کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💝⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۰۴
─━━━━⊱❤️⊰━━━━─
❓❔👈 با لحاظِ پرسش و جواب شماره: ۰۲، آیا می توان این گونه اذعان داشت که کلمه 《عَالِمُ》در آیه ۳۸ سوره مبارکه فاطر یعنی:《إِنَّ اللَّهَ عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ》 صفه مشبّهه می باشد؟
👆👈به دلیل آن که ثبوتِ وصفِ {علم و دانایی} به دلالت عقلی، برای ذات اقدس الهی، دائمی می باشد و از طرفی مفادِ صفه مشبّهه، ثبوتی است لذا حکم به صفه مشبّهه می شود.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۴ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 با لحاظِ پرسش و جواب شماره: ۰۲
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💓⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۰۴
─━━━━⊱💜⊰━━━━─
🔍با توجّه به نکاتی که قبلاً در جوابِ پرسش سوال شماره: ۰۲ بیان شد، گفته می شود:
👏خیر، نمی توان به صفه مشبّهه بودنِ 《عَالِمُ》 در آیه شریفه، به جهت وجود دلالت عقلیّه حکم نمود زیرا همان که عرض شد:
👈 اوزان مختصّ به اسم فاعل، دلالت بر مفاد حدوثی می نمایند و همچنین:👇
👈 ازوان مختصّ به صفه مشبّهه، دلالت بر مفاد ثبوتی می نمایند.
🔵از طرفی دیگر، میان دلالت های #لفظیّه و دلالت های #عقلیّه، #فرق وجود دارد و به جهت عدم لحاظ این فرق، #برخی نیز خلط نمودند و حکم به صفّه مشبّهه بودنِ《عَالِمُ》نمودند به همین دلیل، به نظر می رسد، آیه مذکور درصدد اثبات تجلّی و ظهور علمِ غیب بودنِ خداوند متعال از آسمان ها و زمین می باشد لذا این تعبیر به دلالت لفظی، نگاهی به ثبوت علمِ غیب بودنِ خداوند متعال ندارد بلکه درصدد بیان مفاد حدوثی است اگرچه به دلالت عقلی می دانیم که وصف ثبوتِ علمِ غیب، در خداوند متعال به طور همیشگی است به تعبیری خداوند متعال در این آیه با به کار گیری وزن {فاعل} درصدد اثبات حدوث و تجّلی و ظهور علم غیب بودن خود می باشد نه #ثبوت علم غیب زیرا اگر درصدد اثباتِ ثبوت علم غیب می بود، آن گاه می بایست از وزن های مختصّ به صفه مشبّهه بهره ببرد بنابراین این که از وزن های مختصّ به صفه مشبّهه بهره نبرده اند، نشان دهنده آن است که درصدد بیان مفاد ثبوتی نیست؛
👆👈این کلام زمانی قوّت می یابد که در ادامه آیه می بینیم، خداوند متعال از آن جایی که درصدد اثباتِ ثبوتی بودن علمِ خود《بِذَاتِ الصُّدُورِ》است، از وزن مختصّ صفه مشبّهه استفاده کرده است یعنی:《عَلِيمٌ》 و از اوزان اسم فاعل همانند {فاعل} استفاده نکرده است زیرا اساساً درصدد بیان مفاد حدوثی نبوده است فتامّل.
🔍با 👆این👆 نگاه، به راحتی می توان به اسم فاعل بودنِ 《قَادِرٌ 》در آیه ۳۷ سوره مبارکه انعام یعنی:《قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَىٰٓ أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ》حکم نمود و همچنین به صفه مشبّهه بودنِ 《قَدِيرٌ》در آیه شریفه ۲۰ سوره مبارکه بقره یعنی:《 إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ》 اذعان کرد و نیازی نیست که در هر دو آیه، به صفه مشبّهه بودن آن، حکم نماییم.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
May 11
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💗⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۰۵
─━━━━⊱❤️⊰━━━━─
❓❔👈 آیا تعبیر 《فِي》در آیه ۷۱ سوره مبارکه طه: 《وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ 》در چه معنایی استعمال شده است؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💗⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۵ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 آیا تعبیر 《فِي》در آیه ۷۱ سوره
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💞⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۰۵
─━━━━⊱🖤⊰━━━━─
📝 قبل از بیان پاسخِ پرسشِ مذکور، #لازم است به بیان دیدگاه برخی از اساتید حوزه علمیّه نسبت به علوم ادبی، بپردازیم و سپس آن را در کرسی قضاوت منصفانه، #نقد نماییم و در نهایت به بیان جوابِ پرسش، در ضمنِ بیان نقد، خواهیم پرداخت.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💞⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۵ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ 📝 قبل از بیان پاسخِ پرسشِ مذک
🔍 #بیان_نقد_به_همراه_جواب:👇
👤برخی از اساتید ادبیات عرب، ✋ #معتقدند که در راستای تحصیلِ #علمِ_نحو و به طور کلّی #علومِ_ادبی، مهمّ نیست که چه کتابی تحصیل گردد یعنی چه سیوطی تدریس شود و چه شرح ابن عقیل و همچنین چه صمدیّه تدریس شود و چه بدایه النّحو؛ و از طرفی دیگر ✋ #معتقدند که فهمیدنِ استدلالِ بصریّون و کوفیّون برای به نتیجه رسیدن در مسئله، فایده ای ندارند و همچنین ✋ #عقیده دارند که افرادی که ادّعا دارند، فهمیدن استدلال بصری و کوفی فایده دارد، پنج مسئله را در فقه یا تفسیر ارائه دهند که به واسطه آن، دو فقیه یا دو مفسّر به واسطه اختلاف موجود بین این دو مکتب، دو نظر متفاوت از یک دیگر را بیان نمودند و سپس به این نکته ✋ #اذعان دارند که طلبه باید زیاد ترکیب کند تا مسلّط شود؛
👆👈✍ #لکن اگر اندکی با مباحث ادبی، آشنا باشیم و #رسالت اصلی #علوم_ادبی به خصوص علم نحو را متوجّه شده باشیم، به بُطلان هر چهار عقیده، حکم می نماییم زیرا در ادبیات و یا هر علمِ دیگری، #انتخاب کتاب برای تعلیم و تعلُّم از مهمّ ترین #ارکان_آموزش است و این نکته غیر قابل انکار است و ظاهراً از آن جایی که این نکته در عصر حاضر به فراموشی سپرده شده است، برخی از مسئولان در حیطه علم بلاغت، کتاب شریفِ {مختصر المعانی} را به {جواهر البلاغه} تبدیل نمودند و سپس خودِ کتابِ {جواهر البلاغه} را به چند {جواهر البلاغه} دیگر با عنوان {طبعه منقّحه} و {طبعه منقّحه جدیده} و ... تبدیل کرده اند و جالب آن است که تمام مفادّ این کتبی که با عنوان های مختلف من جمله {درر البلاغه} چاپ شده اند، همان کتاب شریف {مختصر المعانی جناب تفتازانی} می باشد و با #دستکاری کتبی همانند {مختصر المعانی}، که مثلاً در راستای پیشرفت حوزه بود، #برعکس که هیچ گونه، پیشرفتی را به دنبال نداشت بلکه موجب شد که برخی از علمای اهل سنّت بر این گونه دستکاری ها، اشکال بگیرند به این که این کار مصداق بارزِ تحریف تُراث علمی می باشد #لذا_مشکل را باید در جای دیگر جستجو کرد نه در دستکاری کتب یعنی بزرگان به این باورِ یقینی رسیده اند که موتور محرّک علوم دینی، #اساتید هستند؛ مسئولان و اساتید #باید دستکاری شوند تا از این نگاه های اقتصادی به تدریس و ...، درآمده و #نگاهی_ارزشی #به کتب ادبی و تدریس علوم شریف ادبی و #به خصوص عمر طلّاب و آبروی طلّاب داشته باشند؛ و این که فرمودید: {اختلاف میان بصری و کوفی فایده ای ندارد}، #واقعاً😳 جای تعجّب است که چرا این عدّه از اساتید، نمی خواهند از خوابی که خود را در آن به خواب زده اند، بیدار کنند زیرا تاثیر این گونه اختلافات در فقه، کلام و اعتقادات، تفسیر و فهم روایات و به طور کلّی دفاع از شرع مقدّس و مذهب، غیر قابل انکار است و شواهد قطعی بر این مدّعا ثابت است؛ لکن نسبت به این که فرمودید: {افرادی که ادّعا دارند اختلاف میان بصری و کوفی، فایده دارد، پنج مسئله را در فقه یا تفسیر ذکر کنند}، گفته می شود:
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
🔍 #بیان_نقد_به_همراه_جواب:👇 👤برخی از اساتید ادبیات عرب، ✋ #معتقدند که در راستای تحصیلِ #علمِ_نحو و
🔺 آن چه که در مسیر طلبگی و بخصوص مسیر تعلیم و تعلُّم ادبیات عرب، مهمّ و بلکه اهمّ است، رسیدن به #یک_حریّت_علمی و #یک_قوّتِ_علمی در جهت استنباط و فهم آیات و روایات می باشد.
👆👈ظاهراً این که گفته شد: {#پنج مسئله را در فقه یا تفسیر ارائه دهند}، تعبیر به {#پنج} موضوعیّت ندارد زیرا عُقَلایِ عالَم اگر #یک_مسئله را در یک موضوعی مشاهده کنند که مفید فایده واقع گردیده است، حکم به تعلُّم آن می کنند و نیازی به #پنج_مسئله در جهت اذعان به فایده داشتنِ اختلاف کوفی و بصری نمی باشد #قطعاً.
✋به همین جهت گفته می شود: اگر در مسیر تفقُّه و یا در مسیر تفسیر، یک مسئله مشاهده شود که مثلاً مفسِّری با لحاظ استدلال کوفی یک نظری داده است و مفسِّری با لحاظ تفسیر بصری یک نظری دیگر داده است، در جهت #اذعان به #فایده داشتنِ #فهمیدنِ استدلال بصریّون و کوفیّون #کفایت می کند.
❌ #بیان_یک_مسئله_اختلافی_از_تفاسیر:
☝️ #بررسی تعبیر 《فِي》 در آیه: 《وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ 》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💗⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۵ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 آیا تعبیر 《فِي》در آیه ۷۱ سوره
🔍رفقا:
👈در #ادامه ان شا الله به بیانِ تفسیر کلمه 《فِي》 در آیه: 《وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ 》، از دیدگاه #ابن_عاشور و #صاحب_بیان_المعانی که از جمله مفسّرین هستند، خواهیم پرداخت و #سپس نظریّه کوفیّون و بصریّون را بر کلام این دو مفسّر، تطبیق می دهیم تا ان شا الله روشن شود که اختلاف بصری و کوفی به چه اندازه در فهم آیه قرآن و تفسیر کَلَامُ الله العزیر تاثیر دارد.
👆👇👆بنابراین با ما #همراه باشید.
⏳ #بارگذاری_ادامه_مطلب، ساعت ۲۰:۰۰ امشب خواهد بود.