#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#پیشینهتحقیقاتی_۲
#معرفیکتاب
💥کتاب #مطالعاتجهانیشدن از #دکترسعیدرضاعاملی
🔹 پارادایم دوجهانی شدنها، نگاهی است که در درجه اول بر تمایز بین #جهانمدرنیته و جهان جهانی شده تأکید میکند و در درجه بعدی به تبیین و متمایز نمودن دو جهان موازی و در عین حال مرتبط و در هم آمیخته در یکدیگر میپردازد و جهانی شدنهای متکثری را در درون این دو جهان مورد توجه قرار میدهد. با این رویکرد؛ مهمترین تغییر جهان معاصر که بنیان تغییرات آینده جهان را رقم میزند، #رقابتیشدن جهان واقعی و جهان مجازی است. ظهور جهان جدید یعنی #جهانمجازی، بسیاری از نگرشها، روندها و ظرفیتهای آینده جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و خواهد داد. این جهان به موازات و گاه مسلط بر جهان واقعی ترسیم و عینیت پیدا میکند. این دو جهان از یک رابطه #انعکاسهندسی برخوردارند و دادوستدهای بیشماری بین این دو جهان جریان دارد. جهان علم نیز در شاخههای مختلف تحت تأثیر دوجهانیشدنها و دوفضایی شدنها خواهند بود و دورههای جدیدی از علم و دانش شکل خواهد گرفت.
@monir_ol_din
☑ برشی از مقدمه کتاب #مطالعاتجهانیشدن
📝دکترسعیدرضاعاملی
🔹 مهمترین توسعه اجتماعی معاصر، توسعه فضای اجتماعی است که با #دوفضاییشدن جهانی شدنها، اتفاق افتاده است. به دنبال توسعه جدید فضای اجتماعی، ظرفیت جدیدی به #جهانواقعی (جهان اول) که از آن به #جهانمجازی (جهان دوم) تعبیر میشود. در واقع در درون این دو جهان که مانند دوقلوهای به هم چسبیدهای با یکدیگر در تعامل هستند و بدون یکدیگر، استمرار حیات اجتماعی آنها ممکن نیست، دو واقعیت در جریان است، یکی #واقعیتطبیعی و دیگری #واقعیتمجازی.
🔹 جهان اول با ویژگیهای جغرافیا داشتن، برخورداری از نظام سیاسی مبتنی بر دولت_ملت، طبیعی_صنعتی بودن، محسوس بودن و معطوف به احساس قدیم تر بودن، از جهان دوم قابل تمایز است. جهان دوم نیز با ویژگیهایی مثل بیمکانی، فرازمان بودن، صنعتی بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت_ملتها، برخورداری از معرفت شناسی تغییرشکل یافته پسامدرن، دسترس پذیری همزمان، روی فضا بودن و برخورداری از فضاهای فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی جدید، نسبتاً از جهان اول جدا میشود.
🔹 این دو جهان در بسیاری از موارد به #دوقلوهای به هم چسبیده تبدیل خواهند شد و تعامل فردی و اجتماعی در بسیاری از قلمروها، به تعاملهای دوجهانی بستگی خواهد داشت و ما با دو جهانیشدنهای به هم چسبیدهای مواجه خواهیم شد که حذف یکی از آنها موجب زوال دیگری نیز میشود. آموزش و پرورش آینده، نظامهای تجاری و بانکی کنونی و آتی، نظامهای کنترل شهری و شهرسازی، حتی پزشکی جهان آینده، برآینده تعامل به هم پیوند خورده این دو جهان است.
🔹 جهان دوم، فضای ظهور مفاهیم و مقوله ها و «مجازهای واقعی» مثل مبارزات احزاب سیاسی مجازی، تضادهای دینی و نهضتی مجازی، و از همه مهمتر شکل گیری #شهرمجازی در مقابل شهر فیزیکی و مادی است. حضور در جهان مجازی، در برخی از کشورها مثل سنگاپور، به قدری توسعه یافته که قابل مقایسه با جهان مادی است.
گسترش فضای مجازی در همه ابعاد زندگی، نگرانی سلطه مجدد قدرهای استعماری و سلطه گر بر جهان موازی در امتداد جهان واقعی را به همراه آورده است و ادبیات جدیدی با عنوان استعمار مجازی شکل گرفته است.
🔹میتوان گفت، پارادایم دو فضاییشدن جهان و شکلگیری لایههای ترکیبی فرهنگهای دو فضایی شده و آغاز شکلگیری فضای مجازی، به #آغازذهن و جهان واقعی تصاویر ذهنی که عمری به اندازه عمر بشر دارد، باز میگردد. در واقع از همان زمان که بشر امکان حرکت نامحدود و تصرفات آسان را در جهان ذهن پیدا کرد، #جهاندوم تولد یافت.
⁉️سوال؛ آقای عاملی در بیشتر کتابهای خود بر دوفضایی شدن یا دوجهان تاکید دارند، آیا فضای مجازی، جهانی در عرض جهان واقعی است یا اینکه با آن یگانگی دارد و یکی از مراتب جهان واقعی است؟
به این سوال خواهیم پرداخت.
@monir_ol_din
• | جهان مجازی چیست؟ | •
آیا جهان مجازی #جهاندوم است در کنار جهانواقعی اول؟ آیا دو واقعیت وجود دارد؛ #واقعیتطبیعی، #واقعیتمجازی؟ یا اینکه یک جهان وجود دارد لیکن در مراتب مختلف؟
💥حقیقت جهان مجازی چیست؟
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#پیشینهتحقیقاتی_3
💥در سال 1396، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، همایشی را با عنوان #فلسفهدرمواجههبافضایمجازی برگزار میکند.
🔸برخی از اساتید فلسفه در این همایش سخنرانی و ارائه مقاله دارند، که توجه به محتوای آن مقالات وسخنرانیها برای تأمل در حوزه فلسفه فضای مجازی مفید میباشد.
@monir_ol_din
فلسفه در مواجهه با فضای مجازی.pdf
958.1K
🔹چکیده مقالات برگزیده همایش #فلسفهدرمواجههبافضایمجازی
🔹بنیاد حکمت اسلامی صدرا- ۱۳۹۶
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفیلسوفاسلامیمعاصر_1
📝 دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم_1
💢این فضا که با مجموعهای از کدها و رمزها سامان یافته است ما را در خود فرو میبرد💢
▫ تکنولوژی را معمولاً #شبکهای از ابزارها و ماشینها و ابزار فنی میدانند که آدمیان به مدد علم و مهندسی آنها را به عنوان وسیلهای برای آسان کردن کارها و رسیدن به مقصودهای خود میسازند. گاهی نیز تکنولوژی به #شیوههای فنی ساختن و پرداختن ابزارها و وسایل اطلاق میشود. این وصف از آن جهت که ما وسایل تکنیک را به کار میبریم درست است اما عیبش اینست که ما را به این توهم دچار میکند که این وسایل و روشها را با #اختیار یا بر اثر پیشرفت قهری ساخته و ابداع کردهایم و با آنها هر چه بخواهیم میکنیم و هر وقت بخواهیم از آنها رو میگردانیم یا از میان آنها صرفاً مفیدها را برمیگزینیم و مضرها را وا میگذاریم.
▫ از لوازم این #توهم یکی هم اینست که لابد اگر تکنولوژی مضر وجود دارد آن را بدان و فاسدان به قصد سوءاستفاده ساختهاند. گویی از یاد بردهایم که بمبهای اتمی و هیدروژنی و سلاحهای میکروبی و شیمیایی و همه تکنولوژیهای خطرناک را بعضی از بزرگترین و بافرهنگترین دانشمندان اروپا و امریکا ساختهاند. آنها تصمیم نگرفتهاند که بمب و سلاح بسازند بلکه #پژوهندگانی بودهاند که در مسائل علم زمان پژوهش کرده و در اجرای #برنامه توسعه علم و تکنولوژی مشارکت کردهاند ظاهراً چون ما به تکنولوژی نیاز داریم و وسایل آن را به کار میبریم به آسانی گرفتار این پندار میشویم که قدرت علم و تکنولوژی از آن ماست غافل از اینکه ما از آن جهت میتوانیم از وسایل تکنیک بهره ببریم که به #عالم تکنیک تعلق داریم و به هر نسبت که این تعلق بیشتر باشد بهره و بهره برداریمان نیز بیشتر است.
▫تا نیمه دوم قرن بیستم فهم و درک این قضیه که علم جدید علم تکنولوژیک است و تکنولوژی صرفاً وسیلهای نیست که ما آن را مصرف کنیم بسیار دشوار بود اما در زمان کنونی با پدید آمدن وسایل ارتباطی و تکنولوژیهای اطلاعاتی آدمیان در وضعی قرار گرفتهاند که گاهی برنامه زندگی و فکر و عمل هرروزیشان را نیز فضای مجازی معین می کند. آنها به این عالم #عادت کردهاند. در چنین شرایطی طبیعی است که وقتی در خود نظر میکنند قدرت فضای مجازی را در آیینه وجود خود ببینند و خود را همه توان و منشأ این قدرت بیابند. مع ذلک در سی چهل سال اخیر نه فقط #همبستگی و یگانگی میان علم و تکنولوژی کم و بیش نمایان شده است، بر وسیله انگاشتن تکنولوژی هم کمتر اصرار می شود و چگونه میتوان فضای مجازی را - که تا چندین سال پیش از آن خبر نداشتهایم و هرگز تقاضای وجودش نکرده بودیم - #وسیله انگاشت. این فضا که با مجموعهای از کدها و رمزها سامان یافته است ما را در خود فرو میبرد و چشمها و گوشها ناگزیر باید از طریق آنها چیزها را ببینند و فراگیرند. البته همه میتوانند نظر خود را هر چه باشد در فضای مجازی اعلام کنند و حتی اصحاب معرفت ممکن است از طریق آن به تبلیغ و ترویج معارف دینی و تعلیم عرفان و فلسفه بپردازند. اما هر چه در این فضا وارد شود به رنگ آن در میآید. در فضای مجازی چشمها و گوشها مثل همه چیز دیگر به هم خیلی نزدیک و شبیه میشوند و بیشتر حرفها و چیزهای مشابه را میبینند و میشنوند.
ادامه دارد....
@monir_ol_din
• | رنگ فضای مجازی | •
فیلسوف معاصر استاد رضاداوری اردکانی:
این فضا که با مجموعهای از #کدها و #رمزها سامان یافته است، ما را در خود #فرومیبرد و چشمها و گوشها ناگزیر باید از طریق آنها چیزها را بینند و فراگیرند. البته همه میتوانند نظر خود را هرچه باشد در فضای مجازی اعلام کنند، اما هرچه در این فضا وارد شود به #رنگ آن درمیآید.
@monir_ol_din
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔸 دنیای ما در حال تبدیل شدن به #محبسبزرگمجازی است. برای اینکه در این فضا، آسیبپذیری کمتری داشته باشیم، لازم است عمیقتر و دقیقتر با آن مواجهه پیدا کنیم.
🔸ما باید از موضع فلسفه، پیرامون فضای مجازی بیاندیشیم تا در ارائه راهبردهای کلان برای حضور در این فضا به بیراهه نرویم.
🔸منتظر دیدگاهها، نکات، نقدهای دوستان هستم.🌹
@monir_ol_din
🔅 استاد داوری اردکانی:
این فضا که با مجموعهای از #کدها و #رمزها سامان یافته است، ما را در خود #فرومیبرد و چشمها و گوشها ناگزیر باید از طریق آنها چیزها را ببینند و فراگیرند.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفیلسوفاسلامیمعاصر_2
📝آیت الله سیدمحمد خامنه ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا:
🔹فضای مجازی فضای بزرگی است و میتواند خطرساز باشد، دشمنان با دقت از این فضا استفاده میکنند، تبدیل زندگی بشر به #زندگیحیوانی و برای به هدف رساندن امیال خودشان بهره میبرند.
🔹 از دیدگاه فلسفه باید یک سیاستی برای اصلاح جامعه بشری بر #مبنایتوحیدی در فضای مجازی صورت گیرد و روش زندگی را به مردم آموخت که مردم خودشان بر این اساس بتوانند با آن مقابله کنند.
🔹 در واقع فلسفه در مواجهه با فضای مجازی باید پیام بشریت و #پیامحکمت و عقلانیت را به دنیا برساند و آنها را راهنمایی کند.
@monir_ol_din
#چکیدهدیدگاه
#فلسفهفضایمجازی
#اساتیدفلسفهاسلامی
🔹 داوری اردکانی: «فضای مجازی» با نگاه اسلامی خود یک حقیقت است/ جهان امروز تبدیل به جهانی وحشتناک شده است.
🔹 حجتالاسلام خسروپناه: «حکمت متعالیه صدرایی» نقشه راه تدوین سند فضای مجازی مبتنی بر عقلانیت قرار گیرد.
🔹 ابراهیمیدینانی: «فلسفه» نبرد بیامان با افسون زدگی است/ «نفس» بدون تفکر فلسفی مرده است.
🔹 اعوانی: عالم برزخ از دید ملاصدرا، عالم خیال منفصل است/وجه ملکوتی فضای مجازی لحاظ شود.
🔹 مجتهدی: تفکر فضای مجازی ریشهیابی شود/مهمترین خطر برای فلسفه سادهلوحی است.
🔹 بلخاری: دنیای مجازی بسط حقیقت است.
https://www.farsnews.ir/news/13960301000240
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهاستادفلسفهاسلامی_3
📝استاد عبدالحسین خسروپناه:
🔹 جنس فضای مجازی از #جنسصنعت است. فضای مجازی یک شبکه گسترده جهانی است که از طریق سختافزار و نرمافزار نمود مییابد، این فضا جهتدار و معنادار است، ویژگی اساسی که دارد شبیهسازی، تعامل و ساختگی بودن آن است، در واقع ترکیبی از فضای حقیقی و اعتباری است، واقعیت حقیقی مبتنی بر دقیقترین مناسبات است.
🔹فضای مجازی در ذیل #جهانواقعی به معنای اعم است. این فضای مجازی با هویت انسان چه کار میکند؟ برخی کانالها و سایتها تلاش دارند که نقش کاربران بازیگری است نه تماشاچی، چرا که در این فضای مجازی که کاربر تماشاچی نیست، هشت کار را برای او انجام میدهد؛ سرویس دادن به کاربران، رفع نیازهای کاربران، نیازسازی، کنترل و مدیریت نیازها، ایجاد وابستگی، تعیین معیار، ایجاد دلبستگی و باور و در نهایت تسخیر انسان از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی.
🔹شاید به دلیل همین کارکرد آخر است که #آژانسامنیتملیآمریکا به عنوان زیر مجموعه وزارت دفاع آمریکا این مسئولیت را بر عهده گرفته است که فضای مجازی را مدیریت کند، باید گفت که مهمترین ابزار تغییر انسان، فضای مجازی است یا در حال حاضر مهمترین وسیله #تسخیر و تغییر انسان فضای مجازی است.
🔹 لازم است به تدوین یک #سندفضایمجازی مبتنی بر عقلانیت حکیمانه با توجه به حکمت متعالیه صدرایی روی آوریم.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#معرفیکتاب_2
🔸مطالبی که تاکنون از فلاسفه و اساتید معاصر فلسفه اسلامی، در اختیار دوستان عزیز قرار گرفته است، در همایش #فلسفهدرمواجههبافضایمجازی ایراد شده است.
🔸بنیاد حکمت اسلامی صدرا، متن سخنرانی ها و مقالات را در قالب یک کتاب با نام همایش چاپ کرده است. امکان تهیه این کتاب از انتشارات بنیاد در تهران فراهم است.
@monir_ol_din
✅پیرامون مطالب اساتید حکمت و فلسفه، #تأملی وجود دارد که بزودی خدمت عزیزان عرض خواهم کرد. اگر بزرگوران نقدی بر مطالب حقیر داشته باشند، مشتاقانه انعکاس میدهم.🌹
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفیلسوفاسلامیمعاصر_3
✅ حکیم متأله، آیت الله جوادی آملی(دام عزه):
🔹 چیزی که امروز به عنوان فضای مجازی معروف شده، در اصل #حقیقت است؛ چرا که مجاز را میشود کنار زد اما حقیقت را نمیتوان؛ بنابراین فضای مجازی در اصل خودش حقیقت است، این سیم و تلویزیون که حقیقت نیست بلکه آن چیزی که معرفت و شناخت باشد حقیقت است.
🔹 فضای فرهنگ و فکر و اندیشه، فضای مجاز نیست، بلکه فضای حقیقت است! خواه از ابزار حسّی به دست آید یا از ابزار ماورای حِسّ باشد. چیزی که با #اندیشهاندیشوران در ارتباط مستقیم است، پیامی را به ذهن منتقل میکند یا خصوصیّتی در نفس ایجاد میکند، این حقیقت است و نه مجاز! زیرا نه سیم حقیقت است تا بی سیم شود مجاز و نه چهره صفحه تلویزیون حقیقت است تا اگر چیزی بی صورت و بی تصویر بود مجاز شود؛ هر جا فکر است و اندیشه است و انتقال فکر و اندیشه و علم، حقیقت است.
https://hawzah.net/fa/Article/View/96927/
@monir_ol_din
• | فضای حقیقی | •
حکیم متأله، آیت الله جوادی آملی:
فضای مجازی به نظر من مجازی نیست، بلکه یک #فضایحقیقی است و هرجایی که اندیشه و فکر قابل بیان شد، تأثیر و تأثر باشد، آن فضا فضای حقیقی است.
@monir_ol_din
🌺 أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ🌺
🔹به لطف خداوند متعال امیدداریم و آرزوی مغفرت و بخشش در این ماه مبارک را داریم. برای همگان دعا کنیم و در رأس همه ادعیه و دعای واجب بر اهل ولایت، دعا به وجود نازنین حضرت حجة(ارواحناله الفداء) است.
🔹ان شاءالله در این ماه مبارک، پرونده #فضای_مجازی ادامه پیدا خواهد کرد. در کنار این پرونده، بهتر است به #سیره_عبادی (قول، فعل) حکمای شیعه نیز پرداخته شود تا انگیزههای خودیابی و خودسازی در درون ما زنده گردد. بمنه و کرمه تبارک و تعالی.
@monir_ol_din
#کلام_عرفانی
#حکمایامامیه_1
فقیهاهلالبیت، حَکیمِمتألّه، مُجَدِّدبزرگعصر حضرتامامخمینی(ره):
🔹 و چون آشنايان معارف دانستهاند كه تحت پوشش اين اصطلاحات نمىتوان راه معرفت را طى كرد با لسان تمنا گفتهاند: محبوبا! خودت پرده و حجاب را بردار كه دست مخلوق قدرت كنار زدن اين حجابها را ندارد. «اللهمّ عرّفني نفسك فإنّك إن لم تعرّفني نفسك لم أعرفك...» ما هم اگر خواستيم و توانستيم اين #حجاباكبر، يعنى مفاهيم و اصطلاحات را پاره كنيم بايد بگوييم: «ربّنا عرّفنا ذاتك و إن لم تعرّفنا نفسك لا نعرفك قطّ».
ر.ک. تقریرات فلسفه، ج۱، ص ۲۳۸
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#بررسیدیدگاهها_۱
♻ ورود ناقص و ابتر فلسفهاسلامی در موضوع فضایمجازی
1⃣دیدگاه فلاسفه و اساتید فلسفه و حکمت گزارش شد. مهمترین همایشی که میتوانست مجمع آراء اساتید حکمت پیرامون فضای مجازی باشد، همایش #فلسفه_در_مواجهه_با_فضای_مجازی است. این همایش، ظرفیت بسیار خوبی برای بیان دیدگاهها داشت، لیکن آنچه که از این همایش و سخنرانیهای اساتید استخراج شد، به اندازه توقعی که از استادان حکمت وجود داشت، نبود. آیا میتوان از آنچه که ایشان گفتهاند، رهتوشهای نوین برداشت و ادعا نمود که، با مطالعه آراء ایشان، زاویه دید ما نسبت به پدیده فضای مجازی عمق بیشتری یافته است؟
2⃣ جناب #استادخسروپناه در تبیین دیدگاه خود، پیشنهاد میکند که حکمت متعالیه مبنای نگارش سند نوین فضای مجازی قرار بگیرد، و همو، در این سخنرانی در توصیف فضای مجازی چنین میگوید: فضای مجازی #جهتدار است، #معنادار است و #شبکهگستردهجهانی است. آیا این توصیفات برخاسته از مبانی حکمی صدرایی است؟ کدام مبنای فلسفی است که، فضای مجازی را جهتدار توصیف میکند و یا معناداری فضای مجازی مستخرج از کدام مبنای فلسفی است؟ اینکه فضای مجازی یک شبکه گستردهای است که در آن تعامل صورت میگیرد، مبتنی بر #اصالتوجود قابل تبیین است؟
3⃣ در موقف دیگری از ظرفیت فلسفه اسلامی در توصیف فضای مجازی پرسش خواهم نمود، و آنچه که در این مقام مطرح میشود این سخن است که، اساتید حکمت چه مقدار از فلسفه خویش را در شرح و بسط ماهیت فضای مجازی به کار بستهاند؟ البته که نمیتوان انکار نمود که، دلالتهایی نیز در کلام ایشان صورت میگیرد که میتواند امیدبخش باشد، مانند آنچه که #استاددینانی، با بیان اینکه سه مرتبه حقیقت وجود دارد؛ لغویه، عرفیه، شرعیه و در مقابل اینها مجاز مطرح میشود، ادامه سخنان خود را با توضیح عالم خیال پیمیگیرد. نکتهای را که او طرح میکند و جناب #دکتربلخاری آن را شرح میدهد که؛ فضای مجازی بسط حقیقت است، نکته درخور تأملی است که باید پی گرفته شود. و در همین پیگیری است که، فلسفه و عرفان نظری میتوانند ظرفیت خود را بروز دهند و برای دانشپژوهان فلسفه، دریچهای نوین بگشایند.
4⃣ با تمام این اوصاف، وضعیت کنونی فلسفه، شبیه وضعیت فقه فردی است که، در مقام بحث از طهارت و صلات قهرمانانه وارد میشود و لیکن برای حل مسائل کلان نظام اسلامی درمانده میشود. اینکه در متون حکمی، مباحث و مسائل فلسفی در ادله متعددی با تقاریب متنوع بیان شود، در عین حال که فی نفسه جای تقدیر دارد اما زمانی که، توان #توصیف پدیدهای گسترده و حاکم چون فضای مجازی را ندارد، آن ظرفیت مورد تردید جدی قرار میگیرد. یا فلسفهورزان نمیتوانند که البته چنین نیست و ایشان بسیار استادانه از عهده متون و آراء فلسفی برمیآیند یا اینکه فلسفه از چنین ظرفیتی برخوردار نیست. یعنی #اصالتوجود و نظریات مبتنی بر آن را یارای شرح و بسط پدیدهای چون فضای مجازی نیست.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#بررسیدیدگاهها_۲
♻ چرا فلسفهاسلامی در مواجهه با فضای مجازی #کمتحرک است؟
🔹میزان تحقیقات و پژوهش هایی که فیلسوفانه به فضای مجازی نظر انداخته باشند، حتی سخنرانیها و همایشها و نشستهای علمی به اندازه درخور نیست. موضوع فضای مجازی امروزه تبدیل به #حکمرانیمجازی شده است و بسیار جای تعجب دارد که، اساتید فلسفه که در این ایام مشغول تدریسهای مجازی هستند، آیا نمیاندیشند که، فضای مجازی با آنها و با فلسفه آنها چه میکند؟ توصیه به استفاده بهینه از این فضا و تبدیل تهدید به فرصت، نکتهای نیست که، استاد فلسفه بگوید بلکه هرکسی میتواند با اندک بهرهای از عقل اجتماعی چنین راهنمایی را انجام دهد. از فیلسوف توقع میرود که در حقیقت و ماهیت این فضا تأمل ورزد و قدمی پیش نهد و دریچهای نوین بگشاید و زاویه دیدی جدید پیشروی همگان باز کند. اما مع الاسف....
🔹یکی از دوستان عزیزم، بعد از یادداشت قبلی تذکری را دادند که تقدیم میکنم:
«به نظر میرسد، توقع #فلسفهفضایمجازی از مبنای اصالت وجود بجا نیست، بلکه شما میتوانید به نظریه اعتباریات علامه طباطبائی چشم اندازید و از ظرفیتهای آن برای شرح فلسفی ماجرای فضای مجازی بهره بگیرید.»
🔹 بنده این نکته ایشان را به روی چشم مینهم و به آن احترام میگذارم، لیکن نسبت به این پیشنهاد عرض کوتاه و مختصری دارم؛
آیا فضای مجازی، پدیدهای موجود است یا معدوم؟ اگر در دایره وجود قرار دارد، کدام یک از احکام وجود بر آن مترتب میشود؟ آیا میتوان از نظریه #تشکیکوجودی در شرح وحدت و کثرت آن بهره گرفت؟ آیا میتوان از نظریه #حرکتجوهری در توضیح تغییرات آن استفاده کرد؟ آیا میتوان از نظریه #تطابقعوالم در تفسیر رابطه انسان با فضای مجازی استفاده نمود؟ و..... بگذریم که اگر بگوییم معدوم است باز داخل در #واقعیات است و نیازمند تحلیل فلسفی.
⁉ پس چرا فلسفهاسلامی در مواجهه با فضای مجازی کمتحرک است؟
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#بررسیدیدگاهها_3
✅ فیلسوف فضای مجازی
🔹شاید تنها استادی را که بتوان صاحب اندیشه و تأمل در فضای مجازی دانست، استاد #رضاداوریاردکانی باشد. پیشتر در یادداشتی، بخشی از دیدگاه او گزارش شد و خدمت عزیزان پیشنهاد میکنم حتماً سخنرانی کوتاه ایشان را پیرامون فضای مجازی با دقت مطالعه نمایند.
http://www.ias.ac.ir/index.php/2016-04-19-10-01-24/902-2017-05-27-04-12-29
البته ناگفته پیداست که توفیق ایشان در تبیین بهتر فضای مجازی، ریشه در اندیشهورزی پیرامون #تکنولوژی و ماهیت آن را دارد. ایشان از کسانی است که فیلسوفانه با این موضوع مواجهه کرده و تهیأ لازم برای پرداختن به موضوع فضای مجازی را داشت.
🔹بخشی از سخنرانی ایشان در تحلیل ماهیت فضای مجازی را گزارش میکنم:
«....از جمله اوصاف اصلی فضای مجازی اینست که #استبداد خود را آشکار نمیسازد و راه ورود بر هیچ چیز را نمیبندد و با هیچ چیز مخالفت نمیکند و میان چیزها تفاوت نمیگذارد. هنر و دین و سیاست و علم همه میتوانند در این عالم وارد شوند و کم و بیش وارد شدهاند اما آنها هر چه باشد با ورود در این عالم جزئی از #جهانمجازیووهمی میشوند. حتی چنانکه گفته شد درس دین و عرفان و فلسفه را هم میتوان در این فضا آموخت اما باید تحقیق کرد که فلسفه مثلاً در این فضا چه وضع و صورتی پیدا میکند و مخاطبش کیست و چه میتواند بکند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش باید پرسید که فضای مجازی چیست. از جمله صاحبنظران معاصر که در این پرسش تأمل کرده اند، #بودریار فیلسوف و جامعهشناس فرانسوی است. به نظر او زمانی بود که علم، علم جهان فینفسه بود و در دوره مدرن علم به گزارش واقعیت مبدل شد اما در زمان ما که همان زمان فضای مجازی است هر چه هست گزارشها و رمزها و کدها است. این کدها و رمزها هیچ مرجعی ندارند و با میزانی سنجیده نمیشوند یعنی اگر در گذشته امور خیالی و وهمی مرجعی در مراتب وجود داشتند در فضای مجازی خیال و وهم اموری در برابر حقیقت و وجود نیستند و به چیزی که موجود باشد باز نمیگردند بلکه عدمند. فضای مجازی سراسر روی زمین را به جهان خیالها و اوهام بدون مرجع و بی پشتوانه مبدل کرده است. بودریار گفته است که اکنون به جای اینکه مثل #لایبنیتس بپرسیم موجودات چرا هستند و عدم نیستند باید بپرسیم چرا هیچ چیز نیست و همه چیز سراسر عدم است و عجیب اینکه او این عدم را واقعیت و موجودیت شدید میدانست. این صورتی از فلسفه جهان مجازی است و پیداست که چنین رأی و نظری جز در فضای مجازی نمیتوانست به وجود آید....»
✅متن سخنرانی در همایش فلسفه در مواجهه با فضای مجازی، 31 اردیبهشت 1396
🔹استاد داوری در مبنای فکری خود، به درستی عمل کرده است و آنچه را که در مواجهه با فضای مجازی میگوید تراویده از سالها اندیشه فلسفی اوست، و بسیار جای تأسف دارد که برخی اساتید، به جای فلسفهورزی پیرامون فضای مجازی و استفاده از انبان اندیشههای فلسفی خود، در توصیف این موضوع ادبیاتی را از جای دیگری وام میگیرند و بحث فلسفی را به صورت #استقراضی انجام میدهند. فیلسوف باید جلودار اندیشه باشد نه #مقلد دیگران.
🔹در ادامه گزارشها به تحقیقات و پژوهشهای فلسفی صورت گرفته در #غرب پیرامون فضای مجازی خواهم پرداخت. بعونه تبارک و تعالی.
@monir_ol_din