eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
71 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹خللِ شیطانی🔹 📣 امام خمینی روحانیون با هم باید باشند؛ اینها همه لشکر امام زمان هستند، همه با هم. اگر خدای نخواسته در صفوف شما یک خللی پیدا بشود، این خللْ خللِ شیطانی است، برای هواهای نفس است؛ و اگر این خلل پیدا بشود، در ملت خلل واقع می‌شود. در ملت اگر خلل واقع شد، آنهایی که در کمین هستند حمله خواهند کرد و شما را از بُن خواهند کنْد. این دفعه اگر خدای نخواسته اینها غلبه بکنند، نه از روحانی چیزی باقی می‌گذارند و نه از متنورالفکر، منورالفکر؛ نه از قشر جدید چیزی باقی می‌گذارند و نه از قشر قدیم. اینها فهمیدند که با این وحدت ما قدم برداشتیم استعمار را شکست دادیم؛ اما شکستی که اولش است. اگر چنانچه خدای نخواسته یک خللی واقع بشود، خدای تبارک و تعالی از شما ناراضی است، از قشر روحانی ناراضی است. روحانی مبدأ امور است. اگر خللی واقع بشود: اِذا فَسَدَ الْعالِمُ فَسَدَ الْعالَم؛ عالِم فاسد عالَم را متعفن می‌کند؛ تعفن عالِم، عالَم را متعفن می‌کند. در جهنم از تعفن عالِم پناه می‌برند به آتش! و این تعفنْ تعفنِ توجه به دنیاست، توجه به مقام است، توجه به ریاست است. از این چیزها اجتناب کنید. 📚 نمایندگان علما و طلاب، و اقشار مختلف مردم، ۱۳۵۷/۱۲/۱۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸دهمین انتخابات 🔻چهارمین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۴/۵/۲۵ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۵ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۰۲ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۸۷ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۴/۷۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رهبری‏ واقعی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بعضی‏ ها این جورند که حرف همه را گوش می‏ کنند و چون حرف ها ضد و نقیض است، طبعاً اینها از خودشان تصمیمی ندارند، یعنی رأی و فکرشان به دست دیگران است. درباره بعضی افراد، گاهی مضمون می‏ گویند که فلان کس عقیده‏ اش عقیده آخرین کسی است که با او ملاقات کرده، یعنی آخرین کسی که با او ملاقات کرده و حرف هایی به او تلقین کرده عقیده او فعلًا همان عقیده آن شخص است، و اگر کسی دیگر رفت یک حرف دیگر زد باز عقیده او را پیدا می‏ کند. این جور اشخاص اشخاص ضعیفی هستند و این روش روش بسیار بدی است. چنین کسی نمی‏ تواند رهبر باشد، ملعبه‏ ای است در دست افراد. یک عده نقطه مقابل هستند که شخصیت افراد را به هیچ نحو به حساب نمی‏ آورند و برای هیچ کسی هیچ‏ گونه احترامی قائل نیستند، حرف هیچ کس را به هیچ شکل گوش نمی‏ کنند؛ اصلًا افراد کوچکترند از اینکه حرفی بزنند و اینها به حرف آنها گوش کنند. این روش هم روش بسیار بدی است و برای یک رهبر عیب بزرگی است و اگر رهبری چنین باشد نمی‏ تواند رهبر باشد؛ رهبری که مردم، تابع های او، افرادی که تحت نظر او هستند اصلًا امید ندارند که او به حرفشان گوش کند و او از افراد فقط اطاعت می‏ خواهد و بس. رهبر واقعی آن کسی است که به حرف ها گوش می‏ کند ولی در تصمیم خودش آنچنان تصمیم می‏ گیرد که باید بگیرد، یعنی در تصمیم خودش دیگر تابع نظر و میل و تلقینات این و آن نیست، تابع واقعیت امر است. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۳، ص ۲۴۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹با شما چه کنیم؟🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی نقل می کرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو می رفت، ولی می گفت غسل محقق نشد. سرانجام نیز میرزای رشتی می رود و می گوید که موقع غسل نیتم نمی آید. میرزای رشتی می گوید: احتیاج به نیت ندارد. تو بدون نیت غسل کن، گناهش به گردن من. آن شخص اوقاتش تلخ می شود که این چه حرفی است که بدون نیت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت می کند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان می کند، ایشان می فرماید: پیش خداوند گردنی کلفت تر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغه ای بی نیت به جا بیاور. آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کرده اند. بعد از آن برای غسل داخل آب می شد و پیوسته در آب فرو می رفت و بیرون می آمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد. آن شخص گفته بود، در حال غشوه دیدم حضرت امیر سلام الله علیه بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشاره ای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع می کنیم، ولی شما از اینها قبول نمی کنید! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۴۳۶ - ۴۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفوذی🔹 📣 امام خمینی می‌گویند یک یهودی در همدان مسلمان شده بود. بعد خیلی به آداب اسلام پایبند شده بود؛ خیلی زیاد! این موجب سوءظن مرحوم آسید عبدالمجید که یکی از علمای همدان بود شده بود که این قضیه چیست. یک وقت خواسته بودش، گفته بود که تو مرا می‌شناسی؟ گفت: بله. گفت: من کی‌ام؟ گفت: شما آقای آسید عبدالمجید. گفت: من از اولاد پیغمبرم؟ گفت: بله. - تو کی؟ - من یک یهودی بودم، پدرانم یهودی بودند و تازه مسلمان شده‌ام. - گفته بود نکتۀ اینکه تو تازه مسلمان که همۀ پدرانت هم یهودی بودند و من هم سید و اولاد پیغمبر و ملاّ و این چیزها، تو از من بیشتر مقدسی، این نکتۀ این چیست؟ من شنیدم که یهودی گذاشت و رفت! معلوم شد حقه زده. یک قضیه‌ای بوده. می‌خواسته با صورت اسلامی کارش را بکند. 📚 بیانات در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران، ۱۳۵۸/۳/۲۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عقلش محرز نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری داستانی را من خیلی سابق از یکی از علمای قم شنیدم. در میان علما و مراجع گذشته در این صد سال اخیر، مرحوم میرزای شیرازی {میرزای بزرگ، مرحوم حاج میرزا محمدحسن، همان‏ که تنباکو را تحریم کرد} از کسانی است که در علم و در عقل و در تقوا تقریباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنویت شاید در طبقه مراجع کسی به حد او نرسیده یا کمتر رسیده است، و ظاهرش هم هیچ نشان نمی‏ داد، خیلی مرد عجیبی بوده است. در یکی از شهرستان ها یک ملایی بوده است، بعضی از دوستان میرزا گفته بودند ما نامه‏ ای خدمت ایشان نوشتیم و از ایشان تأیید خواستیم که این آقا در این شهرستان هست؛ مرتب نامه به ایشان نوشتیم که فلان شخص در این شهر مردی است خیلی عالم، در این حد عالم است، مجتهد است و خیلی هم با تقوا، شما ایشان را تأیید کنید، مثلًا اجازه به ایشان بدهید. می‏ گوید: ما نامه نوشتیم، میرزا جواب نداد. بار دیگر نامه می‏ نویسد، باز تعریف می‏ کند که این مردی است بسیار عالم و با تقوا، هم علمش را تأیید می‏ کند و هم تقوایش را. باز میرزا جواب نداد. تا بالاخره آن کسی که این‏ همه او را تأیید می‏ کرده بلند می‏ شود می‏ رود سامره که چرا میرزا جواب نداد، آیا به حرف ما اعتماد نکرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه برای این آقا تأیید خواستیم شما تأیید نکردید، چرا نامه‏ های ما را جواب ندادید، آیا حرف ما را قبول ندارید که او مرد عالم و باتقوایی است؟ فرمود: چرا، همه حرف های شما را قبول کردم. - پس چرا شما تأیید نکردید؟ فرمود: تو همواره در نامه‏ هایت نوشتی که این چقدر عالم است و چقدر با تقواست، در یک نامه‏ ات ننوشتی که عقلش در چه حدی است؟ برای ملّا علم و تقوا کافی نیست، عقل و فکر و دوراندیشی و هوشیاری و ادراک شرایط زمانِ خودش و شناختن مردم، اینها خودش رکن اساسی است. خیلی هم عالم و با تقوا باشد اما یک آدم ساده‏ دل، نتیجه چیست؟ ابزار دست شیادها می‏ شود، یعنی ابزاری از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزاری از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فایده‏ اش چیست؟ تو هیچ اسمی از آن مسأله عمده نبرده بودی. من نمی‏ توانم کسی را فقط به دلیل علم و تقوا تأیید کنم در صورتی‏ که برای من محرز نیست که از نظر عقل و تدبیر و هوشیاری و درک شرایط زمان و درک و شناخت مردم در چه حدی است. بسیار خوب، آدم عالم و با تقوا برای خودش آدم خوبی است، اما من نمی‏ توانم مقدّرات اسلامی مردم را در دست کسی بدهم که عقلش برای من محرز نیست. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۸، ص ۱۴۸ - ۱۵۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸یازدهمین انتخابات 🔻سومین دوره مجلس شورای اسلامی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۷/۱/۱۹ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۷ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۷۳۶ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۶ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۲۸۱ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۹/۷۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹من احساس حقارت می کنم🔹 📣 امام خمینی تاریخ اسلام جز یک برهه از صدر اسلام، جوانانی مثل جوان‌های ایران ما سراغ ندارد. و ملتی مثل ملت ایران در تاریخ ثبت نشده است. شما در کجای تاریخ ـ جز یک برهه در صدر اسلام آن هم نه به طور وسیع بلکه به طور محدود ـ سراغ دارید که جوانان یک کشور این طور عاشق جنگ باشند؟ این طور عاشق دفاع از کشور خودشان باشند؟ و این طور ملت، همه با هم یک صدا دنبال پیروزی ارتش و سپاه پاسداران و سایر قوای مُسلَّحه باشند؟ و کجا دیدید که عاشقانه دنبال شهادت باشند؟ من به این چهره‌های نورانی و بشّاش شما، و به این گریه‌های شوق شما حسرت می‌برم. من احساس حقارت می‌کنم. من وقتی با این چهره‌ها مواجه می‌شوم. و این قلب‌هائی که به واسطۀ توجه به خدای تبارک و تعالی این طور در چهره‌ها اثر گذاشته است، احساس حقارت می‌کنم. من غیر از دعا که بدرقۀ شما کنم چیزی ندارم که به شما بکنم. من چطور به این احساسات خداگونه و به این توجهاتی که شما به خدای تبارک و تعالی دارید، و به این عزم راسخ شما و این شجاعت بی نظیر شما، چطور من می‌توانم از شما ستایش کنم؟ 📚 پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پادگان امام حسین و ولی‌عصر، ۱۳۵۹/۹/۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مسئله بست‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اسلام بست ندارد. در قدیم بست بود و خوب شد آن بست ها ور افتاد. کسی که جرمی مرتکب می‏ شد و مأمورین می‏ خواستند او را بگیرند، می‏ رفت به خانه یک مرد متنفّذ، یک عالم روحانی و آنجا می‏ نشست و هیچ قدرتی نمی‏ توانست او را از بست خارج کند. جرم مرتکب شده بود و به حکم قانون عرفی و قانون شرعی باید محاکمه و مجازات شود، ولی نه، آقا رفته در فلان خانه بست نشسته و چه کسی جرئت می‏ کند او را از بست بیرون بیاورد؟ ما خیال می‏ کنیم در دستگاه الهی هم از این بست های موهوم وجود دارد! نه، این جور نیست. قسم به خود حسین بن علی علیه السلام این جور نیست. قسم به خود حضرت رضا علیه السلام این جور نیست. اصلًا این خلاف فکر حسین بن علی علیه السلام است، خلاف فکر علی بن ابی‏طالب علیه السلام است، خلاف فکر حضرت رضا علیه السلام است. آنها در همه عمرشان و در زندگی خودشان این حرف ها را نپذیرفتند، آیا در مماتشان می‏ پذیرند؟! شما وقتی‏ نهج‏ البلاغه‏ را مطالعه می‏ کنید می‏ بینید در این کتاب دو مطلب است که مرتب تکرار می‏ شود: تقوا و عمل. ما چشم هایمان را می‏ بندیم و می‏ گوییم اینها را قبول نداریم. ما نه به تقوا اعتقاد داریم و نه به عمل، یک عمر زندگی می‏ کنیم بدون تقوا و عمل، بعد وصیت می‏ کنیم که ما را ببرند در نجف دفن کنند، کارمان درست می‏ شود!! 📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۴۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸دوازدهمین انتخابات 🔻پنجمین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۸/۵/۶ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۶۲ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۴/۵۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مکافات گناه‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مسئله مکافات قابل توجه است. چنین چیزی به ما نگفته‏ اند که هر گناهی عقوبتی در این دنیا دارد. خیلی از گناهان است که اساساً در این دنیا عقوبتی ندارد. هر گناهی در آن دنیا عقوبت دارد، اما خدا از بعضی گناهان در همین دنیا هم نخواهد گذشت. یکی از آن گناهانی که در همین دنیا عکس‏ العمل دارد - که می‏ توانید آن را تجربه و آزمایش کنید - گناه تهمت‏ زنی و آبرو بری است. آن که تهمت به ناحق می‏ زند، در یک روزی گرفتارش خواهد شد، حال یا کسی مثل خودش به او تهمت ناحق خواهد زد و یا به شکلی رسوا و مفتضح خواهد شد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۵۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی🔹 ✍ آیت الله العظمی مکارم شیرازی فلسفه و ریشه علاقه انسان به آزادى الهام گرفته از وجدانیات او است، گرچه برهانى و استدلالى نیز هست، انسان، علاقمند به آزادى است چنانکه علاقمند به زیبائى است، او دوستدار گلى زیبا می باشد، و هرگز به دنبال استدلالى براى این دوستى نیست، یک مسئله فطرى و وجدانى است، این گرایش به آزادى نه تنها در انسان که در تمامى موجودات زنده نهفته است، حتى گیاه هم تمایل دارد آزادانه به هر سو رشد کند و محصور کردن آن در محیطى منافقات با طبیعت آن دارد، و چه بسیار دیده شده محصور کردن آن موجب پژمردگى و خشکى آن مى شود. شما اگر پرنده اى را در قفسى از طلا حبس کنید، و به او برسید و پرستارى کنید، باز مى بینید روز به روز پژمرده تر و ضعیف تر مى شود، و چه بسا خوانندگى خود را فراموش مى کند، معروف است اگر پرنده اى آزاد باشد و حبس شود، خواندن را فراموش مى کند، اینها که مى بینید مى خوانند پرندگانى هستند که از ابتداء در قفس به دنیا آمده اند، شما در باغ وحش مى بینید همه چیز فراهم است، و مصونیت براى حیوانات وجود دارد، ولى آنها رنجوراند، و عمرشان کوتاه، در حالى که اگر در میان جنگل و در دسترس حیوانات درنده باشند و طعمه آنها قرار گیرند ولى باز چون آزاداند شادابتر و قویتر و چه بسا عمرشان طولانى تر است. در داستان ها مطالبى گفته اند که مؤید و شاهد این مطلب است، داستان آن بازرگانى که به هند رفت و طوطى را گرفته در قفس کرد معروف است، با این که بسیار به او توجه داشت ولى طوطى از اسارت رنج مى برد و در نهایت با یاد گرفتن درسى که دوستان او توسط آن بازرگان به او تعلیم کردند، خود را به مردن زده و رها شد. چرا حیوان با تمام خطرات جنگل پذیراى آزادى در جنگل است، و حاضر به حبس نیست، چرا انسان و حتّى گیاهى از سلب آزادى رنجور شده و مى میرد؟ نکته مهم این است که شکوفائى استعدادهاى هر موجودى در مسیر تکامل، هرگز با حبس شدن او حاصل نمى شود پیمودن این مسیر بدون آزادى ممکن نیست. آزادى هدر دادن نیروها و سرمایه ها نیست، بلکه وسیله شکوفائى و بارور شدن استعدادها است. از این جا آزادى منطقى و معقول از غیر منطقى و نامعقول جدا مى شود، تفاوت آزادى اسلامى با آزادى غربى روشن مى گردد؛ آزادى در منطق عقل و اسلام عبارت از آزاد بودن براى پیمودن مسیر تکامل و به فعلیت رسیدن استعدادها و شکوفائى خلاقیت ها است، اما آزادى شهوات و اسیر شدن انسان در چنگال هواها و پستیها که مایه هدر رفتن آب حیات و عمر و نیروهاى انسان در باتلاق رذالت ها و بیچارگى ها است، نه جنبه منطقى، نه عقلى و نه اسلامى دارد. 📚 اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، ج ۲، ص ۸۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸سیزدهمین انتخابات 🔻همه پرسی بازنگری قانون اساسی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۸/۵/۶ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۶ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۹۷۶ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۴/۵۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اگر ما در زمان علی بودیم🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ممکن است ما اگر در زمان علی علیه السلام بودیم در جنگ جمل شرکت می‏ کردیم، در جنگ صفین هم شرکت می‏ کردیم ولی باور نکنید اگر ما با علی می‏ بودیم جرأت می‏ کردیم که در جنگ خوارج هم شرکت بکنیم برای اینکه آنجا علی به جنگ کسانی رفت که «قائِمُ اللَّیلِ وَ صائِمُ النَّهار» بودند، یعنی مردمانی که از سر شب تا صبح عبادت می‏ کردند و روزها روزه‏ دار بودند و در پیشانی آنها آثار سجده بود: جِباهاً قَرِحَةً پیشانی هایی که از بس سجده کرده بودند قرحه‏ دار شده بود. چه کسی جرأت داشت با اینها بجنگد؟! فقط علی می‏ توانست چون به ظاهر نگاه نمی‏ کرد، با اینکه علی اقرار می‏ کند که اینها مردمانی متظاهر و دروغگو نبودند. عمده این است. اگر منافق می‏ بودند مهم نبود ولی خیر، اینها شب ها نماز می‏ خواندند و روزها روزه‏ دار بودند اما وجودشان برای اسلام خطر است، جامدهایی هستند که برای اسلام ضررشان از دشمنان اسلام بیشتر است. و اگر علی در آن روز شمشیر به روی خوارج نکشیده بود و اگر شخصیت علی نبود و آن نصوصی که پیغمبر درباره علی کرد و اگر آن مقام علی، ایمان علی، زهد و تقوای علی نبود، بعد از علی هم هیچ خلیفه‏ ای قدرت نداشت با خوارج بجنگد، هیچ سربازی جرأت نمی‏ کرد به جنگ خوارج برود. ولی چون علی پیشقدم شده بود، آنها هم با خوارج می‏ جنگیدند؛ می‏ گفتند اینها کسانی هستند که علی با اینها جنگیده است، اگر جنگیدن با اینها خلاف حق بود علی با اینها نمی‏ جنگید. 📚 اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص ۷۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کار و تلاش🔹 ✍ آیت الله العظمی جعفر سبحانی در افسانه های پیشینیان آمده است که در نقاط گوناگون زمین گنج هائی است و روی هر گنجی اژدهائی است و تا بر آن پیروز نشویم. گنج میسر نخواهد شد. بسیاری از مردم این مطلب را افسانه پنداشته و گروهی نیز به ظاهر آن اکتفا کرده اند. یعنی تصور نموده اند که واقعا در زیر زمین گنج ها و دفینه هائی است و حقیقتا روی هر گنجی ماری خوابیده است در صورتی که جمله فوق حقیقتی را در بر دارد و آن گنج ها همان ذخائر فکری یا طبیعی است که در اختیار بشر گذارنده شده، و موهبت هائی است که خداوند بزرگ به ما داده است. آن مارها کنایه از مشکلات و مشقت هائی است که باید بشر در راه تحصیل آن متحمل گردد. ادیسون می گوید: هیچ یک از اختراعات من محلول تصادف نیست. وقتی که معتقد شدم فلان کار نتیجه بخش است خودم را به آن کار می بندم و تجربه روی تجربه می کنم تا کامیاب شوم. نیوتن می گوید: اگر من به جائی رسیده ام بر اثر کار و کوشش است. میکالنژ می گوید: اگر مردم می دانستند که برای احراز مقام استادی چه رنج ها برده ام از دیدن شگفتی های هنرم متعجب نمی شدند. و به قول بزرگمهر باید لب فروبست و بازو گشود و کار کرد و دم نزد و یقین نمود که کلید طلایی کامیابی کار و کوشش است. براستی برخی از مردان روان عظیمی دارند و روح آنها بسان دریا بی قرار است. حرارت و عشق و علاقه آنها به کار و هدف، آنها را به جنبش و حرکت در می آورد. حتی در لحظات سخت زندگی نیز دست از کار و کوشش بر نمی دارند. مورخ بزرگ اسلامی، ابن خلدون، شاهکار نفیس خود به نام مقدمه بر تاریخ را در تبعید گاه نوشته است. فیلسوف شرق، خواجه نصیر الدین طوسی، که مدت ها در قلعه الموت از طرف فرقه اسماعیلیه باز داشت بود کتاب بزرگ و ذیقیمت خود به نام شرح اشارات را در آن زندان نوشته است. دانشمند بزرگ ما، مرحوم شهید اول، اثر ارجداری به نام لمعه را که متن قوانین اسلامی است در زندان دمشق نوشته است. سروالترراله تاریخ دنیا را در زندان نوشته است. رابن کرمو شاهکار ادبیات انگلستان را در زندان به وجود آورده است. ما در این قسمت به همین اندازه اکتفا کرده و سخنانی از بزرگان برای خوانندگان گرامی نقل می نمائیم. رسول گرامی کارگری را دید که دستش آماس کرده بود. دست او را بلند کرد و فرمود: آتش دوزخ هیچ گاه این دست را نمی سوزاند. این دستی است که خدا و پیامبر او آن را دوست می دارند. هر کس از دسترنج خود زندگی کند خدا با نظر رحمت به او می گردد. عابدی خدمت پیامبر رسید. به عرض حضرتش رساندند که او تمام سال را با عبادت می گذراند و مخارج عائله او را برادرش می دهد. پیامبر فرمود: برادر او که متکفل مخارج عائله اوست از وی در نزد خدا مقربتر و از او عابدتر است. امیرمؤ منان در مسجد کوفه به دسته ای برخورد کرد که در گوشه ای نشسته بودند. از خصوصیات آنها پرسید. عرض کردند: رجال الحق هستند و اگر کسی چیزی به آنها بدهد می خورند والا صبر می نمایند. فرمود: سگان بازار کوفه نیز چنین هستند. اگر استخوانی برسد می خورند و گرنه صبر می کنند. سپس دستور داد که حلقه رجال الحق پراکنده شود و هر کدام دنبال کاری بروند. سعادت و خوشبختی در خانه کسی را می زند که ساعی و کوشا باشد. کسانی که جهان را تکان داده اند، از نظر مواهب عقلی و فکری، زیاد فوق العاده نبوده اند؛ بلکه شالوده موفقیت آن ها را کار و کوشش و بعدا ثبات و استقامت تشکیل می داده است. بزرگان جهان برای تامین زندگی از تصدی کارهای کوچک پروائی نداشتند. بسیاری از شاگردان حضرت امام صادق علیه السلام روغن فروش، کفش دوز، شتردار، و ... بودند. افلاطون هنگام سیاحت در مصر مخارج سفر خود را از روغن فروشی در می آورد. لینه گیاه شناس معروف کفش دوز بود. بدبختانه یکی از فحش های رجال ما این است که در مقام مذمت افراد می گویند: حمال! در صورتی که باربری شغل شریفی است و اگر یک روز باربران اسکله دست به اعتصاب بزنند، یا باربران یک شهر دست از کار بکشند، زندگی فلج می شود. پیشوای بزرگ جهان انسانیت حضرت امیر مومنان علیه السلام با دست خود باغ های زیادی احداث می کرد و بعدا به بینویان واگذار می نمود. با قدرت بازوان خود قنات های متعددی در گوشه و کنار مدینه بوجود آورد و از عرق ریزی در راه کار هرگز واهمه نداشت. پیامبر اسلام کسی را که سرباز اجتماع باشد لعن نموده و او را از رحمت خدا دور دانسته است. 📚 رمز پیروزی مردان بزرگ، ص ۲۱ - ۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علی را چی کُشت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اولین جریان جمودی که در دنیای اسلام پیش آمد همین جمودی است که اینها به خرج دادند. اگر بخواهید بفهمید جمود با دنیای اسلام چه کرده است، همین موضوع را در نظر بگیرید که علی بن ابیطالب را چی کشت؟ یک وقت می‏ گوییم علی را کی کشت و یک وقت می‏ گوییم چی کشت؟ اگر بگوییم علی را کی کشت؟ البته عبد الرحمن بن ملجم، و اگر بگوییم علی را چی کشت، باید بگوییم جمود و خشک مغزی و خشکه مقدسی. همین هایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت می‏ کردند. واقعاً خیلی تأثرآور است. علی به جهالت و نادانی اینها ترحم می‏ کرد، تا آخر هم حقوق اینها را از بیت المال می‏ داد و به اینها آزادی فکری می‏ داد. بالاخره توطئه چیدند که سه نفر را از بین ببرند، همان جریان توطئه‏ ای که می‏ دانید. تنها کسی که موفق شد، عبد الرحمن بود و البته او از دیگران هم کمک گرفت. ابن ابی الحدید می‏ گوید: اگر می‏ خواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که اینها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب‏ نوزدهم رمضان را انتخاب کردند. گفتند: ما می‏ خواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون می‏ خواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شب های عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم. در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان آن کاری را که نبایستی بکنند، کردند. 📚 اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص ۷۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸چهاردهمین انتخابات 🔻دومین دوره مجلس خبرگان رهبری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۹/۷/۱۶ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۳۱ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۸۴ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۱ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۶۱۳ نفر ◾️درصد مشارکت: ۳۷/۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹هتک حرمت🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی فضای اهانت و هتک حرمت در جامعه، یکی از آن چیزهائی است که اسلام مانع از آن است؛ نباید این اتفاق بیفتد. فضای هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسی است. انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالی ندارد؛ اما دور از هتک حرمت ها و اهانت ها و فحاشی و دشنام و این چیزها. همه هم در این زمینه مسئولند. این کار علاوه بر اینکه فضا را آشفته می کند و اعصاب آرام جامعه را به هم می ریزد - که امروز احتیاج به این آرامش هست - خدای متعال را هم از ما خشمگین می کند. من می خواهم این پیامی باشد به همه‌ی آن کسانی که یا حرف می زنند، یا می نویسند؛ چه در مطبوعات، چه در وبلاگ ها. همه‌ی اینها بدانند، کاری که می کنند، کار درستی نیست. مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسی غلط یا یک فکر دینی غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امرِ خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسی، یک حرف دیگر است؛ ما این دومی را به طور کامل و قاطع نفی می کنیم؛ نباید این کار انجام بگیرد. متأسفانه بعضی این کار را می کنند. من بخصوص به جوان ها توصیه می کنم. بعضی از این جوان ها بلاشک مردمان بااخلاص و مؤمن و خوبی هم هستند، اما خیال می کنند این وظیفه است؛ نه، من عرض می کنم این خلاف وظیفه است، عکس این وظیفه است. 📚 بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۱۳۸۹/۱۲/۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آتش بس کنید🔹 📣 امام خمینی بیدار بشویم ما! دولتمردان بیدار بشوند! استاندارها بیدار بشوند! دادگاه‌ها بیدار بشوند! ما دعوی شیعه‌گری را می‌کنیم. ادعا هست که ما شیعه و تابع هستیم. در مقام امتحان، باز شیعه هستیم؟ تَبَع هستیم آن طوری که او هست؟ به اندازه‌ای که وسعت وجودی ما هست تبعیت می‌کنیم؟ با دوستانمان، با رفقایمان، با همکیشانمان، با بشر آن طور رفتار می‌کنیم؟ آن شخصی بود که وقتی یک خلخال را از پای یک ذِمّیه یا یهودی یا نصارا بوده است بیرون آورده بودند اشرار ـ قریب به این معنا ـ فرموده است که اگر انسان بمیرد برای این ننگی که واقع شده و این چیزی که واقع شده است، خیلی بعید نیست. ما هم مدّعی هستیم که شیعه هستیم. رؤسا و دولتمردان بیدار بشوند! مخاصمه را ترک کنند! این منظره‌ها را ببینند. این جوان‌هایی که خون خودشان را در راه اسلام داده‌اند ببینند. این جوان‌هایی که شما را به این مقام رسانده‌اند ببینند، و دست از مخاصمات بردارند، آتش بس کنند. در محضر خداست، همۀ ما در محضر خدا هستیم و همۀ ما خواهیم مرد، و همۀ ما خواهیم حساب پس داد. بیدار بشوید ملت! بیدار بشوید دولت! همه بیدار باشید! همه‌تان در محضر خدا هستید. فردا همه باید حساب پس بدهید. از روی خون شهدای ما نگذرید بدون نظر! و برای مقام دعوا نکنید باهم. ما همه که به صدام این طور نفرین می‌کنیم و ننگ نثارش می‌کنیم، مبادا خودمان آن طور باشیم. در حال خودمان مطالعه کنیم، وقتی که خلوت هست خودمان را آزمایش کنیم که ما اگر به مقام رسیدیم آیا همان طوری که صدام می‌کند، ما هم همان طور خواهیم کرد، یا شبیه به او؟ یا ما شبیه به خلیفۀ رسول اللّه‌ عمل می‌کنیم؟ 📚 بیانات در دیدار با خانواده‌های شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشتِ‌ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رابطه تقوا و روشن بینی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری قرآن کریم می‏ فرماید: اگر پاک و پرهیزکار بوده باشید خداوند به شما روشن بینی می‏ دهد و بر بصیرت شما می‏ افزاید. کتاب مقدس ما قرآن به موجب این آیه و آیه‏ های دیگری صریحاً بین تقوا و پرهیزکاری از یک طرف و روشن بینی و افزایش نور بصیرت از طرف دیگر رابطه مستقیم قائل است؛ یعنی به هر اندازه آدمی پاک تر و پرهیزکارتر و بی‏ غرض و مرض‏ تر و در مقابل حقایق تسلیم‏ تر باشد، نورافکن عقل و فکرش روشن‏ تر و نافذتر است. در حدیث معروفی آمده است که: از فراست مرد با ایمان در حذر باشید که او با نور خدا می‏ نگرد. مقصود این است که مرد با ایمان به موجب ایمانی که دارد همواره دل و روح خویش را از آلایش ها پاک نگه می‏ دارد و نمی‏ گذارد آینه روحش با غبار حسادت و کینه توزی و خودخواهی و عناد و لجوج و تعصب مکدّر شود و برای عقل که نور خداست حجابی و پرده‏ ای پدید آید و لهذا از این نور خدایی حداکثر استفاده را می‏ برد و بی‏ پرده حقایق را مشاهده می‏ نماید. 📚 حکمت ها و اندرزها، ج ۱، ص ۱۴۹ - ۱۵۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اسلام و خواست های طبیعی - فطری🔹 ✍ علامه طباطبائی آيا مى‌شود باور كرد كه اسلام مى‌تواند جهان بشريت را با در نظر گرفتن وضع حاضر و ترقيّات و پيشرفت‌هاى حيرت‌انگيز آن اداره كند و نيازمندى‌هاى موجود را پاسخ دهد؟ اين‌كه آيا اسلام مى‌تواند جهان بشريت را با وضع حاضر اداره كند؟ اين سؤال نيز به نوبه خود خالى از غرابت نيست و با توجه به معناى حقيقى اسلام كه دعوت قرآنى بر آن استوار است، بسيار شگفت‌آور است، زيرا «اسلام» يعنى راهى كه دستگاه آفرينش انسان و جهان براى انسان نشان مى‌دهد. «اسلام» يعنى آيين و مقرراتى كه با طبيعت ويژه بشرى تطبيق مى‌پذيرد و به حسب سازش كاملى كه با فطرت و طبيعت انسانى دارد نيازمندى‌هاى واقعى، نه خواسته‌هاى پندارى و تمنيّات عاطفى و احساساتى انسان را تأمين و رفع مى‌نمايد. بديهى است كه طبيعت و فطرت انسانى تا انسان انسان است همان است كه هست و همان خواهد بود و انسان در هر مكان و زمانى و با هر وضعى زندگى كند طبيعت و فطرت انسانى خود را دارد و طبيعت و فطرت راهى در پيش پاى وى گذاشته، خواه آن را بپيمايد يا سر باز زند. بنابراين معناى سؤال ذكر شده در حقيقت اين است: اگر انسان در راهى كه طبيعت‌ و فطرت به وى نشان مى‌دهد برود، آيا خوش‌بختى طبيعى خود را مى‌يابد و به آرزوهاى طبيعت خود مى‌رسد؟ يا مثلًا اگر درختى مسير طبيعى خود را كه با ابزار مناسب آن نيز مجهز است سير كند به سر منزل مطلوب طبيعت خود مى‌رسد؟ روشن است كه اين‌گونه سؤال‌ها از بديهيّات و ترديد در مقابل بداهت است. اسلام- يعنى راه فطرت و طبيعت- هميشه راه حقيقى انسان در زندگى‌اش است و با اين وضع و آن وضع تغيير نمى‌پذيرد و خواست‌هاى طبيعت و فطرت - نه خواست‌هاى عاطفى و احساسى و نه خواست‌هاى خرافى - خواست‌هاى واقعى او و سر منزل فطرت و طبيعت و سرمنزل و مقرّ سعادت و خوش‌بختى اوست.  📚 بررسی های اسلامی، ج ۱، ص ۵۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹وصیت امام🔹 ✍ امام خمینی وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می‌کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می‌شود مثلاً در انتخاب‌ خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه ‌بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می‌باشند. 📚 وصیت نامه الهی سیاسی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رو گرفتن از خروس🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مثلی می‌آورند که شخصی از دکان مرغ فروشی، خروسی خرید - به قیمت های قدیم - به دو قران؛ خروس خیلی خوبی که بیشتر از این هم می‏ ارزید. رفت خانه‌اش. تا وارد شد زنش گفت: این چیست که آورده‌ای؟ گفت: خروس. گفت: یک آدم با غیرت هم خروس می‌آورد در خانه، آدمی که زنش در خانه‌اش است؟! زود صورتش را پوشید و خودش را مخفی کرد. گفت: من هرگز حاضر نیستم در خانه‌ای که جنس نر وجود داشته باشد زندگی کنم؛ یا این باید باشد یا من، دیگر از کنج خانه بیرون نمی‌آیم. مرد گفت: خروس که عیبی ندارد، انسان را گفته‌اند. گفت: نه، آدم با غیرت خروس هم در خانه نمی‌آورد. خیلی خوشحال شد، گفت: الحمدللَّه چقدر زن ما با عفت و عصمت است. خروس را نزد مرغ فروش برد و گفت: اگر ممکن است این را بگیرید، دوقران ما را پس بدهید. گفت: چرا؟ اتفاقاً این خروس بیشتر می‏ ارزد، دو قران و ده شاهی می‏ ارزد، ما ده شاهی هم به شما تخفیف دادیم. گفت: به هر حال من نمی‌خواهم. گفت: اگر خیال می‌کنی ممکن است به تو دروغ گفته باشم، بدان که حتماً بیشتر می‏ ارزد. گفت: نه، به آن علت نیست، می‌دانم بهتر است ولی نمی‌خواهم. گفت: چرا نمی‌خواهی؟ گفت: حالا چکار داری که من چرا نمی‌خواهم؟ این هم لج کرد، گفت: تا علتش را نگویی من خروس را از تو پس نمی‌گیرم. گفت: به جای دو قران، سی شاهی به من بده. گفت: تا راست نگویی نمی‌دهم. گفت: پس یک قران به من بده. گفت: تا راستش را نگویی، ده شاهی هم بگویی من از تو قبول نمی‌کنم؛ باید حقیقت را بگویی. گفت: حقیقت این است که زن من خیلی با عفت و عصمت است و حاضر نیست یک خروس را در خانه راه بدهد. مرغ فروش زود خروس را گرفت و دو قران را به او داد و گفت: این دو قران را بگیر ولی یقین داشته‏ باش که زنت زن بدعملی است، اگر زن با عفت و عصمتی بود این‏ جور حرف نمی‏ زد. این حرف، حرف یک زنی است که اصلًا عفت و عصمت ندارد که این‏ جور گزاف و گز نکرده به اصطلاح پاره می‌کند. زنی که واقعاً با عفت و عصمت باشد هیچ وقت از خروس رو نمی‌گیرد. 📚 فلسفه اخلاق، ص ۱۸۱ - ۱۸۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شکست و پیروزی در انتخابات🔹 📣 امام خمینی شما گمان نکنید که خارجی‌ها و اذناب آنها در این کشور کودتا می‌کنند، نمی‌کنند، چون نمی‌توانند. کشوری که‌ همه‌اش مهیاست برای شهادت، نمی‌توانند که آنها در اینجا وارد بشوند، لکن از داخل ما را می‌پوسانند. یکی از مواردی که الآن انگشت آنها در کار است و با جدیت دارند توطئه می‌کنند این است که، دو دستگی بیندازند بین اشخاصی که در انتخابات بردند یا به اصطلاح باختند. با این تعبیر زشت برد و باخت، شکست و پیروزی، با این تعبیرهای زشت می‌خواهند بین ملت ما اختلاف بیندازند. انتخاباتی که باید همه دست به هم بدهند و آن را به وجه صحیح به آخر برسانند، و باید وحدت زیادتر بشود از اول، من می‌ترسم که خدای نخواسته، موجب اختلاف بشود. و این از مکاید شیطان است به دست شیاطین. 📚 بیانات در دیدار با جمعی از روحانیون و مقام های کشوری و لشکری، ۱۳۶۳/۲/۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پس از انتخابات 🔻 اکبر مظفری انتخابات ریاست‌ جمهوری با همه فراز و نشیبی که تا کنون داشته است، به زودی از نقطه کانونی خود گذشته و با معرفی دومین شخص حقوقی کشور به کار خود پایان خواهد داد و این در حالی است که دشمنان قسم خورده انقلاب در کمین نشسته و لحظه لحظه آن را رصد می کنند تا هر کجا که امکان داشته و موقعیتی فراهم شود، ضربات خود را فرود آورده و جراحتی بر پیکر آن وارد سازند. در انتخابات گذشته، معمولا بیشترین تمرکز دشمن صرف تحریم انتخابات می شد، اما تجربه تلخ انتخابات ۸۸، پس از انتخابات را نیز به عنوان ظرفیتی نوظهور برای ایجاد و استمرار چالش های جدید در دستور کار آن قرار داد، از این رو لازم است موضوع پس از انتخابات نیز همانند قبل از انتخابات با حساسیت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا فرصت نوسازی مدیران اجرایی کشور به تهدید مبدل نشود. در این باره اجمالا به چند نکته اشاره می شود. الف. انتخابات به طور طبیعی می تواند آبستن مناقشاتی باشد که از ناحیه عوامل اجرایی آن رخ می دهد، لذا بایسته است عناصر اجرایی انتخابات با دقت و هوشمندی لازم، همه راه های ایجاد شبهه را بسته و با عملکردی شفاف و بی شائبه امکان سوءاستفاده را منتفی نمایند. ب. احتمال این که انتخابات به گونه ای رقم خورده و به چالش هایی دامن بزند که کاندیداها به مناسبت های مختلف خود را محق دانسته و آتش بیار معرکه شوند، وجود دارد. لذا لازم است از هم اکنون در اندیشه مدیریت خود و سد کردن راه های رخنه بدخواهان به ظاهر موجه باشند. ج. طرفداران کاندیداها که از احساسات پاک و جوشانی برخوردارند، احتمالا در مواجه با اتفاقات تلخ و شیرین، تحریک شده و ناخواسته در زمین دشمن بازی کنند، از این رو باید هوشیاری خود را حفظ کرده و با صبوری و خویشتنداری مراقب نداهای دشمن شاد کن باشند. د. تمسک به قانون و تسلیم شدن در برابر آن، به وقت پیروزی یا شکست یا هر اتفاق نامیمون دیگر، می تواند نقشه های دشمن را نقش بر آب کرده و از تلخی این حماسه شیرین سیاسی جلوگیری نماید، لذا رجوع به قانون باید تنها راه اعتراض و عبور از مشکلات احتمالی قلمداد شود. آنچه بدیهی است، رسانه‌های دشمن با هزاران زبان و منطق به میدان آمده اند تا بلکه از نمد انتخابات برای خود کلاهی بدوزند، اما ملت بزرگ ایران همواره ثابت کرده اند که در بزنگاه های حساس تاریخی، قدرت عبور از گردنه های دشوار را دارند. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin