🔰 #فقه
💠 از مواردی که جمله شرطیه مفهوم ندارد
👤 #استاد_مفیدی
در اصولالفقه این مطلب را منقح کردهاند که: «در جملهی شرطیه، وقتی شرط، محقِّق موضوع باشد مثل «إن رُزقتَ ولدا فاختنه»، جملهی شرطیه مفهوم ندارد.». یکی دیگر از مواردی که شرط مفهوم ندارد ولی ما ندیدهایم در اصول بحثش کنند، جایی است که ممکن است توهم اعتناء به موضوعی بشود ...
📚 برگرفته از درس خارج فقه، یکشنبه ۱۹ آذر۱۴۰۲
✅ ادامهی این مطلب، و مثالهای عرفیِ آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3382
#مفهوم
#شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1798
مفهوم شرط.mp3
1.25M
🔰 #فقه
💠 از مواردی که جمله شرطیه مفهوم ندارد
👤 #استاد_مفیدی
📚 برگرفته از درس خارج فقه، یکشنبه ۱۹ آذر۱۴۰۲
✅ ادامهی این مطلب، و مثالهای عرفیِ آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3382
#مفهوم
#شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1798
🔸 #اصول
💠 استحاله تعلق جعل تشریعی به طریقیتِ قطع در نگاه محقق اصفهانی ره
👤 #نهایةالدرایة
🔻شیخ #انصاری ره در فرائد الأصول، بیان میدارد که طریقیت #قطع قابل جعل شارع نخواهد بود اما وجه عدم قابلیت را بیان نمیکند. مرحوم #آخوند ره در کفایة الأصول این مطلب را متعرّض نمیشود. محقق #اصفهانی ره در کلماتِ خود به طور مبسوط بیان میدارد که طریقیتِ قطع نه مورد جعل تکوینی جاعل است و نه مورد جعل تشریعی شارع است. در ادامه، کلام ایشان در نفی وقوع طریقیت قطع در حیّزِ جعل تشریعی مورد تقریر قرار خواهد گرفت.
ایشان ره بعد از آنکه طریقیتِ قطع را حقیقت قطع و ذاتیِ آن ـ نه لازمِ عقلیِ آن ـ دانسته است در مقام استدلال بر امتناعِ تعلق جعل تشریعی به آن؛ برهانی اقامه میکند که میتوان آن را چنین تحلیل کرد ...
📚 درس نهایة الدرایة، جلسه ۲۲ آبان ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3381
#طریقیت
#جعل #تشریعی #استحاله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
☘️ تلاش دائمی شهید صدر(ره) ☘️
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله شهید سید محمد باقر صدر وقتی در حال #تفکر و #مطالعه بودند، کاملاً از دنیای پیرامونشان بریده میشدند و این چیزی نیست که کسی بهسادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد.
به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرمترین روزهای #تابستان، غرق در خواب شوند. حتی در همان روزهای گرم و درحالیکه به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بودند هم از کتاب هایشان جدا نمیشدند. درحالیکه جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت، در برابر وسوسه خواب را نداشت.
🔹️ در سال آخر عمر شریفشان که نیروی بدنیشان (بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر) تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز میکشیدند.
وقتی مرا(یکی از شاگران) در خواب میدیدند، به من میفرمودند: من خودم را به خواب عادت ندادهام، چون #عمر_کوتاه است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت میدهی؟!
🔹️ در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کردند و فرمودند: وقتی من همسن تو بودم روزانه حدود #بیست_ساعت درس میخواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که میخوابیدم، خوابهای علمی میدیدم و برای همین خوابم هم، خواب معمولی نبود.
🔹️ در خواب میدیدم که مشغول مطالعه یا #حل_مسائل علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگیات را با خواب سپری خواهی کرد!
📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، ج ۲، ص ۲۸۹(مجموعه آثار)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 جریان قاعده میسور در جایی که بدل نداشته باشد
👤#استاد_گنجی
در بحث دوران امر بین مکلفی که با تفریج فاحش نماز بخواند یا نماز جلوسی بخواند. بر یکی از اینها قدرت دارد، آیا باید تفریج فاحش را داشته باشد؟ مرحوم سید یزدی فرموده باید با تفریج فاحش بخواند. از باب قاعده میسور. چون تفریج فاحش اقرب به قیام است. مرحوم خویی فرموده در جایی که بدل داشته باشد نوبت به قاعده میسور نمیرسد...
📚درس خارج فقه، جلسه ۹۶، ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#بدل
#قاعده #میسور
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از روایاتی که در بحث خبر واحد مورد تمسک قرار می گیرد این روایت است:
"لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا قد عرفوا باننا نفاوضهم سرنا و نحمله ایاهم..."
این حدیث به بحث خبر ثقه بی ارتباط است. معنای ثقاتنا، وکلای ناحیه مقدسه است. این روایت هم موردش بحث #وکالت است و هم در ذیل روایت می فرماید اینها اشخاصی هستند که ما اسرارمان را در اختیارشان می گذاریم و آنها را مامور می کنیم تا اسرارمان را به شیعیان منتقل کنند. اولا مجرد اینکه یک ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١١
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ثقاتنا
#خبر #واحد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
☘️ کمالاخلاق در سید احمد خوانساری(ره) ☘️
🔹️ مرحوم آیت الله العظمی #سید_احمد_خوانساری در اواخر عمرشان یکی از استخوانهای پهلویشان شکسته بود. گویا ایشان صبحها در حیاط منزلشان قدم میزدند- منزل این مرجع عالیقدر هم استیجاری بود و تا آخر عمر، صاحب منزل نشدند-
🔹️ یک درخت انجیر در حیاط بود که انجیرهایش به زمین میافتاد و زمین لیز میشد. خادم منزل وظیفهاش بود که اینها را جارو کند و هر روز جمع کند. شاید خادم تسامح کرده یا یادش رفته و جارو نکرده بود.
🔹️ وقتی ایشان از زیر درخت ردّ میشدند، این انجیر روی زمین را ندیده و سُر خورده و به زمین افتاده و استخوان پهلویشان شکسته بود.
ایشان تا آخر عمرشان، این درد و نارحتیای را که میکشیدند.
🔹️ به کسی نگفتند تا مبادا فرزندان و ارادتمندان ایشان، خادم را به خاطر غفلتی که کرده بود، توبیخ کنند. این مرد بزرگ از تربیتشدگان همین مکتب است که مرزهای #اخلاق را در مصائب نیز رعایت میکند.
📚 پندهای سعادت، ص۲۲۴-۲۲۳(درس اخلاق های آیت الله شب زنده دار)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠تبیین دلالت سیاقیه در حدیث رفع
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻ما در حدیث رفع اصلا چیزی را در تقدیر نمی گیریم و معقول هم هست کما این که آخوند هم در کفایه تقدیر نمی گیرد. بله شیخ انصاری، تقدیر می گیرد. شیخ انصاری چون مراد از ما موصوله در ما لا یعلمون و سائر فقرات را شیء می گیرد، لذا باید چیزی را در تقدیر بگیرد تا کذب پیش نیاید چون خود این اشیاء در بین أمت برداشته نشده اند. اما ما که طرفدار آخوند هستیم، می گوییم که اصلا چرا مراد از ما موصوله را شیء می گیرید بلکه از اول مراد از ما لا یعلمون، حکمی است که نمی دانیم همچنین سائر فقرات. پس ما مصداق ما موصول را حکم و یا به طور دقیق تر الزامی که نمی دانند یا بر آن قدرت ندارند می گیریم که این الزام بنا بر خطابات قانونیه تنجز است.
ما برای این که با وحدت سیاق به این نتیجه در حدیث رفع برسیم، فقط اکتفاء به ملزوم نکردیم بلکه روایت امام رضا از بزنطی را هم اضافه کردیم و سپس ما موصول را به معنای الزام و ارتکاز گرفتیم و خطابات قانونیه را هم اضافه کردیم. که در این صورت یک لزوم غیر بین یا دلالت تنبیه می شود.
📚 درس خارج فقه، جلسه ۷۱، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3305
#رفع
#سیاق #تنبیه #دلالت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
در تقیه خوفیه اگر در تمام وقت در حال تقیه است که علی القاعده مضطر به سجود بر فرش میشود و این نمازش صحیح است ولی اگر اول وقت در حال تقیه است اما بعدا میتواند نماز را در منزل بخواند، این مضطر در تمام وقت نیست و برای اجزای این نمازش که روی فرش خوانده ما باید اقامه دلیل بکنیم.
برخی گفته اند دلیل اجزای این سجود بر فرش در حال تقیه غیر مستوعبه تمام وقت، صحیحه معمر بن خلاد (التقیة دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له) است. گفته شده: وقتی تقیه دین امام علیه السلام است، این یعنی این عمل جزء دین است که از روی تقیه انجام شده است، وقتی جزء دین بود یعنی مجزی است.
ما این استدلال را قبول نداریم. زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 079= تاریخ 14021205.mp3
1.62M
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 مفهوم داشتن جمله شرطیه مسوق برای بیان موضوع
👤#استاد_گنجی
در بحث تمسک به مفهوم آیه نبأ اشکال مسوق برای بیان موضوع شده است. مرحوم آخوند میفرماید اگر هم مسوق برای بیان موضوع باشد باز هم مفهوم دارد. مرحوم اصفهانی در مقام تایید ایشان میفرماید بلکه آکد از مواردی است که مسوق برای بیان موضوع نیست....
📚درس خارج اصول، جلسه ۴۷، ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#موضوع
#مفهوم #شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 بررسی قاعدهٔ ملازمه: ملازمه بین حسن و قبح عقلی با وجوب و حرمت شرعی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
طبق #قاعده_ملازمه، اگر فعلی عقلاً یا عقلائاً #قبح یا #حسن لزومی داشته باشد، شرعاً هم حرام یا واجب است. از قاعدهٔ ملازمه در دو فرض میتوان بحث کرد: ملازمهٔ بین #حسن_و_قبح_عقلی با حکم شرعی و ملازمهٔ بین #حسن_و_قبح_عقلائی با حکم شرعی. بهترین دلیلی که برای ملازمهٔ حسن و قبح عقلی با حکم شرعی بیان شده است، این است که .....
📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2846
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #رجال
💠 اجازات عام
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از مطالبی که در زمان قدیم مطرح بوده است، مساله اجازات عام است. مراد، #اجازه عام بدون #مناوله نسخه است. بر فرض مثال، حسین بن سعید به احمد بن محمّد بن عیسی، جمیع روایات خود را بدون آنکه نسخهای به او بدهد، اجازه میداده ، و به او بیان میکرده است که جمیع روایات من را میتوانی نقل کنی.
«اجزت لک بجمیع ما صحّ عندک من روایتی»
اینکه چه روایتی از حسین بن سعید است و چه روایتی از او نیست، طریق احرازش با خود احمد بن محمّد بن عیسی است.
اینکه مصداق روایت چیست، شاگرد باید احراز کند. استاد نسبت به آنکه چه روایتی از اوست، تضمینی نمیدهد؛ بلکه طریق احراز، با شاگرد است.
📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3387
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تعریف شخص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
شخص اعتباری در دایرة المعارف فرانسه این چنین تعریف شده است: «شخصٌ اعتباريٌّ يتكوَّن من اجتماع جماعة من الأشخاص الطبيعيين؛ ابتغاء غرضٍ مشتركٍ ينشئون باجتماعهم شخصية ذات حقوق و واجبات متميزة عمّا لأفرادهم»
مصطفی زرقا نیز که از حقوقدانان معروف عرب است، در تعریف شخص اعتباری گفته است: «شخصٌ يتكوَّن من اجتماع عناصر أشخاصٍ أو أموالٍ يُقدِّر له التشريع كياناً قانونيّاً منتزعاً منها مستقلّاً عنها»
هر دو تعریف با این اشکال مواجه هستند که شامل مواردی که قطعا شخص حقیقی نیستند، نمی شوند. این موارد عبارتند از:
1- اعیان خارجی دارای حق وتکلیف چون معابد.
2-حیوانات.
3-عناوین کلی
4- جهات عمومی.
بنابراین تعریف صحیح برای شخص اعتباری این چنین است:«وجودٌ اعتباريٌّ مؤهَّلٌ لامتلاك الحقّ ويتعلَّق به الإلزام والالتزام، سواءً تَشَكَّل من مجموعة من الأموال أو الأشخاص الطبيعيين، أو لم يتشكَّل منها»
📚 برگرفته از صفحه ۳۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ #علامه_حلی و بوسه بر خاك پای #امام_زمان علیهالسلام ☘️
🔹️علامه حلی، هر هفته از حله با پای پیاده بسوی كربلا راه میافتاد تا فضیلت #زیارت امام حسین علیهالسلام را در شب جمعه درك نماید.
آن بزرگوار، طی سفری از حله بكربلا، به محضر نورانی امام عصر عجل الله فرجه میرسند، اما در ابتدا حضرت را نمیشناسند.
🔹️در طول مسیر، #عصا از دست علامه بزمین میافتد. امام زمان ارواحنافداه خم میشوند، عصای علامه را برمیدارند و بدست ایشان میدهند. در همین هنگام سؤالی در ذهن علامه القا میشود و از محضر امام روحی فداه میپرسد:
⬅️ آیا در این عصر و زمان كه #غیبت_كبریاست، میتوان حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه الشریف را دید یا نه؟
حضرت در پاسخ علامه میفرمایند:
چگونه صاحب الزمان را نمی توان دید وحال آن كه دست او هم اكنون در دست توست؟!
🔹️ بمحض اینكه علامه این پاسخ را میشنود، بیاختیار خود را بزمین میاندازد تا پای مبارك حضرت را ببوسد كه در این هنگام از كثرت شوق #مدهوش میشود.
📚 قصص العلماء ، ص۱۲۳.
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نبود ثمره در منطوقی یا مفهومی بودن مفهوم حصر
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻برخی برای بیان ثمره گفته اند اگر منطوقی باشد چون مقام بیان هست، اطلاق شکل می گیرد ولی اگر مفهومی باشد اطلاق شکل نمی گیرد. اما این ثمره درست نیست چون آن چه در منطوق و مفهوم موجب فرق است، تأثیری در اطلاق و عدم اطلاق ندارد و آن چه در اطلاق و عدم اطلاق باعث تفاوت است، فرقی بین منطوق و مفهوم ندارد. ممکن است مولی ضابطه را به صورت منطوقی بیان کند و یا به صورت مفهومی بیان کند که هیچ فرقی نمی کند. کما این که ممکن است مولی بیان حکم الله را ذکر کند یا ذکر نکند. خلاصه، ثمره اول ناشی از خلط اشتراک لفظی است. بیانی که فرق منطوق و مفهوم است، به معنای ابراز کردن حکم است مانند قبح تأخیر بیان از وقت حاجت و بیانی که در مقدمات حکمت مطرح است، ابراز حکم نیست بلکه اعطاء ضابطه است. لذا این ثمره، تمام نیست.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۶۱، ۲۴ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3261
#مفهوم
#منطوق #حصر #اطلاق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه
👤 #استاد_شهیدی
مراد از خبر واحد، خبری است که مفید علم نیست ولو از دو نفر نقل شده باشد.
مرحوم خویی فرمودهاند: عدم حجیت خبر ثقه مستلزم انسداد باب علم به احکام است .
ولی مرحوم روحانی و آیت الله سیستانی خبر ثقه را فقط در صورت وثوق شخصی به صدق خبر حجت میدانند ولی در عین حال ملتزم به انسداد باب علم نیز نشدند و معتقد هستند که انسان در صورت ممارست در فقه از اخبار ثقات وثوق به احکام پیدا میکند.
برای ما تصدیق این مطلب مشکل است. زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3354
#انسداد
#خبر #ثقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
انسداد.mp3
1.44M
🔰 #اصول
💠 لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3354
#انسداد
#خبر #ثقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ خدمت آیت الله شیخ عبدالکریم(ره) به استادشان سید محمد فشارکی(ره) ☘️
🔹️ آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره):
🔹️ مرحوم والد، آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) میفرمود:
من در ناخوشی سیّد استاد (یعنی #سید_محمد_فشارکی) برای پرستاری ایشان شبها نزدش میخوابیدم، و چون فرزندان ایشان کوچک بودند خود متکفل لگن بردن و آوردن بودم، تا ایشان فوت شدند و تا موقعی که در #نجف_اشرف بودم خدمت خانه ایشان را بر عهده داشتم و از بیرون نان و گوشت و لوازم برای اهل منزل میخریدم و میآوردم.
🔹️ در همان مواقع، ایشان را خواب دیدم که در دالان منزل خود بودند، دستشان را بوسیدم و گفتم آقا #نجات در چیست؟
فرمودند در #تزکیه_نفس و توجه به #بچههای من.
📚 کتاب سرّ دلبران، ص۳۹.
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تطبیق قاعده توسط امام بر موارد خاص و مانعیت از اطلاق
👤#استاد_گنجی
در قاعده تجاوز یک مطلب کلی مورد بررسی است که آیا تطبیق قاعده از طرف امام بر موارد خاصی مانع از اطلاق قاعده میشود یا نه؟ مرحوم خویی این مطلب را در ذیل فرع شک در قیام بعد از این که به سمت سجده میرود مطرح کرده و این مانعیت را قبول دارد. ولی استاد این مطلب را قبول نکرده و میفرماید تطبیق در موارد متعارف مانع نمیشود....
📚درس خارج فقه، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اطلاق
#مانع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 تعویض سند
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 #تعویض سند قدمایی بر اساس مساله #اجازات عام انجام میشده است.
بر فرض مثال، شیخ #طوسی به #فهرست شیخ #صدوق مراجعه میکند و چنین عبارتی را مشاهده میکند: «اخبرنی محمّد بن حسن بن ولید ....» که شیخ صدوق، #طریق خود را ذکر میکند. از آن رو که شیخ صدوق، نزد شیخ طوسی #ثقه و مورد اعتماد است، برای شیخ طوسی، طریق محمّد بن حسن بن احمد بن ولید ثابت میگردد. شیخ طوسی، خود یک طریق دیگری نیز به محمّد بن حسن بن ولید دارد. پس از آنکه طریق صدوق برای او مورد اعتماد گشت، طریق خودش را جایگزین طریق صدوق به روایت مورد نظر میکند. این جایگزینی به غرض کمکردن واسطه در نقل روایت انجام میشود....
📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تقریر این جلسه👇👇👇
https://eitaa.com/1596960/3870
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3392
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa