eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
91 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
در دو قسمت گذشته بیان شد که فرشته‌ها و شیطان علت خلقت آدم را پرسیدند. در این قسمت پاسخ خداوند متعال بیان می‌شود. 🌴ذات اقدس اله، در مقام پاسخ، آن‌چنان پرده برداشت، كه هم فرشتگان را آگاه و عالم كرد و هم شيطان را تعليم داد. ✔️ با اين فرق كه تعليم شيطان با طرد همراه شد. ✔️ و تعليم فرشتگان با تقرب آميخته گشت. 🔰به فرشتگان فرمود: «انّي أعلم ما لا تعلمون؛ من چيزی می‌دانم كه شما نمی‌دانيد.»(بقره/۳۰) سپس امر را اين گونه بر ملائكه تبيين نمود و فرمود: «وعلّم آدم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم علي الملائكة؛ خداوند همه معانی و نام‌ها را به آدم آموخت، سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود.» (بقره/۳۱) به فرشته فرمود: خليفه من مصداق «من يفسد فيها و يسفك الدماء» نيست. خليفه من كسی است كه از حقايق عالم باخبر است و است. 🔸انسان از آن جهت كه دارای جان آگاه هست، خليفه من است. 🔹 چه اين كه به شيطان فرمود آدم از آن جهت مسجود نيست كه از طين خلق شده است، و از خاك سر برآورده است، بلكه از آن جهت كه از افلاك می‌گذرد مسجود است. https://eitaa.com/madresehbagherain
وَ اَنَّ فِي اللَّهْفِ اِلي جوُدِكَ وَالرِّضا بِقَضآئِكَ عِوَضاً مِنْ مَنْعِ الْباخِلينَ، وَ مَنْدوُحَةً عَمّا في اَيْدِي الْمُسْتَاْثِرينَ و به يقين در اشتياق به جودت و خشنودی به قضايت جايگزينی از منع بخيلان و گشايشی از آنچه در دست ثروت‌اندوزان‌ است، می‌باشد. https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! تا كنون از این و آن به سویت راه می‌افتادمم و اینك از تو به این و آن آشنا می‌شوم. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰 قسمت دوم 🔰 🌾 زندگی اجتماعی انسان 🌾 اجتماع انسانى مانند ساير خواص روحى انسان و آنچه كه مربوط به او است از روز آغاز پيدايش به صورت كامل تكون نيافته ⬅️ تا كسى خيال كند كه اجتماع نمو و تكامل نمی‌پذيرد. 🌱 نه در كمالات مادى 🌱 و نه در كمالات معنوى ✅ بلكه اجتماعى شدن انسان هم مانند ساير امور روحى و ادراكيش دوش به دوش آنها تكامل پذيرفته. ♻️ هر چه كمالات مادى و معنويش بيشتر شده ⬅️ اجتماعش نيز سامان بيشترى به خود گرفته است. 🔺 و مسلما انتظار نمى‏‌رود كه اين يك خصوصيت از ميان همه خصوصيات و خواص انسانيت مستثنا باشد. 🔺 يعنى خصوص اجتماعى بودنش از همان اول پيدايشش بطور كامل تحقق يافته باشد، و اجتماع امروزيش با اجتماع روز اول خلقتش هيچ فرق نكرده باشد، 👈 بلكه اين خصيصه انسان مانند ساير خصائصش كه بنحوى با نيروى علم و اراده او ارتباط دارند، 👈 تدريجا به سوى كمال در حركت بوده و كم كم در انسان تكامل يافته است. ✅ و آنچه بعد از دقت و تامل در حال اين نوع از موجودات يعنى انسان روشن مى‏‌شود ⬅️ اين است كه اولين اجتماع و گردهم‏‌آيى كه در بشر پيدا شده ⬅️ گردهم‏‌آيى منزلى از راه ازدواج بوده 💠 چون عامل آن يك عامل طبيعى بوده است كه همان جهاز تناسلى (كه زن و مرد هر كدام جهاز تناسلى مخصوص به خود را دارند) است، و اين خود قوى‏‌ترين عامل است براى اينكه بشر را به اجتماع خانوادگى وادار نمايد؛ زيرا معلوم است كه اين دو دستگاه هر يك بدون ديگرى بكار نمى‏‌افتد. 💠 به خلاف مثلا جهاز هاضمه كه اگر فرض كنيم در محلى و زمانى يك فرد انسان تك و تنها باشد، مى‏‌تواند با جويدن برگ و ميوه درختان تغذى كند ولى نمى‏‌تواند به تنهايى فرزندى از خود منشعب سازد. 💠 و همچنين دستگاه‏هاى ديگرى كه در بدن انسان تعبيه شده، براى به كار افتادنش نيازى به انسان‌هاى ديگر ندارد و تنها جهاز تناسلى است كه بايد در بين دو نفر مشتركا به كار بيفتد، دو نفر از جنس مخالف (يعنى يك مرد و يك زن). 🌐 بعد از تشكيل اجتماع كوچك يعنى خانواده، يك مشخصه ديگر بشرى خودنمايى كرد، كه ما در مباحث گذشته اين كتاب آن مشخصه را ⬅️ استخدام ناميديم. 🌀 يعنى اينكه هر انسانى بخواهد به وسيله انسانى و يا انسان‌هايى ديگر حوائج خود را بر آورد و سلطه خود را گسترش دهد ⬅️ آن گاه برايش ممكن است كه اراده خود را بر آن انسان‌ها تحميل كند تا هر چه او مى‏‌خواهد آنها بكنند و رفته رفته اين خصيصه به صورت رياست جلوه كرد: 🌱 رياست در منزل 🌱 رياست در عشيره (فاميل) 🌱 رياست در قبيله 🌱 رياست در امت. 🍃 اين هم طبيعى است كه رياست در بين چند انسان نصيب آن كسى مى‏‌شده كه از سايرين قوى‏‌تر و شجاع‏‌تر بوده و همچنين مال و اولاد بيشترى داشته. 🍃و همچنين نسبت به فنون حكومت و سياست آگاه‏‌تر بوده و آغاز ظهور بت‏ پرستى هم همين جا است ⬅️ يعنى پرستش و خضوع انسانها در برابر يك انسان از همين جا شروع شد ⬅️ تا در آخر براى خود دينى مستقل گرديد. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت پنجاه و هشتم🔰 🔶فصل دهم :دعوت به تحصيل حضور قلب‏🔶 🌴 فضيلت و خواصّ حضور قلب را عقلا و نقلا می‌دانند و ضررهاى ترك آن را می‌فهمند. 🔴علم تنها كفايت نكند! ❇️ بلكه حجّت را تمام‌تر نمايد. دامن همّت به كمر ببند و آنچه را دانستى در صدد تحصيل آن باش. وعلم خود را عملى كن تا از آن استفاده ببرى و از آن برخوردار شوى. 💈 قدرى تفكّر كن. ✨ به حسب روايات اهل بيت عصمت عليهم السلام، كه معادن وحى و تمام فرمايشاتشان و علومشان از وحى الهى و كشف محمّدى صلى اللّه عليه و آله و سلّم است. ✳️قبولى نماز شرط قبولى ساير اعمال است. ❌ و اگر نماز قبول نشود، به اعمال ديگر اصلا نظر نكنند. https://eitaa.com/madresehbagherain
وَ اَنَّ الرّاحِلَ اِلَيْكَ قَريبُ الْمَسافَةِ و همانا کسی که به سوی تو مسافرت می‌کند، مسافتش، نزديك است. https://eitaa.com/madresehbagherain
🏴جهان به چشم علی استخوان خوکی بود 🏴که صبح نوزدهم جان گرفت و قاتل شد 🏴ولی تمام نشد مرتضی دوباره تپید 🏴به سینه من و ما رفت و نام او، دل شد @hamidreza_borghei
در شب قدر دلـم بـا غـزلی هـمـدم شـد بـین مـا فاصله هـا واژه بـه واژه کـم شـد چـارده مرتبه قرآن کـه گـرفتـم برسـر حرم یک به یک ابیات غزل، محرم شد ابـتـدا حرف دلم را بـه نـگـاهـم دادم بوسه می‌‌خواست لبم، گنبد خضرا خم شد خم شد آهسته از اسرار ازل با من گفت گـفـت: ایـوان نـجـف بوسـه گـه عـالـم شـد بعدهم پـشت همان پـنجره ی رویـایـی چـشم من ، محو ضریحی که نمی دیدم شد خواستم گریه کنم بلکه بر این زخم عمیق گریـه مـرهم بشـود، خون جگر مرهم شـد گریه کردم، عطش آمد به سراغم، گفتم: بـه فـدای لب خشکـت ! هـمه جـا زمـزم شـد روی سـجـادهی خـود یـاد لـبت افتـادم تـشـنـه‌ام بـود ، ولـی آب بـرایـم سـم شـد زنده ماندم که سلامی به سلامی برسد از محمد(ص) به محمد(ع) که میّسر هم شد من مسلمان شده مذهب چشمی هستم که در آن عاطفه با عشق و جنون توام شد سـال‌هـا پـیـر شـدم در قـفـس آغـوشت شـکر کردم ، در و دیوار قفس محکم شد کاروان دل من بس که خراسان رفته است تـار و پـود غـزلـم جـاده ابـریـشـم شـد سال‌ها شعر غریبانه در ابـیات خودش خون دل خورد که با دشمن خود همدم شد داشتم کنج حرم جامعه را می‌خواندم بـرگ در بـرگ مفاتـیح پـر از شبنـم شـد یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت یک قدم مانده به او کار جهـان مبهـم شد بـیـت آخـر نـکند قافیـه غـافـلگـیـرت آی برخیز! که این قافیه «یـاقـائـم» شد... https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت نهم🔰 ❓چرا افکار غربی‌ها در مسئله زن، نمی‌تواند مایه سعادت بشری باشد؟ 2⃣دوّم اینکه در رویکرد غربی به مسئله‌ی زن، همچنان که در تاریخ انقلاب صنعتی، انسان به روشنی می‌بیند⏪ یک نگاه کاسب‌گرانه و مادّی و اقتصادی دخالت داشته است. 🔹یعنی در اروپایی که: ➖ زن حقّ مالکیّت نداشت و مایملک زن متعلّق به مرد و شوهرش بود، و حقّ تصرّف در مایملک خود نداشت. ➖ یا از وقتی که دموکراسی در غرب راه افتاده بود زن حقّ رأی دادن نداشت. 🔚در یک چنین دنیایی ناگهان مسئله‌ی انقلاب صنعتی و کارخانجات و حضور مؤثّر شاغل زن در کارخانجات با خرج کمتر برای سرمایه‌دارها مطرح شد! 🔺آن‌وقت آمدند برای زن حقّ مالکیّت قائل شدند، برای اینکه بتوانند او را به کارخانه بکشانند، به او مزد کمتری بدهند، و طبعاً آمدن او به میدان اشتغال الزامات خودش را داشت و دنباله‌های خودش را تا امروز داشت. ✔️بنابراین علاوه بر اینکه نگاه به زن یک نگاه غیرالهی و مادّی است، اساساً سیاست‌هایی که بر اساس آنها، وضعیّت کنونی در اروپا عمدتاً و در دنیای غرب پیش آمده است، با یک نگاه کاسب‌کارانه و مادّی و اقتصادی همراه بوده. https://eitaa.com/madresehbagherain
وَاَنَّكَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ، اِلاّ اَنْ تَحْجُبَهُمُ الاَْعمالُ دوُنَكَ و تو از آفريدگانت هرگز در پرده نيستی، جز اينكه كردارشان آنان را از تو محجوب می‌نمايد. https://eitaa.com/madresehbagherain
✍ یکی از دشمنان ما که جان ما را نابود می‌کند، نفس اماره است که باید جلوی او ایستاد و جنگید و اگر انسان با نفس اماره نجنگد، بر دلش مهر می‌خورد. 📚 منبع: غفلت و اقسام آن جلسه۱۹ رمضان المبارک ۱۴۴۱ https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! مرا بر همه سلطنت دادی؛ به سلطانت مرا بر من سلطنت ده! https://eitaa.com/madresehbagherain
هدایت شده از آرشیوکانال
علامه طباطبایی رحمه الله علیه می فرمودند: ✔️شب آدم باید حساب کار خود را بکند. 🔹چون آدم اگر حسابگر نباشد و حساب خودش را نکند، مثل آن تاجری می‌شود که حساب دخل و خرج را ندارد و بدون حساب و کتاب، بدون این که بفهمد چه چیزی سود دارد و چه چیزی زیان آور است ، آخر کار ورشکست می‌شود. 🔰آدم هم همین‌طور است و باید مواظب و مراقب خودش باشد که فرمان خدا را اطاعت کرده و معصیت نکرده باشد. ▪️اگر معصیت کرده، شب استغفار کند و اگر ترک واجب کرده است، باز استغفار کند و تلافی و قضا کند. ▫️ و اگر هم دیدکه کار بدی از او صادر نشده است، خدا را شکر کند که خداوند به او توفیق بندگی داده است و بنده خوبی بوده است. 🔺چون این توفیق مال خداوند تبارک و تعالی است ؛ "ایاک نعبد و ایاک نستعین" 🔺 به این دلیل که اگر توانستیم و عادت هم کردیم که همیشه توجه داشته باشیم، با خداوند تبارک و تعالی و توفیق اوست و لذا باید شاکر آن حضرت باشیم. https://eitaa.com/madresehbagherain
وَ قَدْ قَصَدْتُ اِلَيْكَ بِطَلِبَتي، وَ تَوَجَّهْتُ اِلَيْكَ بِحاجَتي، وَ جَعَلْتُ بِكَ اسْتِغاثَتي، وَ بِدُعآئِكَ تَوَسُّلي، مِنْ غَيْرِ اسْتِحْقاق لاِسْتِماعِكَ مِنّي، وَ لاَاسْتيجاب لِعَفْوِكَ عَنّي، بَلْ لِثِقَتي بِكَرَمِكَ، وَ سُكوُني اِلي صِدْقِ وَعْدِكَ، وَ لَجَائ اِليَ الاْيمانِ بِتَوْحيدِكَ، وَ يَقيني بِمَعْرِفَتِكَ مِنّي اَنْ لا رَبَّ لي غَيْرُكَ، وَ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، وَحْدَكَ لا شَريكَ لَكَ. من با درخواستم آهنگ تو كردم و با حاجتم روی به تو آوردم، و نياز خواهی‌ام را به پيشگاه تو قرار دادم و خواندت را دست‌آويز خويش نمودم بی آنكه مستحق شنيدن خواهشم و شايسته گذشت از من باشی؛ بلكه برای اطمينان به كرمت و آرامش به درستی وعده‌ات و پناه جستن به ايمان به يگانگی‌ات و يقين به معرفتت كه مرا پروردگار و معبودی جز تو نيست. يگانه و بی‌شريك هستی. https://eitaa.com/madresehbagherain
▪️▪️▪️▫️▫️▪️▪️▪️ «تهدمت و الله ارکان الهدی» https://eitaa.com/madresehbagherain
🏴مرغ از قفس پرید، ندا داد جبرئیل 🏴اینک شما و وحشت دنیای بی علی ◼️▪️شهادت آن امام همام تسلیت باد.▪️◼️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⚠️گاهی انسان بیهوده دعوا می‌کند. این دعواها، سد راه خود او است. ⁉️چرا؟ ✅چون باید به جایی برسد و نزدیک هم شده، مثلا دو گام مانده تا برسد، این موقع، شیطان به صورت عجیب و در اشکال گوناگونی می‌آید. ▪️گاهی به بهانه مشکلی که در طرف مقابل هست، که بعضی مواقع واقعاً مشکلی هم در او هست و انسان احساسش می‌کند، شیطان سخنی را در دهان شخص مقابل قرار می‌دهد که باعث می‌شود انسان موضع تندی بگیرد. ❌این موضع‌گیری، سبب می‌شود اوضاع انسان، به طور کلی به هم بریزد. ✔️در چنین شرایطی، انسان بهتر می‌تواند وجود شیطان را لمس کند. ✖️و شیطان در این موقعیت‌ها عجیب می‌آید و کاری می‌کند که حتی گاهی حال خوش سه چهار هفته‌ای انسان نابود می‌شود. ❓وقتی بررسی می‌کند که چرا حال خوشش از دست رفت، می‌بیند اصلاً نباید چنین دعوایی پیش می‌آمد. 🔹گاهی نزدیک نماز است، همسرمان حرفی می‌زند. انسان باید متوجه باشد و حرفی نزند که باعث دعوا شود و از نماز درست و حسابی بیفتد. ❓پس چه کند؟ اگر بتواند در این هنگام با لطافت، به گونه‌ای، بهانه‌ای پیش بیاورد و شوخی و خنده کند تا قضیه فیصله پیدا کند، بهتر از دعوا است و بعدا سر فرصت که هر دو آرام شدند، در این رابطه با هم صحبت کنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و چهارم🔰 🔻بعضی می‌گویند برای این که به خدا برسیم، لازم نیست همه ی انانیّت خود را ازبین ببریم! باید گفت:خیر؛ تا انانیّت هست، تا این صفّات بشری هست، انسان به خدا نمی‌رسی. ✨«قَد أفْلَحَ مَنْ زَکَّیهَا؛ هر کس نفسش را پاک کرد، رستگار می‌شود و به خدا می‌رسد و الا به خدا نمی‌رسد.» 🍃تزکیّه نفس یعنی پاک کردن نفس.🍃 ‼️و هر کس نفس خود را پاک نکرد و در مسیر سلوکی‌اش، فی‌الجمله چیزهایی هم به او نشان دادند، بداند: ✖️مورد استدراج است؛ ✖️موردِ مکر الهی قرار گرفته است؛ خیال نکند به خدا رسیده؛ ✖️بلکه اصلاً آن چه به او داده شده، زمینه سقوط او است ولی متوجّه نیست. ✨در روایات آمده است آخرین چیزی که از دل مؤمن بیرون می‌رود حب جاه و مقام است؛ یعنی این‌که احساس می‌کند «باید به کمالات برسم تابرای خودم کسی بشوم» ⬅️ حتّی این «کسی بشوم» مانع راه است، این‌ها همه باید برداشته شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَللَّـهُمَّ اَنْتَ الْقائِلُ وَ قَوْلُكَ حَقٌّ، وَ وَعْدُكَ صِدْقٌ: «وَ اسْئَلوُا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ اِنَ اللهَ كانَ بِكُمْ رَحيماً.» خدايا! تو گفتی و گفتارت بر حق و وعده‌ات درست است: «از فضل خدا بخواهيد كه خدا به شما مهربان است.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
در مسأله خلافت گرچه خطاب گاهی به آدم است و گاهی ضمير به صورت مفرد يا مذكر و مانند آن است، اما اين به آن معنا نيست كه خليفه بودن يا مسجود شدن، مخصوص حضرت آدم يا مختص به مرد است برای آن كه: ✔️1 ـ محور تعليل قرآن كريم تعليم است و تعليم عام است. ✔️2 ـ در همين قضيه حضرت آدم 🔹 اولاً، جريان دشمنی شيطان با آدم و حوا را در يك سوره با ضمير مفرد ذكر مي كند و در سوره ديگر با ضمير تثنيه می‌آورد و از اين نحوه بيان معلوم می‌شود كه مفرد آوردنِ ضمير در يك مورد، برای اشعار به اين است كه ، يك نفر است، نه برای آن كه كار، با يك نفر است، و به همين جهت است كه عداوت شيطان را در سوره ديگر با ضمير تثنيه ذكر می‌كند و می‌فرمايد: «لكما عدوّ مبين؛ شيطان برای شما دشمنی آشكار است.» (اعراف/22) ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ لَيْسَ مِنْ صِفاتِكَ يا سَيِّدي اَنْ تَاْمُرَ بِالسُّؤالِ وَ تَمْنَعَ الْعَطِيَّةَ وَاَنْتَ الْمَنّانُ بِالْعَطِيّاتِ عَلي اَهْلِ مَمْلَكَتِكَ وَ الْعائِدُ عَلَيْهِمْ بِتَحَنُّنِ رَاْفَتِكَ. ای آقای من! در شأن تو اين نيست كه دستور به درخواست دهی و از بخشش خودداری كنی. تو با عطاهايت بر اهل مملكتت بسيار كريمی و بر آنان با محبّت و رأفت بسيار احسان كننده هستی. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سوم 🔰 🌾 زندگی اجتماعی انسان🌾 ♻️ مشخصه اجتماع به تمام انواعش چه اجتماع خانوادگى و چه غير آن، هر چند كه هيچ‌گاه در اين ادوار بشرى از بشر جدا نبوده، حتى برهه‏‌اى از زمان هم سراغ نداريم كه انسان، فردى زندگى كرده باشد ⬅️و ليكن اين نيز بوده كه انسان اين رقم زندگى را از زندگى فردى انتخاب نكرده و براى انتخاب آن به طور تفصيل مصلحت‏‌ها و خوبی‌هاى آن را نسنجيده⬅️ بلكه (همانطور كه قبلا گفته شد ضرورت وجود دستگاه تناسلى، او را براى اولين بار به ازدواج، يعنى اولين قدم در تشكيل اجتماع واداشته و قهرا مجبور شده قدم‌هاى ديگر را نيز بر دارد.) 🍃 و اما پى بردن به خوبی‌هاى آن و اينكه چگونه اجتماعى بهتر است؟ 🍃 به تدريج و به تبع پيشرفت ساير خواص بشرى، رشد و نمو كرده، نظير خصيصه استخدام و خصيصه دفاع و ... ✔️ اولين بارى كه بشر متوجه منافع و مصالح اجتماع شد زمان بعثت اولين پيامبر الهى بود. 🌴 و قرآن كريم خبر داده كه اولين بارى كه بشر متوجه منافع اجتماع شد، و بطور تفصيل (و نه ناخودآگاه) به مصالح آن پى برد و در صدد حفظ آن مصالح بر آمد: ⬅️ زمانى بود كه براى اولين بار پيغمبرى در ميان بشر مبعوث شد و آنان را راهنما گشت. ✅ جان كلام اين است كه: به وسيله مقام نبوت متوجه مصالح و منافع زندگى اجتماعى گرديد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلـهي رَبَّيْتَني في نِعَمِكَ وَاِحْسانِكَ صَغيراً، وَنَوَّهْتَ بِاسْمي كَبيراً. خدايا مرا در كودكی در ميان نعمت‌ها و احسانت پروريدی و در بزرگسالی، نامم را بلند آوازه ساختی... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab