🔰 ابعاد اجتماعی ایمان
▫️ قسمت هفتم
یکی از مباحث مهم در ساحت اجتماعی دین، دسته بندیهای اجتماعی است.
🔹️ در آیات ابتدایی سوره بقره، که شش ماه پس از هجرت و تشکیل جامعه اسلامی نازل شده است، افراد جامعه به سه دسته تقسیم میشوند:
1️⃣ مومنان و متدینان
2️⃣ کافران و مشرکان
3️⃣ منافقان
▪️قرآن در توصیف دسته اول میفرماید:
این کتاب، هدایت است برای متقین، آنانی که ایمان به غیب دارند و نماز را اقامه میکنند و اهل زکاتند و از آنچه روزیشان کردهایم، انفاق میکنند.خداوند سبحان نیز هدایت خود را به آنها ارزانی میدارد.
▪️در مقابل این طبقه، دسته دوم قرار دارند که قرآن آنها را چنین توصیف میکند:
اگر آنها را انذار دهی یا ندهی، ایمان نمیآورند زیرا بر دلها و گوشهایشان مهر خورده شده و برچشمهایشان پرده افتاده و برایشان عذاب عظیم است.
▪️امادسته سوم که قرآن کریم بر آنها تاکید بسیار دارد، منافقان هستند. این دسته، با اینکه ظاهراً مومن هستند اما در باطن کافرند؛ در صحنه اجتماعی در جبهه مسلمانان و مومنان هستند اما در عمل، در امورات دین، رخنه ایجاد میکنند. گاهی در جنگ به نفع دشمن رفتار میکنند، گاه جاسوسی میکنند، گاه نفوذ میکنند و به مومنان نسبت افراطی و غیر عاقل و ... میدهند.
معیار واضح شناخت منافقین، زیر سوال بردن بینات دین از قبیل نماز، روزه، حجاب، استکبار ستیزی، ایستادگی در برابر ظلم است.
🔸️ باید توجه داشت که اساس این دسته بندیها همان مساله ایمان و کفر است.
#استاد_یزدان_پناه
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِاَنَّ لَكَ الْحَمْدَ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الْبَديءُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَاَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، وَ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الَّذي لا يُذِلُّكَ شَيءٌ، وَ اَنْتَ كُلَّ يَوْم في شَاْن، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، خالِقُ ما يُري وَ ما لايُري، الْعالِمُ بِكُلِّشَيء بِغَيْرِ تَعْليم، اَسْئَلُكَ بِآلائِكَ وَ نَعْمآئِكَ، بِاَنَّكَ اللهُ الرَّبُّ الْواحِدُ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الْوِتْرُ الْفَرْدُ الأَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، اللَّطيفُ الْخَبيرُ، الْقآئِمُ عَلي كُلِّ نَفْس بِما كَسَبَتْ، الرَّقيبُ الْحَفيظُ، وَاَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ الأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَ الأخِرُ بَعْدَ كُلِّشَيء، وَ الْباطِنُ دُونَ كُلِّشَيء، الضّآرُّ النّافِعُ الْحَكيمُ الْعَليمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لااِلـهَ اِلاّاَنْتَ، الْحَيُّ الْقَيُّومُ، الْباعِثُ الْوارِثُ، الْحَنّانُ الْمَنّانُ، بَديعُ السَّمواتِ والأَرْضِ، ذُو الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ، وَ ذُو الطَّولِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطانِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ اَحَطْتَ بِكُلِّشَيء عِلْماً، وَ اَحْصَيْتَ كُلَّ شَيء عَدَداً، صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد.
#امام_حسن_عسکری
#میلاد_امام_حسن_عسکری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حدیثی از امام حسن عسکری علیهالسلام
حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ ع قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى
سخت تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمیداند.
آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد.
آگاه باشید، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود.
📔 بحارالانوار. جلد ۲. ص۲
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمونههايی از مقامات عرفانی بانوان
زنانی كه دارای ذوق عرفانی بودهاند و آن ذوق توسط اسلام شكوفا شده و جملات و كلمات بلند عرفانی گفته و يا اشعاری سر دادهاند در تاريخ فراوان است كه برای نمونه به چند مورد اشاره میشود:
🌱 رابعه شاميه همسر احمد بن ابی الحواری است، فضيلت و كرامت اين بانو قابل انكار نبود، همسرش میگفت: وقتی سفره غذا گسترده میشد، رابعه به من میگفت: بخور «فانّها ما نضجت الّا بالتسبيح» اين غذا با تسبيح پخته شده است.
❓بايد ديد كه منظور از اين جمله چيست؟
ادامه دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت شصت و هشتم🔰
🔹از آنجا که ما فوق همه اسباب يگانه سببى قرار دارد كه پديد آورنده اسباب و مسبب آنها است،
⬅️ بر انسان لازم است كه در برابر آن مسبب الاسباب، تسليم و خاضع گردد
واين كه مى گوئيم :
🔅توحيد يگانه اساس و پايه دين اسلام است🔅 همين است.
🔹از اينجا روشن مى گردد كه
✔️حفظ كلمه توحيد و
✔️تسليم خدا شدن و
✔️رضاى خدا را در زندگى طلب كردن
⬅️ بر طبق جريان همه اسباب قدم برداشتن است
و نيز دادن حق هر يك از آن سبب ها است.
يك فرد مسلمان با اعتقادش به توحيد و لوازم آن،
✔️هم شرك نورزيده
✔️و هم نسبت بحق هيچ يك از اسباب مرتكب غفلت نشده،
🌀پس يك فرد مسلمان هدفها و اغراضى دنيايى و آخرتى دارد 🌀
و يا به عبارت ديگر:
✔️هم ماديات هدف او است
✔️و هم معنويات
لكن نسبت به هر يك از آن اهداف، آن مقدار اعتنا مى ورزد كه بايد بورزد (نه كمتر و نه بيشتر)
و به همين جهت است كه مى بينيم اسلام
✔️هم خلق را به توحيد و انقطاع از هر چيز و اتصال به خداى تعالى و اخلاص براى او و اعراض از هر سببى غير او دعوت مى كند،
✔️و هم در عين حال به مردم دستور مى دهد كه از نواميس حيات پيروى كنند و مطابق مجراى طبيعت قدم بردارند، (بخورند، بنوشند، مداوا كنند، كشت و زرع نمايند، ازدواج كنند و ...).
🔹و همين جا است كه فساد يك توهم ديگر، روشن مى شود؛ و آن این که:
🔻حقيقت دين؛ تنها اقامه عدالت در اجتماع است و مسائل عبادتى، فروعات آن غرض است.🔺
☘ ترجمه المیزان. جلد ۴. صفحه ۱۸۳
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی ره
🌱 ما بزرگترین و مهمترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون زندگی ما مهم تر از آن نیست
که خودمان را درست بسازیم...
کاری مهم تر از خود سازی نداریم...
ما، ابد در پیش داریم...
هستیم که هستیم
🔺 «وَ إنَّمَا تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إلَی دَارٍ»
شما برای معدوم شدن و نابود گشتن آفريده نشدهايد بلكه برای بقاء و ابديّت بوجود آمديد؛
✅و اينست و جز اين نيست كه بواسطه مُردن از خانهای به خانه دگری كوچ میكنيد...
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت صد و یازدهم 🔰
🔹 فصل پنجم
درباره شمهاى از آداب وضو است به حسب باطن و قلب:
✨امام رضا علیه السلام مىفرمايد:
🌴 همانا امر شده است به وضو؛
❇️ تا آن كه بنده پاك باشد.
🔻هنگامى كه مىايستد مقابل خداى جبّار
🔻و وقت مناجات نمودن او حق را
🔻و براى آن كه مطيع باشد در آنچه او را امر فرموده
🔻و پاكيزه باشد از كثافات و نجاست،
🌴 با آن كه در آن است فوائد ديگر
از قبيل
🔺 بر طرف شدن كسالت و رفع شدن چرت
🔺و پاكيزه شدن دل براى ايستادن در مقابل خداى جبّار.
🌴 نكته اصل وضو بيان شد ،
🔹 اهل معرفت و اصحاب سلوك را متنبّه نمود
به اين كه در محضر مقدّس حقّ جلّ و علا ايستادن و مناجات با قاضى الحاجات نمودن را آدابى است كه بايد منظور شود.
🔸حتّى با قذارات صوريّه و كثافات ظاهريّه
و كسالت چشم ظاهر نيز نبايد در آن محضر رفت.
✴️چه جاى آن كه دل معدن كثافات باشد
و قلب مبتلاى به قاذورات معنويّه كه اصل همه قذارات است باشد.
با ان که 🔽
✨ در روايت است كه:
❇️ «خداى تعالى نظر نمىكند به صورتهاى شما بلكه نظر مىفرمايد به قلبهاى شما.»
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور قلب
🔸 توجه به حضرت حق، حقیقت نماز
حقیقت نماز توجه است؛ توجه به معنای رو کردن به چیزی است. بنابراین توجه قلبی در نماز یعنی تمام وجود و صفحه جان انسان به سمت حضرت حق باشد. از هر چیزی غیر او دور شود و فقط به او مشغول گردد.
اگر به حضرت حق، مشغول باشیم، توجه ما به او است و اگر به دنیا مشغول شویم، توجه به او نداریم و اقبال قلبی صورت نگرفته است بلکه اقبال قلب به سمت دنیا است.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂 جلسه ۶۴
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#تمدن_نوين_اسلامی
🔰 قسمت سی و چهارم
🇮🇷 ما اگر پیشرفت همهجانبه را به معنای تمدنسازی نوین اسلامی بگیریم - بالاخره یك مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور بگوئیم كه هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یك تمدن نوین اسلامی است؛ این محاسبهی درستی است - این تمدن نوین دو بخش دارد:
1⃣ یك بخش، بخش ابزاری است؛
2⃣ یك بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید.
❓آن بخش ابزاری چیست؟
♦️بخش ابزاری عبارت است از همین ارزشهایی كه ما امروز به عنوان پیشرفت كشور مطرح میكنیم:
🔹علم، اختراع، صنعت
🔸اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی
🔹اعتبار بینالمللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛
◀️ اینها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است.
✔️البته ما در این بخش در كشور پیشرفت خوبی داشتهایم. كارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم در زمینهی سیاست، هم در زمینهی مسائل علمی، هم در زمینهی مسائل اجتماعی، هم در زمینهی اختراعات و از این قبیل، الی ماشاءاللّه در سرتاسر كشور انجام گرفته است.
🇮🇷در بخش ابزاری، علیرغم فشارها و تهدیدها و تحریمها و این چیزها، پیشرفت كشور خوب بوده است.
♦️اما بخش حقیقی، آن چیزهایی است كه متن زندگی ما را تشكیل میدهد؛ كه همان سبك زندگی است كه عرض كردیم.
🇮🇷این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ نفخ صور عبارت از ظهور توحید است.
✅ یعنی وقتی بنیه آدمی در حد اعتدال رسید، حقیقت و قیامت عالم به او نفخ میشود.
✅ وقتی نفخ شد همه آنچه در آسمان و زمین هستند میمیرند.
✅ سپس نفخ دیگری میشود و آن عبارت از "لا اله" است و "لا اله" عبارت از همان مردن است. میمیرند یعنی عبد میشوند.
💠 بعد از آن نفخ، همه عالم حکایت میشوند و حکایت آنها قائم میشود.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab