هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تسلیت
▪️حضرت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام:
«إِنَّ الرِّفْقَ وَ الْبِرَّ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ يَعْمُرُ الدِّيَارَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ
همانا مدارا و نيكوكارى و خوشخویى، خانهها را آباد میکند و رزق و روزى را افزایش میدهد.
🔺 تحف العقول، ص: 395
🏴سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام را محضر فرزندشان امام زمان حضرت مهدی «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و محبین آن حضرت تسلیت میگوییم.
@zanjani_net
🔆 حضور انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام در نمایشگاه کتاب دین در قم
👈 شایان ذکر است که در این نمایشگاه، آثار منتشر شدۀ این مرکز نیز ارائه میشود.
✅ ضمناً در این نمایشگاه برای خرید آثار برای عموم شهروندان ۳۰۰ هزار تومان، برای طلاب و دانشجویان مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و همچنین برای استادان حوزه و دانشگاه ۶۰۰ هزار تومان بن کارت در نظر گرفته شده است.
برای اطلاعات بیشتر از اخبار انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام:
http://ipsp.ir/new/T6p
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🗓 تقویم شیعه؛
❖ 28 رجب، سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، مؤلف کتاب «العُروةالوثقی» آیتالله سید محمد کاظم یزدی "قدّس سرّه" (م1337ق)
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره ایشان:
یکی از خصوصيات مرحوم آسيد محمد كاظم يزدى، ثبات قدم و استوارى وى است . ايشان در مبانى و مواضع خويش، اعم از علمى و سياسى خيلى محكم بوده . آنجا كه مطلبى را به نحو قاطع تشخيص مىداد، محكم ايستادگى مى كرد و هرگز نمىهراسيد و به اصطلاح از ميدان در نمىرفت . مصداق آيه شريفه «لا يأخذه فى الله لومة لائم»بود و مطلقاً اهل اينكه هر روز يك طرف بچرخد و رنگ عوض كند، نبود»
🔺جرعهای از دریا، ج2، ص452
@zanjani_net
🔰یادداشت محقق
✅ روزۀ کسی که بعد از ظهر قبل از قصد اقامت عدول کند
🔆اگر کسی که قصد اقامت ده روز کرده روزه بگیرد و بعد از ظهر از قصد اقامت خود عدول کند دو حالت دارد؛ یا عدولش بعد از خواندن نماز چهار رکعتی است یا قبل از آن است. اگر عدولش بعد از خواندن نماز چهار رکعتی باشد مورد اتفاق فقهاست که روزهاش صحیح است؛ اما اگر قبل از آن باشد محل تأمل است.
🔹در عروه بحثی مطرح است که اگر کسی قصد اقامت کرد و قبل از نماز چهار رکعتی عدول کرد، آیا عدول، کشف می کند که حکم تمام از اول نیامده است، یا ناقل است؟ قول صحیح و أقوی که مرحوم سید و دیگران قبول دارند ناقله بودن است.
🔸 بحثی نیست که اگر کسی قبل از ظهر حاضر بود و روزه گرفت و بعد از ظهر مسافر شد باید روزه را بگیرد. اما آیا اینجا حاضر تکوینی مراد است یا اعم از حاضر تکوینی و ما بحکم الحاضر؟
✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/b77254
#یادداشت_محقق
#فقه
#صوم
#صلوة
#عروه
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
45.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (1)
#مباحثات_طلبگی
❓تراز علمی محصّلین، چگونه باید سنجیده شود که به واقعیت نزدیک باشد؟ در گذشته، فضل و مراتب علمی طلاب، چگونه شناخته میشد؟
▫️پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
در گذشته، طرح مسائل علمی و مباحثۀ در جلسات، در حوزههای علمیه رایج بود. عموم مجالس طلبگی، همراه با بحث و نقض و ابرام بود.
این یکی از ویژگیهای ممتاز حوزههای علمیه است که باید تقویت و حفظ شود و جلسات عمومی و دوستانه نیز همراه با مباحث علمی باشد. بهترین روش برای شناخت مراتب علمی افراد، همین مباحثات علمی است.
#صد_سالگی #حوزه_علمیه
#امتحانات
#مرکز_فقهی #امام_محمد_باقر علیه السلام
@zanjani_net
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #فقه
💠 موارد حجیّت قول غیر ثقه و عدم حجیّت قول ثقه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
در برخی موارد، قول ثقه نزد عقلا حجت نیست. و همچنین در برخی موارد قول غیر ثقه نزد عقلا حجت تلقی میگردد. تشخیص این موارد وابسته به تشخیص ملاک حجیّت خبر ثقه نزد عقلاست.
ملاک حجیت خبر ثقه در یک موضوع خاص، صدق کلام او در نوع موارد است. صدق در نوع موارد، نزد عقلا قرینه بر صدق او در خصوص این خبر است. در برخی از اخبار، خصوصیاتی وجود دارد که باعث میشود عقلا به این قرینه نوعیه اعتماد نکنند.
برخی از این موارد عبارتند از: ....
📚 درس خارج فقه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#ثقه
#نقلغیرثقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق
✅ ملاک حمل مطلق بر مقید در عام بدلی و عدم تنافی بین مطلق و مقید در عام شمولی
🔆گاهی مسئله حمل مطلق بر مقیّد با مسئلۀ ثبوت مفهوم قید خلط می شود. در جایی که حکم به نحو عموم یا مطلق بدلی باشد، مثل اعتق رقبةً، و دلیل دیگری روی مقیّد رفته باشد، جای حمل مطلق بر مقیّد است؛ زیرا منطوقها با هم منافات دارند. برای مثال، اگر در دلیلی وظیفۀ مظاهر را «أعتق رقبةً» تعیین کرده باشد و در دلیل دیگری، «أعتق رقبةً مؤمنةً»، مقتضای اطلاق اوّلی، تخییر بین افراد رقبة است و مقتضای دلیل دیگر تعیین رقبۀ مؤمنه است، و چون تخییر با تعیین سازگار نیست، منطوق هر یک با منطوق دیگری منافات دارد، در نتیجه به جهت أقوائیت مقید، اطلاق بر آن حمل می شود.
🔹توضیح اینکه مفاد «أعتق رقبةً»، این است که کفارهای بیش از اعتاق رقبه معتبر نیست؛ چراکه اگر چیز دیگری معتبر باشد باید همه را بیان می کرد. اگر بیان نکرده، استفاده می شود تمام ما هو الواجب در باب کفارۀ ظهار عبارت از همین است. پس به مقتضای اطلاق از این دلیل استفاده می شود که مظاهر مخیّر است هر رقبهای را عتق کند.
🔸حال اگر دلیل دیگری رقبه خاصی را تعیین کند، این دو دلیل با هم منافات دارد؛ زیرا از طرفی تمام ما هو الواجب برای مظاهر إعتاق مطلق رقبه است مخیراً، و از طرفی، دلیل دیگری می گوید مخیر نیست و باید تعییناً قسم خاصی را عتق کند.
🔺 ادامۀ مقاله و نقد بر کلام سید مرتضی در آیۀ شریفۀ «و استشهدوا شهیدین من رجالکم» که بنابر انکار مفهوم، مدعی عدم تنافی جایگزینی دو زن و یک مرد به جای دو مرد است، را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/n21138
#یادداشت_محقق
#سید_مرتضی
#اصول
#مطلق
#مقید
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
🔻یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. یکی از نظریات این است که شخص حقوقی همانند اشخاص طبیعی دارای وجود حقیقی در خارج است که این وجود از طریق به رسمیت شناختن آن از سوی قانون اعطاء نمیشود، بلکه وجودی است که قبل از قانون نیز محقق است و صرفاً توسط عقلاء کشف شده و اجازه فعالیت پیدا کرده است.
طبق این نظریه، شخص حقوقی همانند شخص حقیقی است؛ چون وقتی به فرد حقیقی به رسمیت شناخته میشود، این امر وجود آن را ایجاد نمیکند، بلکه به فعالیتهای انجام شده از سوی او رسمیت میبخشد. شخص حقوقی نیز چنین است.
در تبیین نظریه وجود حقیقی، تقریبهای مختلفی مطرح شده است که در این مجال به دو نظریه اساسی و مهم اشاره میشود:
الف: عضویت
ب: اراده
📚 برگرفته از صفحه ۵۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (2)
🔸مصاحبه با آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
❓اساتید شما در مقطع «درس خارج» چه کسانی بودند؟ در قم و نجف در درس کدام یک از فقها حاضر شدید؟ خاطرهای از ابتدای حضور در درس خارج دارید؟
#صد_سالگی #حوزه_علمیه
#اساتید #درس_خارج
#مرکز_فقهی #امام_محمد_باقر علیه السلام
@zanjani_net
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
💠 توثیق سهل بن زیاد
👤 #آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
#سهل_بن_زیاد در سند ۱۸۳۳ روایت از کافی واقع شده است، در نتیجه توثيق یا #تضعیف او ثمره زیادی دارد.
«#نجاشی» و «شیخ طوسی در فهرست» او را تضعیف کرده اند. شیخ طوسی در رجالش او را توثيق کرده است.
آیت الله شبیری زنجانی می فرماید: به نظر ما او از ثقات است؛ چرا كه مرحوم كلينى در «كافى» روايات فراوانى را از «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين نشانه اعتماد #كلينى بر اوست. و اينكه بعضى او را تضعيف كردهاند به جهت نقل روايات #غلو آميز توسط او بوده است، در حالى كه...
📚 درس خارج فقه، پاییز ۱۳۸۴(کتاب نکاح، ج۲۱، ص ۶۸۳۵)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2777
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
💠 توثیق سهل بن زیاد
👤 #آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
#سهل_بن_زیاد در سند ۱۸۳۳ روایت از کافی واقع شده است، در نتیجه توثيق یا #تضعیف او ثمره زیادی دارد.
«#نجاشی» و «شیخ طوسی در فهرست» او را تضعیف کرده اند. شیخ طوسی در رجالش او را توثيق کرده است.
آیت الله شبیری زنجانی می فرماید: به نظر ما او از ثقات است؛ چرا كه مرحوم كلينى در «كافى» روايات فراوانى را از «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين نشانه اعتماد #كلينى بر اوست. و اينكه بعضى او را تضعيف كردهاند به جهت نقل روايات #غلو آميز توسط او بوده است، در حالى كه...
📚 درس خارج فقه، پاییز ۱۳۸۴(کتاب نکاح، ج۲۱، ص ۶۸۳۵)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2777
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri