eitaa logo
تفسیر روایی قرآن
619 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
20 فایل
در این کانال مطالب مربوط به تفسیر ترتیبی آیات قرآن کریم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام طبق کتاب مختصر البرهان و نورالثقلین بارگذاری می‌شود. ما را به دوستان معرفی کنید. آی دی مدیر کانال @Mmoradi12
مشاهده در ایتا
دانلود
۲. منظور از حجاره (سنگ) در این آیه کبریت می‌باشد امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: ما همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله از کوهی میگذشتیم که ناگاه قطرات گریه از برخی قسمتهای آن بیرون میزد. آن حضرت به کوه فرمود: برای چه می‌گریی؟ گفت: ای رسول خدا ! حضرت مسیح بر من عبور می‌کرد در حالی که مردم را از آتشی می‌ترساند که آتش زنه‌ی(هیزم) آن مردم و سنگ‌ها هستند. من ترس آن دارم که من از آن سنگها باشم رسول خدا فرمود: مهراس! آن سنگ کبریت است. پس کوه آرام گرفت و سکون یافت. 📚احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۲۲۰. ✅پایان این مطلب ✅ 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِيها خالِدُونَ (۲۵) به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌گویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوه‌هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. (۲۵) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
۱. این آیه از آیات سوره بقره در شان پیامبر(ص) و علی(ع) و خاندان این دو (ع) نازل شده است، طبق نقل اهل سنت ابن عباس گفت: از آیاتی که در خصوص پیامبر و علی و خاندان او علیهم السلام از سوره بقره نازل شده این آیه است: و بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ الآیة، که درباره‌ی علی و حمزه و جعفر و عبیده بن حارث بن عبد المطلب نازل شده است. 📚 شواهد التنزيل حاکم حسکانی، ج ۱، ص ۷۴. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
٢. منظور از مومنون در این آیه کسانی هستند که تصدیق به ولایت امیرالمومنین علی عليه السلام کردند"وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا بالله" امام سجاد علیه السلام فرمود: فرمایش خداوند: (و بشارت ده به کسانی که ایمان آورده‌اند) به خدای متعال و تو را در پیغمبریت تصدیق کردند، پس تو را به عنوان امام و پیشوا برگزیدند و فرمایشات تو را تصدیق کرده و تو را در کارهایت نسبت به درستی و صواب دادن و برادرت علی را بعد از تو به عنوان پیشوا و وصی بعد از پیامبر انتخاب کردند و مطیع و فرمانبردار دستورات و اوامر او هستند و به آنچه او میل فرمود مایل هستند و برای او هر مرتبه و فضیلتی که برای تو اعتقاد دارند برای او هم نیز معتقد شدند غیر از پیامبری که فقط مخصوص توست و کسی با تو در این امر شریک نیست، و اعتقاد دارند که ورود به بهشت فقط با دوستی علی و دوستی اولادش که به تصریح نامشان را برده و دوستی سایر دوستداران او و دشمنی با هر که مخالفت او و دشمن اوست برایشان امکان پذیر است و معتقد هستند که عذاب از آنان فقط با برگشت از دوستی مخالفان علی و ذریه‌اش و ترک اعانت و امداد دشمنان ایشان برداشته و دفع خواهد شد. 📚تفسیر امام عسکری، ص ۲۰۰. 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄ 📚 @mokhtasarolborhan ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
۳. سرانجام و عاقبت شیعیان بهشتی شدن است امام سجاد علیه السلام فرمود: ای شیعیان ما! اما بهشت هرگز از دست شما‌ها نمی‌رود سریع باشد یا دور باشد، ولی درباره درجاتش با هم رقابت کنید و بدانید کسی بالاترین درجات و کاخ‌ها و خانه و ساختمان‌های زیباتر و بهره بیشتر در بهشت را دارد که برای برادرانش پاسخگوترین شماست و آن که بیشتر همدردی کند با بینوایانشان. خداوند عزوجل کسی از شماها را به بهشت نزدیک‌تر سازد که با یک کلمه نیکو به برادر بینوای خود بگوید. با این کار بیش از مسافت صدهزار سال که با پای خود برود به بهشت نزدیک می‌شود؛ اگرچه در دوزخ معذب باشد. احسان به برادران را کم مگیرید که بزودی خدای تعالی به شما سود رساند آنجا که چیز دیگری جای آن را نگیرد. 📚تفسیر امام عسکری، ص ۲۰۴. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
۴. کیفیت نعمت‌های بهشتی برای مومنین الف): کیفیت میوه‌های بهشتی امام سجاد علیه السلام فرمود: فرمایش خدا (هر زمانی که میوه‌ای از آن) میوه‌های بهشتی (به آنان داده می‌شود می‌گویند: این همان) روزی و طعامی (است که قبلا به ما روزی داده شده بود) در دنیا از سوی نامهای آن میوه‌ها همان نام‌های دنیوی آنان هست از سیب و آثار و از سوی با آن چه در دنیا بوده متفاوت است و در نهایت خوشبویی است و به صورت آنچه میوه‌های دنیا تغییر می‌یابد (یعنی نجاست و فضولات و سایر چیزهای ناخوش مثل صفرا و سودا و خون) تغییر حالت نمی‌دهد، بلکه از خوراکی ایشان عرقی از بدنشان روان می‌شود که از بوی مشک خوشبوتر است (و برای آنها آورده می‌شود) آن رزقی که میوه‌ای است از باغ‌های که (همه از نظر خوبی و زیبایی یکسانند) و بعضی شبیه بعضی دیگر است در این که همه خوب و پسندیده است و بد و خراب در میانشان نیست و در این که هر صنفی از آن در نهایت خوشبویی و خوشمزگی است از قبیل میوه‌های دنیا نیست که بعضی خام و بعضی زیادی رسیده است و نزدیک به فساد آن است و ترش و تلخ و.... شده است و نیز شبیه به هم‌اند در اینکه رنگ‌هایشان یکی است ولی طعم‌هایشان مختلف هست و با هم فرق دارند. 📚تفسیر امام عسکری، ص۲۰۰. ☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇 ╔══❖•°🌺 °•❖══╗   @mokhtasarolborhan ╚══❖•°🌺 °•❖══╝
ب): کیفیت همسران بهشتی امام سجاد علیه السلام در قول خداوند (برای آنان همسرانی پاک هست) فرمود: پاکیزه از انواع کثافت‌ها و ناخوشی، همچون حیض و نفاس و از لحاظ اندام زناشویی بسیار متناسب هستند و نسبت به همراهانشان عیب جو و حیله‌گر و حسود و دشمن نیستند، اهل فریاد و غیبت و هرزه گفتن نیستند و خلاصه از همه‌ی ناخوشی‌ها پاک هستند. 📚تفسیر امام عسکری، ص ۲۰۰. ✍ کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
۵. چرا جنت (بهشت) را جنت خواندند از پیامبر اکرم (ص) در حدیث طولانی روایت شده است که سائل عرض کرد: چرا جنت را جنت خوانده‌اند؟ حضرت فرمود: زیرا از مخلوقاتش مستور و پنهان است، و نیز پسندیده و پاکیزه بوده و نزد خدا ذکرش و یادش مطلوب و پسندیده است. 📚 علل الشرائع، ج ۲، ص ۴۷۲. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
۶. علت جاودانگی و همیشگی جهنمیان در جهنم و بهشتیان در بهشت ابوهاشم گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: همانا دوزخیان در دوزخ جاویدند، زیرا در دنیا نیت داشتند که اگر در آن جاوید بمانند همیشه خدا را نافرمانی کنند. و همانا اهل بهشت در آن جاویدند برای آن که نیت آنان در دنیا این بوده است که اگر همیشه در آن بمانند از خداوند پیروی کنند پس آنان و اینان با نیت جاوید می‌مانند. سپس سخن خدای تعالی (بگو هر کس بر طبع و منش خود عمل می‌کند) را خوانده و فرمود: یعنی بر نیت خود. 📚 کافی، ج ۲، ص ۸۵. ✅ پایان این مطلب ✅ 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺 إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِينَ (۲۶) خداوند از این که (به موجودات ظاهرا کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمی‌کند. (در این میان) آنان که ایمان آورده‌اند، می‌دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده‌اند، (این موضوع را بهانه کرده) می‌گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد! (۲۶) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫