هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
30.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در تجلیل از جایگاه مرحوم آیتاللهالعظمی خوئی(طاب ثراه)
🔺 انتشار به مناسبت هشتم صفر؛ سالروز ارتحال آیتاللهالعظمی خوئی (م ۱۴۱۳ق)
🌐@zanjani_net
🔰یادداشت محقق
✅عقد زن توسط دو وکیل برای دو نفر - بخش اول
🔸زنی دو نفر را وکیل کرده تا او را تزویج کنند، وکیل اول او را به زید و وکیل دوم به عمرو تزویج کرده است؛ مرحوم سیّد فرموده که اگر سبق یکی از عقدها زماناً معلوم باشد فقط عقد سابق صحیح است؛ زیرا با فعلیّت یافتن اوّلی، موضوع دوّمی منتفی میشود و عرف صحّت عقد اول را به نحو شرط متأخّر، مشروط به این نکرده که عقدی منافی با آن واقع نشود. و اگر دو عقد، مقارن باشند هر دو باطل میباشند و اگر شک در سبق و اقتران باشد نیز فرمودهاند که محکوم به بطلان است و مانند صورتی است که یقین به اقتران دارد؛ زیرا شک در اقتران دارد و احتمال بطلان میدهد و صحت عقد را احراز نکرده که مقتضای اصالۀ الفساد در عقود، عدم تحقق عقد صحیح در مقام است و اگر علم به سبق و لحوق دارد، ولی سابق را از لاحق تمییز نمیدهد مسئله دو فرض دارد:
1️⃣فرض اول: یکی از آن دو معلوم التاریخ است که در این صورت عقد معلوم التاریخ صحیح است و عقد مجهول التاریخ باطل است؛ زیرا مقتضای استصحاب عدم وقوع عقد مجهول التاریخ تا زمان وقوع عقد معلوم التاریخ، صحت عقد معلوم التاریخ است.
2️⃣فرض دوم: هر دو عقد مجهول التاریخ باشند که در این صورت در مسأله چهار وجه وجود دارد که مرحوم سیّد قرعه را أوفق با قواعد دانسته است.
👈در اینجا مرحوم آقای خوئی حکم به بطلان وکالت هر دو وکیل مینمایند. نقد این وجه و ادامه مقاله را اینجا بخوانید:
👉https://bit.ly/3jaVMDg
#یادداشت_محقق
#فقه
#وکالت
#نکاح
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
سالروز ارتحال آیت الله العظمی سید عبدالهادی شیرازی(م ۱۳۸۲ه.ق)
✅ علما اینطور مقیّد بودند
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
آسید احمد خاتمی(امام جمعه تهران) میگفت: نزد آقای سیستانی در نجف رفتیم. فرمودند: جرعهای از دریا را خواندهاید؟ گفتم: بله. مقصود چیست؟ فرمودند: «آنجا نوشته که به منزل آسید عبدالهادی رفتیم، نصف اتاقش فرش نداشت و لحاف کهنهای انداخته بودند.» میخواست بگوید: علما اینطور مقیّد بودند.»
جرعهای از دریا، ج۴، ص ۵۵۳
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟
🔰ارتباط اجزاء «لاضرر و لا ضرر» با معنای این عبارت
استاد معظم حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی:
🔹آقای سیستانی «لا ضرر و لا ضرار» را دو معنای مختلف معنا کرده که ارتباط نزدیکی به یکدیگر ندارند. اما به نظر ما «لا تَضَرُّر» مقدمه «لا اِضرار» است به این معنا که شارع میگوید: همچنان که من کاری میکنم توی مکلّف متضرّر نشوی، کاری میکنم تو دیگری را متضرّر نکنی.
🔸شبیه این مطلب که آنچه را برای تو نمی پسندم برای دیگران نیز نمیپسندم. پس شارع کاری میکند که مکلّف متضرّر نشود و از جانب دیگران ضرری به او وارد نشود و به مکلّف نیز چنین اجازهای نمیدهد و کاری میکند که به دیگران ضرر وارد نکند.
▪️ برگرفته از درس خارج اصول استاد شبیری، به تاریخ ۲۵/ ۶ / ۹۹
#نکات_اشارات
#اصول
#لاضرر
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
۱۵ صفر
سالروز ارتحال ابن غضائری از علمای رجالی شیعه سال ۴۱۱ یا ۴۸۵
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
ابن غضائری علاوه بر کتاب «الضعفاء»، کتاب «الثقات» نیز داشته، ولی چون به دست ما نرسیده و فقط جرحهای او به دست ما رسیده، به جرّاح بودن معروف شده است. نسبت او با سایر رجالیون در جرح و تعدیل، عامّین من وجه است؛ یعنی در برخی موارد که دیگران تعدیل کردهاند، جرح کرده و در مواردی هم بر خلاف دیگران، تعدیل کرده است.
(جرعهای از دریا، ج۴، ص ۳۵۵)
#پوستر
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔆«پژوهشهای اقتصاد اسلامی»
حجةالاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده
👈پخش آنلاین از طریق اینستاگرام مدرسه فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
https://instagram.com/mfeb.ir?igshid=17stiflm3czsh
و کانال آپارات:
https://www.aparat.com/mfeb.ir/live
یکشنبه ۱۳مهرماه ۱۳۹۹؛ ساعت ۱۶:۳۰
#خبرنامه_پژوهشی
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟
🔰اشتباه بین سرائر و تحریر در تحقیق نسخ خطی
استاد معظم حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی:
🔹در تحقیق منابع و نسخ خطی گاهی اشتباه بین «سرائر» و «تحریر» اتفاق میافتد.
دلیل این مسأله رمزهایی است که برای این دو به کار میبرند که شبیه به هم میباشند.
👈«یر» رمز تحریر
و
👈«ئر» رمز سرائر میباشد.
در منابع بعدی که رمزها را به نام صریح تبدیل میکنند، گاهی این اشتباهات رخ میدهد.
✳️شبیه همین در بحار هم هست که مرحوم مجلسی از «دلائل الأئمة» روایتی را به نقل از شیخ صدوق نقل کرده است. پس از مراجعه مشخص شد که «ابی جعفر محمد بن علی» بوده است که منظور «شلمغانی» است و مرحوم مجلسی گمان کرده است که شیخ صدوق است و به جای «ابی جعفر محمد بن علی»، «شیخ صدوق» را جایگزی کرده است.
▪️درس خارج فقه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
#نکات_اشارات
#فقه
#تحقیق
#تحریف
#نسخه_خطی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
#تازههای_نشر
👈 «ینابیع الفقه»
✳️ تقریرات درس خارج صلات مرحوم آیتالله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی (از مراجع تقلید شیعه و از شاگردان میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی)
◀️ اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید:
🔸https://bit.ly/36N0iUO
#خبرنامه_پژوهشی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟
🔰چارچوب حجیت اجماع
استاد معظّم حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی:
🔹مرحوم آقای خویی اجماع معلوم المدرک یا محتمل المدرک را حجت نمیدانند؛ چرا که ممکن است مجمعین به خاطر این مدرک اجماع کرده باشند، و لذا حجیتی ندارد.
🔸اغلب فقها اعتبار اجماع را از باب «حدس» میدانند.
🔹آیت الله زنجانی اشکال میکنند که «حدس»، راه کشف قول معصوم نیست، بلکه وجه حجیت اجماع، «تقریر» است و شرط «تقریر»، «اتصال اجماع به زمان معصوم» است. به این بیان که در زمان معصوم اجماع بوده است و با عدم ردع معصوم، تقریر معصوم استفاده میشود.
🔸لذا اجماع معلوم المدرک هم حجت است؛ زیرا دلیلی نداریم که معصوم باید خطاهای علمی علما را برطرف کند، بلکه خطای در فتوا را باید برطرف کند. در نتیجه شرط ثبوتی اجماع، مدرکی نبودن اجماع نیست. اما غالبا شرط اثباتی اجماع، مدرکی نبودن آن است، زیرا غالبا برای احراز اتصال فتوا به معصوم لازم است که اجماع مدرکی نباشد.
🔹گاهی به خاطر مدرکی بودن اجماع احتمال میدهیم که زمان معصوم چنین اجماعی نبوده است. البته با وجود مدرکی بودن اجماع، در دو صورت اتصال آن به زمان معصوم را احراز میکنیم:
1️⃣اول مطلبی که خیلی محل ابتلاست و امکان ندارد این مطلب در زمان معصوم مورد ابتلا نباشد؛ مثلا تعداد رکعات نماز صبح حتما در زمان معصوم هم محل ابتلا بوده است.
2️⃣دوم گاهی از تکرر روایات در موضوعی استفاده میشود که مطلبی در زمان معصوم مطرح بوده است. در چنین مواردی که اتصال به زمان معصوم احراز میشود، مدرکی بودن اجماع مضر نیست.
▪️درس خارج فقه، ۱۹ آذر سال ۱۳۹۸
#نکات_اشارات
#اصول_فقه
#اجماع
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🔰نقد و نظر
✅وضعیت عقد در ضرر صغیره در مهریه
در صورتی که ولی، دختر صغیرهاش را به كمتر از مهر المثل تزويج كرد، چنانچه به جهت امتيازاتى كه در طرف مىباشد، مصلحت آن را اقتضاء كند، عقد نافذ و مهر صحيح است. ولى اگر از اين جهت مصلحتى در بین نبود، وضعیت اصل مهر و اصل عقد چگونه خواهد بود؟
🔸کلام مرحوم سید در عروه
مرحوم سید در عروه، در فرض مسأله، مهر را باطل میدانند. ایشان همچنین با اشاره به وجود دو قول درباره صحّت عقد و رجوع به مهر المثل و یا بطلان عقد، قول دوم را ترجیح دادهاند. البته مرحوم سید در توضیح، اضافه میکنند که مراد از بطلان، عدم نفوذ عقد است و بنابراین عقد متوقف بر اجازه دختر است و بدون اجازه، علقۀ نكاح فعليت پيدا نمىكند و نافذ نيست.
ایشان در نهايت با طرح اين احتمال كه چنین عقدی بالمرّة باطل باشد، و حتی با اجازه هم تصحيح نشود، اشاره به اختلاف مطرح در باب فضولى نموده و به این نکته اشاره میکنند كه آيا عقد فضولى در باب نكاح هم مثل ابواب ديگر جايز است يا خير؟ و آيا صلاحيت مجيز براى اجازه دادن حين العقد معتبر است يا خير؟ و اگر چنین شرطی را در ما نحن فیه معتبر بدانيم عقد باطل است و با اجازه هم تصحيح نمىشود؟ ايشان احتمال اقوى را اين مىدانند كه عقد فضولى در باب نكاح صحيح بوده و صلاحيت مجيز در حين عقد شرط نيست و لذا بطلان در اينجا به معناى بطلان در عقد فضولى است.
🔹بررسی دلیل احتمال صحّت عقد و مهر
فخر المحققین در ایضاح وجهی برای صحّت مهر بیان میکند که قابل تأمّل است. ایشان به آیه 237 سوره بقره اشاره میکند. بر اساس این آیه شریفه، ولیّ، میتواند نیمی از مهر را در مورد طلاق غیر مدخوله ببخشد. پس ولی این امکان را دارد که چيزى را كه موجود است از بين ببرد و آن را رفع نمايد، و روشن است كه اگر مجاز باشد چيزى را رفع نمايد به طريق اولى براى او جايز است كه آن را دفع نمايد و از ابتدا به كمتر از مهر المثل او را به تزويج درآورد.
اما به نظر میرسد این وجه به دو دلیل محلّ نقد باشد:
1️⃣اقتضای لاضرر در مسأله
2️⃣مصداق فساد منهی
❇️ تفصیل این ادلّه و نتیجه بحث را اینجا بخوانید:
👉https://bit.ly/36X0JMo
#نقد_و_نظر
#فقه
#نکاح
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۷ صفر
وفات ابوالمعالی کلباسی اصفهانی ، فقیه اصولی سال ۱۳۱۵ق:
میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی میگفته: در جوانی که من در نجف مشغول تحصیل بودم، کور شدم. ایشان به حرم حضرت امیر علیه السلام میرود و توسّل پیدا میکند. به حضرت میگوید که چشم، نعمتی از نعمتهای است و خداوند صلاح ندانسته و از من گرفته است؛ ولی چنین به نظر میآید که ما مطرود دستگاه الهی هستیم؛ چون خداوند نمیخواهد به دست من خدمتی به شرع بشود؛ زیرا روحانی بدون چشم نمیتواند برای مردم کاری بکند. معلوم میشود که ما چنین لیاقتی نداریم که به دست ما چنین خدمتی بشود و از این ناحیه خیلی ناراحتیم. ایشان گریه میکند و توسل پیدا میکند. همان جا به او القا میشود که معالجهات دست تو است. حس میکند که ریگی در دستش است. آن ریگ را به چشمش میکشد و چشمش باز میشود. میبیند: دُرّی است اهدایی حضرت. این درّ را نگین انگشت میکند و برای شفا و برای همه چیزها از آن استفاده میکند.
(جرعهای از دریا، ج۱، ص ۵۱۳)
#پوستر
---
@mfeqhi
❇️گاهی برخی از مهرة الفن، از تبصرههای قواعد کلی غافل میشوند
📌گفتگو در باب کتاب «مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام» مرحوم آیتالله العظمی حاج سید احمد زنجانی
🔸مرحوم آسید احمد زنجانی در رسالۀ «مستثنیات الاحکام»، نه بنای بر بسط داشتند و نه بنای بر ایجاز داشتند.
🔹در حقیقت این کتاب، یک کتاب فقهی نیمه استدلالی است که به نحو مختصر، هم به ادلّه توجه نموده و آنها را مطرح نموده است و هم اقوال را اشاره نموده و آنها را بررسی مینماید.
🔸برخی از استثنائات احکام که مدّ نظر اهل فن هم نیست در این کتاب مورد توجه قرار گرفته شده است. خود ایشان در مقدمه متذکر میشوند که حتی برخی از کسانی که خبره فن هستند هم گاهی در این موارد به اشتباه میافتند.
🔹این کتاب، برای کسانی که در مسیر تحقیق و نگارش رسالههای علمی هستند بسیار قابل استفاده است.
▪️متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید:
👉https://bit.ly/359ep4F
#گفتگو
#خبرنامه_پژوهشی
—
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi