eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تطبیقات ✅طهارت آب حمام و بیان روایات بر اساس موارد غالب در زمان صدور 🔸اشاره حمام‌های قدیم دارای منبعی برای ذخیره آب قنات یا چاه بودند که آب آن پس از گرم شدن به داخل حوضچه‌های کوچک و یا حوضچه‌ای بزرگ که خزینه نام داشت هدایت می‌شد. بحث طهارت آب حمام از این رو مطرح شد که گاهی میزان آب حوضچه‌ها، کمتر از کر بود. ضمن اینکه افراد مختلفی از این آب برای طهارت از حدث یا خبث استفاده می‌کردند. از همین رو، تعدادی از روایات رسیده از معصومین علیهم‌السلام و بخشی از مباحث فقهی کتاب طهارت به بحث طهارت آب حمام اختصاص یافته است. 🔹بحث فقهی درباب طهارت آب حمام، چهار قول مطرح است.(ن.ک: التنقیح فی شرح العروة،آیةالله خوئی، ج۲، ص ۲۲۷) صاحب جواهر بر این باور است که با توجه به اطلاق ادلّه‌ی پاک بودن آب حمام، حتی اگر آب حوضچه‌ها به منبع متصل نباشد و مجموع آب به اندازه کرّ نباشد، باز هم به واسطه اطلاق روایات، آب حمام پاک است.(جواهر الکلام، ج۱، ص ۹۵-۱۰۰) 🔸اما مرحوم آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی تمسّک به اطلاق را در اینجا صحیح ندانسته و می‌فرماید: « دلیل اطلاق که صاحب جواهر ادعای آن را دارد، ضعیف است، چرا که دلیل بر اساس مورد غالب وارد شده است؛ از این رو که غالبا آب حمام شامل کر است.» 🔹ایشان همچنین ذکر آب حمام در روایاتی همچون روایت بکر بن حبیب را (عن ابی جعفر علیه‌السلام: «ماء الحمّام لابأس به اذا کان له مادّة» وسائل الشیعة، ج۱، ص ۱۴۹،ح۴) به واسطه خصوصیت در محل ابتلا دانسته و می‌فرمایند: «تخصیص به ذکر حمام در دلیل، به واسطه خصوصیت در حکم نبوده، بلکه به واسطه خصوصیت در ابتلاء است؛ چرا که در آن زمان حوض‌هایی که منبع داشتند تنها در حمام‌ها پیدا می‌شدند. در حقیقت آب حمام با اتصال به منبع آب، داخل در مستثنی منه نمی‌شود و با انفصال از آن، استثنا از کلیّت مذکور نخواهد بود.» 👈بنابراین حکم آب حمام، تفاوتی با آب‌های دیگر نخواهد داشت. ✅ آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی نیز در رساله توضیح المسائل خود همین حکم را بیان نموده‌ و در مسأله ۳۶ می‌فرمایند: «در حمام‌‌هایی که به آب لوله‌کشی متّصل نیست، آبی که از شیرها و دوش‌های آن می‌ریزد، اگر با آب لوله‌ها و حوض که متّصل به آن است، به قدر کرّ باشد، کر محسوب می‌شود.» ▪️در این زمینه نگاه کنید به: مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام، آیةالله حاج سید احمد زنجانی، ج۱، ص۱۶۷ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
نگاهی به مقالات شماره‌ پاییز «پژوهش‌های فقهی» و «فصلنامه پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی» اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/934535 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
سومین نشست شبکه نوآوری‌های فقهی صراط قرارداد ریپو و شرط باز خرید در بیع ارائه: فاضل مكرم حجةالاسلام و المسلمین محمد عشایری زمان: یکشنبه ۷ دی ماه، ساعت ۱۲:۴۵ مکان: مدرسه امام کاظم علیه السلام ثبت نام با ارسال پیامک : ۰۹۱۰۲۸۲۸۵۲۷ 🍃🌺🍂🍃🌺🍂 شبکه نوآوری‌های فقهی صراط @alserat_ir
۹ جمادی الاولی: شهادت شیخ محمد بن مکی عاملی (شهید اول) سال۷۸۶ه.ق 📝نظر حضرتعالی در باب کتاب دروس شهید اول چیست؟ 📚آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: کتاب دروس شهید اول که ناتمام ماند، بعد از مراجعه به جواهر و همه کتاب‌ها، هنوز هم تازه است و مطالب زیادی در آن وجود دارد که در این کتاب‌ها نیامده است. کتاب دروس کتاب تازه‌ای است و بر فقیه لازم است که حتی بعد از مطالعه جواهر الکلام به دروس مراجعه کند و از مطالب ابتکاری آن بهره ببرد. — مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰آثار پژوهشی ✅دلالت صیغه نهی بر حرمت ✳️ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی دلالت نهی بر حرمت را از چه باب می‌دانند؟ 🔅به نظر ما هیئت «لا تفعل» دلالت بر حرمت دارد؛ امّا در مورد تقریب دلالت این هیئت بر حرمت، دیدگاهای متعددی وجود دارد که در ذیل به بررسی آن‌ها پرداخته می‌‌شود: 🔹اوّل. دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت، وضعی است 🔸دوم. دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت، اطلاقی است. 🔹سوم. برخی مانند مرحوم آقای خوئی دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت را از باب حکم عقل یا عقلاء، می‌دانند. 🔆نظر حضرت استاد در این باره را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/140582 ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
السلام علیک ایتها الصدیقة‌ الشهیدة‌ 🏴 مجلس عزاداری شهادت جانسوز امّ الائمة‌النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» ▪️سخنرانان: حجج اسلام آقایان حائری قزوینی، میردامادی و رفیعی ▪️مداح: آقای حاج عباس حیدرزاده ▫️زمان: دوشنبه تا چهارشنبه(13 تا 15جمادي‌الأول) - ساعت 10:30 ▫️مکان: بلوار آیت‌الله حائری، کوچه6، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی 🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می گردد و بطور زنده از صفحه رسمی اینستاگرام دفتر پخش خواهد شد. @zanjani_net
🔰تطبیقاتتنزیل اطلاقات بر مرتکزات عقلائیه 🔸اشاره بعضی از فقها غساله‌ را پاک می‌دانند. استدلال این گروه بعد از اصل و روایات (وسائل الشیعه، ج۱، ص ۲۲۲) به این دلیل است که اگر غساله در اثر نجاستی که در لباس است منفعل شود، هرگز نمی‌توان لباس نجس را با آب قلیل آب کشید.(المسائل الناصریات، ص ۷۳) 🔹نقد دلیل اما دلیل این دسته از فقها مورد نقد مرحوم آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی قرار گرفته است. ایشان می‌فرماید: «بین نجاست آبی که از لباس بیرون آمده و نجاست آبی که در آن باقی مانده، ملازمه‌ای نیست؛ چرا که مرتکز ذهنی، انتقال آلودگی از لباس به آب است، مانند آلودگی‌های صوری. گویی آب، کثافات لباس را به خود می‌گیرد و آن را می‌برد، و از همین رو آب، آلوده و لباس، طاهر خواهد شد. بنابراین اطلاقات ادله تطهیر بر همین ارتکاز منزّل شده است؛ اطلاقاتی که حکم می‌کند که آب نجس است و محل پاک؛ و از همین رو مشهور قائل به نجاست غساله شده‌اند.» البته ایشان آبی را که برای استنجا استفاده شده است مستثنی می‌دانند، آن هم به دلیل دسته‌ای از اخبار که به نجس نشدن چنین آبی تصریح نموده‌اند. ✅توضیح المسائل در مسأله ۲۷ رساله آیت‌‌الله شبیری زنجانی درباره «غساله آب قلیل» می‌خوانیم: آب قلیلی که برای برطرف کردن عین نجاست روی چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است، بلکه بنابر احتیاط از آب قلیلی هم که بعد از برطرف شدن عین نجاسات برای آب کشیدن چیز نجس روی آن می‌ریزند و از آن جدا می‌شود، باید اجتناب کرد، حتی بنابر احتیاط در صورتی که محلّ به مجرّد شستن با آن آب پاک شود، باید از آن اجتناب کرد. ولی آبی که با آن مخرج بول یا غائط را می‌شویند با پنج شرط پاک است: اول: بو، رنگ یا مزه ان به سبب ملاقات با نجاست تغییر نکرده باشد. دوم: نجاستی از جای دیگر به آن نرسیده باشد. سوم: با بول یا غائط، نجاست دیگری مثل خون بیرون نیامده باشد. چهارم: ذرّه‌های غائط در آب نباشد. پنجم: بیشتر از معمول نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد. ▪️برای بحث بیشتر ن.ک: مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام، آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی، ج۱، ص ۱۶۸ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
نگاهی به خلاصه مقالات شماره 103 فصلنامه «فقه» 1️⃣«قاعده نیت و گستره آن» 2️⃣«نظریه تزاحم واجبات شرطی در قانونگذاری (نظریه‌ای در قانونگذاری بر اساس عناوین ثانوی)» 3️⃣«بررسی و تحلیل مبانی مشروعیت «ولی عرفی» در فقه» 4️⃣«استحاله ابزار حل مشکل مواد مصرفی وارداتی» 5️⃣حکم مصافحه با اجنبیه غیرمسلمان در عرصه تشریفات بین‌‌‌الملل 6️⃣شناسایی موضوع عقد در ضمان عرفی 7️⃣پندارواره کراهت حضور زن نزد محتضر خلاصه مقالات را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/541158 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی 36📚 طرح مسأله 🎤 🔹موضوع: نقش شئون معصومین در استظهار از متون دینی 🔹با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد رضی آصف آگاه حفظه‌الله 🔹زمان: دوشنبه 15 دی‌ماه ۹۹ 📆 ۱۲:۵۰ الی ۱۴:۱۵ ⏰ 🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن فارسی @asranehelmi
🔰تطبیقات  ✅ نقدی بر استدلال به یک روایت 🔹صاحب عروه برای استدلال به اینکه ازدواج موجب توسعه در رزق است، به روایتی از اسحاق بن عمّار استدلال نموده و می‌فرماید: «المستفاد من الایة و بعض الاخبار انه(ای النکاح) موجب لسعة الرزق، و فی خبر اسحاق بن عمار قلت لابی عبدالله علیه السلام: الحدیث الذی یرویه الناس حق ان رجلا اتی النبی صلی الله علیه و آله: و سلم فشک الله الحاجة فامره بالتزویج حتی امره ثلاث مرات. قال ابو عبدالله علیه السلام: نعم هو حق، الرزق مع النساء والعیال.»(العروة الوثقی، ج۲، ص ۷۹۶) 💠آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در نقد بیان ایشان می‌فرمایند: 🔸مرحوم مصنف اشاره می‏‌کند که اینکه نکاح سبب زیادی روزی می‌شود، علاوه بر آیه کریمه، از روایات هم استفاده می‏‌شود، و سپس روایت اسحاق بن عمار را ذکر می‏‌کنند که در آن امام علیه السلام حدیث مروی از پیامبر صلی الله علیه و آله را در مورد امر به تزویج برای رفع احتیاج تصدیق نموده، و خود حضرت می‏‌فرماید که رزق همراه زنان و عیال می‏‌باشد. 🔸🔹البته روایات بسیاری که مستفیض بوده و اطمینان به صدور آنهاست دلالت می‏‌کند که نکاح سبب زیادی رزق است، ولی روایتی که ایشان نقل کرده‏‌اند ضعیف السند است. بهتر بود ایشان از روایات صحیح السند، یا موثق نقل نموده، یا لااقل به استفاضه روایات اشاره می‏‌کردند. 👈سند این روایت چنین است: «عدة من اصحابنا، عن احمد بن أبی عبدالله عن أبی عبدالله الجامورانی عن الحسن بن علی بن ابی حمزة عن المؤمن عن اسحاق بن عمار » ✅در این سند لااقل ابو عبدالله جامورانی و حسن بن علی بن ابی حمزه، ضعیف می‏‌باشند.  🔳کتاب النکاح، ج۱، ص ۸   --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام  👉@mfeqhi
۲۳ جمادی الاولی وفات آیت الله العظمی سید محمد حجت کوه کمره‌ای سال ۱۳۷۲ه.ق مدفون مدرسه حجتیه قم آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: وقتی آقای حجّت از نجف به قم آمد و درس شروع کرد، هنوز تقریرات و نوشته‌های مرحوم اقای نایینی چاپ نشده بود. مرحوم آقای حجّت خیلی محیط بود و حافظه فوق العاده‌ای داشت. زحمت هم خیلی کشیده بود ولی آن مقدار که من در درس ایشان شرکت کردم، ابتکاری ندیدم. وی نوعا مطالب دیگران را خیلی زیبا بیان می‌کرد. ویژگی آقای حجّت که شاید امتیاز مهمّ وی هم باشد، روایت فهمی وی بود. آقای حجّت رجالی هم بود. وی شاگرد آسید ابوتراب خوانساری و در رجال، ملّای به قاعده‌ای بود. جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۶۰ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
۲۶ جمادی الاولی: وفات علامه میرزا محمد حسین نایینی سال ۱۳۵۵ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: معروف است که مرحوم آقای نائینی بیشتر درباره قواعد کلی به بحث و تدقیق می‌پرداختند. از این رو مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی در فهم روایات و جزئیات احکام بر ایشان تقدم داشت و ایشان در قواعد و کلیات مباحث فقهی بر مرحوم اصفهانی مقدم بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۴۹۳ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi