eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
91 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
🔰 دنیا، محتاج امام حسین علیه السلام ▪️ما امروز احتیاج داریم که حسین‌ بن‌ علی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حرّیت حسینی است. ▪️امروز مردم دنیا، جوان‌های دنیا، ملّت‌های بی‌غرض، برای یک چنین حقیقتی دل‌هایشان می‌تپد؛ ▪️ [اگر] امام حسین (علیه‌السّلام) به دنیا معرّفی بشود، اسلام معرّفی شده است، قرآن معرّفی شده است. ▪️امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ می‌شود؛ در مقابل این حرکت خصمانه‌ی جبهه‌ی کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می‌تواند یک‌تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند. ▪️ منطق حسین‌بن‌علی‌ (علیهما ‌السّلام): ➖ منطق دفاع از حق است. ➖ منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است. ✔️این منطقِ امام حسین است؛ ▪️ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و حاکمیّت فساد است، دنیا شاهد حاکمیّت ظلم است؛ این پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است؛ ▪️حرکت عظیم اربعین این پیام را در دنیا منتشر می‌کند و به فضل الهی و به حول و قوّه‌ی الهی و به توفیق الهی، این حرکت بایستی روزبه‌‌روز تقویت بشود. ۱۳۹۸/۶/۲۷
🔰قسمت صد و هفتاد و چهارم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل اول 🔶 بدان اى عزيز كه عظمت هر كلام و کتابی: 📌یا به عظمت متکلّم و كاتب آن است؛ 📌یا به عظمت مرسل اليه و حامل آن است؛ 📌یا به عظمت حافظ ونگهبان آن است؛ 📌یا به عظمت شارح و مبيّن آن است؛ 📌و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن است. 4⃣ اما عظمت مرسلٌ إليه و محتمل آن: 🔸قلب تقیّ نقیّ احمدی احدی جمعی محمدی است که حق تعالی به جمیع شئون ذاتيه و صفاتیه و اسمائیه و افعالیه بر آن تجلّی نموده؛ دارای ختم نبوت و ولایت مطلقه است. ✅ أكرم بریّه و اعظم خليقه و خلاصه کون و جوهره وجود و عصاره دار تحقق و صاحب برزخیّت کبری و خلافت عظمی است. 5⃣ و اما حافظ و نگهبان آن: 🔸ذات مقدّس حق جلّ جلاله است چنانچه فرماید در کریمه مبارکه: "إنّا نَحنُ نَزَّلنا الذِّکرَ و إنّا لهُ لَحافِظون" 6⃣ و اما شارح و مبیِّن آن: 🔸ذوات مطهره معصومین از رسول خدا تا حجت عصر عجلَّ الله فرجه که مفاتیح وجود و مخازن کبریا و معادن حکمت و وحی و اصول معارف و عوارض و صاحبان مقام جمع و تفصیلند. 7⃣ و اما وقت وحی: 🔸ليلة القدر است كه أعظم ليالی و خیرٌ من ألف شهر و نوراني ترين ازمنه و فی الحقيقه وقت وصول ولی مطلق و رسول ختمی صلی الله علیه و آله و سلم است. 📚آداب الصلوة| صفحه٢٠٣ و٢٠٤
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت چهارم 🔹 موقع انفاق، فطرت -آن مُدرِک عقلی- از این انفاق لذّت می برد. امّا از یک جهت دیگر، اینکه این سو است می گوید: این را خودت می خوردی! چرا ازش گذشتی؟! ✅ از این را تعبیر می کنند به اختلافِ به حسبِ اختلاف قوا، به حسب اشیاء، شرّ و خیر و لذّت و ألم، تغییر می کند ⬅️ می تواند به حسب یکی لذّت باشد، به حسب دیگری الم. ✅ تمام آنچه که در شریعت می گوید گناه است -گناهانی که لذّت بخش است- از یک جهت، نفس امّاره دارد لذّت می برد، از یک جهت شریعت می گوید انجام نده. ❓آن جهت چیست؟ آن فطرتی است که برایش ضربه می زند. ⬅️ پس آنچه پیش شهوت خیر است مثل خوراکِ ملائم و پوشاک مناسب است ⬅️ و آنچه پیش غضب خیر است مانند پیروزی و چیرگی است ⬅️و آنچه پیش عقل خیر است چیز دیگر است. هر قوّه ای برای خود خیر و شرّی دارد. ❓ خیر شهوت در چیست؟ ☑️در لباسِ خوب پوشیدن، در خوراکِ خوب خوردن. (شهوت به معنای عام یعنی مطلقِ اشتها؛ در قرآن هم شهوت، به معنای مطلق آمده) ❓ خیر غضب در چیست؟ بنده خدایی که غضب می کند، همین که می رود یک مُشت می زند، احساس پیروزی می کند. به خاطر غلبه ای که می کند احساس لذت می کند. ❓در غضب چه چیزی معیارِ لذّت بردن است؟ ملائمِ غضب چیست؟ غلبه، چیرگی، بتواند فائق شود و ضربه بزند، ❓در عقل چیست؟ عقل، لذّت ویژۀ خودش را دارد. لذا یک چیز گاهی می تواند به حسب شهوت، لذّت باشد، امّا به حسب عقل، الم باشد. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان می‌خواست بیاییم، نشد. ۱۳۹۹/۶/۳۱
📚 کتاب اگه دوست نداری میتونی کرم بمونی 🖊 نویسنده: کبری فرجام پور داستان این کتاب در مورد نرمو کرم ابریشمی است که دورانی را در تخمی کوچک گذرانده و پس از آن، متولد شده است. او که تازه از تنگنای تخم رهایی پیدا کرده، در برابر جهان بزرگی که با آن روبه‌رو می‌شود و لذت‌های بی‌شمار آن، خود را مغلوب حس می‌کند. تا اینکه روزی متوجهِ آسمان می‌شود و آرزوی زیستن و پرواز در آسمان بزرگ و آبی به دلش می‌افتد. اما در می‌یابد که برای رسیدن به این آرزو، ناگزیر است بار دیگر تاریکی و تنگنای پیله را طی کند. آیا او موفق خواهد شد یا لذت‌هایِ زندگی روی زمین، او را برای همیشه از آرزویش دور خواهد کرد؟ کنایه از زندگی انسان ها که همه‌ ما نیز در زندگی خود با این مراحل روبه‌رو هستیم اما همگی به‌طور یکسانی دست به انتخاب نمی‌زنیم. اینکه پرواز را انتخاب کنیم یا زمین را، ادامه‌ی مسیر و سرانجامِ آن را مشخص خواهد کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل دوم 🔶 بدان که این کتاب شريف، كتاب هدايت و راه نمای سلوک انسانيت و مربی نفوس و شفای امراض قلبيه و نور بخش سير الى الله است. 🍀 خدای تبارک و تعالى به واسطه سعه رحمت بر بندگان این كتاب شريف را از مقام قرب و قدس خود نازل فرموده و به حسب تناسب عوالم تنزّل داده تا به این عالم ظلمانی و سجن طبیعت رسیده و به كسوهِ الفاظ و صورتِ حروف در آمده؛ برای ... وصول به مقام قرب و حصول مرتبه لقاء الله كه أعظم مقاصد و مطالب اهل الله است. 1⃣ یکی از مقاصد مهمه آن دعوت به معرفت الله و بیان معارف الهیه است از شئون ذاتيه و اسمائیه و افعالیه. 2⃣ دیگر از مقاصد و مطالب آن دعوت به تهذیب نفوس و تطهیر بواطن از ارجاس طبیعت و تحصیل سعادت(است). 3⃣ دیگر از مطالب این صحيفه الهیه، قصص انبیاء و اولیاء و حکماء است و کیفیت تربیتِ حق، آنها را و تربیت آنها خلق را، که در این قصص فوائد بی شماری و تعلیمات بسیار است. ✅ در آن قصص به قدری معارف الهیه و تعلیمات و تربیت های ربوبیه مذکور و مرموز است که عقل را متحیر کند سبحان الله و له الحمد و المنة. 💫كسي كه بخواهد تربیت و تعلیم و إنذار و تبشیر کند باید مقصد خود را با عبارات مختلفه و بیانات متشتته 🌱گاهی در ضمن قصه و حکایت؛ 🌱و گاهی در ضمن تاریخ و نقل؛ 🌱و گاهی به صراحت لهجه؛ 🌱و گاهی به کنایه و امثال و رموز تزریق کند؛ 👈تا نفوس مختلفه و قلوب متشتته هر یک بتواند از آن استفاده کنند. 📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٤ تا ٢٠٧
🔰 اربعین، ختم تجلی توحیدی سیدالشهدا علیه‌السلام همه مقاطع زندگی انسانهای کامل، الهی و قابل زیارت است. اما برخی مقاطع، گنجایش بیشتری برای ظهور توحید داشته است. اکنون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را در سه مقطع مورد توجه قرار دهید: روز عرفه، روز عاشورا و روز اربعین. ▪️در عرفه، حضرتْ یک تقاضای توحیدی والایی را مطرح می‌نماید و در فقرات دعای عرفه به نمایش می‌گذارد. این فعلا دعا و درخواست است. اما دعایی برخواسته از جان مبارک حضرت، که اقتضای وجودی اوست. ▪️در عاشورا این دعا، استجابت می‌شود و حوادثی پیش می‌آید که حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را به اوج تجلی توحیدی می‌رساند. در اینجا، آنچه پیشتر دعا بود، ظهور نموده و حضرتْ مظهر آن واقع شده است. ▪️در اربعین این تجلی توحیدی به مقام ختمیت می‌رسد؛ زیرا پس از عاشورا حوادث و بلایای تلخ‌تری رخ داد که همان اسارت آل الله بود و سر مبارک حضرت که همراه این قافله بود، ناظر این قضایا بود. لذا این ابتلائات جدید، یک تجلیات عمیق‌تری می‌آورد که همان ختم تجلی توحیدی است. لذا زیارت ایشان در روز اربعین اهمیت ویژه‌ای دارد و از نشانه‌های مومن شناخته می‌شود. چرا که یوم اربعین روزی است که اوج توحید در حضرت نمودار شده است. لذا زیارت حضرت در این حال، آثار ویژه‌ای خواهد داشت. اینکه بیش از بیست میلیون نفر در چنین روزی، جذب این ساحت مقدس می‌شوند، بخاطر همین ختم در تجلی است که دل‌ها را شیدا نموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت چهاردهم 🌿 دوستم! 🔹 به «كتب الله له الرحمة» بينديشد؛ ✖️ كه اگر كسى به دست خود چشم‌هايش را كور كرده است و به فرض در اين نشأه (دنیای مادی)، ابدى باشد در ظلمت نابينايى چه حالتى برايش خواهد بود! ✖️ آن كه در اينجا چشم دلش را به اتباع شهوات نفسانى كور كرده است و ابدى كه در پيش دارد و آنهم از صفات رذيله خود و آتش‌هاى درونى خود در عذاب باشد و از كرده‌هاى خود در جهنم بسر ببرد چگونه خواهد بود! اعاذنا الله من شرور انفسنا. 🔹 در آيه كريمه «و من كان فى هذه اعمى فهو فى الاخرة أعمى و اضل سبيلا» درست تدبر كن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مبغوض‌ترين حلال ❗️طلاق كه ويرانگر نظام خانواده است و در شرع اسلام از مبغوض ترين حلال ها می‌باشد، همواره مايه سلب آرامش اعضای خانواده مخصوصاً زن خواهد بود. ▪️برای تعديل آن ـ كه فقط در موارد ضرورت يعنی بعد از بی ثمر بودن نصايح اخلاقی و سودمند نبودن حكميّت افراد صالح از دو طرف انجام می پذيرد ـ راه علاجی پيش بينی شده است كه در برخی از آنها همان شروط ضمن عقد و كنترل كردن محدوده طلاق و رها ننمودن مرد در هر گونه تصميم گيری خام و ناروا بوده ✔️ و قسمت مهمّ آن در برقراری جاذبه عقلی نه غريزی و استوار كردن وِداد قلبی نه قالبی می‌باشد كه به طور لازم در بعضی از فصول گذشته بازگو شد. يعنی تا: 🔸معنای آيه مباركه «... وجعل بينكم مودّةً و رحمةً»، جامه عمل نپوشد؛ 🔹 و فضيلت اخلاق جايگاه خود را در تحكيم اصول خانوادگی باز نكند؛ 🔸 و تا حيثيّت زن به عنوان حق اللَّه شناخته نشود؛ ✖️ هرگز موادّ و تبصره‌های حقوقی فراوان ضامن تحكيم اصول خانوادگی و نجات آن از غائله های طلاق نخواهد بود. ✔️ نشانه آن كشورهای به دور از اخلاق است كه با داشتن قانون كافی، در اثر فقدان فضائل اخلاقی و كمبود روح وِداد و رحمت الهی، شيرازه خانوادگی در آنها چندان دوامی ندارد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⚫️ چرا صفر نحس است؟ ▪️ صفر، ماهی است که خاتم الانبیاء (ص) در آن رحلت می‌کند. ظرفی از زمان که جایگاه فقدان نبوت است. لذا نَحس و بلاخیز است. ✔️ هر جایگاهی که فاقد روح نبوت باشد، نحس و بلاخیز است. ▪️ البته زمان و مکان، به خودی خود، نه نحس‌اند و نه سعد. اما اتفاق‌هایی که در آنها روی می‌دهد بدان‌ها رنگ می‌دهد و سبب نحسی یا سعدی آن‌دو می‌گردد. مانند روز عاشورا و مکان کربلا که نقش ویژه‌ای در تربیت نفوس دارد. ▪️ ماه صفر نیز جایگاه رحلت خاتم الانبیاء (ص) است. و هرجا که روح نبوت نباشد نحس خواهد بود. اما ربیع‌الاول (که جایگاه میلاد نبی است) سعد و موجب رشد آدمی است. اینکه پیامبر (ص) فرمود: «هرکه مرا به خروج صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت می‌دهم». مراد این است که هرکس از اقامت در صفر (فقدان روح نبوت) خارج شود، وارد بهشت شده است. حرام و مکروه، «صفر» اند؛ یعنی فاقد روح نبوت هستند، و واجب و مستحب، «ربیع» اند؛ یعنی واجد روح نبوت هستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏. علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با زبان خودتان با امام رضا علیه السلام حرف بزنید. ▪️سعی کنید درحرم امام رضا ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّه‌ی شاغل‌ها و متّصل کنید به معنویّتی که در آن‌جا حضور دارد و حرفتان را بزنید. ▪️به زبان خودتان هم با امام رضا حرف بزنید. اشکال ندارد. گفت: گوش کن با لبِ خاموش سخن میگویم‌ پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و ششم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل دوم 🔶 دیگر از مطالب این صحيفه نورانیه: 4⃣ بیان احوال کفار و جاحدین و مخالفان با حق و حقیقت و معاندین با انبیاء و اولیاء علیهم السلام و بیان کیفیت عواقب امور آنها و چگونگی بوار و هلاک آنها(می باشد) 🔥چون قضایای فرعون و قارون و نمرود و شداد و اصحاب فیل و دیگر از کفره و فجره 5⃣ بیان قوانین ظاهر شریعت و آداب و سنن الهیه است که در این کتاب نورانی کلیات و مهمات آن ذکر شده و عمده در این قسم، دعوت به اصول مطالب و ضوابط آن است مثل باب صلوة و زكوة و خمس و حج و صوم و جهاد و نكاح و... ✔️ چون این قسم که علمِ ظاهر شریعت است 📍عامُّ المَنفعه؛ 📍و برای جميع طبقات از حیث تعمیر دنیا و آخرت مجعول است؛ 📍و تمام طبقات مردم از آن به مقدار خود استفاده کنند؛ 👈 از این جهت در کتاب، دعوت به آن بسیار است و در احاديث شريفه و اخبار نیز خصوصیات و تفاصیل آن به حد وافر است و تصانیف علماء شريعت در اين قسمت بيشتر و بالاتر از ساير قسمتها است. 6⃣ احوال معاد و براهین بر اثبات آن و کیفیت عذاب و عقاب و ثواب آن و تفاصیل جنت و نار و تعذیب و تنعیم است. 7⃣ کیفیت احتجاجات و براهینی است که ذات مقدس حق تعالی با خود اقامه فرموده بر اثبات مطالب حقه و معارف الهیه مثل احتجاج بر اثبات حق و توحيد و تنزیه و علم و قدرت و دیگر اوصاف کمالیه. اینها مهمات مطالب این کتاب است و الا دیگر مطالب متفرقه نیز موجود است. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۰۹ تا ۲۱۱
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت پنجم 🔹فلسفۀ این بحث چیست؟ چرا لذّت و ألم در حیوان و در انسان مطرح است، در بقیّه مطرح نیست؟ ( البته من معتقدم نبات هم لذت و الم دارد، الان بحث نبات را کنار می گذاریم.) ✅خداوند سبحان در خلقتِ این موجودات یعنی مثلِ حیوان [و] انسان [و] ... چیزی قرار داده است که ⬅️برای بقا و وجودِ خودش، ⬅️برای پرورشِ خودش، لذّت یا ألم ببرد؛ در واقع در وجودش چیزی أخذ شده است و وجود دارد که بخواهد پرورش پیدا کند یا وجود و بقای وجودش را حفظ کند ⬅️ با این دستگاهِ لذّت و ألم خودش را حفظ می کند؛ ❓چرا؟ چون تا درد می‌کشد، مواظبت می‌کند. ❓ ما به لحاظِ وجودی کجاها درد می‌کشیم؟ قرار است آنجاهایی باشد که ما را بیچاره می‌کند؛ هر جا که قرار است مشکلاتی برای بدن یا روح و ... ایجاد کند ⬅️ مضرّ به حالش می شود، ملائم نیست، یا گاهی پرورش وجودش این است که یک دسته خوشی ها برایش مطرح باشد که به سمتش برود. ☑️غذا خوش است تا بخورد ⬅️ بدنش قوّت بگیرد، کارش امتداد پیدا کند. ⬅️پرورش پیدا کند؛ ⬅️کودک است، بزرگ شود. ما می‌گوییم یک نوع میل و کشش و نفرت وجودی در حیوان و انسان گذاشته اند. ❓کشش وجودی و نفرت وجودی یعنی چه؟ ❌یعنی اینجا تصمیم مطرح نیست. ما عنوان می دهیم "خود به خود". خودبه خود میل به ملائم و تنفر از ناملائم و منافر دارد. ✅اصلاً در دستگاه خلقت، لذّت و ألم هر جا به هر نحوی هست، قرار است این کار را بکند. 🗂 جلسه هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 کتاب تو هنوز یک شیری 🖊 نویسنده: مونا سادات خضرایی در داستان تو هنوز یک شیری «دم منگوله‌ای» شیری‌ است که در شناخت خود از نعمتِ راهنما محروم مانده و این محرومیت او را از اصل خود دور کرده‌است. گم شدن دم‌منگوله‌ای در دشت و گرفتار شدن او در چاله، اولین چالش در زندگی اوست. اما او چنان با ماهیت اصلی وجود خویش بیگانه است که دشمنان را به عنوان دوست می‌پذیرد و نیمی از عمر خویش را در میان آنان به نارضایتی سپری می‌کند. در مواجه با این داستان کودک می‌آموزد که رسیدن به ریشه و شناختن اصل خود مهم‌ترین قدمِ هر انسان در مسیر زندگی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 الگوی سلوک شرعی در راه خدا ✏️ رهبر انقلاب: ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه یک جریان خاص‌الخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد... ✏️ این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند. همین سلسله‌ی مرحوم آقای قاضی همه‌شان مجتهدین طراز اول بودند. ۱۳۹۱/۴/۲۶ 🗓 ۶ ربیع الاول، سالروز درگذشت آیت‌الله حاج میرزا علی آقای قاضی 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰قسمت صد و هفتاد و هفتم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل سوم 🔶 اکنون كه مقاصد ومطالب این صحيفه الهي را دانستی ⬅️ 📌(باید) به كتاب شريف الهی نظر تعليم داشته باشی؛ 📌و آن را كتاب تعليم و افاده بدانی؛ 📌و خود را موظف به تعلیم و استفاده بدانی. ✅ اینكه استفاده ما از این كتاب بزرگ بسیار كم است برای همین است که: 🔹 یا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم؛ قرائت قرآن می كنيم برای ثواب و اجر و لذا چهل سال قرآن شريف را می خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده حاصل نشود جز اجر و ثوابِ قرائت؛ 🔹و یا اگر نظر تعليم داشته باشیم به نكات بديعه و بیانیه و وجوه اعجاز آن و قدری بالاتر جهات تاريخی و سبب نزول آيات ... وديگر امور عرضيّة خارج از مقصد كه خود آنها موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذكر الهی است سر و كار داريم. ❌به عقیده نویسنده تاكنون تفسير براى كتاب خدا نوشته نشده؛ 🖌بايدمفسر در هر قصه از قصص آن بلكه هر آیه از آيات آن 👈 جهت اهتداء به عالم غيب و حیث راه نمائی به طریق سعادت و سلوک طریق معرفت و انسانيت را به متعلم بفهماند. 👈 مفسر بايد شئون الهيه را به مردم تعليم كند و مردم بايد براى تعلّم شئون الهيه به آن رجوع كنند تا استفاده از آن حاصل شود. ☘ "و نُنَزِّلُ مِنَ القرآنِ ما هو شِفاءٌ و رَحمَةٌ لِلمُؤمِنينَ و لا يَزيدُ الظّالِمينَ إلّا خَساراً " ⁉️چه خسارتی بالاتر از اینکه سى يا چهل سال كتاب الهی را قرائت كنيم و به تفاسير رجوع كنيم و از مقاصد آن باز مانیم. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۱۱ تا ۲۱۵
▪️موافقان ▪️شیعیان ▪️مخالفان ▪️غیرمعتقدان ✔️همه ⚫️ به فضل امام حسن عسکری سلام‌الله‌علیه ⚫️ به علم او ⚫️ به تقوای او ⚫️ به طهارت او ⚫️ به عصمت او ⚫️ به شجاعت او در مقابل دشمنان ⚫️ به صبر و استقامت او در برابر سختی‌ها شهادت دادند و اعتراف کردند. ◾️ این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت، این می‌شود الگو. علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت ششم 🔹کودک چرا انقدر از خیال و داستان لذّت می برد؟ ✅چون لذت خیالی کمال اوست و باید باشد. حالا بعداً [بوعلی] می‌گوید: ❌همه لذت انسان فقط نباید خیالی باشد. نه اینکه نباید باشد. اگر غذا نباشد و میل به غذا نباشد، نمی شود. [برای] بقای نوعِ انسان لازم است که یک دسته میل ها باشد. ◀️هم بقای انسان، ◀️هم وجود انسان، ◀️هم پرورشِ انسان. ❓پرورش یعنی چه؟ یعنی بخواهد به دسته ای از کمالاتش برسد، خداوند سبحان جوری در دستگاه وجودی اش تعبیه کرده، آن چه که موجب پرورشش می شود به آن میل دارد. ☑️مثلاً فرض کنید، اگر ما میل به غذا نداشتیم و تنفر داشتیم، چه می شد؟ ☑️بعضی از بچه ها را می بینید یک بیماری دارد [از غذا] تنفّر دارد، بیچاره می شویم این بنده خدا را بخواهیم نگه داریم. ❓چه کار باید بکنیم؟ باید به زحمت و به انواع حیَل غذا را بدهیم بخورد. نمی خورد ⬅️باید یک میلی باشد که بکِشد. ❓این میل چه می شود؟ لذّت بردن. ✅باید در کامش لذّتی داشته باشد، تبدیل به میل و کشش وجودی شود. پس حالا آن ادراک ملایم⬅️ یعنی یک نوع کِششِ وجودی به سمت آن چیزی که یک نوع بقایِ خود یا پرورشِ خود را دربردارد. ✅ پس در واقع ما می توانیم بگوییم لذّت و ألم یک میل و تنفّرِ وجودی است ❌اصلاً بحث یک نوع میل و تنفّرِ خودساخته نیست. به اصطلاح ◀️جِبلّی بشر، ◀️در ذات بشر، ◀️در وجود بشر و در وجودِ حیوان گذاشته شده است. 🗂 جلسه هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ازدواج، يك هويت دينی 💎 ارزش زن به عنوان هويت دينی وقتي روشن می‌شود كه گوشه‌ای از اسرار نكاح و رموز ازدواج از زبانِ صاحبِ وحی بازگو شود تا معلوم گردد كه: ❌ زن نه تنها ملعبه مرد نيست. ❌ و نه تنها وابسته نمی‌باشد. ❌ و نه تنها ابزار نيست. ❗️ بلكه ✔️ چون بنيان مرصوصی است كه: 🔺 مرد را از پرتگاه دوزخ مي رهاند و از انحراف نجات مي دهد. 🔺 و باهم از خطر تيرگی و تاريكی، آسوده می‌شوند. 🔺 و هماهنگِ هم راهِ فلاح و صلاح و نجاح را طی می‌كنند. 🔺 از طلاح و تباه و تبار می‌رهند. ادامه در پست بعد👇👇👇
✨ رسول اكرم حضرت محمد بن عبداللَّه صلي الله عليه وآله چنين می‌فرمايد: «مَنْ تزوّج أحرز نصف دينه» (جامع احادیث شیعه، جلد ۲۰, صفحه ۸) 🔸يعني مردي كه با زن ازدواج نمايد و زني كه با مرد عقدِ زناشويي ببندد هركدام نصف دين خود را حفظ نموده اند. 🔸 يعني هويّتِ مرد براي زن در نكاح و نيز هويتِ زن براي مرد در ازدواج يك هويت ديني است نه غريزي و آميزش حيواني كه در هر نر و ماده اي يافت می‌شود. ✨و باز پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه وآله مي فرمايد: «ما من شابٍّ تزوّج في حداثة سنّه الّا عجّ شيطانه، يا ويله عَصَمَ منّي ثُلْثَي دينه فليتّقِ اللَّهَ العبدُ في الثلث الآخر» (جامع احادیث شیعه ،ج۲۰, صفحه ۸) 🔸يعني هيچ جواني نيست كه در عنفوانِ جواني ازدواج نمايد مگر آن كه شيطانِ مراقب وي ناله بر مي‌آورد كه «او دو سوم دين خود را از من حفظ نموده است»، بنده خدا بعد از ازدواج بايد درباره يك سومِ ديگرِ دين خود پرهيزكار باشد. 🔸در اين‌حال مرد يا زن جوان كه پيوند زندگي مشترك را می‌بندند با اين عمل بخشِ مهمّ دينِ خود را حفظ مي نمايند. ✔️ چنين نگرش ملكوتي به زن و نگاه الهي به ازدواج و بينش آسماني به تشكيل كانونِ مشترك زناشويي هرگز مرد را وابسته يا آزاد نمی‌بيند و زن را نيز از نگاه وابستگي و ابزاري مصون می‌داند. 🌸 پست ویژه ازدواج آسمانی حضرت خدیجه و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📣🔴📣🔴📣🔴📣🔴 📅به توفیق الهی سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ آغاز می‌شود. 📋به اطلاع اساتید و اساتید همراه گرامی و خواهران دانش‌پژوه حضوری و مجازی می‌رساند؛ 🎗 مراسم افتتاحیه: 🔶 روز دوشنبه ۲ مهر ماه 🕓 ساعت ۱۳ برگزار می‌شود. 🕌 مکان: چهارمردان، کوچه ۴، فرعی ۳، مسجد آیت الله جوادی آملی، زیر زمین. 📝 سروران گرامی لطفاً حضورتان را تا یکشنبه ظهر به آیدی زیر اطلاع دهید: @Bagherain11 🔺 این جلسه ویژه خواهران ِ: ▪️اساتید ▪️اساتید همراه ▪️دانش پژوهان مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚کتاب خانه قبلی، خانه بعدی 🖌شاعر: فایزه زرافشان این کتاب، از مجموعه کتاب‌های «انسان شناسی برای کودکان» است که سعی دارد به تفهیم یکی از عمیق‌ترین و در عین حال پایه‌ای‌ترین مفاهیم انسان شناسی در ذهن کودک بپردازد. که از آن با عنوان «نسبت بین دنیا و آخرت» یاد می‌کنیم. در این مبحث، کودک آرام آرام در می‌یابد که دنیا نیز بستری برای تهیه امکانات و شرایط لازم برای بهره‌وری از نعمت‌های ابدیت است، همان‌گونه که رحم مادر بستری برای ایجاد اندام‌ها و امکانات لازم برای زندگی در دنیاست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab