eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹با شما چه کنیم؟🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی نقل می کرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو می رفت، ولی می گفت غسل محقق نشد. سرانجام نیز میرزای رشتی می رود و می گوید که موقع غسل نیتم نمی آید. میرزای رشتی می گوید: احتیاج به نیت ندارد. تو بدون نیت غسل کن، گناهش به گردن من. آن شخص اوقاتش تلخ می شود که این چه حرفی است که بدون نیت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت می کند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان می کند، ایشان می فرماید: پیش خداوند گردنی کلفت تر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغه ای بی نیت به جا بیاور. آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کرده اند. بعد از آن برای غسل داخل آب می شد و پیوسته در آب فرو می رفت و بیرون می آمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد. آن شخص گفته بود، در حال غشوه دیدم حضرت امیر سلام الله علیه بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشاره ای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع می کنیم، ولی شما از اینها قبول نمی کنید! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۴۳۶ - ۴۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفوذی🔹 📣 امام خمینی می‌گویند یک یهودی در همدان مسلمان شده بود. بعد خیلی به آداب اسلام پایبند شده بود؛ خیلی زیاد! این موجب سوءظن مرحوم آسید عبدالمجید که یکی از علمای همدان بود شده بود که این قضیه چیست. یک وقت خواسته بودش، گفته بود که تو مرا می‌شناسی؟ گفت: بله. گفت: من کی‌ام؟ گفت: شما آقای آسید عبدالمجید. گفت: من از اولاد پیغمبرم؟ گفت: بله. - تو کی؟ - من یک یهودی بودم، پدرانم یهودی بودند و تازه مسلمان شده‌ام. - گفته بود نکتۀ اینکه تو تازه مسلمان که همۀ پدرانت هم یهودی بودند و من هم سید و اولاد پیغمبر و ملاّ و این چیزها، تو از من بیشتر مقدسی، این نکتۀ این چیست؟ من شنیدم که یهودی گذاشت و رفت! معلوم شد حقه زده. یک قضیه‌ای بوده. می‌خواسته با صورت اسلامی کارش را بکند. 📚 بیانات در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران، ۱۳۵۸/۳/۲۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عقلش محرز نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری داستانی را من خیلی سابق از یکی از علمای قم شنیدم. در میان علما و مراجع گذشته در این صد سال اخیر، مرحوم میرزای شیرازی {میرزای بزرگ، مرحوم حاج میرزا محمدحسن، همان‏ که تنباکو را تحریم کرد} از کسانی است که در علم و در عقل و در تقوا تقریباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنویت شاید در طبقه مراجع کسی به حد او نرسیده یا کمتر رسیده است، و ظاهرش هم هیچ نشان نمی‏ داد، خیلی مرد عجیبی بوده است. در یکی از شهرستان ها یک ملایی بوده است، بعضی از دوستان میرزا گفته بودند ما نامه‏ ای خدمت ایشان نوشتیم و از ایشان تأیید خواستیم که این آقا در این شهرستان هست؛ مرتب نامه به ایشان نوشتیم که فلان شخص در این شهر مردی است خیلی عالم، در این حد عالم است، مجتهد است و خیلی هم با تقوا، شما ایشان را تأیید کنید، مثلًا اجازه به ایشان بدهید. می‏ گوید: ما نامه نوشتیم، میرزا جواب نداد. بار دیگر نامه می‏ نویسد، باز تعریف می‏ کند که این مردی است بسیار عالم و با تقوا، هم علمش را تأیید می‏ کند و هم تقوایش را. باز میرزا جواب نداد. تا بالاخره آن کسی که این‏ همه او را تأیید می‏ کرده بلند می‏ شود می‏ رود سامره که چرا میرزا جواب نداد، آیا به حرف ما اعتماد نکرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه برای این آقا تأیید خواستیم شما تأیید نکردید، چرا نامه‏ های ما را جواب ندادید، آیا حرف ما را قبول ندارید که او مرد عالم و باتقوایی است؟ فرمود: چرا، همه حرف های شما را قبول کردم. - پس چرا شما تأیید نکردید؟ فرمود: تو همواره در نامه‏ هایت نوشتی که این چقدر عالم است و چقدر با تقواست، در یک نامه‏ ات ننوشتی که عقلش در چه حدی است؟ برای ملّا علم و تقوا کافی نیست، عقل و فکر و دوراندیشی و هوشیاری و ادراک شرایط زمانِ خودش و شناختن مردم، اینها خودش رکن اساسی است. خیلی هم عالم و با تقوا باشد اما یک آدم ساده‏ دل، نتیجه چیست؟ ابزار دست شیادها می‏ شود، یعنی ابزاری از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزاری از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فایده‏ اش چیست؟ تو هیچ اسمی از آن مسأله عمده نبرده بودی. من نمی‏ توانم کسی را فقط به دلیل علم و تقوا تأیید کنم در صورتی‏ که برای من محرز نیست که از نظر عقل و تدبیر و هوشیاری و درک شرایط زمان و درک و شناخت مردم در چه حدی است. بسیار خوب، آدم عالم و با تقوا برای خودش آدم خوبی است، اما من نمی‏ توانم مقدّرات اسلامی مردم را در دست کسی بدهم که عقلش برای من محرز نیست. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۸، ص ۱۴۸ - ۱۵۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸یازدهمین انتخابات 🔻سومین دوره مجلس شورای اسلامی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۷/۱/۱۹ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۷ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۷۳۶ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۶ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۲۸۱ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۹/۷۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹من احساس حقارت می کنم🔹 📣 امام خمینی تاریخ اسلام جز یک برهه از صدر اسلام، جوانانی مثل جوان‌های ایران ما سراغ ندارد. و ملتی مثل ملت ایران در تاریخ ثبت نشده است. شما در کجای تاریخ ـ جز یک برهه در صدر اسلام آن هم نه به طور وسیع بلکه به طور محدود ـ سراغ دارید که جوانان یک کشور این طور عاشق جنگ باشند؟ این طور عاشق دفاع از کشور خودشان باشند؟ و این طور ملت، همه با هم یک صدا دنبال پیروزی ارتش و سپاه پاسداران و سایر قوای مُسلَّحه باشند؟ و کجا دیدید که عاشقانه دنبال شهادت باشند؟ من به این چهره‌های نورانی و بشّاش شما، و به این گریه‌های شوق شما حسرت می‌برم. من احساس حقارت می‌کنم. من وقتی با این چهره‌ها مواجه می‌شوم. و این قلب‌هائی که به واسطۀ توجه به خدای تبارک و تعالی این طور در چهره‌ها اثر گذاشته است، احساس حقارت می‌کنم. من غیر از دعا که بدرقۀ شما کنم چیزی ندارم که به شما بکنم. من چطور به این احساسات خداگونه و به این توجهاتی که شما به خدای تبارک و تعالی دارید، و به این عزم راسخ شما و این شجاعت بی نظیر شما، چطور من می‌توانم از شما ستایش کنم؟ 📚 پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پادگان امام حسین و ولی‌عصر، ۱۳۵۹/۹/۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مسئله بست‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اسلام بست ندارد. در قدیم بست بود و خوب شد آن بست ها ور افتاد. کسی که جرمی مرتکب می‏ شد و مأمورین می‏ خواستند او را بگیرند، می‏ رفت به خانه یک مرد متنفّذ، یک عالم روحانی و آنجا می‏ نشست و هیچ قدرتی نمی‏ توانست او را از بست خارج کند. جرم مرتکب شده بود و به حکم قانون عرفی و قانون شرعی باید محاکمه و مجازات شود، ولی نه، آقا رفته در فلان خانه بست نشسته و چه کسی جرئت می‏ کند او را از بست بیرون بیاورد؟ ما خیال می‏ کنیم در دستگاه الهی هم از این بست های موهوم وجود دارد! نه، این جور نیست. قسم به خود حسین بن علی علیه السلام این جور نیست. قسم به خود حضرت رضا علیه السلام این جور نیست. اصلًا این خلاف فکر حسین بن علی علیه السلام است، خلاف فکر علی بن ابی‏طالب علیه السلام است، خلاف فکر حضرت رضا علیه السلام است. آنها در همه عمرشان و در زندگی خودشان این حرف ها را نپذیرفتند، آیا در مماتشان می‏ پذیرند؟! شما وقتی‏ نهج‏ البلاغه‏ را مطالعه می‏ کنید می‏ بینید در این کتاب دو مطلب است که مرتب تکرار می‏ شود: تقوا و عمل. ما چشم هایمان را می‏ بندیم و می‏ گوییم اینها را قبول نداریم. ما نه به تقوا اعتقاد داریم و نه به عمل، یک عمر زندگی می‏ کنیم بدون تقوا و عمل، بعد وصیت می‏ کنیم که ما را ببرند در نجف دفن کنند، کارمان درست می‏ شود!! 📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۴۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸دوازدهمین انتخابات 🔻پنجمین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۸/۵/۶ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۶۲ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۴/۵۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مکافات گناه‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مسئله مکافات قابل توجه است. چنین چیزی به ما نگفته‏ اند که هر گناهی عقوبتی در این دنیا دارد. خیلی از گناهان است که اساساً در این دنیا عقوبتی ندارد. هر گناهی در آن دنیا عقوبت دارد، اما خدا از بعضی گناهان در همین دنیا هم نخواهد گذشت. یکی از آن گناهانی که در همین دنیا عکس‏ العمل دارد - که می‏ توانید آن را تجربه و آزمایش کنید - گناه تهمت‏ زنی و آبرو بری است. آن که تهمت به ناحق می‏ زند، در یک روزی گرفتارش خواهد شد، حال یا کسی مثل خودش به او تهمت ناحق خواهد زد و یا به شکلی رسوا و مفتضح خواهد شد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۵۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی🔹 ✍ آیت الله العظمی مکارم شیرازی فلسفه و ریشه علاقه انسان به آزادى الهام گرفته از وجدانیات او است، گرچه برهانى و استدلالى نیز هست، انسان، علاقمند به آزادى است چنانکه علاقمند به زیبائى است، او دوستدار گلى زیبا می باشد، و هرگز به دنبال استدلالى براى این دوستى نیست، یک مسئله فطرى و وجدانى است، این گرایش به آزادى نه تنها در انسان که در تمامى موجودات زنده نهفته است، حتى گیاه هم تمایل دارد آزادانه به هر سو رشد کند و محصور کردن آن در محیطى منافقات با طبیعت آن دارد، و چه بسیار دیده شده محصور کردن آن موجب پژمردگى و خشکى آن مى شود. شما اگر پرنده اى را در قفسى از طلا حبس کنید، و به او برسید و پرستارى کنید، باز مى بینید روز به روز پژمرده تر و ضعیف تر مى شود، و چه بسا خوانندگى خود را فراموش مى کند، معروف است اگر پرنده اى آزاد باشد و حبس شود، خواندن را فراموش مى کند، اینها که مى بینید مى خوانند پرندگانى هستند که از ابتداء در قفس به دنیا آمده اند، شما در باغ وحش مى بینید همه چیز فراهم است، و مصونیت براى حیوانات وجود دارد، ولى آنها رنجوراند، و عمرشان کوتاه، در حالى که اگر در میان جنگل و در دسترس حیوانات درنده باشند و طعمه آنها قرار گیرند ولى باز چون آزاداند شادابتر و قویتر و چه بسا عمرشان طولانى تر است. در داستان ها مطالبى گفته اند که مؤید و شاهد این مطلب است، داستان آن بازرگانى که به هند رفت و طوطى را گرفته در قفس کرد معروف است، با این که بسیار به او توجه داشت ولى طوطى از اسارت رنج مى برد و در نهایت با یاد گرفتن درسى که دوستان او توسط آن بازرگان به او تعلیم کردند، خود را به مردن زده و رها شد. چرا حیوان با تمام خطرات جنگل پذیراى آزادى در جنگل است، و حاضر به حبس نیست، چرا انسان و حتّى گیاهى از سلب آزادى رنجور شده و مى میرد؟ نکته مهم این است که شکوفائى استعدادهاى هر موجودى در مسیر تکامل، هرگز با حبس شدن او حاصل نمى شود پیمودن این مسیر بدون آزادى ممکن نیست. آزادى هدر دادن نیروها و سرمایه ها نیست، بلکه وسیله شکوفائى و بارور شدن استعدادها است. از این جا آزادى منطقى و معقول از غیر منطقى و نامعقول جدا مى شود، تفاوت آزادى اسلامى با آزادى غربى روشن مى گردد؛ آزادى در منطق عقل و اسلام عبارت از آزاد بودن براى پیمودن مسیر تکامل و به فعلیت رسیدن استعدادها و شکوفائى خلاقیت ها است، اما آزادى شهوات و اسیر شدن انسان در چنگال هواها و پستیها که مایه هدر رفتن آب حیات و عمر و نیروهاى انسان در باتلاق رذالت ها و بیچارگى ها است، نه جنبه منطقى، نه عقلى و نه اسلامى دارد. 📚 اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، ج ۲، ص ۸۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸سیزدهمین انتخابات 🔻همه پرسی بازنگری قانون اساسی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۸/۵/۶ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۶ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۹۷۶ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۴/۵۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اگر ما در زمان علی بودیم🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ممکن است ما اگر در زمان علی علیه السلام بودیم در جنگ جمل شرکت می‏ کردیم، در جنگ صفین هم شرکت می‏ کردیم ولی باور نکنید اگر ما با علی می‏ بودیم جرأت می‏ کردیم که در جنگ خوارج هم شرکت بکنیم برای اینکه آنجا علی به جنگ کسانی رفت که «قائِمُ اللَّیلِ وَ صائِمُ النَّهار» بودند، یعنی مردمانی که از سر شب تا صبح عبادت می‏ کردند و روزها روزه‏ دار بودند و در پیشانی آنها آثار سجده بود: جِباهاً قَرِحَةً پیشانی هایی که از بس سجده کرده بودند قرحه‏ دار شده بود. چه کسی جرأت داشت با اینها بجنگد؟! فقط علی می‏ توانست چون به ظاهر نگاه نمی‏ کرد، با اینکه علی اقرار می‏ کند که اینها مردمانی متظاهر و دروغگو نبودند. عمده این است. اگر منافق می‏ بودند مهم نبود ولی خیر، اینها شب ها نماز می‏ خواندند و روزها روزه‏ دار بودند اما وجودشان برای اسلام خطر است، جامدهایی هستند که برای اسلام ضررشان از دشمنان اسلام بیشتر است. و اگر علی در آن روز شمشیر به روی خوارج نکشیده بود و اگر شخصیت علی نبود و آن نصوصی که پیغمبر درباره علی کرد و اگر آن مقام علی، ایمان علی، زهد و تقوای علی نبود، بعد از علی هم هیچ خلیفه‏ ای قدرت نداشت با خوارج بجنگد، هیچ سربازی جرأت نمی‏ کرد به جنگ خوارج برود. ولی چون علی پیشقدم شده بود، آنها هم با خوارج می‏ جنگیدند؛ می‏ گفتند اینها کسانی هستند که علی با اینها جنگیده است، اگر جنگیدن با اینها خلاف حق بود علی با اینها نمی‏ جنگید. 📚 اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص ۷۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کار و تلاش🔹 ✍ آیت الله العظمی جعفر سبحانی در افسانه های پیشینیان آمده است که در نقاط گوناگون زمین گنج هائی است و روی هر گنجی اژدهائی است و تا بر آن پیروز نشویم. گنج میسر نخواهد شد. بسیاری از مردم این مطلب را افسانه پنداشته و گروهی نیز به ظاهر آن اکتفا کرده اند. یعنی تصور نموده اند که واقعا در زیر زمین گنج ها و دفینه هائی است و حقیقتا روی هر گنجی ماری خوابیده است در صورتی که جمله فوق حقیقتی را در بر دارد و آن گنج ها همان ذخائر فکری یا طبیعی است که در اختیار بشر گذارنده شده، و موهبت هائی است که خداوند بزرگ به ما داده است. آن مارها کنایه از مشکلات و مشقت هائی است که باید بشر در راه تحصیل آن متحمل گردد. ادیسون می گوید: هیچ یک از اختراعات من محلول تصادف نیست. وقتی که معتقد شدم فلان کار نتیجه بخش است خودم را به آن کار می بندم و تجربه روی تجربه می کنم تا کامیاب شوم. نیوتن می گوید: اگر من به جائی رسیده ام بر اثر کار و کوشش است. میکالنژ می گوید: اگر مردم می دانستند که برای احراز مقام استادی چه رنج ها برده ام از دیدن شگفتی های هنرم متعجب نمی شدند. و به قول بزرگمهر باید لب فروبست و بازو گشود و کار کرد و دم نزد و یقین نمود که کلید طلایی کامیابی کار و کوشش است. براستی برخی از مردان روان عظیمی دارند و روح آنها بسان دریا بی قرار است. حرارت و عشق و علاقه آنها به کار و هدف، آنها را به جنبش و حرکت در می آورد. حتی در لحظات سخت زندگی نیز دست از کار و کوشش بر نمی دارند. مورخ بزرگ اسلامی، ابن خلدون، شاهکار نفیس خود به نام مقدمه بر تاریخ را در تبعید گاه نوشته است. فیلسوف شرق، خواجه نصیر الدین طوسی، که مدت ها در قلعه الموت از طرف فرقه اسماعیلیه باز داشت بود کتاب بزرگ و ذیقیمت خود به نام شرح اشارات را در آن زندان نوشته است. دانشمند بزرگ ما، مرحوم شهید اول، اثر ارجداری به نام لمعه را که متن قوانین اسلامی است در زندان دمشق نوشته است. سروالترراله تاریخ دنیا را در زندان نوشته است. رابن کرمو شاهکار ادبیات انگلستان را در زندان به وجود آورده است. ما در این قسمت به همین اندازه اکتفا کرده و سخنانی از بزرگان برای خوانندگان گرامی نقل می نمائیم. رسول گرامی کارگری را دید که دستش آماس کرده بود. دست او را بلند کرد و فرمود: آتش دوزخ هیچ گاه این دست را نمی سوزاند. این دستی است که خدا و پیامبر او آن را دوست می دارند. هر کس از دسترنج خود زندگی کند خدا با نظر رحمت به او می گردد. عابدی خدمت پیامبر رسید. به عرض حضرتش رساندند که او تمام سال را با عبادت می گذراند و مخارج عائله او را برادرش می دهد. پیامبر فرمود: برادر او که متکفل مخارج عائله اوست از وی در نزد خدا مقربتر و از او عابدتر است. امیرمؤ منان در مسجد کوفه به دسته ای برخورد کرد که در گوشه ای نشسته بودند. از خصوصیات آنها پرسید. عرض کردند: رجال الحق هستند و اگر کسی چیزی به آنها بدهد می خورند والا صبر می نمایند. فرمود: سگان بازار کوفه نیز چنین هستند. اگر استخوانی برسد می خورند و گرنه صبر می کنند. سپس دستور داد که حلقه رجال الحق پراکنده شود و هر کدام دنبال کاری بروند. سعادت و خوشبختی در خانه کسی را می زند که ساعی و کوشا باشد. کسانی که جهان را تکان داده اند، از نظر مواهب عقلی و فکری، زیاد فوق العاده نبوده اند؛ بلکه شالوده موفقیت آن ها را کار و کوشش و بعدا ثبات و استقامت تشکیل می داده است. بزرگان جهان برای تامین زندگی از تصدی کارهای کوچک پروائی نداشتند. بسیاری از شاگردان حضرت امام صادق علیه السلام روغن فروش، کفش دوز، شتردار، و ... بودند. افلاطون هنگام سیاحت در مصر مخارج سفر خود را از روغن فروشی در می آورد. لینه گیاه شناس معروف کفش دوز بود. بدبختانه یکی از فحش های رجال ما این است که در مقام مذمت افراد می گویند: حمال! در صورتی که باربری شغل شریفی است و اگر یک روز باربران اسکله دست به اعتصاب بزنند، یا باربران یک شهر دست از کار بکشند، زندگی فلج می شود. پیشوای بزرگ جهان انسانیت حضرت امیر مومنان علیه السلام با دست خود باغ های زیادی احداث می کرد و بعدا به بینویان واگذار می نمود. با قدرت بازوان خود قنات های متعددی در گوشه و کنار مدینه بوجود آورد و از عرق ریزی در راه کار هرگز واهمه نداشت. پیامبر اسلام کسی را که سرباز اجتماع باشد لعن نموده و او را از رحمت خدا دور دانسته است. 📚 رمز پیروزی مردان بزرگ، ص ۲۱ - ۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin