eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
210 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روز زن و مادر و ایام الله دهه فجر را خدمت بزرگواران تبریک عرض می‌کنم. ان شاء الله روز یکشنبه ساعت 15 جلسه ای با موضوع «««»»» در مدرسه صدوقی به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. در ابتدای این جلسه، جناب آقای مازنی مدیر ترویج پژوهش و دبیرجشنواره علامه حلی سراسر کشور سخنرانی خواهند داشت و معرفی اجمالی ای از این روش و اهمیت آن بیان می‌فرمایند. در ادامه مقاله «» توسط اینجانب ارائه خواهد شد. این جلسه ان شاء الله مقدمه یک سلسله جلسات با محوریت کتاب المنطق و به شیوه مذکور خواهد بود که هفته‌ای یک جلسه برگزار می‌شود. اطلاعات تکمیلی و پوستر جلسه ان شاء الله به زودی در کانال بارگزاری می شود. بزرگوارنی که امکان شرکت حضوری ندارند می‌توانند به صورت مجازی در جلسه و جلسات بعدی شرکت کنند. همانطور که قبلا هم عرض شده است این روش، برای رسیدن به اجتهاد مبتکرانه در مقابل اجتهاد مقلدانه امری ضروری به نظر می‌رسد لذا حداقل باید توسط طلابی که اهل کار علمی هستند چشیده شود. این مطلب را هم باید عرض کنم که مطالبی که در این جلسات مطرح می شود اولا مبتنی بر هیچ میزانی از دانش نیست و لذا همه طلاب می‌توانند در آن شرکت کنند و ثانیا احتمالا مطالبی است که به گوش بزرگواران نخورده و تا حدودی از منطق معهود و موجود در کتب فاصله می‌گیرد لذا ممکن است برای طلاب سطوح عالی هم جذاب باشد. دغدغه ما در این جلسه صرفا ارائه یک روش آموزشی است که منجر به تربیت طلابی می‌شود که توانایی تولید علم و شکافتن مرزهای دانش را دارند. ارادتمند: قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تاملات طلبگی: @ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روز زن و مادر و ای
باید متذکر شد که غیر از مباحث است که به ساختار مقاله و پایان‌نامه و شیوه نگارش و امثال آن می‌پردازد.
معرفی 🔷🔷🔷🔷 ✅ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مازنی مدیر ترویج پژوهش حوزه علمیه و دبیر جشنواره علامه حلی کشور ✅ همراه با ارائه مقاله: بایسته های علمی طلبه عصر انقلاب با تاکید بر عرصه تولید علم توسط استاد قربانی همدانی 📢 یکشنبه 19 بهمن ماه ساعت 15 عصر نمازخانه مدرسه علمیه شهید صدوقی 2 📲لینک شرکت مجازی در نشست: https://engage.shatel.com/b/gho-fyl-syv-vrf 📑دانلود مقاله و توضیحات بیشتر در کانال تأمّلات طلبگی: https://eitaa.com/ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم با تأثر و تاسف فراوان باخبر شدیم که جناب استاد سید ابراهیم موسوی (رضوان الله علیه) به دیار باقی شتافتند. بنده در دوره کارشناسی ارشد فلسفه در محضر ایشان تلمذ کردم و بسیار از دانش فراگیر و اخلاق متواضعانه ایشان درس گرفتم. جناب استاد موسوی از اساتیدی بودند که هیچ‌گاه از خاطر انسان نمی‌روند و حق‌شناسی از این استاد عزیز وظیفه‌ای بر دوش شاگردان ایشان است. از خداوند متعال برای ایشان مغفرت و رحمت و رضوان الهی و برای خانواده محترمشان صبر جزیل طلب می‌کنم. از همه بزرگواران تقاضا می‌کنم برای این استاد بزرگوار صلوات و فاتحه‌ای قرائت بفرمایند. الاحقر: مجتبی قربانی همدانی @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم ✳️نکته‌ای در ترجمه «عسی»✳️ ❓در دو آیه «قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا» (بقره/246) و «فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ» (محمد/22) عبارت «هل عسیتم» آمده است. مترجمین این عبارت را حداقل دو گونه ترجمه کرده‌اند. در ادامه ترجمه آیه دوم بررسی می‌شود. 1️⃣گروه اول ترجمه‌هایی مانند ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای و فولادوند است: 🔹ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای: شما منافقان اگر (از فرمان خدا و اطاعت قرآن) روى بگردانيد آيا جز اين اميد مى‏بريد كه در زمين فساد و قطع رحم كنيد؟ 🔸ترجمه مرحوم فولادوند: پس [اى منافقان،] آيا اميد بستيد كه چون [از خدا] برگشتيد [يا سرپرست مردم شديد] در [روى‏] زمين فساد كنيد و خويشاونديهاى خود را از هم بگسليد. 2️⃣در مقابل گروه دیگر ترجمه دیگری ارائه داده‌اند: 🔹ترجمه آیت الله مکارم : آنها كسانى هستند كه خداوند از رحمت خويش دورشان ساخته، گوشهايشان را كر و چشمهايشان را كور كرده است! 🔸ترجمه استاد انصاریان: پس اگر [از خدا و پيامبر] روى گردان شويد آيا از شما جز اين انتظار مى‏رود كه در زمين فساد كنيد و [بر سر مال و منال دنيا] قطع رحم نماييد؟ 🔴 عسی به معنای انتظار وقوع جمله بعد است اعم از اینکه این جمله محبوب باشد یا مکروه. در ترجمه گروه اول «تُم» که اسم «عسی» است به عنوان کسی که انتظار وقوع جمله بعد را دارد ترجمه شده است. در ترجمه گروه دوم «تُم» بخشی از جمله ای است که انتظار وقوعش کشیده می‌شود و در واقع متکلم شخص منتظر و امیدوار است. ✅ اسم عسی در کاربردهای مختلفش فاعل انتظار و امید نیست بلکه بخشی از جمله مورد انتظار است. به عنوان مثال در آیه «عَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَني‏ بِهِمْ جَميعاً» (یوسف/83) حضرت یعقوب (علیه السلام) می فرمایند من امید دارم که خداوند آنها را جمیعا به سوی من آورد نه اینکه بفرمایند خدا امید دارد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم گاهی گوشه‌ای بنشین و فکر کن چقدر دوستت دارد. به رنجهایت فکر نکن. بر محبتش تمرکز کن. برخی از ما به آنجا نرسیده‌ایم که رنج‌ها را جلوه‌ای از محبتش ببینیم اما می‌توانیم تصور کنیم که یک موجود فوق‌العاده، ما را بی‌نهایت دوست دارد. این فکر و احساسِ محبوب بودن از سوی خداوند، انسان را از افسردگی‌ها نجات می‌دهد و به او استقامت و قدرت تحمل رنج‌ها را ارزانی می‌دارد. هر قدر این احساس در ما تقویت شود قدرتمان در حل مشکلات و صبرمان بر رنج‌ها و رضایتمان از زندگی و شادی درونی‌مان بیشتر و بیشتر خواهد شد. گاهی سجده کن و با گریه بگو من که کاری برایت نکردم چرا اینقدر مرا دوست داری عزیزم. چرا اینقدر مرا می‌بخشی و باز این هم هوایم را داری. چقدر من خوشبختم که اینقدر مرا دوست داری. حتی اگر به این مطلب باور نداری و رنج‌ها آزارت می‌دهد این کار را بکن. کم کم حالت عوض خواهد شد و محبتش را خواهی چشید. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh
بسم الله الرحمن الرحیم طی سال‌های طلبگی و خدمت در مدارس علمیه، با وجود ضعف‌ها و مشکلات فراوانی که وجود داشته و دارد آنچه برایم چشمگیر بود تلاش دلسوزانه و خالصانه اساتید و کادر آموزشی و مدیران حوزوی اعم از مدیران صف و ستاد بود. البته این دلسوزی و اخلاص چشمگیر، لزوما همه‌گیر نیست و بودند افرادی که کارمند (به معنای منفی‌اش) بودند و نه عاشق حوزه و طلبه‌ها. این صفات پسندیده البته به معنای انجام صحیح همه وظایف این عزیزان نیست و طبیعتا نقدهایی به ایشان وارد است با این حال و با همه ضعفها و اشکالات، ان شاء الله مورد توجه و رضایت حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. یکی از دغدغه‌های مبارک این عزیزان، توجه به طلاب ضعیف است. مراد از طلاب ضعیف، افرادی نیست که به لحاظ هوش و استعداد یا قوه حافظه دچار ضعف هستند بلکه مراد، طلابی است که با اراده خویش ضعیفند. افرادی که یا حال درس خواندن ندارند یا به لحاظ اخلاقی مودب به آداب نشده‌اند یا اهل غیبت از کلاس‌اند و یا همه این صفات با هم و البته بیش از آن. آخر ترم هم تلخیص خوان و دعاگو و با تردید بر سر جلسه حاضر می‌شوند و یا دنبال نمره پاسی هستند یا قبل از آن، درست کردن غیبت‌ها. بیشترین زحمت را برای حوزه و استاد دارند و قطعا کمترین بازده را برای دین. معمولا هم از همه طلبکارند و استاد و حوزه و نظام آموزشی و آسمان و زمین و افلاک مقصرند. در طول ترم استاد باید پیگیر غیبت و نمره و تحقیق کلاسی و غیره ایشان باشد و در آخر هم هزار بهانه و دلیل برای اینکه اگر این درسم بماند فلان می‌شود و ... بماند. تجربه‌های تلخ سال‌های مباحثه در حوزه از این دست برای حقیر و سایر اساتید، فراوان است. نکته مهم این است که وقتی برنامه‌های حوزه را می‌بینیم، گویی مسئولین و برنامه‌ریزان حوزه در صددند که به نوعی این افراد را به زور و با لطائف‌الحیل اهل درس و اخلاق کنند. این حقیر، اجباری شدن حضور و غیاب در سطوح عالی را با همین ملاک فهم می‌کنم. البته در سطوح پایین‌تر هم همین است. چندی قبل جلسه‌ای در محضر برخی اساتید و مدیران بودیم. موضوع جلسه، پژوهش‌های کلاسی بود. به اعتراض عرض کردم که چرا باید وقت استاد گرفته شود برای طلبه‌ای که حتی حال نگاه به سایت و کانال مدرسه را ندارد و باید با خواهش استاد شروع به فعالیت به اصطلاح پژوهشی کند. بعد هم با چند کپی پیست سر و ته قضیه را هم آورد و مدعی نمره آنچنانی باشد. چرا تمرکز مسئولین و اساتید برای به راه آوردن طلبه‌ای است که نمی‌خواهد بخواند یا نسبت به درس و بحث، بی‌مبالات است. چرا نباید وقت استاد برای طلبه‌ای هزینه شود که واقعا طالب درس است. چقدر فرق است بین طلبه مودب و اهل‌کار و بحث و پیگیر با طلبه‌ای که چنین نیست. چرا نباید تمرکز مسئولین و اساتید روی نخبگان بالقوه باشد. تجربه نشان داده که راهبری حوزه و در نتیجه جامعه اسلامی با نخبگان است. اگر کسی وضعیت آیین‌نامه‌ها و دغدغه‌های مسئولین را رصد کند تصدیق خواهد کرد که تمرکز بر نخبه‌پروری نیست بلکه تمرکز بر ضعفا است. شاید بتوان گفت که به جای اینکه 80٪ تمرکز بر نخبه‌پروری باشد و 20٪ برای سایرین متاسفانه این نسبت، معکوس است. طلبه نخبه گاهی با همه تلاشش در این برنامه آموزشی جا نمی‌شود. چه فکری برای او کرده‌ایم؟ برنامه‌ها و کلاس‌های حوزوی، نماز جماعت نیست که اضعف مامومین را رعایت کنیم. این نکته زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که می‌بینیم این برنامه‌ها بعضا مزاحم برنامه نخبه‌پروری است. می‌توان این تزاحمات را در برخی موارد نشان داد. حقیر یقین دارم که اگر تمرکز بر نخبه‌پروری باشد برنامه‌های کنونی حوزوی تغییر اساسی خواهد کرد و اثرش صدچندان خواهد بود. چشم‌ها را باید شست... 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
هدایت شده از اجتهاد
💢سروش محلاتی و مقوله تفقه حزبی! ✔️آقای محمد سروش محلاتی، سه روز پس از سخنان مقام معظم رهبری متنی را در حساب شخصی خود در تلگرام منتشر نمود و تلاش کرد با استفاده از اصلی اختلافی، بخشی از کلام رهبری را زیر سؤال ببرد. ایشان در یادداشت خود ادعا کرده بود: «…امر(فَانْبِذْ) در اینجا در مقام “دفع توهّم حظر” و برای زائل کردن این پندار است که نقض عهد حتی پس از خیانت طرف مقابل، ممنوع است؛ و در علم اصول ثابت شده که امر در چنین موقعیتی به معنی وجوب نیست و صرفا جواز و اباحه را می‌فهماند. پس معنی آیه آن است که با نقض عهد از سوی دشمنان، نقض تعهد از طرف مسلمانان “جایز” است، نه اینکه به آنها دستور داده شود که باید تعهد خود را کنار بگذارید!» او در ادامه برای تقویت دیدگاه خود به کلام شیخ طوسی و علامه نیز استناد کرد که از این آیه شریفه «جواز» فهمیده‌اند و در نهایت حکم را دائر مدار مصلحتی دانست که امام المسلمین تشخیص می‌دهد و عمل می‌کند. اما باید دید که: ۱- آیا «افاده اباحه‌ی امر عقیب حظر» اصلی مسلم است؟ ۲- آیا آیه شریفه محل بحث از مصادیق امر عقیب حظر است؟ ۳- متعلق جواز در کلام شیخ طوسی و علامه حلی چیست؟ آیا این دو بزرگوار در صورت نقض آشکار پیمان توسط مشرکین قائل به جواز نقض عهد توسط امام المسلمین هستند یا وجوب؟ 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/g88364 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مؤسسه حیات طیبه
💢سروش محلاتی و مقوله تفقه حزبی! ✔️آقای محمد سروش محلاتی، سه روز پس از سخنان مقام معظم رهبری متنی را
این یادداشت استاد عشایری (حفظه الله) در نقد دیدگاه آقای سروش محلاتی است. متن نسبتا کوتاه و خواندنی است. 👌👌👌
بسم الله الرحمن الرحیم گاهی در اینترنت یا کتابهایی که به مباحث رواشناسی می‌پردازند می‌بینیم که نسخه‌هایی برای زنان یا مردان در ارتباط با یکدیگر پیچیده‌اند که به نظر می‌رسد گویی در مورد یک ربات صحبت می‌کنند نه یک انسان. گاهی بیان می‌شود که اگر یک زن پژمرده و افسرده شد یا اینکه به فساد کشیده شد نتیجه بی‌توجهی‌های مرد است. یقینا توجه و محبت مرد به زن یک وظیفه ابتدایی در یک زندگی سالم و به شدت مورد تاکید اسلام است. این مطلب از واضحات دین است؛ اما فرض کنیم در یک خانواده، مرد وظیفه‌اش را بلد نیست یا اینکه اصلا انجام نمی‌دهد. آیا این مجوزی برای افسردگی و فساد زن است؟ در مقابل به زن‌ها گفته می‌شود که فلان وظایف را در مقابل مرد دارید و اگر این‌گونه نباشید مرد به سمت زنان دیگر متمایل شده یا به فساد کشیده می‌شود. دراینجا هم وظیفه زن در اسلام واضح است اما اگر زنی چنین نبود جایز است که به مرد بگوییم فساد تو توجیه شده است چون خانمت آن‌گونه که باید نیست؟ همین مطلب را گاهی در مورد مسئولین فرهنگی، مربیان تربیتی و پدران و مادران می‌زنند. کسی گفته بود اینکه فلان شخصی که بازدیدهای زیادی در اینستاگرام دارد و به جهت برخی مشکلات به ابتذال کشیده شده، مقصر نیست بلکه مسئولین مقصرند. کم‌کاری یا بیکاری یا کج‌روی برخی مسئولین فرهنگی و غیر آن امری واضح است اما موضوع بحث این است که آیا با کم‌کاری دیگران، کار غلط ما توجیه می‌شود؟ این منطق مانند این است که به قاتل می‌گویند چرا او را کشتی می‌گوید تقصیر خودش بود، اول او فحش داد و من هم عصبانی شدم و خون جلوی چشمانم را گرفت و دیگر نفهمیدم چه کردم. این منطق که انسان را مانند ربات بی اختیاری قلمداد می‌کند که صرفا واکنشگر است توهین به اختیار و استقلال شخصیت انسان است. منطق اسلام این است که هر کس باید وظایفش را انجام دهد اما کم‌کاری دیگران در انجام وظایفی که نسبت به ما دارند موجب نمی‌شود که گناه ما توجیه شود. ما در هر شرایطی مختاریم الا در موارد بسیار خاص مانند جایی که جان انسان در خطر باشد. ✍️ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh