eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 پاسخ به سوال کاربران در تالار علمی فقاهت 👤 یکی از کاربران تالار علمی فقاهت، سوالی را در مورد فطحی یا امامی بودن اسحاق بن عمار مطرح کردند. (متن سوال) استاد سید محمد جواد شبیری در پاسخ به این سوال فرمودند: در مورد اسحاق بن عمار یک بحث تاریخی وجود دارد. نجاشی اسحاق بن عمار کوفی الصیرفی را توثیق کرده است. شیخ طوسی اسحاق بن عمار الساباطی را ذکر کرده و او را فطحی ثقه دانسته است. علامه حلی این دو را یک نفر دانسته و کلام شیخ طوسی و نجاشی را جمع کرده و اسحاق بن عمار را فطحی ثقه دانسته است، زیرا وثاقت متفق عليه است و... اما شیخ بهایی این دو عنوان را دو نفر دانسته و... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2831 شما نیز می توانید سوالات فقهی، اصولی و رجالی خود را در تالار علمی فقاهت مطرح کنید. نمایندگان اساتید موظفند پاسخ اساتید را در تالار علمی فقاهت قرار دهند. و... ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠عدم صحت قاعده( الامر لا یدعوا الا ما تعلق به ) 👤 🔻 در مورد این مساله که چطور در واجب فوری، بحث فوریت مطرح می شود که نشان دهنده دخالت زمان در متعلق آن است درحالی که مقسم واجب فوری، واجب غیر موقت است و بنابراین در متعلق زمان نیست استاد توضیح دادند که در واجب تعبدی و توصلی این مطلب را توضیح دادیم که این تصور که هر آن چه مولی می خواهد باید در متعلق امر اخذ بشود ( الأمر لا یدعو إلا إلی ما تَعَلَّقَ به)، تصویر درستی نیست. بلکه مولی باید نسبت به آنچه که مطلوب اوست، حجت را بر من تمام کند اما لزوما به این معنی نیست که آن را در متعلق اخذ کند. بلکه همین که به من بفهماند تو اگر این کار را در اولین زمان نکنی، تو را مستحق عقاب می دانم، برای اتمام حجت کافی است و بنابراین ما قاعده را صحیح نمی دانیم و به همین دلیل هم مشکلاتی که اصولیون در بحث اخذ قصد قربت در متعلق امر دچار آن می شوند، را ما دچار نمی شویم و لازم نیست که در متعلق امر، قصد امر بیاید تا تعبدی باشد، بلکه همین مقدار که قصد قربت از سایر ادله فهمیده شود، برای تعبدی بودن کافی است. 📚 درس خارج اصول جلسه ۶۱، ۱۱ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2839 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شیعه با حدیث علی الید که از اهل سنت است، چیزی را ثابت کرده که اهل سنت نکرده‌اند 👤 یکی از ادله‌ای که برای اثبات مورد تمسک واقع شده، قاعدهٔ است. در روایات اهل بیت کلمه علی الید نیامده و علی الید منفرداً در کلمات آمده است. اهل سنت برای اثبات بدل حیلوله به این روایت تمسک نکرده‌اند؛ چون آنها اساساً را در باب ، با علی الید ثابت نکرده‌اند و بدل حیلوله اضعف از تلف است. آنها علی الید را این جور معنا کرده‌اند که..... 📚 درس خارج فقه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2837 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 96.pdf
1.42M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 96 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 96 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20098 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 ادله اوسعیت عالم واقع از وجود 👤 📝 گفته شد که به نظر شهید صدر عالم واقع اوسع از عالم وجود است اما بیان ادله: یکی از ادله، نسبت هایی هست که دو طرف آن وجود ندارد اما آن نسبت تحقق دارد مانند ملازمه بین تعدد آلهه و فساد عالم، شکی نیست که این ملازمه تحقق دارد و این ملازمه را ذهن ما ورای ذهن و اعتبار ذهن ادراک می کند یعنی این ملازمه مانند کوه طلا که اعتبار ذهن است و ورای آن چیزی نیست نمی باشد. بنابراین.... 📚 درس خارج اصول، مهر ۱۴۰۱، جلسه ۱۹تا۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2840 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران 👤 هر «تسبیب الی الحرام»ی حرام نیست! شما سبب به دنیا آمدن فرزندی را فراهم می کنیدکه قطع دارید معصوم نیست و حرام مرتکب خواهد شد!می توان ملتزم شد که چنین تسبیبی حرام است؟!!!! بلکه زمانی حرام خواهد بود که اراده مرتکب حرام، عرفا مقهور سبب شما باشد. مثلا غذای نجس را مقابل مهمانی می گذارید که از نجاست آن مطلع نیست. عرفا مهمان چاره ای جز خوردن آن غذا ندارد. عنوان مشابه دیگر، «اعانت بر اثم» است.... 📚 درس خارج فقه آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2661 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠دو قسم دلالت سیاقیه 👤 دلالات سیاقیه دو قسم اند:‌ ۱.اموری که از کلام فهمیده می‌شوند اما خارج از مدلول استعمالی لفظ هستند؛مانند که مخاطب از کلام متکلم متوجه می‌شود،مثل اینکه امر اقتضاء می‌کند که به داعی تعجیز و تمسخر نیست بلکه به داعی جدّ است. ۲. اموری که از هیئت ترکیبی کلام فهمیده می‌شوند و مدلول استعمالی لفظ را مشخص می‌کنند؛مثلا امر به یک چیز در ضمن امر به مستحبّات باعث میشود دلالت سیاقی شکل بگیرد که آن امر نیز مستحبی است و این قسم از دلالت سیاقی مدلول استعمالی را تعیین می‌کند. 📚درس خارج اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2852 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
05 Zekra 97 - جهت نشر دیجیتال.pdf
1.38M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 97 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 97 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20216 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تبیین دیدگاه استاد در باب نفی قاعده ملازمه 👤 برای تبیین دیدگاه استاد در این زمینه، بيان سه مقدمه ضروری است: مقدمه اولی: استحقاق اخروی عقلا و عقلائا به مناط هتک حرمت مولا و عصیان اوامر و نواهی او می باشد اما در ارتکاب فعل قبیح بعنوان أنه قبيح، استحقاق عقوبت اخروی عقلا و عقلائا نیست و از آنجا که استحقاق عقوبت اخروی مبتنی و معلق بر اعمال مولویت مولاست، لذا مولا می تواند با عدم اعمال مولویت، حکم معلق عقل به استحقاق عقاب را منتفی گرداند. مقدمه ثانیه: دلیلی نداریم بر اینکه جعل تکلیف و عقلا بر خداوند لازم است بلکه... 📚 درس خارج اصول، ۱۱و۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2858 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa