eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 نقد دو نوع حکم انشائیه در کلام مرحوم اخوند 👤 مرحوم آخوند در کفایه دو نوع احکام انشائیه مطرح می‌کند. یکی این که تا ابد به فعلیت نمی‌رسد و یکی این که مختص به زمان ظهور است. بعد روایت «سکت الله» را مطرح می‌کند. استاد می‌فرماید این دو نوع احکام انشائیه ثابت نیست و روایت با معنای دیگری هم سازگاری دارد. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۶، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تقریرات به چاپ رسیده از درس آخوند خراسانی 👤 🔻 کتابی به نام "البحوث الاصولیه" در دو جلد به عنوان تقریرات درس آخوند خراسانی و به قلم "سید محمدحسن موسوی طباطبایی حایری قزوینی" به چاپ رسیده است. تاریخ نگارش این کتاب سال 1322 است که سه یا چهار سال بر کفایه مقدم است و مطالبش به مطالب ذکر شده در حاشیه رسایل مرحوم آخوند شباهت دارد. در مورد این کتاب این سوال وجود دارد که تا چه حد تقریرات درس محقق خراسانی محسوب می‌شود. در مواضعی از کتاب تعابیری همچون "کما علیه شیخنا الاستاذ"... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/۶و١۴٠٢/٠٢/٧ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 احتمال نقل به معنا مانع تمسک به استصحاب عدم ازلی 👤 با توجه به احتمال نقل به معنا در روایات، احتمال اینکه دلیل خاص در اصل به صورت موجبه معدوله المحمول صادر شده باشد ولی راوی آن را به صورت سالبه محصله المحمول نقل کرده باشد، وجود دارد. مثل دلیل: کل امراه تحیض الی خمس سنین الا ان تکون امراه من قریش. قائلین به استصحاب عدم ازلی هم قبول دارند که اگر حضرت فرموده بودند: "کل امراه غیر قرشیه تحیض الی ..." ، استصحاب "عدم کونها قرشیه" ثابت نمیکند که "انها غیر قرشیه". خب از کجا معلوم است که امام ع اینطور نفرموده است. مرحوم هاشمی در پاسخ به این اشکال فرموده اند... 📚 درس خارج اصول، ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2665 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 قطع منجز است اما مؤَمّن نیست 👤 مشهور بین علمای ما این است که قطع منجز است و در این که هر تکلیف مقطوعی منجَّز است، اختلافی نیست. در مورد معذریت قطع -در جایی که تکلیفی فعلی باشد؛ اما مکلف قطع به عدم تکلیف داشته باشد- بین علما اختلاف است. در واقع اینجا تکلیف منجَّزی وجود ندارد؛ اما در این که معذر چیست، چهار قول وجود دارد.... 📚 درس خارج اصول، ۹ شهریور ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2714 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 سه مبنای مهم در باب مطلق و مقید از سه محقق (رحمة الله علیهم) 👤 معروف است که در باب مستحبات مطلق حمل بر مقید نمی شود اما تذکر سه مطلب لازم است: 1-مرحوم خویی می فرماید این مطلب در جایی است که مطلق و مقید هر دو امر باشند ولی اگر مطلق امر باشد و مقید نهی باشد باید مطلق حمل بر مقید باشد 2-مرحوم حکیم می فرماید اگر مطلق و مقیدی در مقام بیان مخترعات شارع باشند و لو در باب مستحبات باشند مطلق حمل بر مقید می شود. 3-مرحوم همدانی می فرماید اگر مطلق امر باشد ولی مقید نهی باشد ولی در صورت نهی باشد و لبش همان امر باشد مثل این است که مطلق و مقید هر دو امر هستند و مطلق حمل بر مقید نمی شود. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۱۵، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 اشتراک لفظی واژۀ وضع، در اصطلاح اصولیین و لغویین 👤 🔻معمولاً وضع، به معنای «تخصیص اللفظ بالمعنی» دانسته شده است؛ اما محقق خراسانی در صدد اشکال به تعریف دارج در کلمات قوم است. ایشان می­‌خواهد بفرماید شما از یک سو وضع را به معنای تخصیص لفظ برای معنا می­‌دانید، اما از سوی دیگر آن را به دو قسم تعیینی و تعیّنی تقسیم می­‌کنید و حال آن که این دو رویکرد با هم سازگاری ندارد چون در وضع تعیّنی تخصیص در کار نیست بلکه لفظ به صورت خودکار و ناخودآگاه به معنا اختصاص می­‌یابد در نتیجه ما باید در تعریف وضع مفهوم اختصاص را درج کنیم نه مفهوم تخصیص. به نظر می­رسد واژۀ وضع در اصطلاح اصولیین و لغویین مشترک لفظی است. این واژه گاهی ... 📚 درس خارج اصول، ۳ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠حل تعارض روایت ابن بزیع و ابن مسلم در مورد آب قلیل نابع 👤 🔻 رابطه روایت ابن بزیع که مطلق آب ماده دار را در برخورد با نجاست پاک می داند و مفهوم روایت ابن مسلم که آب غیر کر را در برخورد با نجاست، نجس می داند عموم من وجه است و تعارض می شود اگر کسی در صورت تعارض عمومات را قبول داشته باشد به عمومات طهارت یا در فرض عدم قبول به قاعده طهارت رجوع می کند. اما استاد به این تعارض اشکال کردند. اولا: مقصود از آب ماده دار در روایت ابن بزیع آب نابع نیست بلکه آبی است که به ماده متصل باشد. بنابراین تعارضی نیست. ثانیا: اگر تعارض باشد؛ چون روایت ابن بزیع تعلیل است بر روایت ابن مسلم مقدم می شود. ثالثا: اگر این را هم بپذیرد؛ چون از تقدم روایت ابن مسلم لغویت روایت ابن بضیع لازم می آید، به قرینه لغویت، باید روایت ابن بزیع مقدم شود. رابعا: اگر هیچکدام را قبول نکردید؛ چون روایت ابن بزیع شهرت عملیه دارد، مقدم می شود. 📚 درس خارج فقه (جلسه ۶۹، ۸ بهمن ۱۴۰۱) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2822 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقد «تفصیل بین روایات مقام افتا و روایات مقام تعلیم» 👤 آقای سیستانی دام ظله در بحث تکیه کردن ائمه بر قیود منفصل، تفصیل قائل می‌شوند بین روایات مقام افتا و روایات مقام تعلیم. ایشان می‌فرمایند در مقام افتا، اهل بیت، تکیه بر قیود منفصل نمی‌کردند زیرا معمولا در این گونه موارد، مخاطب برای عمل کردن سوال می‌کند. ولی روایاتی که در مقام تعلیم به شاگردان است اینطور نیست. گاهی بخشی از مطالب را بیان می‌کردند و باقی آن را در مجلسی دیگر می‌فرمودند. این کلام به نظر ما واضح نیست.... 📚 درس خارج اصول، ۸ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2679 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔰 💠 ضمیمه شدن قصد قربت به قصدهای دیگر در نماز 👤 مرحوم سید در عروه ضمیمه کردن قصد غیر خدا به قصد تقرب در نماز را مطرح کرده است. سوال این است: بعضی چنین هستند که مثلا فقط ماه محرم و صفر یا شب قدر نماز می‌خوانند به حیث اگر این ضمیمه نبود، نماز نمی‌خواند. آیا این نماز صحیح است یا نه؟ 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰، ۱۵ مهر۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 فتوای مرحوم امام در بحث خمس 👤 🔻به نظر می­‌رسد فائده­‌ای که در ابتدای حدوثش، در مؤونۀ شخص بوده و سپس از مؤونه­‌اش خارج شده، متعلق خمس می‌­باشد بنابراین فتوای محقق خوئی به عدم تعلق خمس، فتوای صحیحی نمی­‌باشد. مرحلۀ دوم بحث آن است که آیا بعد از خروج فائده از مؤونه، باید سال بگذرد تا پرداخت خمسش واجب باشد یا همین مقدار که بعد از حدوث فائده ولو در همان زمانی که در مؤونه بوده یک سال گذشته کفایت می­‌کند؟ مرحوم امام معتقد بودند همین مقدار که از زمان حدوث فائده یک سال گذشته باشد کفایت می­‌کند هر چند این یک سال در همان زمانی سپری شده باشد که فائدۀ مورد نظر در مؤونه بوده است؛ بنابراین در معمول موارد که یک شیئی بعد از چند سال که در مؤونه بوده، از مؤونه خارج می­‌شود بلافاصله باید خمسش پرداخت شود. به خصوص مرحوم امام معتقد بودند پولی که مقدمه برای صرف در مؤونه است، جزء مؤونه نمی‌­باشد در نتیجه اگر کسی خانه‌­ای داشته باشد که در مؤونه­‌اش است و بخواهد این خانه را بفروشد و تبدیل به خانۀ بزرگتر کند به محض این که این خانه را فروخت و تبدیل به پول شد می­‌فرمایند این پول بلافاصله باید تخمیس شود مگر این که خانه­‌اش را با خانۀ دیگری تعویض کند نه این که آن را بفروشد و ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٢/١۴ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حجت نبودن اخبار آحاد در امور غریبه 👤 در روایتی صحیحه در تفسیر قمی نقل شده که حضرت در سوره به جای «صراط الذین انعمت علیهم» گفتند «صراط من انعمت علیهم» بخوانید این گونه روایات حجت نیستند زیرا در امور غریبه وثوق به خلل در روایت وجود دارد و در این روایت نیز اگر چنین قرائتی صحیح بود.... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۴ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2767 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa