eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۳ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 با توجّه به پرسش و جواب شماره:
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💓⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۰۳ ─━━━━⊱💜⊰━━━━─ 📝در مقام پاسخ از سوال مذکور، ابتدائاً لازم است به جوابِ پرسش گذشته، توجّهی شود؛ 🏃‍♂بعد از رجوع به جوابِ پرسش شماره: ۰۲، گفته می شود: 👌 ؛ نمی توان به صفه مشبّهه بودنِ کلمه 《تَوَّابٌ》در آیه ۱۲ سوره مبارکه حجرات یعنی:《إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ》حکم نمود زیرا:👇 🔸👈{توّاب} بر وزن {فعّال} می باشد و از طرفی با رجوع به کتب صرفی، چنین نتیجه حاصل می گردد که این وزن مختصّ به اسم ‌مبالغه است یعنی اهل محاوره برای بیان مفاد اسم مبالغه یعنی کثرت حدوث، از وزن {فعّال} بهره برده اند لذا با این وجود نمی توان به صفه مشبّهه بودنِ کلمه 《 》در آیه مذکور اذعان کرد به تعبیری وزن صفه مشبّهه به دو صورت مورد بحث واقع شده است: یکی قیاسی بر وزن: ۱)---> {افعل: برای مذکر ، فعلاء: برای مونّث}؛ ۲)---> {فَعلان: برای مذکر ، فَعلی: برای مونّث} و دیگری سماعی که برخی از صاحبان کتب به بیان آن ها پرداخته اند و همان طور که واضح است موارد سماعی، منحصر در استعملاتی است که از جانب اهل لسان عربی وارد شده است یعنی نمی توان به موارد دیگر سرایت داد لذا وزن {فعّال} که از جمله وزن های اختصاصی اسم ‌مبالغه است، نیز به عنوان وزنِ قیاسی برای صفه مشبّهه به کار برده نشده است به همین جهت گفته می شود: این وزن و کلمه《 》 در نگاه اهل محاوره، اسم مبالغه است کما این که:👇 👤جناب در تفسیر در مقام پرده برداری از آیه مذکور، قائل به همین نظریّه شده است و می فرماید: {المبالغه فی التواب للدلاله علی کثره من یتوب علیه من عباده ...}. 😉بله خداوند متعال ذاتاً توبه پذیر است لکن در این آیه نگاهی به ثبوتِ وصف توبه پذیر بودن خداوند ندارد زیرا اسم مبالغه نهایتاً، دلالت بر کثرت حدوث می نماید یعنی ما به وسیله دلیل خارجی یعنی ذاتی بودن توبه از جانب خدا، نمی توانیم کلماتی همچون {توّاب} که دلالت بر کثرت حدوث دارند را حمل بر صفه مشبهه نماییم به عبارتی دیگر آن چه که متکلّم حکیم درصدد انتقال آن به مخاطب از این آیه است، کثرت حدوثِ توبه پذیر بودن است و برای فهماندن ثبوتی بودن توبه، می توانست از صِیَغ صفه مشبّهه استفاده نماید و لذا اکنون که از صیغ صفه مشبّهه بهره نبرده اند، نتیجه می شود که ثبوتی بودن توبه، مراد جدّی وی نبوده است و الّا اگر مراد جدّی وی بوده است، می بایست از صیغ صفه مشبّهه بهره میبُرد. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👥رفقا: ✅ با توجّه به #نکاتی که در پُرسِش و جَوَاب شماره: ۰۲، مطرح شد که البته پیام آن نیز ریپلای شد
⏳⏳بررسی را ان شا الله ارسال خواهیم کرد؛ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🌹الّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَی‌مُحَمَّدٍﷺ وَآلِ‌مُحَمَّدٍﷺوَعَجِّلْ‌فَرَجَهم🌹 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔍 و خویش را در جهت ارتقاء کانال با در میان بگذارید: ⚫️ @Lakhair
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ شماره: ۰۴ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 با لحاظِ پرسش و جواب شماره: ۰۲، آیا می توان این گونه اذعان داشت که کلمه 《عَالِمُ》در آیه ۳۸ سوره مبارکه فاطر یعنی:《إِنَّ اللَّهَ عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ》 صفه مشبّهه می باشد؟ 👆👈به دلیل آن که ثبوتِ وصفِ {علم و دانایی} به دلالت عقلی، برای ذات اقدس الهی، دائمی می باشد و از طرفی مفادِ صفه مشبّهه، ثبوتی است لذا حکم به صفه مشبّهه می شود. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۴ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 با لحاظِ پرسش و جواب شماره: ۰۲
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💓⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۰۴ ─━━━━⊱💜⊰━━━━─ 🔍با توجّه به نکاتی که قبلاً در جوابِ پرسش سوال شماره: ۰۲ بیان شد، گفته می شود: 👏خیر، نمی توان به صفه مشبّهه بودنِ 《عَالِمُ》 در آیه شریفه، به جهت وجود دلالت عقلیّه حکم ‌نمود زیرا همان که عرض شد: 👈 اوزان مختصّ به اسم فاعل، دلالت بر مفاد حدوثی می نمایند و همچنین:👇 👈 ازوان مختصّ به صفه مشبّهه، دلالت بر مفاد ثبوتی می ‌نمایند. 🔵از طرفی دیگر، میان دلالت های و دلالت های ، وجود دارد و به جهت عدم لحاظ این فرق، نیز خلط نمودند و حکم به صفّه مشبّهه بودنِ《عَالِمُ》نمودند به همین دلیل، به نظر می رسد، آیه مذکور درصدد اثبات تجلّی و ظهور علمِ غیب بودنِ خداوند متعال از آسمان ها و زمین می باشد لذا این تعبیر به دلالت لفظی، نگاهی به ثبوت علمِ غیب بودنِ خداوند متعال ندارد بلکه درصدد بیان‌ مفاد حدوثی است اگرچه به دلالت عقلی می دانیم که وصف ثبوتِ علمِ غیب، در خداوند متعال به طور همیشگی است به تعبیری خداوند متعال در این آیه با به کار گیری وزن {فاعل} درصدد اثبات حدوث و تجّلی و ظهور علم غیب بودن خود می باشد نه علم غیب زیرا اگر درصدد اثباتِ ثبوت علم غیب می بود، آن گاه می بایست از وزن های مختصّ به صفه مشبّهه بهره ببرد بنابراین این که از وزن های مختصّ به صفه مشبّهه بهره نبرده اند، نشان دهنده آن است که درصدد بیان مفاد ثبوتی نیست؛ 👆👈این کلام زمانی قوّت می یابد که در ادامه آیه می بینیم، خداوند متعال از آن جایی که درصدد اثباتِ ثبوتی بودن علمِ خود《بِذَاتِ الصُّدُورِ》است، از وزن مختصّ صفه مشبّهه استفاده کرده است یعنی:《عَلِيمٌ》 و از اوزان اسم فاعل همانند {فاعل} استفاده نکرده است زیرا اساساً درصدد بیان مفاد حدوثی نبوده است فتامّل. 🔍با 👆این👆 نگاه، به راحتی می توان به اسم فاعل بودنِ 《قَادِرٌ 》در آیه ۳۷ سوره مبارکه انعام یعنی:《قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَىٰٓ أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ》حکم‌ نمود و همچنین به صفه مشبّهه بودنِ 《قَدِيرٌ》در آیه شریفه ۲۰ سوره مبارکه بقره یعنی:《 إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ》 اذعان کرد و نیازی نیست که در هر دو آیه، به صفه مشبّهه بودن آن، حکم‌ نماییم. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
⏳⏳بررسی #آیه_دوّم را ان شا الله #فردا ارسال خواهیم کرد؛ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🌹الّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَی‌مُحَمَّدٍﷺ و
👁‍🗨دوستان گرامی: ⌛️بررسی آیه دوّم ‌نیز شده است؛ 🕰 وقت نمودید، بفرمایید و ضعف و قوّت مطلب را برای ما ارسال نمایید؛ ⌨آیدی جهت ارسال مطالب:👇 ⚫️ @Lakhair
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💗⊰━━━━─ شماره: ۰۵ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 آیا تعبیر 《فِي》در آیه ۷۱ سوره مبارکه طه: 《وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ 》در چه معنایی استعمال شده است؟ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💗⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۵ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 آیا تعبیر 《فِي》در آیه ۷۱ سوره
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💞⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۰۵ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ 📝 قبل از بیان پاسخِ پرسشِ مذکور، است به بیان دیدگاه برخی از اساتید حوزه علمیّه نسبت به علوم ادبی، بپردازیم و سپس آن را در کرسی قضاوت منصفانه، نماییم و در نهایت به بیان جوابِ پرسش، در ضمنِ بیان نقد، خواهیم پرداخت. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💞⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۵ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ 📝 قبل از بیان پاسخِ پرسشِ مذک
🔍 :👇 👤برخی از اساتید ادبیات عرب، ✋ که در راستای تحصیلِ و به طور کلّی ، مهمّ نیست که چه کتابی تحصیل گردد یعنی چه سیوطی تدریس شود و چه شرح ابن عقیل و همچنین چه صمدیّه تدریس شود و چه بدایه النّحو؛ و از طرفی دیگر ✋ که فهمیدنِ استدلالِ بصریّون و کوفیّون برای به نتیجه رسیدن در مسئله، فایده ای ندارند و همچنین ✋ دارند که افرادی که ادّعا دارند، فهمیدن استدلال بصری و کوفی فایده دارد، پنج مسئله را در فقه یا تفسیر ارائه دهند که به واسطه آن، دو فقیه یا دو مفسّر به واسطه اختلاف موجود بین این دو مکتب، دو نظر متفاوت از یک دیگر را بیان نمودند و سپس به این نکته ✋ دارند که طلبه باید زیاد ترکیب کند تا مسلّط شود؛ 👆👈✍ اگر اندکی با مباحث ادبی، آشنا باشیم و اصلی به خصوص علم ‌نحو را متوجّه شده باشیم، به بُطلان هر چهار عقیده، حکم می نماییم زیرا در ادبیات و یا هر علمِ دیگری، کتاب برای تعلیم و تعلُّم از مهمّ ترین است و این نکته غیر قابل انکار است و ظاهراً از آن جایی که این نکته در عصر حاضر به فراموشی سپرده شده است، برخی از مسئولان در حیطه علم بلاغت، کتاب شریفِ {مختصر المعانی} را به {جواهر البلاغه} تبدیل نمودند و سپس خودِ کتابِ {جواهر البلاغه} را به چند {جواهر البلاغه} دیگر با عنوان {طبعه منقّحه} و {طبعه منقّحه جدیده} و ... تبدیل کرده اند و جالب آن است که تمام مفادّ این کتبی که با عنوان های مختلف من جمله {درر البلاغه} چاپ شده اند، همان کتاب شریف {مختصر المعانی جناب تفتازانی} می باشد و با کتبی همانند {مختصر المعانی}، که مثلاً در راستای پیشرفت حوزه بود، که هیچ گونه، پیشرفتی را به دنبال نداشت بلکه موجب شد که برخی از علمای اهل سنّت بر این گونه دستکاری ها، اشکال بگیرند به این که این کار مصداق بارزِ تحریف تُراث علمی می باشد را باید در جای دیگر جستجو کرد نه در دستکاری کتب یعنی بزرگان به این باورِ یقینی رسیده اند که موتور محرّک علوم دینی، هستند؛ مسئولان و اساتید دستکاری شوند تا از این نگاه های اقتصادی به تدریس و ...، درآمده و کتب ادبی و تدریس علوم شریف ادبی و خصوص عمر طلّاب و آبروی طلّاب داشته باشند؛ و این که فرمودید: {اختلاف میان بصری و کوفی فایده ای ندارد}، 😳 جای تعجّب است که چرا این عدّه از اساتید، نمی خواهند از خوابی که خود را در آن به خواب زده اند، بیدار کنند زیرا تاثیر این گونه اختلافات در فقه، کلام و اعتقادات، تفسیر و فهم روایات و به طور کلّی دفاع از شرع مقدّس و مذهب، غیر قابل انکار است و شواهد قطعی بر این مدّعا ثابت است؛ لکن نسبت به این که فرمودید: {افرادی که ادّعا دارند اختلاف میان بصری و کوفی، فایده دارد، پنج مسئله را در فقه یا تفسیر ذکر کنند}، گفته می شود: 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f