eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
992 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 عمل به روایات بعد از علامه و دو راه برای جبران کار ایشان 👤 از زمان علامه به بعد با تقسیم بندی جدیدی که نسبت به خبر واحد مطرح شد به دو قسم خبر عمل می‌کردند یکی صحیح و دیگری حسن به شرط این که معارض نداشته باشد و خبر موثق را حجت نمی‌دانستند. اصحاب ما دو راه برای جبران کار علامه مطرح کردند. یکی جبران ضعف سند به وسیله عمل اصحاب و دیگری توثیقات عامه.... 📚برگرفته از دروس استاد 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 انکار انحلال علم اجمالی در موارد دوران أمر بين أقل و اکثر و دوران أمر بين تعیین و تخییر 👤 💠 ادعای آقای که قائل به امکان عقلی تبعض در شده این است که عصيان و مخالفت با تکلیف به اکثر به دو نحو قابل تصور است: ترک تکلیف به ترک تمام اجزاء و ترک تکلیف به ترک جزء زائد عقلاً ممکن است که شارع بفرماید: ایها المكلف من تو را در صورتی که تکلیف را از ناحیه ترک مجموع اجزاء عصيان کردی عقاب می کنم اما اگر تکلیف را از ناحیه ترک جزء زائد ترک کردی عقاب نمی کنم و با این بیان تبعض در تنجز معقول است. اشکال استاد احمدی شاهرودی این است که مرحوم آقای خوئی مطابق این بیان، یک مقدمه را مسلم گرفته و آن اینکه ما یقین دارم به اینکه بر ترک أقل در ظرف ترک جزء زائد عقاب می شویم و حال آنکه این ادعا قطعا باطل است زیرا یقین تفصیلی به عقاب بر أقل در ظرف ترک جزء زائد در صورتی است که من یقین داشته باشم به اینکه بر ترک أقل معاقبم چه اکثر واجب باشد و چه أقل واجب باشد و حال آنکه اگر ما با قول به انحلال، وجوب اکثر را با براءت نفي کردیم یقین به عقاب بر أقل در ظرف ترک جزء زائد نداریم و لذا قول به انحلال مستلزم عدم انحلال است..... 📚 درس خارج اصول، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ادب فوق العاده امتیاز دیگری که در ایشان بود، ادب بود. ما هیچ وقت ندیدیم که در صحبت با افراد صدایش را بلند کند و با خشونت سخن بگوید. لفظ تند، تعبیر تند و یا اهانت آمیز درباره اشخاص به کار نمی‌برد. ما در طول این مدت ندیدیم، هیچ گاه. در صحبت، ادب فوق‌العاده‌ای داشت… روزی آقایی از علمای نجف از فردی انتقاد می‌کرد و می‌گفت: او هیچ وقت حاضر نیست از کسی تمجید کند. همیشه منتظر است تا دیگران از او تعریف کنند. حاضر نیست اگر کسی اظهار علاقه‌ای کرد، او هم در جواب اظهار علاقه کند. ایشان می‌گفت یکی از امتیازات آقا موسی صدر این است که اگر کسی اظهار محبّت و علاقه‌ای کرد، نمی‌گذارد بی‌پاداش بماند؛ مثلاً می‌گفت: من به آقای موسی صدر گفتم اشخاص آمده بودند پیش من و مدرّس کفایه می‌خواستند. ما شما را معرّفی کردیم. می‌گفت: آقا موسی فوری جواب داد: این افتخار ماست که شما ما را قبول کرده باشید برای تدریس کفایه، و نگذاشت که برای بعد بماند و همان‌جا پاداش اظهار محبت ما را داد. این اخلاق در ایشان بود و به همین خاطر در لبنان یا هر جایی که بود، توجّه همه را جلب می‌کرد… مقالاتی را که آقا موسی می‌نوشت، به نظر تمامی افراد جلسه می رساند با این‌که الزامی در این کار نداشت. او خود مقالات دیگران را... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14535/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 حدیث طلب العلم فریضه در کلام آیت الله شبیری دام ظله 👤 🔻آیت الله والد می‌فرمودند حدیث «طلب العلم فریضةٌ علی کلّ مسلم و مسلمة» در منابع قدیمی و معتبر و نسخ معتبر منابع، بدون عطف «مسلمة» نقل شده است. ایشان می‌فرمودند نیازی نیست برای شمول حدیث نسبت به زنان، از الغای خصوصیت استفاده کنیم چون واژۀ «مسلم» به تنهایی بر اعم از مرد و زن مسلمان دلالت دارد ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اقسام عام از تقسیمات ثانویه است 👤 🔻مرحوم آخوند در حاشیه کفایه می گوید این که «کل» ظهور در عام استغراقی دارد و «مجموع» ظهور در عام مجموعی و «أی» ظهور در عام بدلی دارد، غیر از آن است که عام ظهور در چه چیزی دارد. گاهی می گویید عام بما هو عام ظهور در فلان چیز دارد و گاهی می گویید نحوه ابراز مولی چگونه است. این دو را نباید خلط کرد. این که عام استغراقی یا مجموعی یا بدلی می شود، بر اساس خودِ عام بما هو عام نیست بلکه وقتی عام را با مصالح و مفاسد پشتوانه آن مقایسه می کنیم، عقل می فهمد که استغراقی یا مجموعی یا بدلی است. حال همین عقل وقتی با خطابات شارع مواجه می شود، تعدادی را که بررسی می کند می بیند غالبا وقتی عام استغراقی بوده شارع از واژه کل و وقتی بدلی بوده از واژه أی و وقتی مجموعی بوده از واژه مجموع استفاده کرده است. 📚 درس خارج اصول، جلسه۸۱، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3366 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری 👤 حسین بن عبیدالله ولو توثیقی از قدماء ندارد ولی شیخ در رجال می‌گوید: «کثیر السماع عارف بالرجال» و نیز در مورد ایشان می‌گوید: «شیخنا رحمه الله» . مرحوم فرموده‌اند: تمام مشایخ نجاشی ثقات هستند چون در یک جا گفته است که من احادیث زیادی را از یک شخصی شنیدم فترکت الروایة عنه الا بواسطة بینی و بینه چون رأیت ان شیوخنا یضعفونه، دیدم مشایخ من این شخص را تضعیف می‌‌کنند، بی‌واسطه دیگر از او نقل نمی‌کنم با این‌که روایت از او زیاد شنیدم، آقای خوئی می‌‌گویند: پس معلوم می‌‌شود نجاشی از انسان ضعیف نقل روایت نمی‌کند. طبق این مبنا حسین بن عبیدالله چون از نجاشی است وثاقت او ثابت می‌شود. ولی این برای ما ثابت نیست زیرا.... 📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 098= تاریخ 14021209.mp3
1.45M
🔰 💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری 👤 📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
«صله رحم» دقیقاً چیست؟ 🌿 یکی از اعمالی که در آیات و روایات بر آن تأکید فراوان شده است و برای آن آثار و برکات بسیاری در دنیا و آخرت شمرده شده است، «صله رحم» است.🌿 🔹در روایتی به نقل از حضرت امام صادق علیه‌السلام آمده است: «به ارحامت رسیدگی کن، حتی اگر شده با نوشاندن جرعه‌ای آب! و برترین چیزی که می‌توان با آن به ارحام رسیدگی کرد، جلوگیری از آزار رساندن به آنان است. رسیدگی به ارحام، موجب فراموشیِ (به تعویق افتادن) زمان مرگ و جلبِ محبت خانواده می‌شود. (الکافی، ج۲، ص۱۵۱) ❓اما آیا معنایی که امروزه درباره صله ارحام رایج شده است، معنای دقیق و کاملی است یا بایست برای آن، معنایی وسیع‌تر یافت؟ ✍ پاسخ این سؤال را از کلام آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی مد‌ظله‌العالی بیاموزیم: ▫الآن صله رحم را خیلی‌ها معنا می‌کنند به پیوند با خویشاوندان. در حالی‌که کسی‌که یک قدری دقت کند در موارد استعمال صله رحم، می‌فهمد که صله رحم به معنای رسیدگی به خویشاوند هست و پیوند و دید‌و‌بازدیدها به عنوان یک مصداق برای این رسیدگی، یعنی در واقع یک نوع رسیدگی روحی است و احیاناً یک نوع دید و بازدید باعث آزار طرف شود اذیت شود اصلاً صله نیست. صله یعنی رسیدگی به خویشاوند. فرض کنید که گاهی اوقات مثلاً یک خویشاوندی داریم که به خاطر بیماری خاصی که دارد، کسی مایل نیست او را ببیند. ... خب اینجا معنا ندارد و این صله رحم نیست اصلاً. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند، دستگیری از خویشاوند. خب این معنا تغییر کرده است به یک معنا. مراد از صله رحم که در روایات و آیات قرآنی هست با مرادی که الآن ما می‌فهمیم تغییر کرده است. 📚 برگرفته از تقریرات درس اصول آیت‌الله‌ شبیری زنجانی دام ظله (سال۹۰ ص۳۳۷) @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 از مواردی که جمله شرطیه مفهوم ندارد 👤 در اصول‌الفقه این مطلب را منقح کرده‌اند که: «در جمله‌ی شرطیه، وقتی شرط، محقِّق موضوع باشد مثل «إن رُزقتَ ولدا فاختنه»، جمله‌ی شرطیه مفهوم ندارد.». یکی دیگر از مواردی که شرط مفهوم ندارد ولی ما ندیده‌ایم در اصول بحثش کنند، جایی است که ممکن است توهم اعتناء به موضوعی بشود ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه، یک‌شنبه ۱۹ آذر۱۴۰۲ ✅ ادامه‌ی این مطلب، و مثال‌های عرفیِ آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3382 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1798
مفهوم شرط.mp3
1.25M
🔰 💠 از مواردی که جمله شرطیه مفهوم ندارد 👤 📚 برگرفته از درس خارج فقه، یک‌شنبه ۱۹ آذر۱۴۰۲ ✅ ادامه‌ی این مطلب، و مثال‌های عرفیِ آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3382 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1798
🔸 💠 استحاله تعلق جعل تشریعی به طریقیتِ قطع در نگاه محقق اصفهانی ره 👤 🔻شیخ ره در فرائد الأصول، بیان می‌دارد که طریقیت قابل جعل شارع نخواهد بود اما وجه عدم قابلیت را بیان نمی‌کند. مرحوم ره در کفایة الأصول این مطلب را متعرّض نمی‌شود. محقق ره در کلماتِ خود به طور مبسوط بیان می‌دارد که طریقیتِ قطع نه مورد جعل تکوینی جاعل است و نه مورد جعل تشریعی شارع است. در ادامه، کلام ایشان در نفی وقوع طریقیت قطع در حیّزِ جعل تشریعی مورد تقریر قرار خواهد گرفت. ایشان ره بعد از آنکه طریقیتِ قطع را حقیقت قطع و ذاتیِ آن ـ نه لازمِ عقلیِ آن ـ دانسته است در مقام استدلال بر امتناعِ تعلق جعل تشریعی به آن؛ برهانی اقامه می‌کند که می‌توان آن را چنین تحلیل کرد ... 📚 درس نهایة الدرایة، جلسه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3381 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ تلاش دائمی شهید صدر(ره) ☘️ 🔹️ آیت الله شهید سید محمد باقر صدر وقتی در حال و بودند، کاملاً از دنیای پیرامونشان بریده می‌شدند و این چیزی نیست که کسی به‌سادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد. به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرم‌ترین روزهای ، غرق در خواب شوند. حتی در همان روزهای گرم و درحالی‌که به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بودند هم از کتاب‌ هایشان جدا نمی‌شدند. درحالیکه جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت، در برابر وسوسه خواب را نداشت. 🔹️ در سال آخر عمر شریفشان که نیروی بدنی‌شان (بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر) تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز می‌کشیدند. وقتی مرا(یکی از شاگران) در خواب می‌دیدند، به من می‌فرمودند: من خودم را به خواب عادت نداده‌ام، چون است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت می‌دهی؟! 🔹️ در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کردند و فرمودند: وقتی من هم‌سن تو بودم روزانه حدود درس می‌خواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که می‌خوابیدم، خواب‌های علمی می‌دیدم و برای همین خوابم هم، خواب معمولی نبود. 🔹️ در خواب می‌دیدم که مشغول مطالعه یا علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگی‌ات را با خواب سپری خواهی‌ کرد! 📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، ج ۲، ص ۲۸۹(مجموعه آثار) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جریان قاعده میسور در جایی که بدل نداشته باشد 👤 در بحث دوران امر بین مکلفی که با تفریج فاحش نماز بخواند یا نماز جلوسی بخواند. بر یکی از اینها قدرت دارد، آیا باید تفریج فاحش را داشته باشد؟ مرحوم سید یزدی فرموده باید با تفریج فاحش بخواند. از باب قاعده میسور. چون تفریج فاحش اقرب به قیام است. مرحوم خویی فرموده در جایی که بدل داشته باشد نوبت به قاعده میسور نمیرسد... 📚درس خارج فقه، جلسه ۹۶، ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات 👤 🔻 یکی از روایاتی که در بحث خبر واحد مورد تمسک قرار می گیرد این روایت است: "لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا قد عرفوا باننا نفاوضهم سرنا و نحمله ایاهم..." این حدیث به بحث خبر ثقه بی ارتباط است. معنای ثقاتنا، وکلای ناحیه مقدسه است. این روایت هم موردش بحث است و هم در ذیل روایت می فرماید اینها اشخاصی هستند که ما اسرارمان را در اختیارشان می گذاریم و آنها را مامور می کنیم تا اسرارمان را به شیعیان منتقل کنند. اولا مجرد اینکه یک ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١١ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️ کمال‌اخلاق در سید احمد خوانساری(ره) ☘️ 🔹️ مرحوم آیت الله العظمی در اواخر عمرشان یکی از استخوانهای پهلوی‌شان شکسته بود. گویا ایشان صبح‌ها در حیاط منزلشان قدم می‌زدند- منزل این مرجع عالی‌قدر هم استیجاری بود و تا آخر عمر، صاحب‌ منزل نشدند- 🔹️ یک درخت انجیر در حیاط بود که انجیرهایش به زمین می‌افتاد و زمین لیز می‌شد. خادم منزل وظیفه‌اش بود که اینها را جارو کند و هر روز جمع کند. شاید خادم تسامح کرده یا یادش رفته و جارو نکرده بود. 🔹️ وقتی ایشان از زیر درخت ردّ می‌شدند، این انجیر روی زمین را ندیده و سُر خورده و به زمین افتاده و استخوان پهلویشان شکسته بود. ایشان تا آخر عمرشان، این درد و نارحتی‌ای را که می‌کشیدند. 🔹️ به کسی نگفتند تا مبادا فرزندان و ارادتمندان ایشان، خادم را به خاطر غفلتی که کرده بود، توبیخ کنند. این مرد بزرگ‌ از تربیت‌شدگان همین مکتب است که مرزهای را در مصائب نیز رعایت می‌کند. 📚 پندهای سعادت، ص۲۲۴-۲۲۳(درس اخلاق های‌ آیت الله شب زنده دار) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠تبیین دلالت سیاقیه در حدیث رفع 👤 🔻ما در حدیث رفع اصلا چیزی را در تقدیر نمی گیریم و معقول هم هست کما این که آخوند هم در کفایه تقدیر نمی گیرد. بله شیخ انصاری، تقدیر می گیرد. شیخ انصاری چون مراد از ما موصوله در ما لا یعلمون و سائر فقرات را شیء می گیرد، لذا باید چیزی را در تقدیر بگیرد تا کذب پیش نیاید چون خود این اشیاء در بین أمت برداشته نشده اند. اما ما که طرفدار آخوند هستیم، می گوییم که اصلا چرا مراد از ما موصوله را شیء می گیرید بلکه از اول مراد از ما لا یعلمون، حکمی است که نمی دانیم همچنین سائر فقرات. پس ما مصداق ما موصول را حکم و یا به طور دقیق تر الزامی که نمی دانند یا بر آن قدرت ندارند می گیریم که این الزام بنا بر خطابات قانونیه تنجز است. ما برای این که با وحدت سیاق به این نتیجه در حدیث رفع برسیم، فقط اکتفاء به ملزوم نکردیم بلکه روایت امام رضا از بزنطی را هم اضافه کردیم و سپس ما موصول را به معنای الزام و ارتکاز گرفتیم و خطابات قانونیه را هم اضافه کردیم. که در این صورت یک لزوم غیر بین یا دلالت تنبیه می شود. 📚 درس خارج فقه، جلسه ۷۱، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3305 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی 👤 در تقیه خوفیه اگر در تمام وقت در حال تقیه است که علی القاعده مضطر به سجود بر فرش می‌‌شود و این نمازش صحیح است ولی اگر اول وقت در حال تقیه است اما بعدا می‌‌تواند نماز را در منزل بخواند، این مضطر در تمام وقت نیست و برای اجزای این نمازش که روی فرش خوانده ما باید اقامه دلیل بکنیم. برخی گفته اند دلیل اجزای این سجود بر فرش در حال تقیه غیر مستوعبه تمام وقت، صحیحه معمر بن خلاد (التقیة دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له) است. گفته شده: وقتی تقیه دین امام علیه السلام است، این یعنی این عمل جزء دین است که از روی تقیه انجام شده است، وقتی جزء دین بود یعنی مجزی است. ما این استدلال را قبول نداریم. زیرا.... 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 079= تاریخ 14021205.mp3
1.62M
🔰 💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 مفهوم داشتن جمله شرطیه مسوق برای بیان موضوع 👤 در بحث تمسک به مفهوم آیه نبأ اشکال مسوق برای بیان موضوع شده است. مرحوم آخوند می‌فرماید اگر هم مسوق برای بیان موضوع باشد باز هم مفهوم دارد. مرحوم اصفهانی در مقام تایید ایشان می‌فرماید بلکه آکد از مواردی است که مسوق برای بیان موضوع نیست.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۴۷، ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی قاعدهٔ ملازمه: ملازمه بین حسن و قبح عقلی با وجوب و حرمت شرعی 👤 طبق ، اگر فعلی عقلاً یا عقلائاً یا لزومی داشته باشد، شرعاً هم حرام یا واجب است. از قاعدهٔ ملازمه در دو فرض می‌توان بحث کرد: ملازمهٔ بین با حکم شرعی و ملازمهٔ بین با حکم شرعی. بهترین دلیلی که برای ملازمهٔ حسن و قبح عقلی با حکم شرعی بیان شده است، این است که ..... 📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2846 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 اجازات عام 👤 🔻 یکی از مطالبی که در زمان قدیم مطرح بوده است، مساله اجازات عام است. مراد، عام بدون نسخه است. بر فرض مثال، حسین بن سعید به احمد بن محمّد بن عیسی، جمیع روایات خود را بدون آنکه نسخه‌ای به او بدهد، اجازه می‌داده ، و به او بیان می‌کرده است که جمیع روایات من را می‌توانی نقل کنی. «اجزت لک بجمیع ما صحّ عندک من روایتی» اینکه چه روایتی از حسین بن سعید است و چه روایتی از او نیست، طریق احرازش با خود احمد بن محمّد بن عیسی است. اینکه مصداق روایت چیست، شاگرد باید احراز کند. استاد نسبت به آنکه چه روایتی از اوست، تضمینی نمی‌دهد؛ بلکه طریق احراز، با شاگرد است. 📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3387 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تعریف شخص اعتباری 👤 شخص اعتباری در دایرة المعارف فرانسه این چنین تعریف شده است: «شخصٌ اعتباريٌّ يتكوَّن من اجتماع جماعة من الأشخاص الطبيعيين؛ ابتغاء غرضٍ مشتركٍ ينشئون باجتماعهم شخصية ذات حقوق و واجبات متميزة عمّا لأفرادهم» مصطفی زرقا نیز که از حقوقدانان معروف عرب است، در تعریف شخص اعتباری گفته است: «شخصٌ يتكوَّن من اجتماع عناصر أشخاصٍ أو أموالٍ يُقدِّر له التشريع كياناً قانونيّاً منتزعاً منها مستقلّاً عنها» هر دو تعریف با این اشکال مواجه هستند که شامل مواردی که قطعا شخص حقیقی نیستند، نمی شوند. این موارد عبارتند از: 1- اعیان خارجی دارای حق وتکلیف چون معابد. 2-حیوانات. 3-عناوین کلی 4- جهات عمومی. بنابراین تعریف صحیح برای شخص اعتباری این چنین است:«وجودٌ اعتباريٌّ مؤهَّلٌ لامتلاك الحقّ ويتعلَّق به الإلزام والالتزام، سواءً تَشَكَّل من مجموعة من الأموال أو الأشخاص الطبيعيين، أو لم يتشكَّل منها» 📚 برگرفته از صفحه ۳۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir