای کرامت و فضیلت محمد بن عبدالله سپرد و او را در آستانه محبت خویش نشاند.
خدیجه در حالی به همسری محمد رغبت نشان داد که بزرگانی از مکه طالب وصلت دختر خویلد بودند. تمامی این مردان، رفاه و آسایش مطلوب غالب زنان را به وی ارزانی میداشتند و غلامان و کنیزان و جاه و جلال مضاعفی را به وی تقدیم میکردند؛ اما او با شناخت روح محمد که از چشم مشرکین مکه به دور مانده بود، مردی را برگزید که نه تنها در همان آغاز تهیدست بود که هیچ گاه نیز بر ثروت همسر نیفزود و تمام آن را نیز به زعم اهل تکاثر به باد داد. محمد نه تنها غلام و کنیزی در خانه خدیجه نیفزود که زید را نیز آزاد کرد و او را به خلاف سنت اشرافی، پسر خوانده خود خواند و همچون فرزندی واقعی بر سر سفره خدیجه نشاند.
ورقه، واسطه خواستگاری خدیجه بانو از محمد شد و ابوطالب خطبه خواند: «الحمد لله الذی جعلنا من زرع ابراهیم و ذریة اسماعیل، و جعل لنا بیتا محجوجا و حرما آمنا یجبی الیه ثمرات کل شیء...»[۳] و خدیجه را که در تاریکی عصر جاهلیت طاهره بود با محمدامین دست به دست کرده و خدیجه در سرزمین «فبیتی بیتک و انا جاریتک»قدم گذاشت که ثروت و اعتبار و آبرو خرج کرد و نامش نه تنها بر بیکران قلب رسولالله که در پیشانی اسلام، بر بلندای عزت ثبت و سپید بختترین عروس تاریخ شد.[۴]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پینوشت:
[۱]. بحارالانوار، ج6، ص 104.
[۲]. سیره ابن هشام، ج1، ص189.
[۳]. من با یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۹۷.
[۴]. سفینة البحار،ج1،ص379.
✍ نرگس ایرانپور
#پیوندپربرکت
#سالروزازدواجپیامبروحضرتخدیجه
#دهمربیعالاول
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد زکریا اخلاقی
و با افتخار، همشهریِ عزیز ما...
✒️✒️✒️ارسال یادداشتها و نظرات 👇
🗂 @Admin_nevis
لینک عضویت👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2436235532C22aa1c547d
#نویسندگان_حوزوی_یزد
@howzavian_yazd
✍ به بهانه سالروز پایان تحصن مشروعه خواهان در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)/ ۲۵ شهریور ۱۲۸۶ شمسی🔰
✍ حرم حضرت در طول تاریخ، مکانی برای پناه و اجتماع اعتراضی بود. از جمله تحصن مشروعه خواهان(اسلام خواهان) به زعامت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در جریان مبارزه با لامذهبین غربگرای مشروطه (در ۲۱ خرداد ۸۶ ش) که با عکس العمل شدید از سوی مشروطه خواهان جریان انگلیسی مواجه شد! محاصره، در تنگنا قراردادن، ممانعت از ارسال آب و غذا، تهدید و ضرب و شتم و تیراندازی به متحصنین که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی شد تنها بخشی از جنایت غربگرایان مشروطه نسبت به متحصنین بی دفاع و غیر مسلح بود.(در این تحصن علاوه بر مردم متدین، بیش از پنجاه مجتهد طراز اول از سراسر ایران، مرجع شهید را همراهی نمودند)، شیخ در طول تحصن، در زاویه مقدسه حرم، هر شب، بالای منبر میرفت و با بیانات عالمانه و باصلابت، فتنه انگلیسی مشروطه را با استدلال منطقی، به چالش می کشید و ماهیت و چهره واقعی عاملان دین ستیز آنرا افشا می کرد، پایمردی شیخ در مقابل جناح سکولار مشروطه و خطر حمله تروریستهای آنان به متحصنین، او را وادار به نوشتن وصیت نامه در این تحصن نمود، شیخ همچنین برای شکستن انحصار رسانه ای غربگرایان، دستور انتشار روزنامه ای را تحت عنوان"لوایح"(روزنامه شیخ فضل الله) صادر نمود.
شیخ در جریان تحصن، طی مکتوبی[۱] خطاب به علمای ایران و عراق، نسبت به پیامد های سوء مشروطه هشدار داد و پیش بینی کرد که مشروطه چیان غربزده، کشور را به سمت نابودی اسلام و روحانیت، رواج بی بند و باری، شیوع منکرات و مسکرات، کشف حجاب و دوری قرآن از جامعه، سوق خواهند داد!🔰
⁉️ براستی آیا چنین نشد که شیخ گفته بود؟!
✍ امجد الواعظین تهرانی، از فعالان مشروطه، که در ایام تحصن علامه نوری(ره) در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با ایشان دیدار و گفتگو داشته، می نویسد:
⁉️ از شیخ پرسیدم:
علت مخالفت شما با آقایان علما [مشروطه خواه] و مشروطه خواهان چیست؟آیا علمای اعلامی مانند، آخوند ملا کاظم خراسانی، حاجی حسین تهرانی و آخوند عبدالله [دیوشلی] مازندرانی که فتوای مشروطه را داده اند، مشروعیت مشروطه را در نظر داشته اند یا خیر؟
✅ ایشان جواب داد:
در مملکت اسلام، مشروطه باید "مقید" به "قید" مشروعه باشد [ثبت رسمی قانونی، نه اینکه فقط در ذهن و باور و خیال، که قابل انکار و نقض باشد]
این آقایان [آقایان مشروطه طلب مقیم نجف] از ایران دورند، حقیقت اوضاع را از نزدیک نمی بینند و نامه ها و تلگرافهایی که به ایشان می رسد [یکطرفه] از طرف مشروطه خواهان[غربگرا] است.و دیگر مکاتیب را[که مبتنی بر حقایق است] به نظر آقایان نمی رسانند.
👈[۱] جالب است، بسیاری از علما و روحانیونی که در مکتوب فوق، مورد خطاب شیخ محسوب می شدند، تحقق هشدار های او را در عصر مشروطه و عصر رضاخان دیدند، همچون، آخوند خراسانی و پسرش، محمد حسین نائینی، آقا نورالله اصفهانی، سید محمد طباطبایی و پسرش، سید عبدالله بهبهانی و پسرش...[اما متأسفانه، حرکت جدی هم برای جبران، انجام نگرفت!]
✍ سیر تاریخ مشروطه کاملا" بر صدق تمامی اظهارات و پیشگویی های شیخ، صحه گذاشت. ندامت بعدی مخالفین شیخ و نیز سیر معکوس و متنزل تاریخ مشروطه، گواه دور بینی و آینده نگری شیخ شهید و صحت هشدار های اوست.
بهر روی، در هوش یا بهتر بگوییم، نبوغ سیاسی شیخ، جای هیچ حرفی نیست.اما، آیا آن پیش بینی های شگفت، صرفا" از نبوغ سیاسی او بر می خواست یا وی، به یمن عشق و اخلاص استواری که به خداوند و اولیای پاک وی داشت، از یک بصیرت باطنی و روشن بینی الهی و معنوی نیز برخوردار بود، و رابطه ای با غیب و نهان جهان داشت؟...به نظر می رسد که، جواب مثبت باشد.
✍ دکتر شهریار زرشناس استاد و پژوهشگر معاصر، فرهنگ و سیاست میگوید: «شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری یک نابغه و پدیدهای بینظیر است. در دورهای که هنوز مظاهر روشنفکری ظهور نکرده و ماهیت ادعاهای آنها دقیقاً آشکار نشده و برخی روحانیون برجسته -اگر در برابر ظواهر زیبای روشنفکری همراه نمیشوند- اما دچار انفعال میشوند، شیخ فضلالله عمق این جریان را میبیند، این مسئله نشانه عظمت علمی و فکری ایشان است.» لوایحی (روزنامه شیخ فضل الله) که شیخ فضلالله در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته نشان از شناخت عمیق از اندیشه غرب دارد. ایشان واقعاً اولین غربشناس تاریخ ما و مظهر روحانیت بیدار، آگاه، هوشیار، هوشمند، مقاوم و مجاهد است. پرسشهایی که ایشان از ماهیت غرب مدرن مطرح میکند نسبت به زمان خود شاهکار است. چنین درکی بینظیر است و کمتر کسی این درک را دارد.»
🔸 منابع: ک، گوشه ای از رویدادهای انقلاب مشروطیت ایران/ک، آخرین آواز قو/ک، خانه بر دامنه آتشفشان/گروه سیاسی بولتن نیوز/ک، بازخوانی روزنامه شیخ فضلالله...
👈کامل مطلب +فیلم، عکس و معرفی کتاب/ ۵ بخش👇
https://eitaa.com/shahidrabe/7063
✳️ @ShahidRabe
🟣 مسئولیت اجتماعی
✴️ علامه مصباح ره: اسلام تاکید دارد که افراد همان گونه که در برابر بهداشت محیط خود مسئولیت دارند، در رفتار دیگران هم مسئولند و همان گونه که کسی حق ندارد آب شهر را مسموم کند، حق ندارد فضای فرهنگی یک شهر اسلامی را مسموم کند.
📚 بزرگترین فریضه، ص۳۶
#بگو_برو
#کلام_بزرگان
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b