eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
540 دنبال‌کننده
440 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 باب الأئمه علیهم السلام 🔰به مناسبت 27 رمضان، سالروز ارتحال مرحوم علامه مجلسی(ره) 🔹آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: از مرحوم شیخ عباس قمی نقل شده است که مرحوم مجلسی را در عالم رؤیا دیده‌اند که دارای مقام رفیع و استثنائی است و «باب الأئمه» است. دربارۀ وجه این تعبیر گفته‌اند که چون ایشان خودش را سپر بلا قرار داده است و اشخاصی که جرأت نمی‌‌کنند به امام معصوم(ع) جسارت کنند، مرحوم مجلسی را هدف قرار می‌‎دهند. در حقیقت او خودش را سپر قرار داده است تا امام معصوم(ع) محفوظ بماند. ✅جرعه‌ای از دریا، ج2، ص 322 —— مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰نقد و نظر ✅ یک استثناء در قنوت نماز جماعت اصل دعا مستحب است و قنوت، نیز مستحبی است که به عنوان بخشی مجزا برای دعا در نماز در نظر گرفته شده است و محدودیتی هم در دعا وجود ندارد. انسان می‌تواند تمام حوائج مشروعش را در قنوت نماز، از خداوند بخواهد. 🔹استثنا در جماعت اگرچه این قاعده در نماز فرادی یا جماعت، تفاوتی ندارد، اما در عین حال با یک استثنا روبرو است: مکروه است که امام جماعت فقط برای خودش دعا کند. امام جعفر صادق علیه‌السلام از پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم، در روایتی، این کار را نوعی خیانت به نمازگزاران دانسته‌اند. در حقیقت امام جماعت، به نیابت از مأمومین با خدا سخن می‌گوید. دقت در ادبیات سورۀ حمد نیز مؤید همین نکته است؛ چراکه خداوند می‌فرماید: «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین». 🔸استثنا از حکم ممکن است یک حکم را از این قاعده مستثنا بدانیم و آن هم در ادعیۀ مأثوری است که از معصومین علیهم‌السلام به ما رسیده است. برای نمونه در روایتی از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است که در قنوت نمازت این‌گونه می‌گویی: «أللهم إغفر لی و عافنی إنّک علی کلّ شیء قدیر». البته در صورتی که اطلاق این روایات را شامل امام جماعت نیز بدانیم، می‌توانیم به این استثنا حکم نماییم. در غیر این صورت، باید قائل به کراهت چنین شکل از دعا شویم. 👈در هر حال فقهایی چون سید یزدی این روایت را مربوط به ادعیۀ غیر مأثور دانسته‌اند. اما در مورد ادعیه مأثور، اطلاق استحباب دعا را شامل مورد جماعت نیز دانسته‌اند. 🔹 می‌توانید متن این بحث را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/b96313 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
22.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (5) 🔻تقیّد آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی (رضوان‌الله علیه) به نماز جماعت (به‌مناسبت 29رمضان سالروز رحلت ایشان) 🔸 آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مرحوم والد مقيّد بود هميشه نمازها را به جماعت بخواند، اماماً يا مأموماً. دو چيز مانع شركت در جماعت است: يكى سخت‏گيرى در عدالت اشخاص است. مذاق ايشان اين گونه نبود، مى‏‌گفتند: در عدالتى ‏كه شرع براى امام جماعت شرط كرده، اين سخت‏گيری‌ها لحاظ نشده است، علاوه بر اين كه ايشان نوعاً به اشخاص حسن ظنّ داشت. مانع ديگر براى شركت در جماعت، امراض نفسانى است که در مرحوم والد منتفى بود. ايشان نه از نظر مذاق فقهى مانع داشت و نه از نظر نفسانى. لذا به راحتى به اشخاص اقتدا مى‌‏كرد. @zanjani_net
▫️روز پاداش؛ شبیه‌ترین روز به روز قیامت! 🔸امیر المؤمنین علی علیه‌السلام در روز عید فطر برای مردم خطبه خواندند و فرمودند: ای مردم! این روزِ شما، روزی است که در آن نیکوکاران پاداش داده می‌شوند و بدکاران زیان می‌بینند. این روز، شبیه‌ترین روز به روز قیامت است. با بیرون آمدن از منزل به سوی نماز، یاد کنید بیرون آمدن خود را از گورهایتان به محضر پروردگارتان! و از ایستادن و توقف در مصلای نمازِ عید، یاد کنید وقوف خود را در برابر پروردگار خود و با برگشت خود به منزل‌هایتان، بازگشت خود را به منزل‌های بهشت یا دوزخ، یادآوری کنید! و بدانید ای بندگان خدا که کمترین پاداش مرد و زن روزه‌‏دار آن است که فرشته‌ای در روز آخر ماه رمضان ندا می‌دهد: ای بندگان خدا! بشارت باد بر شما که گناهان گذشتۀ شما آمرزیده شد، پس مراقبت کنید نسبت به اعمال آینده‌تان! [خَطَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه‌السلام لِلنَّاسِ یَوْمَ الْفِطْرِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَی مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَی مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ.] 🔺الأمالی( للصدوق)، ص100، ح10 @zanjani_net
۷ شوال؛ سالروز ارتحال میرزا ابوالحسن شعرانی (م۱۳۹۳هـ.ق) شیخ بهاییِ عصر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای شعرانی شیخ بهایی عصر و جامع علوم بود. البته بعدها او را شناختند. ایشان با آن جامعیت و اخلاصی كه داشت، تصدی تصحیح «جامع الرواة» را قبول كرد، با اینكه در شأن او نبود. به خاطر دارم كه مرحوم حاج میرزا حسن نوری می‌گفت: اگر او نبود، مشكل بود جامع الرواة چاپ شود؛ چون پر از رمز است؛ مثلاً كتاب شیخ و ابواب مختلف و همه كتابهای دیگر با رمز نقل كرده و رمز و غیر رمز متصل به هم ذكر شده است. مرحوم شعرانی آن كتاب را تصحیح كرد و رمزها را بین پرانتز گذاشت. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۵۹۷ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ حل تعارض روایت صفوان با روایات دیگر 🔸در بحث نشر حرمت بین برادر نسبی و خواهر رضاعی از صفوان روایتی نقل شده است که ذیل آن با صریح و ظاهر برخی روایات دیگر در تعارض است. 🔹 در ذیل روایت صفوان از حضرت سوال کرده که مادرم شیر من را به دختری داده، حضرت می فرماید خواهر رضاعی تو می شود. می پرسد من یک برادری دارم که مادرم شیر او را به این جاریه نداده، آیا این جاریه بر برادرم حلال است؟ حضرت از او می پرسد آیا پدر تو با پدر برادرت یکی است؟ صفوان می گوید بله برادر ابوینی هستیم. حضرت می فرماید: لبن برای فحل است، پدر تو پدر آن دختر است و مادر تو هم مادر اوست. 🔸از سوال حضرت که پرسیده آیا فحل واحد است، استفاده می شود که اگر برادرها از دو پدر باشند، شیری که به دختر داده شده نسبت به برادر نشر حرمت نمی کرد، با اینکه به حسب روایات دیگر مسلم است که اگر یکی نسبی باشد و یکی رضاعی، برادر و خواهر رضاعی می شوند ولو از پدر جدا باشند. لذا این روایت با صریح و ظاهر روایات دیگر معارض است. 👈 وجه جمع روایت صفوان و روایات دیگر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/x42327 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
به مناسبت سیزدهم شوال سالروز ارتحال مرجع جهانی آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
🔔 پذیرش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ◻️ زمان آزمون: ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ❗ مهلت ثبت نام: ۱۷ اردیبهشت ◻️ثبت‌نام و اطلاع از شرایط: 🌐 https://paziresh.ismc.ir ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 ریشه تاریخی حکم خمس 👤 🔻 آیت الله سیستانی حفظه الله در بحث لا ضرر به یک گزارش تاریخی اشاره کردند مبنی بر اینکه در زمان جاهلیت وقتی جنگی رخ می‌داده رئیس قبیله یک چهارم غنیمت را تحت عنوان مرباع به عنوان حق الریاسه به خودش اختصاص می داده که برخی در تحلیل ریشه تاریخی خمس گفته‌اند ریشه عقلایی حکم خمس همان مرباع بوده که شارع مقدس آن را از یک چهارم ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٢/١٠ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa