حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍁🍁🍁🌷🌷🌷🍁🍁🍁 درس اخلاق (گناهان زبان) غیبت قسمت پنجم ریشه هاى درونى غیبت در این بخش به بررسى ریشه ه
🍃🍃🍃🌹🌹🍃🍃🍃
درس اخلاق(گناهان زبان)
غیبت
قسمت ششم
(۵): پیامدهاى زشت غیبت
غیبت پیامدهاى زشت و آزار دهنده اى براى غیبت شونده و غیبت کننده به بار خواهد آورد که آن ها را به دو دسته دنیایى و آخرتى تقسیم کرده اند.
الف – پیامدهاى زشت غیبت در دنیا
۱ – ریختن آبرو و شکستن حریم :
غیبت کننده با رفتار ناروایش آبروى دیگران را به خطر مى اندازد؛ از این رو خداوند هم آبروى او را در معرض خطر قرار مى دهد و او را در این دنیا رسوا مى کند.
امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
لا تغتب فتغتب و لا تحفر لاخیک حفره فتقع فیها.
غیبت نکن که مورد غیبت واقع مى شوى و براى برادرت گودالى نکن که خود در آن خواهى افتاد.
روایت به این معنا است که اگر از کسى غیبت کنند، از آن ها نیز غیبت خواهند کرد؛ چون وقتى غیبت کننده عیب و نقص دیگران را آشکار سازد، دیگران نیز در صدد رسوا کردن او بر خواهند آمد.
رسول گرامى اسلام ، حضرت محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید:
یا معشر من اسلم بلسانه و لم یخلص الایمان الى قلبه لا تذموا المسلمین و لا تتبعوا عوراتهم فانه من تتبع عوراتهم تتبع الله عورته و من تتبع الله تعالى عورته یفضحه فى بیته .
اى کسانى که به زبان اسلام آورده اید و ایمان در دل هاى شما خالص و بى شائبه نشده است ! مسلمانان را سرزنش ، و اسرار آن ها را دنبال نکنید. همانا کسى که عیب هاى مردم را بجوید، خداوند عیب هاى او را دنبال مى کند، و هر کس خدا دنبال اسرار و عیوبش باشد، او را در خانه خودش رسوا مى کند.
۲ – ایجاد دشمنى :
از آن جا که غیبت ، آبروى مؤ منى را مى ریزد، او را دشمن غیبت کننده مى کند. همچنین دوستان کسى که از غیبت شده ، به غیبت کننده به دیده دشمنى مى نگرند؛ هر چند دیدشان درباره کسى که نقصش بیان شده است نیز عوض شود؛ پس غیبت کننده ، هم خشم پروردگار و هم خشم بندگان او را بر مى انگیزد.
امیر مؤ منان على (علیه السلام ) فرمود:
ایاک و الغیبه فانها تمقتک الى الله و الناس و تحبط اجرگ .
از غیبت بپرهیز؛ چون موجب مى شود مورد خشم و دشمنى خدا و مردم قرارگیرى و پاداشت نابود شود.
۳ – سلب اعتماد:
اگر انسان عیب برادر مؤ منش را بگوید، اعتماد دیگران را از او، و حتى از خودش سلب مى کند؛ زیرا دیگران به این باور مى رسند که او شخص مطمئنى نیست و اسرار اشخاص را فاش مى سازد.
گر حس اعتماد در افراد افزایش یابد، جامعه منسجم و یکپارچه مى شود؛ در حالى که اگر غیبت در جامعه رشد کند، انسجام جامعه در معرض خطر قرار مى گیرد.
۴ – تبلیغ زشتى ها:
از آن جا که غیبت ، بیان عیب و نقص شخص یا باز گفتن کار زشت او در غیاب او است ، با این رفتار، زشتى آن عمل ناپسند از بین مى رود؛ چنان که اگر شنونده ، در مقابل غیبت کننده سکوت اختیار کرده ، عکس العملى نشان ندهد، باعث مى شود او در انجام این کار جسارت و جراءت بیش ترى یابد و زشتى غیبت را درک نکند، همچنین ، زشتى و قبحى که عمل بازگو شده ، پیش از غیبت ، نزد شنونده داشته است ، شکسته یا دست کم ضعیف مى شود.
حضرت صادق (علیه السلام ) مى فرماید:من قال فى مؤ من ما راءته عیناه و سمعته اذناه فهو من الذین قال الله عزوجل ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فى الذین آمنوا لهم عذاب الیم .
هر کس درباره مؤ منى ، آن چه [از عیب و نقص او را] که با چشم دیده یا با گوش شنیده است باز گوید، از کسانى است که خداوند عزوجل درباره آنان مى فرماید: همانا کسانى که دوست دارند زشتى ها در بین کسانى که ایمان آورده اند، منتشر شود، براى ایشان عذابى دردناک است ؛
پس غیبت با پیامدهاى زشتى چون سلب اعتماد و ایجاد دشمنى و کینه و ریختن آبرو، سلامت جامعه انسانى را در معرض خطر قرار داده ، به نابودى مى کشاند.
ب – پیامدهاى آخرتى و معنوى غیبت
۱ – نابود کننده دین :
غیبت موجب نابودى است .
پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) درباره غیبت مى فرماید:
الغیبه اسرع فى دین الرجل المسلم من الا کله فى جوفه .
اثر غیبت در دین شخص مسلمان سریع تر از بیمارى خورده است که وارد بدن مى شود.
📚اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد آیت الله مجتبى تهرانی
✅ #ادامه دارد...
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#درس_اخلاق
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق
@agamojtabatehrani
حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃🍃🌹🌹🍃🍃🍃 درس اخلاق(گناهان زبان) غیبت قسمت ششم (۵): پیامدهاى زشت غیبت غیبت پیامدهاى زشت و آزار
🌹➖➖➖➖🌹
درس اخلاق(گناهان زبان)
#غیبت
قسمت هفتم
(۵): پیامدهاى زشت غیبت
ب – پیامدهاى آخرتى و معنوى غیبت
۲ – مانع پذیرش اعمال نیک :
غیبت باعث مى شود عمل و رفتار شایسته انسان تا چهل روز مورد پذیرش در گاه احدیت قرار نگیرد. در روایات مکرر اشاره شده که وضو، نماز و روزه شخص غیبت کننده باطل است ؛ البته مقصود از باطل بودن در این جا، بطلان فقهى نیست ، به این معنا که عبادت فرد، انجام نشده است و به دلیل انجام ندادن فریضه ، مورد توبیخ قرار گیرد؛ بلکه منظور، خالى بودن این رفتار از اثرى است که اعمال صالح و رفتار شایسته باید روى فرد بگذارد. اعمال صالح ، سازنده سعادت و بهشت و بازدارنده از دوزخ و عذاب الهى هستند؛ اما در صورتى که بر روح انسان اثر نگذارند، مانع رفتن او به جهنم نمى شوند به این معنا که از ارتکاب گناهان جلوگیرى نخواهند کرد و سازنده روح انسان نخواهند بود.
رسول گرامى (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
من اغتاب مسلما او مسلمه لم یقبل الله تعالى صلاته و لا صیامه اربعین یوما و لیله الا ان یغفر له صاحبه .
هر کس از مرد یا زن مسلمانى غیبت کند خداوند متعال نماز و روزه او را تا چهل شبانه روز نمى پذیرد مگر آنکه شخص غیبت شده ، از آن فرد بگذرد.
من اءغتاب مسلما فى شهر رمضان لم یؤ جر على صیامه .
کسى که در ماه رمضان از مسلمانى غیبت کند، پاداشى براى روزه اش به او داده نمى شود.
در روایت آمده است که روزى حضرت رسول دستور داد مسلمانان روزه بگیرند و بدون اجازه او افطار نکنند. هنگام مغرب ، همه براى افطار کردن از حضرت اجازه گرفتند. شخصى خدمت پیامبر آمد و عرض کرد: اى رسول خدا! دو تا از دختران من روزه گرفته اند، براى افطار کردن آنها اجازه بفرمایید. حضرت پاسخ نداد. براى بار دوم درخواستش را تکرار کرد، باز هم از پیامبر چیزى نشنید. بار سوم حضرت فرمود: آنها روزه نبودند. چگونه روزه بوده کسى که در این روز گوشت هاى مردم را خورده است . به آن ها بگو اگر روزه بوده اند، قى کنند.
آن ها شروع به قى کردند و از دهانشان لخته هاى گوشت بیرون آمد؛ پس آن مرد نزد پیامبر بازگشت و ماجرا را گفت . پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: سوگند به آن کسى که جان محمد در دست او است ، اگر این لخته ها در شکم ایشان باقى مى ماند، آتش آن ها را در بر مى گرفت.
هم چنین غیبت ، نورانیتى را که از وضو حاصل شود، از بین مى برد.
۳ – انتقال نیکى ها
غیبت موجب انتقال نیکى هاى شخص غیبت کننده ، به نامه اعمال کسى که از او غیبت شده است ، مى شود.
پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
یوتى باحد یوم القیامه یوقف بین یدى الله و یدفع الیه کتابه فلا یرى حسناته فیقول الهى لیس هذا کتابى فانى لا ارى فیها طاعتى فقال ان ربک لا یضل و لا ینسى ، ذهب عملک باغتیاب الناس ، ثم یؤ تى بآخر و یدفع الیه کتابه فیرى فیها طاعات کثیره فیقول الهى ما هذا کتابى ، فانى ما عملت هذه الطاعات ، فیقول ان فلانا اغتابک فدفعت حسناته الیک .
شخصى را روز قیامت به پیشگاه الاهى مى آورند و نامه عملش را به او مى دهند. متوجه مى شود از کارهاى خوب او در نامه عملش خبرى نیست . مى گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست . من در آن عبادت هایم را نمى بینم به او گفته مى شود: خداوند هیچ گاه کار کسى را فراموش و عوض نمى کند. اعمال تو با غیبت کردن از بین رفته است ، دیگرى را مى آورند و نامه عملش را به او مى دهند. مى بیند که خوبى هاى بسیارى در آن وجود دارد. مى گوید: خدایا! من چنین طاعاتى را انجام نداده ام . به او گفته مى شود: فلانى از تو غیبت کرد؛ در نتیجه حسنات او به تو رسید.
۴ – تاءخیر پاداش و تقدیم مجازات :
حضرت صادق (علیه السلام ) مى فرماید:
اوحى الله تعالى عزوجل الى موسى بن عمران (علیه السلام ): المغتاب ان تاب فهو آخر من یدخل الجنه و ان لم یتب فهو اول من یدخل النار.
خداوند متعالى بر موسى بن عمران (علیه السلام ) وحى کرد: غیبت کننده اگر توبه کند [و حلالیت بطلبد] آخر کسى است که وارد بهشت مى شود و اگر موفق به توبه نشود، نخستین کسى است که وارد جهنم مى شود.
۵ – عذاب قبر (مجازات عالم برزخ ):
مجازات غیبت کننده پس از این دنیا، با ورود او به عالم برزخ آغاز مى شود.
از ابن عباس روایت شده :عذاب القبر ثلاثه اثلاث ، ثلث للغیبه و…
عذاب قبر به سه بخش تقسیم مى شود: یک سوم آن مربوط به غیبت است و…
اخلاق الهی جلد چهارم آفات زبان/ #آقا_مجتبی_تهرانی
✅ #ادامه دارد..........
#درس_اخلاق
@agamojtabatehrani
﷽
📍 رفع بلا با دعا ❗️
📌 در باب بلایا و گرفتاری ها، روایات متعددی داریم؛ آنها را با یک تقسیم بندی مطرح می كنم. دو نوع تقسیم بندی انجام می دهم: اوّل، اینكه قبل از آن كه بلایی متوجّه انسان شود، دعا کند و از خدا بخواهد كه: خدایا! ما مبتلای به چنین بلایی نشویم! انسان احتمالش را بدهد و ندهد، فرقی نمی کند.
📌ما هم در سطح جامعه، وقتی می بینیم كسانی مبتلا به یک سنخ بلاها هستند، می گوییم: خدایا! ما را مبتلا به این بلاها نكن. دعا می كنیم. به این دعا، دعای قبل البلا می گوییم.
امّا بلاهایی هستند كه آنها را پیش بینی نمی كردیم و یک مرتبه واقع شدند؛ به این دعاها، «الدعاء بعد البلا» گویند.
📌این هم یک دسته دعاست. در آنجایی كه قبل البلا باشد، دعا جلوگیری می كند و نمی گذارد بلا متوجّه من شود. این قسم دعا، همان حرفی است كه ما در باب دعا و «قضا و قدر» زدیم. بر فرض كه قضا و قدر الهی، این بوده که بلا متوجّه من شود، درست است یا نه؟ دعا كردم و خدا آن طرحی را كه ترسیم شده بود. محوش كرد: «یمْحُوا الله ما یشَاء»، تمام شد.
📌«امّا الدعاء بعد البلا»؛ این را خوب دقّت کنید. حتّی اینجا هم می گویند: دعا کردن مؤثّر است. اثر دعا این است كه مدّت آن را كوتاه می كند؛ و نمی گذارد تمام عیار تو را بگیرد.
در اینجا اگر بخواهیم یک اصطلاح علمی به كار ببریم، باید با کمی مسامحه بگوییم که یک دفع و یك رفع داریم. دفع به این معنا که دعا دافع بلا است؛ در اینکه دعا بلا را رفع می کند، شبهه ای نیست؛ امّا رافع بلا به طور كلّی نیست. وقتی که بلا آمد، دیگر رفع بلا معنا ندارد. بله؛ تتمّه اش را كوتاه می كند. حال نسبت به بقیۀ بلا، اسمش را رفع بگذار یا دفع.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🌹➖➖➖➖🌹 درس اخلاق(گناهان زبان) #غیبت قسمت هفتم (۵): پیامدهاى زشت غیبت ب – پیامدهاى آخرتى و معن
🌺🌺🌺🌺
درس اخلاق(گناهان زبان)
غیبت
قسمت هشتم
(۵): پیامدهاى زشت غیبت
ب – پیامدهاى آخرتى و معنوى غیبت
۶ – تجسم زشت در روز قیامت :
حضرت صادق (علیه السلام ) از پدران معصومش (علیه السلام ) چنین روایت مى فرماید:
من اغتاب امرا مسلما… جاء یوم القیامه یفوح من فیه رائحه انتن من الجیفه یتاءذى به اهل الموقف .
کسى که از فرد مسلمانى غیبت کند، روز قیامت در حالى که از دهانش بویى بدتر از بوى مردار به مشام مى رسد، مى آید که اهل محشر از آن اذیت مى شوند.
(۶): راه هاى درمان غیبت
دانشمندان اخلاق براى همه بیمارى هاى نفسانى ، دو راه درمان را سفارش مى کنند:
۱ – راه علمى که خود شامل دو قسم : ((اجمالى )) و ((تفصیلى )) است .
۲ – راه عملى .
در این گفتار، راه هاى درمان هر کدام از موارد غیبت ، جداگانه بررسى مى شود.
درمان علمى اجمالى غیبت
همان طور که در مباحث پیشین ذکر شد، عیب و نقصى که در غیاب برادر مؤ من گفته مى شود، دو جنبه دارد:
۱ – مادى (جسمى )
۲ – معنوى (روحى )
۱ – درباره ((نقص جسمى )) باید گفت : چون بیان کردن عیب و نقص برادر مؤ من و نکوهش او، مربوط به پدیده و آفرینش آفریدگار است ، این رفتار به ناقص پنداشتن فعل آفریدگار برمى گردد؛ یعنى اگر از انسان مؤ منى به لحاظ جسمانى غیبت کند، در واقع آفرینش خداوند را مورد سؤ ال قرار داده است .
آگاهى از این نکته و تاءمل و درنگ در آن ، انسان را در کنار گذاشتن این رفتار ناپسند یارى مى کند. غیبت کننده باید توجه کند که حقیقت رفتار ناشایست او، ایراد گرفتن بر خدا است .
۲ – درباره ((نقص روحى )) مى توان گفت : مبتلا بودن به نقایص روحى و رذایل اخلاقى براى مؤ من عیب است ؛ ولى غیبت کننده باید توجه داشته باشد که آیا خود از آن عیب مبرا است ؟! اگر او معتقد باشد که خود داراى هیچ عیبى نیست ، با این رفتار، به عیبى بزرگ دچار شده که همان غیبت کردن است .
۷ – خروج از ولایت الاهى :
پیشواى ششم (علیه السلام ) ضمن گفتارى طولانى فرمود:
و من اغتابه بما فیه فهو خارج عن ولایه الله تعالى ذکره داخل فى ولایه الشیطان.
کسى که درباره آن چه در برادر مؤ منش هست ، غیبت کند، از سرپرستى خدا خارج و به حکومت (سرپرستى ) شیطان وارد مى شود.
پس غیبت در بعد معنوى اش باعث مى شود که به رشته دوستى میان خالق و مخلوق ، ضربه وارد شود. انسان وقتى تحت حکومت پروردگار باشد، همه اعمالش در محور خواسته هاى خدا قرار مى گیرد و رنگ الاهى مى یابد؛ اما وقتى تحت حکومت و سرپرستى شیطان باشد، کارهایش رنگ شیطانى مى گیرد و از اوج عظمت به حضیض ذلت سقوط مى کند.
درمان علمى تفصیلى غیبت
غیبت ، مرضى نفسانى است که از بیمارى هاى دیگر درونى سر چشمه مى گیرد؛ از این رو غیبت کننده ، در ابتدا باید ریشه یابى کند و در یابد که علت آلوده شده او به این گناه چیست . پس از ریشه یابى ، باید ریشه را به طور کامل قطع کند تا غیبت از کردارش زدوده شود....
درمان عملى غیبت
۱ – نخستین راه عملى که براى جلوگیرى از غیبت سفارش مى شود این است که انسان پیش از گفتن هر سخنى ، به((مشروع یا نامشروع بودن ))، و ((سود و زیان هاى دنیایى و آخرتى )) آن توجه کند. اندیشه در سخن ، پیش از بیان آن ، مانع بسیارى از گناهان زبان مى شود.
۲ – انسان در معاشرت با دوستان یا شرکت در محافل ، احتیاط بیش ترى به خرج دهد؛ یعنى دوستانى را برگزیند که اهل غیبت نباشند، و در مجالسى شرکت کند که درباره دیگران سخن چینى نمى شود؛ زیرا شرکت در مجالسى که در آن غیبت مى شود، خواه ناخواه بر روح انسان اثر مى گذارد و از آن جا که شنیدن غیبت هم حرام است ، باید در مساءله دوست یابى و صله رحم دقت بیش ترى کرد.
۳ – راه سوم ، کمک خواستن از خدا است که این خود دو گونه است : نخست این که انسان به صورت کلى و در همه اوقات از خدا درخواست کمک و یارى کند تا به رذایل اخلاقى چون غیبت دچار نشود؛ همان گونه که در دعاها هم آمده است که ((خدایا مرا از غیبت پناه ده )).
دوم در جایى که زمینه غیبت فراهم و آبروى فرد در خطر است و شرایط اقتضا مى کند که شخص براى حفظ آبروى خود، از دیگران غیبت کرده ، عیوب ایشان را آشکار سازد، در واپسین مرحله ، با خدا باشد و از او بخواهد که آبرویش را حفظ کند و بگوید:
((خدایا! با تو معامله مى کنم و براى تو از آبرویم مى گذرم و آن را به تو مى سپارم . تو خود آبروى مرا حفظ فرما))؛ چرا که خداوند بهتر از انسانى در حفظ و نگه دارى حیثیت انسان ها، توانا است .
امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى فرماید:
الغیبه جهد العاجز.
غیبت تلاش انسان ناتوان است .
کسانى که قدرت و تکیه گاه داشته باشند (به ویژه از لحاظ معنوى ) هرگز زبان به غیبت نمى آلایند.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد آیت الله مجتبى تهرانی
پایان
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#درس_اخلاق
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
@agamojtabatehrani
حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🌺🌺🌺🌺 درس اخلاق(گناهان زبان) غیبت قسمت هشتم (۵): پیامدهاى زشت غیبت ب – پیامدهاى آخرتى و معنوى غ
آفات #زبان
دروغ(قسمت اول
تعریف دروغ
موضوع : دروغ
همانا خداوند که نام او با شکوه و جلال باد براى بدى ها قفل هایى قرار داد و کلید بازگشایى آن ها را شراب مقرر فرمود و دروغ بدتر از شراب است .
حضرت باقر (علیه السلام )
(۱): تعریف دروغ
دروغ و واژه هاى معادل آن در زبان عربى ، از قبیل ((کذب )) ((افتراء))) و ((افک ))، به معناى خبر مخالف با واقع به کار مى روند. دروغ در اصطلاح دانشمندان اخلاق و فقیهان و نزد عرف نیز به همین معنا است . راستى و صدق نیز که نقطه ى مقابل دروغ است به خبر مطابق با واقع تعریف شده است .
توجه به این نکته اهمیت دارد که ((صدق و کذب )) در اصل ، صفات خبر هستند؛ از همین رو، گوینده خبر به اعتبار خبرهایش ، به صفت دروغگویى یا راستگویى متصف مى شود.
آن گاه که فردى خبر مى دهد، چنان چه خبرش مطابق با واقع باشد، صادق ، و اگر خبرش با واقع مخالف باشد، کاذب و دروغگو خوانده مى شود؛ بنابراین ، راست و دروغ صفاتى هستند که اولا و بالذات به خبر مربوطند، و ثانیا و بالعرض با توجه به خبر، به گوینده خبر نسبت داده مى شوند.
📚اخلاق الاهی// استاد آیت الله مجتبى تهرانى
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#درس_اخلاق
#دروغ
🔴👈 #ادامه دارد........
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
✔✔✔✔✔
@agamojtabatehrani
﷽
📍 قبل از دعا سجده کن ❗️
📌 یکی دیگر از آداب دعا سجده است. لذا در آداب دعا كه مربوط به اجابت دعاست، روایاتی در مورد سجده وارد شده است. امام صادق(ع)می فرماید: « إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا سَجَدَ فَقَالَ يَا رَبِ يَا رَبِ حَتَّى يَنْقَطِعَ نَفَسُهُ قَالَ لَهُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَبَّيْكَ مَا حَاجَتُكَ.»؛ 1️⃣ بنده سر به سجده بگذارد و بگوید: یا ربِّ یا ربِّ یا ربِّ یا ربِّ... تا آنجایی كه نفسش حبّس شد. او ربّش است. «قال لَهُ رَبّ»؛ و ندارد «قال الله تَبارَكَ وَ تَعالَی» به این مطالب دقت کنید! دلیلش این است که من گفتم آنچه در باب دعا محوریّت دارد، این است که سفارش شده كه بنده نباید در اموری كه حاجت دارد، از ربوبیّت حق غفلت بكند. اگر این چنین باشد، خدا جواب می دهد؛ «لَبَّیكَ»؛ بله! «ما حَاجَتُكَ»؛ چه می خواهی؟
📌ما خیلی روایت به خصوص در باب سجده داریم؛ به عنوان مثال، سعید بن یسار می گوید: «قُلْتُ لِاَبِی عَبْدِالله»؛ به حضرت صادق(ع) عرض کردم: «أَدْعُو وَ أَنَا رَاكِعٌ أَوْ سَاجِدٌ. قَالَ فَقَالَ نَعَمْ ادْعُ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ فَإِنَّ أَقْرَبَ مَا یكُونُ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ وَ هُو سَاجِدٌ»؛2️⃣ اینجا مراد آن حالتی است که بنده نسبت به ربّش کرنشی دارد و بالاترین كرنش این است كه سجده بكند، در این حال كرنش چه بگویم؟ که یا ربّ یا ربّ دارد.
1️⃣ من لا یحضره الفقیه، ج1، ص333 - بحارالأنوار، ج83، ص205
2️⃣دعا کنم در حالی که در رکوع هستم یا در سجده هستم. پس فرمود: بله! دعا کن در حالی که در سجده هستی پس همانا نزدیکترین حالت بنده به سوی خدا وقتی است که در سجده است.
بحارالأنوار، ج82، ص131 - مستدرک الوسائل ، ج4، ص463
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
-1515118846_-210816.mp3
2.77M
⭕️ادب دعا در سجده کردن است
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
🔊 #کلیپ_صوتی
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دعا همراه با ادب سجده الهی
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
🎞 #كليپ_تصويرى
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 اهمیت استغفار در ماه مبارک رمضان❗️
📌 روایت دیگری از امامصادق(ع) است که حضرت فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی كُلِّ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ سَبْعِینَ أَلْفَ أَلْفِ عَتِیقٍ مِنَ النَّارِ كُلٌّ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ»؛ 1️⃣خداوند در هر شب از ماه رمضان هنگام افطار، هفتاد هزار هزار کسانی را که مستوجب جهنّم و آتشاند، از آتش نجات میدهد. این خصوصیت ماه رمضان است. ر
📌وایت دیگری را شیخ مفید(ره) به سندش از پیغمبراکرم(ص) نقل میکند که روایت مفصّلی هم هست: «قال: فَإِذَا كَانَتْ لَیلَةُ الْجُمُعَةِ وَ یوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ مِنْهُمَا أَلْفَ أَلْفِ عَتِیقٍ مِنَ النَّارِ وَ كُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبُوا الْعَذَابَ»؛ 2️⃣شب جمعه و روز جمعۀ ماه مبارک رمضان که میرسد، خداوند هر ساعتی هزار هزار نفر را که مستوجب آتشاند، از آتش جهنّم نجات میدهد. این، غیر از روایت قبلی است. عند الافطار، سر جای خودش، این هم سر جای خودش. این عظمت ایّام ماه مبارک رمضان را در مورد درخواستهای عبد از ربّش در ارتباط با تطهیرش میرساند.
📌 باز روایتی از پیغمبراکرم(ص) است: «یقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِی كُلِّ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیهُ سُؤْلَهُ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ»؛ 3️⃣
📌در هر شب ماه رمضان، خداوند سه بار این را میگوید که آیا کسی هست که از من درخواستی؛ یعنی دعایی بکند؟ سراغ من بیاید، رجوع به من بکند که من او را بپذیرم؟ از من درخواست عفو و غفران بکند تا او را بیامرزم و عفوش کنم؟ این، تعبیر روایات است.
1️⃣ بحارالأنوار،ج46، ص105 و ج90، ص187
2️⃣ الأمالی للمفید، ص 231 - بحارالأنوار،ج 93، ص338- مستدرک الوسائل، ج7، ص430
3️⃣ همان
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_6
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔰ارزش چند برابری استغفار در جمعه های رمضان
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_6
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 درهای آسمان❗️
📌روایتی را می خوانم که در باب ماه مبارک رمضان است. پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِی أَوَّلِ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَیلَةٍ مِنْهُ»؛1️⃣ درهای آسمان در اوّلین شب از شب های ماه مبارک رمضان باز می شود؛ سما که در اینجا می گویند، منظورش همین آسمان نیست -یک وقت اشتباه نکنید-؛ چون هر چه به آسمان نگاه می کنیم دری نمی بینیم که بسته باشد، بعد باز بشود و سما اشاره ای به جهت عِلوی از عَوالم وجودی؛ نشئۀ برتر وجودی دارد. ما در دنیا در عالم ناسوت که پست ترین عوالم وجودی دنیاست، هستیم. خدا درها را باز می کند؛ یعنی از جانب آن ناحیۀ برتر وجودی می خواهد بگوید که هیچ مانع و حاجبی از ناحیۀ من نیست. در ماه رمضان این «عنایت افتتاحیه» قوی تراست، سریع تر می رسد. پس هر چه هست، از طرف اوست. او دارد راز می کند، امّا گوش من نمی شنود.
1️⃣ بحارالأنوار، ج 93، ص344- مستدرک الوسائل، ج7، ص422
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 میراث روزۀ چیست ؟ ❗️
📌هَلْ تَعْلَمُ مَا میِرَاثَ الصَّوْمِ قَال: لاَ، ثُمَّ قَالَ میِرَاثُ الصَّوْمِ قِلَّةُ الاَکْلِ وَ قِلَّةُ الکَلامِ»؛ آنچه از آثار روزه است، از نظر ظاهری، کم خوردن و کم صحبت کردن است.
📌راجع به کم خوردن، هیچ توضیحی در روایت نمی دهد؛ به تعبیری، به روزۀ شکمی کاری ندارد. سراغ میراث دیگر که «قِلَّةُ الکَلامِ» است می رود. «و میراثُ الصَّمْتِ» این است که جلوی زبان را بگیری و هر حرفی از دهانت بیرون نیاید در موقعی که روزه هستی. گفتم که آن هایی که نمی توانند روزۀ شکمی -از نظر شرعی- بگیرند و برایشان ضرر دارد، روزۀ بالاتر همین است.
📌 اگر شما بخواهید سیر و سلوک معنوی کنید، از این راه است، والّا نخوردن، خیلی نقشش کم است. «اَنَّها توُرِثُ الحِکْمَةَ»؛ موجب می شود که علم به حقیقت اشیا پیدا کنی. اوّل می فرماید: «توُرِثُ الحِکْمَةَ».
📌می گویند: حکمت، علم به حقیقت اشیا بردن، به میزان طاقت بشریّت است. آن هایی که حکمت را در علوم کلامی معنا می کنند، آن را علم به حقیقت اشیا دانستند. -به حرف های من خوب دقّت کنید که هر کلمه اش حساب شده است- حقیقت اشیا آنجاست که به آن علم پیدا کنی و بدانی. حکمت مطلب بالاتری را در پی دارد، «تُورِثُ الحِکْمَةُ المَعْرِفَةَ»؛ وقتی علم به حقیقت اشیا پیدا کردی، معرفت را در پی دارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔰کلام زیبای استاد در باب میراث روزه
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
🏞 #پوستر
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
-520478974_-210852.mp3
1.95M
🔰میراث گرانبهای روزه !!
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
🔊 #کلیپ_صوتی
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani