🔰 #فقه
💠 جواز غرر در مهر عقد دائم
👤 #استاد_شهیدی
در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر (ع) آمده است که «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ زَوِّجْنِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ لِهَذِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ زَوِّجْنِيهَا فَقَالَ مَا تُعْطِيهَا فَقَالَ مَا لِي شَيْءٌ فَقَالَ لَا قَالَ فَأَعَادَتْ فَأَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَلَامَ فَلَمْ يَقُمْ أَحَدٌ غَيْرُ الرَّجُلِ ثُمَّ أَعَادَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمَرَّةِ الثَّالِثَةِ أَ تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْئاً قَالَ نَعَمْ فَقَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ فَعَلِّمْهَا إِيَّاهُ»
ظاهر صحیحه آن است که غرر در مهر عقد دائم جایز است. زیرا ...
📚 درس خارج فقه، ۲۳ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2705
#مهر
#غرر #عقد #دائم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 حل یک اختلاف فقهی بر اساس تحلیل درست «دلالت التزامی»
👤 #استاد_فرحانی
اینکه آیا معاطات، عقد است یا نه، یکی از اختلافات فقهی است. محقق نائینی معتقد است که معاطات عقد نیست. حضرت امام(ره) با استفاده از تبیین حقیقت «دلالت التزامی» نشان میدهد که استدلال محقق نائینی ناتمام است...
📚 درس خارج مفاهیم، جلسۀ ۲ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2704
#دلالت
#التزامی #تطبیق_فقهی #معاطات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 دلالت تعبیر "رضی الله عنه" بر تشیع و وثاقت راوی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
گاهی مشاهده میشود که در مورد یک راوی پس از ذکر نام او، تعبیر "رضی الله عنه" به کار رفته است. آیا میتوان از این تعبیر #تشیّع و همچنین #وثاقت آن راوی را استفاده نمود؟ به نظر میرسد قبل از بحث از این مساله، به یک سوال مهم باید پاسخ داد: آیا لزوما این تعبیر توسط #مصنف استفاده شده است؟ از این جهت که احتمال اضافه شدن این گونه تعابیر توسط #نسّاخ و #کتّاب، جدی است، این زاویه از بحث باید مورد توجه واقع شود....
📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2921
#تحیّات
#ترضّی #ترحیم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 من سنم بالا رفته است، نمیتوانم استنباط کنم…
شنیدهام که وحید بهبهانی در اواخر عمر، خودشان را مجتهد نمیدانستند و میگفتند: سن من بالا و قوای فکریام تحلیل رفته است و نمیتوانم استنباط کنم. لذا از شاگرد خود بحرالعلوم میپرسیدند و میگفتند: شما فقط فتوا را بدون ذکر دلیل نقل کنید تا در آن شبهه پیدا نکنم!
مرحوم آقای حاج آقا رضا همدانی هم در اواخر عمر رسالهشان را جمع کردند و گفتند: من حافظهام را از دست دادهام و نمیتوانم فکر کنم و به مراجعهکنندگان میگفتند: کسی که از او تقلید میکردید، دیگر وجود ندارد و بدین شکل آنها را رد میکرد.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZJore
#وحید_بهبهانی #رضا_همدانی #تقوا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 اتحاد داشتن مرتبه فعلیت و تنجز از نظر حاج شیخ اصفهانی
👤#استاد_گنجی
در بحث جمع بین حکم ظاهری و واقعی راههایی گفته شده است که یکی از انها را مرحوم حاج شیخ اصفهانی فرموده است. ایشان قائل شده است که مرتبه فعلیت و تنجز دو مرحله نیست بلکه یک مرحله است زیرا قوام حکم به وصول است چرا که حکم باید امکان داعویت داشته باشد و تا زمانی که واصل نشد امکان داعویت ندارد. لذا در ظرف جهل که امکان داعویت ندارد انشائی است با وصول و علم هم به فعلیت میرسد و هم منجز شده است.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۴، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#فعلیت
#تنجز #حکم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 استفاده از مناسبت حکم و موضوع در روایت غیاث بن ابراهیم
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 حضرت در روایت غیاث بن ابراهیم می فرمایند: لا بأس أن یغسل الدم بالبصاق. مناسبات حکم و موضوع و غسل دم را در کنار هم بگذارید. وقتی احتمالات راجع به آب دهان و خون را در نظر بگیرید، احتمالی به ذهنتان می آید که روایت مربوط به خون در دهان بوده است و چون دهن از بواطن است، در بواطن چیزی نجس نمی شود. پس اگر خون....
📚 درس خارج فقه، جلسه ۲۴ ، دوم آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2696
#نجاست
#حکم #موضوع #خون #دهان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 اصالة الفساد در معاملات و عبادات
👤 #استاد_شهیدی
🔻مشهور است که اصل در معاملات بر فساد می باشد که این همان استصحاب عدم اثر است که استصحاب در شبهات حکمیه می باشد.
بنابراین طبق نظر کسانی که استصحاب در شبهات حکمیه را مطلقا یا در خصوص وجودیات نمی پذیرند؛ جریان اصاله الفساد دچار مشکل خواهد شد
باید دید راه جایگزینی وجود دارد؟؟
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2557
#استصحاب
#اصاله_الفساد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت ماهوی اصل محرز و غیر محرز در کلام شهید صدر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 شهید صدر تفاوت اماره و اصل محرز و اصل غیر محرز را صرفا یک تفاوت لسانی نمی داند. ایشان می فرماید تفاوت این سه در آن است که شارع مقدس در مقام تزاحم ملاکات به چه مناطی یک طرف را مقدم داشته است. اگر ترجیح یک طرف بر طرف دیگر به مناط قوت احتمال باشد اماره است و اگر به مناط قوت ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#محرز
#غیرمحرز #مناط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 تفصیل مرحوم شهید صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه
👤#استاد_گنجی
مرحوم شهید #صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه تفصیل میدهد. ایشان می فرماید اگر شبهه در قیدی باشد که در خطاب واضح است و شک در منطبق علیه است باید احتیاط کرد مثلا می داند اکرام عالم واجب است ولی نمی داند زید عالم است یا عمرو. در این جا باید احتیاط کند. ولی اگر قید معلوم نبود در خطاب اینجا احتیاط لازم نیست. مثلا می داند یا ظهر و یا جمعه واجب است اینجا وجوب احدهما را میداند ولی ظهر و جمعه که قید است واضح نیست و احتیاط لازم نیست.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۹، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علم_اجمالی
#اقتضا #علیت_تامه #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 چگونگی احراز در مقام بیان بودن
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
برای تمسک به اطلاق لازم است احراز شود که متکلم در مقام بیان بوده است. سؤال مهمی که باید بدان پاسخ داد، این است که از کجا میتوان فهمید که متکلم در مقام بیان قیود تکلیف بوده است؟ سه پاسخ به این سؤال داده شده است:........
📚 درس خارج اصول، ۳ خرداد ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2551
#مطلق
#مقدمات_حکمت #مقام_بیان #قرائن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 معنای روایت «القرآن نزل علی سبعة احرف»
👤 #استاد_شهیدی
اهل سنت در روایات متعددی نقل کرده اند که «القرآن نزل علی #سبعة احرف» و در روایات شیعی نیز این مضمون نقل شده اما در روایات دیگری ائمه این معنا را به شدت تکذیب کرده اند
به نظر می رسد روایات شیعی نزول بر هفت حرف می تواند معنای صحیحی داشته باشند...
📚 درس خارج فقه، تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2768
#قرائت
#قرآن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 اهمیت قلائد الفرائد شیخ غلامرضای قمی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مرحوم شیخ غلامرضای قمی که صاحب قلائد الفرائد است در درس شیخ حضور داشته است مرحوم شیخ در اواخر عمرشان به دلیل بیحالی رسائل را به سبک سطح تدریس میکردند نه خارج و تقریباً همان مطالب را بیان میکردند و توضیح میدادند که ظاهرا در اواسط بحث انسداد از دنیا میروند که آخوند خراسانی نیز در آن بحث شرکت میکردند ، مرحوم شیخ غلامرضای قمی در مواضع متعددی میفرماید مرحوم شیخ در مجلس درس از این تعبیر استفاده کردند و ما آن را به فلان تعبیر تغییر میدهیم که من در نسخهای که از رسائل داشتم نقل به لفظهای ایشان را یادداشت کرده بودم و بسیار هم مفید بود.
بحث قطع و ظن قلائد ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/۶
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قمی
#قلائد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#مجله_تااجتهاد (شماره سیزدهم)
💠 شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه_های_فقهی_تااجتهاد" منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1️⃣ بازپژوهی مراد از «غضّ بصر» در آیۀ غضّ
نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی
2️⃣ گسست قرارداد اجاره از بیع و جریان خیار غبن حادث در قرارداد اجاره
نویسندگان: احمد ابراهیمی قائنی، محمد علی سرافراز
3️⃣ درآمدی بر اعتبار وجود شبهه در صدق عنوان باغی
نویسندگان: احمد حاجی دهآبادی، یزدان طاهرآبادی
4️⃣ سجده بر کاغذ با تأکید بر موضوعشناسی کاغذهای سنتی
نویسنده: محمدحسین مخبریان
5️⃣ دیه و ارش شکستگی جمجمۀ کودک
نویسنده: رضا پورصدقی، طاهره یونس پور بهنمیری
6️⃣ ملاک تعیین سال خمسی (مجموعی، استقلالی یا شغلی)
نویسنده: محمد رضایی
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 ریا در توصلیات
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
آیا حرمت رياء مختص به عبادات است یا اینکه رياء در توصلیات همچون قرائت قرآن، جهاد و أمر به معروف و نهی از منکر نیز شرعا حرام است؟ برخی مانند مرحوم آقای خوئی قائل شده اند به اینکه حرمت رياء مختص به عبادات بوده چرا که دلیلی بر حرمت رياء در غیر عبادات وجود ندارد و #به_نظر_ما حق با مرحوم آقای خوئی است؛ ان قلت: اطلاق ادله حرمت رياء دلالت دارد بر اینکه رياء در مطلق اعمال عبادیا کانت أو غير عبادی حرام است به عنوان مثال در روایتی که مرحوم صدوق نقل می کند وارد شده: يُؤْمَرُ بِرِجَالٍ إِلَى النَّارِ إِلَى أَنْ قَالَ فَيَقُولُ لَهُمْ خَازِنُ النَّارِ- يَا أَشْقِيَاءُ مَا (كَانَ) حَالُكُمْ- قَالُوا كُنَّا نَعْمَلُ لِغَيْرِ اللَّهِ- فَقِيلَ لَنَا خُذُوا ثَوَابَكُمْ مِمَّنْ عَمِلْتُمْ لَهُ» ولی استدلال به این روایت به سه جهت مخدوش است ....
📚 پرسش و پاسخ پس از درس
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ریا
#توصلیات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 تخییر عقلی در مبادی همیشه در مقام امتثال به تخییر شرعی برمی گردد.
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 شهید #صدر می گوید: در مبادی وقتی مولی می خواهد امر کند، درست است که به #عنوان امر می کند. چون وقتی به عنوان امر کند، شما بین افراد مختلف آن عنوان عقلا مخیّر می شوید. پس در عالم مبادی، #تخییر در نهایت عقلی است. ولی در عالم #جعل و #مجعول و امتثال، مهم محبوبیت و مبغوضیت در نزد شارع است. در نتیجه حتی اگر شروع تخییر هم با عقل باشد، در نهایت تخییر به شرع می رسد.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۹، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2836
#تخییر
#عقلی #شرعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 نقد دو نوع حکم انشائیه در کلام مرحوم اخوند
👤#استاد_گنجی
مرحوم آخوند در کفایه دو نوع احکام انشائیه مطرح میکند. یکی این که تا ابد به فعلیت نمیرسد و یکی این که مختص به زمان ظهور است. بعد روایت «سکت الله» را مطرح میکند. استاد میفرماید این دو نوع احکام انشائیه ثابت نیست و روایت با معنای دیگری هم سازگاری دارد.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۶، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#احکام_انشائیه
#آخوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تقریرات به چاپ رسیده از درس آخوند خراسانی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 کتابی به نام "البحوث الاصولیه" در دو جلد به عنوان تقریرات درس آخوند خراسانی و به قلم "سید محمدحسن موسوی طباطبایی حایری قزوینی" به چاپ رسیده است. تاریخ نگارش این کتاب سال 1322 است که سه یا چهار سال بر کفایه مقدم است و مطالبش به مطالب ذکر شده در حاشیه رسایل مرحوم آخوند شباهت دارد.
در مورد این کتاب این سوال وجود دارد که تا چه حد تقریرات درس محقق خراسانی محسوب میشود. در مواضعی از کتاب تعابیری همچون "کما علیه شیخنا الاستاذ"...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/۶و١۴٠٢/٠٢/٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#خراسانی
#تقریرات #آخوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 احتمال نقل به معنا مانع تمسک به استصحاب عدم ازلی
👤 #استاد_شهیدی
با توجه به احتمال نقل به معنا در روایات، احتمال اینکه دلیل خاص در اصل به صورت موجبه معدوله المحمول صادر شده باشد ولی راوی آن را به صورت سالبه محصله المحمول نقل کرده باشد، وجود دارد.
مثل دلیل: کل امراه تحیض الی خمس سنین الا ان تکون امراه من قریش.
قائلین به استصحاب عدم ازلی هم قبول دارند که اگر حضرت فرموده بودند: "کل امراه غیر قرشیه تحیض الی ..." ، استصحاب "عدم کونها قرشیه" ثابت نمیکند که "انها غیر قرشیه".
خب از کجا معلوم است که امام ع اینطور نفرموده است.
مرحوم هاشمی در پاسخ به این اشکال فرموده اند...
📚 درس خارج اصول، ۲۵ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2665
#نقل
#معنا #استصحاب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 قطع منجز است اما مؤَمّن نیست
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مشهور بین علمای ما این است که قطع منجز است و در این که هر تکلیف مقطوعی منجَّز است، اختلافی نیست.
در مورد معذریت قطع -در جایی که تکلیفی فعلی باشد؛ اما مکلف قطع به عدم تکلیف داشته باشد- بین علما اختلاف است. در واقع اینجا تکلیف منجَّزی وجود ندارد؛ اما در این که معذر چیست، چهار قول وجود دارد....
📚 درس خارج اصول، ۹ شهریور ۱۴۰۱.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2714
#قطع
#معذر #منجز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 سه مبنای مهم در باب مطلق و مقید از سه محقق (رحمة الله علیهم)
👤#استاد_گنجی
معروف است که در باب مستحبات مطلق حمل بر مقید نمی شود اما تذکر سه مطلب لازم است:
1-مرحوم خویی می فرماید این مطلب در جایی است که مطلق و مقید هر دو امر باشند ولی اگر مطلق امر باشد و مقید نهی باشد باید مطلق حمل بر مقید باشد
2-مرحوم حکیم می فرماید اگر مطلق و مقیدی در مقام بیان مخترعات شارع باشند و لو در باب مستحبات باشند مطلق حمل بر مقید می شود.
3-مرحوم همدانی می فرماید اگر مطلق امر باشد ولی مقید نهی باشد ولی در صورت نهی باشد و لبش همان امر باشد مثل این است که مطلق و مقید هر دو امر هستند و مطلق حمل بر مقید نمی شود.
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۱۵، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#مطلق
#مقید #حمل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 اشتراک لفظی واژۀ وضع، در اصطلاح اصولیین و لغویین
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻معمولاً وضع، به معنای «تخصیص اللفظ بالمعنی» دانسته شده است؛ اما محقق خراسانی در صدد اشکال به تعریف دارج در کلمات قوم است. ایشان میخواهد بفرماید شما از یک سو وضع را به معنای تخصیص لفظ برای معنا میدانید، اما از سوی دیگر آن را به دو قسم تعیینی و تعیّنی تقسیم میکنید و حال آن که این دو رویکرد با هم سازگاری ندارد چون در وضع تعیّنی تخصیص در کار نیست بلکه لفظ به صورت خودکار و ناخودآگاه به معنا اختصاص مییابد در نتیجه ما باید در تعریف وضع مفهوم اختصاص را درج کنیم نه مفهوم تخصیص.
به نظر میرسد واژۀ وضع در اصطلاح اصولیین و لغویین مشترک لفظی است. این واژه گاهی ...
📚 درس خارج اصول، ۳ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اشتراک
#وضع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠حل تعارض روایت ابن بزیع و ابن مسلم در مورد آب قلیل نابع
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 رابطه روایت ابن بزیع که مطلق آب ماده دار را در برخورد با نجاست پاک می داند و مفهوم روایت ابن مسلم که آب غیر کر را در برخورد با نجاست، نجس می داند عموم من وجه است و تعارض می شود اگر کسی در صورت تعارض عمومات را قبول داشته باشد به عمومات طهارت یا در فرض عدم قبول به قاعده طهارت رجوع می کند. اما استاد به این تعارض اشکال کردند. اولا: مقصود از آب ماده دار در روایت ابن بزیع آب نابع نیست بلکه آبی است که به ماده متصل باشد. بنابراین تعارضی نیست. ثانیا: اگر تعارض باشد؛ چون روایت ابن بزیع تعلیل است بر روایت ابن مسلم مقدم می شود. ثالثا: اگر این را هم بپذیرد؛ چون از تقدم روایت ابن مسلم لغویت روایت ابن بضیع لازم می آید، به قرینه لغویت، باید روایت ابن بزیع مقدم شود. رابعا: اگر هیچکدام را قبول نکردید؛ چون روایت ابن بزیع شهرت عملیه دارد، مقدم می شود.
📚 درس خارج فقه (جلسه ۶۹، ۸ بهمن ۱۴۰۱)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2822
#کر
#نابع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa