eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
533 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یادداشت محقق ✅آیا نکاح فضولی قبل از اجازه، آثار عقد اصیل را دارد؟ بخش اول 🔸اگر عقد ازدواج از جانب یک طرف، لازم _ چه از طرف اصیل و چه از طرف مُجیز که رضایت خود را ابراز کرده _ و از طرف دیگر فضولی باشد؛ در فرض حصول ردّ، به اتفاق فقها احکام مصاهره مترتّب نمی شود؛ مگر در خصوص ترویج مادر معقوده که شاید درباره آن ادّعای حرمت شود. این ادّعا در قواعد درباره عقد مادرِ دختری که «من له الإجازۀ»، عقد آن دختر را ردّ کرده، به صورت احتمال، با تعبیر «علی إشکال فی الأمّ» ذکر شده است. 🔹توجیه کلام علامه: وجود فرق بین تزویج مادر و تزویج دختر البته چنین اشکالی به علامه حلی وارد نیست و فارق در مسأله کلام مرحوم فخرالمحققین است که در توضیح کلام ایشان فرموده: «اگر فسخ، نقض عقد از زمان فسخ باشد عقد قبل از فسخ اثر خود -گرچه اثر حکمی- را داشته و پس از آن از اثر می‌افتد و در این صورت بین نکاح مادر و نکاح دختر فارق پیدا می‌شود». 👈توضیح کلام ایشان و ادامه مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/070567 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی37📚 طرح مسأله 🎤 🔹موضوع: آشنایی با دانش نسخه شناسی و تصحیح متن روایات 🔹با ارائه: استاد محمد باقر ملکیان حفظه‌الله 🔹زمان: دوشنبه 6 بهمن ۹۹ 📆 13 الی 14:30 ⏰ 🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن فارسی @asranehelmi
🔹 با توجه به تصریح مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن های آمریکایی، هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان در نشستی علمی به بررسی ابعاد فقهی و پزشکی این موضوع می پردازد: ‌موضوع: «بررسی مبانی فقهی ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» با حضور اساتید محترم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحدتی شبیری (ریاست محترم دانشگاه علوم اسلامی رضوی) سرکار خانم دکتر مشکات (استاد و متخصص ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمد ضیا روحانی زمان: پنجشنبه 99/11/9 ساعت 10 حضور در نشست با استفاده لینک زیر: https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat لطفاً از مرورگر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید. اخبار هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی را از طرق زیر دنبال کنید: سایت اینترنتی: www.salamngo.ir کانال ایتا: https://eitaa.com/salamngo کانال سروش: http://sapp.ir/salamngo صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/salam.ngo?r=nametag ✅ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان ┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈
🔰تطبیقات ✅ نکاح مستحب تعبّدی است یا توصّلی؟ 🔸متن مسأله «المستحب هو الطبيعة اعم من أن يقصد به القربة أو لا؟ نعم عباديته و ترتب الثواب عليه و موقوفة على قصد القربة» (العروة الوثقی، ج۲، ص ۷۹۷) 💠آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: اینکه صاحب عروه مى‌فرمايند نكاح ذاتاً جزء مستحبات است، مستحب تعبدى نيست. بلكه مستحب توصلى است و قصد قربت يا عدم قصد قربت در تحقق غرضِ آن دخالت ندارد. مثل امر شارع مقدس به انفاق و دستگيرى از ضعفاء كه قصد قربت و يا عدم قصد قربت در تحقق غرض و مطلوبى كه شارع بخاطر آن غرض، اين اوامر را صادر كرده است، دخالت ندارد. 🔆البته در تمام توصليات اگر كسى قصد قربت كرد ثواب به او مى‌دهند. و اگر قصد‌ قربت نكرد و لو غرض حاصل است ولى ثواب نمى‌دهند. و اگر امر توصلى، شرط يك واجبى باشد با اتيان آن بدون قصد قربت، شرط حاصل است ولى براى حصول اين شرط ثواب نمى‌دهند. 🔹مراد از عبادت در تعبیر صاحب عروه عبادت اصطلاحات مختلف دارد ولى مراد از عبادت در اينجا به معناى خضوع خاص (عبادت ذاتيه) كه در مورد غير خدا شرك محسوب مى‌شود همانند به خاك افتادن و سجده كردن نيست، چون از جهت سنخ با هم فرق دارند و عبادت به اين معنى با قصد قربت حاصل نمى‌شود. 👈آنچه ايشان در اينجا اراده كرده است وظيفۀ عبد است كه عبد امتثال امر كند و مطابق دستور رفتار نمايد و متحرك به امر مولى شود، كه اينها احتياج به قصد قربت دارد. 🔳كتاب نكاح، ج۱، ص ۲۳ و ۲۴ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟 🔰مقایسه رجال آقای خوئی با جامع الرواة اردبیلی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸يكى از امتيازات رجال آقاى خوئى بر جامع الرّواة اردبيلى، امانت زيادى است كه در نقل روايات و در نقل آدرس وجود دارد. 🔹موارد مختلفى در رجال آقاى خويى هست، كه به عين تعبيرى كه در خود اسانيد واقع شده است نقل مى‌كند و‌ آدرس مى‌دهد، ولى نقطۀ ضعف جامع الرّواة اين است كه در نقل اجتهاد مى‌كند. ✳️ مثلًا اگر «ابن فضّال» در سندى باشد و به نظرش برسد كه مقصود حسن بن فضّال است، در شرح حال حسن آن را نقل مى‌كند و مى‌گويد «عنه فلان»، درحالى‌كه ممكن است اين ابن فضّال غير از حسن باشد، مثلًا على يا برادرش احمد باشد، چون بنو فضّال زياد هستند. 👈 اين اجتهادات منشأ اشتباهاتى مى‌شود. ولى آقاى خويى در رجالش اين كار را نمى‌كند، اگر تعبير ابن فضّال بوده است، همان را نقل مى‌كند و تصرّفى در آن نمى‌كند. ▪️كتاب نكاح، ج۱، ص ۱۰۴ ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
99_11_12_RefahiFard.MP3
18.59M
🔰 گزارش علمی 🔰 ✅ بررسی نحوه تعامل با نقل های متفاوت حدیث واحد 👤 توسط حجةالاسلام محمود رفاهی فرد 📆 تاریخ 1399/11/12 🏫مدرسه فقهی امام محمدباقر(علیه‌السلام)
🗓تقویم شیعه؛ • ۱۸جمادي‌الثاني سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری "قدّس سرّه" • کلام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره ایشان‌ 🔺 @zanjani_net
🔰نقد و نظر ✅تفاوت وضوی اضطراری و وضوی تقیّه‌ای وضو گرفتن احکام و شرایط خاص خود را دارد که در منابع فقهی بدان اشاره شده است. اما در فرض وجود قدرت بر وضوی کامل، در دو صورت می‌توان وضو را با شکل دیگری گرفت: یکی حالت اضطرار و دیگری حالت تقیه. برای نمونه کسی که مضطرّ است می‌تواند بخشی از دست خود را به صورت جبیره‌ای بشوید، و یا کسی که تقیه می‌کند دست‌ها را مانند عامه بشوید. اما تفاوت این دو نوع وضو در چیست؟ 🔸احتمال اول: تقیه اوسع از اضطرار 🔹احتمال دوم: ضرورت دانستن تقیه ❇️نتیجه در صورتی که انسان عذری نداشته باشد، باید وضو را بر اساس واجبات مذکور در جای خود انجام دهد. در صورت بروز عذر، می‌تواند وضوی عذری انجام دهد که در صورتی که بتواند، باید به گونه‌ای عمل کند که از عذر خارج شود. اما در صورت تقیّه، می‌توان وضوی تقیّه‌ای گرفت و خروج از شرایط تقیّه یا مخفی کاری واجب نیست؛ چرا که تقیه اوسع از اضطرار است. 👈تفصیل مطلب را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/a38922 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۷ جمادی الثانیة سالروز ارتحال میرزا حسین نوری معروف به «محدّث نوری» همه كارۀ میرزا آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: میرزای شیرازی كه در عقل و تقوا و علمش هیچ انكاری نیست، به حاجی نوری عنایت خاص داشت. او همه‌كارۀ میرزای شیرازی بود و اواخر كه میرزا وقت نداشت در مجالس حاضر شود یا به دیدار اشخاص برود، حاجی نوری را به جای خودش می‌فرستاد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۴۵۱ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی 39📚 ارائه و نقد مقاله 🎤 🔹موضوع: تأسیس اصل در مسائل کلان فقهی - اقتصادی با قاعده لا ضرر و تطبیق آن بر مسأله خلق پول 🔹با ارائه: فاضل گرامی جناب آقای علیرضا زینلی زاده با داوری اساتید گرامی: حجت الاسلام دکتر معصومی نیا( زید عزه) حجت الاسلام دکتر محسن خاکی(زید عزه) 🔹زمان: یکشنبه، 26بهمن 99 📆 13 الی 14:15 ⏰ 🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی @asranehelmi
🔷مدرسه مجازی حدیث‌پژوهی مقارن با محوریت سنت ‌شناسی در چهار نشست برگزار می شود. موضوع نشست ها: «سنت شناسی مقارن» 🎙 ارائه دهنده: اساتید محترم آیت الله سند و حجج الاسلام سید کاظم طباطبائی ، سید علی دلبری و علی نصیری برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان و مرکز آخوند خراسانی با مشارکت سایر مراکز حوزوی 🕰 چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 بهمن 1399 از طریق سامانه lms: لینک شر‌کت در نشست: https://rejal.lms2.hozehkh.com 🖥 لینک پیش خبر نشست : ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✳ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683chttps://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg ╔═🦋🌸════╗ @rejalkh ╚════🌼🦋═╝
🔰یادداشت محقق ✅ بررسی کفر اهل بغی -بخش اول 🔸از فروع مطرح در فقه، چگونگی برخورد جامعه اسلامی با اهل بغی است که گزاره‌های متعددی در تبیین آن دخالت دارد؛ مانند اینکه آیا باغی محکوم به کفر است یا عنوان بغی تأثیری بر اسلام او ندارد؟ احکام مسلمان و کافر در موارد متعدّدی؛ مانند أکل از ذبیحه آنان ، ازدواج با آنان، غیبت آنان و نگاه به موی زنانشان متفاوت است، به همین دلیل پژوهش درباره کفر و اسلام اهل بغی پژوهشی اهمیت دارد تا جامعه اسلامی وظیفه خود را در چگونگی برخورد با آنان بداند؛ از این‌رو در این نوشتار با تبیین دو مفهوم بغی و کفر، ادله مثبت و نافی کفر اهل بغی بررسی خواهد شد. 🔹مفهوم بغی در اصطلاح امامیه فقهای بزرگ شیعه بحث بغی را در کتاب جهاد مطرح کرده اند و آن را به معنای خروج بر حاکم عادل دانسته اند. شیخ طوسی (رحمه الله) در نهایه می‌گوید: «هر کس که بر امام عادل خروج کند و بیعت‎شکنی کند و با احکام و قوانین او مخالفت کند باغی است» و در کتاب خلاف معنای وسیع‌تری از باغی ارائه کرده است، به‌طوری‌که کسانی که با امام بیعت نکرده‌اند را نیز شامل است، ایشان فرموده: «هر کس که بر امام عادل خروج کند و با او جنگ کند و از اینکه حق را به او بدهد امتناع کند». با توجه به تعریف مرحوم شیخ در خلاف و تعریف علامه در بیشتر کتابهایش و آنچه از ابن ادریس نقل شد، می توان بر تعریف باغی بـ «کل من خرج‌ علی امام عادل»، ادعای اجماع کرد. 🔸 مقایسه مبنای شیعه و سنی در تعیین مصادیق بغات برخی از فقهای شیعه عصمت حاکم اسلامی را شرط تحقق بغی می‌دانند و برخی دیگر به صفت عدالت حاکم اسلامی بسنده کرده‌اند و برای اثبات مدعای خویش به ادله عامه اثبات ولایت فقیه و مقبوله عمر بن حنظله استدلال کرده‌اند. ولی در مقابل، فقهای عامه نه تنها عصمت را در‌ حاکم شـرط نـمی‌دانند، بلکه برخی از آنان عدالت را هم شرط نمی‌دانند، مانند ابن قـدامه که‌ در تعریف امام می‌گوید: اگر کسی بر امام خروج کند و او را شکست دهد و با شمشیر مردم را تسلیم اطاعت خود کند و مردم با او بیعت کنند، چنین فردی امام است و قیام‌ بر‌ ضدش حرام. 👈متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/f90812 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi