بسم الله الرحمن الرحیم
تبیین جایگاه پیشینه به عنوان جز مکمل ضرورت
هر انسانی پیش از انجام افعال اختیاری، فایدهمند بودن آنها را تصدیق میکند. پژوهش به عنوان یکی از افعال اختیاری انسان که با دشواری فراوانی همراه است نیازمند بررسی دقیقِ فایدهمندیِ پرداختن به پاسخ مساله پژوهش است. پیش از شروعِ پژوهش، باید به این سوال که چرا این پژوهش، ضروری است پاسخ دهیم.
هر مساله پژوهشی، از دو حال خارج نیست: یا پیش از ورود محقق به فرایند پاسخ به آن، تلاش هایی برای پاسخ به آن مساله انجام شده است یا اینکه این محقق، اولین تلاشگر در این عرصه است. میتوان قسم اول را بازپژوهی نامید و قسم دوم را پژوهش آغازین.(۱)
هر مسالهای، فارغ از تاریخچه پژوهشهای صورت گرفته روی آن، میتواند داری ضرورت باشد. بیان ضرورت در طرحنامه به این سوال پاسخ میدهد که چه ضرورتی برای پاسخ به این مساله وجود دارد. بیان ضرورت فارغ از کارهایی است که برروی این پرسش انجام گرفته است.
وقتی در بخش بیان ضرورت در طرحنامه، ضرورت پاسخ به مساله اثبات می شود اگر مساله دارای پیشینه نباشد طبیعتا ضرورت وجود این پژوهش خاص هم اثبات می شود. در بخش پیشینه در پژوهشهای آغازین باید اثبات کنیم که مساله از این جهت، بکر است.
در بازپژوهیها نیز صرفِ بیان ضرورت برای اثبات ضرورت این پژوهش خاص، کافی نیست چرا که باید اثبات شود که تلاش این پژوهشگر در پاسخ به این مساله، نتیجهای غیر از نتیجه سایرین یا راهحلی غیر از راهحل آنها به همراه دارد. پس در بازپژوهیها اولا باید اثبات شود که اصل پاسخ به مساله مهم است و ثانیا باید ثابت شود که این پاسخ، غیر از پاسخهای دیگر یا این راهحل غیر از راهحلهای دیگر است.
به تعبیر دیگر، بیان ضرورتِ پاسخ به مسالۀ پژوهش، امری است و ضرورت این پژوهش خاص امری دیگر. در بخش بیان ضرورت صرفا ناظر به ضرورت حل مساله سخن میگوییم. این ضرورت اگر با آنچه به درستی در پیشینه بیان میشود همراه شود میتواند ضرورت وجود این پژوهش خاص را اثبات کند. بنابراین بدون پیشینه، بیان ضرورت نمیتوان فایدهمندی پرداختن به پژوهش را تضمین کند.
فرض کنیم که پنج پژوهش در مورد یک مساله خاص صورت گرفته باشند. بنابرآنچه گفته شد، بیان مساله و بیان ضرورت که ناظر به خود مساله هستند در همه آنها یکسان است چراکه مساله این پنج پژوهش یکی است. آنچه مایز این پنج پژوهش است باید در پیشینه، بیان شود.
در مجموع باید گفت چرایی یک پژوهش با دو جزء، پاسخ میگیرد: بیان ضرورت و پیشینه. بنابراین پیشینه جزء مکمل بیان ضرورت در پاسخ به چرایی هر پژوهشی است.
(۱). اگرچه اصطلاح بازپژوهی مسبوق به سایقه است اما به دلیل عدم خلط اصطلاحاتی مانند پژوهش اصیل، مروری و مروری فراگیر و مانند آن، اصطلاح پژوهش آغازین جعل شد.
پ.ن. در برخی کتب روش تحقیق بین ضرورت و اهمیت تفاوت قائل شده اند. در طرحنامه حوزه فقط یک عنوان ضرورت وجود دارد. در این نگاره، مراد از ضرورت اعم از ضرورت و اهمیت مطرح شده است.
#آموزش_پژوهش
#طرحنامه
#پیشینه
#ضرورت
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
کارگاه پایاننامه نویسی - جلسه چهارم.pdf
1.36M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی
📖جلسه چهارم : طرح تحقیق(چرایی)
🔹چیستی چرایی
🔸ضرورت
🔹پیشینه
🔸هدف
🔹کاربرد
#اسلاید
#آموزش_پژوهش
#پایان_نامه_نویسی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
کارگاه پایاننامه نویسی - جلسه پنجم.pdf
1.32M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی
📖جلسه پنجم : طرح تحقیق(چگونگی)
🔹چیستی چگونگی
🔸سوالات فرعی
🔹فرضیه
🔸ساختار پژوهش
🔹روش و ابزار
🔸فهرست منابع
#اسلاید
#آموزش_پژوهش
#پایان_نامه_نویسی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
جایگاه بیان مسأله، بیان اهمیت و ضرورت و کارکرد پیشینه
این تصویر میتواند به فهم بهتر مطلب «تببین جایگاه پیشینه به عنوان جز مکمل ضرورت» کمک کند.
#آموزش_پژوهش
#طرحنامه
#پیشینه
#ضرورت
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم تبیین جایگاه پیشینه به عنوان جز مکمل ضرورت هر انسانی پیش از انجام افعال اخت
تبیین جایگاه پیشینه به عنوان جز مکمل ضرورت 👆👆👆👆
کارگاه پایاننامه نویسی - جلسه 6.pdf
1.14M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی
📖جلسه ششم : طرحنامه (عنوان و کلیدواژه)
🔹عنوان
🔸کارکرد عنوان
🔸چگونگی انتخاب عنوان
🔸اصول انتخاب عنوان
🔹کلیدواژه
🔸چیستی کلیدواژه
🔸کارکرد کلیدواژه
🔸نکاتی در انتخاب کلیدواژه
🔸آفات انتخاب کلیدواژه
#اسلاید
#آموزش_پژوهش
#پایان_نامه_نویسی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم
از یکی از دوستان که اروپا مشغول تحصیل در دوره دکتری است و تدریس هم میکند در مورد روش تحقیق و طرحنامه پرسیدم. جوابش جالب بود.
فرم طرحنامه ندارند.
یعنی برای پذیرش در مقطع دکتری یک صفحه ورد باید پر کنی. کمی دقیقتر پرسیدم که چه چیزهایی باید در این فایل باشد. طبق همان منطق، باید ابتدا مسأله بیان شود و سپس ضرورت و پیشینه. البته بیان منابع هم ضروری است.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
قبلا عرض شد که در طرحنامه باید سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی جواب داده شود. بقیه سوالات یا ذیل این سه سوالاند یا اضافیاند. مانند عنوان، فرضیه، سوال از اقسام پژوهش و کلیدواژه.
در طرحنامه نویسی و پژوهش متاسفانه از چند دهه قبل غرب تقلید میکنیم. کاش اگر نمیتوانیم روش تحقیق بومی تولید کنیم لااقل از غرب معاصر تقلید کنیم نه غربی که خودشان هم قبولش ندارند نه در پژوهش و نه سایر موارد.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم از یکی از دوستان که اروپا مشغول تحصیل در دوره دکتری است و تدریس هم میکند در
تذکر: در کارگاهها و جزوات، عموما مطالب بر مبنای مشهور بیان شدهاند.
هدایت شده از رهنامه پژوهش
▫️
✅پیشینۀ تحقیق، جز مکمل ضرورت پژوهش
🔻پیش از شروعِ پژوهش، باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا این پژوهش، ضروری است.
🔻هر مساله پژوهشی، از دو حال خارج نیست: یا پیش از ورود محقق به فرایند پاسخ به آن، تلاش هایی برای پاسخ به آن انجام شده یا محقق، اولین تلاشگر در این عرصه است. میتوان قسم اول را «بازپژوهی» نامید و قسم دوم را «پژوهش آغازین». (1)
🔻هر موضوعی فارغ از پژوهشهای صورت گرفته روی آن، میتواند داری ضرورت باشد. حال اگر مساله بکر باشد طبیعتا ضرورت وجود چنین پژوهشی می تواند به راحتی اثبات شود.
اما در بازپژوهیها صرفِ بیان اهمیت موضوع برای اثبات ضرورت، کافی نیست چرا که باید اثبات شود تلاش این پژوهشگر در پاسخ به مساله، نتیجهای غیر از نتیجه سایرین یا راهحلی غیر از راهحل آنها به همراه دارد. پس در بازپژوهیها اولا باید اثبات شود که اصل پاسخ به مساله مهم است و ثانیا باید ثابت شود که این پاسخ، غیر از پاسخهای دیگر یا این راهحل غیر از راهحلهای دیگر است. به تعبیر دیگر، بیان اهمیت پاسخ به مسالۀ پژوهش، امری است و ضرورت پژوهش دوبارۀ آن امری دیگر.
🔹بنابراین بدون بررسی پیشینه، بیان ضرورت صرف نمیتوان فایدهمندی پژوهش را اثبات کند.
در مجموع باید گفت چرایی یک پژوهش با دو جزء، پاسخ میگیرد: بیان ضرورت و پیشینه. لذا پیشینه جزء مکمل بیان ضرورت در پاسخ به چرایی هر پژوهشی است.
(۱). اگرچه اصطلاح بازپژوهی سایقه دارد اما به دلیل عدم خلط اصطلاحاتی مانند پژوهش اصیل، مروری و مروری فراگیر اصطلاح پژوهش آغازین جعل شد.
✍️مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
👉@rahnameh
کارگاه پایاننامه نویسی - جلسه 7.pdf
1.68M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی
📖جلسه هفتم : استاد راهنما، بودجهبندی زمان، ساختار پایاننامه
🔹استادراهنما
🔸انتخاب استادراهنما
🔸ویژگیهای علمی بایستۀ استادراهنما
🔸ملاحظات اخلاق فردی در انتخاب استادراهنما
🔸ملاحظات اخلاق حرفهای در انتخاب استادراهنما
🔸جایگاه استادراهنما در پژوهش
🔹بودجهبندی زمان
🔸اهمیت بودجهبندی دقیق زمان پژوهش
🔸عوامل دخیل در بودجهبندی زمان پژوهش
🔸نکات و توصیههایی برای بودجهبندی زمان
🔹ساختار پایاننامه
#اسلاید
#آموزش_پژوهش
#پایان_نامه_نویسی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
کارگاه پایاننامه نویسی - جلسه 8.pdf
1.25M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی
📖جلسه هشتم: کلیات، نتیجه و چکیده
🔹کلیات
🔹نتیجه
🔹آفات نتیجه
🔹پیشنهاد برای پژوهشهای بعدی
🔹اهمیت چکیده
🔹ساختار چکیده
🔹نکاتی درچکیدهنویسی
#اسلاید
#آموزش_پژوهش
#پایان_نامه_نویسی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
کارگاه پایاننامه نویسی - جلسه 9.pdf
1.48M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی
📖جلسه نهم : پرونده علمی
🔹مراحل اجرای پژوهش (پایاننامه)
🔹مطالعه پژوهشی
🔹تشکیل پرونده علمی
🔹چند نکته در تشکیل پرونده علمی
🔹ارزیابی و نقد درونی و بیرونی
🔹مراحل نقد یک نظریه
#اسلاید
#آموزش_پژوهش
#پایان_نامه_نویسی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
کارگاه پایاننامه نویسی - جلسه 10.pdf
1.5M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی
📖جلسه دهم : مستندسازی، جلسه دفاعیه
🔹مستندسازی
🔸فوائد مستندسازی
🔸موارد قبح ارجاع
🔸نقلقول مستقیم و غیرمستقیم
🔸شیوه نگارش نقلقول مستقیم
🔸انواع روشهای ارجاع
🔸انواع پاورقی و پینوشت
🔹جلسه دفاعیه
🔸مراحل جلسه دفاع
🔸سخنرانی آغازین محقق در جلسه دفاع
🔸توصیههایی برای جلسه دفاع
#اسلاید
#آموزش_پژوهش
#پایان_نامه_نویسی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی 📖جلسه دهم : مستندسازی، جلسه دفاعیه 🔹مستندسازی 🔸فوائد مستندسازی
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله کارگاه پایاننامه نویسی امروز به اتمام رسید.
مراحل اجرای پژوهش
#آموزش_پژوهش
#پایان_نامه_نویسی
#پایان_نامه
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم
مجتهد مبتکر؛ مجتهد مقلد
🔹 مجتهدین در یک علم را میتوان به دو طیف مختلف تقسیم کرد. گروهی از مجتهدین، به حدی از توانایی علمی رسیدهاند که وقتی با سؤالی و پاسخهایی که برای آن سؤال، مطرحشده روبرو میشوند، میتوانند تشخیص دهند که کدام جواب، جواب صحیحی است. بهعنوانمثال ممکن است در یک فرع فقهی، پنج نظر وجود داشته باشد. این مجتهد میتواند از بین این پنج نظر، نظر صحیح را تشخیص دهد و چگونگی رد ادعاها و استدلالهای دیگران را میشناسد.
🔸 گروه دیگری از مجتهدین کسانی هستند که نهتنها توانایی فوقالذکر را دارند؛ بلکه در برخی از مسائل یک علم، دست به ابتکار زده و سخن جدیدی را مطرح میکنند. هرچه قوتِ اجتهاد یک شخص، بیشتر باشد تواناییِ ابتکار و خلاقیت او نیز بیشتر خواهد بود. این دسته از مجتهدین، مجتهدین مبتکر نام دارند.
🔹 برخی از مجتهدین حرفهای دیگران را بهخوبی میفهمند و بهخوبی تدریس میکنند؛ اما در کل آن رشته علمی، حرف جدید و قابلارائهای ندارند. فایده اصلی حضور این افراد در جامعه علمی این است که آنچه از گذشتگانشان به ارث رسیده را به دیگران منتقل میکنند، اما خود، چیزی بر این ارثیه نمیافزایند. (النقّال کالبقّال)
🔸 این گروه به خلاف مجتهدان مبتکر، مقلدند با این فرق که مردم عادی در نتایج استدلالها مقلدند اما اینها هم در نتایج و هم در خود استدلالها مقلدند. این گروه، استدلالها را میشناسند و نهایتا داور خوبی برای استدلالهای دیگران هستند اما خودشان مبتکر و بازیگر در آن علم به حساب نمیآیند.
❓ اما چرا عدهای از مجتهدین، مقلدند و عدهای مبتکر؟ راه حل رسیدن به اجتهاد مبتکرانه چیست؟
#نظام_آموزشی
#مجتهد
#اجتهاد
#مجتهد_مبتکر
#مجتهد_مقلد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
هدایت شده از رهنامه پژوهش
🔰چرا عدهای از مجتهدین، مقلدند؟!
🔻هرچند عوامل زیادی برای این مساله می توان بیان کرد اما یک عامل را میتوان به عنوان عامل اصلی معرفی نمود. اهمیت این عامل و میزان تاثیر آن از همه عوامل دیگر بیشتر است و میتوان آنرا مهمترین آسیب در یک نظام آموزشی به خصوص در حوزههای علمیه دانست.
🔻آموزش مقلدانه و منفعلانه، اصلیترین آفت یک نظام آموزشی است. برخورد منفعلانه با متون آموزشی به این صورت که تمام هم و غم استاد بر تبیین صحیح متن و دفاع تمام قد از دیدگاههای مولف معطوف باشد و نظام ارزیابی هم بر همین اساس شکل گرفته باشد، شاگردانی را میپرواند که غایت قصوایشان فهم متن و تسلط بر نظریات مطرح شده در کتب درسی است.
🔻فرض کنیم که طلبه مستعدی با معدل بالا از ابتدای طلبگی، تمام مطالب کتب درسی را در این نظام آموزشیِ منفعلانه به خوبی فراگرفته و احیانا درس هم داده است. آنچه این طلبه به طور ناخودآگاه به عنوان کار علمی میشناسد عبارت است از دریافت صحیح نظرات بزرگان یک علم که به معنای انفعال در مقابل ایشان است. ذهن چنین شخصی کار علمی را «فهمیدن» میداند.
🔻محصول چنین نظام آموزشی منفعلانه چیزی جز یک مجتهد مقلد نیست. اینگونه نیست که کسی بیست سال مقلدانه درس بخواند و بعدازآن به ناگاه به موتور تولیدِ نظریات گوناگون علمی تبدیل شود.
🔹علت اصلی پدیدهای به نام «مجتهد مقلد» این است که فرد در یک نظام آموزشی یاد گرفته که باید بخواند و بفهمد و وقتی فهمید، کار تمام است. نهایت هنر این فرد این است که یک نظر را گزارش یا نقد کند یا چند نظر را به هم مقایسه نموده و بین آنها داوری کند.
✍️مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه و دانشجوی دکتری
👉@rahnameh
بسم الله الرحمن الرحیم
پژوهشهای علمی و پژوهشهای تاریخ علمی
🔻 پژوهش در یک علم، عبارت است از پاسخ به یک مساله علمی. دقت در این تعریف، به خصوص عبارت «مساله علمی» نشان می دهد که مکاتب و نظریات مختلفی که در یک علم وجود دارد هیچ کدام جزء آن علم نیستند. نظریات مطرح در یک علم و مکاتب مختلف علمی متعلق به تاریخ علماند. مطالعه نظریات بزرگان یک علم، «کار علمی» نیست بلکه کاری است متعلق به تاریخ علم.
🔻 مساله علمی دقیقا ناظر به خود علم است و پژوهش در یک علم عبارت است از حل مسائل یک علم. با این بیان، وقتی پژوهشی ناظر به اشخاص و مکاتب مختلف علمی است به طور مستقیم، غرض علمی ندارد بلکه غرض تاریخ علمی دارد. همه پژوهشهای ناظر به یک نظریه یا مقایسه آن با نظریات دیگر یا تحلیل و نقد که ناظر به یک نظریه یا مکتب یا شخص هستند همگی پژوهش تاریخ علمی محسوب میشوند. باید توجه داشت که اغراض مطالعات تاریخ علمی ممکن است در جای خود مهم و ارزشمند باشند اما باید به این دو حوزه مطالعاتی در هر علمی تمایز قایل شد.
🔻 هرچند عموما پژوهشهای علمی که یک مساله علمی را مورد بحث قرار میدهند، ناظر به انظار دیگران و پژوهشهای انجام شده اند اما مساله اصلی این گونه پژوهشها خود مساله علمی است به طوری که پژوهشگر در کنار سایر دانشوران آن علم، به نظریهپردازی و حل مساله میپردازد.
🔻 در مقابل پژوهشهای تاریخ علمی از نوع معرفتهای درجه دواند که ناظر بر علوم و نظریات دیگران اند. در این پژوهشها مساله مورد بررسی خود مساله علمی نیست بلکه دیدگاهها و انظار دانشوران محل بحث است. لذا در این گونه پژوهشها، پژوهشگر در کنار سایر دانشوران نیست بلکه بیننده پژوهش آنهاست.
🔻 پژوهشگر در مساله علمی مانند بازیگری است که در زمین بازی در کنار سایرین مشغول بازی است اما پژوهشگر در مساله تاریخ علمی مانند تماشاگر، گزارشگر و نهایتا تحلیلگر و داوری است که خود به بازی مشغول نیست اما بازی بازیکنان را به نظاره و تحلیل نشسته است.
🔻 هرچند برای نومحققان که تمرین پژوهش انجام میدهند پژوهشهای تاریخ علمی مفیدتر و سهلتر است اما باید بدانیم که در عصر کنونی که حوزههای علمیه با مسائل نوپدید فراوانی روبرو است نیازمند پژوهشگرانی هستیم که توانایی پژوهش در مسائل علمی را دارند. این نکته به خصوص باید مورد توجه و تاکید برنامهریزان و مجریان امر پژوهش و داوران مقالات و جشنوارهها و اساتید محترم باشد. اگرچه ممکن است پژوهشهای تاریخ علمی، خود دارای اهمیت و ضرورت ویژهای هستند و کارکردهای مهمی دارند اما نیاز امروز ما به پژوهش در مسائل علمی اولویتی صدچندان دارد.
#پژوهش
#مساله_تحقیق
#تولید_علم
#تاریخ_علم
#مساله_پژوهش
#مجتهد_مقلد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
هدایت شده از رهنامه پژوهش
✅ذهنیت های درست و نادرست در قلمرو پژوهش
⭕️آنها که در این جهان، علم را متحول کرده و گسترش داده اند، کسانی نبوده اند که خیلی می دانسته اند!
🔴آنها خیلی جسور بوده اند، خلاقیت داشته اند. متاسفانه ما دنبال آنیم که پروندۀ علمی خود را بزرگتر کنیم. گمان می بریم اگر خیلی بدانیم، اتفاقهایی می افتد. نه، باید همان چیزی را که می دانیم، طور دیگر بدانیم!
🔹گمان نکنیم که ضریب هوشی ما باید خیلی بالا باشد و بسیار بدانیم تا بتوانیم کاری بکنیم. نه، کتابهای تاریخی علم و فلسفه را که می خوانید به بزرگانی بر می خورید که بیشتر ناخنک می زده اند و جسارت پرسیدن داشته اند.
📚گفتگوی علیرضا امینی با خشت اول، ش5و6، ص 28.
👉@rahnameh
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم
مهمترین عنصر در رشد علمی انسان، کتاب نیست. گاهی دوستان سوال می کنند که برای قوی شدن در فلان علم، کدام کتاب را بخوانیم. معنای دیگر این سوال، به طور عمومی این است که این افراد، نقش کتاب را بسیار جدی می دانند. البته این از اشکالات نظام آموزشی حوزه است.
مهمترین عنصر در علم آموزی را استاد ایفا می کند. کسانی که به مراتب بالای علمی رسیده اند حتما مدتی را شاگردی کرده اند. شاگردی هم معنای خودش را دارد. منظور صرف کلاس رفتن نیست.
هر چقدر استاد قوی تر باشد و توانایی رشد دادن علمی طلاب را بیشتر به عهده داشته باشد کتاب کم اهمیت تر می شود. اگر با احتیاط صحبت کنیم کتاب واقعا بیش از 20 30 درصد اثر ندارد. استاد است که در هر کلاسی و با هر کتاب معمولی و متداولی می تواند طلبه را به سمت اجتهاد پیش ببرد.
اگر نظام آموزشی آنقدر عرصه را بر استاد تنگ کرد یا اینکه استاد توانایی چنین رشد دادنی را نداشت طبیعتا نقش پررنگ استاد، کمرنگ می شود و لذا نقش استاد صرفا حل کردن مطالب کتاب و اضافه کردن اطلاعات علمی طلاب است و در نتیجه کتاب محور کلاس خواهد شد نه استاد. در این صورت است که استاد می شود حاشیه و کتاب می شود متن در حالی که کسانی که رشد کرده اند در کلاسها و مجامع علمی ای شرکت داشته اند که استاد قوی ای محور بوده است و کتاب و نظرات دیگران حاشیه.
استاد قوی و مجتهد پرور - در هر علمی نه صرفا اجتهاد در فقه - با یک روش آموزشی صحیح در فاصله زمانی کوتاهی باید فارغ التحصیلانی مجتهد را در کلاسش تربیت کند و الا بعد از عمری طلبگی و گاه عمری تدریس وقتی از استاد می پرسیم قبل و بعد از شما، این علم چه تغییری کرده است خواهیم دید هیچ تغییری نکرده و استاد محترم نقالی بوده است که مطالب را از گذشتگان به آیندگان منتقل کرده است که خوش گفته اند النقال کالبقال.
#استاد
#نقش_استاد
#تربیت_مجتهد
#نظام_آموزشی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تاملات طلبگی:
https://eitaa.com/ghorbani_hamedani
✅ پژوهشهای علمی و پژوهشهای تاریخ علمی
🔹 در این نمودار، رنگ سبز، نشانگر پژوهشی است که محقق انجام میدهد که میتواند هم پژوهش درجه یک باشد و هم پژوهش درجه دو.
🔸 پژوهشهای تاریخ علمی ناظر به دیدگاههای پیشین در یک مسالهاند اما پژوهش علمی ناظر به خود مساله است هرچند به عنوان مقدمهای برای حل مساله از پژوهشهای تاریخ علمی هم بهره میگیرد.
♦️ تذکر: برخی فلشهای این نمودار برای نمونه است. مثلا نقد، نسبت به هر دیدگاهی قابل تصور است در صورتی که فلش آن فقط به سمت دیدگاه اول است.
#پژوهش
#آموزش_پژوهش
#پژوهش_علمی
#پژوهش_تاریخ_علمی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهشهای علمی و پژوهشهای تاریخ علمی 🔻 پژوهش در یک علم، عبارت است از پاسخ
نمودار فوق برای فهم بهتر این متن مفید است. 👆👆👆👆
هدایت شده از کانال نحو۷ استاد قربانی
005_1.mp3
16.55M
مغنی الادیب
باب اول
#همزه
جلسه 5
#نکات_تکمیلی:
#عطف_داخلی_و_خارجی
#اشکالات_همزه_استفهام_تصوری
از: الثانی انها ترد لطلب التصور ص 31. تا: و هل مختص بطلب التصدیق ص 31
مؤسسه حیات طیبه
آیا می توان ادات استفهامی داشت که هم مفید استفهام تصوری باشد و هم استفهام تصدیقی؟ آیا «طلب تعیین» م
پاسخ این سوال در این فایل داده شده است👆