🔰 #اصول
💠 اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به عصر غیبت
👤 #استاد_شهیدی
اینکه گفته شود شمول خطاب نسبت به غائبین مجاز است و عموم این آیات نسبت به معدومین در زمان خطاب، خلاف ظاهر میباشد کلام صحیحی نیست. مشکل اصلی در این است که ما نسبت به شمول خطاب شک داریم و مخاطب مردد بین اقل و اکثر است. دلیلی نداریم که ثابت کند تمام خطابات قرآن و پیامبر که در آنها گفته میشود: ایها المومنون افعلوا کذا.... مراد قضیه حقیقیه است. بلکه احتمال دارد قضیه خارجیه باشد و مخاطبش فقط مسلمین زمان پیامبر باشد.
گاهی مناسبات حکم و موضوع اقتضاء تعمیم میکند. مثل...
📚 درس خارج اصول، 20 آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2693
#عام
#خاص
#قرآن
#خطاب
#غیبت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
✅ #گزارش_علمی ٣١
💠 موضوع : تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و مقایسه آن با نظریه مقاصد الشریعه
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیشه
📆زمان: چهارشنبه 23 آذر ماه ساعت ١١
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔️ @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
💠 رونمایی دو نرمافزار جدید نور در رشته رجال و اسناد احادیث
🔸️ به مناسبت #هفته_پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از از نرمافزارهای #درایة_النور3 و #کتابخانه رجال شیعه و #اهل_سنت ، روز پنجشنبه 24 آذرماه رونمایی خواهد کرد.
👤 سخنران: حجه الاسلام و المسلمین #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری (دام ظله)
🔻جهت اطلاع از مراسم رونمایی و ویژگیهای نرمافزارها، لینک زیر را دنبال فرمایید:
www.noorsoft.org/fa/News/View/111292
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 نقد حضرت امام(ره) بر راهکار محقق نائینی در مفهوم داشتن جملۀ شرطیه
👤 #استاد_فرحانی
محقق نائینی در بحث «مفهوم شرط» می گوید نمی توان مفهوم را از طریق «اطلاق شرط» یا «اطلاق ادات شرط» قائل شد، بلکه صرفاً از راه «اطلاق جزاء» می توان مفهوم داشتن جملۀ شرطیه را تبیین کرد. زیرا مقدمات حکمت (و اطلاق گیری) فقط در مجعولات شرعیه جاری می شود، و احکام وضعیه ای نظیر علیت و سببیت، مجعول شرعی نیستند.
در «إن جاءک زید فأکرمه»، اطلاق در جزای شرط یعنی «وجوب اکرام» بدین صورت است که مولا در مقام بیان بوده، و برای «وجوب اکرام» فقط یک قید بیان کرده است و آن قید، «مجیء زید» است. نتیجه اینکه مجعول شارع ـ وجوب اکرام ـ معلول علت منحصره اش یعنی «مجیء زید» است، و این یعنی مفهوم داشتن شرط.
حضرت امام(ره) در مقام نقد مدعای نائینی چهار اشکال بنائی و مبنایی مطرح می کنند: ...
📚 درس خارج اصول (مفاهیم)؛ جلسات 12 تا 14آذر1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2686&pid=9391#pid9391
#مفاهیم
#اطلاق
#حکم_شرعی
#مفهوم
#شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 توضیحی ادبی دربارهٔ تذکیر و تأنیث لفظ خادم
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
در روایتی از حضرت امام باقر (ع) به یک کلفت زن، به جای خادمه، خادم اطلاق شده است. نکته ادبی این استعمال...
📚 درس خارج فقه، ۵ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2677
#نکته_ادبی
#لسان_العرب
#خادم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تبیین چند اصطلاح اصولی: معنا، مفهوم، قرن اکید، موضوع له
👤 #استاد_معتمدی
📝 مشخص شدن حدود این چند اصطلاح می تواند در مواضع متعدد علم اصول، ذهن را از بعضی خلط های نابجا مصون دارد:
مفهوم همان تصویر ذهنی و فهم ما از معانی مختلف است. پس از سنخ وجود ذهنی است.
هر مفهومی بر معنایی دلالت دارد. معنا در وعاء معنا تقرر دارد و لابشرط از وجود ذهنی و وجود خارجی است. بله اگر بخواهد معنا موجود شود هم در ذهن می تواند موجود شود(مفهوم) هم در خارج.
قرن اکید تنها بین دو مفهوم ذهنی برقرار است....
📚 برگرفته از درس خارج اصول ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2692&pid=9409#pid9409
#قرن_اکید
#مفهوم
#معنا
#موضوع_له
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠ادعای زوجیت زن شوهردار
👤 #استاد_قائینی
اگر شخصی زوجیت زنی که همسر دارد را مدعی شده و به نزد حاکم برود، حاکم چگونه حکم خواهد کرد؟
در این مساله حضرت استاد قائینی حفظه الله به تفصیلی ملتزم اند که در کلمات دیگران موجود نیست. آن تفصیل بدین شرح است:
اگر شوهر _یعنی مردی که مدّعی علیه است_ جزم به خلیّه بودن زن هنگام ازدواج داشته باشد، در این صورت مدعی زوجیت می تواند او را قسم بدهد. در صورتی که شوهر قسم بخورد دعوای مدعی نسبت به او فیصله می یابد، اما در همین صورت مدعی زوجیت می تواند زن را نیز قسم بدهد، اما اگر زن نکول کند زوجیت از بین نمی رود؛ چرا که زوجیت با قسم شوهر ثابت شده است. فایده قسم دادن زن این است که اگر از قسم خوردن نکول کند، در صورتی که علقۀ زوجیت به مرگ یا کفر شوهر و یا طلاق و مانند آن از بین رود...
📚 درس خارج فقه، 1401/09/22
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2707
#مدعی
#منکر
#زوجیت
#خلیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 معنای واژه سحت
👤 #استاد_شهیدی
به نظر آقای سیستانی واژه «سحت» ظهور در حرمت ندارد. گاهی این کلمه در حرمت و گاهی در کراهت استعمال میگردد. بنابراین، تعیین هر یک از حرمت یا کراهت در مورد استعمال نیاز به قرینه دارد. مؤید فرمایش ایشان آن است که ابن اثیر در نهایه گفته است: «يرد فى الكلام على الحرام مرة و على المكروه أخرى، و يستدل عليه بالقرائن»
به نظر ما این فرمایش صحیح نیست؛ زیرا خود ابن اثیر ابتدای توضیح معنای سحت گفته است: «السُّحْتُ: الحرام الذى لا يحلّ كسبه، لأنه يَسْحَتُ البركة: أى يذهبها» لغویین دیگر نیز معنای سحت را حرام دانستهاند. خلیل در العین میگوید: ...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2701&pid=9433#pid9433
📚 درس خارج فقه _ 1401/9/23
#سحت
#حرمت
#کراهت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#فقه
💠 تحلیل ماهیت و حکم فقهی «بخت آزمایی»
📝 امروزه در برخی از پلتفورم های اینترنتی که در زمینۀ سرگرمی جوانان و نوجوانان فعال هستند، سامانه هایی ایجاد شده که بر اساس انتخاب تصادفی برخی از شرکت کنندگان، مالی را به عنوان جایزه به ملکیت ایشان منتقل می کند.
از آنجا که اولاً احتمال صدق عنوان «بخت آزمایی» بر این نحوۀ کسب مال وجود دارد؛
و ثانیاً بنا بر نظر برخی از فقها، کسب مال از طریق «بخت آزمایی» ممنوع است؛
لازم است ماهیت و حکم آن تنقیح شود.
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19777/#ZFeqh
#بخت_آزمایی #جایزه #قرعه_کشی #پلتفورم_های_اینترنتی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 عدم تقدّم کافی بر تهذیب
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
گاهی یک روایت در کتاب شریف کافی وارد شده است. ولی همان روایت را جناب شیخ در تهذیب، با اندک تفاوتی نقل میکند؛ به گمان برخی در این موارد باید به مصدر رجوع کنیم. و طبیعتا چون کافی، مصدر برای تهذیب است نقل کافی مقدّم است.
این بیان، صحیح نیست چرا که....
📚 درس خارج فقه، ۲۲ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2709
#کافی
#تهذیب
#مصدر
#تفاوت_نقل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت منطقه الفراغ با موارد مالا نص فیه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 تفاوت منطقة الفراغ با ما لا نص فیه در چهار مساله است. ما لا نص فیه محل نزاع بین اصولیین و اخباریین است اصولیین در آن قائل به برائت میشوند و اخباریین در شبهات تحریمیه، قائل به احتیاط میشوند و در شبهات وجوبیه، عدۀ زیادی از ایشان قائل به برائت و عدۀ دیگری قائل به احتیاط هستند. تفاوت بین ما لا نص فیه و منطقة الفراغ در چیست؟
تفاوت اول این است که در منطقة الفراغ... .
📚 #درس خارج اصول( جلسه48، 1401/9/7)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2695&pid=9417#pid9417
#منطقةالفراغ
#احتیاط
#برائت
#شبهات
#وجوبیه
#تحریمیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
استفاده حرمت تجری از ایه و ان تبدوا و اشکال استاد
#استاد_گنجی
بعضی به ایه و ان تخفوا ما فی صدورکم او تبدوه یحاسبکم به الله تمسک کرده اند و گفته اند تجری حرام است چرا که یحاسبکم یعنی مواخذه. و چیزی که مواخذه دارد حرام است. از طرفی یکی از مصادیق تخفوا ما فی صدورکم قصد تجری و گناه است پس حرمت تجری به وسیله ایه ثابت میشود.
استاد در مقام اشکال به این استدلال فرمود...
📚 درس خارج اصول استاد گنجی جلسه 58، 15ابان ماه 1401
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2691
#تجری
#قصد
#معصیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir