eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
535 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۸ ذی القعده، سالروز ارتحال آیت‌الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔰نقد و نظر ✅ شک در اجزاء نماز در فرض ورود در جزء بعدی 🔆 از مباحث پردامنه در بحث نماز، بحث شکیات نماز است؛ و از این جمله، بحث در اینکه در شک در افعال نماز، در صورتی که در فعل بعدی وارد شد و سپس شک در فعل قبلی نمود، به این شک نباید التفات نماید. 🔹 این حکم مورد اتفاق علمای شیعه است و گروهی از فقها، بر آن ادعای اجماع نموده‌اند. دلیل این حکم، نصوصی است که در این زمینه وارد شده است و صاحب وسائل آنها را ذیل باب 23 از ابواب خلل در نماز آورده است. از جملۀ آنها روایتی صحیحه است که در آن امام صادق علیه‌السلام پس از چند سؤال موردی زراره در باب شک در مقدمات و اجزاء نماز، حضرت به صورت قاعده‌ای کلی به زراره می‌فرماید: 🔸 مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: يَا زُرَارَةُ إِذَا خَرَجْتَ مِنْ شَيْ‌ءٍ- ثُمَّ دَخَلْتَ فِي غَيْرِهِ فَشَكُّكَ لَيْسَ بِشَيْ‌ءٍ. 🔹از این حکم کلی یک مورد استثنا شده است. این استثنا و دلیل آن را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/r24452 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
٣۵ 💠 بررسی مشروعیت تجدید نظر در آرا قضایی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حسین سلیم زاده 📆زمان: سه‌شنبه ٢٣ خردادماه ساعت ١١ صبح ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۷ ذی القعده سالروز ارتحال آقا ضیاء الدین عراقی (م ۱۳۶۱ه‍.ق) بیان بی نظیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم والد موقعی که برای زیارت به نجف رفت، ظاهراً در درس آقا ضیاء عراقی شرکت کرد. می‌فرمود: من دو نفر را دیدم که از نظر بیان نظیر نداشتند: یکی آقاضیاء عراقی و دیگری آسید محمدصادق خاتون‌آبادی (م ۱۳۴۸ه‍.ق). ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۴۲۸ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ وجه عدم ذکر مواشی در یک روایت 🔆 متعلق زکات در اسلام برای بالغین عاقلین غلات اربعه، مواشی و نقدین است. روایتی در وجوب زکات بر صبی وارد شده که زکات در نقدین نفی شده و در غلات اثبات شده است و سخنی از مواشی نیامده است. آیا می توان از این روایت حکم زکات مواشی طفل را برداشت کرد؟ 🔹 عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُمَا قَالا مَالُ الْيَتِيمِ لَيْسَ عَلَيْهِ فِي الْعَيْنِ وَ الصَّامِتِ شَيْ‌ءٌ، فَأَمَّا الْغَلَّاتُ فَإِنَّ عَلَيْهَا الصَّدَقَةَ وَاجِبَةً. عین، ذهب و دینار است، صامت هم درهم است، لذا این روایت به حسب ظاهر متعرض ذهب و دینار و درهم و غلات است و اسمی از مواشی نبرده است. 🔸 پنج احتمال در روایت قابل طرح است؛ 1️⃣ احتمال اول: یکی از معانی عین، خیار الشیء است و مواشی چنانکه در بعضی از کلمات فقها هم ذکر شده خیار اموال عرب، به شمار می رود و صامت هم اختصاص به درهم ندارد، بلکه دینار را هم شامل است... 2️⃣ احتمال دوم: یکی دیگر از معانی عین، العتیق است، العتیق من الخیل المعدّی للجری، مراد از عین، چیزی است که جری دارد، که کنایه از مواشی است. 3️⃣ احتمال سوم: ممکن است در آن زمان، حکم مواشی نفیا و اثباتا روشن بوده است... 4️⃣ احتمال چهارم: اگر برای لفظی در صدر کلام ظهوری باشد، مثلا مفهومی داشته باشد و در ذیل مواردی ذکر شود، از مصادیق صدر به شمار می رود و از باب ذکر مثال است، نه اینکه عدول از آن صدر باشد... 5️⃣ احتمال پنجم: شرط مواشی این است که تمام سال را باید سائمه باشند، و در مثل مدینه که زرراه و محمد بن مسلم ساکن بودند و از حضرت سوال کردند کمتر اتفاق می افتاده که مواشی در تمام سال سائمه باشند... 🔆متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/y04166 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸 این اثر تقریر مباحث اصولی آیت‌الله العظمی حاج سید ابوالحسن اصفهانی است که به قلم آیت‌‎الله شیخ حسین حلی نگاشته شده است. 👈 برای تهیۀ اثر در ایران، به آدرس زیر مراجعه نمایید: قم، مجتمع ناشران، طبقۀ همکف، غرفۀ 7، انتشارات امام خوئی --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲ ذی الحجة رحلت آیت الله العظمی حاج سید محمد محقق داماد (م ۱۳۸۸ هـ.ق) آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: در درس مرحوم آقای داماد طلبه‌های ممتاز شرکت می‌کردند. علّتش ویژگی‌هایی بود که در خود مرحوم آقای داماد و درسش بود: یکی این‌که رئیس نبود و لذا مطامع غیرعلمی در میان نبود تا شخص برای آنها در درس وی حاضر شود. افراد صرفاً برای استفاده علمی در درس وی حاضر می‌شدند. از طرفی آقای داماد بیان خیلی روشنی نداشت و خیلی احتیاج به مقدمات مطویّه داشت و لازم بود طلبه مقدّمات دیگری برای فهم مطالب در ذهن داشته باشد. از طرف دیگر مطالب ایشان نوعاً مشکل بود، چون دقیق‌النظر بود. در میان شاگردان درس آقای داماد، آقای بهشتی از شاگردان درجه یک وی بود. آقای مطهری که قبل از او در درس آقای داماد شرکت می‌کرد، او هم درجه یک بود. آسید موسی صدر هم درجه یک بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۵۲۲ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: من حدود 21 سال در درس فقه آقای داماد شرکت کردم. سه چهار سال هم در درس خارج اصول ایشان شرکت کردم. یکی دو سال هم در درس کفایۀ ایشان شرکت کردم که اسم سطح داشت ولی فی الواقع خارج بود. در آن درس آقا موسی صدر هم شرکت می‌کرد. البته بیان آقای داماد خوب نبود ولی دقّت نظر داشت و در ریزه‌کاری مطالب خیلی خوب بود. جرعه‌ای از دریا، ج3، ص522 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۳ ذی الحجة میرزا محمد تقی شیرازی (میرزای دوم) / (م ۱۳۳۸ هـ.ق) مجسمه فکر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای حاج آقا عزّالدین زنجانی می‌گفت: آسید کاظم عصّار که در دقت نظر ممتاز بود و کمتر کسی را به علمیت قبول داشت، راجع به آمیرزا محمد تقی شیرازی می‌فرمود: ایشان مجسّمه فکر بود. جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص ۴۵۵ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ وظیفۀ حاجی هنگام شک در اتیان یکی از عقبه‌های سه‌گانه 🔸 اگر کسی رمی یکی از جمرات را انجام نداده است، ولی نمی‌داند که کدام یک است، آیا فقط باید رمی جمرۀ ثالثه را انجام دهد؟ یا رمی جمرۀ وسطی را نیز باید قضا کند؟ 🔹نسبت به عقبۀ اولی بی شک قضا ندارد؛ چون هم بعد از وقت است و هم قاعدۀ تجاوز نسبت به آن جاری است. نسبت به جمره ثالثه هم شکی نیست که باید انجام دهد؛ زیرا یا این را نیاورده یا قبلی‌ها را نیاورده است که بالتبع ثالثه باطل می شود. پس قطعاً امر جمره ثالثه باقی است؛ مگر اینکه قاعدۀ تجاوز را شامل آن بدانیم که در این صورت چیزی بر عهده او نیست. 👈 توضیح این بحث را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/a69386 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۵ ذی الحجة سالروز ارتحال آیت الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (م ۱۳۶۱هـ.ق) عرفیِ محض آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: حاشيه مكاسب آشيخ محمد حسين عرفى نيست، ولى از آقاى آشیخ نصرالله خلخالى شنيدم: آقاى ميلانى جلسه استفتايى را بر عهده آشيخ محمد حسين گذاشته بود. در آن جلسه استفتا مرحوم آشيخ محمد حسين عرفىِ محض بود! آشيخ محمد حسينِ كتابها، غير از آشيخ محمد حسينِ جواب استفتا بود. از آقاى طباطبايى شنيدم كه مى‏فرمود: مقام ثبوت آقاى آشيخ محمد حسين در اصول، اقواى از مقام اثبات ايشان بود و در فلسفه بر عكس بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص ۵۲۲ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi