هدایت شده از حیات طیبه - (عاقلانه ترین عاشقانه انسان)
بسم الله الرحمن الرحیم
✅واکنش ما در رنجها
وقتی میوهای مثل پرتقال را فشار میدهیم آنچه بیرون میآید عصاره آن میوه است. تا میوه را فشار ندهیم عصاره آن بیرون نمیآید. اگر چیزی محتوای فاسدی داشت در اثر فشار، همان فساد بیرون میریزد.
در رنجها و فشارها عصاره انسان و آنچه درونش است بیرون میریزد. ضعف ها و افسردگیهای پنهان در لابلای خروارها غفلت در این رنجها به نمایش در میآیند. ضعف ایمان، که تنها دلیل افسردگی است در رنجها خود را نشان میدهد.
وقتی شادی از درون انسان بجوشد و قلب او مانند خورشید سرچشمه شور و نشاط و لذت و شادی مطلق باشد در رنجهای مختلف تلألؤهای مختلفی از این شادی را به نمایش میگذارد. ما رایت الا جمیلا یکی از این جلوههای باشکوه و کمنظیر است.
افسردگیها و شادبودنهای درونی ما در رنج خودش را نشان میدهد. اگر به ظاهر همه چیز خوب است و ما نیز شادیم اما با کوچکترین رنجی دچار افسردگی و به هم ریختگی میشویم باید بدانیم که از افسردگی پنهانی رنج میبریم هرچند با مشغول کردن خود به دنیا و زندگی، از آن افسردگی غافلیم.
رنج، بهترین افسردگیسنج است.
اما چه طور میتوان به آن شادی عمیق رسید و افسردگیهای پنهان که در رنجها خود را نشان میدهد را زدود؟ تنها راه رسیدن به شادی عمیق خودسازی است. تنها دلیل افسردگی منیت است. هر میزان که «من» کنار رود شادی جایگزین میشود. در راه مبارزه با نفس باید قوی شد. اگر در کوران حوادث و مشکلات زود خود را میبازیم نباید منتظر شادی عمیق باشیم و بدانیم که:
✅ضعیفها هیچ بهرهای از شادی ندارند.
پس استقامت کن که «فاستقم کما امرت».
✍ #مجتبی_قربانی_همدانی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇
🌍 @hayat_tayyebeh
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇
🌍 @hayat_tayyebeh
هدایت شده از حیات طیبه - (عاقلانه ترین عاشقانه انسان)
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ آیین استادی;حکمت ادب و ادبِ حکیم
(تواضع آیتالله مصباح یزدی)
✍ نویسنده : دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
🔹در حاشیه سخنان استاد آیت الله مصباح در جمع مسؤولان روز جهانی فلسفه
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
در روزگاران قحطی تواضع و ادب، سخنان حضرت آیت الله مصباح یزدی در جمع مسؤولان همایش روز جهانی فلسفه، اشک شوق را بر دیدگان می آورد و حکمت عملی را می آموزد. ایشان در این دیدار با تعابیر زیر از جایگاه شامخ حضرت آیت الله جوادی آملی تجلیل کردند:
«اگر ما اینجا برای چند طلبه بحث فلسفی مطرح می کنیم؛ معنایش این نیست که نام بنده در کنار حضرت آیت الله جوادی برده شود. من این را واقعاً از ته دل می گویم و ایشان را از مفاخر اسلام می دانم و مفتخرم که دست ایشان را ببوسم. به طور معمول هر وقت خدمت ایشان شرفیاب می شوم؛ سعی می کنم این کار را انجام بدهم. خوب است ایشان به دنیا هم شناسانده شود؛ ایشان واقعاً مجاهدت نمود و عمر شریف خود را وقف فلسفه کردند. در تفسیر کار مرحوم آقای طباطبایی را ادامه دادند... و این افتخار نصیب ایشان می شود که یک دوره کامل تفسیر را با این عظمت، با این وسعت و با این شکوه بیان کنند. تنها چیزی که می تواند مجوز این باشد که مثلاً بنده هم شرکت بکنم این است که قدر بزرگان شناخته شود؛ از باب "تعرف الاشیاء باضدادها" معلوم شود که واقعاً آیت الله جوادی یعنی چی! با این تلاش مستمر و پیگیر و عاشقانه ای که ایشان درباره کار علمی و تحقیق دارد؛ واقعاً اصل در ریاست فلسفه اسلام در این عصر با آیت الله جوادی است... عنصری با این صداقت، با این فهم، با این استعداد، با این پشتکار، با این تقوا کجا می توان یافت؟! متأسفانه دنیا ایشان را نمی شناسد و نمی تواند هم بشناسد، اصلاً؛ چون در این فضا نیستند. فرصت مناسبی است که ما اقلاً چنین شخصیت هایی را که نعمت های خدایی هستند برای جامعه معرفی کنیم. این افتخار باید شامل شاگردانشان و امثال بنده هم بشود که وقتی چنین استادی داریم پَر «اکرم العلما» آن ما را هم می گیرد و الّا این که ما لایق باشیم در کنار ایشان بگوئیم اول ایشان و دوم فلانی، این تضییع حق ایشان است.»
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
عبارات فوق، گوشه ای از ذکر جمیل استاد عالی مقام آیت الله مصباح از حکیم مفسر و فقیه، آیت الله جوادی آملی است. این یادکرد فروتنانه، از شأن و مرتبت حضرت استاد نمی کاهد بلکه آن را افزون تر و افزون تر می سازد و ادب و سلوک عالمان دینی را در زیست مؤمنانه و عالمانه تعلیم می دهد. شیوه ای که بیش از صدها و هزاران درس اخلاق، در جان مشتاقان دانش در حوزه و دانشگاه اثر می گذارد و بر مخاطبان روزنه ای از «تِلْکَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الأرْض» را باز می گشاید.
از دوران نوجوانی، این داستان یا افسانه تاریخی از شیخ بهایی و میرداماد بر جانم نشسته بود که: «شاه عباس به قصد امتحان و یا با سوء نیت تلاش می کرد که روابط آن دو عالم بزرگ عصر خویش را بازیابی کند. در سفری با آنان بود و میرداماد با جثه ای سنگین بر مرکبی آهسته می راند و شیخ بهایی با قامتی نحیف بر مرکب خود می تاخت؛ شاه عباس به حکیم میرداماد نزدیک شد و گفت که حضرتتان با وقار حرکت می کنید ولی شیخ سبکسرانه می راند! میرداماد به سرعت پاسخ داد که مرکب شیخ از شادمانی است که به پرواز درآمده است! چه این که شیخ بر آن نشسته است! شاه عباس از میرداماد فاصله گرفت و به شیخ بهایی نزدیک شد و به طعنه گفت که مرکب میر، تحمل بار خود را ندارد و آهسته می آید! و شیخ بهایی فرصت را از شاه گرفت و گفت که مرکب میرداماد، طاقت آن را ندارد که کوه دانش و حکمت را حرکت دهد!» این روایت تاریخی یا اسطوره ای، هم چنان در جان و روان مردمان این مرز و بوم است. دانشورانی که خود بیش از همگان، قدر و قرب دانش را می دانند و با تکریم عالمان، بر منزلت علم می افزایند. متأسفانه در چرخه دانش کشور، گاه این سلوک و آداب در محاق می رود و رقابت های کاسب کارانه وتجاری، جای تواضع علمی را پر می کند.
این یادداشت کوتاه، به نیت آن نگاشته شد که به خاطر آوریم شعله این سلوک دینی، هنوز با فروغ است و در میان دانشوران روشن ضمیر، این سنت پا برجاست. دورادور، به سهم خویش و به عنوان یکی از شاگردان کوچک حضرت استاد، بر دست و دهان استاد بوسه می زنم و یادگیری این شیوه کریمه را از ایشان و دیگر عالمان ربانی، از خداوند منّان آرزو می دارم.
📚 مجله معارف آبان و آذر 1389 - شماره 80
🌐 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/7227/88988/%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%AF%D8%A8-%D9%88-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%D9%90-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇
🌍 @hayat_tayyebeh
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ راه اجتهاد؛ شناخت #روش و تمرین
🔹عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که #چه_جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. #اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی #متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این #طریقه_استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای #اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روز زن و مادر و ایام الله دهه فجر را خدمت بزرگواران تبریک عرض میکنم.
ان شاء الله روز یکشنبه ساعت 15 جلسه ای با موضوع
«««#آموزش_پژوهش_محور»»»
در مدرسه صدوقی به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. در ابتدای این جلسه، جناب آقای مازنی مدیر ترویج پژوهش و دبیرجشنواره علامه حلی سراسر کشور سخنرانی خواهند داشت و معرفی اجمالی ای از این روش و اهمیت آن بیان میفرمایند. در ادامه مقاله
«#بایسته_های_علمی_عالم_دینی_عصر_انقلاب_باتاکید_برعرصه_تولیدعلم»
توسط اینجانب ارائه خواهد شد.
این جلسه ان شاء الله مقدمه یک سلسله جلسات با محوریت کتاب المنطق و به شیوه مذکور خواهد بود که هفتهای یک جلسه برگزار میشود.
اطلاعات تکمیلی و پوستر جلسه ان شاء الله به زودی در کانال بارگزاری می شود. بزرگوارنی که امکان شرکت حضوری ندارند میتوانند به صورت مجازی در جلسه و جلسات بعدی شرکت کنند.
همانطور که قبلا هم عرض شده است این روش، برای رسیدن به اجتهاد مبتکرانه در مقابل اجتهاد مقلدانه امری ضروری به نظر میرسد لذا حداقل باید توسط طلابی که اهل کار علمی هستند چشیده شود. این مطلب را هم باید عرض کنم که مطالبی که در این جلسات مطرح می شود اولا مبتنی بر هیچ میزانی از دانش نیست و لذا همه طلاب میتوانند در آن شرکت کنند و ثانیا احتمالا مطالبی است که به گوش بزرگواران نخورده و تا حدودی از منطق معهود و موجود در کتب فاصله میگیرد لذا ممکن است برای طلاب سطوح عالی هم جذاب باشد.
دغدغه ما در این جلسه صرفا ارائه یک روش آموزشی است که منجر به تربیت طلابی میشود که توانایی تولید علم و شکافتن مرزهای دانش را دارند.
ارادتمند: قربانی همدانی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تاملات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روز زن و مادر و ای
باید متذکر شد که #آموزش_پژوهش_محور غیر از مباحث #روشتحقیق است که به ساختار مقاله و پایاننامه و شیوه نگارش و امثال آن میپردازد.
May 11
#نشست_علمی معرفی
🔷🔷#آموزش_پژوهشمحور🔷🔷
✅ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مازنی مدیر ترویج پژوهش حوزه علمیه و دبیر جشنواره علامه حلی کشور
✅ همراه با ارائه مقاله: بایسته های علمی طلبه عصر انقلاب با تاکید بر عرصه تولید علم توسط استاد قربانی همدانی
📢 یکشنبه 19 بهمن ماه ساعت 15 عصر
نمازخانه مدرسه علمیه شهید صدوقی 2
📲لینک شرکت مجازی در نشست:
https://engage.shatel.com/b/gho-fyl-syv-vrf
📑دانلود مقاله و توضیحات بیشتر در کانال تأمّلات طلبگی:
https://eitaa.com/ghorbani_hamedani
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأثر و تاسف فراوان باخبر شدیم که جناب استاد سید ابراهیم موسوی (رضوان الله علیه) به دیار باقی شتافتند. بنده در دوره کارشناسی ارشد فلسفه در محضر ایشان تلمذ کردم و بسیار از دانش فراگیر و اخلاق متواضعانه ایشان درس گرفتم. جناب استاد موسوی از اساتیدی بودند که هیچگاه از خاطر انسان نمیروند و حقشناسی از این استاد عزیز وظیفهای بر دوش شاگردان ایشان است. از خداوند متعال برای ایشان مغفرت و رحمت و رضوان الهی و برای خانواده محترمشان صبر جزیل طلب میکنم.
از همه بزرگواران تقاضا میکنم برای این استاد بزرگوار صلوات و فاتحهای قرائت بفرمایند.
الاحقر: مجتبی قربانی همدانی
@ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم
✳️نکتهای در ترجمه «عسی»✳️
❓در دو آیه «قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا» (بقره/246) و «فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ» (محمد/22) عبارت «هل عسیتم» آمده است. مترجمین این عبارت را حداقل دو گونه ترجمه کردهاند. در ادامه ترجمه آیه دوم بررسی میشود.
1️⃣گروه اول ترجمههایی مانند ترجمه مرحوم الهی قمشهای و فولادوند است:
🔹ترجمه مرحوم الهی قمشهای:
شما منافقان اگر (از فرمان خدا و اطاعت قرآن) روى بگردانيد آيا جز اين اميد مىبريد كه در زمين فساد و قطع رحم كنيد؟
🔸ترجمه مرحوم فولادوند:
پس [اى منافقان،] آيا اميد بستيد كه چون [از خدا] برگشتيد [يا سرپرست مردم شديد] در [روى] زمين فساد كنيد و خويشاونديهاى خود را از هم بگسليد.
2️⃣در مقابل گروه دیگر ترجمه دیگری ارائه دادهاند:
🔹ترجمه آیت الله مکارم :
آنها كسانى هستند كه خداوند از رحمت خويش دورشان ساخته، گوشهايشان را كر و چشمهايشان را كور كرده است!
🔸ترجمه استاد انصاریان:
پس اگر [از خدا و پيامبر] روى گردان شويد آيا از شما جز اين انتظار مىرود كه در زمين فساد كنيد و [بر سر مال و منال دنيا] قطع رحم نماييد؟
🔴 عسی به معنای انتظار وقوع جمله بعد است اعم از اینکه این جمله محبوب باشد یا مکروه. در ترجمه گروه اول «تُم» که اسم «عسی» است به عنوان کسی که انتظار وقوع جمله بعد را دارد ترجمه شده است. در ترجمه گروه دوم «تُم» بخشی از جمله ای است که انتظار وقوعش کشیده میشود و در واقع متکلم شخص منتظر و امیدوار است.
✅ اسم عسی در کاربردهای مختلفش فاعل انتظار و امید نیست بلکه بخشی از جمله مورد انتظار است. به عنوان مثال در آیه «عَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَني بِهِمْ جَميعاً» (یوسف/83) حضرت یعقوب (علیه السلام) می فرمایند من امید دارم که خداوند آنها را جمیعا به سوی من آورد نه اینکه بفرمایند خدا امید دارد.
#ترجمه_قرآن
#نحو
#مجتبی_قربانی_همدانی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani