🔴 تمرین پانصد و چهل و چهارم
✳️ #نحو و #بیان:
📚متن:
وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّى نُوقِعَ وَ لَا نُسِيلُ حَتَّى نُمْطِر
👈 نهج البلاغة/خ 9
🔰 همه می دانیم که سیل بعد از باران است. پس وجه غایت قرار دادن امطار بر سیل چیست؟
🔰 استعاره کدام یک از دو فقره بدیعتر است؟ چرا؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و پنجم
✳️ #نحو:
📚متن:
إِنَّ بَلِیَّتَکمْ قَدْ عَادَتْ کهَیْئَتِهَا یَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِیَّهُ (صلى الله علیه وآله) .
👈 نهج البلاغة/خ ۱۶
🔰 متعلق کاف تشبیه و یوم چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و سی و هفتم
✳️ #معانی:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین رجوع کنید به:
🖇 https://b2n.ir/s99667
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و ششم
✳️ #نحو:
📚متن:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّركِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّة وَ قَالَ اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً
👈 الکافي ج ۱، ص ۴۵۲
🔰 عامل در «النبوة» چیست؟
🔰 فعل «أُبَشِّر» چه اعرابی دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و هفتم
✳️ #نحو:
📚متن:
عن علی علیه السلام أنه قال: لا تقدموا سفهائکم فی صلاتکم، ولا علی جنائزکم، فإنهم وفدکم إلی ربکم.
👈 جامع احادیث الشیعة، باب عدم جواز الصلاة خلف الصبی والمجنون وولد الزنا وحکم الاقتداء بالسفیه، ح ۵۵۱۰
🔰 مرجع ضمیر در «فانهم» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و هشتم
✳️ #نحو:
📚متن:
عن أبي عبد الله ع قال: إذا حضر الميت أربعون رجلا فقالوا اللهم إنا لا نعلم منه إلا خيرا قال الله عز و جل قد قبلت شهادتكم و غفرت له ما علمت مما لا تعلمون.
👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 254
🔰 معنای حرف جر «مِن» در «مما» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و نهم
✳️ #منطق و #اصول:
📚متن:
🌾 فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (سجده/17)
🌾 وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً (اسراء/79)
👈 امام صادق علیه السلام با استشهاد به آیه اول می فرمایند که ثواب نماز شب در کتاب الهی مبین نیست. (بحار الانوار، ج 87، ص 140، الرواية 8) آیتالله سعادتپرور رحمهالله ضمن ادعای تعارض بدوی بین آیه شریفه حسب دلالت فوق با آیه دوم به جمع عرفی بین آن دو پرداختهاند. (سر الاسراء، نصج1، ص: 190)
🔰 با استفاده از قیاس منطقی و ظرفیت مباحث احکام تعارض در علم اصول، شبهه و پاسخ آن را بازتقریر کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاهم
✳️ #معانی:
📚متن:
قوله تعالى: ذلِكُمْ أَزْكى لَكُمْ وَ أَطْهَرُ أي أنمى لكم و أعظم بركة، و إلا لكان تأكيدا و التأسيس خير منه.
👈 مجمع البحرین، ماده ز ك و
🔰 برای اصل «التأسيس خير من التأكيد» مدرک بیایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و یکم
✳️ #بدیع:
📚متن:
بااستفاده از کریمه أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً (نساء/49) برخی چنین گفته اند: «مشهور صرفیون معنای نسبت و معنای تعدیه را در باب تفعیل دوتا دانسته اند و مختار این است که یکی است به این بیان که معنای هیئت باب، جعل المفعول ذا الحدث است یا حقیقةً و یا ادعائاً. ظاهر آرایه ادبی ... هم این است که هردو تزکیة به یک معنا است و شاهد خوبی است بر همین مدعا.»
🔰 استدلال صرفی فوق از آیه شریفه مبتنی بر کدام آرایه ادبی است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و دوم
✳️ #معانی:
📚متن:
عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ نَحْنُ فِي اَلطَّرِيقِ فِي لَيْلَةِ اَلْجُمُعَةِ اِقْرَأْ فَإِنَّهَا لَيْلَةُ اَلْجُمُعَةِ قُرْآناً فَقَرَأْتُ إِنَّ يَوْمَ اَلْفَصْلِ مِيقٰاتُهُمْ أَجْمَعِينَ -
يَوْمَ لاٰ يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئاً وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَإِلاّٰ مَنْ رَحِمَ اَللّٰهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلَّذِينَ رَحِمَ اَللَّهُ وَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلَّذِينَ اِسْتَثْنَى اَللَّهُ وَ لَكِنَّا نُغْنِي عَنْهُمْ 👈 بحارالانوار جلد ۲۴،ص ۲۰۵ 🔰 نحات، عطف بر جمله را قبل از اتمام اجزای آن خلاف فصاحت میدانند. چه توجیهی برای عطف «فانها لیلة ...» دارید؟ 🔰 غرض از تقیید به «لكن» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
May 11
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و سوم
✳️ #اصول:
📚متن:
عن أبي السفاتج عن بعض أصحابه أنه سأل أبا عبد الله ع فقال إنا نكون في طريق مكة فنريد الإحرام فلا يكون معنا نخالة نتدلك بها من النورة فنتدلك بالدقيق فيدخلني من ذلك ما الله به أعلم قال ع مخافة الإسراف قلت نعم قال ليس فيما أصلح البدن إسراف إني ربما أمرت بالنقي فيلت بالزيت فأتدلك به إنما الإسراف فيما أتلف المال و أضر بالبدن
👈 مكارم الأخلاق، ص: 57
🔰 آیا از خبر فوق -با اغماض از بحث سندی- میتوان حکم تجری را استنباط کرد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و چهارم
✳️ #بدیع و #منطق:
📚متن:
باری نظر به خاک عزیزان رفته کن
تا مجمل وجود ببینی مفصلی
آن پنجهٔ کمانکش و انگشت خوشنویس
هر بندی اوفتاده به جایی و مفصلی
درویش و پادشه نشنیدم که کردهاند
بیرون ازین دو لقمهٔ روزی تناولی
زان گنجهای نعمت و خروارهای مال
با خویشتن به گور نبردند خردلی
از مال و جاه و منصب و فرمان و تخت و بخت
بهتر ز نام نیک نکردند حاصلی
👈سعدی, مواعظ, قصاید
🔰 یک نمونه برای آرایه متناقضنما در متن پیدا کنید.
🔰 تناقض ادعایی شاعر را دفع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و پنجم
✳️ #صرف و #نحو و #بیان:
📚متن:
فَإِنَّهُ وَ اللَّهِ الْجِدُّ لَا اللَّعِبُ وَ الْحَقُّ لَا الْکذِبُ وَ مَا هُوَ إِلَّا الْمَوْتُ .... قَدْ رَأَیْتَ مَنْ کانَ قَبْلَک مِمَّنْ جَمَعَ الْمَالَ وَ حَذِرَ الْإِقْلَالَ وَ أَمِنَ الْعَوَاقِبَ طُولَ أَمَلٍ وَ اسْتِبْعَادَ أَجَلٍ کیْفَ نَزَلَ بِهِ الْمَوْتُ فَأَزْعَجَهُ عَنْ وَطَنِهِ وَ أَخَذَهُ مِنْ مَأْمَنِهِ مَحْمُولًا عَلَى أَعْوَادِ الْمَنَایَا یَتَعَاطَى بِهِ الرِّجَالُ الرِّجَالَ حَمْلًا عَلَى الْمَنَاکبِ وَ إِمْسَاکاً بِالْأَنَامِلِ .
👈 نهج البلاغة/خ۱۳۲
🔰 مراجع ضمیر را در جمله اول تعیین کنید.
🔰 نقش «طول» و «استبعاد»، «محمول» و «حمل» چیست؟
🔰 معنای باب را در «يتعاطی» مشخص کنید.
🔰 «اعواد المنايا» مجاز است یا کنایه؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و ششم
✳️ #اصول:
📚متن:
جاء في قوله تعالى «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ» (فاطر/37) أنها معاتبة لابن الأربعين و قيل لابن ثمانية عشر
👈 إرشاد القلوب ج ۱، ص ۴۰
🔰 آیا بین دو نقل جمع عرفی وجود دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و هفتم
✳️ #اصول:
📚متن:
فقیهی برای پاسخ اینکه «آیا لباس آلوده به بول با یک بار شستن در آب کر پاک می شود یا خیر؟» دلیل اجتهادی ندارد. اکنون، بخشی از لباس وی به خون آلوده شده است و احتمال می دهد که بخشی از لباسش نیز به بول آلوده باشد. وی اکنون یک بار این لباس را با آب کر می شوید.
🔰 آیا میتواند با این لباس نماز بخواند؟ (نوع شبهه و مجرای اصل مناسب را توضیح بدهید.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و هشتم
✳️ #معانی:
📚متن:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ أَطْيَبَ الْكَسْبِ كَسْبُ التُّجَّارِ الَّذِينَ إِذَا حَدَّثُوا لَمْ يَكْذِبُوا، وَإِذَا ائْتُمِنُوا لَمْ يَخُونُوا، وَإِذَا وَعَدُوا لَمْ يُخْلِفُوا، وَإِذَا اشْتَرُوا لَمْ يَذمُّوا، وَإِذَا بَاعُوا لَمْ يُطْرُوا، وَإِذَا كَانَ عَلَيْهِمْ لَمْ يَمْطُلُوا، وَإِذَا كَانَ لَهُمْ لَمْ يُعَسِّرُوا»
👈 آداب البیهقی/ج1/ص318/ح787
🔰 غرض از اضمار در مقام اظهار چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و نهم
✳️ #صرف و #معانی:
📚متن:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "إنَّما الحَلِفُ حِنْثٌ أَوْ نَدَمٌ".
👈 سنن ابن ماجه، ج3، ص: 485
🔰 «الحلف» چه صیغهای است؟
🔰 غرض از القای خبر چیست؟
🔰 نوع قصر را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصتم
✳️ #صرف و #نحو و #معانی و #بدیع:
📚متن:
🌾 فيا عجبا عجبا و الله يميت القلب و يجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم على باطلهم و تفرقكم عن حقكم
🔰 نقش «عجب» دوم چیست؟
🌾 فقبحا لكم و ترحاحين صرتم غرضا يرمى يغار عليكم و لا تغيرون و تغزون و لا تغزون و يعصى الله و ترضون
🔰 گفتهشده که مصدر هرگاه مفعول مطلق باشد عمل نمیکند. عامل در «حین» چیست؟
🔰تفاوت غرض نعت و غرض از عطف بیان را در جملات بعد «غرضا» تطبیق کنید.
🌾 فإذا أمرتكم بالسير إليهم في أيام الحر قلتم هذه حمارة القيظ أمهلنا يسبخ عنا الحر و إذا أمرتكم بالسير إليهم في الشتاء قلتم هذه صبارة القر أمهلنا ينسلخ عنا البرد كل هذا فرارا من الحر و القر فإذا كنتم من الحر و القر تفرون فأنتم و الله من السيف أفر
🔰 نقش «فرارا» چیست؟
🔰 مفضلعلیه در «أفرّ» چیست؟
🌾 يا أشباه الرجال و لا رجال حلوم الأطفال و عقول ربات الحجال لوددت أني لم أركم و لم أعرفكم معرفة و الله جرت ندما و أعقبت سدما قاتلكم الله لقد ملأتم قلبي قيحا و شحنتم صدري غيظا و جرعتموني نغب التهمام أنفاسا
🔰 «تهمام» چه صیغهای است؟ چرا از الفاظ معادل و مأنوستر استفاده نشده است؟
🔰 معطوفعلیه را در «و لا رجال» تعیین کنید.
🔰 نقش «حلوم» چیست؟
🔰 در نقش «أنفاس» چه احتمالاتی وجود دارد؟
🔰 با توجه به معنای «جرّع» و «نغب» آیا می توان «أنفاسا» را اطناب دانست؟
🔰🔰 در کل عبارت یک مورد استعمال محل خلاف بین نحات وجود دارد. آن را بیابید.
👈 نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص70
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و یکم
✳️ #معانی و #نحو و #منطق:
📚متن:
ألا و إني لم أر كالجنة نام طالبها و لا كالنار نام هاربها ألا و إنه من لا ينفعه الحق يضره الباطل و من لا يستقيم به الهدى يجر به الضلال إلى الردى ألا و إنكم قد أمرتم بالظعن و دللتم على الزاد و إن أخوف ما أخاف عليكم اثنتان اتباع الهوى و طول الأمل
👈 نهج البلاغة/خ28
🔰 جمله «لم أر كالجنة نام طالبها» را ترکیب کنید.
🔰 از جمله «من لا ينفعه الحق يضره الباطل» یا جمله بعدش چه قضایای منفصله ای می شود ساخت؟
🔰 با توجه به وصل جمله «إن أخوف ما أخاف عليكم اثنتان اتباع الهوى و طول الأمل» جامع در مسندبه را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و دوم
✳️ #نحو:
📚متن:
كتب أمیر المؤمنین (ع) الی سلمان (رض): ...كن آنس ما تكون بها (أي الدنيا) أحذر ما تكون منها
👈 عیون الحکم و المواعظ، ج۱، ص۱۴۵
🔰 ترکیب کنید.
🔰 مفضل علیه را استخراج کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و سوم
✳️ #نحو و #معانی:
📚متن:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا عَلِيُّ أَنْتَ دَيَّانُ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ وَ اَلْمُتَوَلِّي حِسَابَهُمْ وَ أَنْتَ رُكْنُ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَلاَ وَ إِنَّ اَلْمَآبَ إِلَيْكَ وَ اَلْحِسَابَ عَلَيْكَ وَ اَلصِّرَاطَ صِرَاطُكَ وَ اَلْمِيزَانَ مِيزَانُكَ وَ اَلْمَوْقِفَ مَوْقِفُكَ.
👈 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۴، ص ۲۷۲
🔰 توضیح دهید که سه جمله آخر، کلام نیز هستند؟ چرا؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و چهارم
✳️ #نحو:
📚متن:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " أَلَا لَا يَتَمَنَّى أَحَدُكُمُ الْمَوْتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهِ، فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ مُتَمَنِّيًا الْمَوْتَ فَلْيَقُلِ : اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتِ الْحَيَاةُ خَيْرًا لِي، وَتَوَفَّنِي مَا كَانَتِ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِي ".
👈 سنن ابن ماجة، كتاب الجنائز، باب تمني الموت
🔰 جمله «فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ مُتَمَنِّيًا الْمَوْتَ» را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و پنجاه و هفتم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین رجوع کنید به:
🖇 https://b2n.ir/z08687
💡 کد مطلب در سایت نمو:
e-o-76
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و سی و ششم
✳️ #نحو و #معانی:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین رجوع کنید به:
🖇 https://b2n.ir/j99134
💡 کد مطلب در سایت نمو:
e-w-37
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm