eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
📚حاشية کتاب المکاسب 📝تأليف:سيد محمد کاظم يزدي(رحمه الله) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ یکی از دقیق‌ترین و بهترین حواشی و شروح مکاسب شیخ اعظم انصاری «قده»، حاشیه مکاسب سید محمد کاظم یزدی «قده» می‌باشد. اگر چه کتاب عروة الوثقی وی زبانزد عام و خاص بوده و عظمت علمی وی را بخوبی نشان می‌دهد اما کتاب حاشیه بر مکاسب نیز از مهم‌ترین آثار علمی و فقهی مؤلف می‌باشد. این کتاب مملو از ابتکارات و خلاقیت‌ها و دقت نظر مؤلف می‌باشد و حواشی و شروح آن از تنوع کم نظیری برخوردار است. در این کتاب از فقه الحدیث تا معانی کلمات و ترجمه عبارت‌ها و حتی بیان وجه «فتامل» ‌های عبارات شیخ دیده می‌شود. این کتاب باصطلاح شرح بالقول (قوله... اقول) می‌باشد. و تمام قسمت‌های مکاسب یعنی مکاسب محرمه، کتاب البیع، کتاب خیارات را در بر دارد. در میان حاشیه پردازان مکاسب شیخ انصاری «قده»، هیچ کس مانند سید یزدی به روش عرفی به تفقه نپرداخته است. وی در بسیاری از موارد آن چنان عرفی اندیشیده که روش یک حقوق دان عرفی معاصر به ذهن انسان تداعی می‌کند. از طرفی با توجه به صاحب نظر بودن وی در مباحث علم اصول فقه در بسیاری از مباحث کتاب نکات دقیق اصولی را به صورت مختصر مطرح نموده و تفصیل آن را به کتاب‌هایی که به صورت مجزا در مباحث استصحاب و تعادل و تراجیح، حجیت ظن و نظائر آن تالیف نموده است، ارجاع داده است. این کتاب از زمان نگارش مورد توجه فقهای عظام واقع شده است و بزرگانی همچون: -محقق اصفهانی (م ۱۳۶۱ ق) - محقق نائینی (م ۱۳۵۵ ق) در تقریراتش «المکاسب و البیع، منیة الطالب» - شیخ مرتضی حائری (م ۱۳۵۵ ق) در کتاب خمس- آیة الله حکیم (م ۱۳۹۰ ق) در مستمسک عروة الوثقی- آیة الله گلپایگانی (م ۱۴۱۴ ق) در نتائج الافکار- امام خمینی (م ۱۴۰۹ ق) در مکاسب محرمه- آیة الله خویی (م ۱۴۱۳ ق) در کتاب مصباح الفقاهة و بسیاری از بزرگان دیگر به آن استناد نموده یا مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. محقق یزدی در بیان علت تالیف کتاب در ابتدای مکاسب محرمه این گونه می‌نویسد: ربما ینقدح فی ذهنی الاشکال او توضیح حال او دفع ایراد او بیان مرادی، حببت ایراده علی طرز التعلیق علیه تذکرة لی و لغیری تبصرة. همین طور در مقدمه کتاب البیع می‌نویسد: سنح بخاطری ان اعلق علیه وجیزة لطیفة مشتملة علی فوائد لیکون لی تذکرة و لغیری تبصرة در این کتاب، نام کتاب‌ها و بزرگان از فقهاء در موارد زیادی به صورت کنایه و رمز نوشته شده که به بعضی اشاره می‌شود. یه: من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق (م ۳۸۱ ق) یه: النهایة، شیخ طوسی (م ۴۸۰ ق) عد: قواعد الاحکام، علامه حلی (م ۷۲۶ ق) لف: مختلف الشیعة، علامه حلی (م ۷۲۶ ق) ئر: السرائر، ابن ادریس (م ۵۹۸ ق) کره: تذکرة الفقهاء، علامه حلی (م ۷۲۶ ق) الکفایة: کفایة الاحکام، ملا محمد باقر سبزواری (م ۱۰۹۰ ق) المفاتیح: مفاتیح الشرائع، فیض کاشانی (م ۱۰۹۱ ق) شرح مفاتیح: شرح مفاتیح، وحید بهبهانی (م ۱۲۰۵ ق) الریاض: ریاض المسائل، سید علی طباطبایی (م ۱۲۳۱ ق) النافع: مختصر النافع، محقق اول (م ۶۷۶ ق) لک: مسالک الافهام، شهید ثانی (م ۹۶۶ ق) المح: محقق اول، جعفر بن حسن حلی (م ۶۷۶ ق) المح الثانی: محقق ثانی، محقق کرکی (م ۹۴۰ ق) الذخیرة: ذخیرة المعاد فی شرح الارشاد، ملا محمد باقر سبزواری (م ۱۰۹۰ ق) المدارک: مدارک الاحکام، سید محمد بن علی عاملی (م ۱۰۰۹ ق). •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از فرمانی
🌀 جهاد یاری رسانی 🌀 📢 فراخوان نیروی جهادی برای در تهران 📢 📣 عرصه های خدمت: 🚑 همیار بیمار ⚰ غسالخانه 🏨 موکب سلامت 🏴 روضه های خانگی 🎁 کمک مؤمنانه 📦 و غیره 📲 شیوه های ثبت نام 🔰 1⃣ ثبت نام از طریق سایت 🔻🔻🔻 http://www.khanetolab.ir/jahadgaran-form/ 2⃣ ثبت نام از طریق ارسال عدد ۱ از طریق پیامرسان ایتا به آیدی 🔻🔻🔻 @gohari_67 3⃣ ارسال عدد ۱ به شماره تلفن 🔻🔻🔻 +۰۹۱۶۹۵۸۹۸۹۲ ☑️☑️ خانه طلاب جوان 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
💢بررسی ديدگاه های معاصر در باره ربا💢 📌قول به استثناء بانک های دولتي از حرمت أخذ ربا2️⃣: ✅دلیل دوم: مستدلین معتقدند که ادله تحریم ربا از ربایی که بانک های دولتی اخذ می کنند منصرف می باشد. ایشان می گویند: با توجه به اینکه بانک های دولتی اموری مستحدث می باشند و در زمان تشریع حرمت وجود نداشته اند، آنچه که دال بر تحریم است ناظر به ربای بین اشخاص می باشد. بنا بر این، از این جهت که بیان شد، ادله منصرف از ربای بانک ها می باشند. ❌جواب: این استدلال این است اگر منشاء ادعای مستدِل عدم وجود یا قلت وجود باشد، موجب انصراف دلیل نمی باشد. یعنی هرچند که در زمان صدور روایات چیزی به نام بانک وجود نداشته لکن این موجب انصراف ادله نمی باشد. چرا که آنچه موجب انصراف است، کثرت استعمال است و نه کثرت و قلت وجود. فرض بفرمایید اگر در زمان نزول آیات و روایات خوردن انار یا انگور مستحب باشد و انار یا انگور آن زمان منحصر در نوع واحدی بوده، لکن بعد از آن انواع مختلفی از این دو میوه پیدا شد، نمی توان گفت دلیل از انواع جدید منصرف است و خوردن آن ها مستحب نیست. بنا بر این خوردن هر نوع اناری مستحب است خصوصا در شب جمعه، تفاوتی میان انواع انار نیز وجود ندارد هرچند در زمان تشریع استحباب آن نوع خاص وجود نداشته باشد. شیخ انصاری در کتاب شریف رسائل به آب فرات مثال زده و فرموده: در زمان صدور بعض روایات غیر از آب فرات آب دیگری وجود نداشت، زیرا اصحاب ائمه همه از اهالی کوفه بودند. بنا بر این کلمه آب منحصر بود در مثلا آب دجله یا فرات. لکن اگر دلیل گفت با آب وضو بگیرید، کلمه آب انصرافی به آب دجله یا فرات پیدا نمی کند و شامل جمیع آب ها خواهد بود. لذا همانطور که پیشتر بیان شد آنچه که موجب انصراف است کثرت استعمال است و نه کثرت وجود مصداق یا فردی خاص. بنا بر این دلیل عام است و شامل جمیع مصادیق خواهد بود چه آنکه در زمان تشریع آن مصداق وجود داشته باشد و چه آنکه مصداق در زمان تشریع نبوده باشد. 🎙درس خارج فقه آيت الله جزايري(26-7-92) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴صلی الله علی الباکین علی الحسین🏴 🎥مصطفی مروانی •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
..... مرحوم علامه عسکری : در اوئل تکلیفم در سامرا با انگشت روی پیشانیم نوشتم وقف اهل بیت..... •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚دليل الهدی فی فقه العزاء 📝تأليف:آيت الله سيفي مازندراني •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ دليل الهدی في فقه العزاء، اثر مجتهد معاصر شیعی علی‌اکبر سیفی مازندرانی، در تبیین مشروعیت اقامه عزای حسینی و رد شبهات وهابیت در این موضوع به زبان عربی به رشته تحریر درآمده است. ویسنده در این کتاب مباحث حکم فتوایی و حکم حکومتی ولایی را مورد تحقیق و بررسی قرار داده تا پس‌ازآن جهت‌گیری شرع را نسبت به پدیده عزا به شکل عام و عزای امام حسین(ع) به شکل خاص روشن نماید و افترائات وهابیان و وسوسه وسوسه‌گران در ماتم سید نبیین(ص) و عترت طاهرینش(ع) را رد کند. وی همچنین پس از اشاره‌اش به اهداف نهضت جاودان حسینی در عبودیت خداوند یکتا و اجتناب از عبادت طاغوت‌ها و اقامه سنت و نابودی بدعت و امر به معروف و نهی از منکر و طلب اصلاح بنیادین در حیات اجتماعی و احقاق حقوق در آن و دفاع از مبدأ امامت شرعی -که نظم امت و وحدت آن است- فلسفه عزای حسینی را از خلال بیان قاعده تعظیم شعائر و دیدگاه فقهی در عزای امام حسین(ع) و اقامه ماتم و مظاهر حزن و انشاد شعر و گریه کردن و گریاندن و جزع و ندبه و... تبیین نموده است. و نیز به مواردی از شیوه‌هایی افراطی عزاداری که سبب وهن اسلام عزیز و مذهب شیعه شده اشاره کرده که اگرچه حرام نیست، اما مخالف احتیاط است و روشی است که دشمنان دین برای ضربه به درون اسلام و متهم کردنش به وحشی‌گری و قساوت و خرافه از آن سوء استفاده کرده‌اند. بنابراین کتاب حاضر کوششی مختصر و مفید در توضیح راه‌های علمی فقهی برای اثبات استحباب اقامه عزای حسینی است. این استحباب، از خلال مطالعات موضوعی و تحقیق در نصوص متواتر، اثبات شده است. این اثر همچنین متکفل تبیین ضرورت فن تحقیق فقهی برای حل معارضات این نصوص و چگونگی جمع بین آنهاست. آیت‌الله سیفی مازندرانی موضوع حکم ولایی را این‌گونه توضیح می‌دهد: اگر از ولی امر مسلمین –یعنی فقیهی که متصدی حکومت و رهبری امت است- حکم حکومتی ولایی بر اساس مصالح اسلام و مسلمین و حفظ مذهب صادر شود، مبنی بر این‌که مثلاً برخی از انواع تعزیه که موهن مذهب است ممنوع است، در نظر شارع مقدس بر جمیع مکلفین شیعه پیروی از آن حکم و اطاعت ولی امر -خواه مقلد او باشند یا مقلد سایر فقهای عظام باشند- واجب است؛ بلکه بر دیگر فقها نیز اطاعت ولی امر و پیروی از حکمش در آن مورد و مانند آن از مسائل اختلافی اجتماعی و سیاسی لازم است ‏. بر این موضوع ادله چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل دلالت دارد که به اجمال در کتاب تبیین شده است و تفصیل بیشتر آن به کتاب «دليل تحرير الوسيلة في ولاية الفقيه» ارجاع داده است. به اعتقاد وی اهداف عالی که اساس شعائر حسینی بر اساس آن شکل گرفته عبارتند از: 1- عبودیت خداوند متعال و اجتناب از هر طاغوت مستکبر. 2- اقامه حدود الهی و سنت نبوی(ص) و ممانعت از اجرای اوامر طاغوت مفسد مهلک. 3- امر به معروف و نهی از منکر که قرآن مجید امر به آن کرده است و آن را وجه امتیاز امت محمد(ص) بر سایر امت‌های انبیای گذشته دانسته است. 4- طلب اصلاح در اجتماع مؤمنین و تطهیر آنان از آلودگی معاصی و قبایح و زشتی‌های اخلاقی. 5- احقاق حق و ابطال باطل. 6- دفاع از حریم ولایت و امت. وی در تبیین فلسفه عزای حسین چنین می‌نویسد: از برکات و آثار مهم مترتب بر مجالس عزای حسینی آگاهی‌بخشی امت اسلامی -بلکه هر انسان آزاده با وجدان بیدار- بر اهداف متعالی الهی و ارزشمند انسانی است که اساس شعائر حسینی است... با عزای حسینی در ماه محرم و روز عاشورا خون مؤمنین بلکه هر انسان آزاده‌ای بر ضد فساد و عصیان و جور و ظلم به ندای «یا لثارات الحسین» به جوش می‌آید؛ و از اینجا بر ما واجب است که از حماسی بودن هیئات عزای حسینی و نشاط معنوی آنها پاسداری کنیم و از نفوذ عوامل زوال حماسی بودن و حرارت آن جلوگیری کنیم. وهابیت ادعا می‌کند که بزرگداشت نبی و اوصیای الهی بدعت و شرک و عبادت ایشان است. این ادعا اتهامی بیش نیست و پایه و اساسی ندارد؛ چراکه کسانی که مراسم بزرگداشت برپا می‌کنند معتقدند نبی(ص) و اوصیاء طاهرینش بندگان خداوند هستند و در نمازهای یومیه در هر روز و شب بارها به این موضوع شهادت می‌دهند. ایشان تنها با این کار بنای بر تعظیم شعائر اللهی و اعتلاء کلمه اسلام دارند و شکی نیست که این از مصادیق آیه شریفه «و من یعظم شعائر الله، فانها من تقوی القلوب». مطالعه اين کتاب برای طلاب و محققين حوزه فقه لازم می باشد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
❇️نمای کلی از موضوعات کتاب❇️ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
حسینِ عشق ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 مرحوم حاج سید مصطفی سرابی شاعر بود. شعرهای مفصلی دارد که برخی از آنها را حفظ هستم. شعری درباره حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام گفته است که برخی از ابیات آن چنین است: در ولای دوست، ترک ما سوا خواهیم کرد تن رها یکباره از قید هوا خواهیم کرد طَیلسان شهر ناسوتی به یک سو افکنیم از پرند مُلک لاهوتی، قبا خواهیم کرد . . گر بگرداندیم مروارید جان در خاک او سرخ با خونش که چون خون خدا خواهیم کرد ما منادی، حق منادا، حاجت ما قرب حق پس حسینِ عشق را حرف ندا خواهیم کرد ما پر از شور حسینی، خالی از خود، همچو نی پس به دشت نینوا، چون نی، نوا خواهیم کرد این قصیده مفصل است. مقصود این که وی تعبیر زیبایی از وسیله و واسطه بودن حضرات معصومین علیهم السلام برای رسیدن به قرب الهی به‌کار برده است. ما منادی، حق منادا، حاجت ما قرب حق، پس حسینِ عشق را حرف ندا خواهیم کرد. @zanjani_net
حضرت آیت الله عبدالکریم حائری یزدی - اعلی اللّه مقامَه الشریف - همواره درس خود را با مرثیه و سوگواری بر سید الشهدا (ع) آغاز می نمود و قبل از تدریس، دستور می داد کسی بر سید الشهدا (ع) قدری مرثیه و مصیبت بخواند. هم چنین ایشان - حتّی پس از رسیدن به مرجعیت - در خیابان ها در دسته های سینه زنی و عزاداری امام حسین (ع) شرکت می کرد و به سان مردم عادی در عزای آن حضرت برسر و سینه می زد. علت این شیفتگی فوق العاده و توسل ایشان به ساحت مقدس حضرت امام حسین (ع)، برهمگان روشن بود. ایشان می گفت: من هرچه دارم از آن حضرت دارم! •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢بررسي دیدگاه های معاصر درباره ربا 💢 📌قول به استثناء بانک های دولتی از حرمت أخذ ربا3⃣: ✅دلیل سوم: وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يس الضَّرِيرِ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ‌علیه السلام قَالَ: لَيْسَ بَيْنَ الرَّجُلِ وَ وَلَدِهِ وَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ عَبْدِهِ وَ لَا بَيْنَ أَهْلِهِ رِبًا- إِنَّمَا الرِّبَا فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ مَا لَا تَمْلِكُ- قُلْتُ فَالْمُشْرِكُونَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ رِبًا قَالَ نَعَمْ- قَالَ قُلْتُ: فَإِنَّهُمْ مَمَالِيكُ- فَقَالَ إِنَّكَ لَسْتَ تَمْلِكُهُمْ إِنَّمَا تَمْلِكُهُمْ مَعَ غَيْرِكَ- أَنْتَ وَ غَيْرُكَ فِيهِمْ سَوَاءٌ فَالَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ لَيْسَ مِنْ ذَلِكَ- لِأَنَّ عَبْدَكَ لَيْسَ مِثْلَ عَبْدِكَ وَ عَبْدِ غَيْرِكَ.[1] ❇️تقریب استدلال: بنا بر این روایت اگر بین پدر و فرزند و یا عبد و مولی و یا مرد و همسر قرضی واقع شد، اخذ زیاده و ربا اشکالی ندارد. ربا در جایی حرام است که شخص نحو تملکی نسبت به دیگری نداشته باشد بخلاف صوری که مطرح شد. در صور فوق پدر و فرزند و همسر و عبد همه بر یک سفره اند و اموال آنها کأن مشترک هستند، هرچند مالکیت هر کدام محترم است و هر کدام مالک اموال خویش اند. به این صورت که اگر یکی از این افراد مالی داشت به حسب عادت دیگری نیز از آن استفاده می کند. بنا بر این امام علیه السلام ضابطه ای کلی را بیان نموده اند بر این اساس که در هرجایی که رابطه بین طرفین قرض مثل ارتباط زوج و زوجه و پدر و فرزند و مولی و عبد باشد، یعنی منافع مشترک داشته باشند ربا و زیاده بین آنها حرام نخواهد بود. بانک های دولتی نیز همینطور است، زیرا می بینیم که اموال حکومت برای استفاده جمیع مردم است و دولت و حکومت اگر کاری انجام می دهد و چیزی میسازد مثل جاده ها و غیره برای استفاده جمیع گروههای مردمیست. لذا منافع مشترکی وجود دارد و اموال حکومت جدا و ممتاز از اموال مردم نیست بلکه برای مصالحی مشترک می باشد.  خلاصه استدلال این است که امام علیه السلام ضابطه ای بیان می کنند و چند مورد مثال برای آن میزنند، مستدِل نیز این ضابطه را بر رابطه بین حکومت و مردم تطبیق می دهد و این نتیجه را می گیرد که اخذ ربا توسط بانک های دولتی مجاز می باشد. ❌جواب:  ما نه صغری و نه کبرای استدلال را نمی پذیریم. ⭕️رد صغرای استدلال: اموال بانک های دولتی فقط اموال دولت نیستند و تنها جزئی از اموال بانک های دولتی متعلق به حکومت است و بیشتر از آن متعلق به مردم می باشد، زیرا مردم اموال خود را در بانک ها نگهداری می کنند. اگر فرض بفرمایید سرمایه بانک از دولت تنها یک میلیارد باشد در قبال آن چندین میلیارد ودیعه مردم نزد بانک است که این دسته اموال شخصی است و نه اموال حکومت. ⭕️رد کبرای استدلال: ظاهرا مستدِل ذیل حدیث را مطالعه نکرده، چرا که اگر روایت را به تمامه از ابتدا تا انتها مطالعه می نمود، این کلام را بیان نمی نمود. زیرا امام علیه السلام در جواب زراره که می پرسد: آیا میان ما و مشرکان نیز ربا حرام است. امام علیه السلام فرمودند: بله حرام است. زراره پرسید آنها نیز مانند عبید و اماء هستند. یعنی اموال آنها نیز متعلق به مسلمین است و بر این اساس نباید ربای میان ما و آن ها حرام باشد. امام علیه السلام در جواب فرمودند: آنها ملک شخصی کسی نیستند بلکه ملک تمامی مسلمین اند و همه در مالکیت آنها مساویند. بنا بر این قیاس آن به عبد شخصی درست نیست و آنها مانند عبدی هستند که دو مالک دارد و مالکین نمی توانند مثل ملک شخصی با او برخورد نمایند و نسبت به او تام الاختیار باشد. بنا بر این در صورتی که در مالی، مالکیت به صورت مشاع باشد، ضابطه عدم حرمت ربا جاری نخواهد بود و تنها در صورتی می توان قائل به عدم حرمت ربا شد که شخص تام الاختیار در استفاده باشد به صورتی که نیاز به استیذان و استجازه از دیگری نداشته باشد که این خصوصیت مال مشاع نیست. ♻️در نتیجه به نظر ما، با توجه به تفصیل امام، اموال حکومت که به صورت مشترک میان تمام مردم و به صورت مشاع بوده و بانک های دولتی، مجاز به اخذ ربا نمی باشند. 📚پی نوشت: [1] وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 18، ص 135، أبواب الربا، باب7 ، شماره 23321، ح3،ط آل البیت. 🎙درس خارج فقه آیت جزایری(۲۶_۷_۹۲) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💔السلام عَلى مَنْ هُتِکَتْ حُرْمَتُهُ💔 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان بر شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🔷آیت الله علیدوست: یکی از مشکل ها آن است که بزرگان و شخصیت‌های موفق خود را رنگ نابغگی بزنیم ولیل موفقیت آنان در خدمت به دین را استعدادی خاص و هوشی سرشار بدانیم و بعد علت عدم موفقیت خود را نابغه نبودن خود تصور کنیم. صاحب جواهر که نابغه بود اما من نیستم لذا نمی توانم اثری خالد مانند جواهر الکلام تولید کنم. این فکر انحرافی و خلاف واقعیت است هرچند در میان بزرگان ما نوابغ هم هستند،این وضعیت عمومی آنان نیست وعموم بزرگان از استعداد متوسط رو به بالا برخوردار بودند و باهمت بالا تلاش فراوان به این موفقیت ها رسیده اند. 🌐صفحه اینستگرام استاد علیدوست. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛️فضيلت گريه بر سيد الشهداء عليه السلام⬛️ 🎥آيت الله بهجت قدس سره •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✔️ عزاداری در ایام کرونا از منظر فقه/ استاد محمد جواد فاضل‌لنکرانی: 🔹 این که عزاداری و کربلا و عاشورا را از فقه جدا کنیم یک تحریف بسیار بزرگ در قضیه عاشورا است؛ همچنانکه وقتی ما بحث فقهی «جهاد ذبی» را مطرح کردیم، آن را از قضیه عاشورا و امام حسین(ع) وام گرفتیم. 🔹 در چند ماه گذشته برای مراکز علمی، سیاسی و مدیران سراسر جهان ثابت شد که حوزه‌های علمیه منکر واقعیت‌های علمی و خارجی نیست بلکه به مقتضای وجود این واقعیت‌ها، مناسک دینی و اجتماعات مذهبی تنظیم شده است. 🔹 در ارتباط با موضوع مجلس گرفتن یا احیای امر اهل بیت(ع) یا عزاداری بر امام حسین(ع) هفت عنوان مطرح می‌شود که اگر هم قائل به وجوب کفایی نشدیم باید استحباب مؤکد آن را بپذیریم👈 https://b2n.ir/838601 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚دراسات فی المکاسب المحرمة 📝تأليف:آيت الله منتظري •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
دراسات_في_المكاسب_المحرمة_ج1_الش.pdf
24.62M
📙جلد اول •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
دراسات_في_المكاسب_المحرمة_ج2_الش.pdf
30.23M
📙جلد دوم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ دراسات في المكاسب المحرمة» تأليف آیت الله حسینعلی منتظری ، كه جلد اول آن به بحث درباره موضوع فقه معاملات و كسب‌هاى حرام پرداخته است. اين كتاب در واقع شرحى مفصل بر مبحث مکاسب محرمه از كتاب" المكاسب" نوشته آيت الله شیخ مرتضی انصاری است. در اين كتاب نخست آيات و رواياتى كه در آن ضوابط كلى معاملات مطرح شده است مورد بحث و بررسى قرار گرفته و وجوه معاملات و ضابطه حرام و حلال بودن و حرمت وضعی و تكليفى برخى از معاملات و لزوم پاى‌بندى به عقود و ایقاعات در آنها مشخص شده است. در همين راستا نگارنده به آيات قرآنى در موضوع حليت تجارت، وفاى به عهد در عقود، حليت بیع و حرمت ربا استناد كرده و با توجه به روايات كليدى در باب معاملات به اقسام معامله برحسب منشأ اعتبار ملكيت اشاره كرده و برخى از قواعد فقهى مورد استفاده از روايات را تبيين نموده و سند و دلالت اين قبيل از روايات را بررسى كرده است. سپس به انواع كسب‌هاى حرام و حکم شرعی معامله كردن بر اعمال حرام اشاره نموده و حرمت كسب و معامله كردن كالاهاى نجس را بيان كرده و ادله مخالفين بيع اشياى نجس را مورد ارزيابى قرار داده است. در اولين قسم از مكاسب حرام، نگارنده به خريد و فروش بول حيوانات حرام گوشت و انسان پرداخته و جواز چنين بيعى در جايى كه براى آن منفعت قابل توجه عقلايى مفروض است را بررسى نموده و ادله جواز آن را مطرح مى‌كند. آنگاه به بحث درباره بيع عذره انسان و حيوان پرداخته و روايات مربوط به آن را نقل و شرح مى‌نمايد و جواز خريد و فروش ارواث طاهره و همچنين خريد و فروش خون و منى و نطفه را در صور مختلف آن مورد تجزيه و تحليل فقهى قرار مى‌دهد. در ادامه نگارنده به خريد و فروش اجزاى مردار در صورتى كه منفعت قابل توجه عقلايى براى آن متصور شود پرداخته و روايات دال بر جواز بيع جنين را مطرح و مورد ارزيابى دلالتى و سندى قرار داده است. در همين زمينه به خريد و فروش مردار و اشياء نجس ديگر، به كافر كه خريد و فروش آن را جايز و حلال مى‌داند اشاره نموده و مباحثى درباره تذکیه حيوان و ذبح شرعى آن ارائه مى‌نمايد. مطالب و فروعات فقهى در خصوص خريد و فروش سگ و خوك غيرآبى( سنگ و خوكى كه در خشكى زندگى مى‌كنند)، خريد و فروش شراب، خريد و فروش اشياى نجسى كه قابليت طهارت ندارد و استثنائات بيع كالاهاى نجس و موارد جواز و عدم جواز بيع آنها، از ديگر امورى است كه در ادامه مباحث كتاب به آنها اشاره شده و فروعات و قواعد فقهى مربوط به آنها با توجه به ديدگاه‌هاى شيخ مرتضى انصارى مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💠 عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) به آقا نجفی و حافظه فوق‌العادۀ ایشان ❖از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝 آقای حاج آقا جواد زنجانی ظاهراً از آقای حاج آقا مهدی حائری یزدی و او هم از آقای سیّد محمد کاظم عصار نقل کرد که ایشان می‌گفت: در دوره مظفرالدین شاه، شیخ محمد تقی اصفهانی(م ۱۳۳۲) معروف به آقانجفی (ره) را از اصفهان به تهران تبعید کردند؛ چون آقا نجفی بر نهی از منکر خیلی اصرار داشت و حدود را اجرا می‌کرد. معمولاً چنین کارهایی برای سلاطین ناخوشایند است. چند مرتبه ایشان به تهران احضار شد. یک بار که به تهران احضار شد از او خواستند که در تهران بماند و به اصفهان برنگردد، تا در بین علمای تهران هضم شود. ایشان که به تهران وارد می‌شود، در آنجا درسی شروع می‌کند و شهریه‌ای هم می‌دهد و حلقه درسش هم درست می‌شود و روز به روز نفوذش بیشتر می‌گردد. سید محمد کاظم عصّار می‌گفت: 🔻 من هم به درس ایشان می‌رفتم. یک وقت دستگاه حاکمه که می‌خواست آقا نجفی را خُرد کند، بعضی را تحریک کرد که با اشکال کردن در درس، او را در آن محیط کوچک کنند. ایشان هم که باهوش بود، از نحوه اشکال کردن‌ها حدس می‌زند که تحریک شده‌اند و این اشکال‌ها طبیعی نیست. یک روز بالای منبر می‌رود با لهجه‌ی اصفهانی می‌گوید: «شما تِقی را این‌جوری خیال نکنید. تِقی تمام کتب اربعه را متناً و سنداً حفظ است. آقایان بعداً کتاب بیاورند، امتحان کنند». آخر هفته بوده که فردایش درس تعطیل بود. روز شنبه که درس شروع می‌شود، بالای منبر می‌رود و می‌گوید اگر آقایان کتاب آورده‌اند، بپرسند تا من پاسخ بدهم. ▫️آقای عصار می‌گفت: من مثلاً کتاب کافی را آورده بودم و دیگری کتاب تهذیب و سومی کتاب من لایحضره الفقیه آورده بود. من از کتاب کافی، بابی را که کمتر محل مراجعه است –مثل احادیث کتاب لُقَطه– پرسیدم. ایشان شروع کرد و چند ورق از متن و سند آن را خواند. از جای دیگر کافی پرسیدم، باز چند ورق خواند. دیگری از کتاب تهذیب پرسید، باز عین آن را خواند. سومی از فقیه پرسید، همین‌جور پاسخ داد. مدّتی طولانی از هر جا می‌رسید، با متن و سند خواند و این‌جور نبود که تصادفاً برخی از ابواب را یاد گرفته باشد و اقتراح هم نبود؛ یعنی این‌طور نبود که او پیشنهاد بدهد، بلکه آن اشخاص تعیین می‌کردند. مطمئن شدند که تصادف نیست. بعد آقا نجفی(قدس سره) فرمود: من حافظه نداشتم. یک وقت حرم رفتم –به نظرم حرم حضرت سید الشهداء(ع) بود– درباره بی‌حافظگی به حضرت متوسل شدم که اگر من حفظی نداشته باشم، شاید نتوانم برای اسلام کاری انجام بدهم. خلاصه توسّلی پیدا کردم و بعد از آن توسّل این حفظ به من عطا شد. ایشان کتب اربعه را با سند و متن حفظ شد؛ مثل این‌که از رو می‌خواند. ▫️از منبر که پایین آمد، تمام آنها –حتّی بعضی مشایخ که پای منبرش بودند– به عنوان این‌که از طرف معصوم(ع) مورد عنایت قرار گرفته بود، همگی دستش را بوسیدند و تبرّک جستند. کارش در تهران بالا گرفت؛ به گونه‌ای که دستگاه حاکمه می‌بیند که نقض غرض شد؛ زیرا ایشان را آورده بود که در تهران هضم شود، ولی الآن در آنجا اوج گرفته است. لذا ماندن او را در تهران مصلحت نمی‌بینند، بلکه می‌بینند که اگر در تهران باشد، مزاحم حکومت آنهاست. به ایشان می‌گویند اگر می‌خواهید به اصفهان برگردید، مانعی نیست. لذا ایشان را به اصفهان برمی‌گردانند. 📚جرعه ای از دریا، ج1، ص528 @zanjani_net
💢بررسي حکم تراشيدن ريش1️⃣💢 📌آراء فقهاي مذاهب اسلامي: آقای خوئی فرموده اند: ( المشهور بل المجمع عليه بين الشيعة و السنة هو حرمة حلق اللحية)[1]. ❌ ما نمی‌دانیم این تعبیر ایشان چه مقدار درست است. در کلمات بسیاری از فقهاء حرمت حلق لحیه معنون نیست. بله، ‌بزرگانی که عنوان کردند نوعاً قائل به حرمت شدند؛ فقط مرحوم مجلسی اول در کتاب فارسی لوامع صاحبقرانی فرموده که احتیاط بر ترک است[2] . مرحوم مجلسی ثانی هم شبیه این مطلب را در مرآة العقول دارد. و لکن نوعا قائل به حرمت هستند. معاصرین نوعا احتیاط واجب می‌کنند. عامه را هم حساب کنیم، نقل شده در الفقة علی المذاهب الاربعة جلد 2 صفحه 44 که فقهاء حنفیه، فقهاء مالکیه، فقهاء حنابله قائل به حرمت حلق لحیه شده اند. فقهاء شافعیه گفته اند "یکره" که آن نیز ممکن است به معنای "یحرم" باشد. آقای خوئی گفته اند بعید نیست بگوییم یکره در اینجا به قرینه تقابل با فتاوای دیگر فقهاء عامه به معنای کراهة اصطلاحیة است. ⁉️⁉️بررسي يک سوال مهم⁉️⁉️ حال این مطلب اهمیتی ندارد، مهم این است که جدای از بحث روایی این را حساب کنیم که‌ اگر فتوی به حلیت گروهی از فقهاء با فتوی به حرمت یا احتیاط وجوبی گروهی دیگر تعارض کند، آیا عامی می‌تواند برائت جاری کرده بگوید من فتوای[معتبری بر حرمت حلق لحیه پیدا نکردم، و ‌هر رساله‌ای را مراجعه کردم دیدم احتیاط واجب نوشته. یا بگوید فلان مجتهد و لو می‌گوید حرام اما مجتهد دیگری به طور خصوصی گفته است حلال است و این‌ها با هم تعارض کردند. ‌آیا این عامی می‌تواند بگوید: شرط جریانِ برائت برای من، تعلّمِ ممکن و میسور نسبت به فتاوا برای من است و من اینجا متمکن از تعلّمِ فتوای معتبر بر حرمت حلق لحیه نبوده و برائت جاری می‌کنم❓❓ ✅نظر مرحوم استاد و آقای سیستانی این هست که عامی بعد از فحص و یأس از ظفر به فتوای معتبره بر تکلیف می‌تواند برائت جاری کند. 📚پی نوشت: (۱)-مصباح الفقاهه،ج۱،ص۲۵۷ (۲)-لوامع صاحبقرانی،ج۲،ص۱۰۲ 🎙درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدي(8-1-1397). ادامه دارد… •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚قلائد الفرائد 📝تأليف:شيخ غلامرضا قمي(شاگرد شيخ اعظم) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
قلائد_الفرائد_الشيخ_غلام_رضا_القمي_1.pdf
37.33M
📙جلد(1) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
قلائد_الفرائد_الشيخ_غلام_رضا_القمي_2.pdf
28.04M
📙جلد(2) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi