🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 تواضع سید بحرالعلوم(ره)
🔻مرحوم شیخ آقابزرگ نوشته است:
سید صادق فحّام با اینکه از اصحاب سید بحرالعلوم و کاشف الغطاء بود، به احترام اینکه قبلاً سِمَت استادی داشته، این دو در زمان ریاست خود، فحّام را بر خود مقدّم میداشتند. هر دو نزد آسید صادق، ادبیات خوانده بودند. اینکه کاشف الغطاء او را مقدّم میداشت عجیب نبود؛ چون از یک طرف، فحّام سیادت داشت و از طرف دیگر، جایگاهی که بحرالعلوم داشت، کاشف الغطاء نداشت. مهم این بود که سید بحرالعلوم او را مقدّم میداشت.
#لوح_پژوهشی_ذکری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 اشکال عام به توثیقات عامه
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 آیا میتوان روایات کتاب احتجاج -که مرسل هستند- را اعتبار بخشید؟؟؟!!!
یکی از وجوهی که برای اعتبار بخشی به روایات مرسل احتجاج ذکر میشود توجه به مقدمهی آن است: «و لا نأتي في أكثر ما نورده من الأخبار بإسناده إما لوجود الإجماع عليه أو موافقته لما دلت العقول إليه أو لاشتهاره في السير و الكتب بين المخالف و المؤالف»...
این استدلال مورد مناقشه قرار گرفته که...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2318
#توثیقات_عامه
#احتجاج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 نحوه تاثیر ارتکاز در ظهور
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻گاهی ارتکازات عقلایی در رتبه سابق بر دلیل شرعی در نحوه استظهار از دلیل شرعی تاثیر می گذارد و گاهی در رتبه متاخر از دلیل شرعی.
مثلا عقلا در رتبه سابق بر ادله نماز و ادله جهاد قوانین مشابهی با این دو را در ذهن دارند. در ذهن عقلا عبادات به عنوان افعال مرتبط با رابطه شخصی خلائق با خدای خود اختصاصی به مردان نداشته و بین زن و مرد مشترک است لذا اگر از نماز که یک عبادت است سوال می کند و از تعبیر رجل استفاده می کند عرف عقلا در این تعبیر خصوصیتی نمی بینند و آن را به زنان نیز سرایت می دهند.
ولی ...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2332
#ارتکاز
#ظهور
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #احکام_کاربردی
💠 گریه بر سیدالشهدآء علیه السلام در نماز
شکی نیست که گریه از خوف خداوند، یا بر اثر کثرت گناهان و عرض شرمندگی محضر باری تعالی، هیچ اشکالی ندارد و سیرهی عبادی اهل بیت معصومین علیهم السلام و نیز برخی اولیای خدا نیز همین بوده است. از طرف دیگر شکی نیست که گریه برای امور دنیایی در نماز جایز نیست. سؤال اینجاست که آیا گریه برای مصائب سید الشهداء علیه السلام در نماز جایز است؟
در این مختصر اقوال فقهای عظام در پاسخ به این سؤال بیان میشود:
#ذکری
✅ ادامه این مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید👇👇
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-83/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکوّن یافته!
👤 #استاد_قائینی
📝 #نسب و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از #نطفه را یکی از علل نسب میدانند و برای آن اصطلاح #شرعی قائل نیستند.
اما مرحوم آقای #حکیم مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی میداند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمیداند حتی عرفا!
حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کردهاند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2342
#تلقیح_مصنوعی
#ولد_مساحقه #ولد_الزنا #نسب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مبنای مهم در تقدیم سابق، در باب تعارض و تزاحم
👤 #استاد_شهیدی
🔻دو واجبی که مشروط به قدرت هستند(اشتراط به قدرت به هر بیانی که اخذ شده باشد تفاوتی ندارد)
اگر امکان انجام هر دو نبود مثل اینکه ممکن نبود در تمام رکعات قیام کند یا رکوع کند و... در این صورت دلیل الصحیح یصلی قائما رکعت اول با همین خطاب در رکعت دوم، تعارض می کند(یا تزاحم طبق مبنای مشهور)
اما عرف پس از در نظر گرفتن هر دو خطاب، حکم به این می کند که واجب سابق مقدم است؛ زیرا...
بله این استظهار در مختلفی النوع، مثل... روشن نیست
📚 درس خارج فقه 1400/9/1
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2333&pid=8468#pid8468
#تزاحم
#تعارض
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نقد کلام آیت الله زنجانی در نفی رویت هلال با تلسکوپ
👤 #استاد_مفیدی
🔻نقد کلام آیت الله زنجانی در نفی رویت هلال با تلسکوپ
آیت الله زنجانی بین حکم شخصی و با حکم نوعی تفاوت گذاشتند.به عنوان مثال اینکه گفته می شود نظر به اجنبیه حرام است یا نظر به مصلوب موجب غسل است حکم شخصی است در احکام شخصی تلسکوپ مجزی است اما برخی احکام نوعی هستند مثل رویت هلال یا وصول به حد ترخص در این موارد رویت متعارف شرط می باشد.
استاد در نقد کلام ایشان فرمودند: ......
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2343
#تلسکوپ
#رویت_هلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 مناقشه به استدلال آیت الله سیستانی در بحث رویت هلال با تلسکوپ
👤 #استاد_مفیدی
🔻آیت الله سیستانی با اینکه دیدن خون زیر میکروسکوپ را برای لزوم اجتناب کافی می دانند؛ اما رویت با تلسکوپ را قبول ندارند؛ چرا که با توجه به اینکه آیه ی شریفه فرموده (یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس) هلال باید وسیله ای جهت تنظیم امور عرفی و شرعی مردم باشد.
بنابر این رعایت افق محلی و سهولت دسترسی برای عامه ی مردم باید لحاظ شود به همین جهت رویت با تلسکوپ مجزی نیست
در نقد این کلام می توان گفت که سهل الوصول بودن...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۸/۱۰
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2329&pid=8449#pid8449
#تلسکوپ
#رویت_هلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول_کاربردی
💠 حمل مطلق بر مقید در مستحبات
یکی از مباحثی که در باب مطلق و مقید علم اصول بدان پرداخته شده، مسألهی حمل مطلق بر مقید در مستحبات است. بسیاری از عالمان اصولی، حمل مطلق بر مقید را لازم میدانند؛ اما با این حال، در مستحبات چنین حملی را قائل نیستند...
#لوح_پژوهشی_ذکری
✅ ادامه این مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید👇👇
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-83/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 رفع حکم به وسیله حاجت عرفیه
👤 #استاد_گنجی
🔻رفع حکم به وسیله عروض عنوان "اضطرار" و یا "حرج"، امری است که در مباحث فقهی بسیار به چشم می خورد. اما به نظر می رسد که در شریعت مبنای اوسعی نیز وجود دارد، و آن رفع حکم به وسیله "حاجت عرفیه" است!
در مورد حرج گفته شده "امری است که لاتتحمّل عادة"؛ طبق مدّعای مذکور، برای برداشته شدن حکم، نیازی به این حدّ از سختی نیست؛ بلکه همین مقدار که مکلّف دچار سختی و اذیّت باشد و زندگی اش مختلّ شده و عرفا نیاز داشته باشد(ولو به حدّ حرج هم نرسد)، برای رفع حکم کافی است.
📚 درس خارج فقه، ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2325
#رفع_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
💐💠💐💠💐
💠
💠
🌹 #راهنمای_کانال
🔸️به جهت دسترسی آسانتر مطالب کانال، فهرستی از بخشهای مختلف کانال با قابلیت جستجو خدمتتان ارائه می گردد.
🔸️علوم حوزوی🔸️
🔰 #فقه
🔸️ #اصول
🔰 #رجال
🔸️ #ادبیات_عرب
🔰 #قواعد_فقهی
🔸️ #موضوع_شناسی
🔰 #نسخه_شناسی
🔸️اساتید سطوح عالی و خارج🔸️
👤 #استاد_شب_زنده_دار
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
👤 #استاد_شهیدی
👤 #استاد_علیدوست
👤 #استاد_فاضل
👤 #استاد_قائینی
👤 #استاد_گنجی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
👤 #استاد_مفیدی
👤 #استاد_اعرافی
👤 #استاد_حسینی_نسب
👤 #استاد_فرحانی
👤 #استاد_سیداحمد_مددی
👤 #استاد_احمدی_شاهرودی
👤 #استاد_عابدی
👤 #استاد_مروی
👤 #استاد_اراکی
👤#استاد_لاریجانی
👤 #استاد_حیدری_فسایی
👤 #استاد_شوپایی
🔸️معارف و حکایات🔸️
💠 #حکایت_خوبان
💠 #جرعه_معرفت
💠 #جرعه_ای_از_دریا
💠 #مهدویت
🔸️کتب حوزوی🔸️
📚 #کفایه
📚 #مکاسب
📚 #رسائل
📚 #لمعه
📚 #اصول_فقه
📚 #الشخص_الاعتباری
📚 #الفائق
📚 #استناد
🔸️سایر🔸️
#نشست_علمی
#معرفی_نرم_افزار
🔻ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات
از طریق:
🆔️ @mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 شرط جریان استصحاب چیست؟؟؟ شرعی بودن مستصحب یا اثر عملی داشتن آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻به هنگام احتمال نسخ، آقایان استصحاب بقای جعل یا عدم نسخ جاری می کنند،
نکته ای که وجود دارد اینست که جعل یک امر شرعی است ولی اثر عملی مستقیم ندارد چون جعل تا تمام اجزای موضوع محقق نشده باشد و به مرحله فعلیت یا همان مجعول نرسد موضوع تنجیز و تعذیر نیست.
مرحوم صدر لا تنقض را به نقض عملی تفسیر می کند و در نتیجه شرط جریان استصحاب را اثر عملی داشتن مستصحب (نه لوازم آن) می داند و در نتیجه طبق مبنای متعارف که مرحله ای به نام فعلیت و مجعول داریم، اثر عملی تنها برای مرحله مجعول است و همانجا استصحاب جاری می شود نه در جعل.
استاد فرمودند تفسیر روشن تری برای لا تنقض وجود دارد. لا تنقض نه اینکه نهی از نقض عملی باشد تا لازم باشد مستصحب اثر عملی مستقیم داشته باشد بلکه ...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۲۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2341
#استصحاب
#نسخ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir