eitaa logo
تفسیر روایی قرآن
619 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
16 فایل
در این کانال مطالب مربوط به تفسیر ترتیبی آیات قرآن کریم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام طبق کتاب مختصر البرهان و نورالثقلین بارگذاری می‌شود. ما را به دوستان معرفی کنید. آی دی مدیر کانال @Mmoradi12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّـهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ (۲۳) و اگر در باره آنچه بر بنده خود [= پیامبر] نازل کرده‌ایم شک و تردید دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را - غیر خدا - برای این کار، فرا خوانید اگر راست می‌گویید! (۲۳) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
۱. نزول این آیه درباره امیرالمومنین على علیه السلام طبق نقل جابر جابر از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که ایشان فرمودند: جبرئیل این آیه را این چنین بر پیغمبر صلی الله علیه و آله نازل کرد: و اگر از آنچه بر بنده‌ی خویش درباره علی علیه السلام نازل کردیم، شک دارید سوره‌ای مانندش بیاورید. 📚 اصول کافی، ج ۱، ص ۳۴۵ ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
۲. علت مبارزه طلبی خداوند با مشرکین توسط قرآن ابن سکیت به امام رضا علیه السلام عرض کرد برای چه خداوند عزوجل موسى بن عمران را با معجزه عصا و يد بيضا و ابطال سحر فرستاد ولی عیسی را با معجزه طب و شفای امراض و محمد با سخنان و خطبه‌ها یعنی فصاحت و بلاغت که مراد قرآن است؟ حضرت در پاسخ فرمود: خداوند تعالی چون موسی را برانگیخت، عملی که در آن عصر رواج داشت و بسیار مهم به شمار می‌رفت سحر بود از این رو موسی از جانب خداوند با معجزه ابطال سحر حجت آورد. و خدای تعالی عیسی را هنگامی فرستاد که دردهای مزمن و بی درمان شیوع داشت و مردم نیاز شدیدی به طب و طبیب داشته‌اند پس عیسی از جانب حق تعالی با معجزه‌ای آمد که در وسع آنان همانندش نبود و آن زنده کردن مردگان و شفای کوران مادرزاد و دچار مرض پیسی به اذن خدا بود و حجت را بر آنان تمام کرد. و نیز خداوند تبارک وتعالی محمد را در زمانی مبعوث فرمود که سخنرانی و کلام پروری رایج می‌بود، پس آن حضرت با کتاب خداوند که در بردارنده‌ی مواعظ و احکام و ابطال مطالب مشرکان و اثبات و صحت موضوعات خود و اتمام حجت بر آنان بود، آمد. ابن سکیت گفت: به خدا سوگند در این روزگار مانند تو هرگز ندیدم. اکنون بگو امروزه حجت بر خلق چیست؟ حضرت فرمود عقل است تا با آن راستگو بر خدا را شناخته و تصدیقش کند و دروغگو برخدا را بشناسد و تکذیبش کند. ابن سکیت گفت: به خدا سوگند جواب درست همین است. 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۸۰. ✅ پایان این مطلب ✅ 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ(۲۴) پس اگر چنین نکنید - که هرگز نخواهید کرد - از آتشی بترسید که هیزم آن، بدنهای مردم (گنهکار) و سنگها [= بتها] است، و برای کافران، آماده شده است! (۲۴) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
۱. منظور از کافرین در این آیه کافران به پیغمبر(ص) و منکر امامت امیرالمومنین (ع) می‌باشد "أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ" امام سجاد علیه السلام فرمود: خداوند متعال فرمود: (اگر چنین نکنید) یعنی مقابله با این مبارزه طلبی قرآن (که هرگز نتوانید کرد) یعنی این کار از سوی شما امکان ندارد و قدرت چنین کاری ندارید و حال که چنین است پس بدانید که شما بر باطل باشید و به ناحق سخن بر زبان میرانید و این که محمد راستگو و مورد اعتماد است و فقط او به طور ویژه برای پیامبری خدا انتخاب شده است و از سوی خدا به صحبت با روح الامین و کمک برادرش امیرالمومنین سرور جانشینان و اوصیای پیامبران تایید یافته است پس او را در آنچه از جانب خدای متعال خبر می‌دهد تصدیق کنید و هر چه از اوامر و نواهی الهی می‌گوید قبول کنید و آنچه از فضیلت على وصی و برادرش به زبان میراند بپذیرید و تصدیقش کنید و با این تصدیق (از عذاب آتشی بترسید که هیزم آن بدنهای مردم (گنهکار) و سنگ‌هاست) سنگ کبریت که در گرم ترین و سخت ترین چیزهاست و این آتش (برای کافران آماده شده است)، کافران به محمد و کسانی که شک در پیامبری او دارند و کسانی که حق برادرش علی را انکار می‌کنند و منکر امامت او بعد از پیامبر هستند. 📚 تفسیر امام عسکری (ع)، ص ۳۰۰. ✍ کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
۲. منظور از حجاره (سنگ) در این آیه کبریت می‌باشد امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: ما همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله از کوهی میگذشتیم که ناگاه قطرات گریه از برخی قسمتهای آن بیرون میزد. آن حضرت به کوه فرمود: برای چه می‌گریی؟ گفت: ای رسول خدا ! حضرت مسیح بر من عبور می‌کرد در حالی که مردم را از آتشی می‌ترساند که آتش زنه‌ی(هیزم) آن مردم و سنگ‌ها هستند. من ترس آن دارم که من از آن سنگها باشم رسول خدا فرمود: مهراس! آن سنگ کبریت است. پس کوه آرام گرفت و سکون یافت. 📚احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۲۲۰. ✅پایان این مطلب ✅ 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِيها خالِدُونَ (۲۵) به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌گویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوه‌هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. (۲۵) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
۱. این آیه از آیات سوره بقره در شان پیامبر(ص) و علی(ع) و خاندان این دو (ع) نازل شده است، طبق نقل اهل سنت ابن عباس گفت: از آیاتی که در خصوص پیامبر و علی و خاندان او علیهم السلام از سوره بقره نازل شده این آیه است: و بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ الآیة، که درباره‌ی علی و حمزه و جعفر و عبیده بن حارث بن عبد المطلب نازل شده است. 📚 شواهد التنزيل حاکم حسکانی، ج ۱، ص ۷۴. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
٢. منظور از مومنون در این آیه کسانی هستند که تصدیق به ولایت امیرالمومنین علی عليه السلام کردند"وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا بالله" امام سجاد علیه السلام فرمود: فرمایش خداوند: (و بشارت ده به کسانی که ایمان آورده‌اند) به خدای متعال و تو را در پیغمبریت تصدیق کردند، پس تو را به عنوان امام و پیشوا برگزیدند و فرمایشات تو را تصدیق کرده و تو را در کارهایت نسبت به درستی و صواب دادن و برادرت علی را بعد از تو به عنوان پیشوا و وصی بعد از پیامبر انتخاب کردند و مطیع و فرمانبردار دستورات و اوامر او هستند و به آنچه او میل فرمود مایل هستند و برای او هر مرتبه و فضیلتی که برای تو اعتقاد دارند برای او هم نیز معتقد شدند غیر از پیامبری که فقط مخصوص توست و کسی با تو در این امر شریک نیست، و اعتقاد دارند که ورود به بهشت فقط با دوستی علی و دوستی اولادش که به تصریح نامشان را برده و دوستی سایر دوستداران او و دشمنی با هر که مخالفت او و دشمن اوست برایشان امکان پذیر است و معتقد هستند که عذاب از آنان فقط با برگشت از دوستی مخالفان علی و ذریه‌اش و ترک اعانت و امداد دشمنان ایشان برداشته و دفع خواهد شد. 📚تفسیر امام عسکری، ص ۲۰۰. 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄ 📚 @mokhtasarolborhan ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄