eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
98 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 ولكن به حكم محكمِ «فاقرءوا ما تيسر من القرآن» ✨آب دريا را اگر نتوان كشيد ✨هم به قدر تشنگى بايد چشيد بلى زبان سوز و گداز تشنگان وادى عشق است كه: 💧مرا تا جان بود در تن بكوشم 💧مگر از جام او يك جرعه نوشم 🔺 ابد در پيش است و انسان در اين سراى نوش و نيش سازنده خويش. 🔺علم و عمل جوهرند و مقوم گوهر آدم . 🔺همانطور كه كردار را در نشئه صورى مادى وى، نمودى عرضى است، آن را در صقع نفس ناطقه نيز وجودى جوهرى است. لذا: 🌾چون سجودى يا ركوعى مرد كِشت 🌾شد در آن عالم سجود او بهشت 🌾چون كه پريد از دهانش حمد حق 🌾مرغ جنت ساختش رب الفلق 🌾چون ز دستت رست ايثار و زكات 🌾كشت اين دست آن طرف نخل و نبات 🌾چون ز دستت زخم بر مظلوم رست 🌾آن درختى گشت از آن زقوم رست 🌾چون ز خشم آتشْ تو در دل‌ها زدى 🌾مايه نار جهنم آمدى 🌱قرآن مجيد كه فصل خطاب و معيار حق است در قلب مبارك آن كه سوره عظيم الشأن يس است اين سر مستتر مسطور و مكنون است كه «و لا تجزون الا ما كنتم تعملون» به لحاظ امتثال مثال آن جناب اين فصول كه هر يك خود اصلى از اصول است، به تقليد ارباب تحقيق به رشته تحرير درآمد كه شايد مجاز، قنطره حقيقت شود وگرنه آنچه را كه اصحاب ذوق و شهود چشيده اند، از اظهار آن براى مثل منى دم در كشيده‌اند. 🕊بالاخره ما هم خدايى داريم و آخرين شفيع ارحم الراحمين است. ۲۵ ذى الحجة ۱۳۹۷ ه.ق | حسن حسن زاده آملى https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️ قسمت هفتم یکی از مباحث مهم در ساحت اجتماعی دین، دسته بندی‌های اجتماعی است. 🔹️ در آیات ابتدایی سوره بقره، که شش ماه پس از هجرت و تشکیل جامعه اسلامی‌‌ نازل شده است، افراد جامعه به سه دسته تقسیم می‌شوند: 1️⃣ مومنان و متدینان 2️⃣ کافران و مشرکان 3️⃣ منافقان ▪️قرآن در توصیف دسته اول می‌فرماید: این کتاب، هدایت است برای متقین، آنانی که ایمان به غیب دارند و نماز را اقامه می‌کنند و اهل زکاتند و از آنچه روزیشان کرده‌ایم، انفاق می‌کنند.خداوند سبحان نیز هدایت خود را به آنها ارزانی می‌دارد. ▪️در مقابل این طبقه، دسته دوم قرار دارند که قرآن آنها را چنین توصیف می‌کند: اگر آن‌ها را انذار دهی یا ندهی، ایمان نمی‌آورند زیرا بر دل‌ها و گوش‌هایشان مهر خورده شده و برچشم‌هایشان پرده افتاده و برایشان عذاب عظیم است. ▪️امادسته سوم که قرآن کریم بر آن‌ها تاکید بسیار دارد، منافقان هستند. این دسته، با اینکه ظاهراً مومن هستند اما در باطن کافرند؛ در صحنه اجتماعی در جبهه مسلمانان و مومنان هستند اما در عمل، در امورات دین، رخنه ایجاد می‌کنند. گاهی در جنگ به نفع دشمن رفتار می‌کنند، گاه جاسوسی می‌کنند، گاه نفوذ می‌کنند و به مومنان نسبت افراطی و غیر عاقل و ... می‌دهند. معیار واضح شناخت منافقین، زیر سوال بردن بینات دین از قبیل نماز، روزه، حجاب، استکبار ستیزی، ایستادگی در برابر ظلم است. 🔸️ باید توجه داشت که اساس این دسته بندی‌ها همان مساله ایمان و کفر است. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِاَنَّ لَكَ الْحَمْدَ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الْبَديءُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَاَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، وَ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الَّذي لا يُذِلُّكَ شَيءٌ، وَ اَنْتَ كُلَّ يَوْم في شَاْن، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، خالِقُ ما يُري وَ ما لايُري، الْعالِمُ بِكُلِّشَيء بِغَيْرِ تَعْليم، اَسْئَلُكَ بِآلائِكَ وَ نَعْمآئِكَ، بِاَنَّكَ اللهُ الرَّبُّ الْواحِدُ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الْوِتْرُ الْفَرْدُ الأَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، اللَّطيفُ الْخَبيرُ، الْقآئِمُ عَلي كُلِّ نَفْس بِما كَسَبَتْ، الرَّقيبُ الْحَفيظُ، وَاَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ الأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَ الأخِرُ بَعْدَ كُلِّشَيء، وَ الْباطِنُ دُونَ كُلِّشَيء، الضّآرُّ النّافِعُ الْحَكيمُ الْعَليمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لااِلـهَ اِلاّاَنْتَ، الْحَيُّ الْقَيُّومُ، الْباعِثُ الْوارِثُ، الْحَنّانُ الْمَنّانُ، بَديعُ السَّمواتِ والأَرْضِ، ذُو الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ، وَ ذُو الطَّولِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطانِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ اَحَطْتَ بِكُلِّشَيء عِلْماً، وَ اَحْصَيْتَ كُلَّ شَيء عَدَداً، صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حدیثی از امام حسن عسکری علیه‌السلام حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ ع قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‏ سخت تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی‌داند. آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد. آگاه باشید، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود. 📔 بحارالانوار. جلد ۲. ص۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمونه‌هايی از مقامات عرفانی بانوان زنانی كه دارای ذوق عرفانی بوده‌اند و آن ذوق توسط اسلام شكوفا شده و جملات و كلمات بلند عرفانی گفته و يا اشعاری سر داده‌اند در تاريخ فراوان است كه برای نمونه به چند مورد اشاره می‌شود: 🌱 رابعه شاميه همسر احمد بن ابی الحواری است، فضيلت و كرامت اين بانو قابل انكار نبود، همسرش می‌گفت: وقتی سفره غذا گسترده می‌شد، رابعه به من می‌گفت: بخور «فانّها ما نضجت الّا بالتسبيح» اين غذا با تسبيح پخته شده است. ❓بايد ديد كه منظور از اين جمله چيست؟ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و هشتم🔰 🔹از آنجا که ما فوق همه اسباب يگانه سببى قرار دارد كه پديد آورنده اسباب و مسبب آنها است، ⬅️ بر انسان لازم است كه در برابر آن مسبب الاسباب، تسليم و خاضع گردد واين كه مى‏ گوئيم : 🔅توحيد يگانه اساس و پايه دين اسلام است🔅 همين است. 🔹از اينجا روشن مى‏ گردد كه ✔️حفظ كلمه توحيد و ✔️تسليم خدا شدن و ✔️رضاى خدا را در زندگى طلب كردن ⬅️ بر طبق جريان همه اسباب قدم برداشتن است و نيز دادن حق هر يك از آن سبب‏ ها است. يك فرد مسلمان با اعتقادش به توحيد و لوازم آن، ✔️هم شرك نورزيده ✔️و هم نسبت بحق هيچ يك از اسباب مرتكب غفلت نشده، 🌀پس يك فرد مسلمان هدفها و اغراضى دنيايى و آخرتى دارد 🌀 و يا به عبارت ديگر: ✔️هم ماديات هدف او است ✔️و هم معنويات لكن نسبت به هر يك از آن اهداف، آن مقدار اعتنا مى‏ ورزد كه بايد بورزد (نه كمتر و نه بيشتر) و به همين جهت است كه مى‏ بينيم اسلام ✔️هم خلق را به توحيد و انقطاع از هر چيز و اتصال به خداى تعالى و اخلاص براى او و اعراض از هر سببى غير او دعوت مى‏ كند، ✔️و هم در عين حال به مردم دستور مى‏ دهد كه از نواميس حيات پيروى كنند و مطابق مجراى طبيعت قدم بردارند، (بخورند، بنوشند، مداوا كنند، كشت و زرع نمايند، ازدواج كنند و ...). 🔹و همين جا است كه فساد يك توهم ديگر، روشن مى‏ شود؛ و آن این که: 🔻حقيقت دين؛ تنها اقامه عدالت در اجتماع است و مسائل عبادتى، فروعات آن غرض است.🔺 ☘ ترجمه المیزان. جلد ۴. صفحه ۱۸۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی ره 🌱 ما بزرگترین و مهم‌ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون زندگی ما مهم تر از آن نیست که خودمان را درست بسازیم... کاری مهم تر از خود سازی نداریم... ما، ابد در پیش داریم... هستیم که هستیم 🔺 «وَ إنَّمَا تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إلَی‌ دَارٍ» شما برای معدوم‌ شدن‌ و نابود گشتن‌ آفريده‌ نشده‌ايد بلكه‌ برای بقاء و ابديّت‌ بوجود آمديد؛ ✅و اينست‌ و جز اين‌ نيست‌ كه‌ بواسطه مُردن‌ از خانه‌ای به‌ خانه دگری كوچ‌ می‌كنيد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و یازدهم 🔰 🔹 فصل پنجم درباره شمه‏‌اى از آداب وضو است به حسب باطن و قلب‏: ✨امام رضا علیه السلام مى‏‌فرمايد: 🌴 همانا امر شده است به وضو؛ ❇️ تا آن كه بنده پاك باشد. 🔻هنگامى كه مى‏‌ايستد مقابل خداى جبّار 🔻و وقت مناجات نمودن او حق را 🔻و براى آن كه مطيع باشد در آنچه او را امر فرموده 🔻و پاكيزه باشد از كثافات و نجاست، 🌴 با آن كه در آن است فوائد ديگر از قبيل 🔺 بر طرف شدن كسالت و رفع شدن چرت 🔺و پاكيزه شدن دل براى ايستادن در مقابل خداى جبّار. 🌴 نكته اصل وضو بيان شد ، 🔹 اهل معرفت و اصحاب سلوك را متنبّه نمود به اين كه در محضر مقدّس حقّ جلّ و علا ايستادن و مناجات با قاضى الحاجات نمودن را آدابى است كه بايد منظور شود. 🔸حتّى با قذارات صوريّه و كثافات ظاهريّه و كسالت چشم ظاهر نيز نبايد در آن محضر رفت. ✴️چه جاى آن كه دل معدن كثافات باشد و قلب مبتلاى به قاذورات معنويّه كه اصل همه قذارات است باشد. با ان که 🔽 ✨ در روايت است كه: ❇️ «خداى تعالى نظر نمى‏‌كند به صورت‌هاى شما بلكه نظر مى‏‌فرمايد به قلب‏‌هاى شما.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab