eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□کُونَا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَوناً. دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشيد. □نهج البلاغه، نامه ۴۷□ □رهبر انقلاب در دیدار اساتید: امسال مهمتر است بخاطر این کارهای خیانت‌باری که بعضی از دنباله‌های آمریکا دارند در منطقه انجام می‌دهند برای جا انداختن معامله قرن؛ □مقام معظم رهبری مد ظله العالی: مسئله‌ی روز قدس هم امسال از هر سال مهم‌تر است. البتّه مسئله‌ی فلسطین یک مسئله‌ی اساسی است و مخصوص دولتها و کشورهای اسلامی هم نیست؛ مسئله‌ی فلسطین یک مسئله‌ی انسانی است؛ وجدانهای انسانی وادار به واکنش میشوند در مقابل آنچه بر سر ملّت فلسطین آمد، صرفاً مسئله‌ی اسلامی نیست؛ البتّه برای مسلمانها این کار اهمّیّت بیشتری دارد، اولویّت بیشتری دارد، و غیر از جنبه‌ی انسانی، جنبه‌های شرعی و دینی هم دارد ولی مسئله، مسئله‌ی انسانی است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز آخرین جمعه ماه رمضان = ثواب دویست سال نماز قضا○□ □حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) فرمود:هر كه نماز قضا برذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان چهار ركعت نماز بخواند بدوسلام در هر ركعت بعد از حمد يكمرتبه آيت الكرسي و پانزده مرتبه اناعطينا، ثواب دويست سال نماز قضا را كفايت مي كند و روايت ديگر از آنحضرت ثواب چهارصد سال و روايت ازاميرالمومنين ششصد سال و از حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) سئوال كردند مردم آخرالزمان بيش از صد سال عمر نميكنند؟حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) فرمود: نماز قضاهاي پدرومادر و قرباي او را كفايت ميكند و بعد از نماز اين دعا را بخوانيد: □بسم الله الرحمن الرحيم□ □يا سامِعَ الصَّوتِ يا جامِعَ الفوَتْ يا مُحْيَ الْعِظام بَعْدَ الْمَوتْ صَلِّ عَلي مُحمَّد و آل مُحمَّد وَاجْعَل لي فَرَجالي وَمَخْرَجاً مِمّا اَنَا فيهِ اِنَّكَ تَعْلَمَ وَاَنْتَ تَقْدِرَ وَلا اَقدِر وَاَنْتَ عَلّامُ الْغُيوب يا واهِبَ العْطَا يا غافرَ الْخطا يا ياسُبّوُح يا قُدّوُس يا رَبَّ الْمَلائَكَةِ وَالرّوح رَبِ غْفِرْ وَرْجَمْ وَتَجاوَرزْعَمّا تَعَلَمْ اِنَّكَ اَنْتَ العَلِيُّ الَاعْظَمْ يا ساتِرَ الْغُيوُب يا كاشِفَ الكُروُب يا غافِرَ الذَنُوبَ يا ذَالْجَلالِ وَالِاكْرام @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 قسمت سوم بخش ششم وَ مَن يُؤْت الْحِكمَةَ فَقَدْ أُوتىَ خَيراً كثِيراً ● نكاتى درباره آيه (و من يوت الحكمه ...) معناى جمله ، روشن است نكته اى كه بايد تذكر داد اين است كه نام دهنده حكمت را نبرده و اين دو جهت دارد: يكى اينكه جمله قبلى كه مى فرمود: ((خدا حكمت را به هر كس كه بخواهد مى دهد)) دلالت مى كند بر اينكه در جمله مورد بحث ، ((دهنده حكمت )) خدا است . جهت دوم اين بود كه بفهماند حكمت به خودى خود منشأ خير بسيار است ، هر كس آن را داشته باشد ((خيرى بسيار)) دارد، و اين خير بسيار از اين جهت نيست كه حكمت منسوب به خدا است ، و خدا آن را عطا كرده ، چون صرف انتساب آن به خدا باعث خير كثير نمى شود، همچنان كه خدا مال را مى دهد ولى دادن خدا باعث نمى شود كه مال ، همه جا مايه سعادت باشد، چون به قارون هم مال داد، و فرمود: ((و آتيناه من الكنوز ما ان مفاتحه لتنوء بالعصبه اولى القوة )) تا آخر آيات اين داستان . نكته ديگر اينكه فرمود: ((حكمت خير كثير است )) با اينكه جا داشت به خاطر ارتفاع شأن و نفاست امر آن بطور مطلق فرموده باشد ((حكمت خير است )) و اين به آن جهت بود كه بفهماند خير بودن حكمت هم منوط به عنايت خدا و توفيق او است ، و مساله سعادت منوط به عاقبت و خاتمه امر است ، در مثل فارسى هم مى گويند ((شاهنامه آخرش خوش است ))، چون ممكن است خدا حكمت را به كسى بدهد، ولى در آخر كار منحرف شود، و عاقبتش شر گردد. وَ مَا يَذَّكرُ إِلا أُولُوا الاَلْبَبِ كلمه ((الباب )) جمع ((لب )) است ، ((ولب )) در انسان ها به معناى عقل است ، چون عقل در آدمى مانند مغز گردو است نسبت به پوست آن ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 608 و لذا در قرآن ((لب )) به همين معنا استعمال شده ، و گويا كلمه عقل به آن معنائى كه امروز معروف شده يكى از اسماء مستحدثه است ، كه از راه غلبه استعمال اين معنا رابه خود گرفته ، و بهمين جهت كلمه عقل هيچ در قرآن نيامده ، و تنها افعال مشتق شده از آن در قرآن استعمال شده است ، مانند ((يعقلون )). كلمه ((تذكر)) كه مصدر ((يذكر)) است به معناى منتقل شدن از نتيجه به مقدمات نتيجه ، و يا منتقل شدن از مقدمات به نتيجه است ، و آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه به دست آوردن حكمت متوقف بر تذكراست ، و تذكر هم متوقف بر عقل است ، پس كسى كه عقل ندارد حكمت ندارد، و مادر گذشته آنجا كه سخن در ادراكهائى كه در قرآن آمده داشتيم ، درباره عقل چيزهائى گفتيم . وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُم مِّن نَّذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ يعنى آنچه شما از مال خدا و به دعوت او انفاق مى كنيد و يا چيزهائى انفاق مى كنيد كه خدا بر شما واجب نكرده بلكه خودتان به وسيله نذر بر خود واجب كرده ايد و در راه خدا مى دهيد خدا به آن آگاه است و هر كس ‍ را كه اطاعتش كند پاداش مى دهد و كسى كه ستم كند مؤاخذه مى فرمايد: پس در جمله : ((فان الله يعلمه ))، اشاره اى هم به تهديد هست كه جمله : ((و ما للظالمين من انصار)) آن را تأكيد مى كند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●كفعمی در حاشيه <بلد الاَمين>نقل كرده كه امام صادق (عليهالسّلام)در هر شب از دهه آخراين ماه پس از نمازهای واجب ومستحب می خواندند: و فرموده: هركه اين دعا رابخواند ، خدا تقصيری كه درگذشته از ماه رمضان، از او سرزده بيامرزد ، و او را در باقيمانده ماه از گناهان بازدارد. □«اَللّهُمَّ اَدِّ عَنّا حَقَّ ما مَضیٰ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ» خدایا کاستی های فراوان، تنبلی ها، غفلت ها، معصیت ها [ ما را ] خودت به گونه یی جبران کن. ما خیلی خراب کردیم؛ خیلی فرصت ها را از دست دادیم؛ □«وَ اغْفِرْ لَنا تَقْصِیرَنا فِیهِ» خدایا تقصیرهای ما را در این ماه رمضان ببخش. □«وَ تَسَلَّمُهُ مِنّا مَقْبُولاً» و این ماه را به سلامت از ما پذیرا شو. □گرچه ما بیمار دل و بیمار فکر و بیمار روح بودیم و به شایستگی عمل نکردیم؛ امّا تو به سلامت پذیرا باش. □«وَ لا تُؤاخِذْنا بِإسرافِنا عَلیٰ أنْفُسِنا» و خدایا ما را به خاطر زیان‌های عظیمی که بر خود تحمیل کردیم، مورد مؤاخذه قرار نده. □«وَ اجْعَلْنا مِنَ الْمَرحُومِینَ وَ لا تَجْعَلْنا مِنَ الْمَحْرُومِینَ» خدایا ما را جزء کسانی قرار بده که مشمول رحمت تو شدند و از محرومان قرار نده. □●در خطبه ی شعبانیه، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: □«اَلشَّقِيُ مَنْ حُرِمَ غُفْرانَ اللهِ فِي هذَا الشَّهْرِ» (۱) □کسی که محروم از مغفرت الهی در این ماه باشد، شقی است. خدایا ما از اشقیا نباشیم. □استمداد از خدا طلبیدن برای جبران نقصها و عیبها در این ماه، و تلاش مضاعفی که در این روزهای پایانی، میهمان ضیافت الله پیشه میکند، تا بلکه پیش از آنکه هلال ماه شوّال طالع شود و عید فطر فرا برسد، بتواند اندکی از آنچه از دست داده را فراهم بیاورد؛ از ویژگی‌های مؤمن در این ایّام است. چرا که میداند روز اوّل شوال برای کسی عید است که اعمالش مورد قبول درگاه الهی واقع شده است. □●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ۲۷ مرداد ۹۱ حرّ عاملی، وسائل الشّیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۳●□(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا استاد علی صفایی حائری○□ □○همانطور كه وحشت از لشكر شام و طمع گندم رى و فريب و نيرنگ ابن زياد، خيلى ها را در تاريخ از حسين عليه السلام و عاشورا و كربلا جدا كرد و از بركت روز حسين عليه السلام محروم گرداند، وحشت از قدرت و ابر قدرت امروز كه نظم نوين را فرياد مى زند و قدرت و صنعت و علم و ثروت و رفاه و لذت را يدک مى كشد و از تمامى راههاى تبليغى و رسانه هاى جهانى و ماهواره هاى مسلط و تصويرهاى مسموم بهره مى برد، وحشت و طمع از اين قدرتها و وادادگى در برابر آنها و سر نهادن بر فرمان آنها و بريدن از دين و از حسين زمان و ولى عصر(عج)، از وحشت اهل كوفه كم ندارد. □○ ، ص ۸۹○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
#از_مظلوم_غافل_نباشیم □●وقتى انسان کارش به جایى رسید که ازهر چیز تنها وجهه باطل آن را درک کندو از وجه حق و صحیح آن غافل شود رفته رفته دچار غفلتى دیگر می گردد که ریشه همه گناهان است وآن #غفلت از مقام ربوبی است. □●المیزان،ج۸،ص۴۹ علامه طباطبایی ره●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای امام سجاد (علیه السلام) در شب ٢٧ ماه رمضان○□ □حضرت سجاد (علیه السلام) در شب بيست وهفتم ماه مبارك رمضان اين دعا را از ابتدای شب تا صبح تكرار ميفرمودند: □" اللهم ارزقني التجافي عن دار الغرور و الإنابة الي دارالخلود و الإستعداد للموت قبل حلول الفوت "□ □(خدايا دل كندن از دنيا، و توجه به خانه ی آخرت را روزيم فرما و موفقم ساز برای آمادگی مرگ پيش از ، ازدست رفتن فرصت ها)□ □اگر در مضامين اين دعا دقت شود ، اميد است مواهب باطنيه ای به شخص داده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان○□ □این شب، شب مبارک و فوق‌العاده‌ای است و اعمالی برای آن ذکر شده است: □۱- غسل □۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مى‌خواند: □اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ □خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانۀ فريب و بازگشت به سوى خانۀ جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت. □۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعه‌اى از آيات قرآن است: □ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ □ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ □ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ □ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً □ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً □ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ □ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا □ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ □صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم □پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدى‌هايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران. □پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده داده‌اى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمى‌كنى. □پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيده‌اى، به گناهان خود اعتراف مى‌كنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟ □پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيان‌بار است. □پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان. □پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و به‌سوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به‌ سوى تو است. □پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده. □پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آورده‌اند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى. □بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيب‌هاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى. □۴- دعاى شب بيست و هفتم : □يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، □و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ @mohamad_hosein_tabatabaei
شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان□ □دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علیه السّلام در شب ببست و هفتم ماه مبارک رمضان از ابتدای شب تا صبح آن را مرتب تکرار می‌کردند: □اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ□ @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت سوم بخش هفتم ● چند نكته كه جمله ((و ما للظالمين من انصار)) بر آنها دلالت دارد و همين جمله به چند نكته دلالت دارد، اول اينكه مراد از ظلم در خصوص اين آيه ، ظلم به فقرا و خوددارى از انفاق برآنان و حبس حقوق ايشان است ، نه مطلق معصيت ، براى اينكه مطلق معصيت انصار دارد، و مى توان با كفاره آنها را از نامه عمل محو كرد، و يا به وسيله شفيعان كه يكى از آنها ((توبه )) است و يكى ديگر ((اجتناب از كبائر)) است و يكى ديگر ((شفيعان روز محشر)) مى باشند، از خطر كيفر آنان رهائى يافت ، البته همه اين انصار در ظلمهائى است كه تنها جنبه حق الله دارند، نه حق الناس ، آيه شريفه : ((لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا)) كه در آخرش دارد: ((و انيبوا الى ربكم )) راجع به يكى از انصار ظالمين است ، كه همان توبه و انابه باشد، و آيه : ((ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم )) اجتناب از گناهان كبيره را يكى از انصار معرفى نموده و مى فرمايد: ((اگر از گناهان كبيره اجتناب كنيد ما اين اجتنابتان را كفاره گناهانتان قرار مى دهيم )). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 609 و آيه : ((و لا يشفعون الا لمن ارتضى سخن از شفيعان قيامت دارد، و از اينجا معلوم مى شود كه اگر ياور ستمكاران به خود را به صيغه جمع ((انصار)) آورد، براى اين بود كه گفتيم : منظور از ((ظلم )) مطلق معصيت است ، كه افرادى گوناگون دارد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●از مهمان بابت آنچه در مهمانی خورده است، سؤال و مؤاخذه نمیکنند. مهمان نه در دنیا و نه در آخرت، حساب و کتاب ندارد. پس صلاح در مهمان شدن است که خیر دنیا و آخرت در آن است. □●در مهمانی خدا وقتی صاحبخانه را شناختی، مشاهدهی جمال او سیرت میکند و دیگر از غذا میافتی؛ بدون غذا سیر و بدون ثروت غنی خواهی بود. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ □●مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□در آخرین روزهای مبارک رمضان به سر می‌بریم، بساط این ضیافت در حال جمع شدن است و این موقعیت بسیار استثنائی از دسترس ما خارج می‌شود... □در پایان هر فعالیتی باید به محاسبه و ارزیابی پرداخت، روزهای به محاسبه نشستن آنچه در ماه رمضان انجام داده‌ایم است....
آیات 274-261 بقره قسمت چهارم بخش اول ● ترك انفاق از گناهان كبيره است و چون حق الناس است كفاره و توبه پذير نيست نكته دومى كه جمله : ((و ما للظالمين من انصار)) بر آن دلالت دارد اين است كه ظلم مورد بحث در آيه ، يعنى ترك انفاق ، كفاره نمى پذيرد، پس معلوم مى شود ترك انفاق از گناهان كبيره است ، چون اگر از گناهان صغيره بود كفاره مى پذيرفت ، و نيز توبه هم نمى پذيرد، چون حق الناس ‍ است ، و مويد اين معنا رواياتى است كه فرموده : توبه در حقوق الناس ‍ قبول نيست ، مگر آنكه حق را به مستحق برگردانند، و نيز شفاعت در قيامت هم شامل آن نمى شود، به دليل اينكه در جاى ديگر فرمود: ((الا اصحاب اليمين فى جنات يتساعلون ، عن المجرمين ، ما سلككم فى سقر؟ قالوا لم نك من المصلين ، و لم نك نطعم المسكين ... فما تنفعهم شفاعه الشافعين )). نكته سوم اينكه : اين ظلم در هر كس يافت شود يعنى هر كس نافرمانى خدا را بكند و حق فقرا را ندهد چنين كسى مورد رضايت خدا و مصداق ((الا لمن ارتضى )) نخواهد بود، چون در بحث شفاعت گفتيم كسى كه خدا دين او را نپسندد، در قيامت شفاعت نمى كند، از اينجا پاسخ اين كه چرا فرمود: ((ابتغاء مرضاة الله )) و نفرمود: ((ابتغاء وجه الله )) روشن مى شود. نكته چهارم اينكه : امتناع ورزيدن از اصل انفاق بر فقرا، در صورتى كه فقرائى باشند و احتياج به كمك داشته باشند از گناهان كبيره مهلك تر است ، و خداى تعالى بعضى از اقسام اين خوددارى را شرك به خدا و كفر به آخرت خوانده است ، مانند امتناع از دادن زكات ، و فرموده : ((و ويل للمشركين ، الذين لايوتون الزكوة ، و هم بالاخرة هم كافرون )). دليل بر اينكه منظور از اين مشركين مسلمانانى هستند كه زكات نمى دادند، و يا به عبارت ديگر صدقه نمى دادند، اين است كه سوره مدثر در مكه نازل شده ، و زكات به معناى اسلاميش در مكه و در هنگام نزول اين سوره واجب نشده بود. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 610 إِن تُبْدُوا الصدَقَتِ فَنِعِمَّا هِىَ... كلمه ((ابداء)) كه مصدر ((تبدوا)) است ، به معناى اظهار است ، و كلمه صدقات جمع صدقه است ، و چون قيدى در آن نيامده به معناى مطلق انفاقهائى است كه در راه خدا بشود (چه واجب و چه مستحب ) و چه بسا بعضى گفته باشند كه اصل در معناى اين كلمه ((انفاق مستحب )) است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○«از اصلاح نفس، نمی‌شود دست برداشت!» حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □○ممکن نیست بدون کاری [از] پیش برد، [یا] برای جامعه‌ کاری بکنیم، همان رفیق نیمه‌راه خواهیم بود، خداحافظی می‌کنیم با هم، در وقت وقتش. □○بالأخره، حالا چه کار باید بکنیم؟ همان کاری که گفتیم؛ از اصلاح نمی‌شود دست برداشت. □○خیلی خوب، حالا اصلاحِ فعلی ما در چیست؟ همان در برگشت از کارهایی را که ما می‌دانیم [ غلط است]، در داخل یا در خارج انجام می‌دهیم؛ با خارجی‌ها ارتباط پیدا می‌کنیم، ارتباطی که بر لَهِ (به نفع) آنها است، نه ارتباطی که بر لَهِ ما باشد. □○والاّ با این «قرآن» واضح، با این اشباه «» [یعنی] «» و «»، با این‌ها دیوار اگر مأذون بود (اجازه داشت)، تصدیق می‌کرد حرف ما را، با ما می‌شد. [حالا] چطور شده ما اینجا مانده‌ایم، دست گدایی به یک [عده] وحوش، حیوانات، درنده‌ها، دراز می‌کنیم؟! میل داریم به ما قرض بدهند. □○فلهذا [این کارها] کارهایی است که خودمان کردیم. نیست غیر از اینکه نکنیم، فی ما بعد نکنیم. بشناسیم! خودمان را بشناسیم، خودمان نگذاریم [عده‌ای] از داخله ما در بیایند و علیه ما کارهایی بکنند. @mohamad_hosein_tabatabaei
! □○مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه می فرمودند ما با سنی ها یک وجه مشترک داریم، یک وجه افتراق. وجه مشترک ما این است که هر دوی ما یک چیز را گرفتیم و دیگری را رها کردیم و اما وجه افتراق ما این است که آنها قرآن را گرفتند عترت را رها کردند، ما عترت را گرفتیم، قرآن را رها کردیم! این صحیح نیست. □○متن‌جلسات‌«مبانی سیر و سلوک الی‌الله ص٣٩٩»○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#ادامه..... #شرح_دروس_معرفت_نفس □● #وجود همتا ندارد؛ وجود، همسنگ دیگری ندارد که بیاید در عرض وجود
□●عمده این است که بیابیم که هستیم؟ و بعد می بینیم ک حقیقتی هستیم بسیار عجیب! هیچ نمی شود آن را به لفظ در آورد. هیچ نمی شود او را معرفی کرد. وقتی جهات گوناگون را در نظر می گیری آنچنان غیب می شود مثل اینکه اصلا نمی شود او را شناخت. □●ما اولین دید و اولین شعوری که یافتیم خود متن بود و متن وجود هم یعنی . ☑️ ، مساوق با حق است. □●حالا کا ما همان لحظه ی اول، بینشمان حقانی شد و اولین بینشمان هم حق شد و اولین سفرمان را هم از حق به سوی خلق آغاز کردیم قطعا از این به بعد هرچه در خلق مسافرت می کنیم قهراً مسافرت ما مسافرت حقانی است. مسافرت حق است و هرگز مسافرت باطل نخواهیم داشت. □●شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ظلم به فلسطین و ظلم به مکتب و اسلام ناب، دو خطر بدخیم معامله قرن○□ □آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن شرکت در راهپیمایی روز قدس بیان داشتند: سلام بر انبیا و اولیا که بنیانگذار کعبه قدس هستند و سلام بر پیروان انبیا و اولیا که پیروان آن بزرگان هستند. سلام بر ملت بزرگ اسلامی که پیام الهی امام راحل را مغتنم شمردند. □جریان قدس و جریان ننگین معامله قرن دو خطر بدخیم را در پی دارد؛ یکی ظلم به فلسطین و دیگر ظلم به مکتب و اسلام ناب است که به هر دوی آنها ظلم شده است. □بر همه ما لازم است هم حق مسلم فلسطینی‌ها را حفظ کنیم و هم حق مسلم اسلام را که قدس از آن اسلام و مسلمین است و باید از آن پاسبانی کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●می‌روی، اما فقدانت دردناک است...  استاد علی صفایی حائری●□ □...اين ماه با ما به خوبى رفتار كرد. سحرها و شب‌هايش را در اختيار ما گذاشت و طلوع و غروبش را براى ما داشت. □«قَدْ أَقَامَ فِينَا هَذَا الشَّهْرُ»؛ مدتى با ما همراه شد و با ما اقامتى كرد. □«مُقَامَ حَمْدٍ»؛ خيلى حميد بود و پَستى نداشت. □«وَ صَحِبَنَا صُحْبَةَ مَبْرُورٍ»؛ و با خوبى با ما رفتار كرد. □«وَ أَرْبَحَنَا»؛ و به ما سود رساند. □«ثُمَّ قَدْ فَارَقَنَا»؛ حالا او دارد از ما جدا مى‌شود. □«عِنْدَ تَمَامِ وَقْتِهِ وَ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ وَ وَفَاءِ عَدَدِهِ. فَنَحْنُ مُوِدِّعُوهُ»؛ و ما هم داريم با او وداع و خداحافظى مى‌كنيم. □«وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا»؛ به گونه‌اى داريم توديع و خداحافظى مى‌كنيم، كه جدايى از او براى ما سنگين است. □هنوز عطشش را داريم، هنوز كوزه‌اى را آب نكرده‌ايم، هنوز حتى دست‌هايمان را هم نشسته‌ايم و آبى به سر و صورتمان نزده‌ايم. □«وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا»؛ به گونه‌اى داريم وداع مى‌كنيم كه جدايى از او براى ما سنگين است و برگشت او از ما، مغموم و مستوحشمان كرده است. □«وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِيَّةُ وَ الحَقُّ الْمَقْضِىُّ»؛و حال كه دارد از ما جدا مى‌شود، ما در جدايى و فراق او، حقوقى را كه او بر ما داشته را به عهده گرفته‌ايم. ذمه او را بر خودمان واجب و لازم مى‌دانيم و گردنمان را در گروى او گذاشته‌ايم. □اگر ما از ماه رمضان داريم جدا مى‌شويم، به گونه اى جدا نمى‌شويم كه پشت سر او خوشحال باشيم و به گونه اى جدا نمى‌شويم كه در جدايى از او به يادش نباشيم و آنچه را كه در ما سبز كرده و در ما كاشته است را بكنيم و دور بريزيم، بلكه اين ماه براى ما «ذمام محفوظ» و «حرمة مرعية» و «حق مَقضّى» و انجام داده شده دارد. . □● ، ص ۱۴۱●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: دنيا آفريده نشده كه سراى ماندن شما باشد، بلكه آفريده شده، كه گذرگاه شما باشد تا از آن براى سراى ماندگارىتان توشه عمل برگيريد. پس، در دنيا همواره مهيّاى سفر باشيد و مَركبها را براى رفتن ، آماده سازيد. □إنَّ الدُّنيا لَم تُخلَق لَكُم دارَ مُقامٍ ، بَل خُلِقَت لَكُم مَجازا لِتَزَوَّدوا مِنهَا الأَعمالَ إلى دارِ القَرارِ . فَكونوا مِنها عَلى أوفازٍ ، وقَرِّبُوا الظُّهورَ لِلزِّيالِ (لِلزَّوالِ). @mohamad_hosein_tabatabaei
○سخنم به دیگران و به تو صحبتم نهانی ○همه یارِ رهگذار و تو حریفِ بزمِ جانی السلام‌علیڪ‌یاسیدی‌‌ابا‌عبدالله @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
○وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ○ □○ از خدمه است. مظاهر اسرافیل بسیار است، یکی از این مظاهر، جناب مؤذن است. او در شیپور می‌دمد و بیان توحید و ولایت می‌کند. جناب از عُمال است. جناب زارع می‌کارد و به جامعه و خانواده می‌دهد. نیز از مظاهر حضرت است. می‌خواهی جناب جبرائیل را ببینی به سراغ معلم خود برو، به سراغ استادت برو، به سراغ برو! کتاب نیز مظهر اوست. جبرائیل شناس باش! را بشناس. اعتقاد به ملائکه از مسلمات اعتقادی ما است. ما ملائکه را چگونه می‌دانیم؟ مشتی خانم زیبارو! همین؟! این شد شناخت ملائکه؟! وقتی آیه شریف «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ» را می‌شنود، تصورش این است که تعدادی خانم یا آقای زیبارو دارند به پایین می‌آیند و چیزهایی به زیر بغل دارند!! به خدا اعتقاد نسبت به ملائکه در اذهان مردم همین است!! □○ است. انسان را می‌دهد‌. انسان با علم، عالَمِ عقلیِ مضاهی عالَمِ عینی می‌شود‌. این از جملات عرفای ما است. می‌فرماید «الحکمة هی صیرورة الانسان عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی». انسان با حکمت به عالَم عقلی صیرورت پیدا می‌کند. این مضاهی یعنی شبیه، یعنی انسان شبیه عالَم می‌شود. هرچقدر علم پیدا کنی به همان میزان به تشبه پیدا می‌کنی. گفتند علم چیست؟ پاسخ دادند «علم معرفت به مصنف کتاب هستی و کلمات وجودی است». چطور باید معرفت پیدا کنم؟ باید شبیه عالَم شویم. عالَم باید در تو پیاده شود. با علم تو خودت جهانی می‌شوی بنشسته در گوشه ای... ○أَتزعم أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ ○وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ □○اگر تمام نظام هستی را در قلب تو بگذارند گوشه‌ای از قلب تو را اشغال نمی‌کند. بیانی از این زیباتر وجود ندارد که انسان با علم، عالَم می‌شود. عالِم، عالَم می‌شود و در او پیاده می‌شود. چطور؟ می‌گویند هر شیء به آن است نه به ماده‌اش. جناب شمشیر ماده‌ای دارد تحت عنوان آهن و یک صورتی دارد تحت عنوان تیزی و برندگی. شمشیر بودنِ شمشیر به این آهن است یا به این تیز بودن؟ به تیزی... اگر تیز نباشد شمشیر نیست. این تیزی شمشیر صورت و کمال شمشیر است. کمال هر چیزی به صورت آن است. کمال آتش سوزاندن است. کمال آب آشامیدنی، خنک کردن و رفع عطش است. اگر آبی باشد ولی رفع عطش نکند چه کمالی دارد؟! کمال دین نیز به صورتش است. صورت دین چیست؟ است، اگر ولایت نباشد دین ناقص است لذا فرمود «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» (مائده/۳). کمال دین به ولایت است...