eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
359 عکس
73 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کسبه و مردم نجف🔹 ✍🏻 آيت‌الله نصرالل‍ه شاه‌آبادی شهر نجف از نظر اخلاقی و اجتماعی فوق‌العاده بود. برای نمونه، کسبهٔ نجف چه عرب و چه عجم از نظر انصاف و مساعدت به مشتری بسیار خوب بودند. من جایی را ندیدم که به اندازهٔ نجف اشرف، به افراد نسیه بدهند. حتّی در تهران، کاسب محلّ خودمان با اینکه مرا کاملاً می‌شناخت و به دعای کمیل من خیلی علاقه‌مند بود و اگر شب جمعه‌ای دعای کمیل نمی‌خواندم، فردا اوّل کسی که اعتراض می‌کرد همین کاسب بود، با این همه اگر نسيهٔ ما زیاد می‌شد، از طریقی اعتراض خودش را می‌رساند. امّا در نجف این‌گونه نبود؛ همهٔ طلبه‌ها بدون اینکه نام و نشانی داشته باشند از مغازه‌دار نسیه می‌گرفتند. فقط گاهی اوقات، مغازه‌دار نام آنها را می‌پرسید تا در دفترش ثبت نماید. در خاطرم هست که آقای میرزا ابوالقاسم گرجی با آقای میرزا علی فلسفی هم‌کلاس و رفیق بودند. روزی در دفتر نسیهٔ آشیخ عبّاس بقّال دیدم که نوشته: شیخ عَرَقی، رفیق آقای فلسفی! از آشیخ عبّاس پرسیدم: این شیخ عرقی کیست؟ گفت: همین که با آقای فلسفی رفت. فهمیدم منظور آشیخ عبّاس، همان آقای گرجی است. چون سرش مو نداشت، و روی سرش عرق می‌نشست و از طرفی بقّال خجالت می‌کشید که اسم آقای گرجی را بپرسد، او را با این نام در دفتر ثبت کرده بود! این برنامه فقط مخصوص طلّاب نبود. بلکه کسبهٔ نجف نسبت به زوّار هم به همین شکل برخورد می‌کردند. به یاد دارم پسرخاله‌ام به نجف آمده بود. روزی از یکی از مغازه‌دارها جنس فراوانی خریده بود، ولی موقع محاسبه متوجّه شده بود که کتش را عوض کرده و پول همراهش نیست. وقتی به منزل ما برگشت، با تعجّب می‌گفت: این‌ها چه موجودات عجیبی هستند! من به قدر صد دینار جنس خریدم. ناگهان متوجّه شدم پول همراهم نیست. به فروشنده گفتم: عصر پولش را می‌آورم و جنس‌ها را می‌برم. او گفت: نه! ببر و عصر پولش را بیاور! هرچه به او اصرار کردم فایده‌ای نداشت. به او گفتم: آخر تو مرا نمی‌شناسی، شاید پولت را خوردم. گفت: برو بخور. تو زائر امیرالمؤمنین علیه السّلام هستی. آقا امیرالمؤمنين علیه السّلام هست، من از ایشان می‌گیرم. نمونهٔ دیگر، اجاره منزل بود. یکی از ویژگی‌های نجفی‌ها این بود که اگر کسی مغازه یا منزلی را اجاره می‌کرد، مادامی که در آن بود، ولو ده یا پانزده سال طول می‌کشید، یک قران اجاره‌بها افزایش پیدا نمی‌کرد. افزایش اجاره‌بها تنها پس از تخلیه و اجاره به شخص دیگر صورت می‌گرفت. در سامرّا نیز چنین برنامه‌ای بود. سنّی‌های آنجا در نسیه دادن و قرض دادن نیز این رسم را داشتند و غیر از نجف و سامرّا در جای دیگر چنین برنامه‌ای ندیدم. به هر حال، این رسم خوب مردم نجف بسیار راه‌گشا بود. اگر بگویم در طول بیست سال اقامت در نجف، فقط با قرض و نسیه زندگی کردم، اغراق نکرده‌ام. نکتهٔ مهم در این نسیه‌ها این بود که بی‌منّت بود. به یاد دارم روزی برای خرید شکر به عطّاری رفتم و مدّتی معطّل شدم. با ناراحتی به صاحب مغازه گفتم: مثل اینکه نسیه‌خورها باید معطّل شوند! و رفتم. وقتی سرش خلوت شد، برگشتم. صاحب مغازه با رخساری برافروخته گفت: این چه حرفی بود که به من گفتی؟ به همین امیرالمؤمنین قسم، اگر سر مرا بخواهی به تو می‌دهم. این حرف‌ها چیست؟ همهٔ زندگی من مال توست. به او گفتم: من به شوخی و مزاح این را گفتم. او گفت: دیگر از این شوخی‌ها نکن. 📚 حدیث نصر، ص۳۴۶ - ۳۴۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فرهنگ و معنویت روح جامعه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روح مذهب خوارج🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ممکن است مذهبی مرده باشد ولی روح آن مذهب در میان مردم دیگری که به حسب ظاهر پیرو آن مذهب نیستند بلکه خود را مخالف آن مذهب می‌دانند، زنده باشد. مذهب خوارج، امروز مرده است یعنی دیگر امروز در روی زمین گروه قابل توجهی به نام «خوارج» که عده‌ای تحت همین نام از آن پیروی کنند وجود ندارد، ولی آیا روح مذهب خارجی هم مرده است؟ آیا این روح در پیروان مذاهب دیگر حلول نکرده است؟ آیا مثلًا - خدای نکرده - در میان ما، مخصوصاً در میان طبقه به اصطلاح مقدس مآب ما، این روح حلول نکرده است؟. اینها مطلبی است که جداگانه باید بررسی شود. ما اگر روح مذهب خارجی را درست بشناسیم، شاید بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۲۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخابات سالم🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر اهانت نکنند؛ خب، جنابعالی نامزد هستید، معتقدید که آدم صالحی هستید، آدم برجسته‌ای هستید؛ بسیار خوب، از خودتان هرچه می خواهید تعریف کنید بکنید امّا به رقیبتان اهانت نکنید، به رقیبتان تهمت نزنید، از رقیبتان غیبت هم نکنید؛ تهمت و افترا یعنی نسبتی بدهید که واقعیّت ندارد، امّا غیبت یعنی نسبتی بدهید که واقعیّت دارد؛ غیبت هم نباید بکنید. بنابراین این هم یک وظیفه است و یک معیار است برای سلامت انتخابات. نمایندگان بروند آنچه را در وسعشان، در قدرتشان، در صلاحیّتشان هست، برای مردم بیان کنند؛ مردم هم نگاه می کنند، خوششان می‌آید رأی می دهند، خوششان نمی‌آید رأی نمی دهند؛ این می شود انتخابات‌ سالم. وعده‌های غیر عملی ندهند؛ بعضی از نامزدها، وعده‌هایی به مردم می دهند که خودشان هم می دانند از دست آنها ساخته نیست؛ شما که نمی توانی این وعده را عملی کنی، چرا به مردم وعده می دهی؟ چرا مردم را امیدوار می کنید به چیزی که می دانید نخواهد شد؟ گاهی وعده‌های غیر قانونی می دهند! می گویند فلان عمل را انجام می دهیم در حالی‌ که می دانند آن عمل خلاف قانون است؛ یا خلاف قانون اساسی است، یا خلاف قانون عادی است؛ وعده‌های این‌جوری هم ندهند؛ شعارهای غیر قانونی ندهند. با مردم صادقانه باید برخورد کرد؛ همه‌ی ملّت ما این‌جور هستند که صداقت را احساس می کنند، درک می کنند؛ وقتی ما غیر صادقانه برخورد کردیم، ممکن است کسانی یک لَمحه‌ای و لحظه‌ای به اشتباه دچار بشوند لکن بعد حقیقت معلوم خواهد شد؛ باید صادقانه با مردم رفتار کرد، صادقانه باید با مردم حرف زد. این جزو آداب حتمی انتخابات سالم است. 📚 بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فاصله میان مرگ و قیامت کبری🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خودتان را خدمتگزار بدانید🔹 📣 امام خمینی شما خودتان را حاکم مردم ندانید، شما خودتان را خدمتگزار مردم بدانید. این پیش خدا ثوابش بیشتر از این است که خودتان را رئیس حکومت بدانید. حکومت هم همان خدمتگزاری است. ارتش هم باید خدمتگزار مردم باشد. اگر همۀ شماها خدمتگزار، خودتان را حساب بکنید، نخواهید که هی به شما مدح بگویند و ثنا کنند و نمی‌دانم فریاد بکشند و با هم دعوا بکنید، اگر این چیزها را کنار بگذارید و خودتان با هم تفاهم کنید و دوستی داشته باشید، این برای ملت چه لذتی دارد! آنکه دیده است بچه‌هایش از بین رفته، حالا این حکومتی پیش آمده است که همه‌شان با هم برادرند و همه‌اش کوشش می‌کنند که برای مردم یک کاری بکنند، تا توان دارند برای مردم می‌خواهند کار بکنند. اگر به جای این، ببینند که حالا که اینها رسیده‌اند به یک چیزی و آمده‌اند سر یک سفره‌ای نشسته‌اند، اینها با هم سر اینکه بیشتر این طعام سفره را ببرد یا آن یکی بیشتر ببرد دارند جنگ می‌کنند، خوب، ببینید چه تلخ است در ذائقۀ این ملت و در ذائقۀ اسلام و پیش خدای تبارک تعالی، به ما چه می‌گوید! 📚 بیانات در دیدار نخست وزیر و تعدادی از وزرا، ۱۳۵۹/۶/۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹چراغ تابان🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی {علّامه طباطبائى‌} كه رضوان خدا بر او باد، براى مخلِصين از شاگردان و اراداتمندان خود ملجأ و پناهى بود كه در حوادث روزگار بدو روى مى‌آوردند؛ و او چون چراغ تابان روشنگر راه و مبيّن خطرات و مفرّق حقّ از باطل بود، و در كشف مسائل علميّه و رفع مجهولات، دستگير و راهنما بود. اين حقير نه تنها در همان ايّامى كه در قم مشغول تحصيل بودم از كانون‌ فيض و علمش بهرمند مى‌شدم، و تا سر حدّی كه خود را بنده و خانه زاد مى‌دانستم؛ بلكه پس از تشرّف به نجف اشرف نيز پيوسته باب مراسلات مفتوح بود و نامه‌هاى جذّاب، روشنگر راه بود. و پس از مراجعت از نجف تا به حال وقتى نشد كه خود را بى نياز از تعليم و محضر پر فيضش ببينم. در هر مجلسى كه خدمتشان مى‌رسيدم آنقدر افاضه رحمت و علم و دانش بود، و آنقدر سرشار از حال و وجد و سرور و توحيد بود كه از شدّت حقارت در خود احساس شرمندگى می نمودم و معمولًا هر دو هفته يك بار به قم شرفياب مى‌شدم؛ و ساعات زيارت و ملاقات با ايشان براى من بسيار ارزنده بود. درست به خاطر دارم شبى در طهران كه به كتاب سير و سلوك‌ منتسب به مرحوم آیت الله بحرالعلوم نجفى‌ أعلى اللهُ تعالى شرح مى‌نوشتم، دچار اشكالى شدم؛ هر چه فكر كردم مسأله حلّ نشد. و تلفن خود كار در شهرهاى ايران هنوز دائر نشده بود، لذا شبانه براى اين مهمّ عازم قم شدم. قريب نيمه شب بود كه وارد به قم شدم و در مهمانخانه بُلوار شب را به صبح آوردم. صبحگاه پس از تشرّف به حرم مطهّر و زيارت قبر حضرت معصومه سلام الله عليها، به خدمت‌ استاد رسيدم و تا قريب ظهر از محضر پر بركتشان بهرمند شدم؛ و نه تنها آن مسأله بلكه بسيارى از مسائل ديگر را حلّ كردند و جواب دادند. 📚 مهر تابان، ص ۱۰۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دل بخواهی نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری داستان معروفی است: می‏ گویند مردم دهی مبتلا به خارش بدن بودند. طبیبی اتفاقاً آمد از آن ده عبور کند، بیماری اینها را شناخت و دوای این بیماری را می‏ دانست. ولی اینها به این بیماری عادت کرده و انس گرفته بودند، و خو گرفته بودند که دائماً بدن خودشان را خارش بدهند. طبیب گفت: من حاضرم شما را معالجه کنم. به خیال اینکه همه، پیشنهاد او را می‏ پذیرند. داد و فریاد مردم بلند شد که بلند شو از اینجا برو! تو از جان ما چه می‏ خواهی؟! ولی طبیب می‏ دانست که اینها مریض هستند، و به تدریج با لطایفی ابتدا توانست یک نفر را بفریبد و او را معالجه کند. بعد که آن شخص معالجه شد دید حالا چه حالت خوبی دارد! این چه کاری بود که دائماً داشت زیر بغل یا سینه و یا پایش را می‏ خاراند. به همین ترتیب افراد دیگری را نیز معالجه کرد تا یک نیرویی پیدا کرد. وقتی که نیرو پیدا کرد همه را مجبور به معالجه کرد. حالا آیا می‏ شود گفت که این طبیب کار بدی کرد و مردم دلشان آن‏طور می‏ خواست؟! دل بخواهی که ملاک نشد! ممکن است انسانی از روی جهالت دلش بخواهد مریض بشود. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۳، ص ۲۱۸ - ۲۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹از خدا پروا کنید🔹 ▫️خداوند عزوجل 《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ》 ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ {ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ} ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍی ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺩﺍﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺷﻤنی ﺑﺎ ﮔﺮﻭهی ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ؛ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭی ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. 📚 قرآن کریم، سوره المائده، آیه ۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹افشای اسرار مردم🔹 ✍ آیت‌الله‌ سید احمد شبیری زنجانی أبوبَرْزه گفت: حضرت رسول با ما نماز خواند و بعد تند برگشت و دست خود را به در مسجد نهاد و بعد به آواز بلندش ندا کرد که ای جماعتی که ایمان با زبان آورده و به دلش ایمان خالص نرسیده! عورات مؤمنین را تتبّع نکنید؛ {یعنی اسراری را که پنهان دارند، جستجو از آن‌ها نکنید} چون هر کسی که عورات مؤمنین را تتبّع کند، خداوند نیز عورت {لغزش و زشتی رفتار} او را تتبّع می‌کند و هر کسی که خدا، عورتش را تتبّع کند، رسوایش می‌کند، ولو در توی خانه‌اش باشد. مراد از عورات در حدیث شریف، امور پنهانی و اسرار نهانی است که نمی‌خواهند مردم به آن‌ها اطّلاع یابند. خداوند هم ستّار العیوب و سِرّپوش است. رأفتش اقتضا کرده که به پیغمبر امر فرموده که نهی از جستجو کردنِ اسرار نماید. این است که شدیداً نهی فرمود. و در حدیث دیگر فرمود که «هر کس کار زشتی را بشنود و آن را افشاء و پراکنده کند، او مثل همان کسی است که آن کار زشت را مرتکب شده باشد. و در حدیث دیگر، از حضرت رسول روایت شده که فرمود: در مدینه، طایفه‌ای بودند که دارای عیوب بودند. چون از عیوب مردم ساکت شدند، خداوند نیز مردم را از عیوب آنها ساکت گردانید تا اینکه مُردند، در حالتی که نزد مردم عیوب‌دار نبودند و - به عکس این- در مدینه طایفه‌ای بودند که دارای عیوب نبودند. چون از عیوب مردم سخن گفتند، خداوند عیوبی از آنها اظهار کرد که همیشه با آن معروف بودند، تا اینکه مُردند. پس اگر کسی عیب تو را جستجو کرده، پیش مردم فاش کند، چه‌قدر تو از او بدت می‌آید و تنفّر از او می‌کنی! اکنون تو نیز اگر سرّ کسی را فاش و عیب او را آشکار کنی، از خودت هم بدت آید. پس، پیرامون این کار برنگرد تا خداوند نیز پرده از روی کار تو برندارد. خداوند ما را از فضاحت و رسوایی دنیا و آخرت حفظ کند. 📚 أربعینیات، ص ۳۰۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عابد و نان گبری🔹 ✍ شیخ بهایی ◽️عابدی، در کوه لبنان بُد مقیم ◾️در بُن غاری، چو اصحاب الرقیم ◽️روی دل، از غیر حق بر تافته ◾️گنج عزت را ز عزلت یافته ◽️روزها، می‌بود مشغول صیام ◾️قرص نانی، می‌رسیدش وقت شام ◽️نصف آن شامش بدی، نصفی سحور ◾️وز قناعت، داشت در دل صد سرور ◽️بر همین منوال، حالش می‌گذشت ◾️نامدی زان کوه، هرگز سوی دشت ◽️از قضا، یک شب نیامد آن رغیف ◾️شد ز جوع، آن پارسا زار و نحیف ◽️کرد مغرب را ادا، وآنگه عشاء ◾️دل پر از وسواس، در فکر عشاء ◽️بس که بود از بهر قوتش اضطراب ◾️نه عبادت کرد عابد، شب، نه خواب ◽️صبح چون شد، زان مقام دلپذیر ◾️بهر قوتی آمد آن عابد به زیر ◽️بود یک قریه، به قرب آن جبل ◾️اهل آن قریه، همه گبر و دغل ◽️عابد آمد بر در گبری ستاد ◾️گبر او را یک دو نان جو بداد ◽️بستد آن نان را و شکر او بگفت ◾️وز وصول طعمه‌اش، خاطر شکفت ◽️کرد آهنگ مقام خود دلیر ◾️تا کند افطار زان خبز شعیر ◽️در سرای گبر بد گرگین سگی ◾️مانده از جوع، استخوانی و رگی ◽️پیش او، گر خط پرگاری کشی ◾️شکل نان بیند، بمیرد از خوشی ◽️بر زبان گر بگذرد لفظ خبر ◾️خبز پندار، رود هوشش ز سر ◽️کلب، در دنبال عابد بو گرفت ◾️آمدش دنبال و رخت او گرفت ◽️زان دو نان، عابد یکی پیشش فکند ◾️پس روان شد، تا نیابد زو گزند ◽️سگ بخورد آن نان، وز پی آمدش ◾️تا مگر، بار دگر آزاردش ◽️عابد آن نان دگر، دادش روان ◾️تا که از آزار او یابد امان ◽️کلب خورد آن نان و از دنبال مرد ◾️شد روان و روی خود واپس نکرد ◽️همچو سایه، در پی او می‌دوید ◾️عف عفی می‌کرد و رختش می‌درید ◽️گفت عابد چون بدید آن ماجرا ◾️من سگی چون تو ندیدم، بی‌حیا ◽️صاحبت، غیر دو نان جو نداد ◾️وان دو نان، خود بستدی، ای کج نهاد ◽️دیگرم، از پی دویدن بهر چیست؟ ◾️وین همه، رختم دریدن بهر چیست؟ ◽️سگ، به نطق آمد که: ای صاحب کمال ◾️بی‌حیا، من نیستم، چشمت بمال ◽️هست، از وقتی که بودم من صغیر ◾️مسکنم، ویرانهٔ این گبر پیر ◽️گوسفندش را شبانی می‌کنم ◾️خانه‌اش را پاسبانی می‌کنم ◽️گاه گاهی، نیم نانم می‌دهد ◾️گاه، مشتی استخوانم می‌دهد ◽️گاه، غافل گردد از اطعام من ◾️وز تغافل، تلخ گردد کام من ◽️بگذرد بسیار، بر من صبح و شام ◾️لا اری خبزا ولا القی الطعام ◽️هفته هفته، بگذرد کاین ناتوان ◾️نی ز نان یابد نشان، نی ز استخوان ◽️گاه هم باشد، که پیر پر محن ◾️نان نیابد بهر خود، چه جای من ◽️چون که بر درگاه او پرورده‌ام ◾️رو به درگاه دگر، ناورده‌ام ◽️هست کارم، بر در این پیر گبر ◾️گاه شکر نعمت او، گاه صبر ◽️تا قمار عشق با او باختم ◾️جز در او، من دری نشناختم ◽️گه به چوبم می‌زند، گه سنگ ها ◾️از در او، من نمی‌گردم جدا ◽️چون که نامد یک شبی نانت به دست ◾️در بنای صبر تو آمد شکست ◽️از در رزاق رو بر تافتی ◾️بر در گبری روان بشتافتی ◽️بهر نانی، دوست را بگذاشتی ◾️کرده‌ای با دشمن او آشتی ◽️خود بده انصاف، ای مرد گزین! ◾️بی‌حیاتر کیست؟ من یا تو؟ ببین ◽️مرد عابد، زین سخن، مدهوش شد ◾️دست را بر سر زد و از هوش شد ◽️ای سگ نفس بهائی، یاد گیر! ◾️این قناعت، از سگ آن گبر پیر 📚 نان و حلوا ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روح های انقلابی 🔻دکتر علی شریعتی ◽️هیچگاه جامعه شیعه ◽️و حوزه روحانیت شیعه ◽️از تکان و از جنبش ◽️و از حرکت های انقلابی خالی نبوده است ◽️اما نه به عنوان یک جریان عمیق و دامنه‌داری که ◽️در مسیر حرکت فکری متن حوزه باشد ◽️بلکه به عنوان قیام، اعتراض ◽️و ظهور روح های انقلابی ◽️و شخصیت های پارسا، آگاه و دلیری که ◽️به خاطر وفادار ماندن به ارزش های انسانی ◽️و پاسداری از حرمت و عزت اسلام و مسلمین ◽️گاه‌ به‌ گاه در برابر استبداد، فساد ◽️و توطئه‌های استعماری قیام می‌کرده‌اند ◽️و از اینگونه است ◽️قیام‌هایی که از زمان میرزای شیرازی ◽️تا اکنون، آیت‌الله خمینی ◽️شاهد آن بوده‌ایم. 📚 تولد دوباره اسلام در نگاهی سریع بر فراز یک قرن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تنگ نظری خوارج🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی از مشخصات و ممیزات خوارج تنگ نظری و کوته بینی آنها بود که همه را بی‌دین و لامذهب می‌خواندند. علی علیه این کوته نظری آنان استدلال کرد که این چه فکر غلطی است که دنبال می‌کنید؟ فرمود: پیغمبر، جانی را سیاست می‌کرد و سپس بر جنازه او نماز می‌خواند و حال آنکه اگر ارتکاب کبیره موجب کفر بود، پیغمبر بر جنازه آنها نماز نمی‌خواند زیرا بر جنازه کافر نماز خواندن جایز نیست و قرآن از آن نهی کرده است‌. شرابخوار را حد زد و دست دزد را برید و زناکار غیرمحصن را تازیانه زد و بعد همه را در جرگه مسلمان ها راه داد و سهمشان را از بیت المال قطع نکرد و آنها با مسلمانان دیگر ازدواج کردند. پیغمبر مجازات اسلامی را در حقشان جاری کرد اما اسمشان را از اسامی مسلمان ها بیرون نبرد. فرمود: فرض کنید من خطا کردم و در اثر آن کافر گشتم؛ دیگر چرا تمام جامعه اسلامی را تکفیر می‌کنید؟ مگر گمراهی و ضلال کسی موجب می‌گردد که دیگران نیز در گمراهی و خطا باشند و مورد مؤاخذه قرار گیرند؟! چرا شمشیرهایتان را بر دوش گذارده و بی گناه و گناهکار - به نظر خودتان - هر دو را از دم شمشیر می‌گذرانید. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۴۱ - ۱۴۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخابات، مسئله اسلام است🔹 📣 امام خمینی از مسائلی که ما در پیش داریم، الآن قضیۀ انتخابات رئیس جمهور است. من کار ندارم کی رئیس جمهور می‌شود، به من مربوط نیست، من خودم یک رأی دارم به هر که دلم می‌خواهد می‌دهم، شما هم همین طور. اما اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید که بگویید ما بعد از گذشتن چندین سال زنده هستیم، باید مشارکت کنید. اگر ـ خدای نخواسته ـ از عدم مشارکت شما یک لطمه‌ای بر جمهوری اسلامی وارد بشود، بدانید که آحاد ما، که این خلاف را کرده باشیم ـ خدای نخواسته ـ مسئول هستیم؛ مسئول پیش خدا هستیم. مسئله، مسئلۀ ریاست جمهور نیست؛ مسئله، مسئلۀ اسلام است؛ مسئله، مسئلۀ قواعد اسلام است؛ مسئله، مسئلۀ حیثیت اسلام است و مسئله‌ای است که باید ما همه به آن اهمیت بدهیم و بیشتر از هر وقت و بیشتر از هر سال و هر دوره باید ان‌شاءاللّه‌، شرکت بکنیم و امیدوارم که همه شرکت بکنند. 📚 بیانات در دیدار ااعضای شورایعالی قضایی، کارکنان قوۀ قضاییه، وزیر امور خارجه و ...، ۱۳۶۴/۵/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸اولین انتخابات 🔻همه پرسی جمهوری اسلامی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۱/۱۰ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۲۰ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۱۰۸ نفر ◾️درصد مشارکت: ۹۸ درصد ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ارزش حفظ جمهوری اسلامی🔹 📣 امام خمینی امروز ما از روزهای قبل بیشتر احتیاج به همبستگی داریم. امروز ما مواجه با همه قدرت ها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزی می‌کنند؛ برای اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی را شکست بدهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیف هایی است که خدا دارد؛ یعنی، حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر - ولو امام عصر باشد - اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. پیامبر اکرم آنهمه مشقات را کشید و اهل بیت معظم او آنهمه زحمات را متکفّل شدند و جانبازی‌ها را کردند؛ همه برای حفظ اسلام است. اسلام یک ودیعه الهی است پیش ملت ها که این ودیعه الهی برای تربیت خود افراد و برای خدمت به خود افراد هست و حفظ این بر همه کس واجب عینی است؛ یعنی، همه مکلف هستیم حفظ کنیم تا آن وقتی که یک عده‌ای قائم بشوند برای حفظ او، که آن وقت تکلیف از دیگران برداشته می‌شود. امروز ایجاد اختلاف؛ هر اختلافی باشد، و کارهایی که اختلاف‌انگیز است؛ هر کاری باشد و با هر اسمی باشد، این مضر به اسلام است و مضر به انقلاب است. 📚 بیانات در دیدار با مسئولان بنیاد شهید سراسر کشور، مجروحان و معلولان و ...، ۱۳۶۰/۸/۲۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸دومین انتخابات 🔻مجلس خبرگان قانون اساسی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۵/۱۲ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۰ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۳۲ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۱/۷۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کج اندیشی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آری اگر توده مردم جاهل و بی‌خبر باشند، منافقان از سنگر خود اسلام استفاده می‌نمایند. در ایران خودمان که مردم افتخار دوستی و ولایت اهل بیت اطهار را دارند، منافقان از نام مقدس اهل بیت و از سنگر مقدس «ولاء اهل البیت» سنگری علیه قرآن و اسلام و اهل البیت به نفع یهود غاصب می‌سازند و این، شنیع‌ترین اقسام ظلم به اسلام و قرآن و پیغمبر اکرم و اهل بیت آن بزرگوار است. رسول اکرم فرمود: 《انّی ما اخافُ عَلی‌ امَّتِی الْفَقْرَ وَ لکنْ اخافُ عَلَیهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ》 من از هجوم فقر و تنگدستی بر امت خودم بیمناک نیستم. آنچه از آن بر امتم بیمناکم کج اندیشی است. آنچه فقر فکری بر امتم وارد می‌کند، فقر اقتصادی وارد نمی‌کند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۵۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸سومین انتخابات 🔻همه پرسی قانون اساسی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۹/۱۱ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۵ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۱۴۲ نفر ◾️درصد مشارکت: ۷۵/۲۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادى بيان🔹 ✍ آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی آزادى بيان عبارت است از: ارايه ى هر نوع فكر و انديشه، كه به صورت هاى گوناگون عرضه مى گردد مانند: گفتار و سخن، قلم و نگارش، تصوير و فيلم، تئاتر و تعزيه و هر چيزى كه مى تواند انديشه ى انسان را در اذهان مخاطبان مجسّم سازد. البته، ابزار بيان افكار و عقيده، به آنچه كه اشاره شد، منحصر نيست ولى راه هاى مهمّ آن همان است كه مطرح گرديد. بيان انديشه ها از موهبت هاى الهى است كه قرآن، از آن ياد مى كند، و مى فرمايد: خَلَقَ الإِنْسانَ *عَلَّمَهُ الْبَيانَ: «انسان را آفريد، و به او سخن گفتن آموخت». هرگاه بيان انديشه به صورت گفتگو صورت پذيرد، ابهام هاى ديرينه را از سيماى حقيقت مى زدايد، و چهره ى واقع با درخشندگى خاصى خودنمايى مى كند. اگر بشر، بر تمدّن و تمدّن هايى دست يافته، نتيجه ى گفتگوهاى علمى پيراسته از غرض ورزى بوده است. در علوم طبيعى، در تفسير پديده اى، فرضيه اى مطرح مى گردد، چيزى نمى گذرد، در سايه آزادى بيان، فرضيه ياد شده جاى خود را به فرضيه دومى مى دهد و سرانجام پس از فرضيه هاى متوالى، بشر به يك اصل مسلّم و حقيقتى پايدار دست مى یابد، اگر براى بيان فرضيه ها فضاى بازى نباشد، دانش بشر، دچار ركود مى شود. جوانان عزيزى كه آزادى بيان را، يك انديشه ى غربى مى انگارند، قرآن و صفحات تاريخ اسلام را ورق بزنند، تا روشن گردد كه مبتكر و پايه گذار آن، مصلحان انسانى، و پيامبران الهى بوده اند. حوار و گفتگوى قهرمان توحيد، ابراهيم خليل را با نمرود زمان، و مناظره ى موسى كليم را با فرعون و ديگر مناظرات پيامبران را با امت هاى خويش مورد بررسى قرار دهيد تا روشن گردد كه تا آنجا كه هدف، حقيقت يابى است، قلم و بيان، آزاد است. در اوج درخشندگى آفتاب اسلام، كه همه نقاط متمدّن را تحت پوشش داشت، و اوّلين و آخرين سخن از آنِ حاكمان اسلامى بود مع الوصف بازار مناظره آنچنان داغ و فضاى مناظره آنچنان وسيع و گسترده بود كه پيروان مذاهب گوناگون به نشر عقيده ى خود مى پرداختند تا آنجا كه ابن ميمون يهودى در قرن ششم به دفاع از كلام يهودى برخاسته و كتاب «دلالة الحائرين» را نشر داده است. مجموع مناظره هاى پيشوايان ما كه در كتاب «احتجاج» طبرسى گرد آمده است حاكى از فضاى باز، براى بيان عقايد بوده است. در حوزه هاى علمى، فنّ مناظره، يكى از علومى است كه در گذشته، مادّه ى درسى بوده و هم اكنون در «دروس خارج» شاگردان در نقد انديشه ى اساتيد آزاد مى باشند و به كلاس درس، زيبايى خاصّى مى بخشند. 📚 آزادی و دین سالاری، ص ۴۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دو راهی انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی؟🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری گفتیم که اسلام با انقلاب پیوند دارد، بذر انقلاب در اسلام وجود دارد. ولی ما مسلمان های به اصطلاح انقلابی، ما که الان، هم مسلمانیم و هم معتقد به انقلاب، بر سر یک دوراهی قرار گرفته‏ ایم و این دوراهی خیلی دقیق است یعنی در ابتدا تشخیص داده نمی‏ شود که دو راه است اما واقعا دو راه است و تدریجا با یکدیگر زیاد فاصله می‏ گیرند و آن این است که انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی؟ آینده ما چه باید باشد؟ راه آینده ما راه انقلاب اسلامی باید باشد یا راه اسلام انقلابی؟ انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدفْ اسلام و ارزش های اسلامی است، انقلاب و مبارزه برای برقراری ارزش های اسلامی است، یعنی مبارزه برای ما هدف نیست وسیله است، اسلام و ارزش های اسلامی برای ما هدف است. ما انقلاب می‏ کنیم برای ارزش های اسلامی، مبارزه می‏ کنیم برای ارزش های اسلامی، پس هدف برای ما اسلام است، مبارزه و انقلاب برای ما وسیله است. اما عده‏ ای میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی اشتباه می‏ کنند یعنی برای آنها مبارزه و انقلاب هدف است، اسلام وسیله‏ ای است برای مبارزه و انقلاب. نتیجه‏ اش این است که از اسلام انتخاب می‏ کنیم؛ هرچه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول می‏ کنیم و هرچه از اسلام - لااقل فکر کنیم - ما را در مسیر مبارزه قرار ندهد آن را از اسلام طرد می‏ کنیم. آن وقت بر اساس این که ما اسلام را هدف و مبارزه و جهاد را وسیله‏ ای برای برقراری ارزش های اسلامی بدانیم یا مبارزه را هدف بدانیم تفسیرها از اسلام، انسان، توحید، تاریخ، جامعه و تفسیرها از آیات قرآن متضاد و متناقض می‏ شود. آن که مبارزه را هدف می‏ داند می‏ گوید من همیشه باید در حال مبارزه باشم و اصلا اسلام آمده برای مبارزه. نه، اسلام نیامده برای مبارزه، در اسلام عنصر مبارزه هست. اسلام خیلی دستورها آورده است یکی از آنها مبارزه‏ است اما نه این که اسلام آمده فقط برای مبارزه و هدفی جز مبارزه ندارد. اسلام آمده برای این که بشریت را به سعادت برساند، یکی از وسایلی که در شرایط خاص از آن وسایل استفاده می‏ کند مبارزه است. این فکر که مبارزه اصل است ناشی از فکر دیگری است که کسانی که مادی فکر می‏ کنند در مورد جامعه و تاریخ دارند و آن این است که تاریخ و طبیعتْ جریان به اصطلاح دیالکتیکی را طی می‏ کنند و از میان اضداد عبور می‏ کنند، همیشه در دنیا جنگ اضداد آن هم به شکل دیالکتیکی برقرار است‏، یعنی هر واحدی در طبیعت و در تاریخ بالضروره ضد خود و نفی کننده خود را در درون خود پرورش می‏ دهد و بعد میان خودش و خودش یعنی میان عناصر کهنه خودش و عناصر نو خودش جنگ در می‏ گیرد و این جنگ به پیروزی آن ضدی که تازه پا به دنیا گذاشته، به پیروزی نو و ترکیب شدن نو و کهنه - به یک معنی دیگر - می‏ انجامد. بار دیگر این جریان شروع می‏ شود. اصلا طبیعت جنگ است، زندگی جنگ است، جامعه جنگ است، همه چیز جنگ است. اخلاق خوب هم یعنی همیشه شکل آنتی‏تز را داشتن، شکل انکار هر چه هست و انکار وضع موجود را داشتن، وضع موجود هر چه می‏ خواهد باشد. تا دیروز شما مبارزه می‏ کردید برای این که یک وضعی به وجود بیاید. شما که در این جبهه بودی مترقی بودی، متکامل بودی، کارَت صحیح بود. همین قدر که این وضع به وجود آمد، فورا در درونش یک حالت انکار این وضع به وجود می‏ آید، دیگر تو بعد از این کهنه هستی و باید از بین بروی و باید آن دومی به وجود بیاید. اساسا این مبارزه یک لحظه متوقف نمی‏ شود و نباید هم متوقف شود و همیشه هر چه چهره مبارزه را داشته باشد حقانیت هم مال اوست. آن وقت در همه جا مبارزه معیار اسلام می‏ شود؛ عده‏ ای هم کوشش می‏ کنند که اسلام را به قول خودشان انقلابی کنند نه این که انقلاب را اسلامی کنند. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۹۲ - ۹۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸چهارمین انتخابات 🔻اولین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۱۱/۵ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۶۴۳ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۰۷ نفر ◾️درصد مشارکت: ۶۷/۴۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادى بيان🔹 ✍ آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی هر موقع سخن از آزادى بيان و گفتار به ميان مى آيد، تصور مى شود كه لازمه ى آزادى بيان اين است كه از هر قيد و شرطى پيراسته باشد، زيرا در غير اين صورت، موضوع آزادى منتفى خواهد شد. اين انديشه ى افراط گرايانه ى برخى از نويسندگان است كه تصور مى كنند كه هر نوع قيد و شرط، در مورد انواع آزادى ها ضدّ آزادى است و در اين مورد مى نويسد: «بحث به طور مطلق، بر سر خواستن و نخواستن است، و ديگر شرط و شروطى وجود ندارد بدين معنى شايد بتوان گفت آزادى از مقوله «همه يا هيچ است» به نظر مى رسد يا آزادى هست كه هست و ديگر خط قرمز در ميان نخواهد بود. گويا آزادى لغوى با آزادى اصطلاحى يا به تعبير ديگر آزادى جنگلى با آزادى عقلانى به هم آميخته شده است، در قسم نخست، هر نوع قيد و شرط، نافى آزادى است، در حالى كه در آزادى هاى عقلانى و مدنى، آزادى بى قيد و شرط، ضدّ مدنيت تلقّى مى شود و نام قانون شكن به خود مى گيرد. در آزادترين نقاط جهان، آزادى مدنى، رها از قيد و شرط نيست، و اصولاً لازمه ى دمكراسى و حكومت مردم بر مردم، محدودسازى آزادى ها است كه بتواند، سعادت بشر را تأمين كند. لذا «منتسكيو» آزادى را به «انجام هر چيزى كه قانون اجازه داده است»، تعريف مى كند. اينك ما در اين جا به برخى از حدود آزادى بيان و رفتار اشاره مى كنيم كه در جوامع عقلانى و مدنى كاملاً پذيرفته شده است. ۱/ مايه تجاوز به حقوق ديگران نباشد: در يك نظام مدنى، آزادى در همه مقوله ها و در بيان خصوصاً ، تا آنجا محترم است كه بر معنويت و آبروى افراد ديگر لطمه اى وارد نسازد، مسلّماً «خدشه دار ساختن حيثيت و آبروى افراد» نوعى جرم تلقّى مى شود {هر چند آبرو و حيثيت در دو فرهنگِ شرقى و غربى تفاوت هايى دارند مثلاً ستودن زيبايى زنان و دختران مردم در قالب ادبيات، در غرب مشكل ايجاد نمى كند، در حالى كه ميان مردم مشرق زمين بالأخص مسلمانان، نوعى تجاوز به حيثيت افراد به شمار مى رود، و لذا يكى از محرّمات در اسلام «تشبيب» است.} ۲/ امنيت ملّى را تهديد نكند: امنيت ملّى واژه اى است كه همه ى شؤون مربوط به يك نظام سياسى را دربرمى گيرد، مانند نظام ادارى، تماميت ارضى، حاكميت ملّى و غيره، و چون نظام سياسى برخاسته از اراده و حاكميت مردم است، هر نوع تهديد امنيت ملّى، نوعى تجاوز به حقوق جامعه است كه اين نظام را با اراده ى خود پديد آورده، و در راه آن جان و مال داده است. در اين قسمت فرقى ميان نظام هاى دينى و غيره نيست. خطوط قرمز در نظام هاى مبتنى بر عقلانيت ليبرالى، ممنوعيت هايى است كه قانون آن را تعيين مى كند ولى در نظام هاى دينى آنگاه كه اكثريت قاطع مردم نظام الهى را پذيرفته اند، الزامات و تعهّدات دينى خط قرمز است و با آزادى منافاتى ندارد. ۳/ بانظام مقبول جامعه همسو باشد: آزادى در بيان و رفتار بايد با دمكراسى همگام و همسو باشند، هرگاه در پرتو يك انتخابات آزاد، نظامى تشكيل گرديد، و اكثريت قاطع رأى به آن نظام و قانون اساسى آن دادند كليه مصوبات دولت و مجلس، تحت عنوان «ميثاق ملى» محترم مى باشند، در اين صورت هرگاه آزادى در بيان و رفتار با اصول مصوبه دولت و مجلس در جدال باشد، يك چنين آزادى عملاً ناقض اصول دمكراسى بوده و ضد ارزش خواهد بود. از اين جهت حكومت هاى مردمى مى توانند، هر نوع اجتماعات، نشريات، و سخنرانى كه امنيت و حكومت قانون را ـ كه تجلّى گاه افكار عمومى است ـ به خطر افكند ممنوع سازند. نكته ى قابل توجه اين است كه سرچشمه قانون در حكومت هاى ليبرال، خواست مردم است، و در حكومت الهى و دينى، اراده ى خداست كه مردم نيز، به آن تن داده اند. اگر خط قرمزى در اين مورد مطرح مى شود، مقصود از آن خط قرمز شخص و اشخاص نيست بلكه امورى است كه حاكميت ملّى، يا حكومت قانون بر قداست آن اصرار می ورزد. 📚 آزادی و دین سالاری، ص ۴۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بدزبانی، ممنوع!🔹 📣 امام صادق عليه‌السلام سماعة بن مهران گويد: محضر حضرت صادق عليه‌السلام رفتم، حضرت بدون مقدمه به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شترداربانت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنام‌گو و بد زبان و لعنت‌كننده باشى‌؟ گفتم: به‌‌ خدا سوگند چنين بود كه فرمودى، ولى او به من ستم كرد؟ فرمود: اگر او به تو ستم كرده، ولی تو به او افزودی و از او پیش افتادى! هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين سفارشی نمی‌کنم. از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن رفتار باز نگرد. گفتم: از خدا آمرزش مى‌خواهم و ديگر هرگز به اين كار باز نمى‌گردم. 🔹🔸🔹 دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ‏ لِي‏ مُبْتَدِئاً يَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِي كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ جَمَّالِكَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ أَنَّهُ ظَلَمَنِي فَقَالَ إِنْ كَانَ ظَلَمَكَ لَقَدْ أَرْبَيْتَ عَلَيْهِ‏ إِنَّ هَذَا لَيْسَ مِنْ فِعَالِي وَ لَا آمُرُ بِهِ شِيعَتِي اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ 📚کافی، ج ۲، ص ۳۲۶، ح ۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹امتحان می کنند🔹 📣 امام خمینی شما گمان می‌‌کنید، مردم گمان می‌کنند که همین که گفتند من مؤمنم رهایشان می‌کنند؟ امتحانشان نمی‌کنند؟ همین که گفتید ما آزادی‌خواهیم رهایتان می‌کنند؟ بر مسند می‌نشانند تا بفهمند که راست می‌گویید یا نه و بفهمانند. به مجرد اینکه ادعا کردید که من برای این ملت و برای این کشور خدمتگزارم، رها می‌شوید؟ امتحان خواهید شد و در امتحان هستید. از من طلبه تا تمام افراد این مملکت و تمام افراد بشر و تمام انبیا و اولیا، همه در معرض امتحان‌اند، به ادعا و گفتار رها نمی‌شوند. فرموده است که: «سابقین را ما امتحان کردیم تا اینکه معلوم بشود کی مؤمن است و کی منافق». همۀ گروه ها، همۀ مردمی که در این مملکت یا در رأس امور هستند، یا در بازار هستند، یا در کشاورزی هستند، یا در کارخانه‌‌ها هستند، یا گروهک‌های مفسد هستند، همه بدانند که در محضر خدا هستند و در معرض امتحان. در گفتار، بسیار آسان است که انسان ادعا کند که من چه هستم و چه هستم، لکن همان معنایی را که ادعا می‌کند در همان امتحان می‌شود. همان شخصی که می‌گوید من بشر دوستم در همان معنا امتحان می‌شود. همان شخصی که می‌گوید که من طرفدار حقوق بشر هستم در همان معنا امتحان می‌شود. اگر در آن مقامی که رسید، با آن وقتی که قبل از آن مقام بود هر دو مساوی است و نفسش یک طور است و ریاست برای او سنگینی نمی‌کند؛ این شیعۀ علی‌بن ابیطالب است و پیروِ او، و از امتحان روسفید بیرون آمده. 📚 بیانات در دیدار با خانواده‌های شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشتِ‌ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اجباری نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یک سلسله مسائل دیگر است که در آنها می‏ شود مردم را اجبار کرد ولی آن کمالی که در آن کار می‏ خواهند، به اجبار پیدا نمی‏ شود. مثلا در اخلاقیات، مردم موظفند راستگو باشند، امین باشند، به یکدیگر خیانت نکنند، عادل باشند. می‏ شود مردم را مجبور کرد که دروغ نگویند، امین باشند؛ اگر خیانت کردند، دزدی کردند دستشان هم بریده شود. ولی این از نظر مقررات اجتماعی است. در این گونه مسائل یک جنبه دیگری هم وجود دارد که جنبه اخلاقی مطلب است و آن این است که اخلاق از انسان می‏ خواهد که راستگو باشد، امین باشد. آنچه که اخلاق می‏ خواهد این نیست که انسان راست بگوید بلکه این است که انسان راستگو باشد، یعنی راستگویی ملکه روحی او باشد، تربیت او باشد، تقوا در روح او وجود داشته باشد که راستی و درستی و امانت و آن چیزهایی که فضایل اخلاقی گفته می‏ شود به طبع ثانوی از روح او صادر شود؛ یعنی وقتی که راست می‏ گوید نه به خاطر ترس از قانون باشد که اگر دروغ بگوید قانون مجازاتش می‏ کند، یا امانت داشته باشد نه به خاطر این که اگر خیانت کند قانون مجازاتش می‏ کند، بلکه امانت داشته باشد به دلیل این که امانت را برای خودش فضیلت و انسانیت می‏ شمارد، راستگو باشد برای این که راستی را برای خودش شرف و کمال می‏ داند و از دروغ تنفر دارد و آن را زشت می‏ داند. پس راستی، درستی، امانت، آن وقت برای بشر فضیلت و کمال است که به صورت یک تربیت در آید نه صرف این که فقط عمل و اجرا شود. این گونه مسائل هم به این شکل قابل اجبار نیست. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۴ - ۳۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸پنجمین انتخابات 🔻اولین دوره مجلس شورای اسلامی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۱۲/۲۴ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۹۶۹ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۲/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin