eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
992 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 استحباب قیام حال قنوت و معنای آن و اشکال ثبوتی و جواب آن 👤 یکی از مستحبات نماز، قیام حال قنوت است. یعنی می‌توان با ترک قنوت، آن قیام را ترک کرد نه به این معنا که قنوت در حال نشسته جایز باشد. اشکال ثبوتی مطرح شده که یک قیام نمیتواند قسمتی از آن مستحب و قسمتی واجب باشد چرا که اتصال مساوق با وحدت است. صاحب جواهر در مقام جواب می‌فرمایند اصلا مستحب نیست بلکه واجب تخییری است.... 📚درس خارج فقه. جلسه ۸۰، ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠موضوعیت داشتن «عدم اتّهام» در پذیرش شهادت 👤 یکی از شروط پذیرش شهادت بر اساس تعداد زیادی از روایات ما، عدم اتّهام شاهد است. اجمالا این شرط، اجماعی است لکن اختلاف و بحث در موضوعیت داشتن این شرط یا عنوان مشیر بودن آن بین صاحب جواهر ره و صاحب ریاض ره جدّی است. به نظر حضرت استاد، این شرط، موضوعیت دارد. منشأ این کلام از صاحب جواهر ره، تصوّر اشتباه از معنای اتّهام است که در ادامۀ مطلب به توضیح آن پرداخته ایم. 📚درس خارج فقه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3398 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تلازم داشتن حق و حکم 👤 برای فرق بین حق و حکم می‌فرمایند حق قابل اسقاط و صلح هست ولی حکم این گونه نیست در حالی که در بسیاری از حقوق این گونه نیست. مثلا در حدود که یک نوع حق هستند قابل اسقاط و به تعبیر روایت قابل شفاعت نیست. یا در عبادات که طبق خیلی از روایات حق الله هستند قابل اسقاط و معاوضه نیست. حق و حکم با هم تلازم دارند و هر جا حقی باشد حکمی هم وجود دارد.... 📚درس خارج فقه، جلسه۵۲، ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 هنر نمی‌دانم گفتن!! آقای سید علی نقل می‌کرد و ظاهراً خودشان هم از نزدیک مشاهده کرده بود که شخصی مسأله‌‌ای از حاج آقا حسین می‌پرسد و ایشان می‌گویند: بلد نیستم. برخی از اطرافیان سعی کردند توجیه کنند که منظور آقا این است که فتاوی مراجع مختلف، متفاوت است و آقا هم نظر مرجع شما را نمی‌‌داند. ایشان که متوجه توجیه اطرافیان می‌شود، می‌گوید: نه، من واقعاً نمی‌دانم! 🌐 mfeb.ir/home/?p=19936/#ZJore مرحوم حاج آقا ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 104 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20669 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔 @mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 104.pdf
892.6K
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 104 ✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تاریخچه تالیف کتب حدیثی 👤 🔻کتب اولیّه روایی که تالیف شده، برخی از اصول است و برخی دیگر، از حدیثی است. جوامع خود دو دسته است: جوامع اولیه و ثانویه. از زمان حسین بن سعید تالیف کتب جامع حدیثی شروع شده است. این کتب، مشتمل بر ابواب مختلف فقهی است. ساختار اصلی تبویب فقهی ما بر اساس کتب حسین بن سعید است. ساختار کتاب نیز متاثّر از کتب حسین بن سعید است. باب‌بندی کتب حسین بن سعید اهمیّت زیای دارد که در بخش‌های مختلف (کتاب‌های مختلف) کافی اثرگذار بوده است. کتب حسین بن سعید دارای محوریّت خاصی بوده است. به عنوان مثال، در شرح حال محمّد بن آمده است: «له كتب مثل كتب الحسين بن سعيد» پیش از زمان حسین بن سعید، شواهد روشنی مبنی بر نقل از کتب وجود ندارد.... 📚 درس خارج فقه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ تقریر این جلسه👇👇👇 https://eitaa.com/mj_shobeiri/5415 ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3402 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 عدم صحت کلام مرحوم آخوند در مورد معنون بودن متعلق امر 👤 🔻 مرحوم آخوند متعلق حکم را معنون می داند و به متعلق بودن عنوان اشکالی می کند که با توجه به دقت در کلام مرحوم میرزای قمی که این استدلال را مطرح کرده است روشن می شود که اشکال مرحوم آخوند درست نیست و کلام میرزا صحیح است چون مرحوم میرزا می فرمایند که اگر متعلق امر معنون خارجی باشد، در فرضی که هیچ کس امتثال نکند، چون امر ذات اضافه است نباید تحقق یابد و به تبع آن اینکه کسی بگوید مولی امر کرد ولی امتثال نشد، صحیح نباشد، در حالی که ما می بینیم که این کلام که مولی امر کرد و امتثال نشد کلامی عرفی است و هیچ کس چنین چیزی را محال نمی داند، بنابراین روشن می شود که معنون نمی تواند، متعلق باشد و متعلق امر باید عنوان باشد. 📚 درس خارج اصول، ۹ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2808 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 توثیق هشام کندی 👤 [استاد ذیل بحث از روایت : مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ هِشَامٍ الْكِنْدِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِيَّاكُمْ أَنْ تَعْمَلُوا عَمَلًا يُعَيِّرُونَّا بِهِ فَإِنَّ وَلَدَ السَّوْءِ يُعَيَّرُ وَالِدُهُ بِعَمَلِه‏..... می فرمایند:] اما روایت هشام کندی، معمولا تعبیر به صحیحة هشام می‌‌کنند، منتها برقی در رجالش گفته است ما یک هشام کندی داریم یک هشام بن حکم کندی داریم. آقای خوئی هم می‌‌گوید چون برقی هشام بن حکم کندی و هشام الکندی را دو نفر ذکر کرده این‌ها ظاهرشان این است که دو نفر هستند و هشام بن حکم کندی توثیق دارد، و هشام کندی که توثیق ندارد، این را آقای خوئی در معجم الرجال در ترجمه هشام کندی بیان می‌‌کند. بنظر ما هشام کندی قابل توثیق است. زیرا... 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3353 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هشام.mp3
1.1M
🔰 💠 توثیق هشام کندی 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3353 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 شرطیت ذُکری ترتیب بین نمازهای قضا 👤 در بحث قضای نمازها نسبت به رعایت ترتیب بعضی ها قائلند به اینکه ترتیب واجب نیست چه علم به ترتیب وجود داشته باشد و چه جهل به آن. اما بعضی قائل به وجوب رعایت ترتیب هستند در فرضی که علم به ترتیب آنها وجود داشته باشد. استاد فرمود هر چند اصل در شرطیت، شرطیت واقعیه است اما در خصوص شرطیت ترتیب این طور نیست چون مفهوم عرفی ترتیب متقوم به علم به آن است لذا اصلا قابلیت شرطیت واقعیه داشتن را ندارد... 📚درس خارج فقه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
Feghh-14030205.mp3
2.24M
🔸 💠 حضرت حمزه سیدالشهداء 👤 🔻وَ عَنْهُ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ اَلْقَدَّاحِ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: «قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مِنَّا سَبْعَةٌ خَلَقَهُمْ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُخْلَقْ فِي اَلْأَرْضِ مِثْلُهُمْ: مِنَّا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَيِّدُ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ وَ خَاتَمُ اَلنَّبِيِّينَ، وَ وَصِيُّهُ خَيْرُ اَلْوَصِيِّينَ، وَ سِبْطَاهُ خَيْرُ اَلْأَسْبَاطِ حَسَناً وَ حُسَيْناً، وَ سَيِّدُ اَلشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ عَمُّهُ، وَ مَنْ قَدْ طَارَ مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ جَعْفَرٌ ، وَ اَلْقَائِمُ» 📚 بر گرفته از درس خارج فقه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 کشف وثاقت روات با قطع نظر از قول رجالیین 👤 به نظر می‌رسد قدماء که بعضی قائل به مبنای ثقه شدند، بدون رجال به وثاقت می‌رسیدند و مباحث رجالی در قدیم الایام چندان کارایی نداشته. چنین نبوده که طبق هر خبری دقت کنند که رجالی چه گفته، تقسیم خبر به حسن و صحیح و ضعیف از زمان علامه آغاز شده، همه قدماء انفتاحی بودند و این دیدگاهشان به قول رجالی موقوف نبوده.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۲، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️خویش را اول مداوا کن کمال این است و بس☘️ 🔹️آیت الله حاج شیخ (ره): 🔹️ کسی را دیدم که مرد محترمی بود، و در شهر دیگری زندگی می‌کرد و خیلی متعصب بود و اهل دیانت... نزد این‌جانب آمد با همان لباس فاخر، من سوال کردم که از لحاظ آب به شما سخت نمی‌گذرد؟ نمی‌دانم این چه سؤالی بود که من کردم!! خودم هیچ نمی‌دانم، من موظف بودم در آن عالم این سؤال را بکنم! 🔹️ تا گفتم آب.. او چند مرتبه کلمه‌ی آب را با کمال اشتیاق و حسرت تکرار کرد و تکرار کرد.. تا آن‌که کم‌کم قیافه‌اش عوض شد و به شکل از مجلسی که فقط من و او بودیم خارج شد! و دیگر هم ایشان را در خواب ندیدم. 🔹️ او اگر گناهی داشت همان بود که به عده‌ای که کارهای آن‌ها داشت، از روی تعصب، همان جنبه ظاهر آن را می‌گرفت و قولاً و عملاً به آن‌ها می‌کرد. 🔹️ انسان حتی‌الامکان باید از اهانت به دیگران بپرهیزد و مشغول عیوب خود باشد. "چند می‌گویی سخن از نقص و عیب دیگران خویش را اول مداوا کن کمال این است و بس" 📚 سرّ دلبران، ص۴۴. 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم امکان تغییر جنسیت 👤 بنده تا کنون به یک تحقیق علمی که بگوید این کار ممکن است نرسیده‌ام. چون تغییر جنسیت به این نیست که با یک بخشی از جسم عمل انجام دهند. جنسیت زن و مرد مبتنی بر یک عضو یا دو عضو نیست تا با عمل جراحی یک عضو شخص را تبدیل به مرد یا زن کنند. در حقیقت جنسیت با تغییر عضو حاصل نمی‌شود. فرض کنید یک عضو از یک حیوانی بردارند و به حیوان دیگر پیوند بزنند در این جا حیوان همان حیوان قبلی است و با تغییر عضوش از حیوان خاص بودن خارج نمی‌شود. این که بعضی‌ها می‌گویند ما با عمل جراحی تغییر جنسیت می‌دهیم، دروغ است و ما معتقدیم که این تغییر جنسیت نیست و بر اساس آنچه که از گفته پزشکان این رشته‌ها می‌شنویم چنین نظری داریم. 📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 روش شناخت استعمال بلا تعول برای شناخت معنای حقیقی 👤 🔻به نظر می‌رسد یکی از نکات مهم در شناخت استعمال بدون قرینه، تکرّر و تنوّع استعمالات است. ما نمی‌خواهیم یک استعمال را علامت معنای حقیقی قرار دهیم بلکه می‌خواهیم استعمالات متکرّر و در عین حال متنوّع را علامت قرار دهیم. گاهی استعمالات متکرّر هستند ولی متنوّع نیستند یعنی تمامشان از یک سنخ هستند لذا این احتمال مطرح می‌شود که چه‌بسا یک قرینۀ عام در تمامشان وجود داشته باشد که ما از آن غفلت نموده و تصور کنیم، معنای مورد نظر، از حاقّ لفظ برخاسته است در حالی که آن قرینۀ عام نیز در شکل‌گیری معنا دخالت داشته ولی ... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
روش شناخت استعمال بلا تعول به منظور کشف معنای حقیقی.mp3
1.44M
🔸 💠 روش شناخت استعمال بلا تعول برای شناخت معنای حقیقی 👤 📚 درس خارج اصول،۱۷ دی ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 خبره بودن علمای لغت 👤 🔹️ یک بحث این است که آیا علمای لغت اهل خبره هستند یا نه؟ در حقیقت باید ببینیم که آیا علمای لغت معنای حقیقی را ذکر می‌کنند یا موارد استعمالات لغات را ذکر می‌کنند؟ 🔹️ به نظر استاد علمای لغت اهل خبره هستند. چون اولا کلمه به ضمیمه اصل عدم قرینه نتیجه معنای حقیقی را می‌دهد. ثانیا از اسم کتاب‌ها هم معلوم است که آنها معنای حقیقی را ذکر می‌کنند و الا باید اسم کتاب را مثلا جامع الاستعمالات بگذارند. ثالثا ما در فقه و اصول با ظهور لغات کار داریم حالا چه معنای حقیقی باشد و چه معنای مجازی و لغویون هم ظهورات را ذکر می‌کنند... 📚درس خارج اصول، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تاثیر مرجعیت عرف در تشخیص مفاهیم و مصادیق در بحث اصل مثبت 👤 📝 مرحوم امام خمینی موارد خفاء واسطه که عرف اثر را برای ذوالواسطه می‌بیند، از اصل مثبت خارج می‌دانند و در حقیقت تفصیل در حجّیت نیست. زیرا عرف در مقام برداشت از ادله، اثر را برای ذوالواسطه دیده و عرف نزد همه در مقام استظهار و فهم مفاهیم حجّت است هر چند برهان عقلی اثر را برای واسطه بداند. در این موارداستصحاب جاری می‌شود و اصل مثبت نیست. ریشه این نظر بازگشت به مرجع بودن در تشخیص مفاهیم و مصادیق است.... 📚درس خارج اصول ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3417 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل(السنه لا تنقض الفریضه) 👤 السنة لاتنقض الفریضة به قرینه این‌که متصل به لاتعاد است، ممکن است ما یصلح للقرینیة داشته باشد؛ لاتعاد از ملتفت منصرف است، لاتعاد انصراف دارد به کسی که هنگام خلل ملتفت نیست و بعد ملتفت می‌‌شود، ‌و می‌خواهد اعاده کند به او می‌‌گویند لاتعاد. ممکن است گفته شود بالاخره [ذیل لاتعاد:] "السنة‌ لاتنقض الفریضة" اطلاق دارد فقط عالم عامد مختار از آن خارج است،[لذا ملتفت مضطر را هم می گیرد.] و از طرفی کبرای السنة لاتنقض الفریضة، تعلیل صدر(لاتعاد الصلاه....) است و مهم اصل تعلیل است. در جواب می‌‌گوییم.... 📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3352 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
لاتعاد.mp3
1.23M
🔰 💠 انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل(السنه لا تنقض الفریضه) 👤 📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3352 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
💠 ندبه‌ی امام صادق علیه‌السلام در غیبت امام زمان کمال الدین به نقل از سَدیر صیرفی: من و مفضّل بن عُمر و ابوبصیر و اَبان بن تَغلب بر مولایمان امام صادق علیه السلام وارد شدیم و دیدیم بر روی خاک، نشسته و .... و مانند زن شیدای فرزندْمرده‌ی جگرسوخته می گرید و اندوه، رخسارش را پوشانده و رنگ از گونه هایش پریده و اشک، کاسه های چشمش را فرسوده است و می گوید: سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي‏ .... سَرورا! فراق تو، خوابم را گرفته، و بسترم را بر من تنگ کرده، و آرام دلم را از من ربوده است. سَرورا! فراق تو، مصیبت مرا به مصیبت های ابد، پیوند زده است و ... از وحشت، عقل از سرمان پرید و .... گفتیم: از چه حادثه ای چنین اشک می ریزید و باران از دیده می بارید، و چه واقعه ای شما را این چنین ماتم زده کرده است؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: امروز، کتاب جَفْر را نگاه می کردم. در آن کتاب، درباره ولادت قائممان و غیبت او و تأخیر در ظهورش و عمر طولانی‌اش و آزمایش مؤمنان در آن زمان، و به شک افتادن دل‌های آنان بر اثر به طول انجامیدن غیبتش، و برگشتن بسیاری از آنها از دینشان، و در آوردن طوق اسلام از گردن هایشان، تأمّل می کردم که دلم شکست و غم و اندوه ها بر من مستولی گشت و این گونه می گریم. کمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۳۵۲ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠بررسی وثاقت قاسم بن محمّد 👤: در بررسی روایات شهادتِ شریک، بررسی یک روایت اهمیت دارد که در سند آن، تردید وجود دارد چون شیخ (ره) آن را به صورت مرسل و مرحوم صدوق (ره) به صورت مسند نقل کرده اند. در سند مرحوم صدوق (ره) قرار دارد که مردّد بین سه نفر است: جوهری و قمی و اصبهانی. به نظر استاد قائنی می توان مشکل سندی در نقل صدوق (ره) را حل کرد و وثاقت قاسم بن محمد در این سند را اثبات کرد به بیانی که در ادامۀ مطلب خواهد آمد. 📚درس خارج فقه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇 mobahathah.ir/showthread.php?tid=3421 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🔰@mobahathah_ir
🔸 💠 عدم ردع سیره متشرعه توسط ظهور آیه یا روایت معروف 👤 🔻 ظهورات، برهان نیستند و اگر یک آیه یا روایت معروف ظهوری داشته باشد، دیگر آن نباید در استمرار پیدا کند. چون شما نفر اولی نیستید که این روایت و آیه را دیده‌اید و هم ظن نوعی است نه فیثاغورث. اگر واقعا آیه یا روایت ظهور در چنین معنایی داشت، دیگر سیره‌ی متشرعه استمرار پیدا نمی کرد و اگر سیره‌ی متشرعه استمرار پیدا کرده، معلوم می شود که ظهور، آن چیزی که شما فکر کرده‌اید، نبوده است. بله، گاهی شما از حیثیتی به آیه یا روایت ورود می‌کنید که تا به حال کسی از آن حیثیت بحث نکرده، که در این صورت اشکالی ندارد. یا مثلا روایت غیر معروف و شاذی ظهور دارد که این هم اشکال ندارد. 📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3415 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa