eitaa logo
من شیعه هستم
568 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷 💠 و لذا اگر خواننده محترم آزادانه و در روش اينگونه افراد و استثمارشان تأمّل كند خواهد ديد كه اينان روش خود را در تملّك و تصاحب انسانها، تنها در انسانهايى كه داخل در مجتمع آنان و جزئى از اجزاى آنند معتبر نمى دانسته بلكه روش مزبور را در آشنا و بيگانه و دوست و دشمن اجرا می کردند. چيزى كه هست را از اين جهت تملّك مى كردند كه بيگانه بود و يا به جرم دشمنى، محكوم به بيگانگى و خروج از مجتمع او شده بود. زیرا دشمن همه آرزو و همّش اين بوده است كه تار و پود هستى او را به باد داده، اسم و رسمش را محو و نابود سازد و به همين جهت از مجتمع طرف خود خارج شده، و طرف هم به خود حقّ مى داد كه او را نابود كرده و او و ما يَملك او را تملّك كند، چون براى او احترامى قائل نبود. 💠 و همچنين كه اولاد خود را مِلک خود مى دانستند آنان نيز اولاد را در عين حالى كه جزو مجتمع خود مى شمردند ولیکن هم طراز و هم سنگ خودشان نمى پنداشتند، و چنين معتقد بودند كه فرزندان در مجتمع بشرى از متعلّقات و توابع پدرانند و به همين جهت به پدران حقّ مى دادند كه در فرزندان خود همه رقَم تصرّف حتى كُشتن و فروختن و تصرّفات ديگر را بكنند. يا از اين جهت تملّک مى كردند كه خصوصياتى كه در آنان بوده آنان را بر اين مى داشت كه كنند كه ما فوق افراد مجتمعند و افراد، هم پايه و هم وزن و در منافع شريك آنان نيستند و حقّ دارند كه در جامعه حُكمرانى نموده و از هر لذّتى لُبّ لباب آن را (= بهترینش را) به خود اختصاص دهند و در نُفوس افراد مجتمع همه رقم دخل و تصرف نموده حتى آنان را زير يوغ بَردگى خود درآورند. 💠 پس معلوم شد در مسأله بَرده گيرى همان «حقّ اختصاص و تملّك على الاطلاقى» بوده كه انسان هاى براى خود قائل بوده اند. و نيز معلوم شد كه اين روش ناپسند را نسبت به طائفه مخصوصى اجرا نمی كردند، بلكه هر ضعيفى را بدون استثنا محكوم به رِقّيت و بندگی خود مى دانستند و تنها كسانى مستثنا بودند كه مثل خودشان زورمند و در وزن اجتماعى هم سنگ شان باشند. از اينان گذشته هيچ مانعى از بَرده گرفتن بقيه افراد مجتمع برايشان نبود و عُمده ی اين بقيه سه طائفه بودند : : دشمنانى كه با آنان سر جنگ داشتند، : فرزندان خُرد و ضعيف آنان و هم چنين زنان نسبت به اولياى خودشان، : هر مغلوب ذليلى نسبت به غالب عزّت يافته خود. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌸🌸🌸 ❤️ إنَّ هَذِهِ القُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الأَبدَانُ فَابتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الحِکَمِ؛ 💙 این خسته و افسرده می ‌شوند، همچون بدن ‌ها؛ پس برای رفع ملالت آنها، لطایف حکمت آمیز زیبا و جالب انتخاب کنید. 📚 نهج البلاغه حکمت91 🔸در این حدیث، امام (علیه السلام) برای رفع خستگی راهی را نشان می‌ دهد و آن استفاده از نکته‌ هایی است که حکمت آمیز، جالب توجّه و شیرین باشد. 🔸علمای بزرگ ما کتاب ‌هایی نوشته ‌اند که فکاهی و شعر و داستان است و این بدان خاطر بود که این کتاب‌ ها بغل دست آنها باشد و در موقع خستگی با خواندن آنها کنند. 🔸تفریح باید باشد؛ زیرا شیطان خیلی اوقات از طریق تفریحات ناسالم در انسان نفوذ می‌ کند؛ چنان که در جوامع امروزی، تفریحات ناسالم به عامل فساد اخلاق تبدیل شده است. 🔹یکی از تفریحات، مزاح و شوخی کردن است که در این زمینه دو دسته روایت داریم : 🔸یک دسته از روایات می‌ گوید که شوخی نکنید؛ زیرا هیچ انسانی مزاح نمی ‌کند مگر این که مقداری از عقل خود را از دست می‌دهد. در جای دیگر آمده است مزاح نکن که نور تو را از بین می ‌برد. 🔸بر اساس دسته دیگر از روایات؛ مزاح، پسندیده و مطلوب است. چنان که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام علی (علیه السلام) هم مزاح می ‌کردند. 🔹جمع این دو دسته از روایات این است که بر دو نوع است : مزاح صحیح و مزاح ناصحیح. مزاحی که از حدود ادب و شرع خارج شود، ممنوع است و الّا صحیح بوده و اشکالی ندارد. 👈 انسان باید در زندگی نه خشک باشد و نه شور شور، بلکه باید در حدّ تعادل باشد. 🆔 @ishiaa 🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ✅ هدف و وجه مشترك قانونگذارى در دنياى امروز، بهره بردارى از مزاياى است. 💠 و كوتاه سخن اينكه : و جهت جامعى كه (و يا نقطه ضعفى كه) در همه قوانين جاريه در دنياى امروز هست، بهره بردارى و بهره مندى از مزاياى حيات مادّى و دنيايى است و اين هدف است كه در همه قوانين، منتها درجه سعادت آدمى در نظر گرفته شده؛ در حالی كه آن را قبول ندارد. زيرا از نظر اسلام، سعادت در برخوردارى از لذائذ مادّى خلاصه نمى شود بلكه مدار آن وسيع تر است، يك ناحيه اش همين برخوردارى از «زندگى دنيا» است و ناحيه ديگرش برخوردارى از «سعادت اخروى» است. كه از نظر اسلام، زندگى واقعى هم همان زندگى آخرت است و اسلام سعادت زندگى واقعى يعنى زندگى اخروى بشر را جز با «مكارم اخلاق و طهارت نفس از همه رذائل» تأمين شدنى نمى داند. و باز به حدّ كمال و تمام رسيدن اين مكارم را وقتى ممكن مى داند كه بشر داراى باشد، و داراى حياتى باشد كه بر «بندگى خداى سبحان» و خضوع در برابر مُقضيات رُبوبيّت خداى تعالى و بر معامله بشر بر اساس ، متّكى باشد. 💠 اسلام بر اساس اين نظريه، براى تأمين سعادت دنيا و آخرت بشر، اصلاحات خود را از دعوت به شروع كرد تا تمامى افراد بشر يك خدا را بپرستند، و آن گاه قوانين خود را بر همين اساس تشريع نمود و تنها به تعديل خواست ها و أعمال اكتفاء نكرد، بلكه آن را با قوانينى «عبادى» تكميل نمود و نيز «معارفى حقّه و اخلاق فاضله» را بر آن اضافه كرد. آن گاه را در درجه اوّل به عهده «حكومت اسلامى» و در درجه دوم به عهده «جامعه» نهاد، تا تمامى افراد جامعه با تربيت صالحه علمى و عملى و با داشتن حقّ و در كار حكومت نظارت كنند. 💠 و از مهم ترين مزايا كه در اين به چشم مى خورد ارتباط تمامى اجزاى اجتماع به يكديگر است؛ ارتباطى كه باعث وحدت كامل بين آنان مى شود. به اين معنا كه در فضائل اخلاقى كه اين آئين بدان دعوت می كند سارى و نامبرده در اعمالى كه مردم را بدان تكليف فرموده جارى است، در نتيجه تمامى اجزاى دين اسلام بعد از تحليل به «توحيد» بر می گردد و توحيدش بعد از تجزيه به صورتِ آن «اخلاق» و آن «اعمال» جلوه مى كند. همان روح توحيد اگر در قوس نزول قرار گيرد آن اخلاق و اعمال مى شود و اخلاق و اعمال نامبرده در قوس صعود همان روح توحيد مى شود، هم چنان كه قرآن كريم فرمود : ❣ إلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ —- كلمه توحيد از ناحيه خدا نازل و عمل صالح همان را بالا مى برد. (سوره فاطر آيه 10) ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🔴 مهم 🔴 🔵درباره ظهور🔵 سلام و عرض ادب 🔹مدّتی است در فضای مجازی اینطور تبلیغ می شود که و زود باشید آماده باشید که نشانه های ظهور اتفاق افتاده و عن قریب است که آقا امام زمان (عج) ندای أنا بقیة الله معروفش را برای جهانیان سر داده و زمین را از لوث وجود ظالمین پاک بکند. و چنان قضیه را قطعی و حتمی جلوه می دهند که برخی در همین زمینه کانالها و گروهها به راه انداخته و چنان سرگرم فضاسازی هستند که گویا حضرت در همین ماه مبارک رمضان ظهور کنند و یا امسال حتماً سال ظهور است و... 🔹 عدّه ای پا را از این هم فراتر گذاشته و می گویند : راه حلّ های برای و نجات شیعیان دارند تا در بحبوحه ظهور حضرت که دو سوم جمعیت زمین کشته شده و از بین می روند!! ایشان بتوانند جان سالم به در برده و نعوذ بالله از تیغ کشیده حضرت خلاصی یابند.!!! 🔹 ناگفته نماند که هیچ کدام از اینها تاریخ دقیق دقیق برای ظهور « به روز و ساعت مشخص» تعیین نمی کنند، و به گمان خودشان در این مورد مواظب حدیث معروف کَذَبَ الوَقّاتون (= تعیین کنندگان وقت دروغ می گویند) هستند. ♦️باید توجه داشته باشیم که یکی از نتایج اینگونه تبلیغات این است که مردم را بطور جدّی متوقع ظهور می کند. در نتیجه اگر بخاطر موانعی ظهور اتفاق نیفتد، مردم شده و حتی در ایمان خود به وجود قائم(عج) سست می شوند. مضافاً بر اینکه ممکن است عدّه ای از خدا و امام زمان (عج) نیز طلبکار بشوند که چرا ظهور اتفاق نیفتاد و باید ظهور می شد و... 🔸نا گفته نماند در اینگونه تبلیغات، بطور چهره خشن و تشنه به خونی از حضرت و قیام ایشان به تصویر کشیده می شود و مردم را بیشتر از اینکه امیدوار و خوشحال کند، ناراحت و نگران می کند. 💠 دوستان عزیزم، اهل بیت علیهم السلام همواره ما را به توصیه کرده و دستور داده اند که برای ظهور حضرت مهدی (عج) آمادگی لازم را به دست آورده و در حدّ توان برای ظهورش زمینه سازی کنیم و همیشه به او و فرجش مؤمن بوده و امیدوارانه برایش کار کنیم تا به اذن الهی و با برطرف شدن موانع، حضرت قیام کرده و مؤمنین و مستضعفین را عزّت ببخشد و ریشه ظلم و ظالم را بخشکاند. ولی باید به دقت مواظب باشیم تا بوسیله برخی افراد بازی نخوریم و اجازه ندهیم با اعتقادات حقّه ای که داریم بازی شده و دشمنان قرآن و انقلاب خودشان را (که 1- ناامید کردن مردم از آینده روشن پیش رویشان و 2- بی اعتمادی به مُتولّیان دینی است) بر پیکره امّت مسلمان ایران وارد سازند. 🆔 @ishiaa 🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ❇️ سير تاريخى بَرده گيرى ❇️ 💠 گر چه تاريخِ شيوع سنّت برده گيرى در مجتمع بشرى در دست نيست، ليكن چنين به نظر مى رسد كه اين سنّت نخست درباره و سپس درباره و عملى شده باشد. براى اينكه آن مقدار كه در تاريخ اُمَم قوى و جنگى به قصص و حكايات و قوانين و احكام مربوط به سنّت برده گيرىِ اسراى جنگى برمى خوريم به داستانهاى برده گيرى زنان و فرزندان بر نمى خوريم. 💠 اين سنّت در بين ملل و اُمم متمدّن قديم مانند هند، يونان، روم و ايران و همچنين در بين اديان آسمانى آن روز مثل دين يهود و نصارا - به طورى كه از انجيل و تورات استفاده ميشود - رواج داشته است؛ تا اينكه اسلام ظهور نموده و پس از امضاء اصل اين سنّت، محدودیت ها و تضييقات زيادى در دائره آن و اصلاحاتى در احكام و قوانين آن كرد. تا اينكه در اثر آن تضييقات اسلام، سرانجام اين سنّت به اينجا كشيد كه در هفتاد سال قبل (= اواخر دهه 1260شمسی) در به طور كلّى لغو گرديد. 💠 در معجم خود كه درباره أعلام شرق و غرب نوشته در صفحه 219 مى گويد : مسأله برده گيرى در بين ملل قديم شايع بود، و اين برده ها از همان اُسراى جنگى و طوائف مغلوبه بودند، و اين روش در بين يهود و يونانيها و روميها و عرب جاهليت و همچنين در اسلام داراى نظام معروفى بود، و ليكن رفته رفته رو به زوال و لغويّت گذاشت. نخست در هند در سال 1843 و سپس در مستعمرات فرانسه در سال 1848 و در ايالات متحده آمريكا بعد از جنگ انفصال در سال 1865 و در برزيل در سال 1888 لغو شد، تا آنكه در سال 1890 در بروكسل كنفرانسى تشكيل يافته و به لغويّت آن قرارى صادر گرديد. الّا اينكه تاكنون در سراسر جهان لغو نشده، هنوز هم در بعضى از قبائل آفريقا و همچنين بعضى از نقاط آسيا آثارى از آن باقى است، و منشأ اين لغويّت همان است در حقوق و واجبات و ضروريات زندگى. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
❤️ ولادت آقا حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان مبارک. در این ماه عزیز دعامون کنید که عاقبت بخیر بشیم. یاعلی مدد💐
🌹🌹🌹 ❇️ لغو دو سبب از اسباب بردگى (سلطه و قُلدرى - ولايت پدر و شوهر) در اسلام 💠 همانطورى كه قبلاً گفتيم عمده برده گيرى سه چيز بود : 1- جنگ 2- زور و قلدرى 3- داشتن ولايت اُبوّت و شوهرى و امثال آن. يكى از تضييقات اسلام همين بود كه سبب اخير را لغو كرد و حقوق جميع طبقات بشر (از شاه و رعيّت و حاكم و محكوم و سرباز و فرمانده و خادم و مخدوم) را به طور يكسان محترم شمرده و امتيازات و اختصاصات زندگى را لغو نمود و در احترام جان ها و عِرض و مال همه، حكم به فرمود. افكار و عقايد و خواسته هاى همه را مورد اعتنا قرار داد، يعنى همه را در بكار بردن حقوق محترم خود در حدّ خود تامّ الإختيار ساخت و همچنين آنان را بر كار خود و بر دستمزدى كه كسب كرده اند و منافع وجودشان مسلّط كرد. 💠 روى اين حساب، زمامدار در ولايتى بر مردم جز در اجراى احكام و حدود و جز در اطراف مصالح عامّى كه عايد به مجتمع دينى ميشود ندارد، و چنين نيست كه هر چه را دلش خواست بكند و هر چه را كه براى زندگى فردى خود پسنديد به خود اختصاص دهد؛ بلكه در مُشتهيات شخصى و تمتّعات زندگى، فردى مثل يك است و هيچگونه امتيازى از سايرين ندارد و امر او در آرزوها و اميال شخصی اش به هيچ وجه در ديگران نافذ نيست، چه آن آرزو بزرگ باشد و چه كوچك. 💠 آرى با اين طرز حكومت، موضوع و زمينه برده گیری به زور و قلدرى را از بين برده و همچنين ولايت پدران را هم نسبت به فرزندان محدود نموده. و اگر به آنان ولايتى آنهم تنها نسبت به حِضانت و نگهدارى اولادشان داده، در عوض بار سنگين تعليم و تربيت شان و حفظ اموالشان در ايّام حجر و كودكى را هم بدوششان گذاشته. و همين كه اين بار سنگين با رسيدن فرزندان به حدّ بلوغ از دوش شان برداشته شد، آن ولايت نيز از آنان سلب شده و در تمامى حقوق اجتماعى دينى با فرزندان خود برابر مى شوند و همانطورى كه آنان صاحب اختيار خود هستند فرزندان نيز در زندگى شخصى و تمايلات خود مستقل و صاحب اختيار ميشوند؛ اين است آن مقدار ولايتى كه اسلام براى نسبت به فرزندان قائل شده. 💠 و ضمناً اكيدى هم به فرزندان كرده كه زحمات پدران را (در راه تعليم و تربيتشان) منظور داشته، و در عوض به آنها احسان و نيكويى كنند. از آن جمله فرموده : ❣ و وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ، وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنابَ إِلَيَّ. ما را توصيه كرديم به رعايت احترام پدر و مادر، مادرى كه باردار او بود در حالتى كه روز به روز ضعفش افزوده مى شد و در مدّت دو سال تمام او را شير داد، توصيه كرديم كه شكر مرا و پدر و مادرت را بجاى آر و بدان كه بازگشت همه به سوى ما است. و اگر به تو اصرار كردند كه به من بورزى و تحميلت كردند كه دعوتشان را با اينكه علم به صحتش ندارى قبول كنى، پس قبول مكن ولى در امور دنيوى با آنان به احسان و رفق مدارا كن، و پيروى كن طريقه و رفتار كسانى را كه به من بازگشت نمودند. (سوره لقمان آيه 15) ❣ و قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً. پروردگارت امرى مؤكّد كرده كه جز او چيزى را نپرستى، و به پدر و مادرت كنى. اگر در زمان حیات تو، يكى از آن دو و يا هر دو به حدّ پيرى رسيدند و تو اگر از نگهداريشان به ستوه آمدى پيش رويشان اظهار خستگى مكن و ايشان را زجر مده، و با ايشان به نرمى حرف بزن، و از روى مهربانى پَر و بال مَسكنت و ذلّت زير پايشان بگستران و بگو : پروردگارا همانطور كه اينان مرا در كودكى پرورش دادند تو نيز به ايشان رحم كن. (سوره اسراء آيه 24) 🔹و در شريعت مقدّس اسلام عقوق و رنجاندن والدين را از و هلاك كننده شمرده است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
❣رفقای خوبم هدف کانال پرداختن به مبانی اسلامی است که لا به لای مباحث (حالا با هر عنوانی) مطرح می شوند. و این هدف تأمین نمیشه مگر اینکه مطالب نسبتاً طولانی ارائه بشه. کانال های تصویر محور با متنهای کوتاه احساسی الحمدلله کم نیستند. آنچه کم است همین تفکر و مطالب اساسی و مهم اسلامی است که کمتر به آن بها داده میشه. طبیعی هم هست، چون متأسفانه معمولاً زیاد دنبال فکر کردن و دقیق شدن نیستیم چون سخته و راحت الحلقوم نیست. چی بگم؟ قرآن می فرماید : و اکثرهم لا یعقلون، لا یتفکّرون و... اکثر ما مردم دنیا اینجوری هستیم، دوست نداریم زحمت فکر کردن به خودمون بدیم. ولی کانال سعی دارد بر خلاف این جریان شنا کند گرچه به مذاق خیلی ها خوش نمیاد. یا علی🌹 التماس دعا @ishiaa
🔰علامه جعفری (ره): هر لحظه ای که در زندگی انسانی بدون آگاهی به حکمت وجود خویش و بدون توجه به این که از کجا آمده و به کجا ميرود، سپری شود، است. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 ممكن است كسى بگويد : عين همان اشكالى كه به وارد گرديد به قوانين اسلامى نيز وارد است، يعنى همانطور كه قوّه مُجريه در آن قوانين نمى تواند آن قوانين را حتّى در خلوتها اجرا كند چون اطّلاعى از عصيانهاى پنهانى ندارد، قوّه مجريه در اسلام نيز همين نارسايى را دارد. دليل روشنش اين ضعفى است كه به چشم خود در قوانين دينى مشاهده می كنيم و مى بينيم كه چگونه سيطره خود بر را از دست داده و اين نيست مگر به خاطر همين كه كسى را ندارد كه نواميس و قوانينش را حتّى براى يك روز بر بشر تحميل كند. 💠 در پاسخ مى گوئيم : حقيقت قوانين عمومى چه الهى و چه بشری اش، چيزى جز صورتهايى در اذهان مردم نيست، يعنى تنها معلوماتى است كه جايش ذهن و دل مردم است. بله وقتى اراده انسان به آن تعلّق بگيرد مورد عمل واقع مى شود، يعنى اعمالى بر طبق آنها انجام مى دهند و قهراً اگر اراده و خواست مردم به آن تعلّق نگيرد و نخواهند به آن قوانين عمل كنند چيزى در خارج به عنوان مصداق و منطبقٌ عليه آنها يافت نمى شود. پس اين است كه كارى كنيم تا خواست مردم به وقوع آن قوانين، تعلّق بگيرد و قانون قانون بشود. 💠 و قوانين تدوين شده در بيش از اين اراده ندارد كه افعال مردم بر طبق خواست اكثريّت انجام يابد، فقط به همين اندازه و بس. و امّا اینکه چه كنيم كه خواست ها اينطور شود، چاره اى برايش نينديشيده اند. لذا هر زمانى كه اراده ها زنده و فعّال و عاقلانه بوده قانون نیز به طُفيل آن جارى مى شده است. در غیر اینصورت در اثر انحطاط جامعه و ناتوانى بُنيه مجتمع، نیز مى مُرده و يا اگر هم زنده بوده به خاطر فرورفتگى جامعه در شهوات و گسترش يافتن دامنه عياشى ها، شعور و درك خود را از دست مى داده است. و يا اگر هم زنده بوده و هم داراى شعور، از ناحيه جرأت حرف زدن نداشته و اراده آن حاكم مُستبد، اراده اكثريّت را سركوب كرده و قانون به بوته فراموشى سپرده مى شد. 💠 بايد گفت كه در وضع عادى هم قانون تنها در جامعه حكومت دارد و مى تواند از پاره اى خلافكاريها و تجاوزات جلوگيرى كند. امّا در جناياتى كه انجام مى شود، قانون راهى براى جلوگيرى از آن ندارد و نمى تواند دامنه حكومت خود را تا پستوها و صندوق خانه ها و نقاطى كه از منطقه نفوذش بيرون است گسترش دهد؛ و در همه اين موارد به آرزوى خود كه همان جريان قانون و صيانت جامعه از فساد و از متلاشى شدن است نمى رسد، و انشعابهايى كه بعد از جنگ جهانى اول و دوم در سرزمين اروپا واقع شد خود از بهترين مثالها در اين باب است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 👈 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
که خانه‌ اش را فروخت و پول فروش خانه را به سیل‌ زدگان هدیه کرد. 💠 حجت ‌الإسلام‌ و المسلمین ربّانی (رئیس مرکز خدمات حوزه ‌های علمیّه) در دیدار با آیت الله جزایری ضمن اشاره به کمک ۸۰۰ میلیون تومانی طلّاب به سیل ‌زدگان خوزستان گفت : دیروز محضر حضرت آیت‌الله سبحانی بودیم، ایشان یک برگ چک ‌بانکی به من دادند و گفتند : «من خانه ‌ای قدیمی داشتم، آن را فروختم و کمی از پول آن را در جایی هزینه کردم و ما بقی را به شما می ‌دهم تا به سیل‌ زدگان بدهید و من را نیز به آن ‌ها برسانید». ایشان گفتند : «من اگر می‌ توانستم خودم برای کمک به مردم به مناطق می‌ رفتم». ❣واقعاً دیگه بی انصافی بود این خبر رو پست نکنم. دمت گرم آیت الله.😘😘 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 همچنين ولايتى را كه بشر براى نسبت به زنان قائل بود از بين برده و بر عكس براى زنان در جامعه جايى را باز كرده و ارزش اجتماعى برايشان قائل شد؛ عقل سليم هم جز اين را درباره آنها نمى گويد و تخطّى از آن را جايز نمى داند. و خلاصه در نتيجه ی اين روش اسلام، در برابر مردان و دوش به دوش آنان يكى از دو ركن اجتماع گرديدند؛ و حال آنكه در دنياى قبل از اسلام از چنين مكانت و ارزشى محروم بودند. 💠 اسلام زمام شوهر و زمام اداره اموال شخصى آنان را به خودشان واگذار نمود و حال آنكه زنان در دنيا داراى چنين اختياراتى نبودند و يا اگر هم بودند چنين استقلالى را نداشتند. اسلام زنان را در امور معيّنى با مردان كرد و در امور ديگرى جدايشان نمود، چنان كه امورى را هم اختصاص به مردان داد. و در تمامى امور رعايت وضع ساختمانى بدنى و روحى شان را نمود، و در امورى مانند امر نفقه و شركت در صحنه هاى جنگ و امثال آن كار زنان را نموده، بار اين گونه امور را به دوش مردان گذاشت. 💠 سابقاً هم راجع به اين مطالب در اواخر سوره بقره (در جلد دوم عربى تفسیر المیزان) و همچنين در سوره نساء (يعنى جلد چهارم عربى) بطور تفصيل بحث شد و در آنجا روشن شد كه اِرفاقى را كه به زنان اختصاص داده بيش از آن ارفاقى است كه درباره مردان رعايت نموده، به طورى كه نظير آن در يك از سيستم هاى مختلف اجتماعى قديم و جديد ديده نمى شود. و ما در اينجا چند آيه از قرآن شريف به عنوان استشهاد نقل مى كنيم : ❣ للرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ —- براى بهره ای است از آنچه كه كسب كرده اند، و براى هم نصيبى است از آنچه كه بدست آورده اند. (سوره نساء آيه 31) ❣ فلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ —- بعد از اينكه زنان از عِدّه بيرون آمدند ديگر بر شما مردان حَرَجى نيست در آنچه زنان درباره خود انجام دهند. (سوره بقره آيه 234) ❣ و لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ —- حقوقى كه براى زنان به گردن شوهران است برابر با حقوقى است كه براى مردان به گردن زنان است. (سوره بقره آيه 228) ❣ أنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ —- به درستى كه من عبادت و دعاى هيچ عمل کننده ای از شما را باطل و بى اجر نمى كنم، چه مردان شما و چه زنانتان را و همه شما در و نزد ما يكسانيد. (سوره آل عمران آيه 195) ❣لها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ —- براى هر نفْسى است پاداش كار نيكى كه كسب كرده و بر اوست كيفر كار زشتى كه انجام داده. (سوره بقره آيه 286) «اين آيه شريفه مشتمل است بر خلاصه اى از آنچه كه در آيات قبلى بيان شده». ❣و لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى —- و هيچ كس عملى انجام نمى دهد مگر آنكه كيفر و پاداش را آنرا مى بيند و كسى به گناه ديگرى مجازات نمى شود. (سوره انعام آيه 164) 💠 آيات مطلق ديگرى نيز هست كه مانند اين آيات، يك فرد از را چه مرد و چه زن، جزء تامّ و كاملِ مجتمع دانسته و او را آن قدر استقلال فردى داده كه در نتايج خوب و بد و نفع و ضرر اعمالش از هر فرد ديگرى جدايش ساخته، بدون اينكه در اين استقلال، بين مرد و زن و كوچك و بزرگ فرقى گذاشته باشد، آن گاه ميانشان در عزّت و احترام نيز قائل شده و فرموده : ❣و لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ —- عزّت براى خداست و براى رسول او و مؤمنين. (سوره منافقون آيه 28) 🔹سپس تمامى عزّت ها و كرامت هاى موهوم را لغو كرده و تنها عزّت و احترام دينى را كه با و به دست مى آيد معتبر دانسته و فرموده : ❣يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ. هان اى مردم؛ ما همه شما را از يك پدر و مادر آفريده و اگر شُعبه شُعبه و قبيله قبيله تان قرار داديم تنها براى اين بود كه يكديگر را بشناسيد و گرنه از جهت همه يكسانيد. تنها گرامى ترين شما نزد با تقوا ترين شما است. (سوره حجرات آيه 13) ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 👈 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🔴خانمها مخصوصاً خیلی دقیق بخونند👆👆
❤️ إنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاء. 💙 ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روی می آورد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند. 📚 بحار، ج ٥٣، ص 175 🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 و اين خطر يعنى شكسته شدن قوانين و و متلاشى شدن آن، جوامع را دستخوش خود نكرد مگر به خاطر اينكه جوامع توجّه و اهتمامى نورزيد در اينكه علّت صيانت خواستهاى امّت را پيدا كند، و تنها علّت حفظ اراده ها و در نتيجه تنها ضامن اجراى قانون را که همانا است. چون «اراده» در بقاء و ادامه حياتش تنها می تواند از اخلاق مناسب با خود استمداد كند، و اين معنا در عِلم النفس كاملاً روشن شده است. (كسى كه داراى خُلق شجاعت است، اراده اش قوى تر از اراده كسى است كه آن خُلق را ندارد و آنكه داراى تواضع است اراده اش در مهر ورزيدن قوى تر از اراده كسى است كه مبتلا به تكبّر است، در عكس قضيه نيز چنين است آنكه ترسوتر و يا متكبّرتر است اراده اش در قبول ظلم و در ستمگرى قوى تر از اراده كسى است كه شجاع و متواضع است : مترجم ). 💠 پس اگر سنّتى و قانونى كه در جامعه جريان دارد متّكى بر اساسى قويم از باشد، به درختى مى ماند كه ريشه ها در زمين و شاخه ها در آسمان دارد و به عكس اگر چنين نباشد به بوته خارى مى ماند كه خيلى زود از جاى كنده شده و دستخوش بادها مى شود. شما می توانيد اين معنا را در پيدايش كه «چيزى جز زائيده دمكراتى نيست» مورد نظر قرار دهيد، چون اين نظام در دنيا به وجود نيامد مگر به خاطر تظاهر طبقه مرفّه به عياشى، و به خاطر محروميّت طبقات ديگر اجتماع؛ و روز به روز فاصله اين دو طبقه از يكديگر بيشتر و قساوت و از دست دادن انصاف در طبقه مرفّه زيادتر و خشم و كينه از آنان در دل طبقات محروم شعله ورتر گرديد. و اگر قوانين مى توانست سعادت آدمى را تضمين كند و ضمانت اجرايى مى داشت هرگز اين مولود نامشروع (كمونيسم) متولّد نمى شد. 💠 و نيز می توانيد صدق گفتار ما را با سيرى در به دست آوريد، كه نه يك بار و نه دو بار، زمين و زندگى انسانهاى روى زمين را طعمه خود ساخت و خون هزاران هزار انسان را به زمين ريخت و حرث و نسل را نابود كرد، براى چه؟ تنها و تنها براى اينكه چند نفر خواستند حسّ استكبار و غريزه حرص و طمع خود را پاسخ دهند. و ليكن سنّت جاريه و قوانين موضوعه خود را بر اساس «اخلاق» تشريع نموده و در تربيت مردم بر اساس آن اخلاق فاضله سخت عنايت به خرج داده است. چون... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 👈 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
✅✅✅ ۳ تا کوتاه از کتاب اصول کافی دیدم و دوست داشتم شما هم بخونید. 🔸 همین اول کار باید تذکر بدم که سوء تدبیر و مدیریت عقیم و بی کفایتی به جای خود، برخی اساتید دانشگاهی غرب زده و برخی عمامه به سرهای تجمل گرا که از معلّمین شریف و روحانیت معزّز، عنوان و لباسشون رو دزدیدند و خیانت به کشور می کنند اینم بجای خود ( بابا دیگه خیلی ها فهمیدند که خط امام و از خط جناب روحانی و غربزده ها جداست اینم بجای خود)؛ 👈 حالا با توجه به این روایات که ذکر میشه،به اتفاقاتی که در کشور عزیزمون میفته با یه عینک دیگه ای نگاه می کنیم : ❣عن ابی عبدالله (ع) قال : اِنّ اشدَّ النّاس بلاءً الاُنبیاء ثُمّ یَلونَهم ثُمّ الاَمثُل فالاَمثُل. : 🔹 شدیدترین از جهت امتحان و آزمایش، انبیاء هستند، سپس کسانی که به انبیاء نزدیک هستند، و بعد از ایشان هر کس که در رتبه بالاتر باشد. ❣عن ابی عبدالله (ع) قال : اِنّ عظیمَ الاَجرِ لَمع عظیمِ البلاءِ و ما اَحبَّ اللهُ قوماً اِلّا ابتَلاهُم. 🔹 همانا اجر و پاداش بزرگ با امتحان و آزمایش بزرگ همراه است، خداوند را دوست ندارد مگر آنکه او را مورد آزمایش قرار می دهد. ❣عن ابی عبدالله (ع) قال : اِنّ لِلّهِ عزّ و جلّ عِباداً فی الاَرضِ مِن خالِصِ عِبادِه ما یُنزِلُ مِنَ السماءِ تُحفَةً الِیَ الاَرضِ اِلّا صَرَفَها عنهُم اِلیَ غیرِهِم و لا بَلِیّةً اِلّا صَرَفَها اِلَیهِم. 🔹 بدرستی که برای خداوند در زمین، است که از آسمان تحفه ای نازل نمی شود مگر آنکه آن را از ایشان منصرف سازد، و به غیر ایشان متوجّه کند. و هیچ بلایی را نازل نمی کند مگر آنکه به آنها متوجّه گرداند. 📚 اصول کافی ج۲ ص۱۹۶ ✳️ دعا کنید همگی از امتحانات فعلی و پیش رو، رو سفید بیرون بیایم به برکت صلوات بر محمّد و آل محمّد. و عجّل فرجهم. 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ❇️ برده گيرى اُسراى جنگى در جنگ مسلمين با ، در اسلام پذيرفته شده است. 💠 پس روشن شد كه اسلام از آن سه سبب مذكوره ، دو سببش را لغو كرده و تنها مسأله را باقى گذاشت و سببيّت آن را براى اِسترقاق (= برده گیری) لغو نفرمود، آرى آن را هم در جنگهايى معتبر دانست كه بين مسلمين و كفّار اتفاق افتد كه در اين صورت مسلمين مى توانند اسير كافر را استرقاق نمايند، نه جنگهايى كه بين خود مسلمين رخ مى دهد، كه در اين جنگها اسير گرفتن و استرقاق كردن نيست بلكه ياغى از اين دو طائفه آن قدر سركوب ميشود تا سر در اطاعت امر خدا فرود آورده و رام گردد، چنان كه فرمود : ❣و إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ. و اگر دو طائفه از به جان هم افتادند پس بين آن دو اصلاح كنيد، و اگر ديديد كه يكى از آن دو طايفه به ديگرى زور مى گويد و به نا حقّ ستيزه مى كند، با آن طائفه در افتيد و آن قدر بستيزيد تا به حقّ و امر خدا گردن نهد، پس اگر به سوى خدا برگشت نمود با رعايت ، بين آن دو را اصلاح كنيد و در هر كارى رعايت عدالت و انصاف را بنمائيد، به درستى كه خداوند دوست ميدارد مردم عدالت پرور را، جز اين نيست كه مؤمنين همه برادران همند، پس ميان خود اصلاح كنيد. (سوره حجرات آيه 10) 💠 و جهت اين امضاء كردن و معتبر شمردن برده گيرى اسراى جنگى اين است كه به طور كلّى، هدفى جز نابودى انسانيّت و از بين بردن نسل بشرى و ويران ساختن آبادى ها ندارد، و بشر بدون هيچ ترديدى چنين كسى را محكوم به زوال دانسته و بر هر كسى واجب مى داند كه اينگونه دشمن هاى بشريّت را جزو مجتمع بشرى به شمار نياورده و آنان را مستحقّ استفاده از مزاياى حيات و تنعّم به حقوق اجتماعى نداند، و نيز حكم مى كند به وجوب از بين بردن آنان و يا دست كم استرقاقشان. علاوه بر اين، بشر، حكم فطريش و سنّت عمليش هم - تا آنجا كه تاريخ نشان داده - از روزى كه در زمين منزل گزيد تا امروز همين بوده و بعد از اين هم همين خواهد بود. 💠 هم در ساختمان مجتمع دينى خود كه بر اساس «توحيد» و «حكومت دينى اسلامی» اش بنا نهاده، عضويّت هر مُنكر توحيد و ياغى از حكومت دين را نسبت به مجتمع انسانى لغو فرموده، و تنها كسانى را انسان دانسته و عضويّت آنان را نسبت به مجتمع بشرى معتبر شمرده كه اسلام (دين توحيد) را پذيرفته و يا لا أقلّ به ذِمّه و تبعيّتِ حكومت دين گردن نهاده باشد. بنابر اين، از نظر اسلام كسى كه از دين و حكومت آن و يا ذمّه و عهده آن خارج باشد از جرگه خارج بوده، با او همان معامله اى را مى كند كه با غير انسان مى نمايد، يعنى به انسانها اجازه مى دهد كه او را از هر نعمتى كه خود در زندگيشان از آن استفاده مى كنند محروم ساخته و زمين را از ننگ و لوث استكبار و افسادش پاك كنند؛ پس چنين كسى از نظر اسلام هم خودش و هم عملش و هم نتائج همه تلاشها و كارهايش، مسلوب الحُرمة و است، روى اين حساب لشكر اسلام مى تواند چنين كسى را در صورت غلبه و پيروزى اسير نموده و بنده خود قرار دهد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺
دوستان خوبم سلام خیلی شب عزیز و با قیمتی است اعمالی داره که میتونید از کتاب مفاتیح الجنان پیگیرش باشید شب است امشب❤️ 💐ولادت آقا و صاحبمون امام مهدی (عج) هم پیشاپیش مبارک همتون باشه.💐 همدیگه رو دعا کنیم. برای سلامتی و تعجیل در ظهور آقا و برای رسوایی منافقین داخلی و نابودی دشمنان خارجی هم حتماً دعا کنید. التماس دعای فراوان💐
🌹🌹🌹 💠 و ليكن اسلام سنّت جاريه و قوانين موضوعه خود را بر اساس تشريع نموده و در تربيت مردم بر اساس آن اخلاق فاضله، سخت عنايت به خرج داده است. چون قوانين جاريه در أعمال، در ضمانت «اخلاق» و بر عهده آن است و اخلاق همه جا با انسان هست، در خلوت و جَلوت وظيفه خود را انجام مى دهد و بهتر از يك پليس مى تواند عمل كند، چون پليس و هر نيروى انتظامى ديگر تنها مى توانند در ظاهر نظم را بر قرار سازند. خواهى گفت : معارف عمومى در نيز در مقام تهذيب اخلاق جامعه هست و از ناحيه مُجريان قوانين، براى اين منظور تلاش بسيار مى شود تا مردم را بر اساس اخلاق پسنديده تربيت كنند. مى گوئيم بله همين طور است. امّا اين اخلاق و دستوراتش مانند قوانين آنان، در نظر آنهايى كه مى خواهند بند و بارى نداشته باشند بيش نيست و لذا مى بينيم كه هيچ سودى به حالشان نداشته است. خواهى پرسيد چرا؟ مى گوئيم : 💠 اوّلاً : براى اينكه تنها چيزى كه منشأ همه رذائل اخلاقى است، و افراط در لذّت هاى مادّى در عدّه اى و تفريط و از آن در عدّه اى ديگر است؛ و قوانين غربيان، مردم مرفّه را در آن اسراف و افراط آزاد گذاشته و نتيجه اش محروميّت عدّه اى ديگر شده. خُب در چنين نظامى كه اقليّتى از پُرخورى شكمشان به درد آمده و اكثريّتى از گرسنگى مى نالند آيا دعوت به اخلاق دعوت به دو امر متناقض و درخواست جمع بين دو ضدّ نيست؟! علاوه بر اين همانطور كه قبلاً توجه فرموديد تنها اجتماعى فكر مى كنند و پيوسته مجتمعات و نشست آنان براى به دام كشيدن جامعه هاى ضعيف و ابطال حقوق آنان است، و با ما يَملك آنان زندگى مى كنند و حتى خود آنان را خويش می سازند و تا آنجا كه بتوانند به ايشان زور مى گويند! با اين حال اگر كسى ادّعا كند كه غربيها جامعه و انسانها را به سوى صلاح و تقوا مى خوانند، ادّعايى متناقض نيست؟ قطعاً همين است و لا غير و سخن اينگونه گروه ها و سازمانها در كسى اثر نمى گذارد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ❇️ اخلاق و فضائل اخلاقى در جايى ندارد. 💠 ثانیاً : دلیل اينكه به اصلاح اخلاق نيز مى پردازند ليكن كمترين نتيجه اى نمى گيرند، اين است كه اخلاق فاضله اگر بخواهد مؤثر واقع شود بايد در نفْس ثبات و استقرار داشته باشد و ثُبات و استقرارش نيازمند ضامنى است كه آن را ضمانت كند و جز - يعنى اعتقاد به اينكه «براى عالَم تنها يك معبود وجود دارد» - چیزی آن را تضمين نمى كند. تنها كسانى پاى بند فضائل اخلاقى مى شوند كه معتقد باشند به وجود خدايى واحد و داراى اسماى حُسنا، خدايى حكيم كه خلايق را به منظور رساندن به كمال و سعادت آفريد، خدايى كه خير و صلاح را دوست مى دارد و شرّ و فساد را دشمن، خدايى كه بزودى خلايق اوّلين و آخرين را در جمع مى كند تا در بين آنان داورى نموده و هر كسى را به آخرين حدّ جزايش برساند، نيكوكار را به پاداشش و بدكار را به كيفرش. 💠 و پر واضح است كه اگر اعتقاد به نباشد هيچ سبب اصيل ديگرى نيست كه بشر را از پيروى هواى نفس باز بدارد، و وادار سازد به اينكه از لذائذ و بهره هاى طبيعىِ نفْس صرف نظر كند، چون طبع بشر چنين است كه به چيزى اشتها و ميل كند و چيزى را دوست بدارد كه نفعش عايد شود، نه چيزى كه نفعش عايد غير خودش شود، مگر آنكه برگشتِ نفع غير نیز به نفع خودش باشد (به خوبى دقّت بفرمائيد). 💠 خب، بنابر اين در مواردى كه انسان از كُشتن حقِّ غير، لذّت مى برد و مانع و رادعی نيست كه او را از اين لذّت هاى نامشروع باز بدارد و قانونى نيست كه او را در برابر اين تجاوزها مجازات كند و حتّى كسى نيست كه او را سرزنش نموده و مورد عتاب قرار دهد، ديگر چه مانعى مى تواند او را از ارتكاب اينگونه خطاها و ظلم ها (هر قدر هم كه بزرگ باشد) جلوگيرى نمايد؟! ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺
هدایت شده از من شیعه هستم
🌹🌹🌹🌹 🔹لینک مطالب مهم کانال بخش اول👇 https://eitaa.com/ishiaa/460 🔹لینک مطالب مهم کانال بخش دوم👇 https://eitaa.com/ishiaa/490 🌹🌹🌹🌹