کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش دوم2⃣ ● افعال خداى سبحان حكيمانه و داراى مصلحت است و در عين حال بار
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش دوم3⃣
● افعال خداى سبحان حكيمانه و داراى مصلحت است و در عين حال باريتعالى محكوم و مقهور مصالح نيست
باقى مى ماند معناى كلمه ((واسع )) كه يكى از اسامى خداى تعالى است و ماده وسعت كه كلمه سعه نيز از مشتقات آن است ، در اصل به معناى حالتى در جسم است كه با داشتن آن حالت اشيائى ديگر را در خود مى گنجاند، مانند سعه ظرف كه هر چه بيشتر باشد آب بيشتر يا طعام بيشتر را در خود جاى مى دهد، و سعه صندوق به معناى گنجايش آن است نسبت به آنچه در آن مى گذارند، و سعه خانه كه افراد بيشترى را در خود جاى مى دهد، و ليكن به عنوان استعاره در غنى نيز استعمال مى شود اما نه هر غنائى و از هر جهتى ، بلكه غنى از اين جهت كه گنجايش بذل و بخشش را دارد،
كانه مال وسيع ، آن مالى است كه ظرفيتى دارد كه هرچه بخواهند مى توانند از آن خرج كنند و به همين معنا كلمه نامبرده در مورد خداى سبحان نيز استعمال مى شود، وقتى مى گوئيم خدا واسع است معنايش اين است كه او غنى است كه هر چه بخواهد بذل كند، ناتوانش نمى سازد، بلكه هر قدر بخواهد مى تواند بذل كند.
وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ ءَايَةَ مُلْكهِ أَن يَأْتِيَكمُ التَّابُوت فِيهِ سكينَةٌ مِّن رَّبِّكمْ
كلمه ((تابوت )) به معناى صندوق است ، و اين كلمه بطورى كه گفته اند صيغه فعلوت از ماده ((توب )) است ، و توب به معناى رجوع است ، (و به همين جهت برگشتن از راه شيطان به سوى خدا را توبه گفته اند) و اگر صندوق را تابوت گفته اند براى اين است كه صاحبش همواره و پى درپى به سراغ او مى رود و به آن رجوع مى كند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 438
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۱) سوره کوثر□
□اين جمله از اين دلالت خالى نيست كه فرزندان فاطمه (عليهاالسلام) ذريه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) هستند، و اين خود يكى از خبرهاى #غيبى قرآن كريم است، همانطور كه مى بينيم خداى تعالى #بعد از درگذشت آن حضرت #بركتى در نسل آن جناب قرار داد، به طورى كه در همه عالم #هيچ نسلى معادل آن ديده نمى شود، آن هم با آن همه #بلاها كه بر سر ذريه آن جناب آوردند و گروه گروه ایشان را کشتند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۲) و سوره کوثر□
□فصل لربك و انحر(۲)
#تفسیرالمیزان
□از ظاهر #سياق و ظاهر اينكه حرف (فاء) بر سر اين جمله در آمده، استفاده مى شود كه امر به #نماز و نحر شتر، كه متفرع بر جمله (انا اعطيناك الكوثر) شده، از باب شكر #نعمت است، و چنين معنا مى دهد، حال كه ما بر تو منت نهاديم و خير كثيرت داديم اين نعمت بزرگ را با #نماز و نحر شكرگزارى كن.
□و مراد از (#نحر) بنا بر رواياتى كه از طرق #شيعه و #سنى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و از على (عليه السلام) رسيده، و نيز رواياتى كه شيعه از امام #صادق و ساير ائمه اهل بيت (عليهم السلم) روايت كرده، #دست بلند كردن به طرف #گردن در هنگام #تكبير گفتن براى نماز است.
□ولى #بعضى گفته اند: معنايش اين است كه نماز #عيد_قربان بخوان، و شتر هم #قربانى كن، (چون كلمه #نحر به معناى سر بريدن شتر به آن نحو #خاص است، همچنان كه كلمه #ذبح به معناى سر بريدن ساير حيوانات است).
□بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه براى پروردگارت #نماز بخوان، و وقتى سر از #ركوع بر مى دارى به طور كامل بايست.
بعضى ديگر معانى ديگرى هم ذكر كرده اند.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۲) و سوره کوثر□ □فصل لربك و انحر(۲) #تفسیرالمیزان □از ظاهر #سياق و ظاهر اينكه حرف (فا
□بیان آیه(۳)سوره کوثر□
#تفسیرالمیزان
□ان شانئك هو الابتر(۳)
□كلمه (شانى ء) به معناى #دشمن_خشمگين، و كلمه (ابتر) به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود #عاصى_بن_وائل بوده.
بعضى گفته اند: مراد از #ابتر منقطع از #خير، و يا منقطع از #قوم_خويش است، كه خواننده توجه فرمود اين قول با روايات #شان_نزول نمى سازد.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراتب فکر و سیر و انشاء●□
□●در تحصیل علوم آن که بطئی است #فکر است که عقل نظری است،
و آن که سریع است #حدس است که انتقال دفعی است.
□●و در #مکاشفات آن که بطئی است #سلوک است و ان که سریع است #جذبه است.
□●و در ایجاد و ابداع و انشاء آن که بطئی است #همت است که العارف یخلق بهمته و آن که سریع است امر است.
پس سعی کن که #اول اهل فکر سپس صاحب حدس،
#بعد آن صاحب سلوک و تا به جذبه برسی و #بعد از آن اهل همت شوی
تا در نهایت صاحب الأمر شوی که به محضر محضر حضرت صاحب الأمر و الزمان و العصر و السیف که خاتم الأولیا علی الاطلاق است تشرف حاصل نمایی.
#إقرأ_و_ارقه
□●از تو حرکت از خدا برکت. تا یار که را خواهد و میلش به که باشد .
□●طهارت را در همه مراتب را بدان نحوی که در کتاب #شرح_مراتب_طهارت مظبوط است، حفظ کن
□●و مداومت داشته باش که خواجه کائنات، خاتم الأنبیا فرمود:
بر طهارت مداومت داشته باش که روزی و رزق تو وسعت یابد.
#حامل_اسرار ص۵۲
□●استاد صمدی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●ملاك در اسراف چيست؟●■
#استاد_فاطمی_نيا:
■●امام سجاد (علیه السلام) در دعايی ميفرمايند:
"وَ نَعُوذُ بِکَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ"
(خدایا، از اسراف به تو پناه میبریم.)
■●اسراف از اموری است كه خيلی در مورد آن صحبت ميشود ، ملاك اسراف چيست و چگونه آن را تشخيص دهيم؟
■●ملاك در اينكه گفته شود اين ماشين يا فلان لباس و يا اين مهمانی اسراف است، چيست؟
■●آيا مثلا چون گران است ، اسراف است ؟
خير ، گرانی ملاك در اسراف بودن نميباشد.
■●معيار برای تشخيص اسراف ، غير عاقلانه بودن خرج و هزينه است . یعنی هر خرج و مصرف غیر عاقلانه ای اسراف است.
حتی اگر یک کبریت هم بیجا کشیده شود، اسراف میباشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_علی_صفایی_حائری
#انتظار
■توجه به مهدى، تجربۀ بن بستها و احساس تنگناها را مىخواهد. براى كسى كه هنوز دنيا وسعت دارد، در خيمۀ مهدى جايى نيست.
■و براى كسى كه اهدافى حتى تا سطح آزادى و عدالت و عرفان و تكامل دارد، براى همراهى و معيّت مهدى ضمانتى نيست كه در منفرق الطرق و بزنگاهها، اسبها و مركبهاى آماده شده، ما را جايى مىخواند و به زندگى دعوت مىنمايد.
#تو_می_آيی ، صفحه ۲۱
@mohamad_hosein_tabatabaei